eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom ناامیدی از الهی چرا است؟! اينكه مي‌گويند: ﴿إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ براي همين است. از رحمت الهي كفر است, چرا؟ چون معنايش اين است كه ديگر كسي نيست مشكل ما را حل كند. يأس از رحمت، يعني ما به جايي رسيديم كه هيچ موجودي توان آن را ندارد مشكل ما را حل كند. اين همان انكار خداست و كفر است؛ زيرا قدرت او نامتناهي است و هرگز ممكن نيست انسان به جايي برسد كه رحمت منقطع شود، چون وقتي ﴿وَسِعْتَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ﴾ شد و رحمت نامتناهي شد، جا براي يأس نيست؛ لذا يأس از رحمت خدا كفر است؛ يعني ديگر كسي نيست كه مشكل ما را حل كند؛ امّا يك وقت انسان مي‌گويد من ديگر لياقت آن را ندارم، آن ديگر مشكل خودش است يا اعتراف خود اوست، اين به كفر منتهي نمي‌شود؛ امّا اگر نسبت به هستيِ خارج اشاره كند و بگويد كسي نيست در عالَم كه مشكل ما را حل كند، اين ديگر ﴿إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ﴾ اين‌جا ﴿فَيَؤُسٌ قَنُوطٌ﴾ براي همين گروه است... تفسیر سوره فصلت جلسه 22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (6) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ⏪ و تحصيل اين هدف سامي(عالی) به آداب و شرايطي بيش از آنچه در فقه آمده، نيازمند است.[1] ▫ در تفسير منسوب به امام عسكري (عليه‌السلام) آمده كه مقصود از «اقامه صلاة» اتمام ركوع، سجده و حفظ وقت و حدود آن است و همچنين پرهيز كردن از چيزهايي كه آن را فاسد يا ناقص مي كند: (ويُقيمونَ الصَّلوة)[2] يعني بإتمام ركوعها و سجودها و حفظ مواقيتها و حدودها و صيانتها عمّا يفسدها أو ينقصها. [3] ▫ مقصود از اتمام ركوع و سجود، رعايت تأنّي در نماز است تا اذكار آن در حال آرامش بدن گفته شود و حفظ مواقيت، تنها به رعايت وقت نماز از حيث ادا و قضا نيست، بلكه به مواظبت بر اداي آن در اول وقت است، چنان كه مراد از حفظ حدود، رعايت آدابي است كه در ص 37 به عنوان درهاي تقرب به خدا به آن ها اشاره شد؛ اما چيزهايي كه نماز را فاسد يا ناقص مي كند و بايد از آن ها اجتناب كرد در دو بخش قابل شمارش است: ✅ 1. گناهاني مانند بي تولّي و تبرّي بودن [4]، منع زكات، سبك شمردن نماز، عاق والدين شدن، بي ورع بودن، مال مردم خوردن، غذاي حرام، ميگساري و... كه پيش از نماز انجام مي گيرند و در روايات از آن ها به عنوان مانع قبولي نماز ياد شده است. ============ [1]ـ اساساً تنظيم احكام در فقه كه چهارچوب هاي خاص خود را دارد، به گونه اي است كه براي همگان امتثال پذير باشد. ثمره عمل به اين احكام كه احكام ظاهريه ناميده مي شوند، اسقاط تكليف و مانند آن است،چنان كه مقصود از صحّت نزد آنان اسقاط تكليف،عدم وجوب اعاده و... است، در حالي كه در اين گونه مباحث و در نگاه اهل معرفت، مراد از صحّتْ مقبول درگاه خدا شدن و مراد از مقبوليتْ وصول به مقصود است، از اين رو به شرايطي سنگين تر از شرايط فقهي وابسته است (ر. ك: المحجة البيضاء، ج 1، ص 368؛ ج 2، ص 135). [2]ـ سوره بقره، آيه 3. [3]ـ بحارالانوار، ج 81، ص 231. 🔅🔅 [4]ـ در بسياري از روايات پذيرش ولايت امام عادل منصوب از سوي خدا شرط قبولي اعمال ذكر شده است، به گونه اي كه هيچ ثمري بر عبادت بي تولّي و تبرّي مترتب نمي شود. زراره از امام باقر(عليه‌السلام) نقل كرده است: ذروة الأمر و سنامه و مفتاحه و باب الأشياء و رضي الرحمن الطاعة للإمام بعد معرفته... أما لو أنّ رجلاً قام ليله و صام نهاره و تصدّق بجميع ماله و حجّ جميع دهره و لم يعرف ولاية وليّ الله فيواليه و يكون جميع أعماله بدلالته إليه ما كان له علي الله حقٌّ في ثوابه و لا كان من أهل الإيمان (الكافي، ج 2، ص 18؛ وسائل الشيعه، ج 1، ص 119، كتاب الطهارة، ابواب مقدمة العبادات، باب 29، ح 2). ابوحمزه ثمالي مي گويد: امام سجاد(عليه‌السلام) از ما پرسيد كدام نقطه زمين برتر است؟ گفتيم: خدا، رسول و پسر پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم بهتر مي دانند. فرمود: برترين نقطه ميان ركن و مقام است. اگر انساني عمر نوح (عليه‌السلام) در امتش را داشته باشد و در اين مدت روزها روزه بگيرد و شب ها در اين نقطه به نماز بايستد و سپس بدون پذيرش ولايت ما خدا را ملاقات كند هيچ بهره اي از اين عبادات نخواهد برد (همان، ح 12، مسلسل 308). اين گونه احاديث نشان مي دهد كه نماز يك عبادت شخصي محض نيست كه تنها ثمرش تنظيم رابطه انسان با خالق باشد، بلكه افزون بر آن روابط اجتماعي و سياسي را نيز تنظيم مي كند. 🔅🔅 ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 262 رهنمود به مناسبت افتتاح رشكلا @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 كمال انسان در وصول به مقصد، با سلوك به سوي مقصود است، وگرنه يا ركود و تحيّر و يا رجوع و شكست خواهد بود كه چنين حِرماني هماره همراه عَيْب و دائماً همزاد با نقص است. انسان از آن جهت كه با مردن، هجرت فراطبيعي را آغاز مي كند، هرگز ره توشه طبيعي، توان تحمّل هزينه آن سير صعب و ممتدّ را ندارد، بلكه زاد راهي لازم است كه برتر از خيال و قياس و گمان و وهم باشد: (تزوّدوا فإنّ خير الزّاد التقوي). پرواز به صَوْب حق و گريز از سَمْتِ باطل، تنها توشه كادحان كوي خداست. چنين زاد راهي فقط با عقل برهاني و نقل معتبر شناخته شده و با عقل عِقال كننده غرايز طغيانگر و اغراض بيهوده تأمين مي شود. كسي كه بال استدلال وي وبال او باشد و جَناح استنباط از متون نقلي وي مقصوص باشد، قطعاً به دام صياد هوسناك گرفتار خواهد شد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی ☘️☘️☘️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دوره‌های مدرسه 🔻نام دوره : شه شناس 👤 استاد: مصطفی امینی خواه 🔸این دوره، به شناخت زندگی و سیره امیرالمؤمنین‌ حضرت علی علیه السلام پرداخته می‌گردد 📌برای ثبت‌نام در این دوره، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید 🔗 https://taalei-edu.ir/workshop/see/135@taalei_edu
🔅🔅🔅 📃اما در مورد جهان شگفت انگیز جنین در هفت سوره از سوره های قرآن اشاره به آفرینش انسان و چگونگی خلقت او شده است و در آیۀ 14 سوره نوح می فرماید : و قد خلقکم اطوارا : ( خداوند شما را در اطوار و مراحل مختلفی بیافرید .) 1️⃣مرحلۀ اول : در آیه 12 سورۀ مومنون می فرماید : و لقد خلقنا الانسان من سلاله من طین . (ما انسان را از عصاره و فرآورده های خاک آفریدیم .) چرا که نطفۀ انسان مولود غذاهای گوناگونی است که از گیاهان و جانوران سرچشمه می گیرد – جانوران هم از گیاهان تغذیه می کنند و گیاهان بخشی از مواد مورد نیاز خود را از خاک می گیرند بنابر این نطفۀ انسان که بعد ها بصورت انسان در می آید مولود خاک می باشد . 2️⃣در مرحلۀ دوم : در آیه 54 سورۀ فرقان می فرماید: هو الذی خلق من الماء بشراً ........ . ( اوست خدائی که بشر را از آب بیافرید ) در مرحلۀ دوم می توان گفت انسان از آب آفریده شده است . زیرا از نظر زیست شناسان ، انسان به اسفنجی می ماند که او را آب فراگرفته است یک فرد 70 کیلویی حدوداً 65 در صد وزن بدن را آب تشکیل می دهد ، 50 لیتر آب دارد و این نسبت ثابت است و غیر ممکن است که این نسبت را تغییر داد بدون اینکه دچار ناراحتی نشود اگر 20 در صد آب بدنش را از دست بدهد دیگر سلامتی خود را باز نخواهد یافت . ▫️آب در سلولهای بدن انسان دارای مقدار زیادی پتاسیم بوده و عملاً فاقد نمک است ولی آب خارج از سلولها پتاسیم ندارد بلکه مقدار زیادی نمک دارد و این ترکیب آب خارج از سلولها به آب دریائی شباهت دارد که میلیونها سال قبل اولین اشکال حیات در آن شکل می گرفت و بعد ها وقتیکه موجودات آبی به خشکی روی آوردند ، دریای درون را نیز با خود آوردند . چون بدون آن زندگی برایشان در خشکی ممکن نبود . این پدیده های شگفت انگیز گفته قرآن را تأیید می کند که می فرماید . اوست خدائی که انسان را از آب آفرید 3️⃣در مرحلۀ سوم : در آیۀ 2 سوره علق می فرماید: خلق الانسان من علق . ( خداوند انسان را از علق آفرید ) علق به اسپرماتوزوئید گفته می شود که به سلول ماده می رسد و با آن ترکیب می شود . 4️⃣در مرحلۀ چهارم : در آیۀ 2 سورۀ انسان می فرماید: انا خلقنا الانسان من نطفه امشاج . ( ما انسان را از نطفه مخلوط ( سلول تخم ) پدید آورده ایم . ) ترکیب سلول جنس نر و ماده منجر به پیدایش سلولی به نام تخم می شود که تقسیمات این سلول جنین را به وجود می آورد . اگر بهترین شرایط محیطی برای سلول نر و سلول ماده فراهم شود قادر به ادامۀ زندگی نیستند و به زودی می میرند . مگر آنکه با یکدیگر ترکیب شوند و سلول تخم یا به اصطلاح قرآن امشاج به وجود آورند . ⏹پس از تقسیمات سلولی متوالی این سلول جنین اولیه به صورت توده ای از سلولها وارد رحم شده تا ادامه رشد خود را در آنجا انجام دهد در آیه دیگری می فرماید هو الله الخالق الباری المصور له السماء الحسنی ( آیه 24 سوره حشر) .( اوست خدای که آفریننده و جدا کننده و نگارنده صورت انسانی است و برای اوست اسماء حسنی .) 5️⃣در مرحلۀ پنجم : در آیۀ 6 سورۀ العمران می فرماید : خداست آنکه صورت شما را در رحم مادران هر گونه بخواهد می نگارد خدایی که جز ذات یکتا نیست که به هر کار خواهد توانا و به همه چیز داناست . 👈🏾ادامه دارد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ⏹مراحل ساختمانی جنین را می توان در سه مرحله خلاصه کرد 1- تولید توده زیادی از سلولها 2- مجزا شدن سلولها از یکدیگر و رفتن هر یک به جای خود 3- تصویر و صورت بندی جنین ⏹این سه مرحله را قرآن کریم در ضمن سه کلمه بیان داشته 1- هو الله الخالق اوست خدایی که آفریننده ( انبوه سلولها ) است 2- الباری خدایی که جدا کننده ( سلولهاست ) 3- المصور خداوند پیکر سازی که به این سلولها صورت انسانی می دهد . ◀️در سورۀ زمره آیه 6 می فرماید : خداوند شما را در شکم مادر می آفریند ، آفرینش به دنبال آفرینش دیگر که در سه تاریکی قرار دارد . به تدریج سه پرده جنین را در بر می گیرد این پرده ها ظاهراً یک پوست بیشتر نیستند ولی اگر آنرا با میکروسکوپ به دقت نگاه کنیم همانطور که در آیه قرآن ذکر شده است می بینیم که از سه پرده تشکیل شده است . 1- پرده آمینون 2- پرده کوریون 3- پرده آلانتویید ⏺پرده آمینون پرده ای است که از نمو سطح خارجی جنین حاصل و از اطراف توسعه پیدا می کند تا فضایی به نام حفره آمینون در پشت جنین به وجود آورد و آنگاه در حفره آمینون مایع زلالی پدید می آورد . ⏺پرده کوریون : خارج از پرده آمینون قرار دارد و به کمک آن جنین محفوظ می ماند . ⏺پرده آلانتوئید : در ناحیه شکمی جنین است و به جذب غذا کمک می کند . فاصله میان پرده آمینون و جنین مایعی وجود دارد که هر گاه ضربه ای به شکم وارد شود این ضربه به مایع منتقل می گردد و در آن خنثی می شود . در آیۀ 14 سوره مومنون می فرماید : انشاناه خلقا اخر فتبارک الله احسن الخااقین (سپس آفرینش و تحولی دیگر در جنین پدید آوردیم ( و از روح خود در وی دمیدیم ( آفرین بر قدرت کامل بهترین آفریننده .) ⏺پس از صورت بندی جنین مرحلۀ دمیدن روح فرا می رسد .لازمه استقرار روح در جسم پیدا شدن بستر مناسب یا به عبارت دیگر آرایش مطلوب در اجزاء ماده است . بطور کلی با وارد شدن هر گونه نقص شدید در جسم جدا شدن روح از جسم اجباری و حتمی می گردد 👈🏾ادامه دارد.... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌با اخلاق، جامعه را همراه خود کنیم یک بیان نورانی از است که ریشه اش در بیانات نورانی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) هست؛ و آن فرمود: (عجبت لمن یشتری الممالیک (یا عبید) باموالهم و لا یشتری الاحرار باخلاقهم). فرمود: من متعجبم که مردم مال می دهند، می خرند؛ اما را رعایت نمی کنند که را بخرند! مردان وقتی ببینند کسی است، است، است، است، است؛ به او دل می سپرند. فرمود: شما می دهید، بنده می خرید؛ اخلاق داشته باشید که ای را بخرید!! نه اینکه آنها (معاذ الله) بنده تو بشوند؛ یعنی هر چه تو بخواهی برایت انجام می دهند. 🔷️ ر.ک تصنیف غرر الحکم و درر الکلم / شماره ۸۷۸۶ / صفحه ۳۸۵ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom2
برداشت از آیه ۴۰ 📌 الی باید نشانه های را جدّی بگیرد، از آنها را بشناسد و با و با آنها روبرو نشود والاّ خدای تعالی درهای رفعت و را به روی او باز نمی کند و در وارد نمی شود و به قدری این مطلب جدّی است که اگر از سوراخ سوزن عبور کند، ممکن است این کار هم انجام شود. این گونه را جزا می دهد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
.📌شخصيت سالم گذشت سالیان عمر نه تنها برای شخصیت سالم اندوهبار نیست، بلکه بدان جهت که هر لحظه که می‌گذرد، به مقدار همان لحظه، به دیدار خداوند هستی‌آفرین که درب بارگاهش را به روی بندگانش گشوده است، نزدیک‌تر می‌گردد، بر انبساط و نشاطش افزوده می‌شود. شخصیت سالم آن حقیقت فعال دائمی است که هر گامی که در اقیانوس زندگی برمی‌دارد، هم یک گام به ساحل که عرصۀ دیدار خداوندی است، نزدیک‌تر می‌شود و هم با آن گام، موجی از حقیقت را درمی‌یابد که در همان اقیانوس وجود دارد. ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق و تعلیم و تربیت. ص ۳۰۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (77) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتققين 💢تفسير ⏪ ريب كافران و منافقان در دعوى و دعوت قرآن كافران و منافقان هم درباره دعوى قرآن ريب دارند و هم درباره دعوت آن. (257) خداى سبحان، هم شك آنان را درباره دعوى قرآن بيان مى كند: (بل هم فى شك من ذكرى) (258) و به آنان پاسخ مى دهد كه در استناد قرآن به خدا هيچ شكى نيست: (تنزيل الكتاب لاريب فيه من رب العالمين) (259) و كتابى است غير قابل افترا: (و ما كان هذا القرآن ان يفترى من دون الله) (260) و هم براى زوال شك بى جايشان آنان را از راه دعوت به مبارزه و هماوردى با قرآن (تحدى) هدايت مى كند: (و ان كنتم فى ريب مما نزلنا على عبدنا فاتوا بسوره من مثله وادعوا شهداءكم من دون الله ان كنتم صادقين * فان لم تفعلوا فاتقوا النار التى وقودها الناس والحجاره اعدت للكافرين). (261) ⏪ ريب منافقان درباره دعوت قرآن نيز، هم اصل آن بيان شده است: (و انا لفى شك مما تدعوننا اليه مريب) (262) و هم بديهى بودن حقانيت محور دعوت، و نفى ريب از مبدا، معاد و وحى و رسالت: (افى الله شك فاطر السموات والارض)، (263) (ربنا انك جامع الناس ليوم لاريب فيه)، (264) (ذلك الكتاب لاريب فيه) (265) و همچنين براى زوال شك بى مورد آنان درباره توحيد ربوبى برهان اقامه مى كند: لو كان فيهما الهه الا الله لفسدتا (266) و از آنان نيز بر عقايد نادرستشان برهان مى طلبد: قل هاتوا برهانكم ان كنتم صادقين (267) ⏪ تذكر: گرچه عنوان ريب مصاديق گوناگونى دارد (دعوى و دعوت قرآن) و بيشتر مصاديق آن در قرآن مجيد، درباره قيامت است، ليكن چون در طليعه سوره بقره ريب مورد نفى قرار گرفت، و در آيه 23 همين سوره، ريب در صحت دعوى قرآن و معجزه بودن آن مطرح شد و در مورد ريب درباره معاد (كه از موارد دعوت قرآن است) و در اين سوره گفتگو نشد، از اين رو مصداق بارز (نه منحصر) ريب در آيه محل بحث ريب درباره دعوى قرآن و اعجاز آن است. =============== 257- دعوى قرآن اين است كه كلام خداست كه بر پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله ) نازل شده و دعوت آن به پذيرش توحيد، رسالت ، معاد و لوازم اعتقادى و عملى اين اصول سه گانه است . 258- سوره ص ، آيه 8 259- سوره سجده ، آيه 2 260- سوره سجده ، آيه 2 261- سوره بقره ، آياتا 23 - 24 262- سوره ابراهيم ، آيه 9. 263- سوره ابراهيم ، آيه 10. 264- سوره آل عمران ، آيه 9. 265- سوره بقره ، آيه 2 266- سوره انبياء، آيه 22 267- سوره نمل ، آيه 64 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 26تفسیر صوتی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
تفسير سوره انفطار جلسه 4.docx
39.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره انفطار 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم 📜 فرازی از متن درس درس خواندن تنها در حوزه و مسجد و مَدرَس نيست در قبرستان هم هست اين تابلو، تابلوي پربرکتي است آدم مي‌رود اينجا عرض ادب مي‌کند سلام مي‌کند دعا مي‌کند قرآن مي‌خواند هديه‌اي را به پيشگاه مؤمنين تقديم مي‌کند اين کار خوبي است و وظيفه ماست؛ اما اين تابلو چه مي‌خواهد بگويد؟ اين تابلو يک عرض ادبي است مي‌گوييم: «اَلسَّلَامُ عَلَي أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ مِنْ أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ يَا أَهْلَ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَيْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏»؛[15] ای اهل «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، شما را به حق «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» قَسم، بگوييد آنجا چه خبر است؟ اين قبرستان است قبرستان مدرسه است، پس معلوم مي‌شود راهي هم هست. اگر راه نبود انسان در خواب يا بيداري، حرف اموات را نمي‌شنيد اين طور دستور رسمي با قسم به ما نمي‌گفتند به آنها بگوييد شما را به «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» قَسم بگوييد آنجا چه خبر است؟ پس معلوم مي‌شود که آدم مي‌تواند باخبر بشود اينها جزء دنياست. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فرازی از متن تفسیر سوره انفطار جلسه 4 حضرت 💢 چه کسی انسان را نسبت به پروردگار کریم مغرور کرده است؟! ▫️پس نسبت به ذات اقدس الهي ﴿ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَريمِ﴾ يقيناً خداي کريم مغرور نکرده است آن ﴿ما غَرَّكَ﴾ همچنان جواب خودش را مي‌خواهد که چه کسي مغرور کرده است؟ درباره دنياست که دنيا متاع غَرور است. ▫️پس مقام اول اينکه خدا مغرور کرد يا نه؟ فرمود نه اين ممکن نيست. مقام ثاني اين است که دنيا تو را مغرور کرد يا نه؟ فرمود اين هم نيست، چرا؟ براي اينکه دنيا ابزار بازي است، اينکه حرفي ندارد براي گفتن، تو فريب خوردي، اين چه کار کرد؟ دنيا يک زيبايي نشان داد يک ميوه نشان داد يک گُل نشان داد يک سبزه نشان داد همين! ▫️فرمود: «وَ حَقّاً أَقُولُ مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ» اين ابزار فريب است اينکه فريبکار نيست. آن غَرور که شيطان است که اين غَرور وصف اوست که در آيه چهارده سوره «حديد» آمده است که غَرور شما را مغرور کرده است او کار را انجام مي‌دهد شما مي‌خواستي حرف او را نشنوي! «مَا الدُّنْيَا غَرَّتْكَ وَ لَكِنْ بِهَا اغْتَرَرْتَ وَ لَقَدْ كَاشَفَتْكَ الْعِظَاتِ وَ آذَنَتْكَ عَلَي سَوَاءٍ وَ لَهِيَ بِمَا تَعِدُكَ مِنْ نُزُولِ الْبَلَاءِ بِجِسْمِكَ وَ [النَّقْضِ‏] النَّقْصِ فِي قُوَّتِكَ أَصْدَقُ وَ أَوْفَي مِنْ أَنْ تَكْذِبَكَ أَوْ تَغُرَّكَ». پس نسبت به ذات اقدس الهي که حساب روشن شد؛ حالا دنيا را بررسي کنيم دنيا هم بسيار چيز خوبي است چرا؟ براي اينکه راستگوتر از دنيا را شما کجا مي‌خواهي پيدا کني؟ او اگر يک سلسله لذائذ را به شما نشان داد قبرستان و بيمارستان را هم به شما نشان داد يا نداد؟ هر دو را نشان داد. فرمود اين گورستان را چه کسي به شما نشان داد؟ اين بلند بگو «لا اله الا الله» را چه کسي به شما نشان داد؟ او نشان داد او هر چه هست علن کرد؛ پس او فريب نداد براي اينکه او هم گورستان را هم بيمارستان را هم مسائل نشاط هر دو را نشان داد. پس دنيا هم ابزار غررو است چه اينکه ابزار عزّت هم است. 👈🏾برای پاسخ کامل به متن درس 4 که بالا بارگذاری شده مراجعه فرمایید... 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
الحمد لله رب العالمین 📐تفسیر سوره در 26 نگاشت در سه سطح عمومی ؛میانی و تخصصی با استفاده از تفسیر نور استاد و سایت تفسیر تحلیلی و درس تفسیر حضرت علامه آیت الله به حول و قوه الهی به پایان رسید. ◽️و به شرط جیات از شنبه سوره را آغاز خواهیم کرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
(25) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪6-انسان شناسی مقدمه انسان سازی لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَكِّیهِمْ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ«آل عمران/164» ☑️خداوند بر مؤمنان منت نهاد [= نعمت بزرگی بخشید] هنگامی که در میان آنها، پیامبری از خودشان برانگیخت؛ که آیات او را بر آنها بخواند، و آنها را پاک کند و کتاب و حکمت بیاموزد؛ هر چند پیش از آن، در گمراهی آشکاری بودند. ☑️برخاستن انبیا از میان مردم و از جنس آنان بودن، نعمتى براى انسانها (لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم) ☑️در مكتب انبيا، پرورش روحى و آموزش فكرى، در كنار بينش و بصيرت مطرح است. «يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» ☑️مردمى بودن از شرایط رهبران و مسؤولین جامعه (لقد منّ اللّه على المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم) 🗓بعثت انبيا از ميان مردم داراى بركاتى است: الف: مردم سابقه او را مى‌شناسند و به او اعتماد مى‌كنند. ب: الگوى مردم در اجراى دستورات و فرامين الهى هستند. ج: درد آشنا و شريك غم و شادى مردمند. د: در دسترس مردم هستند. 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
💠 مبانی حقوق بشر 🔸 كسانی كه [اعلامیه] [را] نوشتند، حالا یا حامی حقوق بشرند یا متولّی حقوق بشرند یا داعیه حقوق بشر دارند مانند سازمان ملل دستشان خالی است و حرف عالمانه ندارند؛ یعنی حرفی برای گفتن ندارند. الآن این موادّ حقوقی را مثلاً همه ما از حفظ‌ هستیم، این مواد را از چه چیزی می‌ گیرند؟ از چند مبنا می‌گیرند؛ مثل عدالت، مثل حریّت، مثل استقلال، مثل آزادی، مثل امانت مثل تعهد به عهد و امثال ذلك، اینها مبانی است كه این موادّ كه سازمان ملل و مانند آن تصویب كردند از این مبانی گرفته شده است، اما دستشان خالی می باشد! این مبانی را از چه چیزی می ‌گیرند؟ از عادات مردم، آداب مردم، فرهنگ مردم، سنن مردم و رسومات مردم كه هیچ اعتباری به آن نیست. چند اصل است كه مبنای حقوقی است؛ مثل عدالت، حریت، امانت و مانند آن که همه اینها مورد قبول است؛ موادّ حقوقی را باید از عدالت و استقلال و آزادی و امنیت و امانت و اینها بگیریم، اینها قبول است. 🔸 عدالت معنایش روشن است كه «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»،[1] این هم معنایش روشن است؛ از آن به بعد دست سازمان ملل خالی است! عدل «وَضعُ كُلّ شَیءٍ فِی مَوضِعِه»، خب جای اشیا كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ هیچ! دست آنها خالی است! خب آن كه اشیاء را آفرید باید بگوید جایش كجاست، آن كه اشخاص را آفرید باید بگوید جایش كجاست. شما می‌ خواهید جای زن را معین كنید، جای مرد را معین كنید، جای كودك را معین كنید، جای سالمند را معین كنید، جای آب را معین كنید، جای هوا را معین كنید، جای زمین را معین كنید، جای آسمان را معین كنید، چون همه اینها است. ما از عمق دریا تا اوج سپهر برنامه داریم، در دو طرف این الآن بشر ترمینال دارد؛ هم زیر دریا، هم كره مریخ! خب شما این موادّ حقوقی را از آن مبانی می‌ گیرید و می‌ گویید از عدل می‌ گیریم، از استقلال می‌ گیریم، از آزادی می ‌گیریم، از امنیت می‌ گیریم، از امانت و وفای به عهد می ‌گیریم، همه اینها درست است؛ اما تك تك اینها زیر سوال است، دست اینها خالی است! آنچه كه الآن سازمان ملل دارد عالمانه نیست، این [سازمان] مراجعه می ‌كند به فرهنگ مردم، به رسومات مردم، هر چه را اینها عدل می‌ دانند او هم مبنا قرار می‌ دهد، از این مبنا مادّه استنباط می‌ كند، اینكه عاملانه نشد! لذا می‌ بینید ظلم از آن در می‌ آید! آن كه مرفّه بی ‌درد است عدل را طوری معنا می ‌كند، آن كه پابرهنه دردمند است را طور دیگر معنا می ‌كند. بنابراین ممكن است انسان سی ـ چهل سال عمرش را هدر بدهد و حرفی برای گفتن نداشته باشد. پس تا نداشته باشیم دستمان خالی است. مبنا نخواهیم داشت، وقتی مبنا نداشتیم مواد هم نخواهیم داشت. [1]. ر.ک: نهج البلاغه، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا». 📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1390/03/12 🆔 @a_javadiamoli_doross
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 📌 عاقبت داستان حضرت خضر(ع) و حضرت موسی(ع) 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبانی حقوق بشر 📚 دیدار دبیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی با حضرت استاد تاریخ: 1390/03/12 @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 💢اقامه ، عامل اقامه ▫ اقامه نماز غير از خواندن آن است. خواندن نماز و تداوم بر آن عملي است واجب و در قرآن كريم از اوصاف مؤمنان شمرده شده است: (والّذين هم علي صلواتهم يحافظون) ، امّا مهمتر از آن، اقامه و برپاداشتن نماز است كه از اوصاف تقوا پيشگان به شمار آمده و آن برپا داشتن حقيقت نماز است. ▫ برپا شدن حقيقت و روح نماز به اين است كه گذشته از تلفّظ اذكارِ قرائت و كلمات ذكر ركوع، سجود، تشهّد و مانند آن و صرف نظر از هيئتهاي خاصّ استوا و انحناي تام و غيرتامّ و نشستن و نظير آن و قطع نظر از تصوير مفاهيم اذكارِ آن در ذهن، پيام اصلي آن از وجود لفظي و ذهني بيرون آيد و به وجود عيني برسد و در محدوده روح نمازگزار متمثّل گردد و سپس با سنّت و سيرت مستمرّ او در جامعه جلوه كند و با تبليغ و تعليم و تزكيه نفوس مستعد ديگران، آنها نيز به عنوان روح متمثّل نماز پرورش يابند، تا حقيقت چيزي كه در قرآن مجيد، به عنوانِ ناهي از فحشا و منكَرو به عنوان علاج و شفاي درد هَلوع و جَزوع و مَنوع بودن انسانِ طبيعي است، در متن جامعه بشري متمثّل گردد. ▫ دين الهي با خطوط كلّي خود، انسانها را به «قيام به قسط» و قيام براي خدا فرا مي خواند: (لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات وأنزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط) ، (قل إنّما أعظكم بواحدة أن تقوموا لله) و كعبه كه از مظاهر دين است براي قيام انسانهاست: (جعل الله الكعبة البيت الحرام قياماً للناس) و انسان قائم و بپا خاسته كسي است كه همه عوامل سقوط را در عقيده و اخلاق و عمل از حريم وجود خويش دور سازد. ▫ چنين انساني كه با الهام فطري و رهنمود ديني قائم شده، مي تواند به نماز كه ستون دين است، ايستادگي ببخشد و چنين نمازي است كه درجات برتر قيام را براي انسان فراهم مي كند؛ زيرا نمازِ برپا ايستاده است كه مانع فحشا و منكر است: (إن الصّلاة تنهي عن الفحشاء والمنكر) و انسان را از بي قراري در هنگام سختي و نداري و از انحصار طلبي و بخل در هنگام توانگري نجات مي بخشد: (إن الإنسان خلق هلوعاً إذا مسّه الشرّ جزوعاً وإذا مسه الخير منوعاً إلا المصلّين) ، ولي نماز افتاده، با سقوط در دوزخ نيز سازگار است: (فويل للمصلّين الّذين هم عن صلاتهم ساهون). انبياي بزرگ الهي هم به اقامه دين مأمور بودند: (شرع لكم من الدين ماوصّي به نوحاً والذي أوحينا إليك وما وصينا به إبراهيم وموسي وعيسي أن أقيموا الدين ولا تتفرّقوا فيه) و هم به اقامه نماز، چنانكه حضرت عيساي مسيح(عليه السلام) خود را موظّف به نماز مي دانست: (وأوصاني بالصّلاة والزّكاة ما دمت حيّاً) و حضرت موساي كليم(عليه السلام) به اقامه آن مأمور شد: (وأقم الصّلاة لذكري) و حضرت ابراهيم خليل(عليه السلام) از خداي سبحان براي خود و فرزندانش توفيق برپايي نماز خواست: (ربّ اجعلني مقيم الصّلاة ومن ذرّيتي). مناسبت و ارتباط «اقامه دين» و «اقامه نماز» اين است كه بهره گيري از هدايت فطرت و رهنمودهاي ابتدايي دين و ايستادگي در برابر كفر و شرك، لازمه اقامه نماز است و اقامه نماز نيز عامل اقامه كامل دين است. بنابراين، اگر انسانها اهل قيام به قسط و قيام براي خدا باشند و در برابر شرك و كفر ايستادگي كنند، مي توانند نماز را كه ستون دين است بپا دارند تا خيمه دين به طور كامل برافراشته گردد و بدين جهت است كه در آيه محلّ بحث از ميان عبادات تنها اقامه نماز مطرح شده است؛ زيرا اقامه نماز موجب اقامه دين است؛ چون دين به مثابه خيمه اي است كه عمود آن نماز است و اگر عمودِ خيمه، بر پا شد، خيمه نيز برپاست. 📚 تفسیر تسنیم ج 2 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برداشت از آیه ۴۲ 📌 مالایطاق خدای تعالی هیچ کس را بیشتر از طاقتش نمی کند. اگر الی ایمانش را محکم کند و شایسته انجام دهد به که همیشه در آن خواهد بود وارد می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom