May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 18 دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
✅ بخش پنجم
✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر #مجذوب و #مشتاق تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و #مخاطب اصلی آیات خودم هستم.
شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم.
هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. #نگاهی_نو و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و #کشف_مقاصد_ سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد.
♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و #دانشجوست راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه
دریک کلام با توجه به الگوی #جامع وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است.
👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم.
✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ
من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. #دلسوزانه و #فعالانه با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید.
✳خدای را شاکرم از این که #دری_جدید در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ...
✳ استاد خدا خیرتون بده که به من #امید دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم
✳ با اینکه دوره #مترجمی زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر #دقیق به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با #وسعتدید
تدبر #خیلی_عالی بود حظ بردم
✳ #ذوقی که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه
من هر وقت به سوره غاشیه میرسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی #لذت بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه #احساس_خوبی است
✳ سلام. بنده احساس #غيرقابل_وصفى دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست
البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد.
كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏
✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. #خیلی_جالب بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد
احساس خوب و #جدیدی دارم ،
#نگاهی_نو و جذاب و پر سوال
♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر به كانال زير مراجعه نماييد
ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در واتساپ
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣2⃣ تدبر در سوره #قدر
❓آيا ملائكه و روح، يكی هستند؟ آيا جبرييل و روح القدس و روح الامين، روح هستند يا فرشته؟
پاسخ : ۷
در آیات متعددی خداوند پیامبران را توسط روح امداد رسانی فرموده است
الف- روح القدس در جاى ديگر از قرآن به روح الامين تعبير شده و در جايى ديگر به جبرئيل كه يكى از ملائكه است و فرموده : ((نزل به الروح الامين على قلبك )) و نيز فرموده : ((من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله ))
ب- و در تفسير برهان از سعد بن عبد اللّه روايت كرده كه به سند خود از ابى بصير روايت كرده كه گفت : با امام صادق (عليه السلام ) بودم كه سخن از پاره اى خصائص امام در هنگام ولادت به ميان آمد، فرمود: وقتى شب قدر مى شود امام مستوجب روح بيشترى مى گردد. عرضه داشتم فدايت شوم مگر روح همان جبرئيل نيست ؟ فرمود: روح از جبرئيل بزرگتر است ، و جبرئيل از سنخ ملائكه است ، و روح از آن سنخ نيست ، مگر نمى بينى خداى تعالى فرموده : ((تنزل الملئكه و الروح )) پس معلوم مى شود روح غير از ملائكه است .
ج- بعضى ديگر گفته اند: مراد از روح ، جبرئيل است ، و گفته خود را با آيه ((نزل به الروح الامين على قلبك : روح الا مين ، آن را به قلب تو نازل كرد)). تاييد كرده ، و گفته كه مسلما مراد از روح الا مين ، جبرئيل است ، و مراد از ((ملائكه ))، ملائكه وحى است كه از اعوان جبرئيلند ، و مقصود از كلمه ((امر)) واحد اوامر است و معنايش اين است كه خداى تعالى ملائكه وحى را به همراهى جبرئيل نازل مى كند تا اوامرش را به انبياء برسانند.
اشكال اين توجيه هم اين است كه آيه مورد بحث همان مطلبى را مى رساند كه آيه ((يلقى الروح من امره على من يشاء من عباده لينذر يوم التلاق )) در مقام بيان آنست ، و ظاهر اين آيه با جبرئيل بودن معناى روح نميسازد (چون اگر معناى روح جبرئيل باشد معناى آيه اين مى شود كه خداوند جبرئيل را از امر خود بر هر كه از بندگانش كه بخواهد القاء مى كند تا آن بنده مردم را در روز تلاقى بترساند، و چون اين معنا در اين آيه صحيح نيست قطعا در آيه مورد بحث هم صحيح نيست ).
تفسير الميزان
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 144
سوره #ال_عمران صفحه_63
#امت_برگزيده، به #سرنوشت #اجتماع حساس است👌
🔸كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ال عمران/110
شما گزيده اُمتي بوديد كه [در بستر تحوّلات جوامع بشري] براي مردم [از متن تاريخ] برآورده شديد؛ [با اين امتياز كه] مردم را به معروف [=ارزشهاي شناخته شده] فرا ميخوانيد و از منكر [=ناپسند] باز ميداريد و به خدا همي ايمان ميآوريد.
👈«خَيْر»دلالت بر گزيدگي نسلي جديد در مسير تكامل ميكند. فعل مجهول ماضي و متعدي «أُخْرِجَت» نشانگر عوامل مرموز و ناپيدايي ميباشد كه تحولي را در ساختار مغزي بشر، با 6 قرن فاصله با عيسي(ع)، پديدار ساخته است.
🔻«لِلنَّاس» به جاي عَلَي النّاسِ، نشان ميدهد اين گزينش به سود مردم، نه مسلط شدن بر آنهاست. نشانة اين برتري و امتياز بايد در برتر آمدن از منافع شخصي و دفاع از حقوق جمعي با ايفاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر باشد.
🖍فعل كان [در: كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّهٍ...] مستقل از زمان مشخص است و دلالت بر #تكوين حالتي در #شخص يا #ملت ميكند. نه اين كه شما #بهترين اُمت بوديد، بلكه گزيدگي و #خير_امه بودن شما ناشي از استعدادي جديد در بشر و مشروط بر تحقق آن ميباشد. افعال مضارع: تَأْمُرُون، تَنْهَوْن و تُؤْمِنُونَ نيز دلالت بر همين استمرار و شرط عملي ميكند و علت آن را نشان ميدهد.
📚تفسير بازرگان
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 #ام_البنين از #زنان_نمونه_تاریخ:
🌴🍁در شب عاشورا اول كسی كه نسبت به ابا عبد الله اعلام یاری كرد، همین برادر رشیدش #أبوالفضل بود. بگذریم از آن مبالغات احمقانه ای كه می كنند، ولی آنچه كه در تاریخ مسلم است، #أبو الفضل بسیار رشید، بسیار شجاع، بسیار دلیر، بلند قد و خوش رو و زیبا بود (وَ كان یُدْعی قَمَرَ بنی هاشم) كه او را «ماه بنی هاشم» لقب داده بودند. اینها حقیقت است. شجاعتش را البته از علی علیه السلام به ارث برده است.
📖 داستان مادرش حقیقت است كه علی به برادرش عقیل فرمود: عقیل! زنی برای من انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» از شجاعان به دنیا آمده باشد. «لِتَلِدَ لی فارِساً شُجاعاً» دلم می خواهد از آن زن فرزند شجاع و دلیری به دنیا بیاید. عقیل، #امّ_البنین را انتخاب می كند و می گوید این همان زنی است كه تو می خواهی. تا این مقدار حقیقت است. آرزوی علی در أبو الفضل تحقق یافت.
امّ البنین یعنی مادر پسران (مادر چند پسر) ، ولی خود این كلمه مثل امّ كلثوم است كه حالا ما اسم می گذاریم. مخصوصاً در تاریخ دیدم كه یكی از جدّات یعنی مادر بزرگهای امّ البنین اسمش امّ البنین بوده و شاید به همین مناسبت اسم ایشان را هم امّ البنین گذاشته اند. همین دختر را برای امیر المؤمنین خواستگاری كردند و از او چهار پسر برای امیر المؤمنین متولد شد و ظاهراً دختری از او به دنیا نیامده است.
بعد این زن به معنی واقعی امّ البنین یعنی مادر چند پسر شد. امیر المؤمنین #فرزندان_شجاع دیگر هم داشت: اولاً خود حسنین (امام حسن و امام حسین) شجاعتشان محرز بود، محمّد بن حنفیّه از جناب أبو الفضل خیلی بزرگتر بود و در جنگ جمل شركت كرد و فوق العاده شجاع و قوی و جلیل و زورمند بود.
#امّ_البنین مادر حضرت أبو الفضل در حادثه ی كربلا زنده بود ولی در كربلا نبود، در مدینه بود. در مدینه بود كه خبر به او رسید كه در حادثه كربلا قضایا به كجا ختم شد و هر چهار پسر تو شهید شدند.
🍁🍂این بود كه این زن بزرگوار به قبرستان بقیع می آمد و در آنجا برای فرزندان خودش نوحه سرایی می كرد. نوشته اند این قدر نوحه سرایی این زن دردناك بود كه هر كه می آمد گریه می كرد، حتی مروان حكم كه از دشمن ترین دشمنان بود.
🌴این #زن گاهی در نوحه سرایی خودش همه ی بچه هایش را یاد می كند و گاهی بالخصوص ارشد فرزندانش را. أبو الفضل، هم از نظر سنی ارشد فرزندان او بود، هم از نظر كمالات جسمی و روحی.
من یكی از دو مرثیه ای را كه از این زن به خاطر دارم برای شما می خوانم. به طور كلی عربها مرثیه را خیلی جانسوز می خوانند. این مادر داغدیده در این مرثیه ی جانسوز خودش گاهی این گونه می خواند، می گوید:
💧 ای چشم ناظر، ای چشمی كه در كربلا بودی و آن مناظر را می دیدی، ای كسی كه در كربلا بودی و می دیدی، ای كسی كه آن لحظه را تماشا كردی كه شیر بچه ی من #أبوالفضل از جلو، شیربچگان دیگر من پشت سرش بر این جماعت پست حمله برده بودند، ای چنین شخصی، ای حاضر وقعه ی كربلا، برای من یك قضیه ای نقل كرده اند، من نمی دانم راست است یا دروغ، آیا راست است؟ به من اینجور گفته اند، در وقتی كه دستهای بچه ی من بریده بود، عمود آهنین به فرق فرزند عزیز من وارد شد، آیا راست است؟
💔بعد می گوید أبو الفضل، فرزند عزیزم! من خودم می دانم اگر تو دست می داشتی مردی در جهان نبود كه با تو روبرو بشود. اینكه آمدند چنین جسارتی كردند برای این بود كه دستهای تو از بدن بریده شده بود.
💫و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم.
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 100
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
❣الهی، همه سرِ آسوده خواهند، و حسن دل آسوده.
❣الهی، از من پرسند توحید یعنی چه، حسن گوید تكثیر یعنی چه.
💞الهی، به لطفت دنیا را از من گرفتهای، به كرمت آخرت را هم از من بگیر!
📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 1 تا 10
📄#صفحـہ_350
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_350
❇️#افراط و #تفريط در اجرای #حد ممنوع!
💠الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ (۲/نور)
📚هر يك از زن و مرد زناكار را صد تازيانه بزنيد. و اگر به خدا و روز قيامت ايمان داريد، در اجرای حكم خدا نسبت به آن دو گرفتار دلسوزی نشويد و هنگام كيفر آن دو، گروهی از مؤمنان حاضر و ناظر باشند.
🔹بدون شك مسائل انسانی و عاطفی ايجاب میكند كه حد اكثر كوشش به عمل آيد كه هيچ فرد بيگناهی گرفتار كيفر نگردد، و نيز تا آنجا كه احكام الهی اجازه عفو و گذشت را میدهد عفو و گذشت شود، ولی بعد از ثبوت جرم و مسلم شدن حد بايد قاطعيت به خرج داد و از احساسات كاذب و عواطف دروغين كه برای نظام جامعه زيانبخش است بپرهيزند.
🔹مخصوصا در آيه مورد بحث تعبير به" فِي دِينِ اللَّـهِ" شده، يعنی هنگامی كه حكم، حكم خدا است كسی نمیتواند بر خداوند رحمان و رحيم پيشی گيرد.
🔹در اينجا از غلبه احساسات محبت آميز نهی شده، زيرا اكثريت مردم دارای چنين حالتی هستند و احتمال غلبه احساسات محبت آميز بر آنها بيشتر است، ولی نمیتوان انكار كرد كه اقليتی وجود دارند كه طرفدار خشونت بيشتری میباشند، اين گروه نيز- همانگونه كه سابقا اشاره كرديم- از مسير حكم الهی منحرفند و بايد احساسات خود را كنترل كنند، و بر خداوند پيشی نگيرند كه آن نيز مجازات شديد دارد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_350
❇️شرط مهم قبولی #توبه
💠إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۵/نور)
🌱مگر كسانی كه پس از آن (تهمت زدن) توبه كنند و در مقام اصلاح (و جبران) برآيند، كه قطعاً خداوند آمرزنده و مهربان است.
🔹بارها گفتهايم توبه تنها استغفار يا ندامت از گذشته، و حتی تصميم نسبت به ترك در آينده نيست، بلكه علاوه بر همه اينها شخص گنهكار بايد در مقام جبران بر آيد.
🔹اگر واقعا حيثيت زن يا مرد پاكدامن را لكهدار ساخته برای قبولی توبه خود بايد سخنان خويش را در برابر تمام كسانی كه اين تهمت را از او شنيدهاند تكذيب كنند و به اصطلاح اعاده حيثيت نمايند.
🔹جمله" وَ أَصْلَحُوا" بعد از ذكر جمله" تابوا" اشاره به همين حقيقت است، كه بايد اين گونه اشخاص از گناه خود توبه كنند و در مقام اصلاح فسادی كه مرتكب شدهاند بر آيند.
🔹اين صحيح نيست كه يك نفر در ملاء عام (يا از طريق مطبوعات و وسائل ارتباط جمعی) ديگری را به دروغ متهم كند و بعد در خانه خلوت استغفار نموده از پيشگاه خدا تقاضای عفو نمايد، هرگز خداوند چنين توبهای را قبول نخواهد كرد.
لذا در چند حديث از پيشوايان اسلام نقل شده در جواب اين سؤال كه" آيا آنها كه تهمت ناموسی میزنند بعد از اجرای حد شرعی و بعد از توبه، شهادتشان قبول میشود يا نه؟ فرمودند:" آری" و هنگامی كه سؤال كردند توبه او چگونه است فرمودند: نزد امام (يا قاضی) میآيد و میگويد:" من به فلان كس تهمت زدم و از آنچه گفتهام توبه میكنم".
🔹در دين الهی، حتّی گنهكاران به بن بست نمیرسند. «إِلَّا الَّذِينَ تابُوا»
🔹توبه، بايد با اصلاح و جبران اشتباه و عمل نيك همراه باشد. تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا
📚تفاسیر نمونه و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣2⃣ تدبر در سوره #قدر
ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ؟
اگر مخاطب این آیه شخص رسول اکرم «ص» باشد ظاهر این است که استفهام «ما ادراک» براى تعظیم و بزرگداشت، لیلة القدر است، زیرا کسى که قرآن به قلبش نازل شده و روحش محل لیلة القدر بوده، نباید حقیقت آن برایش مجهول باشد. و اگر مخاطب هر شخص قابل خطاب باشد، استفهام انکارى و مشعر بر مجهول بودن لیلة القدر براى مخاطبین است، زیرا حقیقت آن برتر از ادراک عموم میباشد.
از لغت قدر که مصدر یا اسم مصدر و معناى اصلى آن به اندازه در آوردن یا اندازه است، همین قدر معلوم میشود که در آن شب حدود و مقدراتى مشخص و مقدر گردیده. و چون ظروف زمان و مکان خود هیچ عنوان مشخصى جز از جهت رابطه با حوادث انسانى یا طبیعى ندارند، لیلة القدر باید راجع و مربوط به یک حادثه روحى و انسانى باشد. شاید بر خلاف آنکه ظرف پیش از مظروف وجود دارد، لیلة- القدر با نزول قرآن، همان در ظرف قلب پیمبر اکرم «ص»، پدید آمده است. ولى ظاهر آیه که از نزول قرآن در شب قدر خبر میدهد و همچنین صریح بعضى از روایات ما همین است که پیش از نزول قرآن لیلة القدرى بوده، هم چنان که پیش از نزول قرآن ماه رمضان بوده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ». و نیز بعد از نزول قرآن و براى همیشه خواهد بود. و یکى از ادله محکمى که در روایات ما براى وجوب بودن امام و حجت در هر زمان آمده همین بقاء لیلة القدر است، زیرا تقدیر و تفسیر امور در لیلة القدر باید به امام نازل شود و در زمینه روحى او تحقق یابد.
در ابواب وجوب حجت اصول کافى روایاتى از ائمه طاهرین علیهم السلام نقل شده که مبین وجود و بقاء لیلة القدر از آغاز بعثت پیمبران تا آخر دنیا است.
📚پرتوی از قرآن
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 145
سوره #ال_عمران صفحه_63
⭕️#روسياهي و #روسفيدي #اشخاص و اقوام در اثر #تفرقه و #كفر
🔸يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُم بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْفُرُونَ ال عمران/106
🌱روزي كه رويهايي [به خاطر رويكرد به وحدت در اختلافات] سپيد، و روييهايي [به خاطر رويكرد به تفرقه و اختلاف] سيه گردد. اما كساني كه سيهروي شدهاند، [شايسته اين نداي غيبياند كه] آيا پس از ايمانتان [با دامن زدن مشركانه به اختلافات] كافر شديد؟ پس بچشيد عذاب را به خاطر آنچه پيوسته كفر ميورزيديد.
💫به دنبال هشداری که در آیات سابق در باره #تفرقه و #نفاق و بازگشت به آثار دوران #کفر و #جاهلیت داده شد در این آیه و آیه بعد به نتایج نهایی آن اشاره میکند که چگونه کفر موجب رو سیاهی و اسلام، و ایمان موجب رو سفیدی است.
👈 منظور از وجوه در اين آيه، چهرهها، سران، رهبران و شخصيتهاي حق «وجيه المله» يا باطلي است كه مردمان را به وحدت و همدلي، يا تفرقه و اختلاف سوق ميدهند. هرچند تودههاي عادي مردم نيز در اين جهتگيريها و تخاصمات اجتماعي نقش دارند، ولي سهم پيشوايان جامعه [وُجُوهٌ] قابل مقايسه با نقش آنان نيست.
💫 اين #كفر پس از #ايمان، كه در آيات 86 و 90 نيز آمده است، دربارة عالمان بيعمل بنياسرائيل است كه به رغم آشنايي با ايمان و انبياء الهي، به خاطر منافع طبقاتي و تعصّبات مذهبي از پذيرش اسلام و نبوّت پيامبر امتناع ميورزيدند.
💫در #قرآن شانزده مرتبه كفرِ بعد از ايمان، دوبار كفرِ بعد از اسلام، سهبار گوساله پرستى بعد از خداپرستى، وبيست وهفت مرتبه انكار بعد از علم وبيّنه، مطرح شده كه همهى اين موارد نشاندهنده خطر ارتداد براى همه ما، وهشدارى جدّى است
💫آن «يوم» و اين «عذاب» البته ناظر به #قيامت است، اما مگر حساب دنيا از آخرت به كلي جداست و اين اشارات منحصر به عالمي ديگر است!؟ مگر تجربيات تاريخي بشر چهرهها و ملتهايي را نشان نميدهد كه با وحدت كلمه و اتحاد در نظر و عمل درخشيدند و نيز چهرهها و ملتهايي كه به راه تفرقه و اختلاف رفته و با روسياهي در تاريكي تاريخ گُم گشتند؟ چرا از اين تصاوير زنده و گويا و تابلوهاي نصب شده در تاريخ عبرت نگيريم و فراز و فرود و صعود و سقوط تمدّنها را در غروب تمدّن اسلامي، از اوج علم و هنر، و طلوع تمدّن غربي از قعر قرون وسطاي مسيحي، با محك وحدت و تفرقه مورد تأمل قرار ندهيم؟
📚تفاسير بازرگان ، نور و نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❌هشدار: #جعل_در_مناسبتهای_آئینی رو به گسترش است.
#دروغ در هرجا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ، رنگ دین زده شود، #حرمت آن قطعا بیشتر است.
✔️اگرچه اقامهٔ شعائر الهی و برپایی مجالس مذهبی اختصاص به زمان خاصی ندارد و سیرهٔ همیشگی عاشقان قرآن و عترت است، اما قطعا تشکیل اهمیت این محافل در یادبود سوگ و سرور آل الله ( علیهم السلام ) مؤکد است.
✔️ تعدادی از #مناسبت ها یی که اکنون مطرح است مستند محکم دارد و یا حداقل در برخی از روایات و کتب قدما به نحوی و لو در حد احتمال عنوان شده اند ، این گونه مناسبت ها از بحث من خارج است
🔻ولی بعضی از به اصطلاح مناسبت ها به هیچ وجه مدرکی و لو در حد یک قول ضعیف از مورخان قابل قبول ندارد و فقط توسط کمپانی و کارگاه #کاسبان_کاذب جعل شده است، و عجیب این است که گاهی گروهی پس از جعل دنبال #سندسازی هم هستند
✔️به عنوان نمونه «آن چه در صفحهٔ ۱۹۰ از کتاب #تقویم_الشیعه تألیف #خطیب_خاطی آمده و نیز #کمپانی_صادرات_دروغ در تهران به ترویج آن پرداخته مبنی بر اینکه روز دهم رجب سالروز میلاد حضرت #علی_اصغر (سلام الله علیه) است هیچ مستندی ندارد، چنانکه #شش_ماهه بودن آن شهید مظلوم نیز مدرک معتبری ندارد، و نمی تواند مبنای محاسبه برای به دست آوردن تاریخ تولد قرار گیرد.
🔻« #دروغ در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ #دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود .
#جعل_در_مناسبت های آئینی نیز رو به گسترش است.
♦حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام به صراحت عرض می کنم که مشخص کردن روزهایی به عنوان:
🥀رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
رحلت بانو #ام_البنین (سلام الله علیها)
تولد و رحلت حضرت #معصومه(سلام الله علیها)
رحلت بانو رباب(سلام الله علیها)
تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها) و….
🔻هیچ مدرک #تاریخی ندارد.
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
برگرفته از سايت انديشه ما
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
🔹فَمَنِ اهْتَدَى فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ
🔸پس هرکه هدایت یابد فقط به سود خود هدایت مییابد
📗سوره يونس، آیه ۱۰۸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 11 تا 20
📄#صفحـہ_351
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan