کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 20
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
⏪ 61. استوارگويي: «من دلائل العقل النطق بالصّواب»[ همان، ص40.]؛ سخن صواب گفتن، از نشانههاي عقل است. «يُستدلّ علي عقل كلّ امري ءٍ بما يجري علي لسانه»[ شرح غررالحكم، ج6، ص448.]؛ با آنچه بر زبان آدمي جاري ميشود، ميتوان به عقل او پي برد. «يُستدلّ علي عقل الرّجل بحسن مقاله»[ همان، ص449.]؛ با نيك گفتاري انسان، ميتوان بر ميزان عقل او استدلال كرد. «ينبي ء عن عقل كلّ امري ءٍ ما ينطق به لسانه»[ همان، ص471.]؛ آنچه بر زبان انسان جاري ميشود، خبر از عقل او ميدهد. «جميل القول دليل وفور العقل»[ همان، ج3، ص369.]؛ سخن زيبا گفتن (گفتار نيكو) دليل فراواني عقل است، «دليل عقل الرّجل قوله»[ همان، ج4، ص8.]؛ نشان دهنده عقل آدمي، گفتار اوست. «كلام العاقل قوتٌ»[ همان، ص626.]؛ كلام عاقل، غذاي جان انسان است. «كلام الرّجل ميزان عقله»[ همان، ص629.]؛ سخن آدمي، ترازوي سنجش عقل اوست.
⏪ 62. عدالت در عمل: «من علامات العقل العمل بسنّة العدل»[ همان، ج6، ص44.]؛ از نشانههاي عقل، عمل به روش و طريقه عدل است.
⏪ 63. رعايت جايگاه خويش: «ما عقل من عدا طوره»[ همان، ص62.]؛ هر كس از حدّ و اندازه خويش تجاوز كند، عاقل نيست.
⏪ 64. دوستي با علما و نيكان: «ما ضادّ العلماء كالجهّال»[ همان، ج6، ص83.]؛ كسي مانند جهّال (نادانان) با علما دشمني نكرده است. «ينبغي للعاقل أن يكثر من صحبة العلماء والأبرار و يجتنب مقارنة الأشرار و الفجّار»[ شرح غررالحكم، ج6، ص446.]؛شايسته براي عاقل آن است كه معاشرت با علما و نيكان را زياد كند و از همراهي با بدان و گنهكاران دوري گزيند. فردوسي درباره تأثير مصاحبت و هم نشيني، چنين سروده است:
به عنبر فروشان اگر بگذري
شود جامه تو همه عنبري
و گر تو شوي نزد اَنگِشتگر
ازو جز سياهي نيابي دگر
▫ اين معنا در سخن بلند امير بيان، حضرت علي(عليهالسلام) كه رهنمود حكيمان و اديباني چونان فردوسي شد، چنين آمده است:
«صحبة الأخيار تكسب الخير كالرّيح إذا مرّت بالطّيب حملت طيباً»[ همان، ج4، ص202.]؛ همنشيني با نيكان، سبب كسب خير ميشود؛ همانند باد كه وقتي بر بوي خوش ميگذرد، خوشبو ميشود. «صحبة الأشرار تكسب الشرّ كالرّيح إذا مرّت بالنّتن حملت نَتِناً»[ همان، ص205.]؛ همنشيني با بدان براي انسان كسب شرّ ميكند، همانند باد كه وقتي بر بوي بد ميگذرد، بوي بد ميگيرد.
🍀🍀🍀
تجلّی اعظم.mp3
2.39M
#صادر_اول
#مقام_ولایت
#حیات_بخشی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 تجلّی اعظم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي
⏪ چهارم. رضاي به قضاي الهي و اعتماد به مقدّر آن، به معناي ترك كار و رها نمودن اسباب نيست و چون دعا و سؤال از علل تحقق اشياست، ترك دعا و رها نمودن طلب، به منزله گسستن از نظام علّت و معلول خواهد بود و
چنين گسيختگي، نه معقول است و نه مقبول.
▫ مقام رضا آن است كه :
🔹 اولاً سالك صالح، طبق رهنمود عقل و نقل عمل كند،
🔹 و ثانياً اعتماد اصيل وي بر مسبب اسباب باشد؛ نه بر علل وسطيه كه سبب بودن آنها همانند اصل هستي و سعه وجود آنها در ظل تسبيب خداست،
🔹 و ثالثاً نتيجه جمع شرائط و رفع موانع در طول و عرض و حجم هندسه عليت و معلوليت، هرچه باشد، مورد رضاي او قرار گيرد، و چون دعا و طلب از شرايط شمرده شد، بنابراين ترك آن به مثابه انزجار از نظام علّي و معلولي است و چنين كراهتي با رضا هماهنگ نيست، زيرا رضايتمداري كار خداوند كه بدون اسباب كار نمي كند(اعم از سبب عادي و غير عادي، سبب مشهور يا مستور، سبب مُلكي يا ملكوتي)، در پرتو رضا به تمام مظاهر اسماي حسناي اوست كه جريان عليت و معلوليت از آن سنخ است.
▫ آري دعا و طلب مراتب دارد كه يكي از برجسته ترين مراحل آن اين است كه خواسته داعي اين باشد كه در قبال خواسته خداوند چيزي نخواهد. در اين مقام كه افعال چنين سالك كوي وصال، فاني در افعال الهي شد و اوصاف وي فاني در صفات حق شد و هيچ سهمي از بقاي شخصي او نماند و در طلب موحّد ناب شد و طالب و طلب محو گشت و فقط مطلوب ماند، سهم چنان دعا و طلبي، همانا بقاي بعد از فناست و با دعا و طلب الهي زنده است، چنان كه اگر سالكي به مقام منيع فنا نايل نشود و در مرتبه رضا بماند، باز بي دعا و طلب نخواهد بود، زيرا مدعو و مطلوب وي منزلت رضاست و همين را با لسان استعداد و زبان حال مي طلبد، چه اينكه گاهي آن را با زبان مقال جست وجو مي نمايد. كسي كه جز دعا مالك چيزي نيست: «لا يملك الاّ الدعاء» [الاقبال بالاعمال، ص 224.]، چگونه بدون دعا و طلب به سر مي برد.
بنابراين نفي دعا، نسبي است؛ نه نفسي، و همّت والاي برخي داعيان در طلب اين است كه چيزي نخواهند و چنين قضيه اي به عنوان موجبه سالبة المحمول مطرح است؛ نه موجبه، و نه موجبه معدولة المحمول، و نه سالبه محضه. به هر تقدير، آنچه در بيت:
قوم ديگر مي شناسم ز اوليا
كه دهانشان بسته باشد از دعا
از رضا كه هست رام آن كرام
جستن دفع قضاشان شد حرام
[مثنوي معنوي، دفتر سوم، بيت 1880 ـ 1881.]
زهر در حلقومشان شكر بود
سنگ اندر راهشان گوهر بود
كفر باشد نزدشان كردن دعا
كاي اله از ما بگردان اين قضا
[مثنوي معنوي، ط ك، ص 167، ب 22 و 23 الي 25.]
آمده است، بايد توجيه شود، چنان كه سراينده ابيات مزبور، خود معتقد به دعا و دعوت كننده به آن است:
اي اخي دست از دعا كردن، مدار
با اجابت يا رَدِ اويت چه كار
[همان، دفتر ششم، بيت 2344.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 231 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 232
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
رحمتم موقوف آن خوش گريه هاست
چون گريست از بحر رحمت موج خاست
[همان، دفتر دوم، بيت 375.]
تا نگريد ابر كي خندد چمن
تا نگريد طفل كي جوشد لبن
[مثنوي معنوي، دفتر پنجم، بيت 134.]
اي برادر طفلْ طفل چشم توست
كام خود موقوف زاري دان نخست
[مثنوي معنوي، ص 192، دفتر دوم، بيت 443.]
كام تو موقوف زاري دل است
بي تضرّع كاميابي مشكل است
گر همي خواهي كه مشكل حل شود
خار محرومي به گُل مبدل شود
گر همي خواهي كه آن خلعت رسد
پس بگريان طفل ديده بر جسد
[همان، ص 192، دفتر دوم، بيت 444]
▫ البته ريشه همه اين مطالب درست، گفتار نوراني اميرمؤمنان حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) است كه فرمود: «سلاحه البكاء» [الاقبال بالأعمال، ص 224.]؛ يعني اگر در جنگ با دشمن بيرون، آهن سلاح بُرنده است، در نبرد با دشمن درون و اظهار عجز در پيشگاه خالق بي چون، سلاح برنده «آه» است. در اين كوي، خودستاني كمال است؛ نه خودستايي، عجز هنر است؛ نه قوّت:
روي گردآلود بر زي او كه اندر راه او
آبروي خود بري گر آب روي خود بري
[ديوان حكيم سنائي، ص 657.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 32.mp3
9.64M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 53
📼 قسمت: سی و دوم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
☑ سلامتی جسمانی نعمتی عظیم و بسیار بزرگ
امیرالمؤمنین علیهالسلام
لانِعمَةَ فیالدُّنیا اَعظمُ مِن طُولِ العُمرِ وَ صِحَّةِ الجَسَدِ.
در دنیا نعمتی بالاتر از طول عمر و سلامتی بدن وجود ندارد. (شرح حدیدی، ج ٢٠، ص ٣٤١)
☑ فهم لذت خوردنی ها
امیرالمؤمنین علیهالسلام
بِصِحَّةِ المِزاجِ تُوجَدُ لَذَّةُ الطَّعمِ. كسی لذّت غذا را میفهمد كه مزاجی صحیح و سالم داشته باشد. (فهرست غرر، ص ١٩٩).
☑ درک کمال لذت خوردنی ها
امیرالمؤمنین علیهالسلام
بِالصِّحَّةِ تُستَكمَلُ الَّلذَّةُ. زندگی كه توأم با صحت و سلامتی باشد كمال لذّت و خوشی را خواهد داشت. (فهرست غرر، ص ١٩٩)
☑ مقایسه
امام محمدباقر(علیهالسلام)
سلامَةُ الدّینِ وَ صِحَّةُ البَدَنِ خَیرٌ مِنَالمالِ.
سلامتی دین و ایمان و تندرستی بدن، از هر چه مال و ثروت (برای انسان) بهتر و بالاتر است. (وسائل، ج ١١، ص ٤٥١)
☑ آفت بزرگ
امیرالمؤمنین علیهالسلام
لاصِحّةَ مَعَ نَهَمٍ.
با پرخوری و شكمپرستی هیچوقت سلامتی وجود ندارد. (جلوههای حكمت، ص ٣٤١)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پیامبران برادرقومشان! استاد ملکی.Mp3
796.7K
#سوال
#قرآنی
@ostad_maleki
💢 پیامبران برادر قومشان!
در سوره مبارکه شعرا، از بعضی پیامبران به عنوان برادر قوم شان یاد می شود. به چه جهت خداوند متعال این تعبیر را برای پیامبران نسبت به قوم شان فرموده است و ثانیا چرا در مورد حضرت موسی علیه السلام و حضرت شعیب این تعبیر نیامده است؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابراز انزجار از منکرات
اگر یک کسی (خدای ناکرده) در #جامعه خلافی می کند، همین که از اول خیابان حرکت کرده، به نیمه خیابان که رسیده خودش را جمع می کند؛ در صورتی که هر کس او را دیده ابرو ترش کرده باشد؛ همین!! این اولین مرتبه #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر است، بعد از #انزجار قلبی. اگر یک کسی #بد_حجاب است، #بی_حجاب است؛ یا مشکل دیگری دارد، یا دارد #سیگار می کشد، وقتی از خیابان عبور می کند هر کس او را می بیند با ابروی ترش کرده نگاه بکند؛ این به نیمه خیابان که رسیده خاموش می کند! بالاخره او یک #عاطفه ای دارد! نه گفتن لازم است، نه برخورد لازم است؛ آنچه که لازم و #واجب (یعنی واجب فقهی) است بعد از انزجار قلبی، ابرو ترش کردن است، با قیافه #عبوس آدم این شخص را ببیند.
✅ درس اخلاق _ ۱۳۹۳/۰۹/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امر_به_معروف
#نهی_از_منکر
#منکرات
#منکر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۱ ـ ۱۰۳ #سوره_آل_عمران
📌 مرحله #صراط #مستقيم
#سالک الی #اللّه بايد در تقوا آن قدر پيشرفت و تمرين کند که خود را به مقام #اعتصام برساند اعتصام در #حقيقت امتناع است و از (عصم) گرفته شده؛ يعنی فرد با تقوا آن قدر خود را از گناه نگه می دارد و معرفت #خدا، رسول خدا و پيشوايان #دين يعنی #ائمّه اطهار عليهم السلام به او کمک می کنند تا او از همه بدیها نگه داشته می شود و به مرحله ضعيف #عصمت #انبياء می رسد؛ يعنی خودبخود #گناه نمی کند و بلکه گناه را #دوست نمی دارد و اگر همه مردم اين گونه شدند، تفرقه و جدايی در بين آنها نبوده و از لب گودال آتش هواهای #نفسانی نجات پيدا می کنند و اين معنی در زمان #ظهور حضرت ولی عصر روحی فداه صد درصد تحقّق پيدا می کند زيرا همه اهل #تزکيه نفس می شوند، و همه در #صراط مستقيم قرار می گيرند و به تقوای حقيقی و #اعتصام واقعی موفّق می گردند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
دشواری شناخت نهضت کربلا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#امام_حسین
#سالار_شهیدان
#سید_الشهداء
#نهضت_عاشورا
#عدالت_طلبی
#شهادت
#مبارزه
#آزادیخواهی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ السلام علی الحسین
♦️ و علی علی بن الحسین
♦️ و علی اولاد الحسین
♦️ و علی اصحاب الحسین
سه دقیقه در قیامت 61.mp3
32.51M
📚 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼 جلسه شصت و یکم
🔅🔅🔅
* بخشش حقالناس
* حقالناس سن و سال ندارد
* داستانهایی جالب از شیخ حسین انصاریان پیرامون امانت و حقالناس
* انواع امانتداری
* اجازه در سه مورد لازم نیست
* بشارت به افراد حریص در امانتداری
* دو ویژگی که مقام امیر المومنین ع را نزد پیامبر اکرم ص را بالا برد
* پیامدهای خطرناک خیانت در امانت در دنیا و آخرت
* قابل توجه مستاجران و صاحبخانهها
* فضیلت جبران حقالناس
* هاویه در قرآن
* دچار حقالناس تاوان نشویم
📅99/04/20
🌷🌷🌷
تمام فایل ها با هشتگ #سه_دقیقه_در_قیامت در کانال قابل دریافت می باشد.
🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom