#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
#آزادی #انسان
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(2)
۳ . آزادی سیاسی اجتماعی
🔘الف ) آزادی سیاسی
قرآن با به رسمیت شناختن حق دخالت مردم در نظام سیاسی و برخورداری از حق انتخاب (فتح ، ۱۰) و با نهی از استبداد و استبعاد (آل عمران ، ۱۵۹) و لزوم دخالت مردم در تعیین و تمشیت امور خویش «و شاورهم فی الأمر» (آل عمران ، ۱۵۹) آزادی سیاسی آنان را تأمین کرده است .
از سوی دیگر ، تحمل و مدارای پیامبر اکرم ، حتی در برابر اعتراض نابه جای منافقان ; «و منهم مّن یلمزک فی الصّدقـت » (توبه ، ۵۸) نشانگر رفتار حاکم اسلامی با مردم و دادن آزادی به آنان است ; افزون براین ، حاکمان دینی موظف به تأمین فضای سالم بحث و گفتگو و تحقیق در معارف دینی حتی برای غیر مسلمانانند; «و إن أحد مّن المشرکین استجارک فأجره حتّی یسمع کلـم اللّه ثمّ أبلغه مأمنه » (توبه ، ۶)
🔘ب ) آزادی بیان
آزادی بیان به عنوان یک سنت الهی و توصیه اولیای او در قرآن کریم ، در قالب وجوه مختلفی نشان داده شده .
۱ . برخورداری از هدایت را گوش دادن به بیان های مختلف و انتخاب نیکوترین آنها دانسته است ; (زمر ، ۱۸)
۲ . امر به معروف و نهی از منکر را بر همه واجب کرده و راه را برای اظهارنظر و بیان حقایق در همه سطوح جامعه گشوده است .
۳ . در صورت درخواست مباهله از سوی آنان ، پیامبر(ص ) موظف است بدون هیچ گونه تهدید و ارعابی با آنان به مباهله برخیزد . (آل عمران ، ۶۱)
۴ . آزادی جنسی
در قرآن کریم بر آزادی انسان در انتخاب همسر و برقراری رابطه جنسی با او تصریح شده است ; «نسآؤکم حرث لّکم فأتوا حرثکم أنّی شئتم » (بقره ، ۲۲۳) همچنین مذاکره و گفتگوی متین و شایسته با زنان در مورد ازدواج را مجاز شمرده است ; حتی اگر در حال عدّه باشند; (بقره ، ۲۳۵) و.. . .
۵ . آزادی وطن
آزادی در انتخاب وطن و سکونت در آن ، حق طبیعی و از سوی قرآن مورد تأیید قرآن گرفته است .
از آیات متعددی نظیر (بقره ، ۸۴ و ۸۵ و ۱۹۱ و ۲۲۷ و ۲۴۶) و.. . می توان آزادی انسان ها را در انتخاب مسکن و حرمت سلب آزادی مسکن ـ که میثاق الهی شمرده است ـ استفاده کرد .
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی
#آزادی #انسان
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(3)
🔰حدود آزادی
آزادی موهبتی الهی است که بر اساس حکمت بالغه خداوند به انسان ها عطا و در تشریع احکام یک پیش فرض تلقی شده است ; ولی بدون شک ، آزادی تامین کننده سعادت انسان ، آزادی حیوانی نیست و در همه جوامع و بر طبق همه ادیان و مکاتب دارای حدودی است ; زیرا آزادی مطلق با بندگی نسبت به خدا ، توحید و با حق فطری انسان ، یعنی اجتماعی بودن قابل جمع نیست . در ذیل ، دیدگاه قرآن در مورد حدود آزادی در ابعاد مختلف ارائه می شود .
🔘الف ) آزادی بیان
این آزادی ، محدود به امور ذیل است :
ـ عدم مخالفت با حکم خدا و پیامبرانش ; (احزاب ، ۳۶)
ـ نیامیختن حق و باطل و عدم کتمان حقایق دینی; (بقره ، ۴۲)
ـ عدم بدعت گذاری در دین و اظهار نظرهای خلاف واقع ; (نحل ، ۱۱۶)
ـ عدم غلوّ در دین و پرهیز از گفتار باطل ; (نساء ، ۱۷۱)
ـ عدم اشاعه زشتی ها; (نور ، ۱۹)
ـ عدم تمسخر و عیب جویی از دیگران ; (حجرات ، ۱۱) و.. .
🔘ب ) آزادی سیاسی ، اجتماعی
این آزادی ، محدود به امور ذیل است :
ـ عدم پذیرش ولایت و سلطه کافران و بیگانگان ; (نساء ، ۱۴۴)
ـ عدم برقراری ارتباط ویژه ، به عنوان محرم اسرار خود با بیگانگان ; (آل عمران ، ۱۱۸)
ـ عدم افشای اخبار امنیتی; (نساء ، ۸۳)
ـ حفظ ادب نسبت به رهبران الهی; (حجرات ، ۲)
ـ عدم ایجاد فساد در جامعه ; «و لاتعثوا فی الأرض مفسدین ; (بقره ، ۶۰) و در سرزمین سر به فساد بر مدارید .»
ـ عدم ایجاد تفرقه و اختلاف ; «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لاتفرّقوا» (آل عمران ، ۱۰۳)
ـ عدم تجسس در امور دیگران ; (حجرات ، ۱۲)
ـ عدم ورود به خانه دیگران بدون اذن ; (نور ، ۲۷) و.. . .
🔘آزادی جنسی
با عنایت به آن که برقراری روابط جنسی در اسلام تنها در قالب ازدواج (دایم و موقت ) به رسمیت شناخته شده ، این آزادی محدود به امور ذیل است :
۱ . حفظ نگاه ; «به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را ]از هر نامحرمی[ فرو بندند .»
۲ . حفظ حریم عفاف ; «ولا یبدین زینتهنّ إلاّ لبعولتهنّ» (نور ، ۳۱)
۳ . عدم برقراری ارتباط جنسی نامشروع ; «و لاتقربوا الفوحش ما ظهر منها و ما بطن ; (انعام ، ۱۵۱)
۴ . عدم برقراری روابط جنسی با هم جنس ; (نمل ، ۵۴ و ۵۵) و.. . .
🔅🔅🔅
۱. ر.ک: گفتارهای معنوی، شهید مطهری، ص ۱۴، انتشارات صدرا.
۲. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۴، ص ۱۱۷، انتشارات جامعه مدرسین.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 104.
#مثل #سراب #بیابان #تشنه #ابر #تاریکی #نور
🔅🔅🔅
⏪29- مَثَل سراب و ظلمات
(وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.)
((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) .
🔅🔅🔅
🔹بعضی از مفسران گفته اند : این ظلمتهای سه گانه ای که افراد بی ایمان در آن غوطه ورند ، عبارتند از : ((ظلمت اعتقاد غلط)) ، ((ظلمت گفتار نادرست )) و ((ظلمت کردار بد)) ؛ و به تعبیر دیگر ، اعمال افراد بی ایمان هم از نظر زیر بنا و عقیدتی تاریک است و هم از نظر رفتار و اخلاق ظاهری .
🔹بعضی دیگر گفته اند : از آنجا که عامل اصلی شناخت سه چیز است : ((قلب )) ، ((چشم )) و ((گوش )) و چون کفّار این سه را از دست داده اند ، در ظلمتها غوطه ورند .
🔹بعضی دیگر گفته اند : این ظلمتهای سه گانه عبارت از مراحل جهل آنهاست : نخست اینکه نمی دانند ، دوّم این که نمی دانند که نمی دانند ، سوّم این که با این حال ، فکر می کنند می دانند که همان جهل مرکّب است چنانکه فخر رازی دراین باره می گوید :
آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب شرف از گنبد گیتی بجهاند
و آن کس که بداند و نداند که بداند
بیدارش کنید زود که بس خفته نماند
و آن کس که نداند و بداند که نداند
آخر خرک لنگ به منزل برساند
و آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکّب ابد الدهر بماند
اینک به عراق اندر ، شهریست معظّم
کآن را همدان خوانی و او هیچ نداند
به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((ظلمانی و در ضلالت بودن )) است ، یعنی ((ظلمت اندر ظلمت )) درست به عکس مؤ منان که زندگی و افکارشان ((نورٌ علی نُورٍ)) است ، وجود کافران و افکار و اعمال و اخلاقشان (ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ) است ؛
مؤ منان از تیرگی دور آمدند
لاجرم نورٌ علی نور آمدند
کافر تاریک دل را فکر تست
حال و کارش ظلمت اندر ظلمت است
🔹در حدیث آمده است که از پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم پرسیدند :
((امّت تو در روز قیامت از صراط چگونه خواهند گذشت ؟ فرمود : امّت من به واسطه نور علی علیه السّلام از صراط عبور می کند و علی به وسیله نور من و من به نور خدا می گذرم .
پس نور امّت من از علی است و نور علی از من و نور من از خدا و هرکس به ما تولّی نکند (یعنی ولایت ما را نپذیرد) او را نور نباشد .
آنگاه رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم این آیه را تلاوت فرمود :
(وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) )) .
ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
🔰تبيين عدم امکان فرار انسان از قهر الهي
اما جريان اينكه ديگران خيال نكنند كه از قدرت ما فاصله گرفتند, چون ﴿إِنَّ ربك لَبِالْمرصاد﴾ اينها در هر زمان و زميني باشند تحت قهر خداي سبحان اند فرار از قضا و قدر ممكن نيست، نه اينكه ممكن باشد ولي ديگري او را تعقيب كند و بگيرد.
🔹اين بيان نوراني حضرت امير(سلام االله عليه) به ما مي فهماند كه فرار از قضاي الهي اصلاً محال است. يك وقت است مي گوييم فلان شخص خيلي قوي است نمي شود از دست او فرار كرد اين ممكن است انسان چند قدم فرار بكند بعد او بگيرد اما درباره خداي سبحان فرض ندارد براي اينكه آن بيان نوراني حضرت امير اين است كه «جوارِحكُم جنوده« اين اعضا و جوارح شما, سربازان الهي اند خب اگر تمام اعضا و جوارح ما سرباز خداي سبحان باشند آن وقت ما با سرباز خدا كه نمي توانيم فرار كنيم گاهي خدا با همين سربازها ما را ميگيرد ـ معاذ الله ـ يك وقت انسان حرفي مي زند مسلوب الحيثيه ميشود, جايي را امضا ميكند مسلوب الحيثيه مي شود اگر خدا كسي را خواست بگيرد با دست او مي گيرد از جاي ديگر كه لشكركسي نمي كند با زبان او مي گيرد با پاي او ميگيرد جايي كه نبايد برود ميرود حرفي كه نبايد بزند مي زند چيزي را كه نبايد ببيند مي بيند انسان چطور فرض بكند با سرباز خدا مي خواهد فرار بكند خب خود همين سرباز آدم را ميگيرد بنابراين فرار از قضا و قدر و قدرت الهي فرض ندارد نه اينكه انسان شكست مي خورد.
#تفسیر_سوره_عنکبوت
#تفسیر_تسنیم
#علامه_جوادی_آملی
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۴ – ۲۹ #سوره_روم
📌قوانین الهی
#سالک الی #اللّه باید دقیقا به مسائل زیر توجّه کند:
۱ – باید از هوای #نفس بدون #علم پیروی نکند و کارهایی را که می کند، باید با #تحقیق و اطمینان به صحّت و درستی آن باشد.
۲ – #دینش را طبق فطرتی که خدای تعالی در عالم ارواح او را #تربیت کرده قرار دهد.
۳ – در مقابل پروردگارش دائما #انابه کند.
۴ – #حدود الهی را رعایت کند و #تقوی داشته باشد.
۵ – #نماز بخواند که اگر #اقامه نماز نکند، جزء مشرکین خواهد بود.
۶ – در دین خدا #تفرقه نیندازد و به آن چه روی ندانستگی متمسّک شده است، خوشحال نباشد.
۷ – همیشه به #یاد خدا باشد و تنها وقتی که ضرری به او می رسد به در خانه خدا نرود، بلکه همیشه خود را در #محضر پروردگار بداند.
۸ – نعمتهای الهی را #کفران نکند و بلکه از آن نعمتها استفاده نماید.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(201)
آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون*
آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون*
⏪بحث روايى
🔰معناى استهزاى الهى
🔹- عن حسن بن على بن فضال عن ابيه، قال: سئلت الرضا (عليه السلام)... فقال: ان الله تعالى لا يسخر و لا يستهزى و لا يمكر و لا يخادع ولكنه تعالى بجازيهم جزاء السخريه و جزاء المكر والخديعه، تعالى عما يقول الظالمون علوا كبيرا
📝اشاره: اوصاف مزبور، صفات فعلى خداوند است، نه صفات ذاتى او؛ اوصاف فعلى از مقام فعل خداوند انتزاع مى شود، نه از مقام ذات او.
كارهاى خداوند درباره تبهكاران كفر پيشه و منافق به عنوان كيفر است: نه آن كه ابتداء چنين امورى را درباره برخى انسانها روا دارد. آنگاه از كار خداوند كه نسبت به كافران و منافقان عنوان كيفر دارد، عناوين ياد شده انتزاع مى شود.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Mursalat - 06 s.mp3
5.68M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم و پایانی
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 6.docx
39.1K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 6.pdf
1.23M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مرسلات
#سوره_مرسلات #مرسلات
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مرسلات
📌نظم #ریاضی عالم
🔹در بحثهاي قبل ثابت شد که طرزي ذات اقدس الهي نظام عالم را آفريد که اين نظام، نظام رياضي است اين ﴿مَا تَرَي فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِن تَفَاوُتٍ﴾که گذشت يعني هر چيزي سرجاي خودش است و اگر کسي خيانتي کرد چيزي را از جايش برداشت به هر حال رسوا ميشود چرا؟ چون آنچه را که برداشت بايد به هر حال در جايي بگذارد و مصرف کند هيچ جاي عالم جاي آن نيست مثل حلقات رياضي است؛ در حلقات رياضي اگر کسي عدد هشت را بين هفت و نُه بردارد اختلاس کند يا نجومي کند در جيبش پنهان کند اين در کجا ميخواهد صرف کند؟ هر جا صرف بکند رسوا ميشود. اين طور نيست که اگر خلافي کرد حرف خلافي زد کار خلافي کرد بگويد گذشت، به هر حال اين کار ميخواهد جايي را پيدا کند پنجاه سال هر جايي باشد يک روز به هر حال ميخواهد از آن استفاده کند. هر زمان هر مکان بخواهد از اين عدد هشت استفاده کند رسوا ميشود، چون جاي اين فقط همان جای اولي بين هفت و نُه است بايد سرجايش باشد اين قدر عالم منظم است.
🔹فرمود: ﴿إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْناهُ بِقَدَرٍ﴾، ﴿كُلُّ شَيءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ﴾ همه بر اساس مسائل هندسه و رياضي است؛ حالا اگر کسی اختلاس کرد فرق نميکند يا مال يا حق يا حرف، حرف بيجايي زد به هر حال رسوا ميشود، دروغي گفت رسوا ميشود؛ مثل اينکه اين عدد هشت را بين هفت و نُه بردارد در جيبش قايم کند کجا ميخواهد صرف بکند؟ هيچ جاي عالم جاي اين حرف نيست جاي اين عدد نيست اين قدر عالم منظم است؛ حالا يا زود يا دير، هيچ ممکن نيست کسي خلاف بکند و رسوا نشود چرا؟ چون نظير اين حلقات که فرمود ما با اندازه عالم را آفريديم.
📼فرازی از درسگفتار سوره المرسلات جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۰تا۲۱۳.استاد صادقی.mp3
5.99M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۰ و ٢۱۳(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 132 نهج البلاغه.mp3
3.72M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۲(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 133.mp3
12.68M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۷۳
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۳۳
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 134.mp3
8.19M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۷۴
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۳۴
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 23.mp3
22.73M
#نگاشت_صوتی ۱۷۲
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۳)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
.
🔰 چرا زینب کبری (س)، جز زیبایی ندید؟
💠 #روزگار همین است! اگر (کلّ یوم هو فی شان) است، دارد #امتحان می کند؛ شما نگران چه چیزی هستید؟! فلان شخصی که به جایی رسیده، البته لائق نیست؛ خدا بهتر از ما می داند او لائق نیست، اما دو روز کار را به دست او داده ببیند چه می کند! این (نبلوکم بالشرّ و الخیر فتنه)* این است، و (کلّ یوم هو فی شان)* این است. اگر کسی دارای #قلب بود، همیشه راحت است.
درست است که #اهل_بیت (علیهم السّلام) از مردم #گلایه می کردند، ولی از اوضاع روزگار گلایه ای نداشتند؛ روزگار همین است. فرمایش حکیم #الهی_قمشه_ای این بود که: ما در شعرمان از فلک و روزگار می نالیم؛ امّا منظورمان از فلک و روزگار، وزیر و وکیل است؛ اینها که مشکل مردم را حل نمی کنند. این (اُف) را هم در حقیقت خطاب به بنی امیه می گویند، و گرنه به آسمان و زمین و آیات الهی که (اُف) نمی گویند!
اگر کسی دارای قلب بود، راحت است؛ هیچ نگرانی ندارد. لذا #زینب_کبری آن حادثه را که دید، فرمود: (ما رایت الا جمیلاً)* . وجود مبارک #ابی_عبدالله که قوی تر از او بود، حضرت هم که نمی خواست تعارف بکند! (ما رایت الا جمیلاً). این (ما رایت الا جمیلاً) را با (اُف لک من الدّهر)* هم می شود تطبیق داد. کاری که نسبت به ذات اقدس اله است، (ما رایت الا جمیلاً)؛ امتحان است. آنها را امتحان کرده، ما را امتحان کرده؛ به لطف الهی ما از عهده امتحان به خوبی بر آمدیم. اگر #زینب کبری (سلام الله علیها) می فرماید: (ما رایت)؛ وجود مبارک #امام_سجاد به طریق اولی، وجود مبارک #سید_الشهداء به طریق اولی؛ آنها هم فرمایش شان این است که: (ما رایت الا جمیلاً). و هر لحظه هم که ( #سید_الشهدا ) به #شهادت نزدیک می شد، بشّاش تر می شد* ؛ که بهترین درود و تحیّات الهی به ارواح مطهر آنها (ان شآء الله).
---------------------------------------------
📌 سوره انبیاء / آیه ۳۵
📌 سوره الرّحمان / آیه ۲۹
📌 مثیر الاحزان / صفحه ۹۰
📌 وقعه الطّف / صفحه ۲۰۰
📌 ر.ک معانی الاخبار / النص / صفحه ۲۸۹
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
✒️ پنجم جمادی الاولی _ سالروز میلاد عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری (علیها السّلام)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_زینب
#عقیله_بنی_هاشم
#ما_رایت_الا_جمیلا
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
خدایا! به حق کسىکه با تو راز گفت، و به حق کسىکه در خشکى و دریا تو را خواند، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد.
و بر تهیدستان از مردان و زنان با ایمان توانگرى و ثروت عطا فرما،
و بر بیماران اهل ایمان از مردان و زنان شفا و تندرستى عطا فرما،
و بر زندگانشان لطف و کرامت،
و بر مردگان مردان و زنان با ایمان آمرزش و رحمت،
و بر غریبان مردان و زنان با ایمان بازگشت به وطن با سلامتى و بهرهمندى عنایت فرما،
به حق محمّد و همه اهل بیت او
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
نَزِیلُکَ حَیْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِکَابِی
وَ ضَیْفُکَ حَیْثُ کُنْتُ مِنَ الْبِلادِ
در هر کجا باشم و بر سر هر خوان و سفره ای که بنشینم ، من میهمان توام اى صاحب الزّمان
سید بن طاووس
مفاتیح الجنان
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب
📚 جوانان، یاوران مهدی
🔺 مشخصات کتاب؛
📗 از ویژگیهای اساسی یاران حضرت جوان بودن آنان است. که این کتاب به این ویژگی از ویژگیهای یاران حضرت پرداخته است.
1️⃣ فصل اول کتاب که تحت عنوان «چرا جوان...؟!» تنظیم شده درصدد پاسخگویی به این سؤال است که چرا یاران حضرت جوان هستند؟
2️⃣ فصل دوم با عنوان یاران صبح به برخی جنبه های یاران وقیام اشاره دارد مسائلی مثل تعداد یاران زنان در رکاب حضرت، شعار سپاه حضرت و...
3️⃣ فصل سوم نشانهها، برخی ویژگی ها و اوصاف یاران حضرت را بر میشمارد. ویژگی هایی مثل:دل باختگی به خدا، نظم و ترتیب، قدرت و شجاعت و...
4️⃣ فصل چهارم امیران نوربه این نکته اذعان دارد که کل جهان هستی در یَد قدرت یاران جوان حضرت است و آنان بر همه عالم سیطره خواهند یافت.
🔅 در ادامه به این مسئله اشاره دارد که که اگر کسی بخواهد درمقام یاور و پیروان وفادار آن عزیز سفر کرده باشد باید اولاً خود را در حالت انتظار و آمادگی حفظ کند و اثر این انتظار همراه با آمادگی، شکلدهی شخصیت و ساماندهی زندگی براساس معیارهای دینی است.
✍️ محمدباقر پورامینی
#معرفی_کتب_مهدوی
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌 اسلام جهانی
▪️ دلربایی که لبش معجز عیسی بکند
که بتابد به شبِ غمزدگان با رخ ماه
📜 از محتوای روایات گوناگون در مورد سرنوشتِ ادیان، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که مسألهٔ پیاده کردنِ حکومتِ اللّه در تمامی نقاط روی زمین، شامل چند مرحله است.
🔹 در ابتدای کار با قشرهای مختلف، با مهربانی و مدارا برخورد میشود. مردم به دین اسلام دعوت شده و با آنان اتمام حجت میشود. با گذشت زمان، عدهای در اثر تبلیغات آزاد و تدریجی، به اسلام رو میآورند و عدهای به خاطر بدجنسی و نداشتن شایستگی و لیاقت، از مهربانیِ مسئولین سوءاستفاده کرده و مزاحمت ایجاد میکنند.
🔸 در این صورت برای جلوگیری از اعمال خشونت و خونریزی، به آنها تذکر میدهند. اگر باز هم عدهای بر لجاجت و دشمنیشان ادامه دادند، آنگاه مرحلهٔ غربال و نابود کردن دشمنان فرا میرسد و روایت زیر مصداق پیدا میکند؛
امام حسن مجتبی فرمودند: «...او زمین را پر از قسط و عدل و نور و برهان نماید تا جایی که تمامی سرزمینها پیرو او شوند، همهٔ کافران به او ایمان آورند و مردم تبهکار صالح شوند...»۱
▫️ السَّلاَمُ عَلَي الْمَهْدِيِّ الَّذِي وَعَدَاللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الأْمَمَ
سلام بر امام مهدی آن کسی که خدای عزوجل به امتها وعده داده است
📚 ۱- الاحتجاج طبرسی، ج ۲، ص ۲۹۰
#جهان_در_عصر_ظهور
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢ذکر مجرب
صراط علی مستقیم
صراط مالک یوم الدین
اللهم ایاک نعبد و ایاک نستعین
🌷🌷🌷
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@rahighemakhtoom