eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 محاسبه 🆔 @a_javadiamoli_esra تو نیک و بد خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسب[1] 🔹 گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛[2] یعنی خودت، خودت باش! این مفهوم که کاری از آن ساخته نیست. اگر غذای سمّی به او دادیم این وسیله ‌ای می‌ شود برای گناه، اگر غذای سالم به او دادیم، این وسیله‌ ای می‌ شود برای . فرمود وسیله صلاح آن مواد غذایی را ما به شما دادیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، اسلحه هم دادیم که در آن درون اگر مشکلی پیدا کردی از آن سلاح استفاده کنی، «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏»[3] این را هم ما به شما دادیم و رهبران الهی هم برای شما قرار دادیم معرفی کردیم که به تعبیر قرآن کریم اینها و نصیحت می ‌کنند. [1] . دیوان حافظ، قطعات، قطعه شماره1. [2] . مصباح الشریعة، ص86. [3] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص468. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/30 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ کسب ره توشه با بدرقه مهمانی خدا وظیفه ما در ، تدارک بود، و وظیفه ما در ، تدارک این مهمان الهی است. برای ماه یک وظائفی است که یکی از آنها گرفتن است که به استقبال ماه مبارک می رویم؛ و همچنین برای ماه یک سلسله دستورهایی است که چند روز بعد از روزه بگیرند تا این ماه پر برکت را بدرقه کنند. یک ماه انسان در خواب هم باشد، و در بیداری؛ لابد یک ای لازم است. ✅ درس اخلاق در جمع طلاب، دانشجویان و اقشار مختلف مردم _ قم ؛ ۱۳۸۱ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.لکه گیری.mp3
10.78M
27 ☑ لکه گیری در قرآن نوعا دو وصف غفور و رحیم با هم آمده (در حدود 70 مورد) و در اکثر موارد غفور مقدم بر رحیم ذکر شده است.(تنها در آیه 2 سباء رحیم بر غفور مقدم آمده است) مغفرت به مثابه غبار روبی و لکه‌گیری روح آدمی است. مغفرت لکه گيري است، رحمت رنگ زدن است. هرجا را مي‌خواهند رنگ بزنند اول لکه‌گيري مي‌کنند، ناخالصي‌هايي که باعث مي‌شود رحمت نچسبد را مي‌گيرند و صيقلي مي‌کنند. استغفار يعني خدايا مرا صيقل بده. من استغفار مي‌کنم يعني از خدا مي‌خواهم، مغفرت خدا شامل من شود يعني مستجاب شد، تو را با همه سختي‌ها لکه‌گيري مي‌کنيم. زدودن زنگ‌هايي که روي قلب انسان را گرفته دردناک هست، ولي در عوض صيقلي مي‌شود، در عوض اينقدر رحمت و رنگ الهي قشنگ روي کار مي‌نشيند لذا خداوند غفور رحيم است، پشت سر هم آورده مي‌شود، خدا تميز مي‌کند و رنگ مي‌زند. اول تميز و صيقلي مي‌کند، آماده پذيرش رنگ مي‌کند و بعد صبغه الهي مي‌افتد. فرق مغفرت و رحمت اين است مغفرت اول آن لكه‌گيري‌هاي انسان است. اگر كسي را بخواهند به «صبغه الهي» رنگ كنند كه با تباهي او رنگ نمي‌كنند. اگر پارچه‌اي را خواستند رنگ كنند يا ديواري را خواستند رنگ كنند با همان لكه‌ها كه رنگين نمي‌شود؛ اول لكه‌ها زدوده مي‌شود وقتي شفاف شد بعد نوبت رنگ كردن هست. آن لكه‌گيريهاي گناه به نام مغفرت است آن رنگ‌كاري خدا كه «صبغه الهي» است به نام رحمت است. فرمود: شما از خداي سبحان لكه‌گيري طلب كنيد، خدا هم لكه‌گيري مي‌كند [و] هم رنگ‌آميزي مي‌كند؛ هم مغفرت دارد و هم مرحمت دارد. @rahighemakhtoom
🔰خوشحالی پیامبر ❇️....﴿وَ إِن تَتَوَلَّوْا﴾ اگر ـ معاذالله ـ شما دین خدا را یاری نکردید ﴿یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُم﴾. هم فخر رازی نقل کرد، هم علمای شیعه نقل کردند، هم در تفسیر کبیر فخر رازی هست، هم در تفسیر شریف تبیان مرحوم شیخ طوسی هست، میگوید وقتی این آیه نازل شد وجود مبارک پیغمبر به قدری خوشحال شد که چیزی جای او را نگرفت! فرمود به اندازه دنیا من خوشحال شدم! این تعبیر وجود مبارک پیغمبر است بعد از نزول این آیه، بعد اشاره کرد به سلمان و فرمود از فارس و ایران مثل او هستند: «لَوْ کَانَ‏ الْإِیمَانُ‏ مَنُوطاً بِالثُّرَیَّا لَتَنَاوَلَهُ رِجَالٌ مِنْ فَارِسَ»؛ حضرت هم به سلمان اشاره کرد و فرمود او از همین قبیل است. این آیه که نازل شد، این‌قدر وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خوشحال شد، فرمود من به اندازه دنیا خوشحال شدم! برای اینکه میدانم خدا تنهایم نمیگذارد، حالا اینها نشدند، دیگری! من که نمیخواهم حالا این زید یاری کند، ما میخواهیم دین یاری بشود؛ حالا زید نشد عمرو! ❇️مرحوم شیخ طوسی در پایان این آیه آورده است: «لما نزلت هذه الآیه»؛ یعنی این دو جمله ﴿إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لاَ یَکُونُوا أَمْثَالَکُم﴾، «فرح النبی(صلی الله علیه و آله و سلم) و قال هِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنَ الدُّنْیَا»؛[34] از کلّ دنیا برای من محبوبتر است، برای اینکه من میدانم این دین از بین نمیرود، حالا زید نشد، عمرو! 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۵۳ ☑️ الی باید بهترین را به زبان جاری کند. زیرا می خواهد در بین شما و بگو مگوهای بیهوده به وجود آورد، چون او شما است. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
13_Fazlolghoran_Ketabe_Kafi_1395_Shahre_Moghaddase_Ghom.mp3
14.79M
📼 جلسه سیزهم ☑️ استاد:حجت الاسلام و المسلمین مصطفی امینی خواه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.ناکامی ابلیس.mp3
13.09M
28 🔰ناکامی ابلیس 📜 پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود: اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْ‏ءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ (به واسطه ناکام ماندن او از گمراهی انسان روزه دار)وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ ؛‌(میراث حدیث شیعه ، ج 2، ص 20، ح 18) 🔘 پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:(الصلوة تسود وجه الشیطان.نماز چهره ی شیطان را سیاه می کند.)نهج الفصاحه/ ص 396. 🔘 همانطور که نماز موجب رو سیاهی شیطان است در باره روزه هم این تعبیر یسود از ایشان نقل شده است. 🔲 روزه گرفتن اعلام جنگ با شیطان ...این که روزه شیطان را روسیاه می کند یعنی به کام خودش نرسید. یعنی نتوانست به هدف خودش برسد. 🔲 شیطان در این نیت خبیثی که نسبت به تسلط بر شخص و کشاندن او به سمت حیوانیت و جهنم دارد، ناکام می ماند. روزه دار و اراده نه گویی به همه کشش های حیوانی... تنها به یک نفر چشم می گویم و بنده ی این و آن نیستم. 🔘 امکان ریا در صوم بسیار کمتر از دیگر عبادات است... روزه یعنی حاکمیت انسان بر نفس بهیمی و حیوانی... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 هویّت قرآنی 🔹 اگر گفتند سالی كه نكوست از بهارش پیداست، هم اگر سلوكش و سیرش به صلاح و فلاح می ‌رسد [که] در آن یازده ماه موفق است، از ماه مبارك رمضانش پیداست. این ماه مبارك رمضان باید نه تنها ذخیره خود را تأمین كند ذخیره سالانه سالكان را هم فراهم بكند. این ماه ورودی دارد و خروجی، مدخلی دارد و مخرجی، كه براساس ﴿رَبِّ أَدْخِلْنی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنی مُخْرَجَ صِدْقٍ﴾[1] سیره و سنتشان سپری می ‌شود، در ورود به ماه مبارك رمضان یك دعای مخصوصی دارند و در پایان ماه مبارك رمضان كه به نام وداع است دعای خاصی. 🔹 ماه مبارك رمضان در مكتب اهل بیت (علیهم السلام) به عنوان شهر طهور و شهر تمحیص شهر صیام و قیام نامیده شده است. بودن برای آن است كه چون شهر قرآن است و كسی با قرآن در تماس است كه اهل طهارت باشد وقتی انسان پیدا می‌كند كه از طهارت روح طرفی بسته باشد، چون قرآن كتابی است ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾[2] همان طور كه «لاَ صَلاَةَ إِلاَّ بِطَهُورٍ»[3] «لا هویة قرآنیه الا بالطهور» و همان طور كه طهارت نماز را وضو و امثال وضو تأمین می ‌كنند، را هم ماه مبارك رمضان و صیام و قیامش تأمین می‌ كند كه این ماه، ماه طهارت است تا هویت انسان هویت قرآنی بشود. این طبق بیان امام سجاد (سلام الله علیه) كه شد برای آن است كه قرآن در این ماه نازل شد و حرمت این ماه هم به بركت قرآن كریم است كه قرآن كریم معارف و احكام فقهی و حقوقی و اخلاقی فراوانی دارد كه یكی از آن احكام فقهی مسئله صیام است. وقتی در این ماه انسان طاهر شد، می ‌تواند براساس ﴿لا یمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ﴾ هویت قرآنی پیدا كند این هم یك مطلب و شاید در نوبت های قبل به عرضتان رسید كه همواره متزمّن این زمان را بركت می ‌دهد، چون قرآن باعث حرمت ماه مبارك رمضان شد، اگر یك سالك صالحی هویت قرآنی پیدا كرد، به ماه مبارك رمضان فخر می ‌بخشد. این شهر الله است، ولی شهر الله را ولی الله و خلیفة الله مشرَّف می‌ كند. 🔹 در دعاهایی كه از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در بخش پایانی ماه مبارك رمضان به عنوان دعا و وداع مطرح است این است كه به خدای سبحان عرض می كند «اللَّهُمَّ اشْحَنْهُ بِعِبَادَتِنَا إِیاک»؛ خدایا آن توفیق را بده كه ماه مبارك رمضان مشحون به عبادت ما بشود، ما چیزی فارق نبینیم، هیچ ذره‌ ای از زمان ماه مبارك رمضان بدون عبادت ما نگذرد! «وَ زَینْ أَوْقَاتَهُ بِطَاعَتِنَا لَک»؛ خدایا این ماه مبارك رمضان را مزین كن، زیور بده . آئین بندی بكن به طاعت ما! یعنی این زمان به اطاعت متزمّن مزین می‌ شود، این است كه ماه مبارك رمضان را شرف می‌ بخشد. انسان با چه شرفی دارد كه می‌ تواند آبروی ماه مبارك رمضان را حفظ بكند! این دعا اگر مستجاب نمی ‌شد، به ما نمی ‌گفتند که بخوانید و بخواهید. 🔹 ما از خدا می‌ خواهیم و خدا را می ‌خوانیم و از او مسئلت می ‌كنیم كه خدایا آبروی ماه مبارك رمضان را با اطاعت ما تأمین بكن كه اگر این «افضل شهور» است كه می ‌گوییم شهری كه «هَذَا شَهرٌ عَظَّمتَهُ وَ كَرَّمتَهُ وَ شَرَّفتَهُ وَ فَضَّلتَهُ عَلَی الشُّهُور»[4] این چهار فعل را برای او یاد می‌ كنیم، اینها به اطاعت ما بشود؛ یعنی ما داشته باشیم، قرآن بخوانیم، قرآن بفهمیم، به قرآن عمل بكنیم و قرآن را منتشر بكنیم، یعنی معارف و حكم قرآن را منتشر بكنیم كه به ماه مبارك رمضان ببخشیم! این به انتظار ماست و این وظیفه ‌ای است كه باید این را انجام بدهیم و انجام بدهیم. [1]. سوره اسراء، آیه80. [2]. سوره و.اقعه، آیه79. [3]. من لا یحضره الفقیه، ج1، ص33. [4]. الاقبال(ط ـ الحدیثه)، ج1، ص80. 📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان ـ در مکتب اهل بیت (علیهم السلام) تاریخ: 1384 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۶.mp3
7.68M
💢 اندیشه ورزی 6 ☑️ دور اندیشی در امور 🔘 ... و من تورط فی الامور غیر ناظر (بدون نگرش و نظر ژرف)فی العواقب(فرجام امور) فقد تعرض لمفظعات(زشت و پلید و ناپسند و رسوا کننده) النوائب(پیشامدها؛بلاها؛مصیبت ها) و التدبیر قبل العمل یومنک من الندم ...) وسائل الشیعه ج ۱۵ ص ۲۸۱-۲۸۲ 🔘 حضرت علی علیه السلام در وصیت به محمد حنفیه می فرمایند : هر کس در کارها بدون توجه به فرجام آن وارد شود خود را در معرض رخدادهای بسیار زشت و ناپسند قرار میدهد و تدبیر تو را از پشیمانی ایمنی میبخشد. ▫️ آری بی شک هر كس بى فرجام نگرى ، خود را در كارها افكند ، با پيشامدهاى رسواكننده روبه رو شود. ▫️ اساس هر تصميمي، دورانديشي است. همراهي اين دو، موفقیت و خوشبختي به ارمغان مي‎آورد؛ بدان حد كه «دورانديش در گرفتاري‎ها سرگشته نخواهد شد.»[ الحزم صناعة، ثمرة الحزم السلامة، من لم يقدمه الحزم اخره العجز». (محمدباقر مجلسي: بحارالانوار، ج 71، ص 339)] ▫️ «دورانديشي فن است. ثمرة آن سالم ماندن از آسيب‎ها است، كسي كه دورانديشي او را پيش نبرد، ناتواني و درماندگي عقب نگاهش مي‎دارد.» [حمدباقر مجلسي: بحارالانوار، ج 71، ص 339.] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وجود مبارک امام حسن مجتبی امام دوم ما(سلام الله علیه) یک روز بچه‌های خودش و برادرزاده‌های خودش را در یک مجلس خانوادگی جمع کرد به آنها نصیحت کرد فرمود: «إنّکم صِغار قومٍ و یوشک أن تکونوا کبار قومٍ آخرین»[ بحارالأنوار, ج2, ص152.] فرمود فرزندان من بچه‌های من برادرزاده‌های من! شما امروز بچه‌اید ولی در آینده نزدیک بزرگ این شهرید بزرگ این کشورید بزرگ این مملکت‌ هستید بکوشید که برای بزرگی‌تان بزرگوارانه قدم بردارید ببینید امام به امامزاده‌ها چطور سفارش می‌کند فرمود فرزندان من و برادرزاده‌های من, خب فرزندان و برادرزاده‌های ایشان آنها همه معصوم‌زاده‌اند فرمود: «إنّکم صِغار قومٍ و یوشک أن تکونوا کبار قومٍ آخرین» شما امروز بچه‌اید در آینده بزرگید مسئولیت دارید چشم دیگران به شماست و از خانواده‌های خوب تربیت شدید هم خودتان را باید اصلاح کنید هم جامعه را باید اصلاح کنید الآن شما اگر ـ ان‌شاءالله الرحمن ـ در مسیر صحیح حرکت کنید حرف بد یاد نگیرید حرف بد نزنید اگر خواستید شوخی کنید با خودتان شوخی نکنید حرف‌های طنز یاد بگیرید, بگویید اما با یکدیگر شوخی نکنید وقار را کم می‌کند کم کم ـ خدای ناکرده ـ نگرانی ایجاد می‌کند انسان نشاط را با درایت باید مدیریت کند . به هر تقدیر سفارش وجود مبارک امام حسن مجتبی(سلام الله علیه) به پسران خود و به برادرزاده‌های خود همین بود که فرمود: «إنّکم صِغار قومٍ و یوشک أن تکونوا کبار قومٍ آخرین» فرمود فرزندان من برادرزاده‌های من! امروز شما کوچکید نوجوانید آینده بزرگ خواهید بود هم‌اکنون به فکر علم صحیح و عمل صالح باشید!!(دیدار دانش‌آموزان دبستانی 20/12/91) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅این دعا را که شیخ کلینی از امام صادق علیه السّلام روایت کرده بخواند: اللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ یَا رَبِّ أَنْ یَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَیْلَتِی هَذِهِ أَوْ یَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَوْمَ أَلْقَاکَ خدایا این است ماه رمضان، که قرآن را در آن نازل کردی، اینک در حال گذشتن است، و من به ذات کریمانه ات پناه میآورم از اینکه سپیده این شب طلوع کند، یا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برایم نتیجه کار ناشایست یا گناهی باشد که بخواهی مرا به سبب آن روزی که ملاقاتت کنم عذاب کنی. آبرومندان درگاه خدا واسه بنده بی آبرو دعا کنید تا فرصت از دست نرفته ... @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۶۵ الی اگر مراحل نفس را بگذراند و خود را به حقیقت برساند، نمی تواند بر او شود. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی. اندیشه ورزی ۷.mp3
13.37M
☑️ اندیشه ورزی 7 🔘 فرجام اندیشی از ویژگی های اسلام أَنَّ اِبْنَ اَلْكَوَّاءِ سَأَلَ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ صِفَةِ اَلْإِسْلاَمِ وَ اَلْإِيمَانِ وَ اَلْكُفْرِ وَ اَلنِّفَاقِ فَقَالَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى شَرَعَ اَلْإِسْلاَمَ ...وَ جَعَلَهُ... لِبَاساً لِمَنْ تَدَبَّرَ وَ فَهْماً لِمَنْ تَفَطَّنَ .... و اسلام را لباس (حـافـظ و نـگـهـبـان ) هـر كـه بـيـنـديـشـد قرار دادو نیز مـايـه فـهـم هـر كه زيرك باشد .( الکافي , جلد۲ , صفحه۴۹ ) 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان. فطر و فطرت.mp3
17.98M
29 🔘 فطر و فطرت 🔹 امام على عليه السّلام می‌فرماید: اِنَّما هُوَ عيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِيامَهُ وَ شَكَرَ قِيامَهُ، وَ كُلُّ يَوْم لايُعْصَی اللّهُ فيهِ فَهُوَ يَوْمُ عيد؛ اين عيد است برای كسی كه خداوند روزه‌اش را قبول و نمازش را سپاس نهاده، و هر روزی كه خداوند در آن نافرمانی نشود روز عيد است.(نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸ ) 🔲 بازگشت به طبیعت انسانی و الهی در فرهنگ اسلامی اولین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه دار در طول ماه رمضان با ارتباط های پی در پی با خداوند متعال واستغفار از گناهان به تصفیه روح و جان خویش همت گماشته و از تمام آلودگی های ظاهری و باطنی که بر خلاف فطرت آن هاست، خود را پاک نموده و به فطرت واقعی خود برمی گردند . روز ترک گناه و فاصله گرفتن از زشتی ها و پلیدی ها و روز غلبه بر شیاطین، روز عید است . عید فطر روز بازگشت به فطرت است، این معنا رامی توان از لغت «عید فطر» هم فهمید، چرا که «عید» به معنای بازگشت و «فطر» به معنای «فطرت و طبیعت » است . 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اینكه می ‌بینید بعضی ‌ها مثل و مانند ایشان در ماه شعبان كه شد خیلی گرفتار هول و ولا هستند، برای اینكه ماه شعبان برای اهل و_سلوك آخر سال است. اول بهار كه اول سال است برای توده مردم است؛ ولی كسی كه در راه هست اول سال او ماه مبارك است و این اول سال هم قراردادی نیست، روایاتی كه از اول ماه مبارك رمضان یاد می ‌كند، یك؛ ادعیه‌ ای كه درباره اول ماه مبارك رمضان وارد شده است، دو؛ همه به عنوان «غُرَّةُ الشُّهُور»[2] و به عنوان «رَأْسُ‏ السَّنَة»[3] است؛ یعنی اول سال، اول ماه مبارك رمضان است. به هر حال انسان باید حساب را بررسی كند تا با بدن وارد سال جدید شود. خود ماه مبارك رمضان ماه جایزه نیست، است، شب و روز آدم باید كار انجام بدهد؛ كه شد، آن‌گاه جایزه‌ ها را تقسیم می ‌كنند. شب عید كه از آن شب به عنوان «لَیلَةَ الْجَوَائِز»[4] یاد می‌ كنند و روز به عنوان «یوْمُ الْجَوَائِزِ»[5] است كه جایزه‌ ها را شب و روز عید فطر می ‌دهند. اینكه گفت: روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی ‌روزه و ساغر گیرم[6] همین است! انسان نتیجه سی شبانه‌ روز را تقدیم می‌ كند و جایزه دریافت می ‌كند. فضیلت شب عید فطر و فضیلت روز كمتر از فضیلت و روزهای قدر نیست، چون روز جایزه است. ... تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فصل رهایی _ عید فطر، محصول ضیافت یک ماهه در ، نه زمان عامل است، و نه زمین؛ نه فصل و نه هوا! اگر عبادتی شد، و آن ، عبادت ویژه بود، و بنده در آن عبادت شد، و خدا میزبانی او را پذیرفت؛ این می شود (عید). یک ماه انسان را بپذیرد، شبانه روز عبادت کند، و در بگوید خدایا! شبانه و روزانه مرا بپذیر؛ این وارد خدا می شود. بعد از یک ماه، به عنوان عید به بارگاه الهی بار می یابد. ✅ خطبه نماز عید سعید فطر _ دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۰۵
🍃🌺عید سعید فطر مبارک🌺🍃 💠@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰گرایش فطری 🔸 غزالی و دیگران كتابی در همین زمینه نوشته‌اند به نام كسر الشهوتین شهوت بطن و شهوت های غریزی را چگونه انسان كنترل بكند. هرگز انسان به حرام مایل نیست، به چیزی مایل است كه هم حلال در آن هست هم حرام و حلالش را ذات اقدس الهی فراهم كرده است، بنابراین با حلال آن نیاز طبیعی برطرف می ‌شود. فتحصل كه بینش نفس نسبت به فجور و تقوی علی ‌السواء است یك، گرایش نسبت به این دو علی ‌السواء نیست بلكه به تقوا گرایش دارد و نسبت به فجور منزجر است دو، همین طبع یا فطرتی كه نسبت به فجور گرایش ندارد با اغوای ابلیس از بیرون و نفس مسوِّله از درون اول او را فریب می ‌دهد یك می‌كند یك راه حلی برایش ذكر می‌كند می‌گوید این همان حلالی است كه شما می‌ طلبید وقتی او را معتاد كرد كم كم او را به شبهات بعد به بَینُ الغَی اینكه در این حدیث تثلیث آمده است «إنّما الاُمورُ ثلاثةٌ أمرٌ بَینٌ رُشدُهُ فَیتَّبَعُ و أمرٌ بَینٌ غَیهُ فَیجتَنَبُ و أمرٌ مُشكِلٌ یرَدُّ عِلمُهُ إلى اللّه ِ و إلى رسولِهِ قالَ رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله حَلالٌ بَینٌ و حَرامٌ بَینٌ و شُبُهاتٌ بَینَ ذلكَ ، فَمَن تَرَكَ الشُّبُهاتِ نَجا مِنَ المُحَرَّماتِ و مَن أخَذَ بِالشُّبُهاتِ ارتَكَبَ المُحَرَّماتِ و هَلَكَ مِن حیثُ لا یعلَمُ»[1] اول با شبهات می ‌گیرد، بعد با بین ‌الغی می ‌گیرد. نفس مُسَوِّله یك ابزار خوبی است برای شیطان كه انسان را می ‌دهد می ‌كند می ‌گوید این همان كار خیری است كه شما می‌ طلبی. 📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 51 تاریخ: 1384 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom