eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(2) ۳ . آزادی سیاسی اجتماعی 🔘الف ) آزادی سیاسی قرآن با به رسمیت شناختن حق دخالت مردم در نظام سیاسی و برخورداری از حق انتخاب (فتح ، ۱۰) و با نهی از استبداد و استبعاد (آل عمران ، ۱۵۹) و لزوم دخالت مردم در تعیین و تمشیت امور خویش «و شاورهم فی الأمر» (آل عمران ، ۱۵۹) آزادی سیاسی آنان را تأمین کرده است . از سوی دیگر ، تحمل و مدارای پیامبر اکرم ، حتی در برابر اعتراض نابه جای منافقان ; «و منهم مّن یلمزک فی الصّدقـت » (توبه ، ۵۸) نشانگر رفتار حاکم اسلامی با مردم و دادن آزادی به آنان است ; افزون براین ، حاکمان دینی موظف به تأمین فضای سالم بحث و گفتگو و تحقیق در معارف دینی حتی برای غیر مسلمانانند; «و إن أحد مّن المشرکین استجارک فأجره حتّی یسمع کلـم اللّه ثمّ أبلغه مأمنه » (توبه ، ۶) 🔘ب ) آزادی بیان آزادی بیان به عنوان یک سنت الهی و توصیه اولیای او در قرآن کریم ، در قالب وجوه مختلفی نشان داده شده . ۱ . برخورداری از هدایت را گوش دادن به بیان های مختلف و انتخاب نیکوترین آنها دانسته است ; (زمر ، ۱۸) ۲ . امر به معروف و نهی از منکر را بر همه واجب کرده و راه را برای اظهارنظر و بیان حقایق در همه سطوح جامعه گشوده است . ۳ . در صورت درخواست مباهله از سوی آنان ، پیامبر(ص ) موظف است بدون هیچ گونه تهدید و ارعابی با آنان به مباهله برخیزد . (آل عمران ، ۶۱) ۴ . آزادی جنسی در قرآن کریم بر آزادی انسان در انتخاب همسر و برقراری رابطه جنسی با او تصریح شده است ; «نسآؤکم حرث لّکم فأتوا حرثکم أنّی شئتم » (بقره ، ۲۲۳) همچنین مذاکره و گفتگوی متین و شایسته با زنان در مورد ازدواج را مجاز شمرده است ; حتی اگر در حال عدّه باشند; (بقره ، ۲۳۵) و.. . . ۵ . آزادی وطن آزادی در انتخاب وطن و سکونت در آن ، حق طبیعی و از سوی قرآن مورد تأیید قرآن گرفته است . از آیات متعددی نظیر (بقره ، ۸۴ و ۸۵ و ۱۹۱ و ۲۲۷ و ۲۴۶) و.. . می توان آزادی انسان ها را در انتخاب مسکن و حرمت سلب آزادی مسکن ـ که میثاق الهی شمرده است ـ استفاده کرد . ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(3) 🔰حدود آزادی آزادی موهبتی الهی است که بر اساس حکمت بالغه خداوند به انسان ها عطا و در تشریع احکام یک پیش فرض تلقی شده است ; ولی بدون شک ، آزادی تامین کننده سعادت انسان ، آزادی حیوانی نیست و در همه جوامع و بر طبق همه ادیان و مکاتب دارای حدودی است ; زیرا آزادی مطلق با بندگی نسبت به خدا ، توحید و با حق فطری انسان ، یعنی اجتماعی بودن قابل جمع نیست . در ذیل ، دیدگاه قرآن در مورد حدود آزادی در ابعاد مختلف ارائه می شود . 🔘الف ) آزادی بیان این آزادی ، محدود به امور ذیل است : ـ عدم مخالفت با حکم خدا و پیامبرانش ; (احزاب ، ۳۶) ـ نیامیختن حق و باطل و عدم کتمان حقایق دینی; (بقره ، ۴۲) ـ عدم بدعت گذاری در دین و اظهار نظرهای خلاف واقع ; (نحل ، ۱۱۶) ـ عدم غلوّ در دین و پرهیز از گفتار باطل ; (نساء ، ۱۷۱) ـ عدم اشاعه زشتی ها; (نور ، ۱۹) ـ عدم تمسخر و عیب جویی از دیگران ; (حجرات ، ۱۱) و.. . 🔘ب ) آزادی سیاسی ، اجتماعی این آزادی ، محدود به امور ذیل است : ـ عدم پذیرش ولایت و سلطه کافران و بیگانگان ; (نساء ، ۱۴۴) ـ عدم برقراری ارتباط ویژه ، به عنوان محرم اسرار خود با بیگانگان ; (آل عمران ، ۱۱۸) ـ عدم افشای اخبار امنیتی; (نساء ، ۸۳) ـ حفظ ادب نسبت به رهبران الهی; (حجرات ، ۲) ـ عدم ایجاد فساد در جامعه ; «و لاتعثوا فی الأرض مفسدین ; (بقره ، ۶۰) و در سرزمین سر به فساد بر مدارید .» ـ عدم ایجاد تفرقه و اختلاف ; «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لاتفرّقوا» (آل عمران ، ۱۰۳) ـ عدم تجسس در امور دیگران ; (حجرات ، ۱۲) ـ عدم ورود به خانه دیگران بدون اذن ; (نور ، ۲۷) و.. . . 🔘آزادی جنسی با عنایت به آن که برقراری روابط جنسی در اسلام تنها در قالب ازدواج (دایم و موقت ) به رسمیت شناخته شده ، این آزادی محدود به امور ذیل است : ۱ . حفظ نگاه ; «به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را ]از هر نامحرمی[ فرو بندند .» ۲ . حفظ حریم عفاف ; «ولا یبدین زینتهنّ إلاّ لبعولتهنّ» (نور ، ۳۱) ۳ . عدم برقراری ارتباط جنسی نامشروع ; «و لاتقربوا الفوحش ما ظهر منها و ما بطن ; (انعام ، ۱۵۱) ۴ . عدم برقراری روابط جنسی با هم جنس ; (نمل ، ۵۴ و ۵۵) و.. . . 🔅🔅🔅 ۱. ر.ک: گفتارهای معنوی، شهید مطهری، ص ۱۴، انتشارات صدرا. ۲. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۴، ص ۱۱۷، انتشارات جامعه مدرسین. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
104. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔅🔅🔅 🔹بعضی از مفسران گفته اند : این ظلمتهای سه گانه ای که افراد بی ایمان در آن غوطه ورند ، عبارتند از : ((ظلمت اعتقاد غلط)) ، ((ظلمت گفتار نادرست )) و ((ظلمت کردار بد)) ؛ و به تعبیر دیگر ، اعمال افراد بی ایمان هم از نظر زیر بنا و عقیدتی تاریک است و هم از نظر رفتار و اخلاق ظاهری . 🔹بعضی دیگر گفته اند : از آنجا که عامل اصلی شناخت سه چیز است : ((قلب )) ، ((چشم )) و ((گوش )) و چون کفّار این سه را از دست داده اند ، در ظلمتها غوطه ورند . 🔹بعضی دیگر گفته اند : این ظلمتهای سه گانه عبارت از مراحل جهل آنهاست : نخست اینکه نمی دانند ، دوّم این که نمی دانند که نمی دانند ، سوّم این که با این حال ، فکر می کنند می دانند که همان جهل مرکّب است چنانکه فخر رازی دراین باره می گوید : آن کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گیتی بجهاند و آن کس که بداند و نداند که بداند بیدارش کنید زود که بس خفته نماند و آن کس که نداند و بداند که نداند آخر خرک لنگ به منزل برساند و آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکّب ابد الدهر بماند اینک به عراق اندر ، شهریست معظّم کآن را همدان خوانی و او هیچ نداند به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((ظلمانی و در ضلالت بودن )) است ، یعنی ((ظلمت اندر ظلمت )) درست به عکس مؤ منان که زندگی و افکارشان ((نورٌ علی نُورٍ)) است ، وجود کافران و افکار و اعمال و اخلاقشان (ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ) است ؛ مؤ منان از تیرگی دور آمدند لاجرم نورٌ علی نور آمدند کافر تاریک دل را فکر تست حال و کارش ظلمت اندر ظلمت است 🔹در حدیث آمده است که از پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم پرسیدند : ((امّت تو در روز قیامت از صراط چگونه خواهند گذشت ؟ فرمود : امّت من به واسطه نور علی علیه السّلام از صراط عبور می کند و علی به وسیله نور من و من به نور خدا می گذرم . پس نور امّت من از علی است و نور علی از من و نور من از خدا و هرکس به ما تولّی نکند (یعنی ولایت ما را نپذیرد) او را نور نباشد . آنگاه رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم این آیه را تلاوت فرمود : (وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) )) . ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰تبيين عدم امکان فرار انسان از قهر الهي اما جريان اينكه ديگران خيال نكنند كه از قدرت ما فاصله گرفتند, چون ﴿إِنَّ ربك لَبِالْمرصاد﴾ اينها در هر زمان و زميني باشند تحت قهر خداي سبحان اند فرار از قضا و قدر ممكن نيست، نه اينكه ممكن باشد ولي ديگري او را تعقيب كند و بگيرد. 🔹اين بيان نوراني حضرت امير(سلام االله عليه) به ما مي فهماند كه فرار از قضاي الهي اصلاً محال است. يك وقت است مي گوييم فلان شخص خيلي قوي است نمي شود از دست او فرار كرد اين ممكن است انسان چند قدم فرار بكند بعد او بگيرد اما درباره خداي سبحان فرض ندارد براي اينكه آن بيان نوراني حضرت امير اين است كه «جوارِحكُم جنوده« اين اعضا و جوارح شما, سربازان الهي اند خب اگر تمام اعضا و جوارح ما سرباز خداي سبحان باشند آن وقت ما با سرباز خدا كه نمي توانيم فرار كنيم گاهي خدا با همين سربازها ما را ميگيرد ـ معاذ الله ـ يك وقت انسان حرفي مي زند مسلوب الحيثيه ميشود, جايي را امضا ميكند مسلوب الحيثيه مي شود اگر خدا كسي را خواست بگيرد با دست او مي گيرد از جاي ديگر كه لشكركسي نمي كند با زبان او مي گيرد با پاي او ميگيرد جايي كه نبايد برود ميرود حرفي كه نبايد بزند مي زند چيزي را كه نبايد ببيند مي بيند انسان چطور فرض بكند با سرباز خدا مي خواهد فرار بكند خب خود همين سرباز آدم را ميگيرد بنابراين فرار از قضا و قدر و قدرت الهي فرض ندارد نه اينكه انسان شكست مي خورد. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۴ – ۲۹ 📌قوانین الهی الی باید دقیقا به مسائل زیر توجّه کند: ۱ – باید از هوای بدون پیروی نکند و کارهایی را که می کند، باید با و اطمینان به صحّت و درستی آن باشد. ۲ – را طبق فطرتی که خدای تعالی در عالم ارواح او را کرده قرار دهد. ۳ – در مقابل پروردگارش دائما کند. ۴ – الهی را رعایت کند و داشته باشد. ۵ – بخواند که اگر نماز نکند، جزء مشرکین خواهد بود. ۶ – در دین خدا نیندازد و به آن چه روی ندانستگی متمسّک شده است، خوشحال نباشد. ۷ – همیشه به خدا باشد و تنها وقتی که ضرری به او می رسد به در خانه خدا نرود، بلکه همیشه خود را در پروردگار بداند. ۸ – نعمتهای الهی را نکند و بلکه از آن نعمتها استفاده نماید. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(201) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون* آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون* ⏪بحث روايى 🔰معناى استهزاى الهى 🔹- عن حسن بن على بن فضال عن ابيه، قال: سئلت الرضا (عليه السلام)... فقال: ان الله تعالى لا يسخر و لا يستهزى و لا يمكر و لا يخادع ولكنه تعالى بجازيهم جزاء السخريه و جزاء المكر والخديعه، تعالى عما يقول الظالمون علوا كبيرا 📝اشاره: اوصاف مزبور، صفات فعلى خداوند است، نه صفات ذاتى او؛ اوصاف فعلى از مقام فعل خداوند انتزاع مى شود، نه از مقام ذات او. كارهاى خداوند درباره تبهكاران كفر پيشه و منافق به عنوان كيفر است: نه آن كه ابتداء چنين امورى را درباره برخى انسانها روا دارد. آنگاه از كار خداوند كه نسبت به كافران و منافقان عنوان كيفر دارد، عناوين ياد شده انتزاع مى شود. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 6.docx
39.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 6.pdf
1.23M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نظم عالم 🔹در بحث‎هاي قبل ثابت شد که طرزي ذات اقدس الهي نظام عالم را آفريد که اين نظام، نظام رياضي است اين ﴿مَا تَرَي فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ﴾که گذشت يعني هر چيزي سرجاي خودش است و اگر کسي خيانتي کرد چيزي را از جايش برداشت به هر حال رسوا مي‎شود چرا؟ چون آنچه را که برداشت بايد به هر حال در جايي بگذارد و مصرف کند هيچ جاي عالم جاي آن نيست مثل حلقات رياضي است؛ در حلقات رياضي اگر کسي عدد هشت را بين هفت و نُه بردارد اختلاس کند يا نجومي کند در جيبش پنهان کند اين در کجا مي‎خواهد صرف کند؟ هر جا صرف بکند رسوا مي‎شود. اين طور نيست که اگر خلافي کرد حرف خلافي زد کار خلافي کرد بگويد گذشت، به هر حال اين کار مي‎خواهد جايي را پيدا کند پنجاه سال هر جايي باشد يک روز به هر حال مي‎خواهد از آن استفاده کند. هر زمان هر مکان بخواهد از اين عدد هشت استفاده کند رسوا مي‎شود، چون جاي اين فقط همان جای اولي بين هفت و نُه است بايد سرجايش باشد اين قدر عالم منظم است. 🔹فرمود: ﴿إِنَّا كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ﴾، ﴿كُلُّ شَي‏ءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾ همه بر اساس مسائل هندسه و رياضي است؛ حالا اگر کسی اختلاس کرد فرق نمي‎کند يا مال يا حق يا حرف، حرف بيجايي زد به هر حال رسوا مي‎شود، دروغي گفت رسوا مي‎شود؛ مثل اينکه اين عدد هشت را بين هفت و نُه بردارد در جيبش قايم کند کجا مي‎خواهد صرف بکند؟ هيچ جاي عالم جاي اين حرف نيست جاي اين عدد نيست اين قدر عالم منظم است؛ حالا يا زود يا دير، هيچ ممکن نيست کسي خلاف بکند و رسوا نشود چرا؟ چون نظير اين حلقات که فرمود ما با اندازه عالم را آفريديم. 📼فرازی از درسگفتار سوره المرسلات جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom