eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آیات ۴۴ – ۴۲ 📌 و الی باید حتّی با دین با حرف بزند، شاید کلامش کند و او شود و ترسی در دلش از پیدا شود. 📎تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰سور مکی و مدنی براي سوره‎هاي قرآن تقسيمات مختلفي ذكر گرديده است. از جمله اين‎كه سوره‎هاي قرآن را به دو دسته مكي و مدني تقسيم كرده‎اند زيرا قرآن در مدت 23 سال نازل گرديده و نزول قرآن از مكه آغاز گرديده و در مدينه به پايان رسيده است. ◽️تفاوت سوره‎هاي مكي و مدني را در دو جهت مي‎توان بررسي كرد: 1. از جهت مكان و زمان نزول. 2. از نظر معني و محتوي. 🔶از جهت مكان و زمان نزول سه نظريه وجود دارد: 1. آيات و سوره‎هائي كه قبل از هجرت نازل شده مكي و آياتي كه پس از هجرت نازل شده مدني خوانده مي‎شود. 2. آيات و سوره‎هائي كه اول آنها با "يا ايها الناس" شروع مكي و آياتي كه‎با "يا ايها الذين آمنو" نازل شده مدني مي‎باشند. 3. مكي و مدني بودن سوره‎هاي قرآن مربوط به شهر مكه و شهر مدينه است. يعني آن‎چه كه در مكه نازل شده مكي و آياتي كه در مدينه نازل شده‎اند مدني نام دارند. ▫️از ميان اين سه نظريه، كامل‎ترين و بهترين نظر، همان نظر اول است و دو نظر ديگر قابل قبول نيست. زيرا سوره حج با «ايها الذين آمنو» شروع شده ولي بخلاف نظريه دوم مكّي است و مدني نيست و نظريه سوم نيز قابل قبول نيست. چون ما آياتي داريم كه در بين مكه و مدينه نازل شده‎اند. و امّا تفاوت اين‎سوره‎ها از نظر محتوي و معني بدين قرار است كه هر دسته از اين سوره‎ها داراي ويژگي‎ها و اصول كلي متفاوت با سه دسته ديگر است. ✅الف: اصول كلي ويژگي‎هاي سوره‎هاي مكي عبارتند از: 1. دعوت به توحيد و ايمان به خداي يگانه. 2. دعوت به نبوت و پيروي از پيامبر اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلّم ـ و انبياء الهي و كتاب‎هاي آنان. 3. ايمان به معاد و روز رستاخيز و بيان اوصاف بهشت و دوزخ. 4. اعتقاد به فرشتگان الهي. 5. اين سوره‎ها بطور عموم كوتاه هستند. ✅ب: و امّا اصول كلي در ويژگي‎هاي سوره‎هاي مدني عبارتند از: چون بعد از گسترش اسلام و جامعه اسلامي نازل شده‎اند بيشتر مطالب آنها در مورد تشكيلات اجتماعي و قوانين حقوقي و احكام شرعي و نيز امور داخلي و خارجي مي‎باشد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1. طالقاني، دکتر سيد عبدالوهاب، علوم قرآن و فهرست منابع. 2. خراساني، حاج شيخ حسين، اسلام در پرتو تشيع. 3. ميرمحمدي زرندي، سيد ابوالفضل، تاريخ و علوم قرآن. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
69 🔅🔅🔅 ⏪مَثَل زندگی و آب 1 (إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ الاْرْضِ مِمَّا یَاءْکُلُ النَّاسُ والاْنْعَمُ حَتَّیَّ إِذَ آ اءَخَذَتِ الاْرْضُ زُخْرُفَهَا(174) وَازَّیَّنَتْ(175) وَظَنَّ اءَهْلُهَاَّ اءَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَیْهَاَّ اءَتَیهَاَّ اءَمْرُنَا لَیْلاً اءَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَهَا حَصِیدا(176) کَاءَن لَّمْ تَغْنَ(177) بِالاْمْسِ کَذَا لِکَ نُفَصِّلُ الاْیَتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) . (یونس / 24.) ((مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده ایم ؛ که بر اثر آن گیاهان (گوناگون ) زمین که مردم و چهارپایان از آن می خورند ، می روید تا زمانی که زمین ، زیبایی خود را (از آن )گرفته و تزیین می گردد ، و اهل آن مطمئن می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند ؛ (ناگهان ) فرمان ما شب هنگام یا در روز (برای نابودی آن ) فرا می رسد ؛ (سرما یا صاعقه ای را بر آن مسلّط می سازیم ) و آنچنان آن را درو می کنیم که (گویی ) هرگز (چنین کشتزاری ) نبوده است این گونه آیات خود را برای گروهی که تفکر می کنند ، شرح می دهیم )) . غیر از این نبود که عیش این جهان در مثل آبی است کاید ز آسمان پس به آن آمیخته گشت و عجین خود نبات الارض که رست از زمین یا که بعضی ز آن نبات از بوالعجب (179) مختلط گردد به بعضی زآن سبب ز آنچه مردم می خورند آن ز اختیار از حبوب و از بقول (180) و از ثمار چارپایان هم خورند از آن گیاه خشک و تر یعنی علوفه سبز و کاه تا به وقتی که زمین پیرایه (181)اش باز بگرفت آنچه داد از مایه اش از نمود(182) و فرّهی (183) کاندر نفوس بُد مزیّن در نکویی چون عروس اهل ارض آن را زخود پنداشتند که بر آن قدرت مگر می داشتند تا که آمد امر ما شب یا که روز بهر ویرانی به عرض دل فروز پس نمودیم آن زمین را در نظر همچو ارض بدر و یده سر به سر باطل و برکنده و خشک سیاه نی در او فری نه آثار گیاه چیست لَمْ تَغْنَکه موجود او زطمس (184) گوییا هرگز نبوده است او به امْس (185) همچنین روشن کنیم آیات خویش بهر قومی که کنند اندیشه بیش (186) ========================= 174-((زخرف )): زر و زیور، نقش و نگار. 175-((ازَّیَّنَتْ)): تزیین کرد، این کلمه در اصل ((تَزَیَّنَتْ)) بود و طبق قاعده نحوی تبدیل به ((اِزَّیَّنَتْ)) شد. 176-((حصید)): درو شده . 177-((تَغْنَ)): از ماده ((غنا)) به معنای اقامت کردن در مکانی است ، ((لَمْ تَغْنَ بالا مْسِ))، یعنی گویی دیروز در این مکان نبوده است . این تعبیر کنایه از این است که چیزی به کلّی از میان برود و اثری از آن باقی نماند که گویی هرگز وجود نداشته است . 178-یونس / 24. 179-((بوالعجب )): یعنی دارای اعجاب و شگفتی . 180-((بُقول )): جمع بَقْل ، یعنی سبزیها. 181-((پیرایه )): زیور، زینت . 182-((نمود)): نما و رونق . 183-((فرّه )): شکوه و جلال . 184-((طمس )): نابود کردن . 185-((امس )): روز گذشته . 186-تفسیر صفی ، ج 1، ص 464 465. ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
32 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️دوازدهم. بررسي منهج تفسير قرآن به قرآن، جزء علوم قرآني محسوب است و تحليل روش تفسير قرآن به حديث، گذشته از لزوم آگاهي رشته‌ي علوم قرآني، نيازمند به حديث شناسي است و بايد از قواعدِ علم حديث پيروي نمايد و تحقيق پيرامون تفسير قرآن به عقل، گذشته از لزوم رشته‌ي علوم قرآني، نيازمند بررسي شرايط برهان و موانع آن است تا از بركت برهان عقلي بهره بُردْ و از آسيب مغالطه مصون ماند. 🔹زيرا عقلْ رسول باطني خداست. همان طوري كه مدّعي رسالت ظاهري گاهي صادق است يعني واقعاً نبيّ مي باشد و زماني كاذب است يعني واقعاً نبيّ نيست، ولي تنبّي دارد عقل كه رسول باطني خداست، گاهي داراي رسالت صادق است و آن وقتي است كه با شرايط ويژه‌ي برهان بينديشد و زماني كاذب است و آن وقتي است كه گرفتار مغالطه گردد؛ در اين حال، همانند متنبّي هيچ سهمي از رسالت الهي ندارد. البته رسول واقعي در عالم ظاهر، همواره معصوم است و هرگز نبيِّ خدا متنبّي نخواهد شد؛ ولي رسول باطني چنين نيست؛ زيرا ممكن است گاهي همانند متنبّي، گرفتار اشتباه شود. 🔹نكته اي كه در حديث شناسي مطرح بوده و در جريان عَرْض آن بر قرآن كريم سهم كليدي دارد، آن است كه اولاً سنّت به دو قسم منقسم است: ▫️يكي قطعي و ديگري غير قطعي و ▫️ثانياً آنچه بايد بر قرآن عرضه شود، همانا سنّت غير قطعي است و هرگز سنّت قطعي نيازي به عَرْض بر قرآن ندارد؛ زيرا صدور آن از مقام عصمتْ قطعي است و چنين صادري يقيناً به خداوند منسوب مي باشد. ▫️ثالثاً سنّت قطعي همانند قرآن كريم، گذشته از بي نيازي از عَرْض بر منبع ديگر، خودش به عنوان منبع جداگانه مورد عَرْضِ سنّت غير قطعي است؛ يعني حديث غير يقيني، همان طوري كه بر قرآن معروض مي شود، بر سنّت قطعي نيز معروض مي گردد. ▫️رابعاً گرچه سنّت قطعي از دو جهت همانند قرآن كريم است يعني در بي نيازي از عَرضْ بر منبع ديگر و در اينكه خودش منبع عرض سنّت غير قطعي مي باشد، همانند قرآن كريم است ليكن حجيّت و اعتبار آن متوقّف بر ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است و رسالت آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) متوقف بر معجزه بودن قرآن است (در صورتي كه رسالت پيامبر به معجزه ديگر تكيه نكند). 🔹بنابراين، رتبه‌ي حجيّت و اعتبار قرآن كريم، قبل از ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي باشد؛ در حالي كه ثبوت رسالت آن حضرتْ مقدّم بر اعتبار و حجيّت سنّت قطعي اوست؛ زيرا خود سنّتِ قطعيْ معجزه نيست تا ذاتاً معتبر و حجّت باشد؛ بلكه به واسطه‌ي رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به اعجاز قرآن كريم وابسته است. 🔹بنابراين، اعتبار سنّت قطعي همتاي حجيّت قرآن كريم نخواهد بود؛ بلكه از لحاظ رتبه متأخر از آن است؛ البته براي اثبات احكام شرعي چاره اي جز رجوع به سنّت، همانند منابع غني و قويّ ديگر نيست. 🔹البته سنّت قطعيْ فراوان نيست؛ زيرا مهم ترين حلقه ارتباطي امّت با سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بوده اند كه متأسفانه مهجور و محجور شدند؛ چنان كه نشر حديث و تدوين آن كه يكي از بهترين وسيله‌ي صيانت سنّت و بقاء و دوام آن بود، با تأسف تام تا مدّت مديدي محجور و ممنوع بود و اگر اهل بيت عصمت(عليهم السلام) محكوم به انزوا نمي شدند و كُرسيِ ثِقافَتْ و مَسنِد تدريس و تعليم از آنان غصب نمي شد و ديگران جامه‌ي خلافت را تقمّص نمي كردند، جريان علم شريف حديث به وضع بهتري ظهور كرده و محتواي آن نيز زهور بيشتري مي يافت؛ قهراً بر حجم سنّت قطعي افزوده مي شد. ☘️☘️☘️ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 1 🕑 زمان:40دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 قلعه توحید 🔸 امام رضا (علیه‌السلام) فرمود: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی»؛ كسی كه در قرار گرفت نه چیزی را از دست داده است تا غمگین باشد و نه چیزی را از دست می ‏دهد تا هراسان باشد. 📚 کتاب ولایت در قرآن، ص47. 🆔 @rahighemakhtoom
هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن.docx
48.9K
31 🌿🌿🌿 ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل، تنها دوست انسان 💠 بیان نورانی (سلام الله علیه) این است که انسان یک سلسله ها و های دارد، و یک سلسله هایی دارد، و یک سلسله و هایی هم در درون او رشد می کند. حضرت فرمود: هر کسی، هر کسی است؛ هر کسی، دشمن هر کسی است. حضرت نفرمود عقل کلّ امرئ صدیقه، عقل هر کسی دوست اوست؛ فرمود: (صدیق کلّ امرئ عقله)*. این برای اهمیت و برای افاده حصر است. یعنی انسان بیش از یک دوست ندارد، و آن دوست او، اوست؛ صدیق کلّ امرئ عقله. این آدم را حفظ می کند. ________________________________________________ * الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۱ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ فروردین ۱۳۸۳
برداشت از آیات ۴۶ – ۴۵ 📌 الی باید در حرکت کند که در این صورت از هیچ نباید بترسد. زیرا خدای تعالی با او خواهد بود و سخنان او را می شنود و کار او را می بیند. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌حریم نگهدارید قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ. سوره اعراف آیه 33 بگو: پروردگارم فقط کارهای زشت را چه آشکارش باشد و چه پنهانش، و گناه و ستم ناحق را، و اینکه چیزی را که خدا بر حقّانیّت آن دلیلی نازل نکرده شریک او قرار دهید، و اینکه اموری را از روی نادانی و جهالت به خدا نسبت دهید، حرام کرده است. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom