eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
33 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ☑️سيزدهم. شناختِ مَنْضُود و معرفت منظومه‌ي عناصر محوري دين، جايگاه قرآن را مقدّم بر خاستگاه رسالت مي داند و جايگاه رسالت را مقدم بر خاستگاه سنّت مي شمارد؛ چنان كه دليل آن در شرح دوازدهمين مطلب گذشت. ▫️در نظام معرفتي، هرگز مجالي براي تقديمِ متأخّر و تأخير متقدّم نيست و نغمه‌ي ناموزون و گوش خراش«... قدّم المفضولَ علي الفاضلِ»، مستمعي نخواهد داشت و تولّي نابجا نسبت به حديث، موجب هجر كلام خدا و سبب حَجْرِ وحي او خواهد بود؛ زيرا اگر در رتبه اي كه بايد حديث خدا: (...و من أصدق من اللّه حديثاً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 87.]مطرح شود، حديث بنده‌ي خدا طرح گردد، باعث تقديم ثَقَل اصغر بر اكبر و تأخير ثَقَل اكبر از اصغر مي شود و اين جابجايي نابجا، همان هجر و حجر مذموم را به دنبال دارد. ▫️از اين بيان معلوم مي شود، آنچه در برخي از نوشته ها آمد كه: اعتماد نمودم قبل از هر چيز در تفسير آيه و بيان مراد آن بر حديثي كه در سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) ثابت شد؛ زيرا سنّت آن حضرت ترجمان قرآن و راهِ شناخت معاني آن است: (ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا...)[ سوره‌ي حشر، آيه‌ي 7.] ▫️و اگر حديثي در سنّت نبود، بر ظاهر آيه و سياق آن تكيه مي كردم؛ زيرا متكلمِ حكيم، در بيان مراد خودْ بر آنچه مخاطب از دلالت لفظ مي فهمد، اعتماد مي نمايد.... و اگر آيه اي نسبت به آيه‌ي اول آشكارتر بود، هر دو را براي توضيح بيشتر ذكر مي كردم؛ چون مصدر قرآن يكي است؛ بعض قرآن به بعض ديگر آن ناطق و براي او شاهد مي باشد[تفسير كاشف، ج 1، ص 15.]، ناصواب است. زيرا اعتماد بر سياق آيه و تكيه بر شواهد دروني خود آيات قرآن بر اساس نطق و شهادت و هم آوايي آنها نسبت به يك ديگر، مقدّم بر حديثِ مأثور است؛ زيرا گرچه آيه‌ي 7 سوره‌ي حشر دستور پيروي از سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را داده است، اما خودِ سنّتْ دو رهنمود دارد: يكي كليدي و اَصْلي و ديگري فرعي. ▫️اما آن بخش از سنّت كه جنبه‌ي كليدي و اصلي دارد، محتواي آن همانا سنّت شناسي و ارزيابي صحيح و سقيمِ خود حديث است و امّا آن قسم از سنّت كه فرعي است، محتواي آن مطالبِ موردي درباره‌ي احكام چيزهاي خاص است. ▫️البته روشن است كه بخش اصلي سنّت بر بخش فرعي آن مقدّم است و آن بخش اصيل كه راجع به حديث شناسي است، فتواي مسلّم آن اين است كه قبل از پرداخت تفصيلي به محتواي حديث بايد به صحّت آن پي برد و مهم ترين طريق حديث شناسي، عرضه‌ي پيام حديث بر قرآن كريم مي باشد. پس، اول بايد به خود قرآن كه ترجمان خويش، تبيانِ خود، مفسِّر راستين حقيقت وحي خداستْ مراجعه كرد تامعناي آيات متناسب با هم به عنوان مرجع معلوم شود؛ آنگاه به حديث رجوع نموده؛ چنان كه پيرامون تنضيد و تنظيم ضروري اين دو وزنه‌ي وزين، مطالبي در طيّ همين نوشتار ارائه شد و كاملاً معلوم شد كه اولاً سنّت قطعي هرگز نيازي به عرض بر قرآن ندارد و ثانياً موافقت با قرآن شرط اعتبار حديث نيست؛ بلكه مخالفت با آنْ مانع حجيّت حديث مي باشد و ثالثاً حدود احكام و تفاصيل فروع و تحليل جزئيات آفرينش و تفصيل جزئيات معاد و مانند آن به سنّت واگذار شده است. ▫️بنابراين، اختلاف و ناتمامي آنچه ابوعبداللّه محمد بن احمد انصاري قرطبي در تفسير خود از برخي نقل كرده است، معلوم مي شود. وي در آن كتاب از بعضي چنين نقل كرد (البته به همه‌ي آنچه نقل نمود راضي نيست): 1. حديثِ عَرْضِ سنّت بر كتاب خدا و اخذ موافق و ترك غير موافق با آن، باطل و بي اصل است. 2.قرآن محتاج تر است به سنّت تا سنّت به قرآن. 3. سنَّت، حاكم بر كتاب است و كتاب، حاكم بر سنّت نيست...، گرچه فضل بن زياد مي گويد: من از احمد بن حنبل شنيدم كه وي گفته بود: من جسارت آن را ندارم كه بگويم: سنّت حاكم بر كتاب است؛ ولكن من مي گويم: سنّت كتاب را تفسير و تبيين مي نمايد.[ ـ الجامع لأحكام القرآن، ج 1، مقدمه، صص 43 ـ 44.] ▫️چون احاديث لزوم عَرْض حديث بر قرآن، به خوبي براي برخي از اهل سنّت روشن نشد و آن طوري كه در جوامع روايي اماميّه به نصوص عَرْض حديث بر قرآن اهتمام شدْ براي او آشكار نشد، لذا به اين مطلب تفوّه نمود كه: «حديث عَرْض باطل لا أصل له».[ همان، ص 44.] 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
70 🔅🔅🔅 ⏪مثَل زندگی و آب 2 (إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ الاْرْضِ مِمَّا یَاءْکُلُ النَّاسُ والاْنْعَمُ حَتَّیَّ إِذَ آ اءَخَذَتِ الاْرْضُ زُخْرُفَهَا(174) وَازَّیَّنَتْ(175) وَظَنَّ اءَهْلُهَاَّ اءَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَیْهَاَّ اءَتَیهَاَّ اءَمْرُنَا لَیْلاً اءَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَهَا حَصِیدا(176) کَاءَن لَّمْ تَغْنَ(177) بِالاْمْسِ کَذَا لِکَ نُفَصِّلُ الاْیَتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) . (یونس / 24.) ((مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده ایم ؛ که بر اثر آن گیاهان (گوناگون ) زمین که مردم و چهارپایان از آن می خورند ، می روید تا زمانی که زمین ، زیبایی خود را (از آن )گرفته و تزیین می گردد ، و اهل آن مطمئن می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند ؛ (ناگهان ) فرمان ما شب هنگام یا در روز (برای نابودی آن ) فرا می رسد ؛ (سرما یا صاعقه ای را بر آن مسلّط می سازیم ) و آنچنان آن را درو می کنیم که (گویی ) هرگز (چنین کشتزاری ) نبوده است این گونه آیات خود را برای گروهی که تفکر می کنند ، شرح می دهیم )) . ⏪وجه تشبیه 🔸خداوند متعال در این آیه ((زندگی زود گذر)) و پر زرق و برق دنیا را به ((آب بارانی )) تشبیه کرده است که بر سرزمینهای آماده فرو ریزد و انواع گیاهان از آن بروید که بعضی قابل استفاده برای انسانها و بعضی برای حیوانات است و سطح زمین با پوشش گیاهان چنان مزیّن و جذاب می شود که اهل زمین مطمئن می شوند که می توانند از مواهب آن گیاهان بهره گیرند ، امّا ناگهان سرمای سخت و یا تگرگ شدید و یا طوفان در هم کوبنده ای بر آن گیاهان اصابت می کند و آنها را چنان در هم می پیچد و درو می نماید که گویی هرگز نبوده است . 🔸آری ، چنین است ماجرای زندگی انسانها به خصوص در عصر و زمان ما که گاه یک زلزله یا یک جنگ چند ساعته ، چنان یک شهر آباد و خرّم را در هم می کوبد که چیزی جز یک ویرانه یا یک مشت اجساد قطعه قطعه شده باقی نمی گذارد . وه ! چه غافلند مردمی که به چنین زندگی ناپایدار دل خوش کرده اند ؟ ! 🔸بعضی از مفسّران در وجه شباهت این تشبیه گفته اند : ((باران چو به نهال گل رسد بر لطافت و طراوت آن می افزاید و چون به خاربن گذر کند ، تیزی آن خار زیاد تر می شود . و مال دنیا نیز اگر به دست انسان مصلح برسد ، با مصرف کردن آن در امور خیریه ، بر نیکی و صلاحش افزوده می شود . 🔹که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود : ((نِعْمَ الْمالُ الصّالِحُ لِلْرَّجُلِ الصّالِحِ ؛ چه نیکوست که مال سالم و پاک در دست انسان صالح و خوب باشد)) و اگر به دست مفسدان رسد ، مادّه فساد و عناد وی زیادتر می گردد)) . ▫️مولوی این حدیث شریف نبوی را در قالب شعری زیبا و به بهترین وجهی تشبیه نموده و گفته است : مال را گر بهر دین باشی حمول نِعْمَ مالٌ صالِحٌ خواندش رسول آب در کشتی هلاک کشتی است آب اندر زیر کشتی پشتی است یعنی آب اگر داخل کشتی باشد ، باعث نابودی و غرق شدن سرنشینان کشتی است . ولی اگر زیر کشتی باشد ، نه تنها ضربه ای به مسافران نمی زند بلکه وسیله ای است برای رسیدن به مقصد . مال هم اگر در دست انسان صالح باشد و به عنوان یک وسیله از آن در راه خدا و امور خیر و دستگیری از محرومان استفاده کند ، بسیار خوب و مایه سعادت است ولی اگر در دست آدم دنیا پرست قرار گیرد و از آن به عنوان هدف استفاده کند ، باعث هلاکت خود و جامعه است . 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(84) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:حدیث نفس 2 🕑 زمان:38دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
تاریخچه تدبر در قرآن.pdf
276.1K
32 📝 موضوع:بررسی تاریخچه تدبر در قرآن 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
علوم مورد نیاز مفسران.pdf
677.1K
33 📝 موضوع:علوم مورد نیاز مفسران 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 بندگان خدا 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۷ – ۱۲۴ 📌 الی باید بداند که اگر خدای تعالی را فراموش کند مادی و معنویش می شود و روز #کور محشور می شود و او را ندیده می گیرد. سالک الی اللّه باید از کاملاً بپرهیزد و ایمانش را تقویت کند تا خدای تعالی او را به $کمالات روحی برساند. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
📌آیا صامت خوانی (مطالعه) قرآن است! 🔰در آمده است: "فاقرؤا ما تيسّرمن القرآن؛ آن قدر كه ميسّر است قرآن بخوانيد". اقرؤا فعل امر از ريشه قَرَأ است و آن طبق تعريف كتب چنين است: "1ـ تتّبع كلماته نظراً و نطق بها. 2ـ تتبّع كلماته و لم ينطق بها و سميت حديثاً بالقرائه الصامته". 🔰قرائت از نظر گذراندن كلمات و خواندن آن ها با صدا يا بي صدا است كه در اين حالت به آن "حديث" مي گويند. احتمال دارد كه بر اين حالت صامت كه به آن دو حديث مي گويند،‌قرائت اطلاق نشود. ▫️ظاهر رواياتي كه به مسئله قرائت اشاره مي كنند، خواندن با صدا و ناطق خواني است. 🔰البته نبايد فراموش كرد كه خواندن قرآن به منظور اُنس با آن به منظور بهره گيري از دستورهاي آن و عمل كردن به آن ها است. 🔰اين كه در بعضي روايات آمده كه "نگاه كردن به خط قرآن هم ثواب دارد" ناظر به اُنس و تدبر و عمل است، نه صرف نگاه كردن كه در آن دل غافل و فكر مشغول به هزار چيز ديگر است. 🔰در قرآن تصريح شده كه در آيات قرآن تدبر و تفكّر كنيم: "أفلا يتدبرون القرآن...". و "إنّا جعلنا قراناً عربياً لعلكم تعقلون" يا "إنّا انزلناه قرآناً عربياً لعلكم تعقلون". در نتيجه قرآني داراي ثواب خواهد بود كه انسان در آن انگيزة رشد داشته و حداقل نيت و و داشته باشد و بخواهد به فرامين آن عمل كند وگرنه بهترين و زيباترين ها هم داراي فايده و بهره نخواهند بود. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (۱) 🔅تفسیر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) (تفسیر ستین نوعا من انواع علوم القرآن)، از املای حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) (13 رجب 23 پ ه ـ 21 رمضان 40 ق) (دایرة المعارف تشیع، 2/334) 🔅علامه محمدباقر مجلسی در بـحارالانوار و سید حسن صدر در تاسیس الشیعة و سید محسن امین در اعیان الشیعه می نویسند تـفسیر امیرالمؤمنین (ع) کتابی است که حضرت (ع) شصت نوع از انواع علوم قرآن کریم را در آن تفسیر و از برای هر نوع از انواع علوم قرآن مجید مثالی را یاد فرموده اند که مختص به همان نوع از علم است. 🔅 این تفسیر سند و منبع اصلی برای کسانی است که در انواع علوم قرآن تالیف و تصنیف نموده اند. 🔅 عـلامـه مـجلسی در بحارالانوار تمامی این تفسیر را به نقل از ابی عبداللّه بن محمد بن ابراهیم بن جـعـفر نعمانی و نعمانی از حافظ بن عقده به سند متصل به حضرت امام جعفر الصادق (ع) نقل و روایت کرده است. 🔅 ایـن تـفـسـیـر تا عصر حاضر محفوظ مانده است و در مجلد 19 بحارالانوار به چاپ رسیده است و نسخه های خطی آن متعدد است. 🔅سـید محسن امین عاملی پس از ذکر طریق روایت این تفسیر به واسطه استادش شیخ محمد طه نجف تمامی تفسیر حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) را ذکر نموده و چاپ کرده است (اعیان الشیعه، 91). 📚مـنابع : جز آنچه در جلد دوم دایرة المعارف تشیع ص 332 آمده است، اعیان الشیعة، 1/88 به بعد؛ تـاسـیـس الـشـیعة لعلوم الاسلام، 316؛ الاتقان فی علوم القرآن، ترجمه فارسی، 2/589؛ الذریعة، 4/233؛ الـشـیعة و فنون الاسلام، 49؛ مفسران شیعه، 61؛ کنز العرفان فی تفسیر القرآن (خطی)؛ بحر العرفان و معدن الایمان (خطی). 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 48: نکات تفسیری آیه 32 تا 34 سوره نازعات وَ الْجِبَالَ‌ أَرْسَاهَا و کوه ها را محکم و استوار نمود ۱ - خداوند، کوه ها را استوار و پابرجا قرار داد. (و الجبال أرسیها) فعل «أرسى»; یعنى، ثابت و استوار ساخت (لسان العرب). ۲ - آفرینش کوه هاى پایدار و تزلزل ناپذیر، نشان قدرت خداوند بر احیاى دوباره انسان ها است. (ءأنتم ... و الجبال أرسیها) 🌱🌱🌱 مَتَاعاً لَکُمْ‌ وَ لِأَنْعَامِکُمْ‌ تا مایه بهره وری شما و دام هایتان باشد. ۱ - سودمندى آسمان، شب، روز، زمین، آب، گیاه و کوه ها براى انسان و دام، هدف خداوند از آفرینش و سامان بخشى آنها است. (متعًا لکم و لأنعمکم) «متاعاً» مفعول له است. این کلمه گرچه اسم است براى هر چیزى که سودمند باشد (لسان العرب); ولى در این آیه جایگزین مصدر شده است; یعنى، «تمتیعاً لکم». ۲ - ارزش انسان، برتر از آسمان و زمین و نعمت هاى موجود در آن (متعًا لکم) ۳ - حق مالکیت انسان بر دام ها (شتر، گاو و گوسفند) و بهره بردارى از آنها، از حقوق پذیرفته شده در اسلام (لأنعمکم) «أنعام» (جمع «نَعَم») به شتر، گاو و گوسفند گفته مى شود. کلمه «نَعَم» به شتر اختصاص دارد; زیرا بزرگ ترین نعمت نزد عرب است (مفردات راغب). اضافه شدن «أنعام» به ضمیر «کم»، حاکى از حق تصرف و مالکیت انسان بر دام ها است. ۴ - کشاورزى و دامدارى، از منابع درآمد مردم در عصر بعثت (ماءها و مرعیها ... متعًا لکم و لأنعمکم) 🌱🌱🌱 فَإِذَا جَاءَتِ‌ الطَّامَّةُ الْکُبْرَى‌ «الطّآمَّةُ»: حادثه عظیم. مصیبت طاقت‌فرسا. بلای سخت و فراگیر. مراد قیامت است. «الْکُبْری»: بزرگترین. معلوم است هیچ مصیبت و واقعه‌ای بزرگتر از قیامت نیست. ۱ - رخداد قیامت، برترین حادثه ناگوارى که حوادث دیگر را تحت الشعاع خود قرار خواهد داد. (الطامّة الکبرى) «طامّة»; یعنى، رخدادِ مصیبت بارى که بر هر رخداد دیگر غالب آید (لسان العرب). ۲ - «الطامّة الکبرى»، از اسامى قیامت (الطامّة الکبرى) ۳ - وقوع قیامت، حتمى و غیر قابل انفکاک از آفرینش دنیا است. (فإذا جاءت) حرف شرط «إذا»، در مواردى به کار مى رود که فعل شرط محقق خواهد شد. گفتنى است که «فاء» بر ترتب آن بر آفرینش دنیا - که آیات پیشین بیانگر آن بود - دلالت دارد. ۴ - پیدایش آسمان، زمین، شب، روز، آب، گیاه و کوه، حوادثى نابرابر با حادثه بزرگ قیامت (الطامّة الکبرى) «کبرى» اسم تفضیل است و قیامت را - در برابر آنچه در آیات پیشین ذکر شد - برترین و بزرگ ترین حادثه معرفى مى کند. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 49: نکات تفسیری آیه 35 تا 37 سوره نازعات وَ بُرِّزَتِ‌ الْجَحِيمُ‌ لِمَنْ‌ يَرَى‌ و دوزخ رابرای هر بیننده ای آشکار سازند، ۱ - جهنّم در قیامت، بر همگان آشکار بوده و در معرض دید تمام بینندگان قرار داده خواهد شد. (و برّزت الجحیم لمن یرى) مراد از «من یرى» (شخصى که مى بیند)، هر کسى است که توان دیدن داشته باشد. مفاد چنین تعبیرى، شدّت ظهور است. ۲ - جهنّم، مکانى بس داغ و سوزان و داراى آتشى برافروخته و متراکم (و برّزت الجحیم لمن یرى) «جحیم» به مکانى گفته مى شود که حرارت شدیدى دارد. این کلمه بر آتش متراکم و پرزبانه نیز اطلاق مى گردد. (قاموس) ۳ - «جحیم»، از نام هاى جهنم (و برّزت الجحیم) ۴ - جهنم، پیش از ظهور در صحنه قیامت، آفریده شده و موجود است. (و برّزت الجحیم) تعبیر «ظاهر شدن» - و نه آفریده شدن - حاکى از وجود سابق جهنم است. 🌱🌱🌱 فَأَمَّا مَنْ‌ طَغَى‌ و اما کسی که طغیان و سرکشی کرده ۱ - طغیان گران با حضور در صحنه قیامت، کردار خویش را به یاد آورده و جهنم را حاضر خواهند یافت. (یوم یتذکّر ... و برّزت الجحیم لمن یرى . فأمّا من طغى) ۲ - طغیان گرى، سرکشى در برابر دستورات خداوند و زیاده روى در هواپرستى، در پى دارنده مجازات در آخرت (فأمّا من طغى) «طغیان»; یعنى، از حد گذراندن (لسان العرب). متعلق «طغى» - به قرینه «من خاف مقام ربّه و نهى النفس عن الهوى» (در آیات بعد) - بى اعتنایى به پروردگار و پیروى از هواى نفس است. جمله «فإنّ الجحیم هى المأوى» در آیات بعد - که جزاى «فأمّا» است - بر مجازات اخروى دلالت دارد. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(88) 🔆🔆🔆 59⏪- کیفیت بخشی فعالیت های فرهنگی فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُم بِنَهَرٍ فَمَن شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنىّ‏ِ وَ مَن لَّمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنىّ‏ِ إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةَ بِيَدِهِ فَشَرِبُواْ مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِّنْهُمْ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَهُ قَالُواْ لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَ جُنُودِهِ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُم مُّلَقُواْ اللَّهِ كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّبرِِينَ(بقره/249) چون طالوت سپاهش را به راه انداخت، گفت: خدا شما را به جوى آبى مى‏آزمايد: هر كه از آن بخورد از من نيست، و هر كه از آن نخورد يا تنها كفى بياشامد از من است. همه جز اندكى از آن نوشيدند. چون او و مؤمنانى كه همراهش بودند از نهر گذشتند، گفتند: امروز ما را توان جالوت و سپاهش نيست. آنانى كه مى‏دانستند كه با خدا ديدار خواهند كرد، گفتند: به خواست خدا چه بسا گروه اندكى كه بر گروه بسيارى غلبه كند، كه خدا با كسانى است كه پاى مى‏فشرند. 🌱🌱🌱 1.یكى از وظايف فرمانده نظامى آن است كه نيروهاى رزمى را از تماشاچيان جدا سازد. «فَصَلَ طالُوتُ بِالْجُنُودِ» يكى از راههاى آزمايش، ممنوعيّت‏هاى موسمى است. راحت طلبى و عدم تحمل فشارها و سختى‏هاى موسمى و موقّتى، با سلحشورى سازگارى ندارد. «إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ» 2.قبل از برخورد و مقابله با دشمن، بايد تمرين مقاومت كرد. «مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ» 3.مدير بايد نيروهاى غير مفيد را طرد كند. «فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي» 4.تسليم فرمانده بودن، رمز موفقيّت است. «مَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّي» 5.حسابِ نيازِ ضرورى، از حسابِ رفاه كامل جداست. «إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ» 6.كسانى كه از ميدان امتحان پيروز بيرون آيند، اندك هستند. «إِلَّا قَلِيلًا» 7.انقلابى بودن مهم نيست، انقلابى ماندن مهم است. در اين ماجرا شعار دهنده بسيار بود، ولى آنان كه در آزمايشات موفق شدند، اندك بودند. «إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ» 8.ايمان به معاد و وعده‏هاى الهى، توانايى ايستادگى در برابر سختى‏ها و مشكلات را ايجاد مى‏كند. «مُلاقُوا اللَّهِ» ايمان، درجاتى دارد. با اينكه گروهى همراه با طالوت بودند و به او ايمان داشتند و از نوشيدن آب هم گذشتند «آمَنُوا مَعَهُ» ولى هر مؤمنى رزمنده نيست، تنها مؤمنانى رزمنده هستند كه به لقاء اللَّه ايمان داشته باشند. «يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا اللَّهِ» 9.فراوانى عِدّه و عُدّه‏ى دشمن در برابر اراده‏ى خداوند چيزى نيست. «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ» 10.نيروهاى كيفى بر نيروهاى كمّى برترى دارند. «كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ» 11.مؤمن مخلص، پيروزى را از خدا مى‏داند. «بِإِذْنِ اللَّهِ» 12.مسلمانان اگر صبور و پايدار باشند، نبايد از تعداد زياد دشمن هراس داشته باشند. زيرا خداوند با صابران است. «وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ» 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
(152) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم ☑️لطايف و اشارات ⏪3- مراتب مختوم شدن دل بسته شدن و واژگونى دل، ويژه كافران و منافقان نيست، بلكه به هر ميزانى كه دل آدمى به زنگار گناه آلوده گردد، واژگون و مختوم گشته، به همان اندازه از فهم آيات الهى محروم مى گردد و اين واژگونى دل را از آلودگى به مكروهات آغاز مى شود و به گناهان صغيره و سپس به كبيره مى رسد و از اكبر كباير كه كفر به خداست، سربر مى آورد. معيار سنجش بيمارى قلب نيز مقدارى بى توجهى انسان به فهم آيات الهى يا انزجار از آنهاست. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
14 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳۱ – ۱۳۰ 📎 بین الطلوعین الی باید قبل از خورشید باشد و خدای تعالی را بگوید و قبل از نیز خدا را از همه ها و بدی ها و و ناتوانی ها بداند و او را تسبیح بگوید و در همه حال او را کند تا شود و به فرحی که خدا در آن هستند برسد. الی نباید خود را به که دیگران دارا هستند بدوزد و و آرزوهای زیادی داشته باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نخستین کسی که قرآن را با صدای بلند تلاوت فرمود! 🔰اولين کسی كه قرآن را بلند تلاوت كرد حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)است؛ زيرا او آياتي را كه از جبرئيل شنيده بود، براي خود و ديگران باز خواند. 🔰 همچنين اولين كسي كه قرآن را براي مشركان مكّه آشكارا تلاوت كرد، ابن مسعود بود.(دانشنامة قرآني، به كوشش بهاءالدين خرمشاهي، ج 1، ص 129، انتشارات دوستان ـ ناهيد.) 🔰و چنانچه مقصوداولين كسي باشد كه صدايش ضبط شده است: گفتني است: اولين فرد شيخ محمد رفعت، استادِ استاد عبدالباسط می باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام مَن حَسُنَ خُلقُهُ كَثُرَ مُحِبّوهُ، و أنِسَتِ النُّفوسُ بهِ(غرر الحكم: 9131) 🔰امام على عليه السلام آن كه خوى نيكوداشته باشد، دوستانش زياد شوند و دلها با او انس و الفت گيرند. @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
34 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين 🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود: ⏪چهاردهم. همان طوري كه از لحاظ صنعتِ فصاحت و بلاغت و هنر ادبي، واژگان قرآن هم آواي هم اند و از لحاظ مبادي تصوّريْ مفاهيم الفاظ قرآن، همسوي هم اند و از جهت مبادي تصديقي، مقاصد آيات قرآن همسان هم اند و بالاخره از جنبه‌ي تفسير ظاهر، مطالب قرآنْ مفسّر يك ديگراند، از جهت باطن نيز تمام معارف قرآني در همه‌ي مراحل باطني آن همسوي يك ديگر بوده و مفسّر يك ديگرند و هرگز اختلافي بين باطن ها و مراحل دروني قرآني وجود ندارد؛ زيرا مراحل دروني آن مانند مظاهر بيروني آن كلام خداست و اگر از نزد غير خدا تنزّل مي يافت، حتماً باهم مختلف بودند. بنابراين، سراسر مطالب قرآن از تمام جهت هماهنگ اند، يعني هم ظاهرها باهم، هم باطنها باهم، هم پيوند هر ظاهر با باطن برتر از خودهمچنان محفوظ است... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
71 🔅🔅🔅 ⏪مثَل زندگی و آب 3 (إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ الاْرْضِ مِمَّا یَاءْکُلُ النَّاسُ والاْنْعَمُ حَتَّیَّ إِذَ آ اءَخَذَتِ الاْرْضُ زُخْرُفَهَا(174) وَازَّیَّنَتْ(175) وَظَنَّ اءَهْلُهَاَّ اءَنَّهُمْ قَدِرُونَ عَلَیْهَاَّ اءَتَیهَاَّ اءَمْرُنَا لَیْلاً اءَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَهَا حَصِیدا(176) کَاءَن لَّمْ تَغْنَ(177) بِالاْمْسِ کَذَا لِکَ نُفَصِّلُ الاْیَتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ) . (یونس / 24.) ((مثل زندگی دنیا ، همانند آبی است که از آسمان نازل کرده ایم ؛ که بر اثر آن گیاهان (گوناگون ) زمین که مردم و چهارپایان از آن می خورند ، می روید تا زمانی که زمین ، زیبایی خود را (از آن )گرفته و تزیین می گردد ، و اهل آن مطمئن می شوند که می توانند از آن بهره مند گردند ؛ (ناگهان ) فرمان ما شب هنگام یا در روز (برای نابودی آن ) فرا می رسد ؛ (سرما یا صاعقه ای را بر آن مسلّط می سازیم ) و آنچنان آن را درو می کنیم که (گویی ) هرگز (چنین کشتزاری ) نبوده است این گونه آیات خود را برای گروهی که تفکر می کنند ، شرح می دهیم )) . 🌱🌱🌱 ▫️گفته اند : چون آب باران به زمین رسد در یک جا قرار نمی گیرد ، بلکه به اطراف و جوانب روان می گردد و مال دنیا نیز در یک محل قرار ندارد و به یک کس آرام نمی گیرد و هر روز در دست کسی است و هر شب با کسی عقد مواصلت بندد نه عهد او را وفایی است و نه وفای او را بقائی . کنج امان نیست دراین خاکدان مغز و وفانیست در این استخوان کهنه سرائیست به صد جا گرو کهنه و اندر گرو نو به نو ▫️در تفسیر ((کشف الاسرار)) منسوب به خواجه عبداللّه انصاری آمده است : ((دنیا همچون آب است و خدای متعال مال دنیا را مثل به آب زده که چون به اندازه خویش بود سبب صلاح خلق باشد ، و اگر از حدّ و اندازه خویش در گذرد ، جهان را خراب کند ، همچنین است مال اگر به قدر کفاف باشد دارنده آن منعّم شود و اگر از حدّ خود تجاوز کند و فزونی گیرد موجب کفران و طغیان گردد . 🔹و نیز گفته اند : آب هر گاه جاری باشد خوشبو ماند و اگر به جای ماند تغیّر پذیرد . مال نیز چنین است ، اگر آن را ببخشند ، دارنده آن را ستایش کنند و اگر امساک و بخل پیش گیرند ، صاحب آن مذموم و نکوهیده شود . مال چون آبیست تا باشد روان فیض می یابند ازو اهل جهان چند روزی چون کند یکجا درنگ گنده و بی حاصل است و تیره رنگ 🔸و نیز گفته اند : آب اگر طاهر و پاک باشد در خور آشامیدن است و اگر نجس و ناپاک بود شرب و طهارت را نشاید ، چنین است مال اگر حلال باشد به کار آید و اگر حرام باشد ناپاکی فزاید)) . 🔅و عدّه ای گفته اند : این تشبیه مرکّب است یعنی زندگی دنیا هم به آب تشبیه شده و هم به گیاه که دوران خرّمی و طراوتش بسیار کوتاه است : منگر به آن که روی زمین فصل نو بهار مانند نقش خانه مانی مزیّن است وقت خزان به برگ ریاحین چه بنگری منصف شوی که لایق بر باد دادنست 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(85) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 1 🕑 زمان:33دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
قرآن اولین منبع تفسیر.pdf
879.6K
34 📝 موضوع:قرآن اولین منبع تفسیر 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۳۲ 📌 الی باید به اهل خویش دستور بدهد که بخوانند و تحمّل و خاصّی در این خصوص داشته باشد و بداند که دوام خوب، متعلّق به اهل است. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom