eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 اصل کلی تقوا و صبر 🔹 فرمود: ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾[1] ما هرگز كسی كه برداشت، كرد و دارای بود اجرش را ضایع نمی ‌كنیم، حالا چه یوسف چه غیر یوسف! بنابراین این قصه هم‌ اكنون است؛ یعنی هر كسی بود بالأخره به جایی می ‌رسد، هر كسی بود به جایی می‌ رسد، هر كسی بود به جایی می‌ رسد، هر كسی بود به جایی می ‌رسد و خود یوسف (سلام الله علیه) هم به همین اعتراف كرد و برادران خود را به همین اصل كلی هشدار داد. 🔹 وقتی برادران یوسف به آن حضرت گفتند ﴿أَإِنَّكَ لَأَنْتَ یوسُفُ﴾ وجود مبارك یوسف فرمود: ﴿أَنَا یوسُفُ وَهَٰذَا أَخِی قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَینَا﴾، اما این تاریخ مصرفش نگذشت، چرا؟ برای اینكه ﴿إِنَّهُ مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾[2] این یك اصل كلی است. خب اگر بیان خدای سبحان است فرمود: ﴿لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، از همین بیان كلی وجود مبارك یوسف استدلال كرد استفاده كرد فرمود: این برادرم به من رسید این اختصاصی به من و برادر و خانواده یعقوب و ابراهیم ندارد این است كه ﴿مَنْ یتَّقِ وَیصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ﴾، بنابراین این قصه هم ‌اكنون هم زنده است ﴿وَكَذلِكَ مَكَّنَّا﴾ ﴿نُصِیبُ بِرَحْمَتِنَا مَن نَّشَاءُ وَلاَ نُضِیعُ أَجْرَ المُحْسِنِینَ﴾ .(📚 سوره مبارکه یوسف ـ جلسه 49 تاریخ: 1383) [1] . سوره یوسف، آیه 56. [2] . سوره یوسف، آیه 90. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ حجابی جز (خود) نیست وقتی انسان از خودیِ خود می افتد، هیچ حجابی بین خود و معرفت خود نمی یابد؛ عظمت و جلال و شکوه خدا را می بیند و لا غیر. بیان نورانی (صلوات الله و سلامه علیه) این بود که حجاب بین و ، خود خلق اند. بین خدا و احدی نیست، (لَیس بینهُ تعالی و بین خَلقه حجاب غیر خَلقِه). اگر کسی گفت: تو خود حجاب خودی، از این بیان نورانی گرفته است. اگر کسی محض احساس کند، معلوم می شود خود را ندید. چون خود را نمی بیند، خدا را مشاهده می کند با ! 🔷️ ر.ک التوحید / صفحه ۱۷۹ ✅ پیام به شانزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت قم ؛ اسفند ۱۳۹۹ @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۱۹ 📌 الی باید به مجرد آنکه کار بدی کرد، فوراً کند و خود را نماید تا مورد و مهربانی خاص خدای تعالی گردد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
17 📌 سپر بلا 4 🔘 قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : عَلَيْكُمْ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بِكَثْرَةِ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلدُّعَاءِ فَأَمَّا اَلدُّعَاءُ فَيَدْفَعُ عَنْكُمُ اَلْبَلاَءَ وَ أَمَّا اَلاِسْتِغْفَارُ فَيُمْحَى بِهِ ذُنُوبُكُمْ.(ص ۳۷ امالی صدوق) 🔘 قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَكْثِرُوا اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى لَمْ يُعَلِّمْكُمُ اَلاِسْتِغْفَارَ إِلاَّ وَ هُوَ يُرِيدُ أَنْ يَغْفِرَ لَكُمْ. 🔘 روی عن رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: أَكْثِرُوا اَلاِسْتِغْفَارَ فَإِنَّهُ يَجْلِبُ اَلرِّزْقَ. 🔘 رَوَى اَلسَّكُونِيُّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ خَيْرُ اَلدُّعَاءِ اَلاِسْتِغْفَارُ *کثرت استغفار مطلوب خداوند است *نفس استغفار فارغ از هر قیدی(مکان و زمان)مطلوب است *از جمله دستاورد های استغفارمحوآلودگی و پلشتی ها؛جلب روزی *الهام کردن استغفار از سوی خداوند دلیلی بر آمرزیدن گناهان * آمرزش خواهی را خداوند به انسان آموخت *بهترین نیایش استغفار است 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🗓آگاهی خدای سبحان از راز پنهانی مسلمانان ظاهری با دشمنان و سرانجام آنان فرمود عدّهای با شنیدن همه این حرفها هم با دشمنان داخلی پیوند دارند و هم با دشمنان خارجی پیوند دارند؛ ولی ما سرانجام اینها را رسوا میکنیم! فرمود اینها کسانی هستند که ﴿وَ اللَّهُ یَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ﴾؛ این رازگوییهای اینها را میدانم، اینها میترسند بروند جبهه، برای اینکه میترسند از جلو تیر بخورند و اگر فرار کردند از پشت سر شمشیر بخورند. فرمود همین ترس در حال مرگ هست! کسی که وظیفه خود را برای حفظ دین در زمان خطر انجام نداد، وقتی هم میمیرد ملائکه که برای او فرش قرمز پهن نمیکنند! آن هنگام هم با مُشت و سیلی روبه‎روست! هم در سوره مبارکه «انفال» بحث این آیه گذشت و هم در این سوره که ﴿الْمَلاَئِکَةُ یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبَارَهُمْ﴾، این شخص میترسید که از جلو تیر بخورد، از پشت سر تیر بخورد یا شمشیر بخورد؛ اما در هنگام مرگ همین فشار هست! فرشتگانی که مسئول دنیا هستند با فشار، این را بیرون میبرند که برو بیرون، وقت تو تمام شد! فرشتگانی که مسئول آخرت هستند با فشار او را تحویل میگیرند که با دست خالی و روی سیاه کجا داری میآیی؟ هم فرشتگان برزخی ﴿یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ﴾، هم فرشتگان دنیایی ﴿أَدْبَارَهُمْ﴾. در سوره مبارکهٴ «انفال» همین معنا با این وضع تفسیر شد که اینها در دو قسمت هستند؛ ◽️آیه پنجاه سوره مبارکه «انفال» این بود: ﴿وَ لَوْ تَرَی إِذْ یَتَوَفَّی الَّذِینَ کَفَرُوا الْمَلاَئِکَةُ﴾؛ یعنی ملائکه هنگام مرگ، این محتضر بیچاره را ﴿یَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ﴾، یک؛ ﴿وَ أَدْبَارَهُمْ﴾، دو؛ ملائکهای که مسئول امور دنیا هستند با فشار، پشت او را میزنند و بیرون میکنند، ملائکهای هم که مسئول آخرت هستند با سیلی زدن او را تحویل میگیرند، این است که او در حال احتضار فشار مُردن دارد؛ همین صحنه ـ معاذالله ـ در قبر هم هست! فرمود اینها این‌طور هستند؛ یعنی آن‌طور که در راه دین باید کمک میکردند و نکردند، در هنگام مرگ گرفتار همین صحنه هستند که ملائکه «وجوه» و «ادبار» اینها را با فشار میزنند و اینها را بیرون میکنند. ﴿ذلِکَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَ کَرِهُوا رِضْوَانَهُ﴾؛ رضای الهی را نخواستند و پیرو سَخَط و نهی الهی بودند؛ نظیر همان آیهای که ﴿کَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ﴾، اینها هم همین‌طور بودند و اعمالشان باطل شد. 📝تفسیر سوره محمد جلسه 10 (1395/02/28) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🗓اِخبار قرآن از ناسازگاری خلقت با پنهان‎کاری سیاسی و اجتماعی مسلمانان ظاهری ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾؛ اینها خیال میکردند که یک کینه سیاسی یا دفینهٴ سیاسی داشته باشند ما بیرون نمیآوریم؛ در بحثهای قبل گذشت که نظام، باطل را بالا میآورد! فرمود هر کسی بیراهه رفته یک وقت، یک روز ما آبروی او را میبریم، چرا؟ برای اینکه ما این نظام را به حق آفریدیم، مثل اینکه بدن را به حق آفریدیم! اینکه فرمود آسمان و زمین و «ما فیهما» و «ما بینهما» را به حق آفریدیم؛ یعنی نه تنها این دستگاه کار میکند، بلکه دستگاه با سلامت کار میکند! این روده و معده ما مثل تُنگ خالی نیست که هر چیزی را به آن بدهی قبول بکند، این به حق خلق شده است، یعنی به سلامت خلق شده است؛ اگر غذای سالم را دادیم جا میدهد، غذای مسموم را دادیم بالا میآورد! فرمود اگر کسی کینهٴ نظام را، کینهٴ جامعه را یا کینهٴ کسی را داشته باشد یک روز بالا میآورد، ما سرانجام بالا میآوریم! ﴿أَمْ حَسِبَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ أَن لَن یُخْرِجَ اللَّهُ أَضْغَانَهُمْ﴾، این کینه با این فطرت سازگار نیست، این به حق خلق شده است! شما این تُنگ خالی را سَم بدهید قبول میکند یا عسل بریزید قبول میکند، چون چیزی برای گفتن ندارد، این ظرف است؛ اما فرمود ما انسان را به عنوان ظرف خلق نکردیم، به عنوان حق خلق کردیم! کینه مثل آن غذای سمّی است که روده و معده نمیپذیرند، کینه را هم دل نمیپذیرد، اگر یک روز خودش بالا نیاورد، ما آن بالا میآوریم که رسوا میشود! چرا انسان این کار را بکند که کینه کسی یا کینه نظام را داشته باشد؟! «أَعَاذَنَا اللَّهُ‏ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ سَیِّئَاتِ أَعْمَالِنَا»! 📝تفسیر سوره محمد جلسه 10 (1395/02/28) 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قرآن، طنابی مستحکم به دست خدا با (تجلی) نازل شده است، باران با (تجافی) نازل شده است. باران وقتی بالا هست، پایین نیست و وقتی پایین آمد، بالا نیست؛ ولی کریم به منزله ( ) است. این حبل را از بالا آویختند، نه انداختند و یک طرفش به دست اوست. لذا گرفتن آن اثربخش است و انسان را حفظ می کند، چون به جایی وصل است. این حبل متین، محکم به دست خداست و هیچ کس ممکن نیست بتواند قرآن را حذف کند. ✅ درس خارج فقه ؛ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ @rahighemakhtoom
دُعَاءُ علیِّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي اَلاِسْتِغْفَارِ و أَسْتَغْفِرُكَ لِلنِّعَمِ اَلَّتِي مَنَنْتَ بِهَا عَلَيَّ فَتَقَوَّيْتُ بِهَا عَلَى مَعَاصِيكَ ... از تو آمرزش خواهم براى نعمتهائى كه بدادن آنها بر من منت نهاده‌اى ولى من بوسيلۀ آنها بر نافرمانى تو نيرو گرفته‌ام.  @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۲۰ 📌 ترین الی اگر بتواند مانند حضرت خوبی در ابعاد مختلف بدهد، نه تنها بزرگواری است، بلکه خود به تنهایی امتی است که دستورات الهی بوده و از هر گونه دور خواهد بود. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
18 📌 گوهری پنهان قال‌الصادق‏(ع): التَّقدیرُ فی لَیلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ فی لَیلَةِ إحدی و عِشرینَ و الإمضاءُ فی لَیلَةِ ثلاثَ و عِشرینَ(الکافی، ج 4، ص 159)مقدّرات در شب نوزدهم تعیین، در شب بیست و یکم تأیید و در شب بیست و سوم ماه [رمضان] امضا می‏‌شود./ ☑ زمان دقیق شب قدر معلوم نیست و در آیات و روایات، تصریحی به اینکه شب قدر کدام‌ یک از شب‌های سال است، وجود ندارد. بنابراین زمان این شب به دلیل سیال بودن زمان، در یکی از شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و یا بیست و سوم ماه معرفی شده است . ☑ این چالش نیز در عصر پیامبر و ائمه اطهار وجود داشت به گونه‌ای که در موارد متعددی از معصومان علیهم‌السلام نسبت به زمان دقیق شب قدر پرسش می‌شد، اما پاسخ‌ها همچنان مجهول بود. ........ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 قدر 🔸 فرمود قرآن در شب ماه مبارك رمضان نازل شد و آن شب هم است، ما هر چه را كه نازل كردیم در دسترس شماست و نیاوردیم كه ببریم، آوردیم كه بگذاریم. 🔸 را خدا نازل كرد؛ یعنی به زمین آویخت نه انداخت, فرشته‌ ها هم كه در شب ‌های قدر نازل می ‌شوند این را آوردند و آویختند كه در دسترس ما باشد. این را گفتند برای همیشه شما می ‌توانید حفظ كنید. 🔸 قرآن «حبل الله»[1] است که می‌ توانید بگیرید و به وسیله آن بالا بروید, اگر بالا رفتید نه بیگانه ‌ای می‌تواند در شما اثر كند و نه دوستی از شما فاصله می‌ گیرد. [1]. سوره آل عمران, آیه103؛ ﴿وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَ لاَ تَفَرَّقُوا﴾. 📚 سخنرانی عید فطر تاریخ: 1393/05/07 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ شب قدر، اعجاز بی مانند رسول اکرم صلی الله علیه و آله این باد که در تسخیر (سلام الله علیه) بود، بامداد راه یک ماهه می رفت، شامگاه راه یک ماهه می رفت؛ یعنی یک روز، راه دو ماه را طی می کرد؛ این قدرت فضایی وجود مبارک سلیمان است. اما وقتی به وجود مبارک می رسد، می فرماید: یک شبه راه هزار ماهه می روید؛ (لیله القدر خیر من الف شهر). هزار ماه کجا، دو ماه کجا!! آن روزی دو ماه راه می رود، این یک شبه هزار ماه راه می رود. 🔷 ر.ک سوره سباء / آیه ۱۲ و سوره قدر / آیه ۳ ✅ پیام به همایش بین المللی (نقش اندیشه های عرفانی امام خمینی (ره) در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران) _ قم ؛ بهمن ۱۳۹۹ 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۲ ـ ۱۲۱ 📌 الی اگر همه آنچه را که به او می رسد از جانب پروردگارش بداند و های الهی را شاکر باشد، خدای تعالی او را از برگزیدگان خود قرارش می دهد، کمکش می کند که در دین همیشه پابرجا باشد، در او را به همه خوبی ها می رساند و در آخر او را از دسته قرارش می دهد. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠سیمای 👇 🌺سوره قدر در مكّه نازل شده و همانند ديگر سوره‌هاى مكّى، آياتش كوتاه و موزون است. 🌺اين سوره با اشاره به نزول قرآن در شب قدر آغاز و با بيان اهميّت شب قدر نزد خداوند و برترى آن بر هزار ماه ادامه مى‌يابد و با سلام و درود الهى در آن شب پايان مى‌پذيرد. 🌺روايات متعدّدى در فضيلت تلاوت اين سوره بعد از سوره حمد در نماز وارد شده است و به كسى كه آن را در نماز واجب بخواند خطاب مى‌شود: «غفر الله لك ما مضى فاستأنف العمل» «1» خداوند گذشته تو را بخشيد، از نو آغاز كن. 🌺امام رضا عليه السلام فرمود: كسى كه در زيارت قبور مؤمنين، سوره قدر را هفت مرتبه بخواند، خداوند آن مردگان و كسى كه اين سوره را تلاوت كرده است، مى‌آمرزد. 💠نکته ها👇 خداوند، امور عالم را از طريق فرشتگان و با واسطه آنان به انجام مى‌رساند. لذا در بسيارى از آيات قرآن، فعل‌ها و ضميرهاى مربوط به خداوند به صورت جمع آمده است. چنانكه در آغاز اين سوره مى‌فرمايد: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» ما قرآن را نازل كرديم. بر اساس نظر مفسّران، «1» قرآن دو بار نازل شده است. يكبار به صورت يكپارچه در شب قدر كه اين سوره به آن اشاره دارد و بار ديگر به صورت تدريجى در مدت بيست و سه سال دوره رسالت پيامبر. تعبيرات قرآن نيز درباره نزول اين كتاب آسمانى دو گونه است. برخى با واژه «انزلنا» از ريشه انزال به معناى نزول دفعى آمده و برخى ديگر با واژه «نزلنا» از ريشه تنزيل به معناى نزول تدريجى آمده است. از انضمام آيه‌ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» با آيه‌ «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» «2» معلوم مى‌شود كه شب قدر در ماه رمضان است، امّا اينكه كدام يك از شب‌هاى ماه رمضان است، در قرآن چيزى بر آن دلالت ندارد و در روايات نيز به صورت مردّد ميان يكى از سه شب آمده است. چنانكه از امام صادق عليه السلام در مورد شب قدر پرسيدند: آن حضرت فرمود: در شب نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم رمضان جستجويش كن. «1» البته معروف ميان اهل سنّت آن است كه شب بيست و هفتم رمضان، شب قدر است. 📚 تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ها علی بشر کیف بشر ربه فیه تجلی و ظهر 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
19 🔅🔅🔅 📌 قلب ماه عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ عِدَّةَ اَلشُّهُورِ عِنْدَ اَللّهِ اِثْنا عَشَرَ شَهْراً فِي كِتابِ اَللّهِ يَوْمَ خَلَقَ اَلسَّماواتِ وَ اَلْأَرْضَ فَغُرَّةُ اَلشُّهُورِ شَهْرُ اَللَّهِ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ اَلْقَدْرِ وَ نَزَلَ اَلْقُرْآنُ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ اَلشَّهْرَ بِالْقُرْآنِ . از امام ششم عليه السّلام روایت شده است كه: شماره ماهها نزد خدا ۱۲ ماه است در كتاب خدا روزى كه آسمانها و زمين را آفريده پس غرّه(پیشانی و بزرگ) ماهها ماه خدا ماه رمضانست و قلب ماه رمضان شب قدر است،و قرآن در شب يكم ماه رمضان فرود آمده و اين ماه را با خواندن قرآن پيشواز كن.(بحارالأنوار (جلد ۵۴ تا ۶۳) / ترجمه کمره ای: ج ۲، ص۳۱۸) *ماه رمضان پیشانی و سرور و بزرگ ماهها (اول سال بندگی) *شب قدر قلب ماه رمضان(پمپاژ حیات طیبه و الهی به همه عمر) *نزول قرآن در شب اول ماه رمضان(شب اول ماه رمضان هم دست کمی از لیلة القدر ندارد) *استقبال از میهمانی ماه خدا با تلاوت و همراهی و تدبر و اندیشه در قرآن 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سلطنت همگانی لیله القدر خدا نفرمود این (لیله القدر خیر من الف شهر) مخصوص است؛ بله، اوج آن برای آنهاست، امّا برای همه است. یعنی هر کسی بکند، راه هزار ماهه را یک شبه رفته است. اینطور نیست که مخصوص آن چهارده نفر باشد، نه این نیست! چه عظمتی برای این قائل شد! ما یک داریم که یک شبه ره هزار ماهه می رود! ✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۸ ـ ۱۲۶ 📌 الی باید احساساتش را در خود قرار بدهد و اگر را نمی تواند عفو کند به راضی باشد، برای خدا کند و از اینکه احساساتش را کرده ناراحت نباشد و از هیچ چیز نترسد زیرا خدای تعالی پشتیبان اهل و است. 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فلسفه و تاریخچه ختم قرآن چیست؟ درباره تاریخچه ختم قرآن باید به شما عرض نماییم که ختم قرآن به اوائل اسلام و زمان حیات پیامبر اکرم (ص) می رسد و احادیثی نیز در این باره از سوی اهل بیت (ع)مبنی بر اهتمام پیامبر (ص) به ختم قرآن و توصیه های ایشان به صحابه خویش در این زمینه وارد شده است. بحار الانوار،ج۷۱ و ۸۹' اما درباره فلسفه این موضوع باید بگوییم که با توجه به مضامین دعاهایی که در هنگام ختم قرآن کریم از اهل بیت عصمت و طهارت به دست ما رسیده است نظیر دعایی که از امام سجاد (ع) در هنگام ختم قرآن در کتاب مصباح المتهجد ،ص 520 نقل شده است. می توانیم برداشت کنیم که چون قرآن کتاب هدایت و مایه سعادت بشر است و به عنوان کامل ترین کتاب آسمانی که مورد تحریف هم قرار نگرفته مطرح می باشد لذا بر هر مسلمانی ضروری است که به این کتاب رجوع کرده و در آیات آن تامل و تفکر و تعمق نماید لذا طرح ختم قرآن کریم در همین راستا و به منظور تشویق مسلمانان برای اهتمام به این موضوع است . منبع :دانشنامه قرآن کریم 🔰تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom