eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 186 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 📈 اصل هفتم. امام زمان (عج) همان انسان كامل معصومي است كه مظهر اسم اعظم خداست؛ نه طولاني بودن عمر پربركت آن حضرت گزندي به حيات وي مي رساند و نه غيبت آن ذات مقدس، آسيبي به آگاهي وي از پيدا و پنهان جامعه بشري، چون امام معصوم(عليه‌السلام) گذشته از سِمَت رفع نيازهاي علمي و عملي امّت، خليفه مطلق الهي است و نظير حضرت آدم(عليه‌السلام) و ساير خلفاي خداوند معلّم فرشتگان خواهد بود و ملائكه اصناف گونه گون اند كه مدبّرات امور نيز برخي از آنان به شمار مي آيند و مسئولان تدبير تكويني، تمام كارها را به امر خداوند انجام مي دهند. 📁 اثر انتظارِ وساطت و ترقّبِ دخالت حضرت ولي عصر(عج)، در اصلاح امور غيب و شهادت، آسمان و زمين، ارواح و ابدان فراوان خواهد بود؛ چه اينكه بركات بي شماري بر انتظار شفاعت آن حضرت در كارهاي مادي و معنوي، دنيوي و اخروي مترتّب است. براي نيل به چنان فيض و چنين فوز بايد مترنّم بود: گر برود به هر قدم در ره ديدنت سري من نه حريف رفتنم از در توبه هر دري تا نكند وفاي تو در دل من تغيّري چشم به خود نمي كنم تا چه رسد به ديگري [كليات سعدي، غزليات، ص733.] 📁 ارج انتظار به كرامت منتظَر است و حُرمتِ تُرقّب به مقدار تأثير مُتَرَقَّبْ است، چون ولي عصر(عج) قلمرو تأثير او، اعم از معارفِ بود و نبود و مسائلِ بايد و نبايد است و منطقه وساطت وي، اعم از انسان و غيرانسان است و نصاب توانمندي او در اين است كه گستره آلوده تمام زمين به ظلم و جور را به پهنه پاك قسط و عدل تبديل مي كند و جهنم سوزانِ نظامِ سلطه را كه مايه پر شدن عرصه حيات بشر از غبار ستم و دود طغيان شده، با دست انتقام الهي خاموش و آرمانْ شهرِ بهشت گونه را كه لبريز از برابري و برادري و ميانه روي است، تأسيس مي نمايد، بنابراين منطقه انتظار مترصّدانِ حضرتِ ولي عصر(عج) كه جهان آراي واقعي است، به وُسْعَتِ قلمرو بشريّت است، زيرا همگان خواه و ناخواه به اميد طلوع چنان شمسي بي صبرانه به سر مي برند. معرفتِ قديم را بُعدْ حجاب كي شود گرچه به شخص غائبي در نظري مقابلم آخرِ قصدِ من تويي، غايتِ جهد و آرزو تا نرسم، زدامنت دست اميد نگسلم [كليات سعدي، غزليات، ص644.] 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 186 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گونا
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 187 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 📈 اصل هفتم. 📐 عدل افشاني حضرت بقيّةالله(ارواح من سواه فداه) در سخنان گهربارِ اهل بيت وحي و عصمت(عليهم‌السلام)، به ويژه حضرت حسين بن علي(عليه‌السلام) سيّد شهيدان شاهد، از غابر و قادم و سالف و آنف چنين آمده است: «لولم يَبْقَ من الدّنيا الاّ يومٌ واحدٌ لطَوّلَ الله ذلك اليومَ حتي يَخْرُجَ رجلٌ مِن وُلْدي فَيَمْلَأها عدلاً وقسطاً كما ملئت جوراً وظلماً، كذلك سمعتُ رسولَ اللهِ يقول» [كمال الدين، ج 1 ص 317.]يعني ظهور قطعي خاتم اوصياي الهي براي آن است كه جامعه بشري به آرمان آفرينش خويش كه گستره عدل و داد و اَخْذ داد هر مظلوم از ظالم و جلوگيري از شكمبارگي جائر و گرسنگي مظلوم كه ميثاق مأخوذ خداوند از عالمان راستين دين است،[ نهج البلاغه، خطبه 3.]نايل گردد. منتظر چنين انسان معصومي بودن كمال مطلوب است؛ هرچه انتظار كامل تر تكاپوي حضور و ظهور بيشتر، آنكه متحجّرانه به سر مي برد، افسرده خواهد شد، آنكه اميدمندانه منتظر است، پويا مي گردد؛ آبي ميانِ جو روان، آبي لب جو بسته يخ آن تيزرو، اين سست رو، هين تيزرَو تانَفْسَري [ديوان شمس تبريزي.] 📐 البته نيل به چنان انتظار ارجمندي بدون حُبّ صادقِ بالغ كه از آن به عشق ياد مي شود، ميسور نيست و با آن همه مقصود حاصل است؛ از سَرِ پُستانِ عشق، چونك دمي شير يافت قامت سروي گرفت، كودكك يك مَهَه[همان.] 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 38 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
39 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ آسیب‌های فهم قرآن 📝 برخی آسیب‌ها 📁 ←← ناآگاهی از محکمات و متشابهات آیه‌های قرآن از لحاظ بیان مطالب یکسان نیست و در دو طیف جداگانه تقسیم‌بندی می‌شود: نخست آیه‌هایی که «محکم»‌اند؛ یعنی، در دلالتشان بر مراد و مقصود خداوند استوار و قطعی‌اند و احتمالات‌ گوناگون درباره مفاد آن‌ها وجود ندارد و دیگر آیه‌هایی که معانی ‌گوناگونی را بر می‌تابد و در دلالت ‌بر مقصود گویایی و استواری دسته ‌پیشین را ندارد. این آیه‌ها به «متشابهات» نامبر دارند. قرآن ‌خود به این نکته اشاره فرموده است: «هو الذی انزل علیک الکتاب منه آیات محکمات هن‌ام ‌الکتاب و اخر متشابهات» [۱۹] 📐 شناخت این دو دسته عامل مهمی در برداشت و فهم صحیح از قرآن به شمار می‌آید؛ زیرا در پرتو این آگاهی، تکیه‌گاه فهم متشابهات، که آیه‌های محکم‌اند، به خوبی روشن می‌شود و مخاطب برای فهم آن مستقیما به سراغ محکمات می‌رود، بی‌ آن‌که دچار لغزشی شود یا ندانسته احتمال غیر مراد آیه را بر قرآن تحمیل کند. بنابراین، آن‌که به این ویژگی قرآن آگاهی ندارد یا آگاه است و از روی عمد بدان توجهی نمی‌کند دچار لغزش و انحراف می‌شود و چه بسا، گمان کند که آیه‌های قرآن با هم اختلاف و تناقض دارند - چنان‌که عده‌ای در صدر اسلام به این گمان دچار شده بودند [۲۰] و یا براساس این آیه‌ها به جبر گرایش پیدا کنند - آن‌گونه که برخی از مسلمانان از آیه‌هایی ‌مانند «لیس‌لک من الامر شی‌ء...» [۲۱] و «و الله خلقکم و ما تعملون» [۲۲] عقیده جبر را فهمیده‌اند و از آیه‌های دیگر، جسمانیت‌ خداوند و دیده شدن او به چشم (در قیامت) را بر گرفته‌اند؛ مانند: آیه «الرحمن‌علی العرش استوی» [۲۳] و آیه «وجوه یومئذ ناضرة الی ربها ناظرة.» . [۲۴] 📐 به هر روی، ناآگاهی و بی‌دقتی درباره محکم و متشابه یا ناسخ و منسوخ (که مصادیقی از متشابهات است) موجب به هم ریختن آیه‌ها (ضرب القرآن بعضه ببعض) خواهد شد، چنان‌که ممکن است کسی آیه متشابهی را محکم تصور کند و بر اساس آن، آیه‌های دیگر را وارونه بفهمد؛ چه این‌که پیروان بسیاری از مذاهب انحرافی به آیه‌های قرآن تمسک کرده و درستی رای و مذهب خود را با آن تایید نموده‌اند. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🍀🍀🍀
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 39 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅
40 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅ آسیب‌های فهم قرآن 📝 برخی آسیب‌ها 📁 ←← ناآگاهی از قیدها و مخصص‌ها نزول قرآن در زمان طولانی سبب شد تا عام‌ها و مطلق‌ها در کلام الهی در برخی موارد، جدای از قیدها و مخصص‌ها باشد و از آن‌جا که‌ تمامی‌ قرآن‌ مجموعه ‌واحدی ‌است و مطالب آن با یکدیگر ارتباط دارد و آیه‌ها شاهد و مصدق هم قرار می‌گیرند، لازم است‌به هنگام فهم، از وجود یا عدم قید یا مخصصی در آیه‌های دیگر که مربوط به موضوع مورد بحث آیه است ‌با خبر شویم و آن‌را در فهم آیه دخالت دهیم. علاوه بر این، گاهی قیدی در خارج از قرآن‌ در بیان معلمان قرآن (علیهم‌السّلام) آمده که باید مورد توجه قرار گیرد و بر اساس‌ آن، آیه شرح و معنا شود. 📐 بر این مبنا یکی از آسیب‌های جدی فهم، نادیده انگاشتن قیدهای قرآنی و غیر قرآنی است که در فهم آیه مؤثر است. در چند آیه قرآن، خون جزو خوردنی‌های حرام معرفی شده است؛ مانند: «انما حرم علیکم المیتة و الدم.» [۲۵] در این آیه و آیه‌های‌۳ مائده [۲۶] و ۱۱۵ نحل [۲۷] ، خون به طور مطلق و به هر شکلی که باشد حرام اعلام شده، ولی در آیه ۱۴۵ انعام [۲۸] قید «ریخته شده» را نیز بر آن افزوده است «او دما مسفوحا.» بنابراین، با توجه به این قید، خون‌هایی که پس از سربریدن حیوان در رگ‌ها باقی می‌ماند حرام نیست و مراد از حرمت‌ خوردن خون در آن چند آیه نیز صرفا حرام بودن خونی است که پس از سر بریدن از بدن حیوان خارج می‌شود. 📐 نمونه‌های دیگر از آیاتی که قید آن در روایات وجود دارد آیه ۲ سوره نور است: «الزانیة و الزانی فاجلدوا کل واحد منهما ماة جلدة.» [۲۹] آیه کریمه درباره حد زناست و اطلاق آن شامل همه زناکاران می‌شود، چه آنان که همسر دارند و در کنار او زندگی می‌کنند، چه کسانی که در جایی دیگر دور از او هستند و چه آنان که بی‌همسرند. اما روایت ‌حکم آیه را مختص غیر محصنه می‌داند (وقتی که زانی و زانیه همسر نداشته یا دسترسی به همسر خود نداشته باشند.) بنابراین، آیه به همین مورد مقید و از شمول آن کاسته می‌شود. [۳۰] پیداست که عدم پی‌جویی از چنین مواردی یا ناآگاهی با این ویژگی قرآن تا چه حد فهم ما را از مراد خدای متعال دگرگون می‌سازد. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🍀🍀🍀
📌 پل صراط 📁 شیطان وقتی بخواهد یک عالم و یک روحانی را بفریبد او را با تکاثر مناسب با رشته اش می فریبد؛ می گوید من این مقدار شاگرد دارم، من این مقدار مأموم دارم، من این مقدار کتاب نوشته ام، من این مقدار درس گفته ام، من این مقدار مقلّد دارم، مقلدین من بیش از این هستند، کتاب هایی که من نوشتم بیش از کتاب هایی است که رقیب من نوشت، شاگردهایی که من تربیت کردم بیش از شاگردهایی است که او تربیت کرده است. هر چه که انسان را به غیر خدا مشغول کند «تکاثر به دنیا» است. یک رزمنده می گوید من چند بار رفتم جبهه، بیش از دیگران رفتم به جبهه، وقتی شیطان بخواهد بفریبد هر کسی را در رشتهٴ او می فریبد، این مقدار کار دقیق و این مقدار کار دشوار است که گفتند پل صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است! تشخیص اش این مقدار سخت است! 📁 یک رساله ای مرحوم محقق طوسی دارد به نام «آغاز و انجام»، این رساله در مبدا و معاد است که انسان از کجا آمد و به کجا می رود و در چه مسیری است؛ یک رساله ای است فارسی، کوتاه و بسیار علمی و عمیق و در عین حال قابل هضم؛ در آن جا وقتی توحید و معاد را تبیین می کند، به قیامت می رسد و صراط را معنا می کند، می گوید اینکه صراط از مو باریک تر است و از شمشیر تیزتر است، هم تشخیص دادن وظیفه این چنین است و هم رفتن در راه وظیفه این مقدار سخت است. انسان تا بفهمد وظیفه اش چیست، مثل اینکه کاری که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می گذراند، بعد از اینکه وظیفه را تشخیص داد بخواهد درست به آن وظیفه عمل کند و امتثال کند از راهی که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می خواهد عبور کند. این طور نیست که انسان بخواهد به سرّ عبادت برسد کاری آسان باشد، هم در تشخیص بسیار مشکلات هست و هم در پیمودن. 📁 اگر خدای سبحان خواست یک روحانی را، یک عابد را، یک زاهد را، یک مولف را، یک محقق را، یک عالم و مرجع را بفریبد او را که با تکاثر زمین نمی فریبد، او نمی گوید من این مقدار زمین دارم یا این مقدار خانه دارم، هر کسی را شیطان با رشتهٴ خاص او می فریبد. گاهی به تعبیر مرحوم استاد علامهٴ طباطبایی (رضوان الله علیه) انسان عمری در تحت ولایت شیطان است و نمی داند، این است که هر روز باید حسابرسی کند! این صراط مستقیمی که می گوییم ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾[1] از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است؛ هم تشخیصش سخت است هم پیمودنش دشوار، البته وقتی انسان تشخیص داد و پیمود دیگر از هر فرشته ای فرشته خوی تر می شود، همهٴ فرشتگان خدمتگزار اویند، همهٴ ملائکه در خدمت اویند، درهای بهشت را ملائکه باز می کنند و به استقبال او می آیند، می گویند ﴿سَلاَمٌ عَلَیكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ﴾[2] اینکه این همه ملائکه به استقبال مؤمنی این چنین می آیند رایگان نیست! آن همه فرشتگان که خدمتگزار انسانند رایگان نیست! این همه فرشتگان که روزه دار را دعا می کنند رایگان نیست! این همه فرشتگان که از زمین تا عرش نمازگزار را در برمی گیرند رایگان نیست! چون تشخیص وظیفه بسیار سخت است و انجام آن وظیفه تشخیص داده شده بسیار سخت است، البته اگر خالص باشد! این است که می گویند صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است، وگرنه یک پلی باشد فلزی، چوبی، سنگ و گل و امثال ذالک که به آن صورت نیست. دین که صراط مستقیم است در قیامت به صورت پل در می آید، آن پل باطن همین دین است. آن پل قیامت که روزی دو طرفش جهنم است و زیرش جهنم و فقط روی آن انسان راحت است، این باطن همین دین است، سرّ همین دین است. [1]. سوره الفاتحه، آیه6. [2]. سوره زمر، آیه73. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 10 تاریخ: 1363 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom 📌درنگ و تامل 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀
نکات جز ۲۶ سوره احقاف ۱-میخواهی بدون ترس و غم زندگی کنی، بگو: پروردگار من خداست و در راه خدااستقامت کن(۱۴) ۲- به والدینت نیکی کن (۱۵) ۳- نشانه های انسان کامل ؛ روحیه شکرگذاری، استفاده بهینه از نعمت‌ها، اصلاح نعمت‌های والدین، رفتار صالح خداپسندانه، اصلاح نسل ،رجوع به سوی خدا، تسلیم فرمان خدا بودن( ۱۵ ) ۴-درجه انسان به اندازه عمل اوست وپاداش اعمالش کامل به انسان می رسد( ۱۹) سوره محمد(صلوات الله علیه و آله و سلم) ۵-می‌خواهی کارت سامان یابد ؛ایمان و عمل صالح و ایمان به قرآن (۲ ) ۶-اگر خدا را یاری کنی ، خدا هم تو را یاری می کند و قدمت را ثابت می‌کند (۷ ) ۷-اعمال و عبادات را باطل نکن (۳۳) ۸- سست نشو(۳۵) ۹- با سستی ،دشمن را به سازش دعوت نکن (۳۵) ۱۰- خدا با توست(۳۵) ۱۱-در کار تربیتی از زور استفاده نکن باعث می‌شود کینه ها برملا شود (۳۷ ) سوره فتح ۱۲- آرامش دل می خواهی؟ یاد خدا (۴) ۱۳- با زبان چیزی را بگو که در دل داری( ۱۱ ) ۱۴-آرامش دل می خواهی دلت را خدایی کن (۱۸) ۱۵-پایبند آرمان تقوا باش( ۲۶ ) ۱۶-مکتب اسلام با هدایت و ایین درست بر همه مکاتب دنیا پیروز می‌شود(۲۸) ۱۷- مسلمان واقعی باش؛ - بر کافران سختگیر باش -با مردم مهربان باش -رکوع و سجود داشته باش -همیشه در حال تلاش و فضل الهی باش - جویای رضای خدا باش -چهره ات تابلوی معنویت و عبادت باشد (۲۹) ۱۸- مستقل باش و وابسته به کفر نباش (۲۹) سوره حجرات ۱۹- دین سازی نکن(۱) ۲۰- حریم و حرمت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را نگه دار(۲) ۲۱- اخباری را که در ماهواره و فضای مجازی میشنوی نپذیر، تحقیق کن که درست تصمیم بگیری(۶) ۲۲- اگر دو نفر یا دو گروه درگیر شدند بین آنها آشتی بده(۹) ۲۳- با دیگران برادر باش و بین برادران را اصلاح کن (۱۰) ۲۴-دیگران را مسخره نکن (۱۱ ) ۲۵- عیب جویی نکن (۱۱) ۲۶- دیگران را با لقب زشت نخوان(۱۱) ۲۷- از گمان بپرهیز( ۱۲) ۲۸- در امور دیگران تجسس نکن( ۱۲) ۲۹- غیبت نکن (۱۲) ۳۰- به خاطر دینت بر خدا و دیگران منت نگذار(۱۷) سوره ق ۳۱-خدا وسوسه های درونی را هم میداند ،از رگ گردن به تو نزدیکتر است (۱۶) ۳۲- مانع خیر نشو(۲۵) ۳۳-نسبت به حرفهای مخالفان دین صبور باش(۳۹) سوره ذاریات ۳۴-شبها کم بخواب، مناجات کن(۱۷) ۳۵- سحرگاهان استغفار کن( ۱۸) ۳۶- در اموالت سهمی برای سائلان و محرومان قرار بده( ۱۹) @feiz114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۲۶) _ از نعمت در حال غفلت بپرهیزید گاهی می بینید انسان یکی دو بار می لغزد، و خدا نمی کند. فرمود: اگر دیدی مرتب الهی می آید، شما هم مرتب می کنید؛ بپرهیزید چون دفعتاً ممکن است بگیرد! اینها که در دریا می شوند، چون شنا در دریا لذیذ است؛ زیر پای اینها که استخر مستحکم بسته نیست، شن است؛ اینها یک مقدار می روند، دفعتاً می بینند غرق شدند! فرمود: اگر نعمت های الهی می آید، شما هم مرتب می کنید؛ بدانید خدا ممکن است همان جا بگیرد! تعبیر این است که: (حَتّی عَفَوا)، (عَفَوا) یعنی نعمت پُر شده است؛ (اَخَذناهُم بَغتَهً). 🔶️ ر.ک سوره اعراف / آیه ۹۵ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌عمل فريبکارانه وهّابي ها در کنار بقيع 🔸الآن كه متأسفانه در بعضي از مراحلِ بقيعِ ائمه اطهار(عليهم السلام) اين جمله نوشته شد كه «وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ»(🔺)؛ اينها خيال مي‌كنند ـ معاذ الله ـ شيعه كه به بقيع مي‌رود و عرض ادب به پيشگاه ائمه(عليهم السلام) مي‌كند اينها را مالك مستقل مي‌داند، اينها را خالق مي‌داند و مانند آن. 🔸البته آنهايي كه آگاه‌اند مي‌دانند تشيّع منزّه از كارهاي غير توحيدي است اما عده‌اي را كه يا جاهل‌اند يا متجاهل، آنها را با فريب وادار مي‌كنند كه عليه تشيّع سخناني بگويند. 🔸خود ائمه(عليهم السلام) فرمودند تمام كارها و تدبيرها به دست خداي سبحان است، اما خدا موجوداتي را آفريد كه اينها مدبّرات امرند (يك)؛ خدا موجوداتي را آفريد، به اينها بركات و فيوضات فراواني داد (دو). 🔸الآن ما بسياري از كارهايمان را با شمس و قمر هماهنگ مي‌كنيم؛ اگر انرژي مي‌خواهيم، نور مي‌خواهيم، حرارت مي‌خواهيم، بركات ديگر مي‌طلبيم سعي مي‌كنيم از آفتاب كمك بگيريم. 🔸ما ـ معاذ الله ـ آفتاب‌پرست كه نيستيم، چرا مرتب به سراغ آفتاب مي‌رويم؟ 🔸اگر جايي مي‌خواهيم مزرعه‌اي داشته باشيم، باغي داشته باشيم، باغداري ما، مزرعه ما سعي مي‌كنيم محلّ نور باشد كه آفتاب‌گير باشد؛ ميوه‌ها را آفتاب، شيرين و پخته مي‌كند. 🔸بركات فراواني كه در وسائل انرژي هست از آفتاب است، ما ـ معاذ الله ـ جزء صابئين نيستيم كه ستاره و آفتاب را بپرستيم... 🔸علي و اولاد علي(صلوات الله عليهم اجمعين) كه هزارها برابر از شمس و قمر بالاترند، ما اگر از آفتاب نور بگيريم ـ معاذ الله ـ آفتاب‌پرستيم؟! 🔸اينها علم دارند، معنويّت دارند، كرامت دارند، عزّت دارند(همين بركاتي كه در زيارت «جامعه كبير» براي اينها ثابت شده است) ... ما از اينها داريم اين نورها را استفاده مي‌كنيم، اين ديگر شرك نيست... 🔸خداي سبحان آب را آفريد كه رفع عطش كند، ما از آب چطوري استفاده مي‌كنيم؟ از هوا چطوري استفاده مي‌كنيم؟ مگر ما ـ معاذ الله ـ ماه را مي‌پرستيم يا هوا را مي‌پرستيم يا آب را مي‌پرستيم؟! 🔸آب، بركتي دارد كه مشكلات ما را حل مي‌كند ما هم به سراغ آب مي‌رويم؛ هوا بركاتي دارد كه مشكلات ما را حل مي‌كند ما هم به سراغ هوا مي‌رويم؛ اينها هم نورانيّت دارند، بركات دارند، درباره غفران ذنوب، حلّ حوايج و مانند اينها همين است. 🔸ديگر «مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ» نوشتن و كنار بقيع نصب كردن ندارد! 🔸خود آنها يعني ائمه(عليهم السلام) اوّلين موحد عالَم بودند و همين توحيد را آنها منتشر كردند و همين توحيد را آنها تدريس كردند؛ همين توحيد را آنها ترويج كردند. 🔸بنابراين اين يا جهل است يا تجاهل! ↙️پی نوشت: 🔺-و خدايانى كه شما به جاى او مى خوانيد حتى به اندازه پوست نازک هسته خرمايي مالك نيستند(فاطر/13) 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات 12 الی 17 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (124) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم 📁 تذكّر: هدايت تكويني به معناي «با سلامت به مقصد رساندن» ويژه‌ي مؤمنان است وگرنه به معناي عام آن (ايصال به مطلوب) عمومي است و اختصاصي به مؤمنان ندارد؛ زيرا خداي سبحان با هدايت تكويني خود همه را به مقصد مي رساند، هدفِ سالكْ الهي باشد يا شيطاني. هدايت تكويني كافران و فاسقان به سوي جهنّم نيز به امر الهي و به وسيله‌ي فرشتگان است: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم) [سوره‌ي صافات، آيه‌ي 23.]؛ زيرا يكي از عذابهاي كافران در قيامت گم كردن راه مقصودشان (جهنّم) است و پس از حيرت و سرگشتگي، گروهي از فرشتگان آنان را به جهنّم مي رسانند. هدايت به جهنّم بدون ترديد هدايتي تكويني است؛ زيرا در آن روز بساط تشريع، تكليف و عمل اختياريِ مكلّفانه برچيده مي شود؛ چنانكه هدايت بهشتيان به بهشت نيز به هدايت تكويني است: (الحمد لله الّذي هدانا لهذا)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 43.]. ⏪ ه: (ولقد مَنَنّا علي موسي وهارون ونجّيناهما وقومهما من الكرب العظيم ونَصَرناهم فكانوا هم الغالبين وآتيناهما الكتاب المستبين وهديناهما الصّراط المستقيم) [سوره‌ي صافات، آيات 114 ـ 118.]؛ بر موسي و هارون (عليهماالسلام) منّت[منّت همان نعمت بزرگ و سنگيني است كه حمل آن دشوار باشد. 📁 در قرآن كريم از آفرينش مجموع نظام آسمانها و زمين به «منّت» ياد نشده است، ولي از نعمت «رسالت» و «هدايت» به منّت تعبير شده است: لقد منّ الله علي المؤمنين إذ بعث فيهم رسولاً (سوره‌ي آل عمران، آيه ي164)، بل الله يَمُنُّ عليكم أن هديكم للإيمان (سوره‌ي حجرات، آيه‌ي 17).]نهاديم و در جنگ پيروزشان كرديم و به آنان تورات داديم و به راه راست هدايتشان كرديم. اين هدايت تشريعي نيست؛ زيرا اگر هدايت تشريعي بود مخصوص موسي و هارون (عليهماالسلام) نبود، بلكه همه بني اسرائيل را شامل مي شد. ⏪ و: (فمن يرد الله أن يهديه يشرح صدره للإسلام ومن يُرِد أن يُضِلَّه يجعل صدره ضيّقاً حرجاً كأنّما يصَّعَّدُ في السماء كذلك يجعل الله الرجس علي الّذين لايؤمنون) [سوره‌ي انعام، آيه‌ي 125.]؛ آنان كه خدا هدايتشان را بخواهد، دلهاشان را مي گشايد و قلب گشاده و مشروح توانِ درك معارف بلند را دارد: «إنّ هذه القلوب أوعية فخيرها أوعاها» [نهج البلاغه، حكمت 147.]و هر كه را بخواهد گمراه كند قلبش را تنگ مي كند. هدايت گروه اول و اضلال گروه دوم هر دو تكويني است؛ زيرا در نظام تشريع، راه براي همه باز است و سخن از هدايت جهانيان مطرح است و اين هدايتِ تكويني است كه پس از هدايت عمومي و همگاني، براي راهيان راه راست به صورت «گشادگي سينه» و براي منحرفان به صورت «تنگ جاني» ظهور مي كند. 📁 سينه‌ي گشاده و جان مشروح همانند دريايي عظيم است كه اگر چيزي بر آن وارد شود دگرگونش نمي كند واگر چيزي از آن برگرفته شود از آن نمي كاهد. قلب مشروح نه با حادثه اي تلخ اندوهگين و نه با پديد آمدن نعمتي گوارا، شادمان مي شود؛ زيرا هر دو را آزمون الهي مي داند. 🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (125) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 3 ـ هدايت تكويني در قرآن كريم ⏪ ز: (نحن نقصّ عليك نَبَأهم بالحقّ إنّهم فِتيةٌ آمنوا بربّهم وزدناهم هدي) [سوره‌ي كهف، آيه‌ي 13.]؛ اصحاب كهف رادمردان و جوانمرداني بودند كه به خدا گرويدند و خداوند بر هدايتشان افزود. هدايتي كه پس از هدايت آغازين افزوده مي شود، تبيين احكام نيست، بلكه آسان كردن سلوك و رهپويي به سوي خداست كه همان هدايت تكويني است. ⏪ ح: (وهُدوا إلي الطيّب من القول وهُدوا إلي صراط الحميد)[ سوره‌ي حج، آيه‌ي 24.]. هدايت بهشتيان به سخن نيك و پاكيزه نيز هدايتي تكويني است وگرنه خداي سبحان در هدايت تشريعي به همه فرمان نيكو سخن گفتن و پرهيز از سخنان گزنده داده است. ⏪ ط: (إنك لاتَهدي من أحببت ولكنّ الله يهدي من يشاء)[ سوره‌ي قصص، آيه‌ي 56.]. از اين آيه‌ي كريمه امتياز هدايت تكويني از تشريعي به خوبي استفاده مي شود. همين مضمون در آيه ديگر به اين صورت آمده است: (وكذلك أوحينا إليك روحاً من أمرنا ما كنت تدري ما الكتاب ولا الإيمان ولكن جعلناه نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]. 📁 هدايتي كه شامل گروهي خاص (من يشاء) مي شود، هدايت تكويني است و گرنه هدايت تشريعي براي همه‌ي انسانهاست. كار پيامبر تبليغ احكام دين به همه‌ي انسانهاست: (وما علي الرسول إلاّ البلاغ) [سوره‌ي مائده، آيه‌ي 99.]و تنها گروه خاص بر اثر پذيرش هدايت تشريعي دلهايشان نوراني و به صراط مستقيم هدايت مي شوند. 📁 گروههاي فراواني نيز از پذيرش هدايت تشريعي سر باز مي زنند؛ همان گونه كه در غدير خُم، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) بر اساس (يا أيها الرسول بلّغ ما أنزل إليك من ربّك) [سوره‌ي مائده، آيه‌ي 67.]خلافت و ولايت علي بن ابي طالب (عليه السلام) را به مردم ابلاغ كرد، ولي جز گروهي اندك همه از آن روي گردان شدند. 📝 تذكّر: همان گونه كه خداي سبحان در پاسخ عبد مستعين: (إيّاك نستعين)، راه برخورداري از استعانت را بيان كرده است: (استعينوا بالصبر والصلاة) [سوره‌ي بقره، آيات 45و153.]، در پاسخ عبد سالكي كه طالب هدايت تكويني است: (اهدنا الصّراط المستقيم) نيز راههاي وصول و دستيابي به هدايت تكويني را بيان كرده است كه همان بهره بردن از هدايت تشريعي و گرويدن به آن و سپس اطاعت، عبادت، انابه و مانند آن است: (ومن يؤمن بالله يهد قلبه) [سوره‌ي تغابن، آيه‌ي 11.]، (وإن تُطيعوه تهتدوا) [سوره‌ي نور، آيه‌ي 54.]، (يهدي إليه من أناب) [سوره‌ي رعد، آيه‌ي 27.]، (يهدي إليه من يُنيب) [سوره‌ي شوري، آيه‌ي 13.]، (نوراً نهدي به من نشاء من عبادنا)[ سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]. 🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom 📌 برتر از عمل! 📁 «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»؛[1] نیت از کار بهتر است، چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را به کار وادار می کند. نیت مشکل تر از کار است، اینکه گفتند «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏»؛[2] نیت انسان مومن از عمل او بالاتر است و با اینکه گفتند «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛[3] هر عملی که دشوارتر باشد ثوابش بیشتر است، این نه برای آن است که نیت با اینکه آسان است از عمل ثوابش بیشتر است، این دو اصل دینی را که وقتی کنار هم بررسی می کنید می بینید نتیجه اش آن است که نیت بسیار مشکل است. یک اصل این است که «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ یعنی همهٴ اعمال حسنه که دارای فضیلت هست هرکدام که دشوارتر باشد فضیلت و ثوابش بیشتر است، این یک اصل؛ اصل دیگر اینکه «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏» در تعبیرات دینی معصومین (علیهم السلام) فرمودند که نیت مومن از عمل او بهتر است. خب اگر بهترین عمل آن است که دشوارترین عمل باشد، نیت چگونه بهتر از عمل هست؟! مگر نیت آسان نیست؟ می فرمایند نه، نیت «أَحْمَزُ الأَعْمالِ»است است است از عمل سنگین تر نیت است. انسان ممکن است در جبهه ها شرکت بکند و کشته هم بشود، کشته شدن خیلی سخت نیست آن «إِخْلَاصُ‏ الْعَمَلِ‏ لِلَّهِ‏»[4] سخت است! مگر خلوص ضمیر و نیت طاهر تهیه کردن مثل کشتن است که آسان باشد؟! کشته شدن آسان است اما آن زیر نفس و شیطان را رها کردن سخت است، آن نیت خالصه از هر عملی سخت تر است؛ لذا در این روایت حضرت فرمود: «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»، چون نیت جان عمل است. 📁 اینکه می گویند در هنگام عبادت نیت کنید، نه یعنی هنگام نماز مثلاً این معنا را در ذهن ترسیم کنید که چهار رکعت نماز ظهر بجا می آورم «قُرْبَةٌ إِلَى‏ اللَّهِ‏»، این به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی و غفلت است به حمل شایع! اینکه نیت نیست! نیت آن انبعاث و پرش روح است، آن را نیت می گویند. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد می گویند نیت کرده، چون به حمل شایع است، وگرنه این یک اخطار حصولی به مفهوم ذهنی است، اینکه نیت نیست! این برای همین حداقل عبادت ماست که واجب انجام بشود و اعاده و قضا نخواهد، همین! اما آن نیتی که باطن عمل به او بسته است و از عمل بالاتر است، آن انبعاث روحی است که روح پرواز کند، آن را می گویند نیتی که افضل از عمل است، با این نیت گفتند از خدای سبحان مسئلت کنید. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص16. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص84. [3]. بحارالانوار، ج67، ص191. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 11 تاریخ: 1363 🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت13:نکته ها ی تفسیری آیات6تا8 سوره غاشیه ✅ لَيْسَ‌ لَهُمْ‌ طَعَامٌ‌ إِلاَّ مِنْ‌ ضَرِيعٍ‌ 🔹 «ضَرِیعٍ»: گیاه‌خارداری که شبرق نامیده می‌شود. خشکیده آن را ضَریع می‌گویند. گویا ناگوارترین و تهوّع‌آورترین گیاه است و هیچ حیوانی آن را نمی‌چرد، جز شتر که تا تَر است آن را می‌خورد و چون خشکید از آن کناره‌گیری می‌کند. اگر در جاهائی طعام دوزخیان منحصر به زقّوم و در موردی محدود به غِسْلین شده است، بدان خاطر است که دوزخیان مختلفند و عذاب هم دارای انواع و اقسام است، و هر یک از آنها برای گروهی از ایشان است. یا این که این الفاظ، تعبیرها و تمثیلهائی از غذای دوزخیان است. ✅ ۱ - دوزخیان، گرفتار گرسنگى و نیازمند غذا خواهند شد. (لیس لهم طعام) ✅ ۲ - تنها خوراک موجود براى برخى از دوزخیان، گیاه خاردار و بى ارزش و بدبوى جهنم است. (لیس لهم طعام إلاّ من ضریع) 🔹 «ضریع» (از ریشه «مضارعة» به معناى «مشابهة») خارى است که شتر آن را، از خارهاى مشابه تشخیص نمى دهد و خوردن آن به او صدمه مى زند و سودى نمى رساند (مجمع البیان). 🔹 برخى آن را خار ساقه و تنه درخت خرما و برخى دیگر، گیاه بدبویى دانسته اند که بر اثر موج دریا بیرون مى افتد. این کلمه به معناى پوشش نازک روى استخوان نیز استعمال شده است. (قاموس) ✅ ۳ - بى غذایى و تن در دادن دوزخیان به خوردن خار بى ارزش و صدمه زننده، از شکنجه ها و عذاب هاى جهنّم است. (لیس لهم طعام إلاّ من ضریع) 🔅🔅🔅 ✅ لاَ يُسْمِنُ‌ وَ لاَ يُغْنِي‌ مِنْ‌ جُوعٍ‌ 🔹 «لا یُسْمِنُ»: چاق و فربه نمی‌سازد. «لا یُغْنی»: بی‌نیاز نمی‌گرداند. «جُوعٍ»: گرسنگی. ✅ ۱ - دوزخیان، همواره ضعیف و لاغر مانده و در شدت گرسنگى به سر خواهند برد. (لایسمن و لایغنى من جوع) کلمه «جوع»، نکره است و چون کلام منفى است، بر عموم دلالت دارد. بنابراین هر گونه گرسنگى که به تصور مى آید، درباره دوزخیان مصداق خواهد داشت. ✅ ۲ - گیاه خوراکى دوزخیان، فاقد انرژى است و از لاغرى آنان نمى کاهد. (لایسمن) «سِمَن»، نقطه مقابل لاغرى است. (مفردات راغب) ✅ ۳ - خوردن گیاه «ضریع»، دوزخیان را از گرسنگى نجات نخواهد داد. (و لایغنى من جوع) ✅ ۴ - معاد، جسمانى است. (لایسمن) چاقى و لاغرى، تنها در مورد اجسام تصور دارد. 🔅🔅🔅 ✅ وُجُوهٌ‌ يَوْمَئِذٍ نَاعِمَةٌ 🔹 «نَاعِمَةٌ»: شادان و شاداب. در خوشی و رفاه. دارای نعمت و لذّت. ✅ ۱ - برخى از حاضران در صحنه قیامت، در رفاه، خوش گذرانى و حالتى شایسته به سر برده، آثار برخوردارى از نعمت در چهره آنان نمودار خواهد شد. (وجوه یومئذ ناعمة) براى تمامى معانى گوناگونى که ماده «ن. ع. م،» براى آنها به کار مى رود، یک اصل وجود دارد که بر «داشتن رفاه، خوب زندگى کردن و شایستگى» دلالت دارد (مقاییس اللغة). «ناعمة»; یعنى، کسى که زندگى و تغذیه نیکو دارد (قاموس). توصیف «وجوه» به این وصف، بیانگر بروز نشانه هاى آن حالت در چهره ها است. ✅ ۲ - چهره حاضران در صحنه قیامت، نمایانگر فرجام آنان است. (وجوه یومئذ ناعمة) ✅ ۳ - مردم در عرصه قیامت، در دو گروه متفاوت قرار خواهند گرفت: یا خوار و ذلیل خواهند بود و یا در ناز و نعمت.* (وجوه یومئذ خشعة ... وجوه یومئذ ناعمة) ✅ ۴ - کسانى که در قیامت در ناز و نعمت اند، هول و هراس آن روز را احساس نخواهند کرد. (وجوه یومئذ ناعمة) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت14:نکته ها ی تفسیری آیات9تا 11سوره غاشیه ✅ لِسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ 🔹 «لِسَعْیِهَا»: حرف لام به معنی (ب) و برای تعلیل است. یا این که برای تعلیل نمی‌باشد . یعنی به خاطر سعی خود، یا از سعی خود. ✅ ۱ - بهره مندان از ناز و نعمت آخرت، از تلاش هاى خویش در دنیا، به وجد آمده و نسبت به آن احساس رضایت خواهند کرد. (لسعیها راضیة) ✅ ۲ - نعمت هاى آخرت، پاداش کار و تلاش در دنیا است. (ناعمة . لسعیها راضیة) ✅ ۳ - افرادى که در قیامت، در رفاه و خوش گذرانى به سر مى برند، دستیابى به آن را مرهون تلاش هاى دنیایى خود مى بینند. (ناعمة . لسعیها راضیة) ✅ ۴ - اهتمام ورزیدن به کارهایى که پاداش اخروى دارد، مطلوب و مایه خرسندى در قیامت است. (لسعیها راضیة) 🔹 «سعى» به معناى راه رفتن سریع است که در مورد «جدیت در هر کار» نیز استعمال مى شود. (مفردات راغب) ✅ ۵ - احساس رضایت و خشنود بودن از عاقبت کار و تلاش خویش، از زمره نعمت هاى الهى در آخرت است. (ناعمة . لسعیها راضیة) 🔹 جمله «لسعیها راضیة» و جمله هاى پس از آن، توضیح وصف «ناعمة» است. 🔅🔅🔅 ✅ فِي‌ جَنَّةٍ عَالِيَةٍ 🔹 «عَالِیَةٍ»: عالیقدر و ارزشمند. برین. بالا و والا. ✅ ۱ - انسان هاى کوشا و آخرت طلب، از بین مناطق گوناگون بهشت، بوستانى ارجمند و عالى رتبه، در اختیار خواهند داشت. (لسعیها راضیة . فى جنّة عالیة) 🔹 «عالیة»، ممکن است وصف توضیحى بوده و بهشت موعود را به علوّ رتبه توصیف کرده باشد. هم چنین مى تواند وصف احترازى باشد; حاکى از این که برخى از بوستان هاى بهشت، در مقایسه با دیگر بوستان هاى آن، رتبه برترى دارند. برداشت یاد شده، نظر به احتمال دوم دارد. ✅ ۲ - بخش هاى متعدد بهشت، در ارزش و موقعیت جغرافیایى، باهم برابر نیستند. (فى جنّة عالیة) «عالیة» مطلق بوده و ممکن است به علوّ مکانى، یا رتبه اى و یا هر دو نظر داشته باشد. ✅ ۳ - بهشت، در مکانى بلند و رفیع (فى جنّة عالیة) وصف «عالیة» در برداشت یاد شده، وصفى توضیحى لحاظ شده است. ✅ ۴ - بهشت برین، از نعمت هاى الهى براى انسان هاى کوشا و آخرت طلب (ناعمة ... فى جنّة عالیة) 🔅🔅🔅 ✅ لاَ تَسْمَعُ‌ فِيهَا لاَغِيَةً 🔹 «لا تَسْمَعُ»: نمی‌شنوند. نمی‌شنوی. این فعل می‌تواند متعلّق به (وُجُوهٌ) باشد، و یا به مخاطبی برگردد که شایستگی چنین مکانی را برای خود فراهم می‌سازد. «لاغِیَةً»: یاوه. سخنان پوچ و بیهوده. مصدری است همچون لَغْو. ✅ ۱ - بهشتیان، هیچ گونه صدا و سخن بیهوده اى در بهشت برین نمى شنوند. (لاتسمع فیها لغیة) «کلام لغو»; یعنى، آنچه قابل اعتنا نیست و بدون تأمل و اندیشه گفته شده است (مفردات راغب) و کلمه «لاغیة»; یعنى، سخن زشت (قاموس) گفتنى است که «لاغیة» اسم فاعل و وصفى مناسب با گوینده سخن است. توصیف سخن به وصفى که مخصوص گوینده آن است، بر مبالغه دلالت دارد; یعنى، سخنى که حتى اندکى از «لغو» را پدید آورد، به گوش بهشتیان نخواهد خورد. ✅ ۲ - اهل بهشت، هیچ گونه سخن لغو و بیهوده اى در آن جا نمى گویند. (فى جنّة ... لاتسمع فیها لغیة) شنیده نشدن «لغو»، نشانه نبودن آن است. ✅ ۳ - نشنیدن سخن لغو و بیهوده، از نعمت هاى الهى براى بهشتیان (ناعمة ... لاتسمع فیها لغیة) ✅ ۴ - پرهیز از گفتن و شنیدن سخنان نسنجیده، بى ثمر و زشت، کارى پسندیده و مطلوب است. (لاتسمع فیها لغیة) پیراسته خواندن بهشتیان از شنیدن گفتار «لغو»، بیانگر ناروا بودن آن است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 می دانیم فقیریم اما نمي‌دانيم به چه چيزي محتاجيم 🔸اگر ما به این آیه (یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ) خوب توجه می‌کردیم ... و اگر ما این را می‌فهمیدیم و توجه به آن داشتیم به جای اشک، خون جاری می‌کردیم ... 🔸چرا؟ برای اینکه این آیه آمده به ما حیات داده ... برای اینکه ما فقرمان را همه می‌دانیم، چه کسی است که نداند فقیر است؟ ما صدر و ساقه زندگی ما نیاز است؛ ما به هوا نیاز داریم، به آب نیاز داریم، به غذا نیاز داریم، به خاک نیاز داریم، به خواب نیاز داریم، به دارو نیاز داریم؛ همه نیاز هست دیگر، فقیر بودنِ انسان یک چیز مجهولی نیست که تا آیه نازل شود که ای انسان! شما فقیر هستی. 🔸بله معلوم است ما فقیریم و محتاجیم اما تمام مشکل این است که نمی‌دانیم به چه چیزی محتاجیم. 🔸این آیه می‌گوید حلّ تمام نیازهای شما فقط به دست خداست؛ این معنی توحید است (أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ) 🔸وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ که این ضمیر فصل (هُوَ) با معرفه بودن خبر، مفید حصر است. 🔸فرمود تمام مشکل این است که ما آن قید را نمی‌دانیم کجاست، انسان فقیر به طرف کیست؟ محتاج به طرف کیست؟ خیال می‌کند خودش احتیاج خودش را برطرف می‌کند یا خیال می‌کند روابط یا ضوابط حل می‌کند. 🔸همه اینها ابزارند که تحت تدبیر یک مدیر کلّ‌اند که رَبّ‌ُ الْعَالَمِین است. 🔸ما اگر این جمله آیه را خوب می‌فهمیدیم که ما به چه کسی محتاجیم، آن وقت در برابر غیر او سر فرود نمی‌آوردیم؛ نه به خود اتّکا داشتیم نه می‌گفتیم «به خودمان معتمدیم»، نه می‌گفتیم «به مردم معتمدیم»؛ خودمان و مردم ابزار الهی‌ هستیم، می‌گفتیم «به الله معتقدیم؛ خود ما را الله اداره می‌کند، مردم را الله اداره می‌کند، رابطه ما و مردم را الله اداره می‌کند»، موحّداً زندگی می‌کردیم ... 🔹گزیده درس تفسیر قرآن /سوره فاطر، آیات 12 الی 17 @rahighemakhtoom
شهد شهادت-معتمدی.mp3
4.66M
@rahighemakhtoom 🔅 سیدمحمد معتمدی 🔅خداوندا دری از غیب بگشای/ جمال شاهد لا ریب بنمای @salmanraoofi
نکات جزء۲۷ سوره ذاریات ۱-به خدا پناه ببر( ۵۰) ۲-خدا تو را افرید برای اینکه او را عبادت کنی و او را بپرستی (۵۶) ۳- پند بده که پند، مومنان را سود دهد (۵۵) سوره طور ۴- هر کس در گرو اعمال خویش است( ۲۱) ۵- تنها عاملی که خانواده را در بهشت دور هم جمع می‌کند ، ایمان است( ۲۱) ۶- قرآن کتاب خداست، اگر باور نداری سخنی مانند آن بساز (۳۴ ) ۷-بر حکم پروردگارت صابر باش، چون زیر نظر خدایی( ۴۸) ۸- پاسی از شب و هنگام رفتن ستارگان خدا را تسبیح کن(۴۹) سوره نجم ۹-از گمان و هوای نفس پیروی نکن(۲۳) ۱۰- در حالی که از سوی پروردگارت هدایت آمده ،از هوای نفس پیروی نکن(۲۳) ۱۱- از کسانی که از یاد خدا اعراض کرده و فقط دنبال زندگی دنیا هستند رو برگردان( ۲۹) ۱۲- خدا میبخشد (۳۲) ۱۳- انسان جز نتیجه تلاش خود را نخواهد دید و نتیجه تلاشش را حتماً خواهد دید( ۳۹) ۱۴- پایان کار با پروردگار توست( ۴۲ ) سوره قمر ۱۵- روز قیامت کافران می‌گویند: این روز سختی است (۸ ) ۱۶- خدا قرآن را برای پندگیری آسان کرد ،آیاپند می‌پذیری؟( ۱۷) ۱۷- اگر می خواهی اهل نجات باشی سپاسگزار باش(۳۵) ۱۸- هرچه کرده ای، خرد و کلان در نامه اعمال تو ثبت است( ۵۲ -۵۳) سوره الرحمن ۱۹- بزرگترین نعمتی که خدا به تو داده ،تعلیم قرآن است (۲) ۲۰- معیار اندازه گیری(حق) را بدان ، تا در اندازه گیری طغیان نکنی( ۸) ۲۱- کدام یک از نعمت های پروردگارت را انکار میکنی؟( ۱۳) ۲۲-هر چه بر زمین است فانی است فقط خدا باقی است ،بقا می‌خواهی؟ با خدا باش (۲۶-۲۷ ) ۲۳-آیا پاداش احسان جز احسان است؟( ۶۰ ) سوره واقعه ۲۴-خوشگذرانی ،اصرار بر گناهان بزرگ و تکذیب قیامت دروازه ورود به جهنم است( ۴۵-۴۷) ۲۵- اگر می‌خواهی به معارف قرآن دست پیدا کنی پاک باش (۷۹) سوره حدید ۲۶- از آنچه خدا تو را در آن جانشین کرده ، انفاق کن( تو امانت داری)(۷) ۲۷- چه شده که در راه خدا انفاق نمیکنی؟ در حالی که میراث آسمانها و زمین برای خدا ست(۱۰) ۲۸- به خدا وام بده «قرض الحسنه بده» تا چندین برابر آن را زیاد کند (۱۱) ۲۹- فریب آرزوها را نخور،تردید نکن، که عاقبتش آتش است(۱۴ ) ۳۰- وقت آن نرسیده که دلت به یاد خدا و قرآن نرم گردد ؟ (۱۶) ۳۱- به سوی مغفرت الهی و بهشت سبقت بگیر (۲۱) ۳۲-هر مصیبتی که برایت اتفاق می‌افتد در کتاب علم الهی ثبت است (۲۲) ۳۳- چیزی را از دست دادی غصه نخور و چیزی به دست آوردی سرمست نشو( ۲۳) ۳۴- بخیل نباش و مردم را به بخل وادار نکن( ۲۴) @feiz114
@rahighemakhtoom 📌 برداشت از آیات ۵۱ – ۳۱ سوره ذاریات 🔅 از قصه های انبیاء که در این آیات ذکر می شود باید این درسها را آموخت: 📜اول: سالک الی اللّه باید معتقد باشد که ملائکه برای رحمت و برای عذاب از جانب خدا فرستاده می شوند و به دستور پروردگار مجرمین را عذاب می کنند آن گونه که قوم لوط را عذاب کردند و دقیقا بیشترین عذاب برای اسراف کنندگان خواهد بود ولی اگر خانواده ای مؤمن باشند و اسراف نکنند و تزکیه نفس نمایند از میان مجرمین نجات پیدا می کنند و از آیات استفاده می شود که اسراف از بزرگترین جرم هایی است که بشر مرتکب می گردد. 📜دوم: باید بکوشد که نسنجیده به اولیای خدا و انبیاء تهمت نزند و آنها را بی عقل نداند. 📜سوم: از نعمت های الهی بهره برداری کند و از اوامر پروردگارش سرپیچی نکند و الا به عذاب الهی مبتلا می گردد. 📜چهارم: کوشش کند نعمت های الهی را همیشه منظور نماید و نگاهی به آسمان و زمین کند و از نشانه های الهی پند بگیرد. 📜پنجم: باید بداند که همه حقایق را خدای تعالی در عالم ارواح به او تعلیم داده ولی در وقت تولد آنها را فراموش کرده تا امتحان بشود. 📜ششم: خدای تعالی برای این که کمکی به بشر در امتحانشان بکند پیامبران و کتب آسمانی را یادآوری کننده نازل فرموده است. 📜هفتم: باید به سوی خدا با شتاب حرکت کند و مراحل تزکیه نفس و کمالات را بگذراند. 📜هشتم: به نتیجه سیر و سلوکش برسد و مقام توحید را تجربه کند و به کمالاتی که از ناحیه پیامبران به او راهنمائی شده موفق گردد. ☘☘☘
نساء 31.mp3
8.57M
🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🍀🍀🍀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹راهکارهای زندگی موفق در جزء بیست وهفتم قرآن کریم @rahighemakhtoom 📌درنگ و تامل 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. 🍀🍀🍀