36.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه دوم
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: سال ۱۳۷۵
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
@qurantehran
امام خامنهای(حفظهالله):
🔻روی کاغذ بنویسید:
حسد، بخل، بدخواهی،
تنبلی، بدبینی و...
ماه رمضان فرصتی است که
یکی یکی این بیماری ها را
از بین ببریم...
@qurantehran
eftetah.samavati.mp3
7.82M
#دعای_افتتاح
🎤:مهدی سماواتی
🌺 فرازی از دعای افتتاح
🍃 فَإِنْ أَبْطَأَ عَنِّي عَتَبْتُ بِجَهْلِي عَلَيْكَ وَ لَعَلَّ الَّذِي أَبْطَأَ عَنِّي هُوَ خَيْرٌ لِي لِعِلْمِكَ بِعَاقِبَةِ الْأُمُورِ
پروردگارا : اگر برآورده شدن حاجتم تأخير افتاد، از روی نادانى بر تو عتاب ورزيدم، با آنكه شايد به تأخير افتادن روا شدن حاجتم برايم بهتر باشد، زیرا تو به سرانجام امور آگاهى
@qurantehran
🔰فرصت استثنایی
🔺️ ماه رمضان، یک فرصت استثنایی است. این، چیز کمی نیست که رسول اکرم(ص) این ماه را ماه ضیافت الهی به حساب بیاورند. مگر ممکن است که انسان وارد سفرهی کریم بشود و از آنجا، محروم خارج بشود؟ محروم واقعی، آن کسی است که نتواند در ماه رمضان، غفران الهی را به دست بیاورد. ۱۳۶۹/۰۲/۰۷
#بهار_قرآن
@qurantehran
📖مهمانی اجباری!
🔸حداقل سه تفاوت اساسی بين رمضان و مهمانی هـای رايجی كه ما مي شناسيم وجود دارد. رمضان در كنار آن همه لطف و صفا، يك مهمانی اجباری اسـت نـه اختيـاری . امـا مگر مهمانی هم اجباری ميشود؟ شما در بستر و گذر زمان به ناچار در اين مهمـاني وارد خواهيـد شـد و ايـن اجبـار تكوينی همه را در برميگيرد. اين تفاوت اول.
به اضافه اينكه در اين ضيافت، ميزبان با واجب كردن صيام و امر كردن به روزه، مهمانان خود را به نـوعی اجبـار تشريعی نيز وادارط مـينمايـد، در حـالي كـه عادتـاً مرسـوم نيست مهمان را به كاری مجبور كنند؛ و اين تفاوت دوم . تفاوت سوم آنكه بـا وجـوب روزه، كـه گرسـنگی خوردن است و تشنگی كـشيدن، مهمـانی،در سـختيهـای خاصی شكل ميگيرد كه معمول نيست...
🔹 هيچكس نميتوانـد بـه ايـن مهمـانی وارد نشود . چون اين مهماني در ظرف زمان است، خواه نـاخواه به اين ظرف زمانیِ مبارك وارد ميشـويم؛ چـه از آن بهـره ببريم و چه از آن غافل باشيم. مانند اعتكاف و حج نيـست كـه شـركت كـردن در آن، اراده بخواهـد و بـه ميـل افـراد بستگی داشته باشد...
🔸'مهمانی اجباری' تركيبی از محبت و عظمـت خداونـد متعال است كه نسبت به بندگان خود روا داشته است. خـدا به قدر كافی به ما آزادی و اختيار بـرای خـوب شـدن داده است و ما هم به انداز كافی خراب كرده ايم، كه ديگر وقت آن شده باشد بپـذيريم خـدا مـا را قـدمی بـه سـوی خـود بكشاند، و البته كمی بعد دوباره رها ميكند.
اگر كسي فكر ميكند اين مهماني اگـر اختيـاری بـودبهتر ميبود؛ هنگام وداع با رمضان بيايد و جلوی اشك و آه
روزه داران و مهمانان اجباری خـدا را بگيـرد. بـا ايـن همـه تشكر مهمانان از ميزبان چه خواهدكرد.
📚کتاب شهر خدا، ص۵۱ ـ استاد علیرضا پناهیان
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۶ سوره مبارکه #ق
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🌺 ﴿وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ
🔸میفرماید: او که بیگانه نیست، خود ما هستیم، چون به خود ما بدرفتاری میکند و خودمان آسیب میبینیم، تعبیر به اسم بیگانه آورده که #نفس او، #نسبت به او #وسوسه میکند. پس انبیا و اولیای الهی از همان نفس #مُلهَمه به مراحل عالیه نفس #مطمئنّه منتقل میشوند، دیگران یا در حدّ #تسویل میمانند، یا اگر ﴿خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً﴾، با #لوّامه همراه هستند و اگر ـ معاذالله ـ اسیر شدند، تحت کنترل و فرمانروایی نفس #أماره به سوء هستند. پس اگر تعبیر غائبانه دارد برای آن است که انسان گاهی فریب مسوّله و مانند آن را میخورد: ﴿وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾.
🔹ذات اقدس الهی برای تزکیه نفس، گذشته از تعلیم کتاب و حکمت، ما را به بدترین دشمن ما که در درون ما تعبیه شده است، آگاه کرده است. فرمود درون شما ابزار فراوانی است که راحتطلب هستند، ابزار خوبی هم هستند که شما از اینها بهرههای علمی و عملی ببرید و اگر شما اینها را استخدام نکنید، اینها لجامگسیخته شما را به بَند میکشند.
🔸قرآن اگر به ما میگوید تقوا داشته باشید، این سفارش نیست، اگر میگوید متخلّق باشید این صِرف توصیه نیست، اوّل تعلیم کتاب و حکمت است، یک؛ بالاتر از آن روش تزکیه است، دوم؛ بعد سفارش به تقواست. فرمود در درون شما یک نیروی بسیار خوبی است اگر این نیرو را خوب هدایت کردید به نفع شماست وگرنه به زیان شماست.
🔹این نیرو، اوّل وسوسه میکنند که میخواهند با شما درگیر بشوند، تحت تدبیر شما نباشند؛ هم #وهم و #خیال میخواهند مستقل باشند به جای کتاب و حکمت، قصه و رمان و چیزهایی که نافع نیست بخوانند، علمی که «لَا یَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا یَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ» یاد بگیرند، هم #شهوت و #غضب میخواهند از دست عقل عملی بیرون بیایند آزاد بشوند که در سوره مبارکه «قیامت» دارد که اینها هیچ مشکل علمی ندارند، ﴿بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَهُ﴾؛ این میخواهد جلویش باز باشد. شبههای در کار نیست، همه معارف را برای شما حلّ کردیم، این میخواهد جلویش باز باشد، چون میخواهد جلویش باز باشد و عقل هم اقال میکند، نه وهم و خیال را اجازه میدهد که هر چیزی را بخوانند و نه شهوت و غضب هر چه بخواهند انجام بدهند.
🔸 بعد از اینکه در جهاد درون، انسان شکست خورد، میشود: ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ﴾، این جنگ در اوایل امر با تسویل و با #نیرنگ شروع میشود. وقتی اسیر گرفت آن وقت عالماً عامداً انسان گناه میکند.
گرچه بخشی از تسویل طبق راهنماییهای همان وهم و خیال که زیر مجموعه آن نفس اماره هستند یا شهوت و غضب که تحت امر نفس اماره هستند سامان میپذیرد. وقتی که اسیر گرفت، آن وقت امر میکند.
@qurantehran
📇 خلاصه تفسیر آیه ۱۶ سوره مبارکه #ق
🎤: برگرفته از جلسات تفسیر ایت الله #جوادی_آملی(سایت اسراء)
🌺 توضیح درباره نفسهای پنج گانه:
🔸قرآن کریم برای انسان نفسی قائل است که این نفس را خدا به خود اسناد میدهد که ﴿نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، قهراً چیزی که از طرف ذات اقدس الهی و به خدا منسوب است، طیّب و طاهر است؛ لذا در سوره «شمس» فرمود این مُلهَمه است، یک ظرف خالی را ما به انسان ندادیم، آنچه لازمه کمال هر کسی است، ما به او دادیم، این میشود نفس #مُلهَمه. در کنار نفس مُلهَمه اگر بیراهه نرود و راه کسی را نبندد، راه الهی را طی کند، از خطر آن دو نفس مصون است؛ یعنی نفس #مُسوِّله و نفس #لَوّامه. اولیای الهی اینچنین هستند، از همین نفس مُلهَم، کمک میگیرند در همین مسیر امانت الهی را حفظ میکنند تا به ﴿راضِیَةً مَرْضِیَّةً﴾ میرسند. از آن به بعد ذات اقدس الهی اینها را با لطف ویژه خود میبرد که میفرماید: ﴿ارْجِعی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً﴾، وقتی به مقام نفس #مطمئنّه رسید، راضی به حکم الهی بود و سیره و سنّت او هم مرضیّ ذات اقدس الهی بود، در این مرحله میشود نفس مطمئنّه که دو وصف راضیه و مرضیه را به همراه دارد، هنوز بین راه است و به مقصد نرسیده، در بقیه راه او را میبرند، نه اینکه برود، یعنی اگر کسی آن امانت الهی را که نفس #مُلهَمه بود آلوده نکرد، ﴿قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاها﴾؛ بلکه شکوفا کرد، با اغراض و غرائز آن را آلوده نکرد، بلکه آن را با ایمان و عمل صالح شکوفا کرد، این نفس #مُلهَمه کمکم نفس #مطمئنّه میشود، چنین افرادی که جزء اولیای الهی هستند، از خطر نفس مسوّله مصون هستند، یک؛ رنج نفس #لوّامه را ندارند، دو؛
🔸 نفس مسوّله، اگر آن نیرنگبازیها را کرده، باطل را حق نشان داده، کذب را صدق نشان داده، شرّ را خیر نشان داده، قبیح را حَسَن نشان داده، تسویلگری کرده؛ یعنی نیرنگبازی کرده، زشت را پشت سر گذاشته، زیبا را جلو آورده و زشت را زیبا نشان داد و انسان را صید کرد، بعد از آنکه انسان به دام افتاد، این نفسِ #لوّامه پیدا میشود و ملامت میکند که چرا این حرف را زدی؟ چرا آن کار را کردی؟ از این نفس لوّامه فقط یک #سرزنش ساخته است، تدبیر و تربیت برای او نیست. کسانی که آن نفس مُلهَمه را قدری آلوده کردند، به جای اینکه همیشه با تقوا باشند، گاهی با تقوا بودند وگاهی با فجور هستند و ارتکاب فجورش هم در اثر تسویل نفس مسوّله بود. یعقوب(سلام الله علیه) به فرزندان خود فرمود: ﴿بَل سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ﴾که برادر را به چاه انداختن در اثر تسویل نفس است.
🔹 گاهی بتپرستی را به جای خداپرستی نشان دادن، با تسویل نفس انجام میشود که سامری گفت: ﴿سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی﴾. تا این حدّ، نفس مسوّله آن هنر را دارد؛ گاهی معاصی را به جای طاعات مینشاند، گاهی کفر را به جای ایمان مینشاند، گاهی شرک را به جای توحید مینشاند و گاهی الحاد را به جای حق مینشاند، چون از نفس مسوّله همه چیز بر میآید. تا این شخص به کدام درکه از درکات سقوط کرده باشد. در هر درکهای اوایل، نفس #لوّامه هست و #سرزنش میکند، تا اینکه این نفس #مسوّله آن نفس #لوّامه را هم #خفه میکند، دیگر میشود «أماره بالسّوء»، وقتی «أماره بالسّوء» شد، دیگر نیازی به آن نیرنگبازی و تقلّب ندارد، این شخص عالماً عامداً گناه میکند، چون اسیر است.
🔸 اگر در جبهه درونی اسیر شد، میشود «أماره بالسّوء». بعد از سلطنت نفس #مسوّله و خاموشی نفس #لوّامه، نوبت به نفس #أماره میرسد که او میشود #امیر.
@qurantehran
🌸 امام رضا عليه السلام:
#حسنات در ماه #رمضان، پذيرفته اند و #گناهان در آن، آمرزيده. هر كس در ماه رمضان، يك #آيه از كتاب خداوند عزّوجلّ قرائت کند، مثل كسى است كه در غير آن، #ختم_قرآن كرده باشد و هر كس در اين ماه، به صورت برادر مؤمنش بخندد، خدا را در قيامت، ديدار نخواهد كرد، مگر آن كه در چهره او خواهد خنديد و به بهشت، مژده اش خواهد داد.
و هر كس در آن، مؤمنى را #يارى كند، خداوند، او را بر گذشتن از صراط، در آن روز كه قدمها بر آن مى لغزد، يارى خواهد كرد، و هر كس در آن، #خشم خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت، و هر كس در آن، ستمديدهاى را يارى كند، خداوند، او را در دنيا در برابر كسى كه با وى دشمنى مى نمايد، يارى مى كند و روز قيامت نيز هنگام حساب و #ميزان، يارى اش مى نمايد.
ماه #رمضان، ماه *بركت است؛ ماه #رحمت، ماه #آمرزش، ماه #توبه و بازگشت به سوى خدا. هر كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، پس در چه ماهى آمرزيده گردد؟!
📚 فضائل الأشهرالثلاثة - ص۹۷
@qurantehran
دائم الفیض.mp3
3.18M
🔹 چقدر #قرآن شیرین است! وقتی میخواهد بترساند می گوید از #خدای_رئوف بترسید نه از خدای منتقم، این تناسب ندارد! وقتی می خواهند بترسانند، به چه چیزی می ترسانند؟ می گویند از آقایی كه بخشنده است بترس یا می گویند از آقایی كه منتقِم است بترس؟ اما قرآن این طور حرف نمی زند، چقدر این كتاب شیرین است!
🔹 ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾ اینها كه حسّ و تجربه نیست یك وقت است كه انسان از مار و عقرب می ترسد این خشیت بالحس است و بالشهادة است، این غیب نمی خواهد! اما توحید غیب است، معاد غیب است، وحی و نبوّت غیب است، فرمود این همه رحمت، لطف و بزرگواری، این خشیت شما باید مؤدبانه باشد ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾، این دلیل است بر اینكه شما باید این كار را بكنید برای اینكه این همه رحمت كرد! اگر هم نترسی باز هم رحمت می كند، مگر اینكه #خودت_درِ_رحمت_را_ببندی وگرنه او «دائم الفیض علی البریة» است. ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ﴾ اینجا سخن از #رحمت است، سخن از #تبشیر است، سخن از #مغفرت است سخن از #اجر_كریم است با چنین خدایی رو به رو هستیم!
🔸اگر ـ معاذ الله ـ انسان با مُردن می پوسید خب حرفی نبود، ولی وقتی از پوست به در می آید و به جهان ابد سفر می كند بادست خالی رفتن كار آسانی نیست!
🔹 فرمود: ﴿إِنَّمَا تُنذِرُ﴾ همین را فرمود. فقهاوعلما باید انجام بدهند.
در قیامت كه فرشتهها به جهنمیها می گویند: ﴿أَلَمْ یأْتِكُمْ نَذِیرٌ﴾ همین است! نه اینكه حتماً پیغمبر یا امام معصوم (ع) بیایند، همین علماكه گفتند همین #حرف_انبیا را می گویند!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
34.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان
#تصویری
🔹 جلسه سوم
#شرح_دعای_ابوحمزه_ثمالی
تاريخ جلسه: ۱۳۷۵
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
روضهٔ حضرت علیاصغر.mp3
8.51M
🖤ما فقط تا دَم افطار عطش را دیدیم / وای بر آن لب خشکیدهٔ آقای دلم...
دم افطار، در حالیکه تشنگی و گرسنگی بر ما غلبه کرده، یادی کنیم از آقایی که او را گرسنه و تشنه سر بریدند و روی زمین کربلا رهایش کردند...
@qurantehran
970227-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-01-64k.mp3
6.99M
🌺 شرح #دعای_افتتاح ۱
💭استاد #پناهیان
🔷همانطور که محرم ماه امامحسین(ع) است؛ رمضان هم باید ماه امامزمان(عج) تلقی شود.
🔹 دعای افتتاح که در شبهای ماه رمضان خوانده میشود، در واقع تمنای #ظهور است.
🔷 حیف است در ماه رمضان به قرائت قرآن و طلب مغفرت بپردازیم اما دعا برای فرج را فراموش کنیم.
🔹 دعای افتتاح به ما یاد میدهد که در ماه رمضان «دعا برای ظهور» را فراموش نکنیم.
🔷یکی از دعاهایی که مهدویبودن ماه رمضان را گوشزد میکند «دعای افتتاح» است که از دعاهای مهم ماه رمضان است-و فرمودهاند هر شب در اینماه خوانده شود- این دعا در واقع تمنای ظهور است. حدود یکسوم این دعا دربارۀ امام زمان(عج) است.
🔹سیدبنطاووس، دعای افتتاح را از یکی از نواب اربعۀ امامزمان(عج) نقل کرده و ایشان هر شب ماه رمضان این دعا را میخواند. بزرگان ما هم به این دعا اهتمام داشتند. مضامین عالی و شباهتهای این دعا به دعاهایی مثل «مناجات شعبانیه» و «دعای عهد» نشان میدهد که این دعا از ناحیۀ معصومین(ع) صادر شده است.
@qurantehran