eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
722 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎 روز یک شنبه ماه ذی قعده .....و سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذو القعده به هنگام سختى شديد گاه استجابت ، ✔️و براى روز يكشنبه اين ماه با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله روايت كرده:مختصر آن فضيلت اين است كه،هركه آن را بجا آورد، اش پذيرفته حق و گناهش آمرزيده مى شود،و طلبكاران او در از وى راضى گردند،و با ايمان از دنيا برود،و ايمانش از او گرفته نشود و قبرش وسيع و نورانى گردد و پدر و مادرش ازو او راضى شوند،و آمرزش حق نصيب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد،و روزى او توسعه يابد و فرشته در وقت مردن با او مدارا كند،و جانش را به آسانى بستاند، ✔️و كيفيت آن چنين است:روز يكشنبه غسل بجا آورد و وضو بگيرد و چهار ركعت بخواند،در هر ركعت «حمد»را يك مرتبه و سوره«توحيد»را سه مرتبه و «فلق»را يك مرتبه و «ناس»را يك مرتبه بخواند و پس از نماز هفتاد مرتبه كند.‌‌... 📚منبع:: الجنان ✅در صورت توفیق انجام به این مومنان را از دعای خیر خود بهره‌مند فرمایید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶۰ ـ ۱۵۹ 📌 #حقیقت الی باید حقایق و دلایلی را که از جانب خدای تعالی نازل شده نکند و تنها آنها را وسیله مردم قرار دهد و اگر بخواهد با دلایل و سخنانی که از طرف نازل نشده مردم را به تصوری خود برساند و مردم را منحرف کند بالاخره روزی می ‏رسد که و همه مردم او را لعنت کنند مگر آن که از این کار کند و آنهایی را که منحرف کرده از نجات دهد، کارهای گذشته ‏اش را کند و را بگوید که خدای تعالی در این صورت او را قبول می‏ کند زیرا فرموده من بسیار بسیار پذیر و مهربانم. . ‌.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مسابقه قرآن.pdf
470.8K
📚منبع آزمون: سوره های قیامت و انسان(عربی و ترجمه) (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) ⏰زمان آزمون: پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت: ۱۱صبح ثبت نام از طریق لینک زیر: Yavaranbabol.ir/1-5 🕋 یاوران نماز/ نهضت تفسیر قرآن @yavaranbabol
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 7 ⏪ 11. عزلت از دنيا و دنيا پرستان: 🔹 «فمن عقل عن الله تبارك و تعالي اعتزل أهل الدّنيا و الراغبين فيها و رغب فيما الوحدة عند ربّه و كان أُنسه في الوحشة و صاحبه في الوحدة و غناه في العيلة و معزّه في غير عشيرة»[ بحار، ج1، ص137.]؛ كسي كه از ناحيه خدا بهره عقلي برده است، از اهل دنيا و راغبان به آن اعراض مي‌كند و به آنچه نزد خداست، راغب مي‌گردد. در وحشت، مونس او، در تنهايي، ياور او، در تنگدستي (ثروت و)، غناي او و در غربت، عزّت بخش او خداست. 🔹 «حدّ العقل الإنفصال عن الفاني و الإتصال بالباقي»[ شرح غررالحكم، ج3، ص405.]؛ حدّ عقل، بريدن و جدا شدن از فاني (دنيا) و متصل شدن به باقي (آخرت) است. 🔹 «ردع النفس عن زخارف الدّنيا ثمرة العقل»[ همان، ج4، ص88.]؛ بازداشتن نفس از زيباييها و زينتهاي دنيا ثمره عقل است. 🔹 «الفرح بالدّنيا حمقٌ»[ همان، ج1، ص124.]؛ شادماني به دنيا و روي‌آوردن به آن، حماقت و كم خردي است. ⏪ 12. پشتوانه قبولي اعمال و افزايش آن: 🔹 «يا هشام! قليل العمل من العاقل مقبولٌ مضاعفٌ و كثير العمل من أهل الهوي و الجهل مردودٌ»[ بحار، ج1، ص138]؛ اي هشام! عمل كم از عاقل، مورد قبول است و دو چندان مي‌شود و عمل زياد از هواپرستان و جاهلان پذيرفته نمي‌شود. ⏪ 13. موجب استقرار علم در نهاد آدمي: 🔹 «العلم بالتعلّم و التعلّم بالعقل يعتقد»[ بحار، ج1، ص138]؛ علم، با تعلّم حاصل مي‌شود و تعلّم، با عقل مستحكم مي‌گردد. 🔹 «بالعقول تنال ذروة العلوم»[ شرح غررالحكم، ج3، ص221.]؛ به كمك عقل‌ها به قلّه علوم مي‌توان رسيد. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 216 🔅🔅🔅 📈 پيام به برادران و خواهران ايماني مقيم آمريكا بسم اللّه الرحمن الرحيم و إيّاه نستعين ▪ خدمت برادران و خواهران ايماني مقيم آمريكا(دامت تأييداتهم العاليه)!با سلام و دعا و درخواست تعالي و تكامل تمام جوامع بشري، به ويژه مجامع ايماني، بالاخص جامعه مشتاقان قرآن و عترت(عليهم السلام)، ▪ توجّه شما مخاطبان گرانقدر به نكات آموزنده اي كه از منابع وحي الهي استنباط مي شود، جلب مي شود تا شايد استماع آنها ناجح و سودمند باشد. ⏪ يكم. انسان مسافر جهان اَبَد است و سيْر او با صَيْروُرت و تحوّلِ دروني همراه مي باشد و ره توشه اين سَفَر، علمِ صائب و عملِ صالح است، دانشي كه محقّقانه فراهم شود و در جان دانشمندِ متحقّق جلوه كند. ⏪ دوم. هرچه جداي از روح انسان است، عاريتي بيش نخواهد بود و قبل از آنكه انسان آن را رها نمايد، آن چيز انسان را ترك مي كند و او را تنها مي گذارد؛ بنابراين لازم است انسان كه مسافر به طرف خداست، بيش از هر چيزي به خداشناسي پرداخته و به انجام كاري كه رضاي خداوند در آن است، كوشا باشد. ⏪ سوم. قرآن كريم بهترين زادراهِ آخرت را پرهيزكاري معرفي كرده و انسان وارسته از تعلّقات مادّي را رستگار مي داند. ⏪ چهارم. قرآن مجيد تمام ذخائر ارضي را زينت زمين مي داند نه زيور انسان، و تنها چيزي كه آن را زيور جان بشري مي داند، همانا ايمان به خداوند است. اميد است همگان در پرتو تعليم قرآن و عترت(عليهم‌السلام) از وحدت، سعادت و تمدّن اصيل برخوردار باشيد. جوادي آملي 28/5/1377 🌱🌱🌱 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
📌 ضرورت تدبر در نگاه آیت الله خامنه ای ⏪ «بحمدالله امروز جامعه‌ی ما با قرآن مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه‌ی آحاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند، بتوانند قرآن را بفهمند، بتوانند در قرآن تدبّر کنند. آنچه که ما را به حقایق نورانی می‌رساند، تدبّر در قرآن است».[ قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در محفل انس با قرآن، ۱۹/۴/۱۳۹۲] ⏪ «دوستان سعى کنند در همه‏ ى اوقات -بخصوص در ماه رمضان- تلاوت قرآن را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هر چه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبّر اثر مى‏بخشد. تلاوت عجله‏اى که همینطور انسان بخواند و برود و معانى را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست؛ نه اینکه بى‏فایده باشد. ▪ بالاخره انسان همین‌که توجه دارد این کلام خداست، نفس این یک تعلق و یک رشته‏ى ارتباطى است و خودِ همین هم مغتنم است و نباید کسى را از اینطور قرآن خواندن منع کرد؛ لیکن تلاوت قرآنى که مطلوب و مرغوب و مأمورٌ به[چیزی که به آن دستور داده شده است.] است، نیست. ▪ تلاوت قرآنى، مطلوب است که انسان با تدبّر بخواند و کلمات الهى را بفهمد، که به نظر ما، مى‏شود فهمید. اگر انسان لغت عربى را بلد باشد و آنچه را هم که بلد نیست، به ترجمه مراجعه کند و در همان تدبّر کند؛ دوبار، سه‌بار، پنج‏بار که بخواند، انسان فهم و انشراح ذهنى نسبت به مضمون آیه پیدا مى‏کند که با بیان دیگرى حاصل نمى‏شود؛ بیشتر با تدبّر حاصل مى‏شود؛ این را تجربه کنید. لذا انسان بار اول وقتى مثلًا ده آیه‏ ى مرتبط به هم را مى‏خواند، یک احساس و یک انتباه[توجه، عنایت] دارد؛ بار دوم، پنجم، دهم که همین را با توجه مى‏خواند، انتباه دیگرى دارد؛ یعنى انسان انشراح ذهن پیدا مى‏کند. هر چه انسان بیشتر انس و غور پیدا کند، بیشتر مى‏فهمد؛ و ما به این احتیاج داریم. ▪ عزیزان من! کسانى که پایشان لغزید، خیلى از مواردش را که ما دیدیم، ناشى بود از عدم تعمّق در امر دین و معارف اسلامى؛ شعائرى بود، شعارهایى بود، احساساتى بود، بر زبانشان بود، اما در دلشان عمق نداشت… یکى از راه‌هایى که این عمق را در اعتقادات انسان، در مبانى فکرى انسان، در روح انسان، در ایمان انسان ایجاد مى‏کند، انس با قرآن است. ▪ بنابراین در زندگى حتماً قرآنِ با تدبّر را در نظر داشته باشید و نگذارید حذف شود».[ قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با هیئت دولت وقت، ۱۷/۷/۸۴] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 03.mp3
14.35M
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام و کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 راهزنان امت ⏪ یك سنت جاهلی هست كه نزدیك ‌ترین گروه به هر رهبری دیرترین گروه ایمان آورنده به آن رهبرند، برای همه انبیا همین طور بود؛ دیرترین شهر و آخرین شهری كه به پیغمبر ایمان آوردند شهر خود پیغمبر بود یعنی مكه، این بود كه «أقرب» به حسب به مكان «أبعد» بحسب مكانت است. همشهری های غالب افراد این ‌طور است، هم روستایی های غالب افراد این طور است، هم كشوری های غالب افراد این‌ طور است، هم قاره ‌ای های غالب افراد این‌ طور است؛ خب این رقابت است یا حسادت است «أَوْ مَا شِئْتَ فَسَمّه» بود. مردم مدین فرمایش شعیب را نپذیرفتند، مردم منطقه ‌های دورتر حرف های ایشان را قبول كردند كه بیایند و بپذیرفتند، اما اینها نمی‌ گذاشتند! اینها كسانی بودند كه نه قبول می ‌كردند و نه می‌ گذاشتند كسی قبول كند. اصل این جریان در سورهٴ مباركهٴ «انعام» به عنوان یك بحث جامع گذشت كه ﴿وَهُمْ ینْهَوْنَ عَنْهُ وَینْأَوْنَ عَنْهُ﴾ «نائی» یعنی دور كه می‌ گویند حج تمتع برای «نائی» است یعنی برای انسانی كه از مكه و حرم دور است، فرمود اینها هم «نائی»‌اند هم «ناهی»، هم خودشان از حریم دین دور هستند، هم دیگران را به عنوان نهی از معروف نمی‌ گذارند اینها دین را بپذیرند ﴿وَهُمْ ینْهَوْنَ عَنْهُ وَینْأَوْنَ عَنْهُ وَإِنْ یهْلِكُونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ وَما یشْعُرُونَ﴾.[1] ⏪ این رسم خیلی از افراد تبهكار بود. این «سنت سیئه» در قوم شعیب (سلام الله علیه) هم ظهور كرد، خودشان كه ایمان نیاوردند سر راه مؤمنین را هم می ‌گرفتند، آن‌گاه شعیب (سلام الله علیه) از طرف خدا به آنها فرمود: ﴿وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ﴾[2] شما سر هر راهی می ‌نشینید نمی‌ گذارید یك عده ‌ای بیایند با من مصاحبه كنند و ایمان بیاورند، هم سر راه معنوی می ‌نشینید نمی‌ گذارید تبلیغات من به آنها برسد و آنها از تبلیغات من با خبر بشوند، هم سر راه حسی آنها می‌ نشینید از شهر یا روستای دیگر بخواهد بیاید راهزنی می ‌كنید. ⏪ قرطبی در ذیل این آیه نقل می ‌كند كه در شب اسراء وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) به جبرئیل فرمود من یك چیزی دیدم، دیدم كه در راه یك چوبی است كه هر كه بخواهد برود این چوب یا لباسش را پاره می‌كند یا بدنش را خونی می‌كند، این چیست؟ فرمود این راهزنان امت هستند كه این متمثل شده است برای وجود مقدس پیامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «لیله الاسراء» به یك چوب تیزی كه به لباس آدم بخورد پاره می ‌كند، به بدن آدم بخورد خونی می ‌كند، فرمود اینها راهزن هستند.[3] خب این گروه راهزن هم در راه معنوی می ‌نشستند كه نمی ‌گذاشتند تبلیغات شعیب (سلام الله علیه) به آنها برسد هم روی راه حسی می‌ نشستند نمی ‌گذاشتند آنها از نزدیك بیایند با شعیب (سلام الله علیه) مصاحبه كنند. [1] . سوره انعام، آیه 26. [2] . سوره اعراف، آیه 86. [3] . الجامع لاحکام القرآن، ج7، 249. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف ـ جلسه 107 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
کتاب صراط، صفحه ۱۲۴ 📈 شهادت ، بالاترین نعمت تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
کتاب صراط، صفحه ۱۲۴ 📈 شهادت ، بالاترین نعمت ◼️ انسان عظيم، در راه دنيا به بن بست مى‏ رسد و در راه خدا به عجز. و عظمت مذهب در همين است كه پوچى و عبث انسان را به عجز تبديل مى‏ كند. ◾️ تو كه استعدادهايى دارى، بى ‏آرام و نيروهايى دارى پر توان، هنگامى كه به راه افتادى، در محدوده ‏ها نمى ‏توانى دوام بياورى. اين رود عظيم وجود تو، اين حوض ‏هاى كوچك را در لحظه پر مى ‏كند و اين جريان مستمر، به عبث و پوچى مى ‏رسد و مرداب مى‏ سازد. ◾️ اين است كه در راه دنيا به بن‏بست مى ‏رسى و در اين بن ‏بست به پوچى.تو كه راه افتاده ‏اى، تمامى هستى براى تو بيش از يك پوسته نيست، كه جوجه ‏هاى به راه افتاده بايد با نوك ‏هايشان سوراخ كنند و از بن‏ بست بيرون بيايند. ◾️ تو كه راه افتادى دنيا با تمامى وسعتش مى ‏شود زندان تو و سجن تو و تو آزادى را و شهادت را و مرگ و لقاء خدايت را از تمامى نعمت‏ ها بالاتر مى‏ دانى، که آزادى از زندان براى زندانى هر چند كه بهترين غذا و مكان را به او ارزانى كرده باشند، از هر چيز ارزنده ‏تر است. ◾️و اين است كه شهادت براى اين روح ‏هاى عظيم‏ تر از هستى، بالاترين نعمت است. انسان بزرگ‏ تر از اين زندگى و عظيم‏ تر از اين هستى است. اين است كه راه مى ‏افتد و هنگامى كه راه افتاد ديوارها را احساس مى ‏كند و زندان را مى ‏فهمد و پوچى و عبث در اين بن ‏بست تجربه مى ‏شوند. ◾️و تنها مذهب است كه جهت انسان را مى‏ تواند عوض كند و او را از محدودهاى تنگ، بيرون بياورد و حتى بهشت را به عنوان منزل- نه مقصد- معرفى كند و جهت حركت انسان را به سوى نامحدودى بگذارد، كه تمامى توان او را از علم و عقل و عشق و عمل او را مى ‏بلعد و راه هنوز ادامه دارد. 📝 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۴ تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
امید داشته باشیم به فضل او .mp3
3.61M
📌ذکر یونسیه امیدواری به لطف و عنایت حضرت دوست عین صاد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۶۵ 📌مرحله محبّت الی پس از مراحل و ، استقامت و مستقیم باید روی مرحله محبّت به کار کند و محبّت غیر را در دل نداشته باشد و هر قدر درجه بالا می‏ رود محبتش به بیشتر بشود. بلکه باید تنها و تنها را دوست داشته باشد و اگر به هر چه غیر از دارد برای باشد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره طارق.docx
17.5K
📌 نگاشت 23: پویش موضوعی سوره طارق ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره طارق حاوی بیش از200 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. 🔰ثواب انتشار و استفاده این فایل را به پیشگاه امام جواد الائمه علیه السلام هدیه کنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره ناس.docx
26.9K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 12:تفسیر متنی سوره ناس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 یک جلسه ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام جواد الائمه علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📌 نصرت الهی 📜 «نَصر» به عزّت متّصف نمی شود، آن عزّت است که باعث «نَصر» است. عزّت یعنی نفوذناپذیری، انسان نفوذناپذیر را می گویند «عَزیز»، چون نفوذناپذیر است در دیگران نفوذ می کند و می شود غالب، وگرنه عزّت به معنای غلبه نیست! عزّت به معنای نفوذناپذیری است و لازمهٴ نفوذناپذیری هم پیروزی است؛ خدا عزیز است، انبیا عزیز هستند و دین عزیز است یعنی نفوذناپذیر هستند. عزّت باعث نصرت است، نه اینکه «نَصر» متّصف به عزّت بشود، چون دین عزیز است و پیغمبر عزیز است منصور هستند، نه اینکه «نَصر» عزیز باشد؛ منتها گفتند عزّت به معنای «نُدرة الوجود» هم هست. «عزیز الوجود» یعنی «نادر الوجود» و کمیاب، آن گوهرهای کمیاب را می گویند «عزیز الوجود» و «نادر الوجود» هستند. این نصرت های کمیاب و کم نظیر را می گویند «نصرت عزیز». 📜 در جریان فتح مکّه که وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فاتحانه وارد مکه شد، اباسفیان ملعون قدم می زد متحیرانه می گفت: «لَیتَ شِعْرِی بِأَی شَیءٍ غَلَبْتنِی»[1] این جمله را تکرار می کرد، چگونه شد که اینها پیروز شدند؟! جمعیت ما بیشتر بود، سربازان ما سواره بودند و آنها پیاده، ما به سربازمان خود شمشیر دادیم و آنها چوب دادند، چگونه شد که آنها پیروز شدند و ما شکست خوردیم؟! وجود مبارک حضرت از پشت سر رسید و دست بر دو کتف اباسفیان گذاشت و فرمود: «بِاَللهِ غَلَبْتُك یا أَبَا سُفْیانَ»! کلّ نظام سپاهیان و مأموران الهی هستند، تنها آن عنکبوت نیست که تارش در غار کمک کرده و حضرت را نیافتند، آنچه در جهان امکان هست سپاه و ستاد خداست! گاهی به زمین می گوید بگیر: ﴿فَخَسَفْنَا بِهِ وَ بِدَارِهِ الأرْضَ﴾،[2] گاهی به دریا می گوید بگیر: ﴿فَغَشِیهُم مِنَ الْیمِّ مَا غَشِیهُمْ﴾،[3] گاهی به باد می گوید بگیر: ﴿سَخَّرَهَا عَلَیهِمْ سَبْعَ لَیالٍ وَ ثَمَانِیةَ أَیامٍ﴾[4] به هر چه دستور داد گرفتند! تنها «شَقُّ القَمَر» که نبود! «شَقُّ الحَجَر» بود، «شَقُّ الأرض» بود، «شَقُّ الماء» بود، «شَقُّ الشَّجَر» بود، این ﴿لِلّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الأرْضِ﴾[5] هست! ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ﴾! اینها سپاه و ستاد الهی هستند که گاهی می گیرند. 📜 این «نَصر»، یک نصرت «عزیزُ الوجود» و گوهر کمیابی است که پیش بینی نمی شد. در سوره مبارکهٴ «حَشر» فرمود ما کاری کردیم که نه دوست خیال می کرد نه دشمن! خودشان در مدینه کوخ نشین هستند! اینها فقرایی بودند که زیر بار وام های ربوی یهودی ها بودند! در اوّل سوره مبارکهٴ «حشر» فرمود شما یادتان است، نه دوستان خیال می کردند و نه دشمن ها! دوستان می گفتند که وضع ما این است ما چگونه پیروز می شویم؟! دشمنان هم که خودشان مقتدرانه زندگی می کردند، ﴿مَا ظَنَنتُمْ أَن یخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللَّهِ﴾؛[6] دشمنان می گفتند ما در حِصن و قلعه هستیم و آنها دسترسی به ما ندارند! شما هم می گفتید ما پابرهنه ایم! ما کاری کردیم که نه دوست خیال می کرد و نه دشمن! انقلاب اسلامی هم همین‌طور بود! نه دشمن خیال می کرد ـ یعنی استکبار و صهیونیست ـ و نه خیلی از دوستان؛ فرمود: ﴿مَا ظَنَنتُمْ أَن یخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُم مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِنَ اللَّهِ﴾، آغاز آیه هم این است: ﴿هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِیارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ﴾؛ اولین بار ما این کارها را کردیم! ما کاری کردیم که به ذهن هیچ‌ کس نیامده! الآن هم همان کار را می تواند بکند، این‌طور نیست که فرق بکند! الآن هم همین‌ طور می ‌کند، ما نباید عوض بشویم! ما اگر برابر همان آیه سوره «حشر» و همین آیات را عمل بکنیم، فیض الهی همیشه هست، این‌ طور نیست که حالا ـ معاذالله ـ آن وقت [سنت الهی] عوض شده باشد! فرمود ما کاری کردیم که هیچ‌کس فکر نمی کرد، الآن هم همین است! [1]. السیرة الحلبیة، ج3 ص55؛ الروض الانف الوكیل، ج7، ص135. [2] . سوره قصص، آیه81. [3] . سوره طه، آیه78. [4] . سوره حاقّه، آیه7. [5] . سوره بقره، آیه284. [6] . سوره حشر، آیه2. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه فتح ـ جلسه 1 تاریخ: 1395/03/01 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
📝 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۷ 📈 آه من قلة الزاد و طول الطریق ... ◽ اين عظمت مذهب است كه عبث را به عجز تبديل مى ‏كند تا آنجا كه على مرد راه مى ‏گويد:آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ و طول الطَّريق.واى از توشه ‏ى كم و راه دور. اين عجز على است. ◽ على كه تمامى دنيا در چشمش كمتر از يك كفش پاره و كمتر از آب بينى بز و كمتر از روده ‏ى خوك در دست جزامى است.همين على در اين راه به عجز مى‏ رسد و فرياد بر مى‏ دارد آه ... ◽ و اين‏ آه على را كسى مى ‏فهمد، كه سينه ‏ى على را فهميده باشد. سينه‏ ى او نه همچون سينه ‏ى ماست كه تحمل خودمان را نداريم و به عجز مى‏ رسيم على سينه ‏اى دارد كه دشمنش در آن شناور است، كه دشمن از وسعت آن در تنگناست. ◽ از همين سينه، على آه مى‏ كشد كه واى از توشه‏ ى كم و از راه دور. و همين راه دور است كه انسان را از بن‏ بست و عبث مى‏ رهاند و به فكر وا مى ‏دارد تا مركبى ديگر بيابد و پس از عجز با اين مركب گام بردارد. 📝 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۷ 🌐www.einsad.ir 🔅🔅🔅 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (171) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 بحث روايى ✅ 2- نعمتهاى باطنى و معنوى ▫ عن اميرالمؤ منين (عليه السلام ):... و اما قوله (صراط الذين انعمت عليهم ) فتلك النعمة التى انعمها الله عزوجل على من كان قبلنا من النبيين و الصديقين. فنساءل الله ربنا اءن ينعم علينا كما اءنعم عليهم (بحار، ج 24، ص 13)... ليس هولاء المنعم عليهم بالمال و صحة البدن، و ان كان كل هذا نعمة من الله ظاهرة، اءلا ترون اءن هؤ لاء قد يكونون كفارا اءو فساقا فما ندبتم الى اءن تدعوا باءن ترشدوا الى صراطهم و انما امرتم بالدعاء باءن ترشدوا الى صراط الذين انعم عليهم بالايمان بالله و تصديق رسوله و بالولاية لمحمد و آله الطيبين... (نور الثقلين، ج 1، ص 23)اءى قولوا: اهدنا صراط الذين اءنعمت عليهم بالتوفيق لدينك و طاعتك لا بالمال و الصحة فانهم قد يكونون كفارا اءو فساقا ▫ عن الباقر (عليه السلام ):... و نحن من نعمة الله على خلقه (نور الثقلين، ج 1، ص 24.) ▫ عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم: يعنى اءنعمت عليهم بولاية على بن اءبى طالب... (تفسير صافى، ج 1، ص 74.) 👈 اشاره: كاملترين نعمتى كه خداوند پس از تبيين توحيد ناب بر امت اسلامى ارزانى داشت، ولايت موحدان محض، يعنى اهل بيت عصمت (عليهم السلام ) است و آنچه به عنوان مصداق در اين امت مرحومه مطرح است غير از اطلاق يا عموم مفهومى آيه خواهد بود. بنابراين، آنچه در اين گونه احاديث آمده است به عنوان جرى و تطبيق مصداقى است، نه تفسير مفهومى. احاديث مزبور شاهد گويايى است كه مراد از نعمت مطلوب در سوره حمد نعمت معنوى و باطنى است، نه نعمت مادى و ظاهرى. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مائده 04.mp3
15.17M
4 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام جواد الائمه علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 ✅ شهادت حضرت امام جواد الائمه علیه السلام را تسلیت و تعزیت میگوییم. حضرت امام جواد علیه السلام بنابر مشهور و معروف در روز سه شنبه آخر ذی قعده سال 220ه.ق بوسیله سمّی که توسط معتصم فرستاده شده بود و به دست همسرش به شهادت رسید. ✅ عبدالله ابن رزین میگوید من مجاور مدینه بودم امام جواد علیه السلام هر روز هنگام ظهر مسجد النبی (ص) آمده و پس از زیارت قبر رسول خدا به خانه فاطمه الزهرا (ع) رفته و به عبادت مشغول میگردید و این کار هر روز آن حضرت بود. اصول کافی ج (1) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۰ ـ ۱۶۸ 📌پیروی نکردن از شیطان الی نباید از به هیچ وجه پیروی کند زیرا هیچ گاه به راه خیر و خوبی را نشان نمی‏ دهد بلکه او همیشه به بدی و کارهای زشت فرمان می‏ دهد و شما را وادار می‏ کند که وقتی درباره و معارف حقّه می‏ خواهید بحث کنید چیزی را بگویید که از آن اطّلاعی ندارید بلکه به گفته‏ های پدران و سنتهای قدیمی و حتّی گذشته که از استفاده نکرده و از خطا نبوده و راهنمایشان و معصومین نبوده ‏اند اکتفا کنید که واضح است این عمل الی را از مستقیم منحرف می‏ کند و به لقای پروردگار نمی‏ رسد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌عبادتِ گوینده یکی از بیانات نورانی (سلام الله علیه) این است که: (مَن اَصغی اِلی ناطِق فَقَد عَبَدَه فَاِن کانَ الناطِقُ یَنطِقُ عَنِ الله فَقَد عَبَدَ الله وَ اِن کانَ الناطِقُ یَنطِقُ عَن اِبلیس فَقَد عَبَدَ اِبلیس). کسی کتابی را می خواند، صحنه ای را می بیند، فیلمی می بیند، حرف کسی را گوش می دهد؛ دارد او را می کند. اگر او از خدا و پیغمبر می گوید که این در حقیقت خدا و پیغمبر را عبادت کرده است. اگر او از هوا و زمین و آسمان، بیهوده سخن می گوید، دارد را عبادت می کند. آنوقت انسان مطالعاتش مشخص می شود، صرف وقتش مشخص می شود؛ پایان کار هم خیلی روشن نیست چه زمانی است! ما که حرم مشرف می شویم، می گوئیم: (کَلامُکُم نُور)؛ از اینها تر چه کسی است؟!! 🔷️ ر.ک تحف العقول / صفحه ۴۵۶ و من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۶۱۶ _ زیاره جامعه لجمیع الائمه (ع) ✅ درس اخلاق _ دماوند ؛ ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 محبّت مستقر ▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا و أُجُورَكُم بِمُصَابِنَا بِالْسَیدنا وَ مَولانَا جَوادُ الْأُمَةِ وَ الْأَئِمَّة عَلَیهِ وَ عَلی‏ آبَائِهِ الأطْیبِینَ وَ أَبْنَائِه الأَنْجَبین آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء» این سوگ و ماتم را به پیشگاه ولیعصر و عموم علاقمندان قرآن و عترت و شما علمای بزرگوار و برادران و خواهران ایمانی تسلیت عرض می‌کنیم! ما در برابر اینها چندین مسئولیت داریم. اولین مسئولیت ما محبت است که دوست اینها باشیم. وقتی دوست، دوستش را از دست می ‌دهد، عزادار است. عزاداری مربوط به سعه و ضیق خود آن دوستی است، تا ما چه اندازه با این خاندان ارتباط داشته باشیم. مستحضر هستید که دوستی اینها اجر رسالت است، معلوم می‌شود مهم ‌ترین ذخیره است که ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً﴾. این آیه ﴿قُل لاَ أَسْأَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی﴾[1] چه می‌ خواهد بگوید؟ این کلمه ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، این می ‌شود ظرف لغو؛ این [مودّت] را کلیمی هم دارد، مسیحی هم دارد، مگر اینکه کسی امیرمؤمنان را یا اهل‌بیت را نشناسد! این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودت نیست، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه است برای آن «المستقرّة»، «إلا المودة المستقرة فی القربی»، این فرق ما مسلمان‌ ها با دیگران است. اگر این ظرف، ظرف مستقر شد نه ظرف لغو و اگر این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ متعلق به محذوف است نه به مودّت، یعنی تمام حیثیت دوستی ما برای اینهاست. ▪️ این بیان نورانی که در سوره مبارکه «توبه» است: ﴿قُل‏ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَ أَبْنَاؤُكُمْ .... أَحَبَّ إِلَیكُم مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا﴾[2] یعنی همین، آن وقت کل حیثیت علاقه ما برای اینها می ‌شود. آن وقت اگر ما به خودمان یا به فرزندانمان یا به شغلمان علاقمندیم، برای اینکه به اینها وابسته است. آن وقت این می‌ شود شیعه خالص! این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ مفعول واسطه برای مودّت نیست، این ﴿فِی الْقُرْبَی﴾ ظرف مستقر است متعلق است به «المستقرّة»؛ یعنی تمام محبّت ما مستقر در دودمان شماست. ▪️ امروز روز جواد الأئمه (سلام الله علیه) است و ما داغداریم. همین امام جواد (سلام الله علیه) فرمود به اینکه «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ».[3] بارها به عرضتان رسید که ما در فضای مجازی نیستیم، ما در فضای حقیقی هستیم. این سیم حقیقت نیست تا بی ‌سیم بشود مجاز. این چهره و شیشه تلویزیون حقیقت نیست تا بی‌ شیشه بشود مجاز. همین دستگاه موبایل و غیر موبایل که اندیشه را نقل و انتقال می‌ دهد، فضا، فضای حقیقی است، سخن از مجاز نیست. عزیزان ما این جوان‌ های ما باید بدانند، امام جواد (سلام الله علیه) فرمایش ایشان این است که اگر کسی گوشی ‌اش را باز کرد و دارد حرف کسی را گوش می ‌دهد، سخنرانی کسی را گوش می ‌دهد، این شخص دارد او را عبادت می ‌کند! اگر او حرف خدا و پیغمبر و اینها را زد، عبادت است. این بیان نورانی امام جواد است: «مَنْ أَصْغی إِلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَهُ فَإِنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَدْ عَبَدَ اللّهَ وَ إِنْ كانَ النّاطِقُ ینْطِقُ عَنْ لِسانِ إِبْلیسَ فَقَدْ عَبَدَ إِبْلیسَ»، این یک ساعت این را باز کرده، دارد شیطان را می ‌پرستد! [1]. سوره شوری، آیه23. [2]. سوره توبه، آیه24. [3]. تحف العقول، ص456 📚 سخنرانی در روز شهادت امام جواد علیه السلام تاریخ: 1397/05/21 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◼️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الْبَرَّ التَّقِيَّ الْإِمَامَ الْوَفِيَّ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی 🆔@rahighemakhtoom