eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
خَرق حجاب.mp3
1.27M
💢بازتاب عمل ▪️ روزی کسی خدمت امام هادی (سلام الله علیه) آمد و گفت امروز یک روز نحسی بود، لباسم پاره شده و بدن من آسیب دیده، فرمود تو گناه خودت را به حساب ایام می ‌گذاری؟! تو این جا نزد ما رفت و آمد می‌ کنی، تو ایام را نحس می ‌دانی؟! امروز چه تقصیری کرده؟! مشکلی پیدا کردی و این حادثه برای تو پیش آمد.[1] غرض این است که خود زمان نحس باشد، اثبات آن آسان نیست. همین زمانی که برای قوم عاد نحس بود برای حضرت هود و مؤمنان به او سعد بود، پیروزی آنها را نشان داد؛ وقتی پیروزی دین را نشان بدهد، برای پیغمبر آن عصر و برای مؤمنان آن عصر سعد می ‌شود. 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انعام 13.mp3
20.08M
13 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑ ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
...فرمود مبادا کسي خيال کند که اگر چيزي ما به او داديم، او در اثر علم خودش فراهم کرده، اين آزمون الهي است. شما ببينيد دو نفر با همه شرايط از يک کارخانه جنس مي‌آورند و کنار هم مغازه باز مي‌کنند، بعضي‌ها وضعش خوب مي‌شود، بعضي‌ها وضعش خوب نمي‌شود. فرمود اين روزي‌ها را ما تقسيم مي‌کنيم، نه آنکه ما به او بيشتر داديم نزد ما مقرّب است و نه آنکه کمتر داديم نزد ما دور است. به هر دو داديم آزمون است؛ منتها آن يکي را به يک سلسله امور ديگر مي‌آزماييم، اين يکي را به يک سلسله امور ديگری مي‌آزماييم. اين مي‌شود روح توحيدي و آدم راحت زندگي مي‌کند. فرمود اينها آزمون است، اکثري مردم نمي‌دانند. 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۳ ـ ۶۱ # سوره_نساء 📌تبعيّت از قرآن الی بايد تنها به آنچه به رسولش نازل فرموده توجّه داشته باشد و خود را از منافقانی که نمی گذارند و روش اکرم صلی الله عليه و آله کند قرار ندهد و از آنهايی نباشد که اکرم صلی الله عليه و آله و اهل بيت آن حضرت از او در و رو بگردانند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
36-Anam-1-35.mp3
2.42M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره انعام آیات 1 تا35 🕑 زمان: 10دقیقه 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
💢هیچکس را کوچک نشمار 🔹 این خطبه 216 را وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) در جریان جنگ صفین ایراد فرمودند. حق «بالاصاله» از آن خداست و از همان حقی که «بالاصاله» از آن خداست خداوند بین خود و بین بندگانش حقوق متقابل قرار داد و از همان حقی که «بالاصاله» برای خداست بین آحاد مردم هم حقوق متقابل قرار داد؛ حق پدر بر فرزند، حق فرزند بر پدر، حق همسر بر همسر، حق زن بر شوهر، حق همسایه ها بر هم، حق مؤجر و مستأجر، حق کارگر و کارفرما، حقوق ﴿وَ الْجَارِ الْجُنُبِ وَ الصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ ﴾،[1] حق معلم بر شاگرد، حق شاگرد بر معلم و مانند آن. در همین قسمت که فرمود حقوق متقابل بین والی و رعیت از بهترین حقوق مردمی است، فرمود برای اینکه این حق عمل بشود همگان باید با اخلاص و نصیحت حافظ یکدیگر باشند. فرمود: «فَعَلَیكُمْ بِالتَّنَاصُحِ فِی ذلِكَ وَ حُسْنِ التَّعَاوُنِ عَلَیهِ»؛ با نصیحت، با خلوص مواظب باشید که نه حق کسی را از بین ببرید و نه اگر حق کسی از بین رفت شما بی طرف و ساکت بمانید. فرمود غیر از معصومین همه احتیاج به نصیحت دارند «فَلَیسَ أَحَدٌ ـ وَ إِنِ اشْتَدَّ عَلَی رِضَا اللَّهِ حِرْصُهُ وَ طَالَ فِی الْعَمَلِ اجْتِهَادُهُ ـ بِبَالِغٍ حَقِیقَةَ مَا اللَّهُ أَهْلُهُ مِنَ الطَّاعَةِ لَهُ»؛ هیچ کس نمی ‌تواند بگوید من همه حقوق خدا را برآورده کردم و هیچ حقی خدا بر عهده من ندارد، هر چه هم تلاش و کوشش بکند چه در علم و چه در عمل باز هم ممکن است بعضی از حقوق الهی در ذمّه او باشد. پس هیچ کس نمی ‌تواند این ادعا را بکند که من تمام حقوق را ادا کردم، پس اگر کسی به او نصیحت کرد او بدش نیاید. «وَ لكِنْ مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَلَی عِبَادِهِ النَّصِیحَةُ بِمَبْلَغِ جُهْدِهِمْ وَ التَّعَاوُنُ عَلَی إِقَامَةِ الْحَقِّ بَینَهُمْ»؛ هم مواظب باشند کجا حق از بین رفت و هم در احیای آن حق یکدیگر را یاری و کمک کنند، این درباره بزرگان بود. 🔹 درباره کوچک ها هم فرمود شما هیچ کس را کوچک نشمارید! برای اینکه خدا در قلب هر کسی ممکن است مطلبی را القا بکند «وَ لاَ امْرُؤٌ ـ وَإِنْ صَغَّرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ الْعُیونُ ـ بِدُونِ أَنْ یعِینَ عَلَی ذلِكَ أَوْ یعَانَ عَلَیهِ»؛ هیچ کس را نمی‌ شود تحقیر کرد که مگر حرف او اثر دارد یا مگر او هم چیزی می ‌فهمد، به هر حال آدم گوش می ‌دهد اگر نافع بود می پذیرد و اگر نافع نبود رها می ‌کند. پس سخن هیچ کسی را نمی ‌شود بدون تحقیق رد کرد یا سخن هیچ کسی را نمی‌شود بدون تحقیق به بی اعتنایی گذراند، حق خیلی مهم است! [1]. سوره نساء، آیه36. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/10/03 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
(5) 🔅🔅🔅 فرهنگ الهی هدیه ویژه خداوند به انسان های شایسته و منتخب وَ كَذَالِكَ يجَتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ مِن تَأْوِيلِ الْأَحَادِيثِ وَ يُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَ عَلىَ ءَالِ يَعْقُوبَ كَمَا أَتَمَّهَا عَلىَ أَبَوَيْكَ مِن قَبْلُ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسحْاقَ إِنَّ رَبَّكَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(یوسف/6) و بدين سان پروردگارت تو را برمى‏گزيند و تعبير خواب مى‏آموزد و هم چنان كه نعمت خود را پيش از اين بر پدران تو ابراهيم و اسحاق تمام كرده بود بر تو و خاندان يعقوب هم تمام مى‏كند، كه پروردگارت دانا و حكيم است. 🔅🔅🔅 1.علوم مهم و دانش‏هاى كليدى و اساسى را نبايد به هر كس آموخت اوّل بايد افراد لايق را گزينش كرد و سپس علوم را در اختيار آنان قرار داد. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ» 2.علم، اولين هديه الهى به برگزيدگان خود است. «يَجْتَبِيكَ رَبُّكَ وَ يُعَلِّمُكَ» 3.انبيا، شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «يُعَلِّمُكَ» 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
انعام 14.mp3
17.61M
14 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
معاد جسمانی یعنی چگونه عینیت یا مثلیت.Mp3
562.9K
@ostad_maleki 🔅🔅🔅 💢 آیا در قیامت انسان با همین بدنی که الان در دنیا دارد خواهد بود یا با مثل این بدن؟ 📎 سوال قرآنی خود را از ما بپرسید و پاسخ آن را در همین صفحه دریافت کنید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - اهمیت نماز - صفحه ۱۵] ☑️ اهمیت نماز در اهمیت و عظمت نماز همین بس که در هیچ حال و زمانی نماز از انسان ساقط نمی شود. قرآن کریم می‌فرماید: «ان الصلوة کانت علی المؤمنین کتابا موقوتا» [۱] ⏮مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: کلمه «موقوت» به معنای قرار دادن وقت برای امری است؛ یعنی نماز فریضه ای است که باید در مواقع و زمان‌های معینی انجام شود و مقصود از کتابت موقوت این است که نماز فریضه ثابتی است که اصلاً تغییرپذیر نیست و در هیچ حالی ساقط نمی شود. [۲] ---------- [۱]: ۱. نساء / ۱۰۱. [۲]: ۲. المیزان / ج ۵ / ص ۱۰۲. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 35 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ☑ 121. خوف و رجا: «أعقل الإنسان محسنٌ خائفٌ»[ شرح غرر الحکم.ج2، ص387.]؛ عاقل‌ترين انسان، نيكوكار(ي است كه از عذاب الهي) ترسناك است. ☑ 122. پرهيز از فرومايگي: «أعقل الناس أبعدهم عن كلّ دنية»[ همان، ص413.]؛ عاقل‌ترين مردم، دورترين آنان از هر صفت پست است. ☑ 123. حسن تدبير: «أدلّ شي ءٍ علي غزارة العقل حسن التدبير»[ همان، ص429.]؛ بهترين دليل بر سرشاري عقل انسان، نيكويي تدبير اوست. ☑ 124. ديدن عيب‌هاي خويش و نديدن عيب‌هاي ديگران: «أعقل النّاس من كان بعيبه بصيراً و عن عيب غيره ضريراً»[ همان، ص445.]؛ عاقل‌ترين مردم كسي است كه عيب‌هاي خود را درنظر داشته باشد و عيب‌هاي ديگران را ناديده بگيرد. ☑ 125. تقدير معيشت و اصلاح معاد: «أفضل النّاس عقلاً أحسنهم تقديراً لمعاشه و أشدّهم اهتماماً بإصلاح معاده»[ همان، ص472.]؛ با فضيلت‌ترين مردم از نظر عقل، خوش تدبيرترين آنها نسبت به معاش و با همت‌ترين آنان نسبت به اصلاح معاد است. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 63 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏
شماتت و سرزنش 23.mp3
4.87M
(23) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:40دقیقه 🌿🌿🌿 📼شماتت و سرزنش ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و موسی بن جعفر علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
السلام علی اهل بیت النبوه ▫ امام(رضوان الله عليه) بعد از رحلت مرحوم آقاي بروجردي(رضوان الله عليه) وقتي ايشان وارد مسجد اعظم شدند، منبر آن گوشه بود، ايشان آخر درس، وقتي درس ميخواست تعطيل شود نصيحت ميکردند، ▫ يکي از نصايحي که با سبک و سياق عرفاني ايشان هماهنگ بود نقل مي فرمودند، اين بود که اولين بار ما اين بيان را از زبان مطهّر ايشان شنيديم، بعد روايتش را پيدا کرديم. ايشان فرمودند که خيلي ها هستند که وقتي مُردند از آنها سؤال میکنند که «مَن نَبيُّک»] يادشان اصلاً نيست که پيامبر او کيست؛ بعد از احقابي از عذاب، تازه يادشان ميآيد ميگويند پيغمبر ما کسي است که قرآن بر او نازل شد، هنوز نام مبارک حضرت يادشان نيست، اين است! اين براي چيست؟ اين کسي که حرف حضرت را گوش نداد و عمل نکرد، يادش نيست. احقاب؛ يعني هشتاد سال، بعد از هشتاد سال از عذاب، تازه يادش ميآيد که پيغمبر ما کسي است که قرآن بر او نازل شده و هنوز نام مبارک حضرت يادش نميآيد. ▫ اينکه گفتند به اين چهارده نفر مرتّب بعد از نمازها سلام عرض کنيد، در زيارتهاي خود فراموش نشود، براي اين است که اينها محل ابتلاي ماست. 📼 "آیت الله جوادی آملی - درس تفسیر سوره زمر جلسه 39" 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۶۵ ـ ۶۴ 📌 بدون ترديد تعالی خواسته که در حوائج شان به هايی که خودش تعيين فرموده مراجعه کنند و آنها را گرفتن حوائجشان قرار دهند. لذا در اين آيه تعالی شرط پذيری و مهربانی خود را واسطه شدن اکرم صلی الله عليه و آله در طلب ديگران قرار داده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/01/05 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 📌 حماقت و بدبختی ▪️ اصرار عمروعاص این بود که حَکمیت را بر تحمیل کند، یک؛ خود از طرف معاویه و حکومت معاویه حاکم بشود، دو؛ از طرف حضرت امیر (سلام الله علیه) ابوموسای اشعری را برگزیند، سه. این یک مثلث نفوذی سه‌ جانبه بود. درباره خودش به مقصد رسید، به عنوان حَکم برای خود از طرف معاویه حُکم گرفت و بعد از اینکه فرمانروایی مصر را از معاویه گرفت و در جیب خود گذاشت، با این نامه وارد صحنه شد! اما عمده در دستگاه علوی است، چگونه حضرت را وادار کردند که حاکم شدن و حَکمیت ابوموسای اشعری را امضا کند؟! ▪️ حضرت امیر در این فضا، این نامه دردآلود را برای ابوموسی می ‌نویسد؛ حضرت نوشت این نامه ‌ای است از طرف علی بن ابی طالب امیر مؤمنین (سلام الله علیه) «إلى أبی موسی الأشعری جواباً فی أمر الحكمین»؛ در طلیعه نامه حضرت اوّل به نام خدا و اینهاست، بعد فرمود: «فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیرَ كَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ»؛ انقلابی شده، پیغمبری قیام کرده، جنگ‌ هایی شده، فتوحاتی شده، غدیری پیش آمده، مردم خیلی ترقّی کردند، اما خیلی ‌ها برگشتند! «فَإِنَّ النَّاسَ قَدْ تَغَیرَ كَثِیرٌ مِنْهُمْ عَنْ كَثِیرٍ مِنْ حَظِّهِمْ فَمَالُوا مَعَ الدُّنْیا وَ نَطَقُوا بِالْهَوَی»؛ این دو اثر، این دو غدّه بدخیم جاهلیت را قرآن گفت و خطّ بطلان بر آن کشید؛ گفت این غدّه بدخیم فکری این است که اینها بر مدار حرکت می ‌کنند، یک؛ غدّه دیگر این است که در مقام عمل، با حرکت می ‌کنند، نه با عقل عملی! ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾[1] در بخش انگیزه! ▪️ بعد فرمود: «وَ إِنِّی نَزَلْتُ مِنْ هَذَا الْأَمْرِ مَنْزِلًا مُعْجِباً»؛ من جریان شگفت ‌انگیزی دیدم، چون ما خیلی از صدر اسلام فاصله نگرفتیم. آن جریان شگفت این است: «اجْتَمَعَ بِهِ أَقْوَامٌ أَعْجَبَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ»؛ خودپسندی و غرور! فکر خودشان را می‌ پسندند. این ﴿فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ﴾[2] بود، من می ‌خواهم اینها را درمان کنم، می ‌ترسم این زخم چرکین به صورت زخم کهنه و خون بسته دربیاید و کار از علاج بگذرد، من با چه اینها را درمان کنم؟ با قتل که نمی‌ شود، با کشتن که نمی ‌شود. نه با عدل من، اینها آدم می ‌شوند، نه با قتل اینها، کاری از پیش می ‌رود. من مشکل جدّی دارم! ▪️ اما تو، حالا اینها بر من تحمیل کردند که ابن عباس نه! ابوالأسود دُئَلی نه! تو به عنوان حاکم و حَکم از طرف ما بروی وارد میدان صفین بشوی، حَکَمیت را به عهده بگیری. «وَ إِنْ تَغَیرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی»؛ این جا که نزد ما بودی این حرف‌ ها را قبول داشتی، وقتی بروی با عمروعاص و سایر سیاسیون شام برخورد کنی و وضع تو عوض بشود، «وَ إِنْ تَغَیرْتَ عَنْ صَالِحِ مَا فَارَقْتَنِی عَلَیهِ» بدان این است «فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِی مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ». جهنم بعد از بی ‌خردی و حماقت است، این احمق است که به جهنم می ‌رود. فرمود عقل را که است به تعبیر کلینی،[3] این را کسی از دست بدهد، تجربه را که این هم بخشی از تعقلات است از دست بدهد، شقی می‌ شود! «فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِی مِنَ الْعَقْلِ وَ التَّجْرِبَةِ». این عصاره نامه وجود مبارک حضرت امیر است که به صورت نامه 78 آمده که هر روز می‌ تواند این نامه برای ما زنده باشد. [1] . سوره نجم، آیه23. [2]. سوره توبه، آیه125. [3]. الکافی(ط ـ دار الحدیث)، ج1، ص19؛ «إِذْ كَانَ‏ الْعَقْلُ‏ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ». 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
شقاوت.mp3
1.86M
📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/01/05 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 📌 حماقت و بدبختی ▪️ اصرار عمروعاص این بود که حَکمیت را بر تحمیل کند، یک؛ خود از طرف معاویه و حکومت معاویه حاکم بشود، دو؛ از طرف حضرت امیر (سلام الله علیه) ابوموسای اشعری را برگزیند، سه. این یک مثلث نفوذی سه‌ جانبه بود. درباره خودش به مقصد رسید، به عنوان حَکم برای خود از طرف معاویه حُکم گرفت و بعد از اینکه فرمانروایی مصر را از معاویه گرفت و در جیب خود گذاشت، با این نامه وارد صحنه شد! اما عمده در دستگاه علوی است، چگونه حضرت را وادار کردند که حاکم شدن و حَکمیت ابوموسای اشعری را امضا کند؟! 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
💢کهنه شدنی نیست امام علی علیه السّلام فرمودند: لا تُخلِقُهُ كَثرَةُ الرَّدِّ ووُلوجُ السَّمعِ ؛ قرآن هر اندازه هم تکرار شود و به گوش خورد، باز کهنه نمی شود. 📚 نهج البلاغة : از خطبه 156 🌴🌴🌴 👈 همراهی شما عزیزان با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق و حمایت از خادمان قرآن است.در پناه قرآن باشیم. 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز ۲ - صفحه ۱۵] عنایت خداوند به ۲ قرآن کریم می‌فرماید: «و أمرنا لنسلم لربّ العالمین * و أن أقیموا الصلوة و اتّقوه و هو الّذی الیه تحشرون». [۳] مرحوم علامه طباطبایی می‌فرماید: خداوند متعال با ذکر کلمه «واتّقوه» (تقوا داشته باشید)، تمامی عبادات و اعمال دین را خلاصه کرد و تنها از میان آن‌ها را نام برد، برای آن اهمیتی که داشته و عنایتی که خداوند نسبت به امر دارد. [۴] ص: ۱۵ ---------- [۳]: ۳. انعام / ۷۱ ۷۲. [۴]: ۴. المیزان / ج ۷ / ص ۲۳۰. 🌿🌿🌿 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (47) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى دوازدهم ▫ حروف مقطعه در اوايل سور مخصوص نشانه غلبه حروف مزبور در كلمات آن سور است (134) و اين خود يك معجزه است. صاحبان اين راى معتقدند كه در سوره هاى مشتمل بر حروف مقطعه، درصد حروف مزبور نسبت به ساير حروف آن سوره، بيشتر از همين درصد در ساير سوره هاست. مثلا حرف ق در هر يك از سوره هاى ق و حم عسق، 57 بار تكرار شده است و با توجه به 57 بار تكرار اين حرف در سوره ق، درصد آن نسبت به همه حروف اين سوره 782349/3 است كه در اين درصد حرف ق در سوره ق از درصد حرف ق در هر يك از سوره هاى قرآن بيشتر است به جز سه سوره شمس ، قيامت و فلق. ▫ مثال ديگر: سوره اعراف با حروف مقطعه المص آغاز مى شود؛ بررسى و تحليل آمارى نشان مى دهد كه تعداد حرف الف در اين سوره 2529 و تعداد حرف ل 1530 و تعداد حرف م 1164 و تعداد حرف ص 97 و مجموعا 5320 است كه درصد اين رقم نسبت به همه حروف همين سوره 558/37 است و اين درصد حروف المص اگر با درصد همين حروف در 113 سوره ديگر سنجيده شود و به مكى و مدنى بودن و طول و قصر سوره ها نيز توجه شود، المص در سوره اعراف بيشترين درصد را نسبت به همه سوره ها دارد. ▫ بر خلاف آنچه شهرت يافته، صاحبان اين راى مدعى نيستند كه مثلا، حرف ق در سوره ق از ساير حروف آن سوره بيشتر است يا حرف ق در آن سوره از حرف ق ساير سوره ها بيشتر است، بلكه مى گويند: درصد حرف ق نسبت به ساير حروف اين سوره، بيشتر از همين درصد، در ساير سوره هاست. پس ممكن است تعداد حرف ق در سوره بقره بيشتر از تعداد آن در سوره ق باشد و اين ناقض آن مدعا نيست. ▫ همچنين مدعاى آنان اين نيست كه مثلا در سوره مباركه اعراف حرف الف بيش از لام و لام بيش از ميم بيش از صاد و صاد از ساير حروف الفبا بيشتر است. ⏪ پاسخ: اگر اين وجه اثبات شود از معجزات لفظى قرآن به شمار مى رود؛ زيرا سوره اى مانند سوره بقره كه طى 12 يا 18 ماه نازل شده اگر چنين نظمى داشته باشد نشانه اعجاز آن است ؛ زيرا بشر عادى هرگز نمى تواند چنين سخن بگويد؛ چنانكه اعجاز عددى قرآن در ساير موارد نيز شگفت انگيز است، مانند اين كه كلمه شهر در قرآن كريم دوازده بار، به عدد ماههاى سال و كلمه يوم 365 بار، به عدد روزهاى سال تكرار شده است و رقم واژه هاى دنيا و آخرت يكسان است. (هر يك 115 بار) (135) كتابى كه طى 23 سال نازل شده است و داراى چنين نظم رياضى است، اگر اين نظم عددى در حد گمان نيز براى ما پيامى داشته باشد سودمند است. ▫ اما درباره تحليل آمارى حروف مقطعه بايد گفت گرچه كوشش نيكويى است، ليكن به دليل موارد نقض آن، هنوز قابل اعتماد نيست و لازم است قرآن پژوهان دقيقتر بررسى كنند كه آيا مدعاى مزبور تنها در سطح مجموعه هاى همسان، مانند سوره هاى طوال، مئين، مفصل و... قابل ارزيابى است يا در سطح همه سوره هاى قرآن كريم، تا نقض پذير نباشد. به هر تقدير، در اين بخش تا كنون راى قابل اعتماد و نقض ناپذيرى ارايه نشده است، گرچه ممكن است طمانينه و روان شناختى نه اطمينان منطقى پديد آمده باشد. ============================ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت6:تفسیر آسان آیات 7 تا 13 سوره مطففین كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ «7» وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ «8» كِتابٌ مَرْقُومٌ «9» وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ «10» الَّذِينَ يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ «11» وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ «12» إِذا تُتْلى‌ عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ «13» چنين نيست (كه آنان مى‌پندارند)، همانا پرونده بدكاران در سجّين است. و تو چه مى‌دانى كه سجّين چيست؟ اين، سرنوشتى است رقم خورده (و حتمى). واى بر تكذيب كنندگان در آن روز. كسانى كه روز جزا را انكار مى‌كنند. و جز تجاوزگر گناهكار، كسى آن را تكذيب نمى‌كند. هرگاه آيات ما بر او تلاوت شود، گويد: افسانه‌هاى پيشينيان است. 🔅🔅🔅 ▫ «سِجِّينٍ» از «سجن» به معناى زندان و وزنِ فِعّيل براى مبالغه است: زندان ابد و سخت. ▫ «مَرْقُومٌ» از «رقم»، به معناى خط درست و مشخص است، به گونه‌اى كه با ديگر نوشته‌ها اشتباه نشود. بنابراين، «كِتابٌ مَرْقُومٌ» يعنى سرنوشت فاجران، كاملًا مشخص و معيّن است و آنان گرفتار زندانِ هميشگى در دوزخ‌اند. ▫ مراد از «دين» در آيات مربوط به قيامت، جزاست. «يُكَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ» همان گونه كه در سوره حمد، آيه‌ «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» به معناى مالك روز جزاست. ▫ «أَثِيمٍ» از «اثم» به كسى گويند كه در گناه فرو رفته باشد. ✅ جمله‌ «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» را دو گونه مى‌توان تفسير كرد: الف: واى به كم فروشى كه سرنوشتش به تكذيب قيامت مى‌انجامد. ب: واى به كسانى كه كيفر كم فروشان در قيامت را باور ندارند. ▫ «أَساطِيرُ» جمع «اسطورة» به معناى افسانه است كه مطالب زيبا و دل‌نشين دارد ولى واقعيّت ندارد و بافته ذهن و خيال داستان سرايان است. «أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» يعنى آنكه پيشينيان افسانه‌ها را ساخته‌اند و پيامبر آنها را بازگو مى‌كند. 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت7:تفسیر آسان آیات 7 تا 13 سوره مطففین ⏪ در تاريخ عاشورا مى‌خوانيم كه امام حسين عليه السلام چندين مرتبه لشگر يزيد را موعظه كرد و از آنان اقرار گرفت كه مگر من فرزند فاطمه دختر پيامبر شما نيستم، مگر حلالى را حرام يا حرامى را حلال كرده‌ام؟ مگر شما با هزاران نامه از من دعوت نكرديد؟ و ... در پايان فرمود: «قد ملات بطونكم من الحرام» شكم‌هاى شما از حرام پر شده و ديگر سخن حق در روح شما اثرى ندارد. ▫ امروزه هيچ يك از دانشكده‌هاى علوم تربيتى و روانشناسى دنيا، سخنى از تأثير لقمه‌ى حلال و حرام در تربيت و روح انسان مطرح نمى‌كنند و دانشمندان شرق و غرب عالم از تأثير تغذيه بر تربيت غافلند. ☑ 1- كم فروش، فاجر است و پرده ديانت را مى‌درد. لِلْمُطَفِّفِينَ‌ ... الفُجَّارِ ☑ 2- سرنوشت فاجران، قطعى و مشخص است. «كِتابٌ مَرْقُومٌ» ☑ 3- گناه، انسان را به كفر و انكار حقايق وامى‌دارد. «وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ» ☑ 4- كسانى آيات قرآن را افسانه و اسطوره مى‌خوانند كه در گرداب گناه و طغيان فرو رفته‌اند. «كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ إِذا تُتْلى‌ عَلَيْهِ آياتُنا قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» ☑ 5- توجيه وحى به افسانه، راهى است براى كافر ماندن. «قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» ☑ 6- لقمه‌ى حرام، انسان را تا مرز كفر پيش مى‌برد. (در آغاز سوره سخن از كم فروشى بود كه عامل كسب لقمه حرام است، در آيات بعد سخن از فجور شد و در ادامه سخن از تكذيب است.) «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» ☑ 7- رفتار انسان، در عقائد و باورهاى او اثر مى‌گذارد. تجاوز و گناه پى‌درپى، انسان را به تكذيب وامى‌دارد. «وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ» ☑ 8- به يك تذكّر و انذار نبايد قناعت كرد، تذكّر و تلاوت بايد دائمى باشد. «تُتْلى‌ عَلَيْهِ آياتُنا» (فعل مضارع، نشان استمرار است.) ☑ 9- قرآن، حتّى نزد مخالفان پرجاذبه است. «قالَ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ» (اسطوره به داستان‌هاى زيبا و پر جاذبه گفته مى‌شود.) 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom