💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 54 تا 58
📄#صفحـہ_357
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_357
❇️فرار از چنگال #مجازات او ممكن نيست!
💠وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (۵۶) لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ (۵۷/نور)
🌱۵۶- و نماز را بر پا داريد و زكات را بدهيد و رسول (خدا) را اطاعت كنيد تا مشمول رحمت (او) شويد.
۵۷- گمان نبر كافران میتوانند از چنگال مجازات الهی، در زمين فرار كنند، جايگاه آنها آتش است و چه بد جايگاهی است؟!
🔹در آيه گذشته وعده خلافت روی زمين به مؤمنان صالح داده شده بود و اين دو آيه، مردم را برای فراهم كردن مقدمات اين حكومت بسيج میكند، در ضمن نفی موانع بزرگ را نيز خودش تضمين مینمايد، در حقيقت يكی از اين دو آيه در صدد بيان مقتضی است و آيه دوم نفی موانع.
نخست میگويد:" نماز را بر پا داريد" (وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ).
همان نمازی كه رمز پيوند خلق با خالق است، و ارتباط مستمر آنها را با خدا تضمين میكند، و ميان آنها فحشاء و منكر حائل میشود.
" و زكات را ادا كنيد" (وَ آتُوا الزَّكاةَ). همان زكاتی كه نشانه پيوند با" خلق خدا" است، و وسيله مؤثری برای كم كردن فاصلهها، و سبب استحكام پيوندهای عاطفی است.
🔹و به طور كلی" در همه چيز مطيع فرمان رسول باشيد" (وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ).
اطاعتی كه شما را در خط مؤمنان صالح كه شايسته حكومت بر زمينند قرار میدهد.
" تا در پرتو انجام اين دستورات مشمول رحمت خدا شويد" (لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ).
و شايسته پرچمداری حكومت حق و عدالت.
🔹و اگر فكر میكنيد ممكن است دشمنان نيرومند لجوج در اين راه سنگ بيندازند و مانع تحقق وعده الهی شوند، چنين امری امكان پذير نيست، چرا كه قدرت آنها در برابر قدرت خدا ناچيز است، بنا بر اين" گمان نبر كه افراد كافر میتوانند از چنگال مجازات الهی در پهنه زمين فرار كنند" (لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ).
🔹نه تنها در اين دنيا از مجازات خدا مصون نيستند" بلكه در آخرت جايگاهشان آتش است و چه بد جايگاهی است" (وَ مَأْواهُمُ النَّارُ وَ لَبِئْسَ الْمَصِيرُ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹توضيحاتی از شب قدر
از مجموع مطالب سوره قدر و این آیات و سوره بقره این مطالب فهمیده میشود:
۱- قرآن در ماه رمضان نازل شده ، (سوره بقره)
۲- قرآن در شب قدر نازل شده ، (سوره قدر)
۳- قرآن در شبی پر برکت نازل شده، (این سوره)
۴- «ملائکه» و «روح» در آن شب دائماً به فرمان پروردگارشان از هر «امر» ی نازل میشوند، (سوره قدر)
۵- درآن (شب) هر «امر» سربسته¬ای «تحلیل وباز» میشود، (این سوره)
از مجموع اینها اینقدر فهمیده میشود که:
۱- شب بسیار شریفی وجود دارد که آنقدر شریف است که قرآن در آن شب نازل شده،
۲- آن شب در ماه مبارک رمضان بوده،
۳- در آن شب کل امور مجمل و سر بسته «باز» (تعریف، تقدیر، برنامه¬ریزی) میشود، هم امور مادی (که در حوزه مأموریت «ملائکه» است) و هم امور معنوی (که در حوزه مأموریت «روح» است)
اما از مجموع اینها فهمیده نمیشود که شب قدر در هر سال تکرار میشود.
و با توجه به کلمه «یُفرَقُ» در آیه ۴، منحصر به همان بار اول هم نیست، بلکه تکرار هم میشود.
اما اینکه پریودِ این تکرارها یکسال است، یا دو سال یا سه سال یا پنج سال و غیره، متن قرآن راجع به آن ساکت است و اینطور نیست که از تلفیق سوره قدر با این پاراگراف یکساله بودن آن پریود بدست بیاید.
شکّ کافران درباره چه بود؟
در رابطه با آیه ۹، از روی «درس» و «درب» می فهمیم که شکّ آنها راجع به عقاید خودشان است.
به این معنی که از روی فطرت خویش و عقل معمولی که هر کسی دارد، صدق مدعای پیامبر را درک می کردند، و چون آن تعالیم با آنچه که بعنوان اعتقادات خویش می شناختند در تضاد بود، به اعتقادات خویش شک می کردند.
در این حالت آدم عاقل دنبال شک را می گیرد و به تحقیق و بررسی می پردازد تا به حق برسد، اما آنها چون فی الجمله می فهمیدند که اگر این کار را بکنند و به حق برسند باید از آنچه که فعلاً به آن مشغولند دست بکشند، این کار را نمی کردند و خود را به چیزهای دیگر سرگرم می نمودند.
ایمان یک امر قلبی است
از آیه های ۱۵-۱۳-۱۲ یک نکته مهم فهمیده می شود.
آنهم این است که ایمان باید در عقل آدمی تحقق یابد و ایمان بر اثر انگیزه های بیرونی مانند تهدید و تطمیع و ترس و امید و باصطلاح امروز «چماق و هویج» بوجود نمی آید . و اگر هم بوجود بیاید در اثر حذف عوامل بیرونی مذکور از بین می رود .
بالاخره موضوع چه بود؟ منظور از دودی كه فرا می گيرد چيست؟
چنین به نظر می آید که آیات ۹ تا ۱۶ به صورت یک مثال مطرح شده است. یعنی اینکه ای پیامبر ! روزی را تصور کن که ما بخواهیم این مردم را به عذاب کوچکی معذب کنیم، در آنصورت همه این کفار و مکذبین دست از کفر و تکذیبشان بر میدارند که خدایا غلط کردیم و ایمان آوردیم و چه و چه و . . .
اما به محض اینکه آن حالت برطرف شود دو باره به این حالت های فعلی شان بر خواهند گشت، و لذا تو خیلی ذهنت را درگیر این مطلب نکن و بگذار بسیاری از مطالب در اثر گذشت زمان درست شود، و در باره قیامت هشدارشان ده. و برای اینکه متن را بهتر بفهمید توصیه میشود آیه ۱۵ را بعد از آیه ۱۲ بخوانید.
با این مقدمه، سه کلمه آخر آیه ۱۱ و کلّ آیه ۱۲، زبان حال مردمی است که در ساعات نزدیک به وقوع قیامت شاهد علائم وقوع هستند (و مانند «قال الانسان مالها» در سوره زلزال است)، و آیه های ۱۳ و ۱۴ و ۱۵، زبان حال ملائکه مستقر کننده قیامت است که نسبت به آنها این زبان حال را دارند.
تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای
https://zaya.io/ueh0p
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 151
سوره #ال_عمران صفحه_64
💐⭕️ #امربه_معروف و #نهى_ازمنكر و دعوت به #خير از صفات #مومنان
🔴قسمت دوم
🔸وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
ال عمران:104
و [براي مقابله با اين انحرافات] بايد از ميان شما گروهي [هم انديش] باشند كه [اختلاف كنندگان] را پيوسته به خير دعوت كنند و به پسنديدهها فرمان دهند و از ناپسندها باز دارند و اين ها همان رستگارانند.
______
🔻- فرق کلمه «اُمت» با قوم، قبيله، جماعت، طايفه و... در قصد و هدف، آرمان، عقايد و رويکردهاي آنهاست. امت از ريشه «اُمّ» به معناي قصد است و امت، اجتماعي است که وجه مشترک دارند.
👈- «خَيْر» به هر چيز مرغوب و مطلوب گفته ميشود كه دلپسند همگان باشد. «اختيار» كردن كسي يا چيزي، انتخاب و گزينش آن از ميان بقيه است. اين كه در قرآن آمده «بِيَدِكَ الْخَيْر» [آلعمران 26 (3:26) ]، منظور اين است كه اختيار امور به دست خداست،
اما منظور از دعوت مردم به خير [يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْر]، فرا خواندن آنها به سوي بهترينها در: اخلاق و رفتار، فرهنگ، علم، سياست، صنعت و غيره است.
♦از آنجايي كه تشخيص بهترينها در زمينههاي مختلف كار هر كسي نيست، و اصولا اكثريت مردم به زندگي شخصي خويش مشغول هستند، لازم است گروه آگاه و اهل نظري كه هنر و قدرت قلم و بيان داشته باشند، از يك طرف بهترين راه حلها را برگزينند و در رسانههاي جمعي به اطلاع مردم برسانند، و از طرف ديگر به وسيلة امر به #معروف [آنچه مورد پذيرش عُرف جامعه و مصوّب نمايندگان ملت است] و #نهي_ازمنكر [آنچه ناپسند اكثريت است] با مفاسد مبارزه كنند.
-🔻 اين فريضه همچون گلبولهاي سفيد مقابله كننده با #ميكربهاي مهاجم، بدنة جامعه را در برابر تسلط #نااهلان بر اركان قدرت و استبداد سياسي، ديني و اقتصادي محافظت ميكند.
در فرازي از امام باقر(ع) نقل شده است: «همة فرايض با امر به معروف و نهي از منكر برپا ميشود؛ راهها امنيّت مييابد، معاملات و كسب و كار حلال ميشود، ستمها به عقب رانده ميشود، زمين آباد ميگردد، از دشمنان انصاف گرفته ميشود و امور سامان مييابد.»
♦به كار بردن عناوين « #معروف و #منكر» به جاي: #حلال و #حرام، مشروع و نامشروع، ثواب و گناه، خير و شرّ و امثالهم، دلالت بر داوري فطري و عقل سليم مردم در پسنديده يا ناپسند بودن امور ميكند.
معروف ارزشي است كه عرف سالم جامعه آن را شناخته و بر آن معرفت پيدا كرده باشد. ملاك تشخيص اين امر در دنياي مدرن، تصويب نمايندگان منتخب مردم است. اين قاعدهاي كلي است، اما از آنجايي كه اين فريضه در مجموعة قرآني و جهانبيني ديني مطرح شده، معيار معروف و منكر با ميزان كتاب و سنّت سنجيده ميشود.
🖍كلمة «مَعْرُوف» كه جمعاً 38 بار [به صورت معرفه و نكره] در قرآن تكرار شده است، دلالت بر #نيكو شناخته شدن كاري نزد مردم ميكند. اين كلمه بيش از همة سورهها [15 بار] در سورة بقره آمده است و عمدتاً ناظر به روابط زناشويي، حقوق طرفين و فرزندان، حقوق پس از طلاق، سخن گفتن به نيكويي ميباشد كه معيار آن متغيّر و تابع فرهنگ جامعه و فطرت انسانها ميباشد.
👈در فريضة « #امر_بمعروف و #نهي_ازمنکر» معناي «امر»، آنچنان که در زبان فارسي فهميده ميشود، فرمان دادن از موضع بالا و تحميل عقيده نيست؛ چرا که در اينصورت با اصل «لا اکراه في الدين» تناقض پيدا ميکند، بلکه نوعي نظر دهي، راهنمائي و دلالت کردن است. آيات: مريم 55 (19:55) ، طه 132 (20:132) ، اعراف 110 (7:110) ، و شعراء 35 (26:35) اين نظر را به روشني نشان ميدهند.
💫تفسير بازرگان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💐💐با تبريك سالروز ميلاد حضرت #فاطمه و روز #زن
♦️ مظلوميت مضاعف حضرت فاطمه س: گوهر وجود زهرا س را برخي مبلغان و مداحان، در فدك و پهلوي شكسته پنهان كردند.
♦حضرت زهرا (س) نخستین زنی است که #آزادانه #انتقاد کرد و نهراسید
✅ در سال روز ولادت دخت پیامبر ص حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نمی خواهم از تاریخ ولادت آن بزرگ بانوی اسلام مطلبی بر قلم آورم . زیرا تاریخ دقیق ولادت غالب بزرگان تاریخ به طور دقیق روشن نیست . همانطور که نمی توان روز ولادت پیامبر بزرگ اسلام را بدون هیچ اختلافی روشن ساخت،دوازدهم ربیع الاول ؟ در هر صورت هیچکدام به طور دقیق آشکار نیست و قلم فرسایی بر سر این مطلب چندان گرهی از کار فرو بسته امروز ما نمی گشاید .
♦️مهم این است که ما مسلمانان در این روزگار افسردگی وچند پارگی مسلمین، چه در سی برای رهایی از فلاکتی که بر دنیای اسلام میرود ، می توانیم بیاموزیم.
✅ #الگو بودن بانوی نمونه عالم یعنی سرمشقی برای زندگی همه بشریت .
واین که تفاوت نگاه به #زن در جاهلیت و پیش از اسلام و پس از اسلام در چه چیزی نهفته است ؟
🥲درد ناکانه باید گفت برخی به اصطلاح مبلغان و مداحان ، این کهکشان بی کران هستی را با عینک های تار و شکسته خود چنان در چشم تماشاگران تاریخ، تار و تیره گون به نمایش گذاشته اند که جز #مظلومیتی_مضاعف نمی توان نام دیگری بر آن نهاد .
فریادهای اعتراضی فاطمه را تنها در باغ محدود #فدک مصور ساخته و تنها به درد #پهلو و استخوان شکسته خلاصه کردهاند و گسترده طاق و رواق گفته های او را ، که برای همه بشریت بود ، به معدود مخاطبین در مسجد النبی کوتاه کرده اند
و این مصیبتی است بزرگتر که به دست و دهان به اصطلاح بعضی پیروانش بر او رفته و می رود
.
🌹🌺در ایام #ولادت و یا وفات آن حضرت به جای باز خوانی تاریخ و #خطبه آتشین او ، و احساس خطری که این بانوی مظلوم تاریخ نسبت به آینده اسلام و قران داشت ، چرا باید چهره حقیقی فاطمه را در لایه هایی از اخبار بی پایه گم نماییم .واز #تعالیم_انسان_ساز ش بی بهره بمانیم .
همانطور که نسبت به آموزه های امامان چنین کردیم
🔴تربیتی که پیامبر بر دخترش اعمال کر د ، نشان دهنده هویت واقعی زن در عصر تحقیر هویت زن بود. تربیت فاطمه به گونه ای رقم خورد که هیچ زنی در آن روزگار واجد چنین هویتی نگشته بود .
♻او نخستین زنی است که آزادانه در مسجد در برابر چشم همه تاریخ می ایستد و باب #انتقاد ازوضع موجود رامی گشاید
👈و این درسی است به همه زنان تاریخ که باید آزادانه سخن گفت ، #انتقاد کرد و از هیچ رعب و حشتی نهراسید .
او نشان داد که در برابر #حاکمان ، هم نباید #مرعوب بود و هم نباید #مجذوب گشت .
✅سلیمان کتانی نویسنده معروف مسیحی در کتاب« فاطمه زهی در نیام » که شخصیت فاطمه را از اعماق ورق پاره های تاریخ در آورده ، می گوید : در قضیه ای ، از پیامبر سوال شد ،
حضرت فرمود : نخست باید بدانم #رای_فاطمه چیست بدین گونه فاطمه در نتیجه تربیتی صحیح دارای رای و نظر یه شخصی گردید ... و علی در وجود #فاطمه تکمیل وجود خود را یافت .
🖌حجت الاسلام فاضل ميبدي.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ
وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا
أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا
حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا
مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا
أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ
خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايىاش
تكليف نمى كند. آنچه (از خوبى) به دست
آورده به سود او، و آنچه (از بدى) به دست
آورده به زيان اوست. پروردگارا، اگر فراموش
كرديم يا به خطا رفتيم بر ما مگير، پروردگارا،
هيچ بار گرانى بر (دوش) ما مگذار؛ همچنانكه
بر (دوش) كسانى كه پيش از ما بودند نهادى.
پروردگارا، آنچه را تاب و توان آن نداريم بر ما
تحميل مكن؛ و از ما درگذر؛ و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما تويى؛ پس ما را بر گروه كافران پيروز كن.
🌹 سوره بقره ، آیه ۲۸۶
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نور آیات 59 تا 61
📄#صفحـہ_358
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_358
❇️فلسفه #اجازه_خواستن و مفاسد عدم توجه به آن
💠وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۵۹/نور)
🌱و هر گاه كودكان شما به حد بلوغ رسيدند، پس بايد همانند كسانی كه قبلًا بالغ شدهاند، (در همه وقت) اجازه (ورود) بگيرند. خداوند اين گونه آيات خود را برای شما بيان میكند و خداوند دانا و حكيم است.
🔷برای ريشه كن ساختن يك مفسده اجتماعی مانند اعمال منافی عفت تنها توسل به اجرای حدود و تازيانه زدن منحرفان كافی نيست، در هيچ يك از مسائل اجتماعی چنين برخوردی نتيجه مطلوب را نخواهد داد، بلكه بايد مجموعهای ترتيب داد از آموزش فكری و فرهنگی آميخته با آداب اخلاقی و عاطفی، و همچنين آموزشهای صحيح اسلامی، و ايجاد يك محيط اجتماعی سالم، سپس مجازات را به عنوان يك عامل در كنار اين عوامل در نظر گرفت.
🔷به همين دليل در اين سوره نور كه در واقع سوره عفت است از مجازات تازيانه مردان و زنان زناكار شروع میكند، و به مسائل ديگر مانند فراهم آوردن وسائل ازدواج سالم، رعايت حجاب اسلامی، نهی از چشمچرانی، تحريم متهم ساختن افراد به آلودگی ناموسی، و بالآخره اجازه گرفتن فرزندان به هنگام ورود به خلوتگاه پدران و مادران، گسترش میدهد.
👈اين نشان میدهد كه اسلام از هيچ يك از ريزهكاريهای مربوط به اين مساله غفلت نكرده است.
🔷خدمتكاران موظفند به هنگام ورود در اطاقی كه دو همسر قرار دارند اجازه بگيرند.
كودكان بالغ نيز موظفند در هر وقت بدون اجازه وارد نشوند، حتی كودكان نابالغ كه مرتبا نزد پدر و مادر هستند نيز آموزش داده شوند كه لا اقل در سه وقت (قبل از نماز صبح و بعد از نماز عشاء و هنگام ظهر كه پدران و مادران به استراحت میپردازند) بدون اجازه وارد نشوند.
👈اين يك نوع ادب اسلامی است هر چند متاسفانه امروز كمتر رعايت میشود و با اينكه قرآن صريحا آن را در آيات فوق بيان كرده است، در نوشتهها و سخنرانیها و بيان احكام نيز كمتر ديده میشود كه پيرامون اين حكم اسلامی و فلسفه آن بحث شود، و معلوم نيست به چه دليل اين حكم قطعی قرآن مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفته؟! گر چه ظاهر آيه وجوب رعايت اين حكم است حتی اگر فرضا آن را مستحبّ بدانيم باز بايد از آن سخن گفته شود، و جزئيات آن مورد بحث قرار گيرد.
🔷بر خلاف آنچه بعضی از سادهانديشان فكر میكنند كه كودكان سر از اين مسائل در نمیآورند و خدمتكاران نيز در اين امور باريك نمیشوند ثابت شده است كه كودكان (تا چه رسد به بزرگسالان) روی اين مساله فوق العاده حساسيت دارند، و گاه میشود سهلانگاری پدران و مادران و بر خورد كودكان به منظرههايی كه نمیبايست آن را ببينند سرچشمه انحرافات اخلاقی و گاه بيماريهای روانی شده است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_358
❇️#آیه61نور
💠لَيْسَ عَلَی الْأَعْمی حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْأَعْرَجِ حَرَجٌ وَ لا عَلَی الْمَرِيضِ حَرَجٌ وَ لا عَلی أَنْفُسِكُمْ أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ بُيُوتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ آبائِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أُمَّهاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ إِخْوانِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخَواتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ أَوْ بُيُوتِ عَمَّاتِكُمْ أَوْ بُيُوتِ أَخْوالِكُمْ أَوْ بُيُوتِ خالاتِكُمْ أَوْ ما مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُناحٌ أَنْ تَأْكُلُوا جَمِيعاً أَوْ أَشْتاتاً فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلی أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ (۶۱/نور)
🌱بر نابينا و لنگ و بيمار و بر خودتان ايرادی نيست كه بخوريد از خانههای خود يا خانههای پدرانتان يا خانههای مادرانتان يا خانههای برادرانتان يا خانههای خواهرانتان يا خانههای عموهايتان يا خانههای عمههايتان يا خانههای دايیهايتان يا خانههای خالههايتان يا خانههايی كه كليدهايش را در اختيار داريد، يا خانههای دوستانتان. بر شما باكی نيست كه دسته جمعی بخوريد يا پراكنده (و تنها)، و چون وارد خانهای شديد، پس بر يكديگر سلام كنيد، كه تحيّتی است الهی و مبارك و پسنديده. خداوند آيات خود را اين چنين برای شما بيان میكند، شايد كه بينديشيد.
🔷علّامه طباطبايی میفرمايد: ظاهر آيه چنين است كه خداوند برای مؤمنان حقّی قرار داده كه بتوانند از خانه فرزندان و خويشان و دوستانشان به ميزان احتياج بخورند و مصرف كنند و اين اذن، كلّی و فراگير است، لكن ابتدای آيه به سه گروه اشاره كرده كه معمولًا نمیتوانند غذای خود را تأمين كنند و نيازمند ديگران هستند، اما حكم به اين سه گروه اختصاصی ندارد و برای همه مؤمنان است.
🔹ديگران را بر خود مقدّم بداريم، خصوصاً محرومان را. «الْأَعْمی- الْأَعْرَجِ- الْمَرِيضِ- أَنْفُسِكُمْ»
🔹روابط خانوادگی و خويشاوندی، در مسائل حقوقی اثر میگذارند. (گرچه غذا ملك صاحبخانه است، ولی اسلام روابط خويشاوندی و عاطفی را در اين موارد بر مالكيّت افراد غالب نموده است.) أَنْ تَأْكُلُوا مِنْ ... بُيُوتِ أَعْمامِكُمْ
🔹قرائن عرفی و اطمينان عقلايی برای جواز مصرف از خانه ديگران كافی است.
(مثلًا دادن كليد خانه، نشان رضايت است) «مَلَكْتُمْ مَفاتِحَهُ أَوْ صَدِيقِكُمْ»
🔹در اسلام، حقّ دوست در كنار حقّ فاميل قرار داده شده است. أَعْمامِكُمْ ... أَوْ صَدِيقِكُمْ (از «افلاطون» پرسيدند: برادرت را بيشتر دوست داری يا رفيقت را؟ گفت: برادرم را زمانی كه رفيقم باشد.)
🔹سلام كردن، از آداب ورود به منزل است. «فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا»
🔹سلام، ادبی آسمانی، مبارك و پسنديده است. «تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً»
🔹سلامكردن، در خير وبركت زندگی مؤثّر است. «مُبارَكَةً طَيِّبَةً»
🔹اهل خانه به منزلهی جان شما هستند. «فَسَلِّمُوا عَلی أَنْفُسِكُمْ»
🔹مرز حقّ و حقوق را بايد خداوند تعيين فرمايد. «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ» ۱۰- در احكام الهی بايد انديشيد. «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #دخان
🔹مراد از جدا شدن هر امر حكيم در شب قدر (فيها يفرق كل امر حكيم )
بنابراين ، امور به حسب قضاى الهى داراى دو مرحله اند، يكى اجمال و ابهام ، و ديگر مرحله تفصيل . ((شب قدر)) هم بطورى كه از آيه ((فيها يفرق كل امر حكيم )) برمى آيد، شبى است كه امور از مرحله احكام و ابهام به مرحله فرق و تفصيل بيرون مى آيند. و از جمله امور يكى هم قرآن كريم است ، كه در شب قدر از مرحله احكام درآمده ، و نازل مى شود، (يعنى در خور فهم بشر مى گردد).
و چه بسا كه خداى سبحان پيامبر خود را به جزئيات حوادثى كه به زودى در زمان دعوت او در هنگام نزول هر آيه و يا آيات و يا سوره رخ مى دهد خبر داده ، و نيز آگاه كرده كه در باره هر حادثه آيه يا آياتى نازل مى شود، و از همين جهت هر پيشامدى مى كرده ، منتظر بوده آيه و يا آياتى در باره آن نازل شود، پس در حقيقت قرآن يك بار دفعه و يكپارچه بر او نازل شده ، و يكبار هم تدريجا و متفرق .
برگشت اين وجه به اين است كه بگوييم رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) قبل از آنكه قرآن بر زمين نازل شود، و در مرحله عين و خارج قرار گيرد، در مرحله اى كه داشت به قضاء تفصيلى نازل مى شد، بر آن اطلاع و اشراف داشت . و بنابر اين وجه ، ديگر حاجتى نيست كه دو مرحله را به عنوان مرحله اجمال و تفصيل كه در وجه قبلى بود تقسيم كنيم
از ظاهر لفظ آيه چنين برمى آيد كه شب مزبور يكى از شب هايى است كه در روى زمين دور مى زند، و از ظاهر جمله ((فيها يفرق كل امر حكيم )) با در نظر داشتن اينكه صيغه مضارع (يفرق ) استمرار را مى رساند، فهميده مى شود كه شب مزبور همواره در روى كره زمين تكرار مى شود. و از ظاهر جمله ((شهر رمضان الذى انزل فيه القرآن )) چنين برمى آيد كه مادامى كه ماه رمضان در كره زمين تكرار مى شود، آن شب نيز تكرار مى شود، پس نتيجه مى گيريم كه شب مزبور همه ساله تكرار مى شود، و در هر سال قمرى در ماه رمضان همان سال يك بار تكرار مى گردد.براى اينكه ممكن است بگوييم كه قرآن كريم دو نوبت نازل شده ، بار اول تمامى آن در يك نوبت ، و اين در ماه رمضان و در شب قدر كه يكى از شبهاى رمضان است . و بار دوم ، به تدريج و قسمت قسمت در طول بيست و سه سال نبوت و دعوت رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله وسلم ).
و ليكن مطلبى كه سزاوار نيست در آن ترديد شود اين است كه قرآن كريم كه مركب از سوره ها و آياتى است ، با اختلافى كه بر حسب موارد شخصى و جزئى نزولش در سياق آن هست ، با اين احتمال كه يك دفعه نازل شده باشد سازگار نيست ، براى اينكه آياتى كه در باره وقايع شخصى و حوادث جزئى نازل شده ، ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه اى دارد كه در باره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده ، و معلوم است كه چنين آياتى صادق و درست درنمى آيد، مگر آنكه زمان و مكانش برسد، و واقعه اى كه در باره اش نازل شده رخ بدهد، به طورى كه اگر از آن زمانها و مكانها و وقايع خاصه صرف نظر شود، و فرض شود كه قرآن يك باره نازل شده ، آن وقت قهرا موارد آن آيات حذف مى شود، و ديگر بر آنها تطبيق نمى كند، پس ممكن نيست احتمال بدهيم كه قرآن كريم به همين هيئت كه هست دو بار نازل شده يك بار دفعه و يكجا، و بار ديگر به تدريج .
پس اگر بخواهيم بگوييم دو بار نازل شده ، لازم مى شود كه قائل به فرق بين اين دو دفعه به اجمال و تفصيل بشويم ، همان اجمال و تفصيلى كه آيه شريفه ((كتاب احكمت اياته ثم فصلت من لدن حكيم خبير)) و آيه ((انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدينا لعلى حكيم )) بدان اشاره مى كند، كه بحثش در تفسير سوره هود و زخرف گذشت ، و گفتيم كه احكام و تفصيل چه معنايى دارد
ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۸ صفحه : ۱۹۷
https://zaya.io/ueh0p
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 152
سوره #ال_عمران صفحه_64
#امربه_معروف و #نهى_ازمنكر از صفات #مومنان
🔴قسمت سوم:
💢آگاهی و بصیرت، شرط اساسی امر به معروف و نهی از منكر
⭕️این وظیفه ی بزرگ (امر به معروف و نهی از منكر) دو ركن، دو شرط اساسی دارد.
↩️یكی از آنها رشد، آگاهی و #بصیرت است.
حالا كه من گفتم امر به معروف و نهی از منكر، لا بد همه ی ما خیال كردیم كه خوب از اینجا برویم و امر به معروف و نهی از منكر كنیم.
از شما می پرسم: اصلاً من و شما می فهمیم كه امر به معروف و نهی از منكر چیست و چگونه باید انجام شود؟
👈تا حالا كه #امربه_معروف و #نهی_ازمنكرهای ما در اطراف دگمه ی لباس و بند كفش مردم بوده است، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلاً معروف چه می شناسیم كه چیست؟ منكر چه می شناسیم كه چیست؟ ما گاهی معروفها را به جای منكر می گیریم و منكرها را به جای معروف. بهتر اینكه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منكر نكنیم. چه منكرها كه به نام امر به معروف و نهی از منكر به وجود نیامد! آگاهی و بصیرت می خواهد، خبرت و خبرویّت می خواهد؛ دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی می خواهد تا انسان بفهمد
كه چگونه امر به معروف و نهی از منكر كند، یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند #معروف كجاست، #منكر را تشخیص بدهد، ریشه ی منكر را به دست بیاورد، از كجا آن منكر سرچشمه می گیرد. و لهذا ائمه ی دین فرموده اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منكر نكند، چرا؟
🔻«لِاَنَّهُ ما یُفْسِدُهُ اَكْثَرُ مِمّا یُصْلِحُهُ»
چون جاهل هنگامی كه امر به معروف و نهی از منكر می كند، می خواهد بهتر كند بدتر می كند. و چقدر در این زمینه مثالها زیاد است! .
شاید شما بگویید: ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منكر از ما ساقط شد! جواب شما را داده اند. قرآن می فرماید:
🔻«لِیَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَیِّنَةٍ وَ یَحْیی مَنْ حَیَّ عَنْ بَیِّنَةٍ» «لِئَلاّ یَكُونَ لِلنّاسِ عَلَی اَللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ اَلرُّسُلِ»
از یكی از معصومین می پرسند:
بعضی از مردم جاهلند؛ در روز قیامت با اینها چگونه عمل می شود؟
می فرماید: در آن روز عالمی را می آورند كه عمل نكرده است، می گویند چرا عمل نكردی؟ جواب ندارد؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را می آورند و می گویند: تو چرا عمل نكردی؟ می گوید: نمی دانستم، نمی فهمیدم!
می گویند: «هَلاّ تَعَلَّمْتَ» نمی دانم، نمی فهمم هم عذر شد؟ ! خدا #عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینكه بفهمی، #موشكافی كنی، بروی كاوش كنی، تحقیق كنی. تو باید از آن كسانی باشی كه نه تنها اوضاع زمان خودت را درك بكنی، بلكه باید آینده را هم بفهمی و درك بكنی.
💫 امیر المؤمنین فرمود: «وَ لا نَتَخَوَّفُ قارِعَةً حَتّی تَحِلَّ بِنا» مردم ما نادان شده اند؛ بلایایی را كه به آنها رو می آورد، تا رو نیاورده تشخیص نمی دهند، پیش بینی ندارند
📚برگرفته از كتاب حماسه حسيني شهيد مطهري
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst151_shryT-mr-bh-mrwf-wnhy-z-mnkhr.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛