برداشت از آیات ۱۱۵ ـ ۱۱۲ #سوره_هود
📌#استقامت
#سالک الی #اللّه باید به آنچه در زیر گفته می شود، #مقید باشد:
اوّل: در انجام #اوامر الهی دارای #ثبات و پابرجایی باشد.
دوّم: #دوستان با #استقامتی داشته باشد.
سوّم: زیر بار #ظالمین و #ستمگران نرود.
چهارم: #نمازش را در روز و شب برپا دارد.
پنجم: #نماز_شب را بخواند که سیّئاتش از بین برود و بالاخره #صبر و #بردباری داشته باشد، زیرا خدای تعالی #اجر نیکوکاران را #ضایع نمی کند.
🔅تفسير و قرآن و پژوهی
@rahighemakhtoom
توبه۹.mp3
8.78M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_توبه
#جلسه ۹
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #توبه را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا چگونه جواد است؟
بیان نورانی حضرت ابی ابراهیم، #امام_کاظم (سلامالله علیه) است که مرحوم #صدوق در کتاب شریف توحید روایت می کند که از آن حضرت سئوال کردند: #جواد یعنی چه؟ فرمود: اگر منظورتان از جواد در جهان امکانی است که انسان جواد کیست؛ آنکه حقوق واجب را ادا بکند، او جواد است. اگر کسی حقوق واجب را ادا کرده است، مسائل مالی اش را ادا کرد، #تکلیف خودش را انجام داد؛ هُوَ الجَواد. اما اگر منظورتان درباره ذات اقدس اله است که از اسماء فعلیه خدا این است که او جواد است، (فَهُوَ الجَوادُ اِن اَعطی وَ هُوَ الجَوادُ اِن مَنَع). او اگر بدهد، #جود است؛ ندهد هم جود است. زیرا آنجا که نمی دهد #مصلحت است، آنجا که نمی دهد #حکمت است. 🔷️ ر.ک التوحید / صفحه ۳۷۳
✅درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۸/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#موسی_بن_جعفر
#امام_موسی_کاظم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#آه #مظلوم #امام_سجاد
🔲 وجود مبارک امام سجاد(سَلامُ اللهِ عَلَیهِ) دارد که در آن مراحل نهایی وداع پدرم سیدالشهداء(سَلامُ اللهِ عَلَیهِ) به من مطلبی فرمودندکه خود امام سجاد در آخر عمرش به امام باقر(سَلامُ اللهِ عَلَیهِم أَجمَعِین) همین وصیت را دارد؛ به امام باقر در آخرین لحظه زندگی خود که وصیت میکند، میفرماید من تو را وصیت میکنم به امری که پدرم در آخرین لحظات زندگی خود مرا به آن امر وصیت کرد،
🔲 فرمود: ظلم همیشه حرام است و بد، ولی آن مظلومی که هیچ پناهی جزء خدا ندارد به او ستم نکن! «إِیَّاکُمْ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»، چون آن آه فقط به «الله» میرسد. یک وقت است مظلومی است که قدرتی دارد، سِمَتی دارد، منصبی دارد، قبیلهای دارد، فرزندی دارد، قوم و خویش و قدرتی دارد، در نهایت به تمام اینها تکیه میکند؛ اما کسی که هیچ پناهی ندارد، این دعای او دعای خالص است، فرمود: «إِیَّاکُمْ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّه»، این همان آهی است که به جایی میرسد، آن درها فقط برای این دعاها و این نیایشها باز میشود.
آیت الله #جوادی_آملی
📜 درس تفسیر سوره جاثیه جلسه 3
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (116)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
🔲 يوقنون: يقين علم ثابت و جزمى است كه شك پذير نباشد و مايه آرامش و طمانينه نفس آدمى گردد. برخى از ويژگيهاى ماخوذ در يقين (مانند زوال شك و يا محصول نظر و استدلال بودن يقين) مانع از اسناد آن به خداى سبحان و متصف شدن او به صفت يقين است، مگر آن كه آن خصوصيتهاى نقص آميز، متعلق به برخى از مصاديق يقين باشد، نه ماخوذ در مفهوم آن. از اين رو با تنزيه معناى جامع، از خصوصيتهاى برخى مصاديق، اتصاف خداوند به آن محذورى ندارد.
▫️واژه هايى كه قرآن كريم درباره انواع ادراك به كار مى برد حدود 20 لفظ است ؛ مانند ظن، حسبان، شعور، ذكر، عرفان، فهم، فقه، درايت، يقين، فكر، راى، زعم، حفظ، حكمت، خبره، شهادت عقل و نيز الفاظى مانند: قول، فتوا، بصيرت و... هر يك از اين واژه ها با يك يا چند ويژگى از موارد ديگر ممتاز مى شود. .)
▫️ايقان كه باب افعال از ماده يقن است، به قيام يقين به دارنده آن نظر دارد. ظاهرا عنوان موقن در اين گونه از موارد، به عنوان صفت مشبهه (نه اسم فاعل) به كار مى رود. از اين رو معناى ثبوتى دارد، نه حدوثى .
▫️در تفسير آيه دوم و سوم همين سوره گذشت كه قرآن كريم هدايتگر پرهيزكارانى است كه داراى تقواى اعتقادى (ايمان به غيب)، تقواى عبادى (اقامه نماز) و تقواى مالى و غير مالى (انفاق) باشند و چون ايمان به غيب به طور مطلق ذكر شد و از برجسته ترين مصداق آن، يعنى غيب مطلق كه كنه ذات خداى سبحان است، انصراف داشت ، در اين آيه كريمه دو مصداق ديگر از مصاديق ايمان به غيب (ايمان به وحى و نبوت و يقين به آخرت) بازگو شده است.
================
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 27:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 14سوره عبس
مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ(14)
آن صحیفهها بسی بلند مرتبه و پاک و منزه (از خطا) است.
🔅🔅🔅
۱ - صفحه هاى قرآن در پیشگاه خداوند، داراى جایگاهى بلند و ارزشى والا است. (مرفوعة)
۲ - درک مفاهیم قرآنى، در گرو رشد، تعالى و ارتقاى انسان است. (مرفوعة)
▫️رفعت صفحات قرآن، بیانگر والا مرتبه بودن محتواى آن است و به قرینه مقام، کنایه از این است که پندگیرى از تذکرات آن، تنها براى افرادى برجسته میسّر است.
۳ - صفحات قرآن، پاک و منزّه از ثبت هرگونه ناروا و دروغ و به دور از مطالب باطل (مطهّرة)
۴ - آیات قرآن، فراتر از دسترس نااهلان و منزّه از هرگونه تغییر و تحریف است (مرفوعة مطهّرة)
▫️ارتباط دو وصف «رفعت» و «طهارت»، گویاى راز پاک ماندن قرآن از انحراف است; زیرا کج اندیشان به آن دسترسى ندارند تا آن را با افکار پلید خود آلوده سازند.
۵ - لزوم جاى دادن قرآن، در مکانى برجسته و شریف (مرفوعة) خبر از رفعت مقام قرآن - علاوه بر بیان حقیقت آن - توصیه به مسلمانان نیز مى باشد که باید قرآن را در مقامى رفیع، قرار دهند و جاى عالى رتبه اى براى آن در نظر گیرند.
۶ - لزوم پاک نگه داشتن قرآن از هر آلودگى و خباثت (مطهّرة)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 28:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 15سوره عبس
بِأَيْدِي سَفَرَةٍ(15)
(سپرده) به دست سفیران حق (و فرشتگان وحی) است.
🔅🔅🔅
۱ - قرآن، به دست نویسندگانى متعدد، نگاشته شده است. (بأیدى سفرة) «بأیدى» - مانند «فى صحف» در آیات پیشین - به محذوفى نظیر «مکتوبة» یا «مثبتة» تعلق دارد.
۲ - نوشتن قرآن در صفحه هاى پاکیزه و با عظمت، رسالت الهى که بر عهده سفیران متعدد است (بأیدى سفرة)
◽️ «سفرة» یا به معناى نویسندگان است و یا رسولان. در کتب لغت درباره این کلمه چنین آمده است: «سفر» [در تمام مشتقاتش] بر مکشوف و آشکار شدن دلالت دارد و «سَفْر»; یعنى، کتابت و «سفرة»; یعنى، نویسندگان; آنها را از آن جهت به این نام نامیدند که کتابت، آشکار سازنده چیزى است که مورد نیاز از نوشته است (مقاییس اللغة). کلمه «سفیر» بر رسول نیز اطلاق مى شود; زیرا او مأموریت خود را آشکار مى سازد (تاج العروس). جمع «سفیر»، گرچه «سفراء» است; ولى از آنجا که در لسان العرب، کلمه «سفرة» بر فرشتگانى که بین خدا و پیامبران او سفارت (رسالت) دارند، اطلاق شده است، مى توان گفت: «سفرة»، به معناى «سفراء» نیز استعمال شده است.
۳ - محدود بودن ثبت و ابلاغ قرآن به سفیران خداوند، تضمین کننده پاکى و پیراستگى آن از هرگونه خطا و باطل است .(مطهّرة . بأیدى سفرة)
▫️عبارت «بأیدى سفرة»، ممکن است متعلق به «مطهّرة» باشد; بر این اساس عامل تطهیر قرآن از خطا و باطل، آن است که تنها دستان سفیران الهى آن را ثبت و ابلاغ مى کند و دیگران از دسترسى به آن ناتوان اند.
۴ - فرشتگان وحى نویسندگان قرآن از لوح محفوظ و ابلاغ کنندگان آن به پیامبر(ص) هستند .(بأیدى سفرة)
◽️ در این که مراد از «سفرة» چه کسانى اند; نظرهایى چند ارائه شده است. از جمله این که به قرینه توصیف آنان به «کرام» در آیه بعد، مراد ملائکه وحى مى باشند; زیرا در سوره اى دیگر (انفطار، ۱۱) نیز براى ملائکه، وصف «کرام» ذکر شده است. استنساخ قرآن از لوح محفوظ، براى نازل ساختن آن بر پیامبر(ص)، احتمالى است که با این آیات و مراحل نزول قرآن سازگار است.
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 29:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 16سوره عبس
کِرَامٍ بَرَرَةٍ(16)
که ملائکه مقرب عالی رتبه با حسن و کرامتند.
🔅🔅🔅
۱ - نویسندگان قرآن در صفحه هاى پاکیزه و با عظمت، شخصیت هایى بزرگوار و داراى ارزش و احترام در پیشگاه خداوندند (بأیدى سفرة . کرام)
۲ - نویسندگان قرآن در صحیفه هاى پاک و والا مرتبه، کاتبانى راست گفتار، مطیع خداوند و درست کرداراند. (بأیدى سفرة ... بررة)
◽️«بررة» و «ابرار» به یک معنا است; جز این که «بررة» مبالغه بیشترى دارد; زیرا جمع «بَرّ» است و «بَرّ» مبالغه بیشترى از کلمه «بارّ» (مفرد «ابرار») دارد (مفردات راغب). از جمله معانى اى که براى «بِرّ» ذکر شده، «صلاح و درست کارى»، «اطاعت» و «صداقت» است. (لسان العرب)
۳ - سفیران الهى و واسطه هاى ابلاغ قرآن، فرشتگانى ارجمند و درست کاراند. (بأیدى سفرة . کرام بررة)
۴ - ارجمندى، عظمت و پیراستگى صفحات قرآن و مقام والاى نویسندگان آن، تضمین کننده شایستگى آن براى غفلت زدایى و بیان حقایق است. (إنّها تذکرة ... فى صحف مکرّمة . مرفوعة مطهّرة . بأیدى سفرة . کرام بررة)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (56)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
26- هماورد طلبی برای صدق ادعاوبرحق بودن
أَمْ يَقُولُونَ تَقَوَّلَهُ بَل لَّا يُؤْمِنُونَ* فَلْيَأْتُواْ بِحَدِيثٍ مِّثْلِهِ إِن كَانُواْ صَادِقِينَ (نجم33و34)
آيا مىگويند: پيامبر، (قرآن را خود ساخته و) به خدا نسبت داده است؟(چنين نيست)، بلكه آنان (به سبب طغيان و حسد) ايمان نمىآورند.
پس اگر راستگويند، سخنى مانند قرآن بياورند.
🔅🔅🔅
📝 نکته ها و پیام ها:
▫ خداوند، بارها كفّار را دعوت به مبارزه نموده است:
☑ گاهى از آنان درخواست آوردن كتابى مثل قرآن كرده، «فأتوا بكتاب من عنداللّه»
☑ گاهى تخفيف داده وبه آوردن ده سوره اكتفا نموده، «فأتوا بعشر سور مثله»
☑ وگاهى به آوردن يك سوره، «فأتوا بسورة من مثله»
☑ و در آيه 34 حتّى به آوردن مطالبى مثل قرآن اكتفا كرده است. «فليأتوا بحديث مثله»
▫ در طوفان تهمت ها، دست از منطق و استدلال بر نداريد و مخالفان را به آوردن سخنى همچون قرآن دعوت كنيد.
▫ مبارزه طلبى در ميدان فرهنگى نيز لازم است.
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_فتح_قلعه_خیبر_به_دست_أمیرالمؤمنین_علیه_السلام
#فهم
#قرآن_و_سنت_اهل_بیت_علیهم_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 معادل فتح خیبر
🔹 ما یک وقت تعجب می کردیم که چرا پیغمبر (علیه أفضل صلوات المصلین) این فرمایش را فرمود!؟ جعفر بن ابیطالب برادر علی بن ابیطالب است، او چند سال در حبشه بود مأمور تبلیغ بود، با افکار حبشی ها، با تفکرات مسیحی ها، با تفکرات آنها آشنا شد. بعد از چند سال وقتی وارد مدینه شد که آن روز مسلمان ها به رهبری حضرت یعنی رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) خیبر را فتح کردند. غدّه بدخیم خیبر که سرمایه داران اسرائیلی آن جا بودند، یهودی های بدخیم آن جا بودند، مسلمان ها از آنها وام می گرفتند، مسلمان ها کوخ داشتند، آنها کاخ داشتند، قلعه داشتند درِ قلعه خیبر را که گفتند علی بن ابیطالب باز کرد درِ سبک و عادی که نبود. خیلی سخت بود برای مسلمان ها بار سنگین این بدخیم اسرائیلی های آن روز و جریان فتح خیبر و گشودن خیبر به دست توانای علی بن ابیطالب (علیه أفضل صلوات المصلین) این #اعجاب_آور بود و همه مسلمان ها مخصوصاً وجود مبارک پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) بسیار خوشحال شد. در آن روز جعفر بن ابیطالب از حبشه خود را به مدینه و به محضر حضرت رساند.
🔹 اگر بگویند این حرف طلاست و با طلا باید نوشت، اگر کسی چنین حرفی بزند مورد توبیخ قرار می گیرد. در محضر امام (علیه الصلاة و علیه السلام) سخنانی گفته شد، کسی به آن حضرت عرض کرد عجب جواهری ما امروز از شما شنیدم؟ فرمود همین! حیفت نیامد که این حرف ها را به طلا تشبیه کردی!؟ طلا و نقره اینها «إن الذهب و الفضة، إن الجواهر حجرٌ» طلا یک سنگ زردی است، نقره یک سنگ سفیدی است، حیفت نیامد که این حرف ها را به سنگ تشبیه کردی>؟![1] ما حیفمان می آید که بگوییم بیان نورانی حضرت مثل طلا و نقره است.
🔹 این روز #فتح_خیبر برای همه روز باشکوه و جلال و عظمت بود روز پیروزی اسلام بود و حضرت خیلی خوشحال شد، مسلمان ها هم خیلی خوشحال شدند، یک فتحی بود. در آن روز جعفر بن ابیطالب برادر علی بن ابیطالب اینکه با بازوهای او درِ خیبر کَنده شد، با زبان او بسیاری از مسایل علمی در حبشه حل شد. وقتی وارد مدینه شد وجود مبارک پیغمبر این فرمایش را فرمود، فرمود امروز دو جشن برای من هست، من نمی دانم به کدام یک بیشتر خوشحال باشم!؟ آیا به فتح خیبر یا قدوم جعفر![2] یک #روحانی یا یک #دانشگاهی او درس خوانده و جهانی را در قلمرو خود قرار داده، کتابی نوشته، کتیبه ای نوشته، سخنرانی کرده، محققانه عالم پروری کرده، عده ای را هدایت کرده به اسلام، آمدنِ جعفر بن ابیطالب از حبشه آن قدر برای پیغمبر خوشحال کننده بود که عِدل فتح خیبر بود! یک #آخوند_بفهم این قدر می ارزد، یک #دانشگاهی_بفهم اینقدر می ارزد! الآن هم پیغمبر همان پیغمبر است! الآن وجود مبارک ولی عصر همان ولی عصر است! الآن فاطمه زهرا همان فاطمه زهراست، این دین است! چرا ما قدر این را ندانیم!؟
از باده مغز تَر کن آن یار نغز جوی ٭٭٭ تا سر رود به سر برو تا پا به پا بپو[3]
🔹 چرا در کنار #قرآن نباشیم!؟ چرا در کنار #سنت_اهل بیت نباشیم!؟ چرا از رهنمود نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و آثار نورانی اینها استفاده نکنیم!؟ مگر فرق می کند که یک روحانی برود حبشه بشود جعفر بن ابیطالب یا روحانی بشود شهید مطهری در داخل ایران و خارج ایران قلم فرسایی کند!؟ فرمود برای من این قدر مسرت آور است که نمی دانم به کدام یک از اینها بیشتر خوشحال باشم!؟ الآن هم حرف پیغمبر همین است! الآن حرف وجود مبارک ولی عصر همین است!
[1]. ر.ک: المناقب(ابن شهر آشوب), ج4, ص248؛ «فَسَمِعَ مِنْهُ كَلَاماً أَعْجَبَهُ فَقَالَ هَذَا وَ اللَّهِ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ الْجَوْهَرُ فَقَالَ لَهُ بَلْ هَذَا خَیرٌ مِنَ الْجَوْهَرِ وَ هَلِ الْجَوْهَرُ إِلَّا حَجَرٍ».
[2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج21، ص63؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص لَمَّا فَتَحَ خَیبَرَ قَدِمَ جَعْفَرُ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مِنَ الْحَبَشَةِ فَالْتَزَمَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ جَعَلَ یقَبِّلُ بَینَ عَینَیهِ وَ یقُولُ مَا أَدْرِی بِأَیهِمَا أَنَا أَشَدُّ فَرَحاً بِقُدُومِ جَعْفَرٍ أَمْ بِفَتْحِ خَیبَر».
[3]. دیوان ملا هادی سبزواری, غزل150.
📚 پیام به همایش بینالمللی بازاندیشی آرای استاد مطهری در مواجهه با مسائل امروز
تاریخ: 1399/11/12
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 معادل فتح خیبر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
از دین خود، حفاظت کنید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_موسی_کاظم
#موسی_بن_جعفر
#امام_کاظم
#دین
#بیگانگان
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
ایمانِ بدون تردید ابوطالب علیه السلام
💠 بیست و ششم رجب المرجب . سالروز وفات جناب ابوطالب ( عموی گرامی رسول اکرم (ص) و پدر امیر مومنان (ع) )
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ابو_طالب
#ابی_طالب
#ابوطالب
#ابیطالب
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مراتب یقین ۶۸.۱.mp3
3.95M
#سیر_و_سلوک (۶۸)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼 یقین ۱
🕑 زمان:۳۲ دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#شگفتیهای_قرآن
سوره #نمل آیه ۶۰ :
…وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَهٍ …
… براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغهاى بهجت انگیز رویانیدیم…
🔅🔅🔅
📌“اشاره قرآن به روان درمانی با طبیعت”
طبق تحقیقات #روانشناسان، نگریستن روزانه یک ساعت به طبیعت و رنگهای #سبز، گلها و درختان، بسیار #شادی آفرین بوده و روشی موثر برای درمان #افسردگی، نا امیدی و بسیاری از اختلالات روحی می باشد که در آیه فوق به آن اشاره گردیده است.
منبع : دانشگاه علوم پزشکی مشهد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نکته ها :
#مثالهای_قرآن 49
#مثل
#انفاق #منت #اخلاص #ریا
🔅🔅🔅
💢مثَل گردباد آتشبار 6
(اءَیَوَدُّ اءَحَدُکُمْ اءَن تَکُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِیلٍ وَاءَعْنَابٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الاْنْهَرُ لَهُ فِیهَا مِن کُلِّ الثَّمَرَا تِ وَاءَصَابَهُ ا لْکِبَرُ وَلَهُ ذُرِّیَّةٌ ضُعَفَآءُ فَاءَصَابَهَآ إِعْصَارٌ فِیهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ کَذَا لِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الاْیاَتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ) . (بقره / 266.)
((آیا کسی از شما دوست دارد که باغی از درختان خرما و انگور داشته باشد که از زیر درختان آن ، نهرها در جریان باشند و برای او در آن (باغ ) از هر گونه میوه ای وجود داشته باشد درحالی که به سن پیری رسیده و فرزندانی (کوچک و) ضعیف دارد (در این هنگام ) گردبادی (کوبنده ) که در آن آتش (سوزانی ) است به آن برخورد کند و شعله ور گردد و بسوزد ! (این گونه است حال کسانی که انفاقهای خود را با ریا و منّت و آزار باطل می کنند) این چنین خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد ؛ شاید بیندیشید (و با اندیشه ، راه حق را بیابید) )) .
🔅🔅🔅
📝 نکته ها :
3- اهمّیت تفکّر در قرآن
قرآن مجید در حدود ((پنجاه )) مورد در باره تفکّر و اهمیّت آن و نکوهش اندیشه نکردن تاءکید کرده است.
موارد تفکّر و دایره آن بسیار وسیع است ؛ تفکّر در نظام آفرینش ، در بعثت پیامبران ، در معاد و زندگی پس از مرگ در تاریخ و سرگذشتهای بشر ، در آفرینش انسان ، در این که از کجا آمده و آمدنش بهر چه بوده ؟ به کجا می رود و مسؤ ولیتش چیست ؟ و . . . .
از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود :
((اءَفْضَلُ الْعِبادَةِ إِدْمانُ التَّفَکُّر فِی اللّهِ وَ فِی قُدْرَتِهِ ؛ برترین عبادتها ، تفکّر درباره خدا و قدرت اوست)).
در روایت دیگر از آن حضرت وارد شده که فرمود :
((کانَ اءَکْثَرُ عِبادَةِ اءَبی ذَرٍ - رحمة اللّه علیه - خِصْلتین التَّفَکُّرُ وَ الاِْعتِبار ؛ بیشترین عبادت ابوذررحمه اللّه تفکر و عبرت گرفتن بود)) .
از امام رضاعلیه السّلام روایت شده که می فرماید :
((لَیْسَ الْعِبادَةُ کَثْرَةَ الصَّلاةِ وَالصَّوْمِ ، إِنَّماالْعِبادَةُ التَّفَکُّرُ فی اءَمْرِاللّهِ عَزَّوَجَلَّ ؛ عبادت به زیاد نماز خواندن و روزه گرفتن نیست عبادت واقعی تفکّر در کار خداوند متعال و اسرار جهان آفرینش است )) .
در روایت است که :
((عن الحسن الصیقل قال : ساءلت اباعبداللّه علیه السّلام عمّا یروی النّاس اءنّ تفکُّرَ ساعةٍ خَیْرٌ مِنْ قیامِ لیلةٍ ، قُلت : کیفَ یَتَفَکَّر ؟ قال : یَمرُّ بالْخَربَةِ اءو بالدّارِ فَیَقولُ : اءین ساکنوکَ ، اءین بانوکَ ، ما [با] لکَ لا تَتَکَلَّمین . ؛ ((حسن صقیل )) گفت : از امام صادق علیه السّلام پرسیدم : منظور از روایتی که می گوید : ((یک ساعت تفکر ، از یک شب عبادت بهتر است )) چیست ؟ و چگونه باید تفکّر کرد ؟
امام در پاسخ فرمود : هنگامی که از کنار ویرانه ، یا خانه مخروبه ای (که از ساکنان خالی شده ) می گذرد ، خطاب به آن بگوید : ساکنان تو کجا رفتند ؟بنیانگذارانت چه شدند ؟ چرا سخن نمی گویی ؟ ))
👈🏾ادامه دارد.....
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇🏼👇🏼👇🏼
▫️از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که فرمود :
((فِکْرُ ساعَةٍ خَیرٌ مِنْ عِبادَةِ سَنَةٍ ؛ یک ساعت فکر کردن از یک سال عبادت بهتر است )) .
▫️و در حدیثی دیگر فرمود :
((فِکرَةُ ساعَةٍ خَیْرٌ مِنْ عِبادَةِ سِتِّینَ سَنَةٍ ؛ ساعتی اندیشیدن ، بهتر از شصت سال عبادت کردن است )).
▫️اختلاف تعابیر به خاطر تفاوت مراتب تفکّر و اندیشه است ، یعنی تفکر نسبت به افراد و موارد آن متفاوت است ؛ بعضی از تفکّرها ، یک ساعتش بهتر از یک شب عبادت و بعضی بالاتر از یک سال عبادت و بعضی دیگر برتر از ((هفتاد)) سال عبادت است . بلکه بعضی از لحظه های تفکّر از هفتصد سال عبادت هم بالاتر است ، مانند لحظه تفکر حرّبن یزید ریاحی سلام اللّه علیه روز عاشورا در کربلا .
((حرّ)) اگر هزار سال هم عمر می کرد و همواره به عبادت خدا مشغول می بود ، هرگز به درجه و مقامی که بایک لحظه تفکّر صحیح نائل گشت ، نمی رسید .
▫️امام خمینی قدّس سرّه می فرمود :
((این وصیّت نامه هایی که این عزیزان [رزمندگان اسلام ] می نویسند ، مطالعه کنید . پنجاه سال عبادت کردید و خدا قبول کند ، یک روز هم یکی از این وصیّتنامه ها را بگیرید و مطالعه کنیدو تفکّر کنید)) بنا بر این تفکّر و اندیشه مایه تنبّه و بیداری و عبرت و بصیرت است . البته نه هر تفکّری ، اندیشه ای که در آن عمق نگری و حقیقت گرایی باشد ، نه سطحی نگری و ظاهر بینی و تواءم با دنیا پرستی و ریاست طلبی، مانند تفکّر ((عمر سعد)) که از سر شب تا صبح فکر کرد ، بعد به این نتیجه رسید که :
((آدم عاقل نقد را با نسیه معاوضه نمی کند ! )) دنیا و ریاست ملک ((ری )) نقد است و بهشت و دوزخ نسیه . لذا آماده جنگ با امام حسین علیه السّلام شد . قرآن کریم به این گونه متفکّران نفرین می کند ؛ (إِنَّهُ فَکَّرَ وَقَدَّرَ فَقُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ) ؛ ((او (برای مبارزه با قرآن ) اندیشه کرد و مطلب را آماده ساخت . مرگ بر او باد ! چگونه (برای مبارزه با حق ) مطلب را آماده کرد)) .
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 10
#قرآن_شناسی
#تفسیر
💢اصول كلي شناخت قرآن
🔲 نمونه های قلب بیمار
▫️برخي از شواهدي كه دلالت مي كند بر اينكه منظور از قلب، همان روح مجرّد است، نقل مي شود.
⏪ ج. براي دل در فرهنگ قرآن كريم، سلامت و مرضي است كه هيچ ارتباطي به قلب مادّي ندارد و خداوند سبحان، بعضي از امور را مرض قلب مي داند و برخي از دلها را بيمار مي شمارد. گاهي عقيدهي تباه و جهان بيني باطل و ايمان ناصواب را مرض مي شمارد و گاهي روابط سياسي و برخوردهاي سوء آن را مرض قلب مي داند. مثلاً نفاق را مرض مي داند؛ (في قلوبهم مرض فزادهم اللّه مرضاً)[ سورهي بقره، آيهي 10.]و همچنين گرايش مرد به آهنگ زن نامحرم و اجنبي را مرض مي شمارد و به همسران پيامبراكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) دستور مي دهد كه در هنگام سخن گفتن، صدايتان را رقيق نكنيد تا مردي كه قلب او مريض است، طمع نكند؛ (فلا تخضعن بالقول فيطمع الّذي في قلبه مرض و قلن قولاً معروفاً).[ سورهي احزاب، آيهي 32.]
▫️ همين طور گرايش سياستمداران كاذب را به بيگانگان، مرض دل مي شمارد و به آنان كه رابطهي مرموزي با بيگانگان دارند، اعلام مي نمايد كه اين گرايش سياسي مرض دل است و هشدار مي دهد كه همين مايهي رسوايي آنها خواهد شد: (فتري الذين في قلوبهم مرض يسارعون فيهم يقولون نخشي أن تصيبنا دائرة فعسي اللّه أن يأتي بالفتح أو أمرٍ من عنده فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين)[ سورهي مائده، آيهي 52.]؛
▫️ يعني مي بيني (تو اي پيامبر) كساني را كه در دلهاي آنان مرض است، به سَمْت كفّار و بيگانگانْ شتابزده گرايش دارند و بهانهي آنان كه به عنوان منطق سوء آنها مطرح است، اين است كه مي گويند: ما مي ترسيم برگشت وضع سياسي به ما اِصابت كند و ما را آسيب برساند (احتمالاً وضع سياسي دگرگون مي شود و مشركان پيروز مي گردند و مسلمين شكست مي خورند).
▫️ خداوند در ابطال اين پندار و از بين بردن اين بيماري سياسي فرمود: اميد آن مي رود كه پروردگار، فتح مهمّي نصيب مسلمين كند يا كار ديگري پيش آورد و اين گروه بيمارْ دل بر آنچه در نهادشان مستور داشتند، پشيمان گردند.
▫️ در موارد ياد شده و مشابه آن كه فراوان است منظور از قلب، همان روح انساني است؛ وگرنه هيچ متخصص قلبي، اثر مرض را در دل منافق نمي يابد و هيچ قلب شناس حاذقي اثر بيماري را در دل مردي كه به زن نامحرم طمع دارد، مشاهده نمي كند و هيچ طبيب محققي كه ساليان متمادي در شناخت امراض گوناگون قلب كار كرده است، و راه هاي درمان آن را مي شناسد، اثر مرض را در قلب سياستمداري كه به بيگانگان گرايش سوء دارد، احساس نمي كند؛ بلكه گاهي همهي اين گروههاي ياد شده يا در عنفوان شبابند و از سلامتي كامل قلب برخوردارند و يا اگر به دورهي كهولت رسيده اند، از گزند مرضهاي مادّي قلب و از آسيب بيماريهاي قلب مادّي، مصون مانده اند.
▫️ معلوم مي شود كه منظور از قلب در اين موارد كه گاهي به مرض و زماني به سلامت متصف مي شود مانند: (إذ جاء ربّه بقلب سليم)[ سورهي صافات، آيهي 84.]، (إلاّ من أتي اللّه بقلب سليم)[ سورهي شعراء، آيهي 89.]همانا نفس ناطقهي آدمي است؛ چنان كه در ذيل آيه اي كه گرايش سوء سياسي را مرض قلب مي داند، مي فرمايد: (فيصبحوا علي ما أسرّوا في أنفسهم نادمين)[ سورهي مائده، آيهي 52.]؛ يعني بر آنچه در نفوسشان نهان كرده اند، پشيمان مي شوند. پس، مراد از قلب، همان روح مجرّد انساني است.
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_يوسف
برداشت از آیات ۲۲ ـ ۳
#قصه حضرت #یوسف علیه السلام
از این #آیات برای #سالک الی #اللّه هفت پند وجود دارد که باید به آنها دقت کند:
اوّل: #سالک الی #اللّه باید مسائل #معنوی خود را حتّی به برادرانش اگر اهل #تزکیه نفس نیستند نگوید، زیرا ممکن است آنها #حسادت کنند، او را #تکذیب نمایند و موجبات #ناراحتی او را فراهم بیاورند.
دوّم: اگر کسی را #دوست دارید و در چهره او نور #معنویت مشاهده می کنید، در مقابل کسانی که اهل #تزکیه نفس نیستند به او اظهار #محبّت شدید نکنید. زیرا ممکن است #حسادت آنها حتّی سبب کشتن# محبوب شما شود و او را از شما بگیرد.
سوّم: به هیچ وجه به کسانی که اهل #تزکیه نفس نیستند اعتماد نکنید و #امانتی به دست آنها نسپارید که #پشیمان خواهید شد.
چهارم: #گریه کسانی که #دروغگو هستند و #تزکیه نفس نکرده به هیچ وجه #اعتبار ندارد و گفتارشان ولو با دلایل ظاهری معتبری باشد، ارزشی نخواهد داشت.
پنجم: در تمام #مصائب تنها چیزی که ممکن است انسان را آرامش بدهد و به مقصد برساند، خوب #صبر کردن و از خدای تعالی کمک گرفتن است.
ششم: افرادی که #تزکیه نفس نمی کنند روز بروز بر قساوتشان افزوده می شود تا جایی که مثل #یوسفی را به قیمت بسیار ناچیزی می فروشند و او را دزد و #دروغگو معرفی می کنند.
هفتم: ظالمین و آنهایی که #تزکیه نفس نکرده اند، فکر می کنند که با اظهار #دشمنی به اولیاء خدا به آنها #صدمه وارد کرده و آنها را از بین می برند ولی #غافل از آن که خدای تعالی به آنها #کمک می کند، علم و حکمت بیشتری به آنها عنایت می فرماید و به نیکوکاران جزای وافری می دهد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
توبه۱۰.mp3
13.58M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_توبه
#جلسه ۱۰
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #توبه را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تاثیر حسن خلق در اداره جامعه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پیامبر_اکرم
#نبی_اکرم
#بعثت
#مبعث
#حسن_خلق
#اخلاق
#رهبران
#مدیران
#علم
#عمل
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (117)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون
📌 تفسير
💢تجلى قرآن
◽️تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكى به نحو تجلى و ديگرى به گونه تجافى. تنزل اشياى مادى و جسمانى، مانند باران و ساير نزولات جوى از فضاى بالا، نه از مخزن غيب، به صورت تجافى است ؛ بدين معنا كه با فرود آمدن آن، جايگاه پيشين آن تهى (اجوف) مى شود و آن شى ء ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتى در بالا، يعنى، در فضاى فوق بود در پايين حضور نداشت.
▫️اما تنزل قرآن، به نحو تجلى است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلى خود را در عالم بالا رها و آن را تهى نمى كند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقق مى يابد، همانند تنزل دانش و انديشه عقلانى انسانى فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاى خارج يا روى صفحه نگارش جلوه مى كند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمى از حوزه ذهن انديشور خارج نمى گردد، تا ذهن وى از آن خالى شود.
▫️قرآن كريم حقيقتى گسترده است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاى عادى خارج و در مكانى والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم درآمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهنى باشد: (انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدنيا لعلى حكيم).
▫️پس چنين نيست كه وقتى قرآن از لدن فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، مرتبه برين معارف آن در ام الكتاب يا كتاب مبين نباشد و همچنين مرتبه متوسط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد.
📃تذكر: چون معناى تنزل و تحدد به حد لفظ و تلبس به لباس كلميه ملفوظ و مسموع، براى برخى صعب است، فخر رازى با تكلف روبرو شده است ؛چنانكه صاحب المنار نيز، تصوير صحيحى از تنزل موجودهاى عينى و ملكى از مخزن غيبى و ملكوتى ندارد و اصل كلى مستنبط از آيه (وان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم) مغفول مانده است. از اين رو آنان معناى انزال حديد و انزال ازواج هشت گانه انعام را همان انزال احكام متعلق به آنها پنداشته اند.
===================
🍀🍀🍀
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 30:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 17سوره عبس
قُتِلَ الْإِنْسَانُ مَا أَکْفَرَهُ(17)
ای کشته باد انسان (بی ایمان) که تا این حد کفر و عناد میورزد!
🔅🔅🔅
۱ - کافران، مورد غضب و نفرین خداوند و مشمول شدیدترین توبیخ هاى او هستند. (قتل الإنسن ما أکفره)
▫️فعل ماضى (قتل الإنسان) براى نفرین بکار رفته است. مفاد نفرین هاى خداوند توبیخ و تهدید است; زیرا معناى حقیقى نفرین، درباره او قابل تصور نیست. «ال» در «الإنسان» - به قرینه «فلینظر الإنسان...» در آیات بعد - براى ماهیت است و جمله «ما أکفره» نشان مى دهد که در نفرین «قتل الإنسان»، تنها کافران مد نظر مى باشند.
۲ - کشته شدن و مرگ، سزاوارترین فرجام براى کفرپیشگان (قتل الإنسن ما أکفره)
▫️کفر در «ما أکفره» مطلق است و هر کفرى، حتى ترک عبادت را نیز شامل است. البته به قرینه آیات بعد - که به بیان تدبیر خداوند پرداخته و در مقابل منکران این حقیقت موضع گیرى کرده است - بارزترین مصداق مورد نظر از آن، انکار ربوبیت خداوند است.
۳ - منکران معاد، فرو رفته در کفر و در اوج پافشارى بر پندار باطل خویش است .(ما أکفره)
▫️از آیات بعد - که توجّه به مبدأ خلقت انسان را مقدمه توجّه به معاد در «ثمّ إذا شاء أنشره» قرار داده است - استفاده مى شود که آیه شریفه بر منکران معاد نیز قابل تطبیق است. مفاد جمله «ماأکفره»، تعجّب از رسوخ کفر در کافران است تا آن حد که به هیچ نحو زایل نمى شود. این تعبیر ممکن است، صیغه تعجب و یا استفهام باشد.
۴ - پافشارى کافران بر کفر خویش، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (قتل الإنسن ما أکفره)
۵ - بخش عظیمى از انسان ها - با وجود دلایل فراوان بر ربوبیت خداوند - همچنان بر انکار آن اصرار مى ورزند. (قتل الإنسن ما أکفره)
▫️نفرین «قتل الإنسان» عموم انسان ها و افراد را مى گیرد زیرا حرف «ال» در آن یا براى استغراق است و یا بر ماهیت دلالت دارد و جنس انسان مورد نفرین قرار گرفته است. از آنجا که در این موارد عموم حقیقى مراد نیست، چنین تعبیرى بیانگر کثرت چشمگیر افراد مورد نظر خواهد بود.
۶ - کفران نعمت، مایه استحقاق شدیدترین عقوبت ها است. (قتل الإنسن ما أکفره)
▫️مراد از «کفر» در «ماأکفره» ممکن است کفران نعمت هاى خداوند باشد که آیات بعد به بعضى از آنها اشاره دارد. نفرین «قتل الإنسان» در معناى عرفى آن - که بیان استحقاق شدیدترین عقوبت ها مى باشد - استعمال شده است.
۷ - کسانى که خود را از رهنمودهاى خداوند و تذکرات قرآن بى نیاز مى پندارند، کافر و سزاوار سخت ترین کیفرهایند. (قتل الإنسن ما أکفره)
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 31:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 18سوره عبس
مِنْ أَيِ شَيْءٍ خَلَقَهُ(18)
(نمینگرد که) خدا و را از چه چیز خلق کرده است؟
🔅🔅🔅
۱ - خداوند، ترغیب کننده انسان ها به اندیشه و دقت در نخستین عنصر آفرینش خود (من أىّ شىء خلقه)
۲ - توجّه به ماده اولیه خلقت انسان و سیر پیدایش وى، مانع کفر به خداوند و قدرت او و زمینه ساز باور به معاد (قتل الإنسن ماأکفره . من أىّ شىء خلقه)
۳ - ماده اصلى در آفرینش انسان، ماده اى پست و ناچیز بوده است. (من أىّ شىء خلقه)
◽️استفهام در این آیه، براى تحقیر است. نکره بودن کلمه «شىء» نیز به قرینه سیاق آیات - که مراحل تکامل انسان از مرحله نطفه تا مرحله حشر را بر مى شمرد - مفید تحقیر است.
۴ - خداوند، خالق همه انسان ها است. (قتل الإنسن ... من أىّ شىء خلقه)
▫️فاعل «خلقه» خداوند است که سیاق آیه شریفه، از تصریح به آن بى نیاز ساخته است.
۵ - توجّه انسان به مراحل آفرینش خویش به دست خداوند، بازدارنده او از کفران نعمت هاى الهى (ما أکفره . من أىّ شىء خلقه) در برداشت یاد شده، مراد از کفر - در آیه قبل - کفران نعمت دانسته شده است.
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 32:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 19سوره عبس
مِنْ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ(19)
از آب نطفه (بی قدری بدین صورت زیبا) خلقتش فرمود.
🔅🔅🔅
۱ - خداوند، آفریننده انسان ها است. (خلقه)
۲ - انسان ها، از نطفه آفریده شده اند. (من نطفة خلقه)
۳ - نطفه در مقایسه با جسم کامل انسان، ناچیز و غیر قابل توجّه است. (من نطفة خلقه)
◽️نکره بودن «نطفة» مفید تحقیر است. بى اهمیت خواندن نطفه - با وجود حیرت آور بودن بافت آن - بیانگر اهمیت جسم کامل انسان است که در مقایسه با آن، تمام ویژگى هاى نطفه هیچ انگاشته مى شود.
۴ - توجّه انسان به پیدایش او از نطفه اى ناچیز، بازدارنده وى از کفرورزى به خداوند و قدرت او و مایه باور به معاد است. (ما أکفره ... من نطفة خلقه)
۵ - توجّه انسان به دوران نطفه بودن و ناتوانى هاى خویش در آغاز پیدایش، از میان برنده احساس بى نیازى از رهنمودهاى خداوند است. (أمّا من استغنى ... من أىّ شىء خلقه . من نطفة خلقه)
۶ - توانمندى هاى انسان و ویژگى هاى جسمى، اخلاقى و رفتارى او، داراى میزانى تعیین شده از سوى خداوند (فقدّره)
▫️حدّ نهایى و اندازه هر چیزى را «قدر» آن مى گویند (مقاییس اللغة). بنابراین، تقدیر; یعنى، اندازه و مقدار چیزى را مشخص ساختن.
۷ - خداوند، در پى آفرینش انسان از نطفه، او را توانمند و مهیّا براى رسیدن به مصلحت هاى خویش قرار داد. (من نطفة خلقه فقدّره)
▫️برخى از اهل لغت، ضمن بر شمردن معانى متعددى براى «تقدیر»، دقّت و تفکر در متعادل ساختن امور و مهیّا ساختن آنها را، از جمله معانى آن قرار داده اند (لسان العرب). «فاء» در «فقدّره» گویاى این است که مهیّا شدن انسان براى مصالح خویش، از آثار و پیامدهاى سیستم خلقت او است.
▫️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom