Al-Burooj04.mp3
6.51M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 32:تفسیر صوتی سوره بروج
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه چهارم(پایان)
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره بروج جلسه 4.docx
25K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 33:تفسیر متنی سوره بروج
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه چهارم(پایان)
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
اخلاق هدف گرا.mp3
1.29M
فن_اخلاق
#همت_والا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢اخلاق هدف گرا
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/09/12
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#فن_اخلاق
#همت_والا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢اخلاق هدف گرا
⏺ آیا اخلاق هدف گرایی است یا وظیفه گرایی؟ معلوم است که هدف گرایی است. یک انسان تنگ نظر به دنبال وظیفه است, یک انسان صاحب نظر به دنبال هدف است؛ می بیند چه کسی این وظیفه را بر او معین کرده و برای چه باید به این وظیفه عمل کند. این دورنظر بودن و بلندنظر بودن که در بخشی از دعاهای صحیفه است که خدایا معالی اخلاق را به ما عطا بکن![1] یا آن روایت نورانی سید الشهداست که از پیغمبر (علیهما آلاف التحیة و الثناء) نقل کرد که «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مَعَالِی الْأُمُورِ وَ یكْرَهُ سَفْسَافَهَا»؛[2] خدا همتهای بلند را دوست دارد و همت پست را دوست ندارد. یک وقت کسی وارد حوزه می شود می خواهد روحانی و عالم همان روستایش بشود; این همّت پست را خدا هرگز دوست ندارد. یک وقت است از روستای سُهروَرد کسی بیرون می آید شیخ اشراق می شود. خود شیخ اشراق می فرماید وقف نامه ای در نیامده که خدای سبحان علم را وقف مردم فلان شهر بکند و مردم فلان روستا محروم باشند.[3] یک وقت کسی وارد حوزه یا دانشگاه می شود که مثلاً مدرکی بگیرد، این همّت پست را خدا دوست ندارد: «إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مَعَالِی الْأُمُورِ وَ یكْرَهُ سَفْسَافَهَا» از همان اول انسان با هدف بلند و همت والا وارد حوزه و دانشگاه بشود. از او بخواهد تا هر چه خود او داد را بپذیرد.
⏺ پس اصل اخلاق هدف است و چون اخلاق الهی است, وظیفه را خدا معین میکند، هدف را هم خدا معین می کند; منتها برخی ها دارای هدف ضعیف هستند, به اخلاق علاقمند هستند متخلق به اخلاق اند دستورات اخلاقی را انجام می دهند: «خَوْفاً مِنَ النَّارِ»[4] مبادا عذاب بشوند; طمع ندارد برای اینکه جهنم نرود, بی عفتی نمی کند برای اینکه به جهنم نرود, خیانت نمی کند برای اینکه به جهنم نرود, این نازل ترین مرتبه است. از این مرحله بالاتر «شَوْقاً إِلَی الْجَنَّةِ» است و از این دو مرحله بالاتر ﴿حُبًّا لِلَّهِ﴾[5] است, «وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَة»[6] است, همان طوری که عبادت سه بخش دارد, سه هدف دارد, اخلاق هم همچنین. انسان وظیفه گرا از آن اصل باز مانده است, نه چون به من گفتند این کار را بکن بله به من گفتند این کار را بکن, من هم باید این کار را بکنم; اما برای چه مطرح است از چه کسی دستور بگیرم و برای چه امتثال بکنم یعنی مبدأ و معاد را در نظر داشتن هر دو مطرح است. بنابراین عنصر اصلی فن اخلاق وظیفه گرایی نیست هدف گرایی است و هدف هم سه قسمت است و بالاترین آن هم ﴿حُبًّا لِلَّهِ﴾ است.
[1]. صحیفه سجادیه, دعای20; «وَ هَبْ لِی مَعَالِی الْأَخْلَاق».
[2]. وسائل الشیعة، ج17، ص73؛ عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج1، ص67؛ تاریخ یعقوبی، ج2، ص246؛ «و قیل للحسین: ما سمعت من رسول الله؟ سَمِعتُه یقُول: إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ مَعَالِی الْأُمُورِ وَ یكْرَهُ سَفْسَافَهَا».
[3]. حکمة الاشراق، ص9؛ «فلیس العلم وقفا علی قوم لیغلق بعدهم باب الملكوت و یمنع المزید عن العالمین، بل واهب العلم...».
[4]. علل الشرائع، ج1، ص57.
[5]. سوره بقره، آیه165.
[6]. مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول(علیهم السلام), ج7, ص81.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/09/12
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 34:تفسیر صوتی سوره بروج
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدرآقای محسن قرائتی
📒 جلسه اول
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 34:تفسیر صوتی سوره بروج
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدرآقای محسن قرائتی
📒 جلسه دوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
بروج 3.قرائتی.mp3
678.8K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
#تفسیر_صوتی
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت 35:تفسیر صوتی سوره بروج
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدرآقای محسن قرائتی
📒 جلسه سوم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام موسی کاظم سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۹۹ #سوره_آل_عمران
📌سدّ راه #خدا
بدترين کارها سدّ راه #خدا است، يعنی کسانی که نگذارند مردم به #حقيقت دين برسند و افکار #باطل را به آنها تزريق کنند، از چهارچوب آيات #قرآن و #روايات خارج شوند و مطالب نادرست را به خورد مردم بدهند. سدّ راه #خدا کرده اند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#صادر_اول
#مقام_ولایت
#حیات_بخشی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 تجلّی اعظم
▪️ فرا رسیدن محرم الحرام را به پیشگاه ذخیره عالم ولی عصر (ارواحنا فداه) تعزیت عرض می كنیم. امیدواریم ذات اقدس الهی به همه ما توفیق حق شناسی نهضت عاشورا را مرحمت كند و از این تجلّی اعظم حداكثر بهره را ببریم!
▫️ تجلّی یك فرق جوهری با تجافی دارد. امور مادی اگر كاری از آنها ساخته است در حدّ تجافی است، ولی امور معنوی و علمی كاری كه از آنها ساخته است با تجلّی همراه است. تجافی آن است كه اگر چیزی در جایی باشد هرگز در جای دیگر اثر نمی كند مگر اینكه خودش آن جا را خالی كند و به جای دیگر منتقل بشود تا در آن جا اثر بگذارد، این خاصیت تجافی است كه در قلمرو طبیعت و موجودات مادی است؛ اما تجلّی عبارت از آن است كه یك موجود مجرد و شریف در عین حال كه در مقام رفیع خود موجود است، بدون تجافی و جا خالی كردن جای دیگری را روشن كند، حیات ببخشد، مشكل او را حل كند، بیماری او را برطرف كند، فقر فكری فرهنگی او را بزداید و مانند آن؛ مانند علم، حكمت و معارف الهی. علم این چنین نیست كه از قلب یك عالم جدا بشود، تجافی كند، جا خالی كند و به ذهن جاهل برسد تا او را عالم بكند.
▪️ ذات اقدس الهی آیاتی دارد و سراسر عالم جلوه اوست، اما همه اینها یكسان نیستند، درجات و مراتبی دارند، حتی در بخش نبوت و رسالت هم مراتب وجود دارد ﴿تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ﴾[1] در بین این تجلّیات خاص، یعنی كتاب های آسمانی و پیام آوران غیبی انبیا و اولیا یك تجلّی، تجلّی اعظم است و آن تجلّی صادر اول است یا ظاهر اول است؛ آن انسانی است كه اكمل انسان هاست و آن وجود مبارك خاتم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) است. گرچه در آن نشئه بین چهارده معصوم (علیهم السلام) تفاوتی نیست، چون در آن جا نور واحدند[2] و كثرتی نیست تا كسی بر دیگری افضل باشد، اما این تفاوت در عالم طبیعت و ناسوت ظهور می كند.
▪️ بنابراین گرچه همه انبیا تجلّی عظیم هستند و همه كتاب های آسمانی تجلّی عظیم است، ولی حضرت ختمی مرتبت تجلّی اعظم است و قرآن حكیم هم تجلّی اعظم؛ زیرا شخصیت حقوقی ختمی مرتبت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) همتای قرآن كریم است كه هرگز از او جدا نبود و نیست و نخواهد شد، این میشود تجلّی اعظم. اما درباره غیر از حضرت ختمی مرتبت اگر كسی بخواهد دارای تجلّی اعظم باشد باید از پیغمبر باشد اولاً و پیغمبر هم از او باشد ثانیاً؛ لذا وجود مبارك حسین بن علی بن أبی طالب (روحی و ارواح العالمین لمضجعه الشریف الفداء) او می تواند تجلّی اعظم در جهان اسلام، بلكه در جهان بشریت باشد؛ زیرا هم از پیامبر است و هم پیامبر از اوست، هم «حُسَیْنٌ مِنِّی» آمده است هم «اَنَا مِنْ حُسَیْن»[3] آمده است. اگر وجود مبارك سید الشهداء از تجلّی اعظم است یعنی رسول گرامی و اگر رسول گرامی از حسین بن علی است، این هماهنگی نبوت و امامت مایه ظهور و شكوفایی و جلوه خاص ولایت است كه قدر مشترك بین رسالت و امامت است، آن مقام منیع ولایت می شود جلوه أتَم، می شود تجلّی اعظم و می شود تجلّی اكبر.
============================
[1]. سوره بقره، آیه253.
[2]. الغیبة للنعمانی، ص93؛ «...یا مُحَمَّدُ إِنِّی خَلَقْتُ عَلِیاً وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَینَ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ نُورٍ وَاحِد...».
[3]. کامل الزیارات، ص52.
منابع اهل سنت: سنن الترمذی، ج5 ، ص658؛ «حدثنا الْحَسَنُ بن عَرَفَةَ حدثنا إسماعیل بن عَیاشٍ عن عبد اللَّهِ بن عُثْمَانَ بن خیثم عن سَعِیدِ بن رَاشِدٍ عن یعْلَی بن مُرَّةَ قال قال رسول اللَّهِ صلی الله علیه و سلم حُسَینٌ مِنِّی وأنا من حُسَینٍ أَحَبَّ الله من أَحَبَّ حُسَینًا حُسَینٌ سِبْطٌ من الْأَسْبَاطِ قال أبو عِیسَی هذا حَدِیثٌ حَسَنٌ».
📚 .سخنرانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تجلّی اعظم
تاریخ: 1382/12/13
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
🏴 از سری تولیدات رسانه ای بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء:
▪️ «عشق خونین»؛ سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
🔹پخش از شبکه قرآن و معارف سیما در
دهه اول محرم
🔹هر شب ساعت ۲۱
🔹تاریخ شروع پخش: پنجشنبه ۳۰ مرداد مصادف با شب اول ماه محرم
گفتنی است این سلسله برنامه هر شب از شبکه های دو و چهار سیما نیز باز پخش خواهد شد.
منبع: news.esra.ir
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 20
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
⏪ 61. استوارگويي: «من دلائل العقل النطق بالصّواب»[ همان، ص40.]؛ سخن صواب گفتن، از نشانههاي عقل است. «يُستدلّ علي عقل كلّ امري ءٍ بما يجري علي لسانه»[ شرح غررالحكم، ج6، ص448.]؛ با آنچه بر زبان آدمي جاري ميشود، ميتوان به عقل او پي برد. «يُستدلّ علي عقل الرّجل بحسن مقاله»[ همان، ص449.]؛ با نيك گفتاري انسان، ميتوان بر ميزان عقل او استدلال كرد. «ينبي ء عن عقل كلّ امري ءٍ ما ينطق به لسانه»[ همان، ص471.]؛ آنچه بر زبان انسان جاري ميشود، خبر از عقل او ميدهد. «جميل القول دليل وفور العقل»[ همان، ج3، ص369.]؛ سخن زيبا گفتن (گفتار نيكو) دليل فراواني عقل است، «دليل عقل الرّجل قوله»[ همان، ج4، ص8.]؛ نشان دهنده عقل آدمي، گفتار اوست. «كلام العاقل قوتٌ»[ همان، ص626.]؛ كلام عاقل، غذاي جان انسان است. «كلام الرّجل ميزان عقله»[ همان، ص629.]؛ سخن آدمي، ترازوي سنجش عقل اوست.
⏪ 62. عدالت در عمل: «من علامات العقل العمل بسنّة العدل»[ همان، ج6، ص44.]؛ از نشانههاي عقل، عمل به روش و طريقه عدل است.
⏪ 63. رعايت جايگاه خويش: «ما عقل من عدا طوره»[ همان، ص62.]؛ هر كس از حدّ و اندازه خويش تجاوز كند، عاقل نيست.
⏪ 64. دوستي با علما و نيكان: «ما ضادّ العلماء كالجهّال»[ همان، ج6، ص83.]؛ كسي مانند جهّال (نادانان) با علما دشمني نكرده است. «ينبغي للعاقل أن يكثر من صحبة العلماء والأبرار و يجتنب مقارنة الأشرار و الفجّار»[ شرح غررالحكم، ج6، ص446.]؛شايسته براي عاقل آن است كه معاشرت با علما و نيكان را زياد كند و از همراهي با بدان و گنهكاران دوري گزيند. فردوسي درباره تأثير مصاحبت و هم نشيني، چنين سروده است:
به عنبر فروشان اگر بگذري
شود جامه تو همه عنبري
و گر تو شوي نزد اَنگِشتگر
ازو جز سياهي نيابي دگر
▫ اين معنا در سخن بلند امير بيان، حضرت علي(عليهالسلام) كه رهنمود حكيمان و اديباني چونان فردوسي شد، چنين آمده است:
«صحبة الأخيار تكسب الخير كالرّيح إذا مرّت بالطّيب حملت طيباً»[ همان، ج4، ص202.]؛ همنشيني با نيكان، سبب كسب خير ميشود؛ همانند باد كه وقتي بر بوي خوش ميگذرد، خوشبو ميشود. «صحبة الأشرار تكسب الشرّ كالرّيح إذا مرّت بالنّتن حملت نَتِناً»[ همان، ص205.]؛ همنشيني با بدان براي انسان كسب شرّ ميكند، همانند باد كه وقتي بر بوي بد ميگذرد، بوي بد ميگيرد.
🍀🍀🍀
تجلّی اعظم.mp3
2.39M
#صادر_اول
#مقام_ولایت
#حیات_بخشی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 تجلّی اعظم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي
⏪ چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و
چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول.
▫ مقام رضا آن است كه :
🔹 اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند،
🔹 و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست،
🔹 و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است.
▫ آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [الاقبال بالاعمال، ص 224.]، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد.
بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت:
قوم ديگر مي شناسم ز اوليا
كه دهانشان بسته باشد از دعا
از رضا كه هست رام آن كرام
جستن دفع قضاشان شد حرام
[مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881.]
زهر در حلقومشان شكر بود
سنگ اندر راهشان گوهر بود
كفر باشد نزدشان كردن دعا
كاي اله از ما بگردان اين قضا
[مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25.]
آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است:
اي اخي دست از دعا كردن، مدار
با اجابت يا رَدِ اويت چه كار
[همان، دفتر ششم، بيت 2344.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 232
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست
چون گريست از بحر رحمت موج خاست
[همان، دفتر دوم، بيت 375.]
تا نگريد ابر كي خندد چمن
تا نگريد طفل كي جوشد لبن
[مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134.]
اي برادر طفلْ طفل چشم توست
كام خود موقوف زاري دان نخست
[مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443.]
كام تو موقوف زاري دل است
بي تضرّع كاميابي مشكل است
گر همي خواهي كه مشكل حل شود
خار محرومي به گُل مبدل شود
گر همي خواهي كه آن خلعت رسد
پس بگريان طفل ديده بر جسد
[همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444]
▫ البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [الاقبال بالأعمال، ص 224.]؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت:
روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او
آبروي خود بري گر آب روي خود بري
[ديوان حكيم سنائي، ص 657.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 32.mp3
9.64M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 53
📼 قسمت: سی و دوم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
☑ سلامتی جسمانی نعمتی عظیم و بسیار بزرگ
امیرالمؤمنین علیهالسلام
لانِعمَةَ فیالدُّنیا اَعظمُ مِن طُولِ العُمرِ وَ صِحَّةِ الجَسَدِ.
در دنیا نعمتی بالاتر از طول عمر و سلامتی بدن وجود ندارد. (شرح حدیدی، ج ٢٠، ص ٣٤١)
☑ فهم لذت خوردنی ها
امیرالمؤمنین علیهالسلام
بِصِحَّةِ المِزاجِ تُوجَدُ لَذَّةُ الطَّعمِ. كسی لذّت غذا را میفهمد كه مزاجی صحیح و سالم داشته باشد. (فهرست غرر، ص ١٩٩).
☑ درک کمال لذت خوردنی ها
امیرالمؤمنین علیهالسلام
بِالصِّحَّةِ تُستَكمَلُ الَّلذَّةُ. زندگی كه توأم با صحت و سلامتی باشد كمال لذّت و خوشی را خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ١٩٩)
☑ مقایسه
امام محمدباقر(علیهالسلام)
سلامَةُ الدّینِ وَ صِحَّةُ البَدَنِ خَیرٌ مِنَالمالِ.
سلامتی دین و ایمان و تندرستی بدن، از هر چه مال و ثروت (برای انسان) بهتر و بالاتر است. (وسائل، ج ١١، ص ٤٥١)
☑ آفت بزرگ
امیرالمؤمنین علیهالسلام
لاصِحّةَ مَعَ نَهَمٍ.
با پرخوری و شكمپرستی هیچوقت سلامتی وجود ندارد. (جلوههای حكمت، ص ٣٤١)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پیامبران برادرقومشان! استاد ملکی.Mp3
796.7K
#سوال
#قرآنی
@ostad_maleki
💢 پیامبران برادر قومشان!
در سوره مبارکه شعرا، از بعضی پیامبران به عنوان برادر قوم شان یاد می شود. به چه جهت خداوند متعال این تعبیر را برای پیامبران نسبت به قوم شان فرموده است و ثانیا چرا در مورد حضرت موسی علیه السلام و حضرت شعیب این تعبیر نیامده است؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابراز انزجار از منکرات
اگر یک کسی (خدای ناکرده) در #جامعه خلافی می کند، همین که از اول خیابان حرکت کرده، به نیمه خیابان که رسیده خودش را جمع می کند؛ در صورتی که هر کس او را دیده ابرو ترش کرده باشد؛ همین!! این اولین مرتبه #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر است، بعد از #انزجار قلبی. اگر یک کسی #بد_حجاب است، #بی_حجاب است؛ یا مشکل دیگری دارد، یا دارد #سیگار می کشد، وقتی از خیابان عبور می کند هر کس او را می بیند با ابروی ترش کرده نگاه بکند؛ این به نیمه خیابان که رسیده خاموش می کند! بالاخره او یک #عاطفه ای دارد! نه گفتن لازم است، نه برخورد لازم است؛ آنچه که لازم و #واجب (یعنی واجب فقهی) است بعد از انزجار قلبی، ابرو ترش کردن است، با قیافه #عبوس آدم این شخص را ببیند.
✅ درس اخلاق _ ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#منکرات
#منکر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۱ ـ ۱۰۳ #سوره_آل_عمران
📌 مرحله #صراط #مستقيم
#سالک الی #اللّه بايد در تقوا آن قدر پيشرفت و تمرين کند که خود را به مقام #اعتصام برساند اعتصام در #حقيقت امتناع است و از (عصم) گرفته شده؛ يعنی فرد با تقوا آن قدر خود را از گناه نگه می دارد و معرفت #خدا، رسول خدا و پيشوايان #دين يعنی #ائمّه اطهار عليهم السلام به او کمک می کنند تا او از همه بدیها نگه داشته می شود و به مرحله ضعيف #عصمت #انبياء می رسد؛ يعنی خودبخود #گناه نمی کند و بلکه گناه را #دوست نمی دارد و اگر همه مردم اين گونه شدند، تفرقه و جدايی در بين آنها نبوده و از لب گودال آتش هواهای #نفسانی نجات پيدا می کنند و اين معنی در زمان #ظهور حضرت ولی عصر روحی فداه صد درصد تحقّق پيدا می کند زيرا همه اهل #تزکيه نفس می شوند، و همه در #صراط مستقيم قرار می گيرند و به تقوای حقيقی و #اعتصام واقعی موفّق می گردند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دشواری شناخت نهضت کربلا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#امام_حسین
#سالار_شهیدان
#سید_الشهداء
#نهضت_عاشورا
#عدالت_طلبی
#شهادت
#مبارزه
#آزادیخواهی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ السلام علی الحسین
♦️ و علی علی بن الحسین
♦️ و علی اولاد الحسین
♦️ و علی اصحاب الحسین
سه دقیقه در قیامت 61.mp3
32.51M
📚 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه شصت و یکم
🔅🔅🔅
* بخشش حقالناس
* حقالناس سن و سال ندارد
* داستانهایی جالب از شیخ حسین انصاریان پیرامون امانت و حقالناس
* انواع امانتداری
* اجازه در سه مورد لازم نیست
* بشارت به افراد حریص در امانتداری
* دو ویژگی که مقام امیر المومنین ع را نزد پیامبر اکرم ص را بالا برد
* پیامدهای خطرناک خیانت در امانت در دنیا و آخرت
* قابل توجه مستاجران و صاحبخانهها
* فضیلت جبران حقالناس
* هاویه در قرآن
* دچار حقالناس تاوان نشویم
📅99/04/20
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
D1737291T14183520(Web).Mp3
519.7K
#سوال
#قرآنی
@ostad_maleki
🔅🔅🔅
📌 با توجه به آیات قرآنی آیا علم نزد خداوند محبوب تر است یا عبادت؟ چه نوع علمی؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آرزوی شهادت.mp3
1.4M
#محرم
#درس_جهاد_و_شهادت
#شعار_رسمی_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 آرزوی شهادت
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#محرم
#درس_جهاد_و_شهادت
#شعار_رسمی_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 آرزوی شهادت
▪️ «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اُجُورَكُمْ] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ [عَلَیهِ السَّلَامْ] وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ [عَلَیهِ الصَّلَاةُ وَ عَلَیهِ السَّلَامْ]».[1] شعار رسمی مُحرم، همین جمله هایی است كه شنیدیم؛ این شعار گذشته از اینکه ما را به یک عبادت دعوت می کند، ما را به یک جهاد توان فرسا هم هدایت می کند. این دعا و شعار رسمی ما شیعه هاست. این بخش دوم برای همیشه یك پیام زندهای دارد و عاشورا را برای همیشه زنده نگه می دارد. ما در این دعا از ذات اقدس الهی مسئلت می كنیم، آن توفیق را به ما بدهد كه ما خون بهای «حُسَین بْنِ عَلِی» را بگیریم. این شعار تنها برای ثواب نیست، این درس شهادت است! این درس جهاد است! بنابراین جریان كربلا و شهادت سالار شهیدان برای همیشه درس و پیامی برای گفتن دارد, این مطلب اول.
▪️ مطب دوم آن است كه «ریانِ بْنِ شَبِیب» كه خدمت امام رضا (سلام الله علیه) مشرّف شد، به حضرت عرض كرد که چرا غمگین هستید؟ حضرت فرمود امروز اوّل مُحرّم است و گریه بر سالار شهیدان فضایل فراوانی دارد، آنگاه دستورهای متعدّدی امام رضا به «ریانِ بْنِ شَبِیب» داد. وجود مبارك امام (سلام الله علیه) فرمود اگر خواستی گریه كنی برای سالار شهیدان گریه كن که چند جمله است، بخش دیگر سفارش های امام رضا (سلام الله علیه) این است كه «یا بْنَ شَبِیب» هر وقت به یاد «حُسَین بْنِ عَلِی» و شهدای كربلا افتادی، به ذات مقدس «حُسَین بْنِ عَلِی» خطاب بكن و بگو: «فَقُلْ مَتَی مَا ذَكَرْتَهُ ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾[2]»؛[3] هر وقت به یاد كربلا و «حُسَین بْنِ عَلِی» افتادی این ﴿یا لَیتَنِی﴾ را بگو، این یعنی چه؟ ما كه آن وقت كربلا نبودیم، ولی نه این پیام دارد! یعنی ای كاش من این فكر را می داشتم و الآن هم این فكر را داشته باشم که در راه دین جهاد كنم و در راه دین شهید بشویم. این ﴿یا لَیتَنِی﴾ آرزوی شهادت است، آرزوی جهاد است و آرزوی مبارزه است، پس این پیام زنده است! این یك خیال و آرزوی باطل كه نیست، این یك دستور است و دستور هم یك اثر عملی است. فرمود هر وقت به یاد كربلا و به یاد سیدالشهداء بودی بگو ﴿یا لَیتَنِی كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِیماً﴾. از آن طرف هم همین پیام هست، تنها به ما نگفتند كه به شهدا سلام بكنیم و بگوییم ای كاش ما با شما بودیم و راه شما را میرفتیم؛ به آنها هم گفتند كه بگویید ای كاش با ما بودید و می فهمیدید که اینجا چه خبر است![4] شهید هم همین حرف را دارد.
[1]. مصباح المتهجد، ج2، ص772.
[2]. سوره نساء, آیه73.
[3]. الامالی (للصدوق), ص130.
[4]. سوره یس, آیات26 و 27.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/07/15
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom