#سرچشمه 32
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️دوازدهم. بررسي منهج تفسير قرآن به قرآن، جزء علوم قرآني محسوب است و تحليل روش تفسير قرآن به حديث، گذشته از لزوم آگاهي رشتهي علوم قرآني، نيازمند به حديث شناسي است و بايد از قواعدِ علم حديث پيروي نمايد و تحقيق پيرامون تفسير قرآن به عقل، گذشته از لزوم رشتهي علوم قرآني، نيازمند بررسي شرايط برهان و موانع آن است تا از بركت برهان عقلي بهره بُردْ و از آسيب مغالطه مصون ماند.
🔹زيرا عقلْ رسول باطني خداست. همان طوري كه مدّعي رسالت ظاهري گاهي صادق است يعني واقعاً نبيّ مي باشد و زماني كاذب است يعني واقعاً نبيّ نيست، ولي تنبّي دارد عقل كه رسول باطني خداست، گاهي داراي رسالت صادق است و آن وقتي است كه با شرايط ويژهي برهان بينديشد و زماني كاذب است و آن وقتي است كه گرفتار مغالطه گردد؛ در اين حال، همانند متنبّي هيچ سهمي از رسالت الهي ندارد.
البته رسول واقعي در عالم ظاهر، همواره معصوم است و هرگز نبيِّ خدا متنبّي نخواهد شد؛ ولي رسول باطني چنين نيست؛ زيرا ممكن است گاهي همانند متنبّي، گرفتار اشتباه شود.
🔹نكته اي كه در حديث شناسي مطرح بوده و در جريان عَرْض آن بر قرآن كريم سهم كليدي دارد، آن است كه اولاً سنّت به دو قسم منقسم است:
▫️يكي قطعي و ديگري غير قطعي و
▫️ثانياً آنچه بايد بر قرآن عرضه شود، همانا سنّت غير قطعي است و هرگز سنّت قطعي نيازي به عَرْض بر قرآن ندارد؛ زيرا صدور آن از مقام عصمتْ قطعي است و چنين صادري يقيناً به خداوند منسوب مي باشد.
▫️ثالثاً سنّت قطعي همانند قرآن كريم، گذشته از بي نيازي از عَرْض بر منبع ديگر، خودش به عنوان منبع جداگانه مورد عَرْضِ سنّت غير قطعي است؛ يعني حديث غير يقيني، همان طوري كه بر قرآن معروض مي شود، بر سنّت قطعي نيز معروض مي گردد.
▫️رابعاً گرچه سنّت قطعي از دو جهت همانند قرآن كريم است يعني در بي نيازي از عَرضْ بر منبع ديگر و در اينكه خودش منبع عرض سنّت غير قطعي مي باشد، همانند قرآن كريم است ليكن حجيّت و اعتبار آن متوقّف بر ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) است و رسالت آن حضرت(صلي الله عليه و آله و سلم) متوقف بر معجزه بودن قرآن است (در صورتي كه رسالت پيامبر به معجزه ديگر تكيه نكند).
🔹بنابراين، رتبهي حجيّت و اعتبار قرآن كريم، قبل از ثبوت رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) مي باشد؛ در حالي كه ثبوت رسالت آن حضرتْ مقدّم بر اعتبار و حجيّت سنّت قطعي اوست؛ زيرا خود سنّتِ قطعيْ معجزه نيست تا ذاتاً معتبر و حجّت باشد؛ بلكه به واسطهي رسالت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) به اعجاز قرآن كريم وابسته است.
🔹بنابراين، اعتبار سنّت قطعي همتاي حجيّت قرآن كريم نخواهد بود؛ بلكه از لحاظ رتبه متأخر از آن است؛ البته براي اثبات احكام شرعي چاره اي جز رجوع به سنّت، همانند منابع غني و قويّ ديگر نيست.
🔹البته سنّت قطعيْ فراوان نيست؛ زيرا مهم ترين حلقه ارتباطي امّت با سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) همانا اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بوده اند كه متأسفانه مهجور و محجور شدند؛ چنان كه نشر حديث و تدوين آن كه يكي از بهترين وسيلهي صيانت سنّت و بقاء و دوام آن بود، با تأسف تام تا مدّت مديدي محجور و ممنوع بود و اگر اهل بيت عصمت(عليهم السلام) محكوم به انزوا نمي شدند و كُرسيِ ثِقافَتْ و مَسنِد تدريس و تعليم از آنان غصب نمي شد و ديگران جامهي خلافت را تقمّص نمي كردند، جريان علم شريف حديث به وضع بهتري ظهور كرده و محتواي آن نيز زهور بيشتري مي يافت؛ قهراً بر حجم سنّت قطعي افزوده مي شد.
☘️☘️☘️
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:خطورات شیطانی 1
🕑 زمان:40دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 قلعه توحید
🔸 امام رضا (علیهالسلام) فرمود: «لا إلهَ إلّا اللّهُ حِصنی»؛ كسی كه در #دژ_توحید قرار گرفت نه چیزی را از دست داده است تا غمگین باشد و نه چیزی را از دست می دهد تا هراسان باشد.
#دهه_کرامت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 کتاب ولایت در قرآن، ص47.
🆔 @rahighemakhtoom
هرمونتیک و جواز تفسیر قرآن.docx
48.9K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل، تنها دوست انسان
💠 بیان نورانی #امام_هشتم (سلام الله علیه) این است که انسان یک سلسله #بینش ها و #دانش های #فطری دارد، و یک سلسله #گرایش هایی دارد، و یک سلسله #دوست_ها و #دشمن هایی هم در درون او رشد می کند.
حضرت فرمود: #عقل هر کسی، #دوست هر کسی است؛ #جهل هر کسی، دشمن هر کسی است. حضرت نفرمود عقل کلّ امرئ صدیقه، عقل هر کسی دوست اوست؛ فرمود: (صدیق کلّ امرئ عقله)*. این برای اهمیت و برای افاده حصر است. یعنی انسان بیش از یک دوست ندارد، و آن دوست او، #خرد اوست؛ صدیق کلّ امرئ عقله. این آدم را حفظ می کند.
________________________________________________
* الکافی / جلد ۱ / صفحه ۱۱
✅ درس اخلاق _ قم ؛ فروردین ۱۳۸۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_رضا
#ثامن_الحجج
#ثامن_الائمه
برداشت از آیات ۴۶ – ۴۵ #سوره_طه
📌#قاطعیت
#سالک الی #اللّه باید در #صراط_مستقیم حرکت کند که در این صورت از هیچ #قدرتی نباید بترسد. زیرا خدای تعالی با او #همراه خواهد بود و سخنان او را می شنود و کار او را می بیند.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌حریم نگهدارید
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ وَالْبَغْيَ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَانًا وَأَن تَقُولُواْ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ.
سوره اعراف آیه 33
بگو: پروردگارم فقط کارهای زشت را چه آشکارش باشد و چه پنهانش، و گناه و ستم ناحق را، و اینکه چیزی را که خدا بر حقّانیّت آن دلیلی نازل نکرده شریک او قرار دهید، و اینکه اموری را از روی نادانی و جهالت به خدا نسبت دهید، حرام کرده است.
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش
#تدبر
#قرآن
📌آيا براي اداره جهان، تقوا كافي است كه قرآن سرانجام جهان را از آنِ پرهيزكاران مي داند ؟
در قرآن مي خوانيم : ( و العاقبه لِلمتقين ) [1] (و العاقبه للتقوي ) [2] يعني پيروزي نهائي براي پرهيزكاران است .
🔰تقوي ، به معناي وارستگي است ، نه وارفتگي . مديريت و حكومت نياز به لياقت و صلاحيت هاي خاصي دارد . قرآن مي فرمايد : ( اِن الارض يرثها عباديَ الصالحون ) [3] ▫️وارثان زمين دو شرط دارند :
🔹يكي بنده خدا بودن که همان تقواي الهي است : ( عبادي ) 🔹و يكي صلاحيت كه همان لياقت ها و تخصص ها و مديريت هاي لازم است : ( الصالحون ) . بنابراين آياتي كه مي فرمايد پيروزي نهائي براي پرهيزكاران است را بايد در كنار اين آيه معنا كرد . آري هرگاه خواستيم چيزي را به اسلام نسبت دهيم بايد آيات قرآن را در كنار هم مورد نظر قرار دهيم ، به علاوه بايد به روايات پيامبر و اهل بيت معصومش عليه السلام توجه كنيم تا به نتيجه برسيم .
🔹براي نجات از بيماري بايد تمام داروهايي را كه پزشك دستور مي دهد مصرف نمود و اگر تنها بعضي را مصرف و بعضي را رها كند ، ممكن است علاوه بر اينكه بهبود نيابد ، مرض او طولاني و يا به امراض ديگري مبتلا شود .
🔹چنانكه خداوند در قرآن از كساني كه به بعضي از آيات ايمان مي آورند و به بعضي ديگر ايمان نمي آورند ، به شدت انتقاد كرده است . [4]
🔹مگر مدارس و مراكز علمي به شاگرداني كه بعضي دروس را مي خوانند و بعضي ديگر را نمي خوانند ، نمره و مدرك مي دهند ؟
🔹كدام دولت و نظام به كارمندي كه بعضي از بخشنامه ها را عمل و بعضي را بايگاني مي كند، حقوق مي دهد؟
🔹كدام كارفرمايي به كارگري كه بعضي دستورات كارفرما را اجرا و بعضي را رها مي كند ، مزد مي دهد ؟
📋پی نوشت:
1- سوره اعراف ، آيه 128.
2- سوره طه ،آيه 132.
3- سوره انبياء ، آيه 105 .
4- سوره نساء ، آيه 150 .
📚منبع: پرسش هاي مهم پاسخ هاي كوتاه، حجت الاسلام محسن قرائتي
🔰تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (86)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
56- نماز پشتوانه مصونیت جامعه ومهمترین کارفرهنگی
اتْلُ مَا أُوحِىَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَ أَقِمِ الصَّلَوةَ إِنَّ الصَّلَوةَ تَنهْى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنكَرِ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبرَُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ(عنکبوت/45)
هر چه را از اين كتاب بر تو وحى شده است تلاوت كن. و نماز بگزار، كه نماز آدمى را از فحشا و منكر باز مىدارد و ذكر خدا بزرگتر است و خدا به كارهايى كه مىكنيد آگاه است.
🔹 به پیامبر اکرم گفته شد: فلانى هم نماز مىخواند و هم خلاف مىکند، فرمود:«انّ صلاته تنهاه یوماً» بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد.
🔹 امام صادق (ع) فرمود: هر کسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه. سپس امام علی (ع) فرمود: «فبقدر ما منعته قبلت منه» به اندازه اى که نماز، انسان را از منکرات باز مى دارد، به همان اندازه قبول مى شود.
☑ قرآن و نماز، در رأس برنامه هاى تربیتى و فرهنگی است. «اُتلُ - أقِم»
☑نقش اصلاحى نماز در فرد و جامعه حدسى و پیشنهادى نیست، بلکه قطعى است. «اِنّ الصّلاة» (کلمه «انّ» و جمله اسمیه)
☑در نماز، انواع راز و رمزها، هنرها و سلیقه ها نهفته است. «ما تصنعون»
☑ گسترش فرهنگ اقامه نماز و کارهاى نیک و معروف، به طور طبیعى مانع رشد منکر است. «الصّلاة تنهى»
☘☘☘
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 40: نکات تفسیری آیه 24 سوره نازعات
فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى
و گفت: من پروردگار بزرگ تر شما هستم.
🔹 «أناَ رَبُّکُمْ الأعْلی»: با توجّه به خاصّیّت نفسِ آفتزده طاغیان که کلمه حق و دعوت به آن، بر طغیان و غرورشان میافزاید
و مال و منال و مقام گاهی به ادّعای الوهیّتشان میکشاند
جنون پادشاهی هم فرعون مادیگرا را بر آن داشته است که در اوقات معمولی معبودهائی برای خود برگزیند
و در لحظاتی خویشتن را یگانه معبود دیگران بداند
و زمانی خود را معبود والایِ والا بنامد. همیشه تاریخ، شاهد خداگونهها بوده و سخن قال یا حال ایشان را شنیده است. مگر از کافران بیادب، جز این باید شنید؟
🔸🔸🔸
۱ - قوم فرعون، معتقد به خدایانى متعدد (أنا ربّکم الأعلى)
۲ - فرعون، خود را خداى مردم مصر قلمداد کرده، رتبه اش را از تمامى خدایان آنان برتر مى خواند. (أنا ربّکم الأعلى)
۳ - فرعون، در حضور مردم و با صداى بلند، خود را برترین تصمیم گیرنده درباره اداره زندگانى و تدبیر امور آنان معرفى کرد. (فنادى . فقال أنا ربّکم الأعلى) فرعون - براساس دیگر آیات قرآن - هم خود را «اله» مى خواند و هم براى خود «الهى» غیر خدا مدعى بود. بنابراین برگزیدن تعبیر «ربّ اعلى» درباره خود، براى تصریح به این نکته است که در رشد و تربیت مردم نیز، تصمیم اصلى را او مى گیرد.
۴ - فرعون، بر تمام امور زندگانى مردم مصر مسلّط بود. (أنا ربّکم الأعلى)
۵ - ادعاى ربوبیت برتر، موضع گیرى فرعون در برابر طرح توحید ربوبى از سوى موسى(ع) (و أهدیک إلى ربّک ... أنا ربّکم الأعلى) جمله «و أهدیک إلى ربّک» در آیات پیشین، سخنى بود که موسى(ع)، آن را با توجه به انکار ربوبیت خداوند از سوى فرعون، مطرح ساخت. فرعون در واکنش به این دعوت، برترین ربوبیت را براى خود قائل شد.
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom