eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برداشت از آيه ۲۴ ـ ۲۱ 📌تکذيب برداشت از آيات الهی بعض از چون به صفات رذيله گرفتار هستند و نفس خود را نکرده اند به خود می کنند، آيات الهی را که برای هدايت آنها نازل شده می کنند و به خدای تعالی می بندند؛ اينها هيچگاه رستگار نشده و به نمی رسند و روز وقتی از آنها سؤل می شود آنهايی را که شما به آنها اعتماد کرده بوديد و در مقابل تعالی برای آنها مستقلی قائل بوديد کجايند، آنها اين را هم منکر می شوند و می گويند ما نبوده ايم ببينيد که آنها چگونه به خودشان می بندند و را عوضی می روند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 دیدار اعضای اتحادیه بین المللی امت واحده با حضرت استاد تاریخ: 1393/01/18 🆔 @a_javadiamoli_doross 💠 عدل و صلح 🔸 ما وقتی می‌توانیم درباره صلح و عقل و عدل جهان سخن بگوییم كه خود را بشناسیم; زیرا انسان یك موجود جهانی است و هرگز از بین نمی‌ رود. اگر بعد از مرگ خبری نبود و مرگ پایان راه بود، انسان می ‌توانست ددمنشانه زندگی كند و برابر قدرت و زوری كه دارد بر دیگران بتازد; ولی مرگ بین راه است، انسان با مُردن از پوست به در می ‌آید و برای ابد زنده است؛ اگر برای ابد زنده است، باید برای بعد از مرگ ره‌ توشه ‌ای تهیه كند. 🔸 ما برای اینكه نه بیراهه برویم و نه راه كسی را ببندیم, نه كسی جنگ را بر ما تحمیل كند و نه ما طبل جنگ بكوبیم، باید آن روح, روح و روح را فراهم كنیم تا بدانیم ما در برابر هر كاری مسئول هستیم و بعد از مرگ باید پاسخگوی آن باشیم. انبیا آمدند به ما بفهمانند انسان در رو در رویی با مرگ, انسان مرگ را می ‌میراند نه بمیرد! ما یك دشمن داریم به نام مرگ و در مصاف با مرگ, ما پیروز هستیم نه مرگ! ما مرگ را از پا در می‌ آوریم و وارد صحنه ‌ای می‌ شویم كه دیگر مرگ نیست. 🔸 ما برای اینكه در درونمان، و سامان بپذیرد باید آن غرور، خودخواهی و جاه‌ طلبی را تعدیل كنیم؛ غرور و خودخواهی ما دشمنی است كه هرگز با ما كنار نمی ‌آید، ما باید آن را سركوب كنیم. شما در جهان می ‌بینید که مار دشمن انسان است، اما خیلی ‌ها با مار كنار می ‌آیند، با آن زندگی می ‌كنند؛ عقرب دشمن انسان است و خیلی‌ ها با عقرب كنار می ‌آیند و با او زندگی می ‌كنند؛ اما با غرور و خودخواهی و نفس ‌پرستی هرگز نمی ‌شود كنار آمد كه او با ما كاری نداشته باشد، او از هر مار و عقرب و گزنده ‌ای بدتر است. ما هیچ چاره نداریم مگر اینكه این خودخواهی و غرور را رام كنیم و و بشویم آن‌ گاه دم از صلح بزنیم. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(18) 🔅🔅🔅 ✳اصول کار ⏪ 2. اصل دوم تمسک به قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لي‏ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ (79/آل عمران) وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‏ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ (101/آل عمران) ▫ ازحدیث ثقلین می فهمیم که کتاب الهی وسنت و سیره رسول اعظم «ص» و ائمه علیهم السلام سندی متقن درسیاستگزاری و برنامه ریزی کلان فرهنگی جامعه اسلامی به شمار می آید. ▫▫ حال سوال اساسی فراروی کارگزاران نظام اسلامی این است که با وجود این سند فرهنگی انحراف چرا؟! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (66) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 بحث روايى روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود: ☑️ 6-رواياتى كه حروف مقطعه را ناظر به اجل امتها مى داند: ▫️ - عن محمد بن قيس، قال: سمعت ابا جعفر (عليه السلام) يحدث ان حيا وابا يا سر ابنى اخطب ونفرا من يهود اهل نجران اتوا رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقالواله: اليس فيما يذكر فيما انزل عليك (الم)؟ قال: بلى. قالوا: اتاك بها جبرئيل من عندالله ؟ قال: نعم. قالوا: لقد بعثت انبياء قبلك و ما نعلم نبيا منهم اخبر ما مده ملكه و ما اجل امته غيرك. قال: فاقبل حى بن اخطب على اصحابه فقال: الالف واحد واللام ثلاثون و الميم اربعون، فهذه احدى و سبعون سنه، قال: ثم اقبل على رسول الله (صلى الله عليه وآله) فقال: يا محمد هل مع هذا غيره ؟ قال: نعم قال فهاته. قال (المص). قال: هذه اثقل والطول. الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. فهذه ماه واحدى و ستون. ثم قال لرسول الله (صلى الله عليه وآله): فهل مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال هاته. قال: (المر) قال: هذه اثقل اطول ؛ الالف واحده و اللام ثلاثون والميم اربعون والرا ماتان. ثم قال: مع هذا غيره ؟ قال: نعم. قال: قد التبس علينا امرك فما ندرى ما اعطيت. ثم قاموا عنه. ثم قال ابو ياسر لحى بن اخطب اخيه. ما يدريك لعل محمدا قد جمع له هذا كله و اكثر منه. قال: فذكر ابوجعفر (عليه السلام): ان هذه الايات انزلت فيهم (منه آيات محكمات هن ام الكتاب و اخر متشابهات) قال وهى تجرى فى وجه آخر على غير تاويل حى وابى ياسر واصحابهم(203) ▫️ - جاء رجل الى ابى جعفر (عليه السلام) فى مكه فسئله عن مسائل فاجابه فيها فذكر الحديث الى ان قال: فقال له: فما (المص)؟... فقال ابو جعفر (عليه السلام)...: امسك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون. قلت: فهذه ماه واحدى و ستون. فقال: يا بالبيد اذا دخلت سنه احدى و ستون و ماه سلب الله قوما سلطانهم.(204) ▫️ - رحمه بن صدقه قال: اتى رجل من بنى اميه لعنهم الله و كان زنديقا الى جعفر بن محمد (عليه السلام) فقال له: قول الله عزوجل فى كتابه (المص) اى شى ء اراد بهذا واى شى فيه من الحلال والحرام واى شىء فيه مما ينتفع به الناس ؟ قال: فاغتاط (عليه السلام) من ذلك فقا: امسك و يحك، الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون كم معك ؟ فقال الرجل: ماه واحدى و ستون. فقال (عليه السلام): اذا انقضت سنه احدى و ستين و ماه تنقضى ملك اصحابك . قال: فنظرنا فلما انقضت سنه احدى و ستون و ماه عاشورا دخل المسوده الكوفه و ذهب ملكهم. (205) - عن ابى جعفر (عليه السلام) قال: يا بالبيد (ابولبيد المخزومى) انه يملك من ولد العباس اثنى عشر يقتل بعد الثامن منهم اربعه فتصيب احدهم الذبحه فتذبحه. هم فئه قصيره ، اعمارهم، قليله مدتهم، خبيثه سيرتهم، منهم الفويسق الملقب بالهادى والناطق و الغاوى. با بالبيد ان فى حروف القرآن المقطعه لعلما جما. ان الله تعالى انزل (الم # ذلك الكتاب) فقام محمد (صلى الله عليه وآله) حتى ظهر نوره و ثبتت كلمته وولد يوم ولد وقد مضى من الالف السابع ماه سنه و ثلاث سنين. ثم قال: وتبيانه فى كتاب الله الحروف المقطعه اذا عددتها من غير تكرار وليس ‍ من حروف مقطعه حرف تنقضى الايام الا وقائم من بنى هاشم عند انقضائه. ثم قال: الالف واحد واللام ثلاثون والميم اربعون والصاد تسعون فذلك ماه واحدى و ستون. ثم كان بدء خروج الحسين على (الم # الله...) فلما بلغت مدته قام قائم ولد العباس عند (المص) و يقوم قائمنا عند انقضائهاب (الر). فانهم ذلك واكتبه. (206) ▫️ عن العسكرى (عليه السلام): ... و سيسفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام (الم) و (طه) و (الطواسين) من السنين . (207) ============ 203- تفسير برهان ، ج 1، ص 54 204- تفسير برهان ، ج 2، ص 3 205- تفسير برهان ، ج 2، ص 3 206- تفسير برهان ، ج 2، ص 3 207- بحار، 52، ص 121 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مــرو راهــےکه با ريگےبلغــزے مشــو بيدے کہ با بادے بلرزے تــورا قدر و تورا قيمت گـران است مـکن کارے که يک ارزن نيرزے 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom
Al-Mutaffifin06.mp3
4.91M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 52:تفسیر صوتی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه ششم ⏪مي‌فرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نمي‌گويند أبرار اينکه مي‌فرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکي‌ها يکسان نيستند آن خشکي‌هايي که خيلي وسيع است را مي‌گويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نمي‌گويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کساني‌اند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است مي‌شود «بحر العلوم» يا صحراگونه است مي‌شود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب مي‌شوند مي‌شود أبرار يا دريايي حساب مي‌شوند مي‌شوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار مي‌کنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را مي‌بينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نمي‌رود. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مطفّفِين جلسه 6.docx
37.1K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 53:تفسیر متنی سوره مطففین 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه ششم مي‌فرمايد اما أبرار مستحضريد به هر آدم خوبي نمي‌گويند أبرار اينکه مي‌فرمايد: ﴿ما فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ﴾[7] هر نهري را بحر نميگويند آنجا که آب خيلي فراوان باشد آن بحر است فرق نهر و بحر همين است خشکي‌ها يکسان نيستند آن خشکي‌هايي که خيلي وسيع است را مي‌گويند بَرّ وگرنه يک تکه زميني که به اندازه يک خانه است يا فلان، آن را بَرّ نمي‌گويند. «جاف» هست خشک هست بَرّ آن سرزمين خيلي وسيع است در قبال بحر است. أبرار کساني‌اند که برجستگي اينها عظمت اينها اخلاق اينها يا درياگونه است مي‌شود «بحر العلوم» يا صحراگونه است مي‌شود جزء أبرار، اينها که شرح صدر دارند يا خشکي حساب مي‌شوند مي‌شود أبرار يا دريايي حساب مي‌شوند مي‌شوند «بحر العلوم» و مانند آن. ﴿إِنَّ الْأَبْرارَ﴾ وضعشان اين است چه کار مي‌کنند؟ کتابي دارند که مرقوم است و مقرّبين اين کتاب را مي‌بينند. پس همه چيز تنظيم شده است هيچ چيزي از بين نمي‌رود. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ⏺«یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» خداوند برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد - «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» ما انسان را در رنج آفريديم - «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ» ای انسان‌! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد! - چطور می‌توان آیه اول را با آیات دوم و سوم جمع نمود؟ 📃الزامی نیست که حتماً بین آیات را جمع کنیم! فرض کنید که در فرازی از کتابی مربوط به زمین شناسی بیان شده باشد که «زمین به دور خورشید می‌چرخد»، و در فراز دیگری بیان شده باشد که «باران از آسمان به زمین می‌بارد»؛ سپس کسی بخواهد به خاطر اشتراک کلمه‌ی "زمین"، بین این فرازها را جمع کند. ●- در هر مطالعه و تحقیقی، به ویژه در قرآن مجید و احادیث، ضمن دقت کامل در کلمات و معانی آنها، باید به موضوع مورد بحث نیز توجه نمود و دانست که چه آیه یا حدیثی، درباره‌ی چه موضوعی و از کدام وجه آن می‌باشد؟ حال به سه آیه مطروحه در پرسش می‌پردازیم: الف - يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْر ... - خداوند، راحتى شما را مى‌خواهد، نه زحمت شما را! (البقره، 185) این فراز، از وسط یک آیه اخذ شده و حتی به پس و پیش این فراز در همان آیه نیز توجه نشده است، و سپس در مقابل آیات دیگر قرار گرفته و پرسیده شده که «چگونه بین آنها جمع کنیم؟!» 📃حوزه‌ی این بحث، "احکام" است و موضوعش ماه مبارک رمضان و احکام روزه و معافیت گروه‌هایی چون بیماران و یا مسافران، از وجوب روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان می‌باشد؛ و سپس بیان شده که خداوند برای شما، راحتی در انجام احکام، به ویژه روزه‌ی ماه مبارک رمضان را می‌خواهد. متن و ترجمه‌ی آیه، چنین است: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» (البقره، 185) ترجمه: (روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است؛ ماهى كه قرآن، براى راهنمايى مردم، و نشانه هاى هدايت، و فرق ميان حق و باطل، در آن نازل شده است پس آن كس از شما كه در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن كس كه بيمار يا در سفر است، روزهاى ديگرى را به جاى آن، روزه بگيرد! خداوند، راحتى شما را مى‌خواهد، نه زحمت شما را! هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد؛ و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده، بزرگ بشمريد؛ باشد كه شكرگزارى كنيد! ب - «وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ * لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ - و سوگند به پدر و آنچه زاده است * به يقين ما انسان را در سختى آفريديم» (البلد، 3 و 4) 📃حوزه‌ی این آیه، بحث "خلفت" است، نه احکام! و چون خلقت و به دنیا آوردن انسان، از طریق "پدر و مادر" صورت می‌پذیرد، خداوند متعال در آیاتی به جایگاه، نقش و ارزش آنها تصریح نموده است؛ چنان که در چهار آیه، پس از امر به توحید و دوری از شرک، احترام و نیکی به آنان را متذکر شده است. در برخی آیات، به هر دو تصریح دارد، در برخی موکداً به نقش مادر توجه می‌دهد و در این آیه، والایی مقام پدر را با قسم خوردن به او متذکر می‌گردد [که البته در مقام تفسیر، اشاره به حضرات ابراهیم و اسماعیل علیهما السلام می‌باشد]. در هر حال پس از قسم، می‌فرماید که «انسان در سختی آفریده شده»، یعنی در سختی قرار دارد؛ و این سختی مربوط به آفرینش و حیات اوست، نه احکام مترتب بر او. به دنیا آمدن برای جنین خیلی سخت است؛ گذر از دوران نوزادی و کودکی نیز سخت است؛ سفت شد و بزرگ شدن استخوان‌ها و قد کشیدن نیز آسان نیست و خیلی مراقبت می‌خواهد؛ و همین‌طور است تحولی که هنگام رسیدن به بلوغ، در جسم و روح ایجاد می‌شود و بالاخره گذران بزرگسالی و پیری و ...؛ آن هم در این دنیای فانی، هیچ کدام آسان و راحت نیست؛ چنان که هر لذتی، توأم با آلامی می‌باشد و کمترینش این است که پایدار نیست. دنیا دار تلاش است و اساساً سعی و تلاش، کار آسانی نیست. تحصیل علم سخت است – کسب معاش سخت است – ازدواج و تشکیل زندگی مشترک سخت است – فرزند‌آوری و پرورش و تربیت او سخت است – حفظ و تکمیل شناخت و باورها سخت است – گذر از موانع، برداشتن سدها، مقابله با ظلم و حتی رعایت عدالت و ... همه سخت است. 👈🏾👈🏾ادامه در پست بعدی👇🏼👇🏼👇🏼 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#پرسش #پرسش_قرآنی #پرسمان_قرآنی #آسانی #یسر #سختی #عسر 🔅🔅🔅 ⏺«یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ ل
ج - «يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ - اى انسان! تو با تلاشی سخت، بسوى پروردگارت مى‌روى و او را ملاقات خواهى كرد» (انشقاق، 6) 📃📃این آیه، نه مربوط به خلقت است و نه احکام، بلکه اشاره به "مسیر حرکت و مقصد" آن دارد. می‌فرماید: در این دنیا، در حرکت هستی و هر حرکتی نیز به مقصدی می‌رسد و تو این مسیر را با تلاشی سخت طی می‌کنی، ولی بدان که چه عاقل باشی و چه جاهل (بی‌خرد) – چه مؤمن باشی و چه کافر – چه متقی باشی و چه فاسق – چه عادل باشی و چه ظالم و ...؛ مقصد نهایی اوست و به سوی او می‌روی «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ». این آیه را باید با آیات بعدش تلاوت نمود که معلوم شود، رفتن به سوی او، یعنی معاد، حساب و کتاب، نتیجه مواضع اعتقادی و اعمال، و بالاخره کیفر و پاداش. لذا در ادامه می‌فرماید: «فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ * فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا * وَيَنْقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا» (البلد، 7 تا 9) ترجمه: پس كسى كه نامۀ اعمالش به دست راستش داده شود * بزودى (به سرعت) حساب آسانى براى او مى‌شود * و خوشحال به سوی اهلش بازمى گردد * «وَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ * فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا * وَيَصْلَى سَعِيرًا» (البلد، 10 تا 12) ترجمه: و اما كسى كه نامۀ اعمالش را از پشت سرش دهند * بزودى فرياد مى زند واى بر من كه هلاك شدم (و آرزوی مرگ و نابودی می‌کند)* و در آتش افروخته وارد مى‌شود و مى‌سوزد * ⏹⏹جمع بندی: پس، اگر بخواهیم حتماً بین این آیات را جمع کنیم، می‌گوییم: «موضوع هر سه آیه انسان است – در یک آیه به خلقتش اشاره شده – در آیه‌ای دیگر به راه و مقصدش تصریح شده – و در آیه‌ای دیگر، با موضوعیتی دیگر در حوزه‌ی احکام، می‌فرماید که خداوند حکیم در وضع و ابلاغ احکام، برای شما سختی و اذیت نخواسته است، بلکه آسانی و راحتی شما را در ادای تکالیف و اجرای احکام خواسته، تا بتوانید انجام دهید و رشد یابید. نماز مسافر شکسته است – روزه بر مسافر و بیمار حرام است – بیمار و معلول و ... از جنگ معاف است – حج بر غیر مستطیع واجب نیست ... و به هیچ کسی بیش از آن چه به او داده و آن چه در توان دارد، تکلیفی نشده است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۲) _ علامه و نوآوری خدا را رحمت کند، آدم خوشبینی بود؛ گفت: حرفی دارد که بعد از دویست سال باید بفهمند؛ او خیلی خوشبین بود!! حالا بر فرض بعد از دویست سال مثل او بیایند؛ ... اینجور نیست. بعضی از که با او همدوره بودند، به من می گفتند: او است، و این حرف های مال خود اوست، پیش کسی درس نخواند! چون ما اساتیدش را در نجف می شناسیم که چه کسانی بودند. بالاخره انسان حرف را از استاد می گیرد، همان محدوده را شرح می کند؛ گفت: ما اساتید او را می شناسیم، علمایی که طباطبایی را تربیت کردند می شناسیم؛ این حرف ها مال خود اوست! یک همچنین آدمی در صد سال یا دویست سال بیاید، اینجور نیست. ✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۷۷/۰۸/۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۲۶ ـ ۲۵ 📌 و الی بايد حواسش را جمع کند و سخنان آميزی که پيامبر اسلام صلی الله عليه و آله از جانب خدای تعالی آورده با دقت گوش دهد، خوب بفهمد، گوشش را باز کند و به هر نشانه ای که خدای تعالی او را راهنمايی کرده داشته باشد، با خدای تعالی و پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله و اولياء خدا عليهم السلام نکند و با بی توجهی به اين کلمات گران قيمت روبرو نشود؛ بلکه اين کفّارند که مردم را از باز می دارند و خودشان هم از آنها استفاده نمی کنند و ندارند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برنامه ائمه (علیهم السّلام) بر اساس شرایط زمان خود پ.ن بیست و ششم ربیع الاول . انعقاد صلح بین حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) با (۴۱ هجری) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام علی علیه السلام . . الا لا خير في قراءة لا يدبّر فيها. . . همانا در قرائتي که در آن تدبر و تفکر نشود، خيری نيست. . . . (معاني الاخبار، ص 67) . . . 🌸جهت آمرزش گناهان: ۲صلوات🌸 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یا طبیب 📌شگفتی خدا 1 سوره صافات آیه ۱۴۵-۱۴۶ : فَنَبَذْنَاهُ بِالْعَرَاءِ وَهُوَ سَقِیمٌ (١۴۵) وَأَنْبَتْنَا عَلَیْهِ شَجَرَهً مِنْ یَقْطِینٍ (١۴۶) و درحالیکه بیمار بود، او را در یک سرزمین خشک و خالی از گیاه افکندیم و بوته بر او رویاندیم … 🔅🔅🔅 📐یونس(ع) در دریا غرق و پس از آن در معده حبس می شود، طبیعتا وی با مشکلات تنفسی ناشی از کمبود اکسیژن و ضعف جسمانی به علت شرایط سخت محیط رو به رو میگردد. ▫️جالب است بدانید ، حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامینA و ویتامین B6 میباشد، که به ترتیب در درمان آسم و تنگی نفس، سینه پهلو و اکسیژن رسانی به مغز کاربرد دارند. همچنین سینه را نرم، اخلاط و سرفه را آسان می کند. ▫️حتی تخم نیز برای درمان خشونت سینه، اخلاط خونی، خونریزی ریه و تسکین سرفه مفید است. خوردن باعث تجدید قوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت های بدن می شود. اما اسید معده ی نهنگ پوست یونس را رقیق و سفید کرده … ▫️آیا بر اساس آیه تنها با یک گیاه تمامی این مشکلات حل می گردد؟ (ادامه دارد…) سبحان الله، که بهترین طبیب است !!! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مسبحّات.mp3
2.21M
📚 سوره مبارکه حشر جلسه 1 🆔 @a_javadiamoli_doross 🔅🔅🔅 💢فضیلت سور مسبّحات 🔸 شش سوره در قرآن كریم است كه به نام مسبّحات معروف است؛ یعنی آغاز این سُوَر تسبیح حق شروع می ‌شود; یكی سوره «حدید» است، دوّمی سوره «حشر» است، سوّمی سوره «صف»، چهارمی و پنجمی سوره «جمعه» و سوره «تغابن»، ششمی سوره «اعلیٰ» كه ﴿سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الْأَعْلَی﴾. خاصیتی كه این مسبّحات شش ‌گانه دارد آن است كه رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هر شب این شش سوره را قبل از استراحت می‌ خواندند[1] و شما آقایان هم ـ ان‌شاء الله ـ عادت كنید كه هر شب قبل از خواب این شش سوره را بخوانید! 🔸 فضیلتی كه برای این سوره یاد شده فراوان است; یكی آن است كه هر كس عادت او این باشد كه قبل از خواب این شش سوره را در زمان غیبت بخواند، نمی‌ میرد مگر اینكه وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) را زیارت كند. [2]خاصیت دومی كه برای این سوره یاد شده این است كه اگر كسی عادت او این باشد كه این شش سوره را قبل از خواب بخواند, در جوار رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قرار می ‌گیرد. [1]. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏4، ص290. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص620؛ «... سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یقُولُ‏ مَنْ قَرَأَ الْمُسَبِّحَاتِ‏ كُلَّهَا قَبْلَ أَنْ ینَامَ لَمْ یمُتْ حَتَّى یدْرِكَ الْقَائِمَ وَ إِنْ مَاتَ كَانَ فِی جِوَارِ مُحَمَّدٍ النَّبِی ص». 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 💢 چرا در سوره الرحمن آیه( فبآلاء ربکما تکذبان) زیاد تکرار شده است 📼 حجت الاسلام والمسلمین استاد ملکی 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازی شنیدنی از تلاوت سوره مبارکه حمد با صوت زیبای استاد محمود شحات انور +و تشویق یکی از حضار که باعث خندیدن استاد و کلیه حضار شد؛نگاه کنید و لذت ببرید... 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 55.mp3
15.31M
75 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: پنجاه و پنجم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴
حکمت 23 نهج البلاغه.mp3
4.35M
📚شرح و تفسیر حکمت 23 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
سختی یا آسانی کدامیک؟!22.8.99.mp3
20.44M
⏺«یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ» خداوند برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد - «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي كَبَدٍ» ما انسان را در رنج آفريديم - «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلي‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقيهِ» ای انسان‌! تو با تلاش و رنج بسوی پروردگارت می‌روی و او را ملاقات خواهی کرد! - چطور می‌توان آیه اول را با آیات دوم و سوم جمع نمود؟ 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
💢 بهترین فرصت برای دعا ⏪ الآن اين جريان «کرونا» ازبهترين فرصتها است که انسان بگويد «يا اﷲ»شما مستحضريد که وقتي دانشجويان ما دانشگاهيان ما به هر حال متجددين ما غرب ميروند بر ميگردند؛ پارسال مشهد که بودم ديدم کسي آمد و ناله ميکند که من بچه اي تربيت کردم با نماز بود و الآن در دانشگاه است اصلاﹰ نماز را گذاشته کنار! او از کجا ياد ميگيرد؟ از دانشگاه غرب ياد ميگيرد. ⏪ غرب چرا مسجد را کنار زد و تبديل به کليسا کرد و کليسا را هم کنار زد تبديل به انبار کرد؟ براي اينکه علم زده است، همين که چهار تا ماهواره بر ارسال کرد و رفت به آسمان و آمد، خيال ميکند که مثلاﹰ همه چيز حل است. الآن يکي از کوچکترين ميکروب اين هشت ميليارد را فلج کرده است! ⏪ الآن بهترين فرصت است که بگويد »يا اﷲ«. اميدواريم به برکت اين دعاها افکار دانشمندان ما روشن شود تا حل کنند؛ گاهي ميفهمند که حلﹼ آن خيلي ساده است. 📼 درس خارج فقه ارث /جلسه سوم 21/8/99 🔅🔅🔅 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شمس الوحی تبریزی (۳) _ علامه و حق توحیدی انسان اصرار مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیه) این است که: این است که هم را تبیین می کند، و هم را تشریح می کند. در نزد مردم حیات مهمترین حق هست، ولی بیان این است: در مهمترین حق، است نه حق حیات! بی توحید، حق نیست؛ این بهره موجودات دیگر است. مهمترین حقی که انسان دارد، حق توحید است، و اخلاق در حقیقت همان سازی است که به صورت بیان در آمده است. ✅ پیام‌به همایش اخلاقِ علم و اخلاق کاربردی در مکتب (ره) ‌ _ ‌قم ؛ ۱۳۹۵/۰۸/۲۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom