May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💐💐 آيا #تدبر ، همان تفسير است؟
آيا افراديكه كلاسهاي #تفسير يا #مفاهيم قران شركت كردهاند، نيازي به فراگيري روش #تدبر و شركت در "دوره آموزشي روش ساده #فهم_قران " دارند؟
♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان شركت كننده در دوره هاي قبل:
1⃣ من قبلا کلاسهای #ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک #تجربه_جدیده که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده
سركارخانم عباسي
2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا #تفسیر_موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام #لذت_بخشه. 🔻مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود.
سركار خانم فروغي
3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. 🔻🔻من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم.
من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در #نوع_نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
سركار خانم ستاريان
4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا #همهروشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و #زاویهدیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده،
سركارخانم توكلي
5⃣ كلاس خوب و پرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت و نهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه #تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام.
✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در
کانال تلکرام وایتا👇
@tadabbor_quranpuyan
واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
تالارگفتگوهاي قرآن پويان
✳ https://b2n.ir/a02388
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣1⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹پرسشهای تفسیری سوره قدر
❓چه كاری در شب قدر واقع ميشود؟
پاسخ ۲ :
قدر : ۴
در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان از [برای] هر امري [از امور هدايتي] فرود ميآيند.
روح برتر از ملائکه است.
ملائكه و روح در سه آيه قرآن باهم آمدهاند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن ميگويد، آيه ۴ سوره معارج (۷۰:۴) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني ميدهد. و بالاخره در آيه ۳۸ سوره نباء (۷۸:۳۸) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسانها سخن ميگويد.
در مقام تمثيل براي فهم بهتر، ميتوان از مثال مدرسه مدد گرفت، در ابتداي سال تحصيلي معلمين و امكانات آموزشي در اختيار محصلين قرار ميگيرند [نزول]، در پايان سال تحصيلي مدرسه تعطيل ميشود و معلمين ميروند [عروج]، هنگام امتحان نهايي و كنكور، دانشي كه هر دانشآموز از معلمين و امكانات آموزشي كسب كرده تحقق مييابد و برپا ميشود [قيام].
گويا روح عامل مهمتري از ملائك باشد، حتي ملائك به نيروي روح بر پيامبران نازل ميشوند: «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَيٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» [نحل ۲ (۱۶:۲) ]. به همين دليل ميگويند روح نيرويي فوق فرشتگان است. قرآن در آية ۸۵ سوره نحل (۱۶:۸۵) در پاسخ به سؤال مردم از روح ميفرمايد: شما جز علم اندكي [براي فهم اين مسئله] داده نشدهايد و روح ماهيتي «امري» دارد.
❓اما فرود آمدن فرشتگان و روح برای چیست؟
در آن شب، تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ. مِّن كُلِّ أَمْرٍ یعنی از هر امري، از هر موضوعي. درست مثل همان مدرسه که معلم فيزيك ميآيد، شيمي ميآيد، رياضيات ميآيد، تاريخ ميآيد، جغرافيا ميآيد، ادبيات ميآيد، و هر سال از نو این امر تکرار می گردد. اما مدرسه و مکتب خدا بینهایت است.
پس، در هر موضوع و زمینهای که انسان بخواهد در آنها رشد کند به او تعلیم داده میشود. میگویند به عدد خلایق به سوی خدا راه وجود دارد. پس، در هر زمینهی معنوی در شب قدر امکان هضم و جذب و فهم حقایق وجود دارد. حقایق در حدّ درک و فهم تو نازل میشود و در اختیار تو قرار میگیرد؛ اما بِإِذْنِ رَبِّهِم. به اذن پرورگار. ولی نه اینکه خدا به معنی متداول اجازه دهد. «اذن» یعنی همان قوانین خدا. اگر تو آمادگیاش را داشته باشی، همان به منزله اذن دادن پروردگار به تو است.
تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#زندگي_قرآني
شماره 136
سوره #ال_عمران صفحه_60
🍂🌸 #توبه_و_اصلاح، راه همواره باز #نجات از #غضب و #عذاب #خدا
🔶إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
مگر كسانى كه پس از آن، (از كفر ) توبه كنند و (كردار و افكار خود را) اصلاح نمايند، كه همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.آیه 89ال عمران
👈در این آیه راه بازگشت را به روی این افراد میگشاید و به آنان اجازه توبه میدهد چرا که هدف قرآن در همه جا #اصلاح_و_تربیت است.
💫میفرماید: «عذاب جاودان جهنم براي كافران است مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و اصلاح نمایند و در مقام جبران برآیند (که توبه آنان پذیرفته میشود) زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است» (إِلَّا الَّذِینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ).
👈از این تعبیر استفاده میشود که گناه نقصی در ایمان انسان ایجاد میکند که بعد از توبه باید تجدید ایمان کند تا این نقص بر طرف گردد
1⃣ راه توبه و بازگشت، بر همگان حتّى از دين برگشتگان باز است. «كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ ... إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا»
-2⃣ نشانهى توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا»
3⃣ خداوند نه تنها توبه را مىپذيرد و گناهان را مىبخشد، بلكه توبه كننده را نيز دوست مىدارد و مورد رحمت قرار مىدهد. «غَفُورٌ رَحِيمٌ»
📚تفسير نور و نمونه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#شهید_بهشتی همه چیز را ذیل « #حاکمیت_ملی» می دید حتي ولايت فقيه را
به مناسبت 12 آذر سالروز تصويب #قانون_اساسي
⚡️"بزرگترین خدمت #شهید_بهشتی کاشتن اصول مربوط به «حاکمیت مردم» در قانون اساسی است.
↩️واقعیت این است که مرحوم شهید بهشتی الآن هم مظلوم است. علتش این است که تلاش های مهمی که مرحوم شهید بهشتی برای جا انداختن اصول مربوط به دموکراسی و «حاکمیت ملی» در قانون اساسی داشت اصلا شناخته شده نیست.
مرحوم شهید بهشتی از جمله مهمترین شخصیت هایی بود که از نظریه ولایت فقیه صحبت کرد و دفاع مهمی هم از اصل پنج قانون اساسی داشت. اما همه چیز را ذیل « #حاکمیت_ملی» می دید؛ حتی ولایت فقیه را.
از مجموعه آثار ایشان چنین بر می آید که معتقد بود برای حفظ وجوه اسلامی حکومت یا قانونگذاری، بودن یک فقیه در رهبری ضروری است. اما هیچ گاه از ادبیات ایشان در نمی آمد که بحث #رهبری را مستقل از حاکمیت ملت توضیح دهد.
📍هرکس به #مردم_سالاری در قانون اساسی استناد می کند مدیون شهید بهشتی است
امروز هرکس از بخش های مربوط به حاکمیت ملت و مردم سالاری با استناد به قانون اساسی صحبت می کند مدیون مرحوم بهشتی است و باید بیشتر به این بخش توجه کنیم. اصل 56 قانون اساسی شکل تکامل یافته اصل 35 و 36 قانون اساسی مشروطه است که آنجا تأکید کرده حاکمیت از آن خدا است و او تعیین سرنوشت را به ملت داده و ملت به موهبت الهی حاکمیت را به سلطان واگذار می کنند. اینجا همان بحث را دارد ولی کامل تر است. این اصل 56 در واقع قلب حاکمیت دینی و مردم سالاری است.
📍متن پیشنهادی شهید بهشتی برای اصل 56 #قانون_اساسی
↩️این اصل 56 یک متن مصوب دارد و یک گفت و گو پشت آن هست؛ که برای فهمیدن متن مصوب دیدن گفت و گوی پشت آن مهم هست. مرحوم شهید بهشتی آزادانه ترین ایده را در آنجا دارد. در جلسه 21 مجلس خبرگان قانون اساسی ایشان یک متن سه خطی را پیشنهاد می کند. من آن را می خوانم که ببنید شهید بهشتی مسأله رهبری را چگونه می دید؛ حتی ایشان می گفت در دین هم خود ملت آزاد هستند که انتخاب کنند. اصل پیشنهادی مرحوم شهید بهشتی این است که «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است.
انسان این حق خداداد را در شناخت و انتخاب شرع و قانون الهی و رهبر و اداره امور کشور از راه قوایی که در اصول بعد می آید، اعمال می کند و هیچ کسی نمی تواند این حق را از او بگیرد و یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد».
📍#شهید_بهشتی جانانه از اصل 5 دفاع کرد
💫مرحوم شهید بهشتی جانانه از اصل 5 دفاع کرد، اما در ادبیات ایشان آن اصل حاکم بر اصول دیگر نیست. بلکه اصل 56 است که چنین بحثی را دنبال می کند. شهید بهشتی از جمله اولین شخصیت ها است که از ایده ولایت انتخابی صحبت می کند. اما این خیلی کلیدی است که برای مرحوم شهید بهشتی آزادی چیزی است که دین آن را جزو ادله برتر یا انتخاب های قرار داده است؛ یعنی هیچ انتخابی نمی تواند این اصل آزادی را از بین ببرد.
💫مرحوم شهی بهشتی همه جا این بحث را دنبال می کند و جالب است که در همان گفت و گوها بزرگانی بودند که بلافاصله اعتراض می کنند که مسأله رهبر #انتخابی نیست. یعنی معلوم بود که پیام شهید بهشتی را فهمیده اند. مرحوم شهید بهشتی وقتی دید فضا دارد به سمتی می رود که ممکن است اختیار انتخاب را به صراحت از مردم بگیرند، برای اینکه بتواند بحث را مدیریت کند کمی اصلاحات در این بحث دارد و انتخاب شرع و قانون الهی را فاکتور می گیرد و به دلیل حساسیت ها می گوید که نسبت به این اصل با ورقه و به صورت محرمانه رأی گیری می شود و جالب است که رأی بالایی هم می آورد. جالب است که مرحوم شهید بهشتی چگونه پای اندیشه خود ایستاده است.
👈جای دیگر می گوید #انسان آگاه و #آزاد است و چنین انسانی را نباید محدود کرد و او باید انتخابش را انجام دهد. وقتی که اصل 5 و اختیارات رهبری مطرح می شود، مرحوم شهید بهشتی به صراحت این جمله را دارد که رهبری قوه چهارم نیست و رهبری در واقع ادامه سنت مرجعیت و یک راهنمای فکری دولت است. ساختار قانون اساسی هم به گونه ای چیده شده که چنین بود. چون در قانون اساسی قبلی ما یک رهبر اجرایی داشتیم که رئیس جمهور بود و یکی هم رهبر فکری بود. "
🔸از سخنان مرحوم استاد فيرحي در نشست علمی « شهید بهشتی؛ فقه و قانون»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 65 تا 72
📄#صفحـہ_340
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_340
❇️خداى #زندگى_بخش و ارزانى دارنده نعمت #حیات
💠وَ هُوَ الَّذِي أَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنْسانَ لَكَفُورٌ (۶۶/حج)
🌱و او كسی است كه شما را زنده كرد، سپس میميراند، بار ديگر زنده میكند؛ البتّه انسان بسيار ناسپاس است.
🔹در این آیات به ترسیم دلایل دیگرى بر یکتایى و بى همتایى خدا و قدرت وصف ناپذیر او پرداخته، و در این آیه مى فرماید:
وَ هُوَ الَّذى اَحْیاکُمْ
و اوست آن خدایى که به شما زندگى ارزانى داشت و پس از آن که نطفه اى بى جان بودید، به شما حیات بخشید.
ثُمَّ یُمیتُکُمْ
آن گاه زمانى که دوران زندگى مقرر و معلوم شما سپرى گردید، شما را مى میراند.
ثُمَّ یَحْییکُمْ
سپس در روز رستاخیز برمى انگیزد.
از آیه شریفه این نکته دریافت مى گردد که آن قدرت فرزانه و بى کرانى که آفرینش نخستین را پدید آورد و پدیده هاى گوناگون را هستى بخشید و به انسان ها زندگى ارزانى داشت، همو مى تواند دگرباره در آستانه رستاخیز به همگان حیات بخشد.
اِنَّ الْاِنْسانَ لَکَفُوْرٌ
راستى که انسان سخت کفرانگر و نا سپاس است.
📚تفسیر مجمع البیان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_340
❇️هر #امتى عبادتى دارد
💠لِكُلِّ أُمَّةٍ جَعَلْنا مَنْسَكاً هُمْ ناسِكُوهُ فَلا يُنازِعُنَّكَ فِي الْأَمْرِ وَ ادْعُ إِلی رَبِّكَ إِنَّكَ لَعَلی هُدیً مُسْتَقِيمٍ (۶۷/حج)
🌱برای هر امّتی (شريعت و) آيينی قرار دادهايم كه عمل كننده به آن باشند، پس نبايد در (بارهی) اين امر با تو نزاع كنند (كه چگونه آيين تازهای آوردهای؛ مردم را) به راه پروردگارت دعوت كن، همانا تو بر هدايت مستقيم قرار داری.
🔹در بحثهاى گذشته گفتگوهائى پیرامون مشرکان داشتیم ، از آنجا که مشرکان به طور خصوص و مخالفان اسلام به طور عموم ، جر و بحثهائى با پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) پیرامون مسائل و احکام تازه اسلام داشتند و نسخ و دگرگونى قسمتهائى از احکام شرایع پیشین را نقطه ضعفى براى شریعت اسلام مى پنداشتند در حالى که این دگرگونیها نه تنها ضعف نبود بلکه یکى از برنامه تکامل ادیان محسوب مى شد، لذا در نخستین آیه مورد بحث مى فرماید: ((براى هر امتى عبادتى قرار دادیم تا خدا را با آن پرستش کنند)) (لکل امة جعلنا منسکا هم ناسکوه ).
🔹مناسک : چنانکه قبلا هم گفته ایم جمع ((منسک )) به معنى مطلق عبادت است ، و در اینجا ممکن است تمام برنامه هاى دینى و الهى را شامل شود، بنابراین آیه گویاى این حقیقت است که امتهاى پیشین هر کدام برنامه اى مخصوص به خود داشتند که در آن شرائط خاص از نظر زمان و مکان و جهات دیگر کاملترین برنامه بوده است ، ولى مسلما با دگرگون شدن آن شرائط لازم بود احکام تازه ترى جانشین آنها شود.
لذا به دنبال این سخن اضافه مى کند: ((بنابراین نباید آنها در این امر با تو به نزاع برخیزند)) (فلا ینازعنک فى الامر).
((و تو به سوى پروردگارت دعوت کن که راه راست همین است که تو مى پوئى )) (و ادع الى ربک انک لعلى هدى مستقیم ).
🔹هرگز گفتگوها و ایرادهاى بى پایه آنان در روحیه تو کمترین اثرى نگذارد که دعوتت به سوى خدا است ، و مسیر تو هدایت ، و راهت مستقیم است !
توصیف ((هدى )) به ((مستقیم بودن )) یا جنبه تاءکید دارد، و یا اشاره به این است که هدایت به سوى مقصد ممکن است از طرق مختلفى صورت گیرد راههاى نزدیک و دور، مستقیم و کج ، ولى هدایت الهى ، از نزدیکترین و مستقیمترین راه است .
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌹🌹 اگر شما هم علاقه داريد كه:
☘هنگام خواندن قران ،آیات خدا و مفهوم سوره را بهتر درک کنید و لذت بیشتری ببرید
☘هنگام مطالعه ایات و سوره ها،پیام ها و درس های انها برای کاربرد در زندگی روزمره خود را استنخراج کنید
🔰🔰شما را به شركت در دوره #روش_ساده_فهم_قرآن دعوت می کنیم.
🟡🟢بنده #احساس_غيرقابلوصفى دارم🌷🥰🥰🌷
يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست
البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد
كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏
البته احساس ميكنم دارم به شكل تكاملى و تدريجى به سوى حقيقت هدايت ميشوم
كه اين اصلى ترين مقصد و هدفم در اين دنيا هست
خوشحالم كه با فهميدن حقيقت از شر جهل و خرافات نجات پيدا ميكنم هر حرفى را قبول و هر عملى را تقليد نميكنم
جناب اقاي احمدي خواه(شركت كننده در دوره چهاردهم)
✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
❇کانال تلگرام وایتا👇
@tadabbor_quranpuyan
واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
آپارات
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣1⃣ تدبر در سوره #قدر
🔹پرسشهای تفسیری سوره قدر
❓چه كاری در شب قدر واقع ميشود؟
پاسخ ۳ :
آنچه بطور وضوح از آیه ۴،که قلب این سوره است، فهمیده میشود، این است که درآن شب ارتباط آسمان و زمین (از طرف آسمان) بیشتر از همیشه است. و با توجه به نام آن شب، این ارتباط در جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی امور مختلف است.
و نیز از آیه مذکور معلوم میشود که این برنامه ریزی شامل « همه چیز » میشود.
«ملائکه» و «روح» در آن شب دائماً به فرمان پروردگارشان از هر «امر» ی نازل میشوند، (سوره قدر)
در آن شب کل امور مجمل و سر بسته «باز» (تعریف، تقدیر، برنامه ریزی) میشود،( سوره دخان) هم امور مادی (که در حوزه مأموریت «ملائکه» است) و هم امور معنوی (که در حوزه مأموریت «روح» است)
امروزه سیستم ها و سازمان هائی وجود دارند، و دائما، هم به تعداد و هم به دامنه فعالیت شان، افزوده میشود، که خروجی فعالیت شان چیزی جز پمپاژ پر حجم اضطرابات در روح و روان بشر و تزریق خرافات و اباطیل در ذهن او نیست.
چیزی که این سوره به ذهن مخاطب وارد میکند در جهت شفای آلام مذکور است، زیرا این نکته را القا میکند که ای بشر تو تنها و رهاشده نیستی، بلکه سیستمِ پرقدرت ملائکه-روح، بسترهای مورد نیاز رشدت را دائما فراهم و به روز میکنند.
از تفسیر آقای جمال گنجه ای
https://zaya.io/ajztn
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 137
سوره #ال_عمران صفحه_61
🌹حفظ #ايمان تا لحظه #مرگ
🔸إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدى بِهِ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ «91 ال عمران»
همانا كسانى كه كفر ورزيدند و در حال كفر (بدون توبه) مردند، اگر چه زمين را پر از طلا كرده و به عنوان فديه و باز خريد (از عذاب) بدهند، هرگز از هيچ يك از آنان پذيرفته نمىشود. آنان را عذابى دردناك است و برايشان هيچ ياورى نيست.
👈دنيا و آخرت تفاوتهايى دارند، از جمله:🔻
1⃣ غم واندوه در دنيا از انسان به ديگران سرايت مىكند، ولى در آخرت چنين نيست.
2⃣ در دنيا، انسان مىتواند با عذر يا كفّاره يا دروغ يا حيله يا توبه يا ناله مشكلش را حل كند، امّا در آخرت چنين نيست.
3⃣ تلخىهاى دنيا قابل تخفيف است و اگر انسان با آن انس گرفت، از تلخى آن كاسته مىشود، ولى در آخرت چنين نيست.
🔻#كافر مردن، بزرگترين خطر است، «ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ» و در حال تسليم خدا مردن، آرزوى پيامبران است، چنانكه حضرت يوسف فرمود «تَوَفَّنِي مُسْلِماً»
↩️در #قيامت، مال دنيا بىارزش است و ذرّهاى كارآيى ندارد. گرچه از جنس طلا و مقدار آن به اندازهى ظرفيّت زمين باشد، باز هم پشيزى ارزش ندارد. «مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً»
#ايمان، ارزشى فراتر از تمام مادّيات دارد. در قيامت تنها ايمان است كه مىتواند انسان را نجات دهد. «مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً»
🥀#مرگ در حال #كفر، زمينهى #شفاعت را از بين مىبرد. «ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ نه تنها فدیه و انفاق به حال آنها سودی ندارد بلکه شفاعت شفاعت کنندگان نیز شامل حال آنها نمیشود زیرا شفاعت شرایطی دارد که یکی از مهمترین آنها #ایمان به #خداست و اصولا شفاعت به اذن خدا است.
📚تفاسير نور و نمونه
┄═❁🍃❈
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇نگاه فقها به #قانون_عفاف و حجاب #مصوب_مجلس
قسمت اول
1⃣💢💢قانون جديد #حجاب با هیچ یک از موازین شرعی و مراتب مقرره نهی از منکر ثابت عندالفقهاء سازگار نیست.
ضمن توصیه موکد به زنان بزرگوار مسلمان و فاطمی به رعایت حکم شرعی مسلم و اجماعی حجاب، قانون حجاب و عفاف صرف نظر از تاثیر و عدم تاثیر و مصلحت و عدم مصلحت آن که سخت مورد تردید است.
🔻 در شرایط بحرانی معاصر منطقه و کشور با هیچ یک از موازین شرعی و مراتب مقرره نهی از منکر ثابت عندالفقهاء سازگار نیست.
امیدواریم اولیاء امر و زعمای کشور ولو برای حفظ مصلحت نظام و جلوگیری از کاهش اعتبار آن چاره ای بیندیشند.
✍ آیتالله سیدمحمد هاشمی اصفهانی مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم
2⃣در رابطه با قانون عفاف و حجاب دو مسئله وجود دارد؛ این که قرآن و پیامبر(ص) ما فرمودند که #حجاب را رعایت کنید قطعی است. حالا اینکه صورتشان باز باشد، دستشان، سرشان و سینهاشان باز باشد، مسائل فرعی است
🔴اسلام با بنشین و بتمرگ موافقت دارد یا بفرما؟
اما اینکه رفتار و گفتار ما چطور باشد، یک مسئله دیگر است. با زور و تفنگ نمی توان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می پسندند با آنان سخن گفت. یکبار هم گفتم، بنشین و بفرما و بتمرگ هر سه یک معنا را دارند اما اسلام با کدام موافقت دارد؟ با بتمرگ و بنشین یا با بفرما؟
اسلام با بفرمایید مناسبت دارد و باید با دلیل، برهان و زبان خوب با مردم صحبت شود. با درشتی سخن گفتن و توهین کردن و زندانی کردن زنان منافات دارد.
من می گویم همین خانمی که سر تا پا باز می پوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق می پذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت می کند.
اجرای قانون دو قسمت است؛ یک وقت اجرای قانون به این شکل است که افراد را بگیریم، زندانی و حبس کنیم و شلاق بزنیم، من با آن موافق نیستم. زنان هم نباید جوری باشد که به این جا برسند، باید به تمام معنا به زبان لین، فهم و درک استدلال حرف بزند.
اگر با خانم ها با #زبان_لین سخن بگوییم، مقداری از آنان می پذیرند و دیگر شلاق و زندان معنا ندارد و درست نیست. باید با آنان از قرآن و فتوا سخن گفت.
🖋آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
3⃣ما از صدر اسلام تا به امروز هیچ دلیل معتبری در میان فقها برای #الزام کردن به حجاب نداریم.
این قانون از جهات گوناگون دچار اشکال است. اولین اشکال آن، این است که موادی از این قانون برخلاف دستورات اسلامی است و به نوعی #نفرتپراکنی و گریز از دین دارد.
همچنین زمینه های ایجاد مقاومت و مخالفت را در بین مردم به وجود می آورد و به جریح شدن آنان در فرار از قانون منجر می شود.
قانونی است که زمینه های تخلف و سوءاستفاده در بطن آن فراهم شده است.
این قانون از این جهت دارای اشکال است که بخشی از نیروی انتظامی را درگیر می کند. در همان موارد قبل هم آقایی در ماشین خود نشسته بوده و اخطار بی حجابی به او دادند. حال آن فرد روحانی و تنها بوده است اما گفتند تو بی حجابی. اتفاقات فراوانی در زمینه های سوءاستفاده رخ می دهد.
🔻اخیرا یکی از مراجع بزرگ در قم به آقای پزشکیان گفتند که اگر #عفاف و #حجاب با زور انجام شود، قطعا شکست خواهد خورد. چندین مراجع و برخی از علمای نجف هم بر آن تاکید کردند. این یک نوع ظاهر سازی و روش جدید برای ایجاد تهدید شهروندان است
✍آیت الله ایازی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم
💫جهت مطالعه نظرات مختلف در مورد شرعي بودن الزام به حجاب، لينك زير را كليك نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st-Hjb-jbry--shry-st-ykhyr.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا
كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح
انجام دادند، خداوند رحمان محبت آنها
را در دلها قرار مى دهد.
🌷 سوره مریم ، آیه ۹۶
🍃
🌸🍃
کـانال قـرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_حج آیات 73 تا 78
📄#صفحـہ_341
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan