eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جهان یاوه و بیهوده نیست! 🔹در بخش پاياني فرمود: ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾، «سدي»؛ يعني ياوه. يعني انسان ياوه است و هر کسي هر حرفي زد، زد؟ اين صدام آمده هر کسي کاري کرد، کرد؟ اين صهيونيسم آمده قريب به هفتاد سال است، اين عده را گرفتار کرده، يعنی اين عالم بي‌نظم است؟ آن استکبار، اين هم صهيونيسم. اين‌طور مردم را کشتند، اين هم يمن، اين اين عزيزان شيعه عربستان که اينها را با چهار نفر ديگر مخلوط کردند، اين همين‌طور رفت؟ ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾! اين شدني نيست اصلاً! عالم ياوه ياوه که نيست. «سدي»؛ يعني ياوه، يعني بيهوده. کسي يک خنده بي‌جا بکند، يک وقت طنز بي‌‌جا دارد، مسخره بي‌جا مي‌کند ـ معاذالله ـ فرمود در دستگاه ما لغو نيست: ﴿ما بَيْنَهُما لاعِبين﴾؛ ﴿وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً﴾،گاهي به صورت موجبه کليه مي‌فرمايد، ما جز حق چيزي نمي‌گوييم. گاهي به صورت سالبه کليه اصلاً باطل در نظام ما نيست. 🔹اين عربستان اين‌طور شيعه‌ها را کشته، رد شد و رفت؟! اين شدني نيست. ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾، اين حساب و کتابي دارد. حالا يا زود يا دير! فرمود مگر اينها جلو يک عده حرکت نکردند، ببينند ما چه کار کرديم، بساط اينها را جمع کرديم و همه را در دريا ريختيم؟ يا روي کره زمين ريختيم؟ اين ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾ همين است! اين همان جاهليت حجاز است که خيال کرده رها مي‌شود. ياوه است، هر کسی هر کاري مي‌خواهد بکند! اين نظم دقيقي که ما آفريديم، اين ياوه است؟ ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾ اينکه نمي‌شود. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 بهره های راهیان کوی معرفت قرآن 🍃قرآن کریم حبل ممدود الهی است که مراتب فراوانی دارد. انسان ها نیز بر اساس مراتب گوناگون طهارت دل از مراتب متنوع قرآن بهره های متفاوت دارند. 🍃کسانی که با مراتب نازله ی قرآن ارتباط دارند به علوم حصولی ومدرسه ای دست می یابند که در معرض نسيان و زوال قرار دارد،اما انسان های کامل که با مراحل عالیه قرآن مرتبطند، حقایق قرآن را از عندالله ولدی الله فرا می گیرند واز این رو بهره ی علمی آنان به علم لدنی موسوم شده است ( وانک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم نمل/۶) 🍃هر اندازه انسان بهره مند از قرآن، از مرحله طبیعت تنزیه شود، استفاده او از عمق قرآن بیشتر می شود. تفسیر تسنیم،آیت الله جوادی آملی، ج۱، ص۱۵۰ 💥💥💥 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۳ 📌جهاد با الی باید با نفس کند تا از رحمت مخصوص و ویژه ی پروردگار استفاده نماید و ملائکه آن را به او برسانند، تا صد درصد خدای تعالی او را از تاریکی به نور وارد کند و به او باشد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 موقع شرح نهج البلاغه، خجالت می کشم 💠 ما الآن داریم را شرح می کنیم، درست است؟ واقعاً خجالت (یعنی خجالت) ...؛ هر وقت من دست به قلم می کنم، می خواهم شرح بکنم؛ واقع خجالت می کشم!! برای اینکه آن کجا، این خطبه های حماسیِ نظامی کجا؛ افراد عادی هم که بلدند اینجور حرف بزنند! آن علوم در آن خطبه هاست که آنها را نقل نکرد! (در این نهج البلاغه) حرب جمل بود و صفین بود و نهروان بود و یک قدری گِله بود و این خطبه های نظامی! گاهی هم می نویسم که من الآن از حضرت خجالت می کشم دارم شرح می کنم؛ حضرت این نیست، آن (سلونی قبل ان تفقدونی)* است! این که سخنرانی حماسه ای است! بعضی از بزرگان تبریز برای هزار و نود و دو بودند، یعنی چهارصد سال قبل؛ اینها هم که نهج البلاغه را شرح کردند، (اصلاً یعنی اصلاً) این خطبه ها را شرح نکردند، گفتند: اینها در شان حضرت امیر نیست! اینها که شرح نمی خواهد! خدا مرحوم آقا سیّد عبدالله شیرازی را غریق رحمت کند، نوه ایشان این کتاب را احیاء کرده؛ نهج البلاغه آن است!* آن هم باید درسی بشود، هم باید شرح بشود؛ و گرنه این که شرح نمی خواهد!! -------------------------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۸۹ 📌 کتاب (تمام نهج البلاغه) ؛ طبع مکتب نشر الثقافیه الاسلامیّه _ گردآوری سیّد صادق موسوی شیرازی 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ @rahighemakhtoom
📌نسیم های روح نواز رجبیه 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مداری محوری گرایی 🌷🌷🌷 🔰مولفه ها و ویژگی های قرآنی جامعه آرمانی و سالم چیست؟! جامعه ایده آل قرآنی به گونه ای کامل در زمان ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحقق می یابد و آرزوی دیرینه بشریت جامعه عمل می پوشد. برخی از مؤلّفه ها و ویژگی های جامعه آرمانی از دیدگاه قرآن: ⏪۱. حق مداری; اولین مؤلفه جامعه دینی، پیروی از حق در فکر و عمل است. در حوزه فکری، حاکمیت عقل و اندیشه و تبعیت از حق و حق مداری را توصیه و ترغیب می کند و کسانی که از این نعمت خدائی استفاده نمی کنند را مذمت می نماید و می فرماید «أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ;(بقره،۴۴) چرا تعقل نمی کنید.» در حوزه عملی نیز توصیه به حق محوری می نماید و می فرماید حق مدار باشید گرچه به ضرر خودتان یا بستگان تان باشد. «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالاْقْرَبِین;(نساء،۱۳۵) ای کسانی که ایمان آورده اید به عدالت قیام و عمل کنید و برای خدا شهادت دهید گرچه به زیان شما یا نزدیکانتان باشد.» جامعه دینی پیرو حق است گرچه اکثریت با آن سرناسازگاری داشته باشند. ⏪۲. عدالت محوری دومین شاخصه جامعه مطلوب، عدالت محوری است که هدف اجتماعی بعثت پیامبران نیز همین اقامه قسط و عدل بوده است از این رو تحقق بخشیدن به این هدف محوری باید در سرلوحه جامعه ایده آل قرآنی قرار بگیرد. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط;(حدید،۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آن کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.» رعایت عدالت اجتماعی در عرصه اقتصاد، حقوق و... و رعایت عدالت در منابع و منافع از شاخصه های جامعه ایده آل قرآنی است. ⏪۳. قانون گرایی; جامعه ایده آل قرآنی، قانون گراست و از هرج و مرج پرهیز دارد. امّا تنها قانون الهی را می پذیرد و وحی و تعالیم انبیا را منبع قانون گذاری در جامعه می داند و خود را پای بند آن می داند. «اسلام چون دامنه حیات انسانی را منحصر به همین زندگی دنیا ندانسته و حیات واقعی را حیات آخرت می داند قانون را بر این اساس و بر اساس توحید وضع کرده است و در مرحله قانون گذاری، تنها به تعدیل اراده ها در اعمال و افعال مردم بسنده نکرده بلکه آن را با یک سلسله وظایف عبادی و معارف حقه و اخلاق فاضله تکمیل کرده است. بر خلاف تمدن امروز که قانون را بر اساس بهره مندی از لذائذ مادی وضع می کند.۱ ⏪۴. حکومت دینی; یکی دیگر از مؤلفه های جامعه ایده آل قرآنی، برپایی حکومت دینی است که بدون شکل گیری آن، احکام و اهداف دین محقق نخواهد شد. حکومت دینی در سایه زمامدار دینی میسر است و تفسیرهای ناصواب از حکومت دینی منهای زمامدار دینی در حقیقت، رد و طرح اصل حکومت دینی است. قرآن مجید می فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ;(مائده،۵۵) سرپرست و رهبر شما تنها خداست و پیامبر او و مؤمنانی که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» روشن است که منظور از ولی در آیه فوق به معنای سرپرستی و تصرف و رهبری مادی و معنوی است.۲ این ها نگاهی گذرا به شاخصه ها و ویژگی های کلی جامعه ایده آل از منظر قرآن بود شاخصه های دیگری نیز وجود دارد که از حوصله یک پاسخ مختصر خارج است.۳ ____________________________________________ ۱. المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۴، ص ۱۲ـ۱۱۱. ۲. تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۴۲۴، دارالکتب الاسلامیة. ۳. برای کسب آگاهی بیشتر ر.ک: جامعه برین، میر مدرس / حکومت در قرآن، احمد بهشتی، ص ۷۹ـ۹۱، دفتر نشر پیام، قم. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس هفتم: معناى سوره ▫️سوره از «سور» - ديوار بلند گرداگرد شهر - گرفته شده‌است؛ زيرا هر سوره آياتى را در بر گرفته‌است و به آن احاطه دارد، مانند حصار شهر كه خانه‌هارا در بر گرفته‌است. ▫️برخى آن‌را به‌معناى «بلنداى شرف» و «منزلتِ‌ رفيع» گرفته‌اند؛ زيرا بنابر گفتۀ ابن‌فارس يكى از معانى سوره، علوّ و ارتفاع است. 🔹ابوالفتوح رازى مى‌گويد: «بدان كه سوره را معنا و منزلت بود از منازل شرف و دليل اين، قول نابغۀ ذبيانى است: أَلم‌تر أنّ‌ اللّه أعطاك سُورَةً‌ تَرى‌ كلَّ‌ ملْكٍ‌ دونَها يتذبذبُ‌ نمى‌بينى كه خداوند به تو شرف و منزلتى رفيع داده‌است كه هر پادشاهى نزد آن متزلزل مى‌نمايد». وى اضافه مى‌كند: «باروى شهر را از آن جهت سُور خوانند كه بلند و مرتفع است». ١برخى ديگر آن‌را از «سُؤْر» به‌معناى پاره و باقى‌ماندۀ چيزى دانسته‌اند؛ طبق اين نظر، سوره در اصل «سؤره» و به معناى پاره‌اى از قرآن بوده و به‌منظور سهولت در تلفظ‍‌، همزه به واو بدل شده‌است. معناى آيه آيه به معناى علامت است و هر آيه از قرآن نشانه‌اى بر درستى سخن حق تعالى است. 🔹جاحظ‍‌ گويد: «خداوند كتاب خود را - كلاً و بعضاً - بر خلاف شيوۀ عرب نامگذارى كرد. تمام آن‌را قرآن ناميد؛ چنانكه عرب مجموع اشعار يك شاعر را ديوان مى‌گويد. قسمتى از آن‌را سوره ناميد؛ مانند قصيدۀ ديوان و قسمتى از سوره را آيه ناميد؛ همانند هر بيت در قصيده...». ١لازم به توضيح است كه اشتمال هر سوره بر تعدادى آيه، يك امر توقيفى است و كم و زياد بودن آيه‌هاى هر سوره با دستور خاص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام گرفته و همچنان بدون دخل و تصرف باقى است و در اين امر سرّى نهفته‌است كه مربوط‍‌ به اعجاز قرآن و تناسب آيات مى‌باشد. ▫️همچنين بايد توجه داشت كه نامگذارى سوره براى قسمتى از قرآن و آيه براى قسمتى از سوره، توسط‍‌ خود قرآن انجام شده است. اين نامگذارى در آيۀ اول سورۀ نور كاملاً واضح است: «سُورَةٌ‌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فِيها آياتٍ‌ بَيِّناتٍ‌؛ ٢اين سوره‌اى است كه آن‌را نازل و (عمل به آن‌را) واجب نموديم و در آن آياتى روشن فرو فرستاديم، باشد كه شما پندپذيريد». 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
معرفی کتاب تفسیر موضوعی 👇🏾👇🏾👇🏾
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت سوم) 📌روش در منشور جاوید، از چند روش مختلف در کنار هم استفاده شده که ازجمله آنها تفسیر قرآن به قرآن، استفاده از روایات مستند و بهره‌گیری از نظرات دیگران است.[۱۱] نویسنده کتاب به‌کارگیری علوم روز در تفسیر آیات و توجه به سیاق آیات را هم از ویژگی‌های تفسیرش بیان کرده است.[۱۲] روش بررسی موضوعات نیز پرداختن به آنها از ابعاد و زوایای گوناگون است، به‌گونه‌ای که نظام جامعی را شکل دهد. برای مثال در این کتاب معاد ذیل سی عنوان بررسی شده است.[۱۳] به‌‌گفته نویسنده، در منشور جاوید همه آیات مربوط به یک موضوع، یک جا گردآوری و دسته‌بندی شده و نظر واحدی درباره آن بیان شده است.[۱۴] او علت به‌کارگیری این روش را بررسی همه آیات درخصوص یک موضوع برای دستیابی به دیدگاه قطعی و جامع قرآن بیان کرده است. چراکه در قرآن، آیات مربوط به یک موضوعِ خاص یک‌جا نیامده است؛ بلکه در سوره‌های مختلف و به‌‌مناسبت‌های مختلف، جنبه‌ای از آن موضوع بیان شده است.[۱۵] 📌ابتکاری‌بودن یا نبودن روش استاد سبحانی در مقدمه کتاب مفاهیم القرآن، روش تفسیری خود را بدیع دانسته و می‌نویسد تاکنون چنین گونه تفسیری در میان مفسران وجود نداشته است،[۱۶] او در مقدمه منشور جاوید هم روش تفسیری خود را انقلابی در جهان تفسیر[۱۷] و چهره‌ای تازه از تفسیر[۱۸] عنوان می‌کند. برخی روش تفسیری مذکور را مسبوق به سابقه دانسته و سبحانی را تنها احیاگر آن خوانده‌اند.[۱۹] البته استادسبحانی در مقدمه کتاب منشور جاوید، علامه مجلسی را نخستین فردی می‌داند که این روش را به کار گرفته است ولی پس از او این روش پیگیری نشده است.[۲۰] 🌱🌱🌱 11.خویشوند، «روش‌شناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۴۰-۶۰. 12. سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱۴، ص۴۵۴. 13.طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۳. 14.سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۸. 15.سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۹. 16. سبحانی، مفاهیم القرآن، ۱۴۲۱ق، ج۳، ص۳۵. 17. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۱. 18. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۷. 19. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۰، ۱۳۹۰ش. 20. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۲۴. ..ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قیامه-جلسه دوم.mp3.mp3
11.12M
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه دوم تفسیر آیات 7 تا 15 ☑️نشانه ها و مقدمات برپائی قیامت ☑️پناهگاه حقیقی انسان ها در دنیا و آخرت ☑️آشکار شدن ماهیت اعمال انسان ها در قیامت ☑️بصیرت و شناخت انسان به نفس خویش ☑️توجیه و عذر تراشی از بدترین حالات انسان ها ☑️فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ابراهیم 04.mp3
10.46M
💢جلسه چهارم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
05-favayede gorosnegi.mp3
8.77M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع گرسنگی و سیر سلوک(6) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
خودت را سرزنش کن.عبداللهی.24111400.mp3
14.14M
🔰عنْ حَمَّادِ بْنِ عَمْرٍو عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ فِي وَصِيَّتِهِ لَهُ: يَا عَلِيُّ ثَمَانِيَةٌ إِنْ أُهِينُوا فَلاَ يَلُومُوا إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ اَلذَّاهِبُ إِلَى مَائِدَةٍ لَمْ يُدْعَ إِلَيْهَا وَ اَلْمُتَأَمِّرُ عَلَى رَبِّ اَلْبَيْتِ وَ طَالِبُ اَلْخَيْرِ مِنْ أَعْدَائِهِ وَ طَالِبُ اَلْفَضْلِ مِنَ اَللِّئَامِ وَ اَلدَّاخِلُ بَيْنَ اِثْنَيْنِ فِي سِرٍّ لَهُمْ لَمْ يُدْخِلاَهُ فِيهِ وَ اَلْمُسْتَخِفُّ بِالسُّلْطَانِ وَ اَلْجَالِسُ فِي مَجْلِسٍ لَيْسَ لَهُ بِأَهْلٍ وَ اَلْمُقْبِلُ بِالْحَدِيثِ عَلَى مَنْ لاَ يَسْمَعُ مِنْهُ . 🔰جناب على گفته:پيامبر در سفارشهاى خود به من گفت:«اى على هشت تن هر گاه خوار گردند بايد خود را نكوهش كنند:آنكه ناخوانده بر خوانى نشيند،آنكه در مهمانى به ميزبان فرمان دهد،آنكه از دشمنان خود چشم نيكى دارد، آنكه از فرومايگان بخشش خواهد،آنكه بى‌دستورى ميان راز دو تن نظر دهد،آنكه به بزرگان خوارى نمايد،آنكه جايى نشيند كه شايستۀ آن نباشد،آنكه با كسى گفتگو كند كه به سخن وى گوش فرا ندهد». 📚الخصال , جلد۲ , صفحه ۴۱۰ 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای مادر در روزهای ؛ ـ خدایا ، وقتی همه از تو غافلند ، این غفلتشان را برایمان ، تلنگری برای یادآوری و تذکر قرار بده. ـ و اگر به یادت بودند ، یادمان بینداز که برای این نعمتشان شکر کنیم! ➖ و هرآنچه زیبایی که از زبان ما صادر می‌شود ، در دلهای ما ریشه دار کن. ـ خدایا ، گذشت تو ، خیلی بزرگتر از حجم سیاهی‌های ماست! و مهر تو ، بیش از آمار رفتارهای خوبمان ، امیدوارمان میکند. ✨بر محمّــد و آلش درود فرست، و به انجام افکار و رفتار درست ، موفق‌مان کن. 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 میلاد امام علی علیه السلام امیرمومنان علی (علیه السلام): مَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ آيَةٌ هِيَ أَكْبَرُ مِنِّي وَ لاَ لله منْ نَبَإٍ أَعْظَمُ مِنِّي خداوند عزوجل را نشانه‌ای بزرگ‌تر، و خبری والاتر از من نیست. (کلینی، الکافی، ج۱، ص۲۰۷) علیه السلام 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز ؛ ـ خدایا مراقبم باش ؛ با همان چشمانت ، که نمی‌خوابند! با همان ستونِ قدرتت ، که دیده نمی‌شود! 🔅و با تمام اسمهای قشنگت که هرکدام عظمتی‌ جداگانه‌اند! 💫 بر محـمّــد و آلش درود فرست؛ مراقبم باش ، که اگر غیر از تو کسی مراقبم باشد ؛ تلف می‌شوم! و عیبهایم را بپوشان ، که اگر غیر از تو ، بپوشاند ، فاش می‌شود! و تحقق همه‌ی آنچه از تو خواسته‌ام را آسان کن، که تو ؛ هم نزدیکی و صدایم را خوب می‌شنوی ، و هم زود اجابتشان می‌کنی! 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 4.docx
34.9K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 4.pdf
974.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qiyamah04.mp3
5.26M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نه بیراهه رفتند نه راه کسی را بستند در قيامت يک عده خوشحال‌ هستند، خندان هستند، کساني هستند که نه بي‌راهه رفتند، نه راه کسي را بستند. يک کسب حلالي داشتند، آبرومندانه زندگي کردند، ولو خيري به آن صورت انجام ندادند؛ ولي کار کردند براي جامعه. در رشته خودشان کاسب بودند، کسب حلال داشتند، اين خير است. مشکل جامعه را برطرف کردن است. توليدي کردند، اين ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾ «نضارت» با «صاد ضاد»؛ يعني با طراوت، خوشحال، خندان. در برابر يک عده ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ﴾، پژمرده، افسرده، غمگين، خاک ذلت و غبار بدبختي بر چشمان و چهره‌شان نشسته، چنين کسي را مي‌گويند: ﴿وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ﴾. آنها که ﴿يَوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾، با نضارت و طراوت آمدند: ﴿إِلى‏ رَبِّها ناظِرَةٌ﴾؛ به طرف رحمت خودشان نظر دارند. اين نظر به معناي نظريه است، نه نگاه کردن. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(218) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير 📌عاقبت نور حق و نار نفاق 🔹خداى سبحان به مومنان وعده آرام بخش نگهبانى و نگهدارى از نور خود را مى دهد و كافران را تهديد و تحديد مى كند كه آتش فتنه هايشان را خاموش و نور خود را تتميم خواهد كرد: (يريدون ليطوا نور الله بافهواههم والله متم نوره ولو كره الكافرون)، (يريدون ان يطفوا نور الله بافواههم و يابى الله الا ان يتم نوره)، (كلما اوقدوا نارا للحرب اطفاها الله) آنگاه به منافق ميگويد: تو با كدام نور حركت مى كنى ؟ آتش نفاق هرگز جايگزين نور الهى نمى شود. مثل تو مثل كسى است كه آتشى كوچك برافروخته تا اطراف خود را در تيرگيهاى انباشته، ببيند و راه را بيند ولى همين كه اين آتش اطراف او را روشن كرد خداى سبحان نور را مى برد تا همچنان در تاريكيها غوطه ور باشد و راه مستقيم را نيابد. 🔹سر اين كه خداوند به منافقان فرصت روشن كردن اين نور را مى دهد و سپس آن را خاموش مى كند آن است كه اگر در لحظه اول به آنان فرصت افروختن نور ندهد در همان آغاز حركت، مى مانند و كسى كه در آغاز حركت بماند چندان متحير و سرگردان نيست ، ولى اگر در بين راه، نور او ستانده شود در حيرت فرو مى رود. 🔹اين حقيقت در آيات قرآن كريم به صورتهاى گوناگون بيان شده، مانند اين كه درباره اهل دنيا مى فرمايد: آنان را در فشار قرار مى دهيم تا به خود آمده، از انحراف برگردند و اگر متنبه نشدند، فشار را برداشته، آنان را به انواع نعمتها سرگرم مى كنيم و آنگاه كه همه درهاى نعمت بر رويشان گشوده شد، ناگهان آنان را مى گيريم: (فلولا اذا جاء هم باسنا تضرعوا ولكن قست قلوبهم و زين و زين لهم الشيطان ما كانوا يعملون # فلما نسوا ما ذكروا به فتحنا عليهم ابواب كل شى ء حتى اذا فرحوا بما اوتوا اخذناهم بغته فاذا هم مبلسون)پس اگر خداوند لحظه اى به كافران و منافقان فرصت مى دهد تا پيش پاى خود را ببينند، براى آن است كه قدمى به پيش بروند آنگاه در ميانه راه، آنان را بگيرد و در تيرگيها رهايشان سازد تا تحيرشان بيشتر و عذابشان افزونتر گردد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 دختری مثل پدر 💠 در آن جلسات رسمی که گریه نمی کردند! شما تاریخ طبری را بخوانید، آنچه مرحوم مفید نقل کرده بخوانید؛ آن آخرها (رقّت و بکت)*! وقتی خیلی نمک به زخم او زدند، آنجا طبری دارد که (رقّت و بکت)؛ و گرنه در کمال شهامت ... ‌، ابن زیاد گفت: (من هذه المتنکّره او المتکبّره)، گفتند: (هذه زینب بنت علی بن ابی طالب)*. اینکه می بینید می گویند زینب مثل علی حرف می زند، نه تنها در فصاحت و بلاغت زبانی، محتوایش هم همین است! شما می بینید در نامه های رسمی علی (سلام الله علیه) برای معاویه می نویسد: (ما للطّلقاء و ابناء الطّلقاء)*، به شما که طُلقاء و ابناء طلقاء هستید، نمی رسد که در مسائل اسلامی وارد بشوید! همین حرف علی را زینب در شام گفت: (ا من العدل یابن الطّلقاء)*! این مثل علی دارد حرف می زند؛ شما بروید خطبه های را نگاه کنید، سخنرانی زینب هم نگاه کنید. می دانید در شام، چوب خیزران در دست یزید است، سر مطهر حسین هم جلوست؛ این زن برخاسته، (ا من العدل یابن الطلقاء)!! فرمود: شما آزاد شده ما هستید، شما بردگانی بودید، ما شما را آزاد کردیم؛ این حرف چه کسی است؟ این حرف یک (( امیر )) است یا ( اسیر )؟! حالا بازوها بسته است، امّا است!! می بینید مثل خطبه های حضرت امیر حرف می زند؛ (ما للطلقاء و ابناء الطلقاء)، شما آزاد شده های ما هستید، به شما چه درباره این گونه از مسائل حرف می زنید؟! این نامه حضرت امیر در است. همین پیام را وجود مبارک زینب کبری در شام گفته است؛ (ا من العدل یابن الطّلقاء)! این که حرف اسیر نیست! در کوفه آنجور در جوابِ (کیف رایت صنع الله باخیک)، فرمود: (ما رایت الا جمیلاً)*؛ این بر اساس است. نفرمود ما صبر می کنیم یا به ما خوش گذشت؛ فرمود: ما به جز خوبی چیزی ندیدیم! این حصر است، این دو جمله است! (ما رایت الا جمیلاً)، ما ( جز ) خوبی چیزی ندیدیم. بعد (ابن زیاد) گفت: دلم خنک شده که ریشه شما را قطع کردم*، به واسطه این حرف ها که زد و زد، این حرف ها دیگر حرف هایی نیست که جواب داشته باشد؛ آنجاست که وجود مبارک زینب کبری (رقّت و بکت). این در کوفه، آن هم در شام! --------------------------------------- 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ 📌 نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (الی معاویه جواباً) 📌 بحار الانوار / جلد ۴۵ / صفحه ۱۵۸ 📌 همان / صفحه ۱۱۵ و ۱۱۶ 📌 الارشاد للمفید / جلد ۲ / صفحه ۱۱۶ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۸۴/۱۱/۲۸ @majalezendegi