eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
626 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت۲۳۰(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۰(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۴۹ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه ۱۵۰ 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۹) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳مناجات یازدهم از مناجات های پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات مفتقرین | راز و نیاز نیازمندان ✂️برشی از متن مناجات: 🔸إِلٰهِى كَسْرِى لَايَجْبُرُهُ إِلّا لُطْفُكَ وَحَنانُكَ، وَفَقْرِى لَايُغْنِيهِ إِلّا عَطْفُكَ وَ إِحْسَانُكَ، وَرَوْعَتِى لَايُسَكِّنُها إِلّا أَمانُكَ، وَذِلَّتِى لَايُعِزُّها إِلّا سُلْطانُكَ، وَأُمْنِيَّتِى لَايُبَلِّغُنِيها إِلّا فَضْلُكَ، وَخَلَّتِى لَايَسُدُّها إِلّا طَوْلُكَ، وَحَاجَتِى لَا يَقْضِيها غَيْرُكَ، وَكَرْبِى لَايُفَرِّجُهُ سِوَىٰ رَحْمَتِكَ، وَضُرِّى لَايكْشِفُهُ غَيْرُ رَأْفَتِكَ. 🔹معبودم، شکستگی‌ام را جز لطف و محبتت جبران نکند و تهیدستی‌ام را به بی‌نیازی نرساند جز مهر و احسانت و هراسم را جز امان تو آرام ننماید و خواری‌ام را جز توانایی‌ات به عزّت تبدیل نکند و مرا جز احسانت به آرزویم نرساند و شکاف فقرم را جز نیکی و محبتت پر نکند و حاجتم را کسی جز تو بر نیاورد و غم‌زدگی‌ام را جز رحمتت برطرف نکند و بدحالی‌ام را جز مهرت نگشاید 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
. 📌عقده حقارت، از عوامل بزهکاری 💠 از مهمترین عوامل ، عقده (احساس پستی) است. (علیه السّلام) فرمود: (( هر کس خویشتن را پَست و بشمارد و آن را گرامی ندارد، هرگز از شرُش ایمن مباش ))*. بر این اساس، راه بازدارنده از ، بروز احساس و در افراد است، تا اینکه جرم و گناه اجتماعی را با شخصیت جمعی خود ناسازگار بدانند و زمینه شرم و حیا فراهم گردد. 📌 تحف العقول / صفحه ۴۸۳ ؛ بحار الانوار / جلد ۷۲ / صفحه ۳۰۰ 📚 بر بال اعتکاف / صفحه ۲۷۵ و ۲۷۶ ✴ سوم رجب المرجب . سالروز شهادت حضرت امام علی النقی الهادی (علیه السّلام) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 امکان گناه ❓چگونه پس از ظهور امکان گناه وجود دارد؟ 🔹 در هیچ آیه، حدیث و روایتی نیامده است که پس از ظهور، هیچ کس مرتکب هیچ گناهی نمی‌شود. حتی اگر روز پایانِ کار شیطان را روز ظهور امام زمان بدانیم، باید به این موضوع توجه داشت که وسوسه‌های شیطان تنها انگیزه و عامل گناه نیست که با حذف آن، امکان گناه از بین برود بلکه سایر عواملِ تحریک به گناه همواره وجود دارند. 🔻 انسان تا وقتی زنده است دارای نفس امّاره و سرکشی است که همواره او را به انجام گناه فرمان می‌دهد، اما چون دارای عقل و شعور است، قدرت اختیار و انتخاب پیدا می‌کند که این اختیار داشتن، به معنای انجام گناه نیست بلکه به معنای اِمکان انجام گناه است. 🔅 از آنجایی که در عصر ظهور عقل‌ها کامل شده، رشد و تربیت انسان‌ها به حد کمال رسیده و جامعه‌ای براساس اخلاق و تربیت الهی ساخته می‌شود، انسان‌ها با آگاهی و اختیار از ظلم و گناه دوری می‌کنند و با وجود امکان گناه در عصر ظهور، انجام گناه به حداقلِ ممکن می‌رسد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 حاکمیت قرآن 🔰 شاید بتوان گفت، یکی از مهم ترین دلایلی که باعث بقای تشیّع در طول تاریخ شده است، همین روح انتظارى است که شیعه را پیوسته به تلاش، کوشش و حرکت سوق می‌دهد. 🔸 در طول تاریخ، تعاریف مختلفی برای انتظار گفته شده و هر کدام به نوعی و از منظری این کلمه را توضیح داده است. یکی از همین تعابیر را می‌توان در سخنان مقام معظم رهبری یافت. ایشان انتظار را سرشار بودن دل از امید نسبت به پایان راه زندگی بشر دانسته‌اند. 🔹 همچنین ایشان در ادامهٔ سخنانشان، دربارهٔ تعریف مفهوم کلمهٔ منتظر اینچنین گفته‌اند: «ما آن وقتی می‌توانیم حقیقتاً منتظر به حساب بیاییم که زمینه را آماده کنیم. برای ظهور مهدیِ موعود زمینه باید آماده بشود؛ و آن عبارت از عمل کردن به احکام اسلامی و حاکمیت قرآن و اسلام است... اولین قدم برای حاکمیت اسلام و برای نزدیک شدن ملت‌های مسلمان به عهد ظهور مهدیِ موعود، به‌وسیلهٔ ملت ایران برداشته شده است؛ و آن، ایجاد حاکمیت قرآن است.»*۱ 📚 ۱- بیانات رهبري در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 مهربانِ سختگیر ▪️درون کعبهٔ دل، معتکف شدم مولا دعای آمدنت، با نیاز می‌خوانم 🔰امام زمان با مسئولان و کارگزاران دولت خود بسیار سختگیر است تا ذره‌ای ستم از طرف دولت و کارگزارانِ حضرت بر کسی وارد نشود و حق کسی ضایع نشود. زیرا اگر فرمانروا و رئیس جامعه‌ای نسبت به کارهای زشت و بدِ کارگزاران خود، بی‌تفاوت باشد و از خطاهای آن‌ها چشم‌پوشی کند، نتیجهٔ بدِ این عمل، دامنِ افراد جامعه را می‌گیرد و آن‌ها را به سوی فساد و تباهی می‌کشاند. همچنین امنیت مالی و جانی مردم به خطر می‌افتد. برای همین حضرت به گونه‌ای بر کارگزاران خود سخت می‌گیرد که حتی از ذهن کسی نگذرد که بخواهد در انجام وظایفش اندکی کوتاهی کند. در نتیجه هیچ‌گونه لغزش، فساد و انحرافی در نظام اداری حضرت وجود ندارد. 🔅امام صادق می‌فرمایند:«مهدی بخشنده‌ای است که مال خود را به وفور می‌بخشد و بر کارگزاران و مسئولان دولت خویش بسیار سخت‌گیر و بربینوایان بسیار رئوف و مهربان خواهد بود.»*۱ ▫️وَ قَوِّ نَاصِرِيهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِيهِ و ياورانش را نيرومندساز و واگذارنده‌اش را خوار كن! 📚 ۱- منتخب الاثر،ص ۳۱۱ تالیف حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ره 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت جانسوز امام دهم حضرت هادی(س) تسلیت و تعزیت باد 💠 مطیع خدا باکی از خشم مردم ندارد 🔸 صالح ‌بن ‌سعید به حضور امام هادی (علیه السلام) مشرف شد دید حضرت را در كوی فقرا تحت نظر دارند، به عرض كرد: «أَرَادُوا إِطْفَاءَ نُورِكَ وَ التَّقْصِیرَ بِكَ‏»؛ مأموران عباسی خواستند نور تو را خاموش كنند؛ حضرت فرمود نتوانستند، نگاه كن ببین در این كوی فقرا چه می ‌بینی، نگاه كرد دید بوستان هایی است؛ همان ﴿جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾؛[١] تقریباً آنچه را قرآن درباره بهشت یاد فرموده است، صالح ‌بن ‌سعید با چشم ملكوتی دید. حضرت امام هادی سلام الله علیه به صالح‌ بن‌ سعید فرمود: «فَهَذَا لَنَا عَتِیدٌ»؛[٢] این برای ما آماده است. 🔸 «مَنِ‏ اتَّقَی‏ اللَّهَ‏ یتَّقَی»؛[٣] چیزی باتقوا را گرفتار خود نمی ‌كند و اگر كسی بود ماسوای خدا از او اطاعت می ‌كنند، چه اینكه از حضرت هادی (سلام الله علیه) اطاعت كردند. فرمود اگر كسی خدا بود باكی از ندارد چون و به دست مردم نیست. 📚 [١] . سورهٴ آل‌عمران، آیهٴ ١٥ [٢] . الكافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ٤٩٨ [٣] . الكافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ١٣٨ 📅 (خطبه های نماز جمعه، ١٣٧٢/٩/٢٦) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1628683591-9791-1400-1-6.pdf
501.5K
43 🌴🌴🌴 📌 نمودهای تحقق امنیت اجتماعی با تکیه برداستان حضرت موسی (ع) و فرعون در قرآن ▪️ مقاله ای برای عموم قرآن دوستان 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(215) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير ⏪زندگى بى فروغ منافقان انسان در عالم طبيعت مسافرى است كه رهسپار لقاى مهر يا قهر الهى است و سير و سفر او بدون نورى كه راه او را روشن كند، به جمال و مهر الهى پايان نمى پذيرد و منافق كه در باطن كافر است، نه از خود نورى دارد تا با آن قدرت پيمودن راه مهر خدا را بيابد و نه از نور خدايى كه (نو السموات والارض) است بهره مند است و منبع ديگرى نيز براى تامين نور نيست: (و من لمن يجعل الله له نوذرا فماله من نور). پس او در تيرگيها به سر مى برد و اگر هم نورى براى روشن كردن راه خود فراهم آورد خدا آن را فورا خاموش مى كند و او همواره متحير است. 🔹مثل منافقان همچون مثل كسى است كه آتشى بيفروزد تا از فروغ آن پيرامونش روشن شود، ولى خدا آن را خاموش كند و فرصت پيمودن راه را از او بگيرد. خداوند آتش افروخته منافقان را خاموش مى كند و آنان را در تيرگيها به حال خود رها مى كند و رها ساختن منافقان به حال خود بدان معنا نيست كه از دايره ربوبيت خداى سبحان بيرونند؛ زيرا خارج شدن موجود امكانى از ربوبيت خداوند به معناى رها ساختن امكان و پيوستن به وجوب است. در حالى كه اگر موجودى عين فقر و ربط محض بود محال است از جامه امكان بيرون رود و لباس وجوب بر تن كند. 🔹از اين رو معناى دعاى پر بركت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله): اللهم ولا تكلنى الى نفسى طرفه ابدا ،و يا دعاى و لا تكلنا الى غيرك و لا تمنعنا من خيرك ؛ نيز اين نيست كه در جهان هستى تكيه گاه ديگرى جز خدا وجود دارد، بلكه بدين معناست كه خدايا لطف و رحمت خاص خود را از ما دروغ مكن ؛ زيرا اگر ما را با غرايزمان رها كنى و عقل و فطرتمان را با وحى شكوفا نكنى سقوط مى كنيم. 🔹بنابراين، معناى رها ساختن منافقان در تيرگيها (تركهم فى...) آن است كه منافقان از فيض مخصوص الهى محروم مى شوند، همان گونه كه آيه شريفه (نسوا الله فنسيهم ان المنافقين هم الفاسقون) نيز بدين معناست كه خداوند چنان منافقان را از لطف خاص خود محروم مى كند كه گويا به دست فراموشى سپرده شده اند، نه اين كه خداى سبحان فراموش كار است، زيرا او علم محض است و نيسان را به حريم پاك او راهى نيست: (و ما كان ربك نيسا). البته علم احاطى مطلق خدا در اين گونه از موارد ترك و رها ساختن نيز همچنان محفوظ است. جمله (وتركهم فى ظلمات لايبصرون) هماهنگ و مويد جمله (ويمدهم فى طغيانهم يعمهون) در آيات قبل است و نشان مى دهد كه نسيان الهى به معناى رها كردن عمدى و ترك اختيارى است، نه سهو قهرى. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 1.docx
62.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 1.pdf
1.03M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌معنای نصیحت ...قبلاً هم به عرض شما رسيد که اصلاً نصيحت معنايش نيش زدن نيست. آن تفسير شد معناي نصيحت، اين سوزن خياط را مي‌گويند «منصحه». خود خياط را مي‌گويند «ناصح». آن جامه‌اي که دوخت را مي‌گويند «نصاح». «نصيحت»؛ يعني انسان جامه آبرومندي بدوزد و بر پيکر جامعه بيندازد و اينها را از برهنه بودن در بياورد، اين چيز بسيار خوبي است. اينکه آبرو بردن نيست، بر همه ما هم لازم است نصيحت بکنيم. نصيحت اصلاً معنايش اين است، اين سوزن را مي‌گويند «منصحه». اين خياط را مي‌گويند «ناصح»، اين لباس را مي‌گويند «نصاح». اين خيلي بر ما واجب است، کار خوبي هم هست! آن وقت راحت هستيم، بايد بگوييم مي‌گوييم. بايد نصيحت بکنيم مي‌کنيم؛ اما خودمان را بخواهيم سبک بکنيم، اين اثر ندارد. گفتن لازم است، امر به معروف لازم است، نهي از منکر لازم است، اينها همه جامه است، جامه حافظ آبروست، اينها چيز خوبي است! 📼فرازی از سوره القیامه جلسه اول 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(127) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 35-تکذیب و تصدیق بر اساس علم بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ‏ (یونس/39) بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. 🌱🌱🌱 امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه‏ ى قرآن دو درس بزرگ مى ‏آموزيم: ▪ الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» ▪ ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. 🔹🔹 مخالفان، بدون احاطه‏ ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده ‏اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مى‏شود، «احاطه‏ ى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
وَاکْفِنٰا کَوٰافِىَ قَدَرِکَ، وَامْنُنْ عَلَیْنٰا بِحُسْنِ نَظَرِکَ، وَلاٰ تَکِلْنٰا اِلىٰ غَیْرِکَ،وَلاٰ تَمْنَعْنا مِنْ خَیْرِکَ، وَبٰارِکْ لَنٰا فیمٰا کَتَبْتَهُ لَنٰا مِنْ اَعْمٰارِنٰا... (پروردگارا) ما را در برابر حوادث سخت یارى ده و با حسن نظرت بر ما منّت گذار و ما را به غیر خودت وا مگذار. و از احسانت محروم مساز، در عمرى که براى ما مقرّر داشته اى برکت ده، (اعمال ماه رجب؛ اعمال مشترک این ماه) 🌷🌷🌷 @majalezendegi
🌷🌷🌷 🔰خدمت به مردم (حمایت های مومنانه) ⏪۴. در آیاتی از قرآن کریم، خداوند انسان ها را تشویق به کار و تلاش فرموده است و بدیهی است که خدمت به مردم در ضمن کار و تلاش است; می فرماید: «او کسی است که دریا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخورید و زیوری برای پوشیدن (مانند مروارید) از آن استخراج کنید و کشتی ها را می بینی که سینه دریا را می شکافند تا شما (به تجارت پردازید و) از فضل خدا بهره گیرید، شاید شکر نعمت های او را به جای آورید. (نحل، ۱۴)۷ قرآن کریم، تلاش برای معاش و خدمت به مردم را همردیف جهاد در راه خدا بیان می کند; می فرماید: «گروهی دیگر برای به دست آوردن فضل الهی (و کسب روزی و خدمت به مردم) به سفر می روند و گروهی دیگر در راه خدا جهاد می کنند...» (مزمل، ۲۰) و این اهمیت اسلام به این موضوع را نشان می دهد. 🔹در سیره انبیاء و اولیاء خداوند، می خوانیم که آنان با کار و تلاش خویش و ارائه خدمتی به مردم، ارتزاق می کردند; مثلاً در حدیثی از امام علی(علیه السلام) می خوانیم که: «حضرت داوود(علیه السلام) با دست خویش، از برگ خرما بوریا می بافت و به همنشینانش می گفت: کدام یک از شما برای فروش آن، مرا یاری می کند؟ و آن گاه، از بهای آن، قرص نان جو می خورد.» و یا حضرت ادریس(علیه السلام) و یا لقمان دو زندگی می کردند. 🔹افزون بر این، در روایات اهل بیت(علیهم السلام) سفارش اکیدی نسبت به بجاآوردن درخواست برادران ایمانی شده، به طوری که یکی از مهم ترین حقوق برادری، در پی حوایج و خدمت به مردم شمرده شده است. که پرداختن به آن خارج از این پاسخ نامه می باشد. فقط به روایتی از «جمیل» بسنده می کنیم که از امام صادق(علیه السلام) نقل می کند: «مؤمنان خدمت کار یکدیگرند، (جمیل گوید:) عرض کردم: چگونه خدمتکار یکدیگرند؟ فرمود: به یکدیگر سود می رسانند.» ....ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت اول) ▪️ معرفی شناسنامه ای کتاب: 🔹 نویسنده:آیت الله جعفر سبحانی 🔹 تاریخ نگارش:قرن پانزدهم هجری قمری 🔹 موضوع:تفسیر موضوعی قرآن 🔹 سبک:تفسیر موضوعی آیات 🔹 زبان نگارش:فارسی 🔹 مجموعه:تفسیر قرآن در 14 جلد 🔹 ناشرکتاب: انتشارات امام صادق(ع) مَنشور جاوید، نخستین تفسیر موضوعی قرآن کریم به زبان فارسی اثر جعفر سبحانی، از مراجع تقلید. در این کتاب حدود بیست موضوع از مباحث عقلی، اجتماعی و اخلاقی قرآن کریم بررسی شده است. هدف از به‌کارگیری روش تفسیر موضوعی، دستیابی به نظرِ قرآن، درباره تمام موضوعات قرآنی و همچنین دعوت مفسران اسلامی، به خودداری از تفسیر سوره‌به‌سوره و آیه‌به‌آیه قرآن بیان است. مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت و حرکت به‌سمت مستقل‌شدن تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را نقاط قوت این مجموعه دانسته‌اند. ....ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 118 ⏪33- مَثَل یاران رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلّم (مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ تَرَلهُمْ رُکَّعًا سُجَّدًا یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نًا سِیمَاهُمْ فِی وُجُوهِهِم مِّنْ اءَثَرِ السُّجُودِ ذَا لِکَ مَثَلُهُمْ فِی التَّوْرَلةِ وَمَثَلُهُمْ فِی ا لاْنجِیلِ کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطْاهُ فَازَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِ یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ ا لْکُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ مِنْهُمْ مَّغْفِرَةً وَاءَجْرًا عَظِیمَا) .(آیه 29 سوره فتح) 🌱🌱🌱 👆🏽جالب این که در توصیف دوّم که در انجیل آمده ، نیز پنج وصف عمده برای مؤ منان و یاران محمّدصلی اللّه علیه و آله و سلّم ذکر شده است : ▫️1 ((جوانه زدن )) : (کَزَرْعٍ اءَخْرَجَ شَطَْهُ) ؛ ((مانند زراعتی که جوانه های خود را خارج ساخته )) . ▫️2 ((کمک کردن برای پرورش )) : (فََازَرَهُ) ؛ ((سپس به تقویت آن پرداخته )) . ▫️3 ((محکم شدن )) : (فَاسْتَغْلَظَ) ؛ ((محکم شده )) . ▫️4 ((بر پای خود ایستادن )) : (فَاسْتَوَی عَلَی سُوقِهِی ) ؛ ((بر پای خود ایستاده است )) . ▫️5 ((رشد و نمو چشمگیر و اعجاب انگیز داشتن )) : (یُعْجِبُ الزُّرَّاعَ) ؛ ((به قدری نمو و رشد (سریع ) کرده که حتی زارعان ( و کشاورزانی که پیوسته با این مسائل سروکار دارند) در شگفتی فرو می روند)) . ▪️((در حقیقت اوصافی که در تورات برای آنها ذکر شده ، صفاتی است که ابعاد وجود آنها را از نظر عواطف و اهداف و اعمال و صورت ظاهر بیان می کند و امّا اوصافی که در انجیل آمده ، بیانگر حرکت و نموّ و رشد آنها در جنبه های مختلف است (دقّت کنید) . آری ، آنها انسانهایی هستند با صفات والا ، که آنی از ((حرکت )) باز نمی ایستند ، همواره جوانه می زنند و جوانه ها پرورش می یابد و بارور می شود . همواره اسلام را با گفتار و اعمال خود در جهان نشر می دهند و روز به روز خیل تازه ای بر جامعه اسلامی می افزایند . آری ، آنها هرگز از پای نمی نشینند و دائماً روبه جلو حرکت می کنند . در عین عابد بودن ، مجاهدند و در عین جهاد عابدند ، ظاهری آراسته ، باطنی پیراسته ، عواطفی نیرومند و نیّاتی پاک دارند ، در برابر دشمنان حقّ ، مظهر خشم خدایند و در برابر دوستان حقّ ، نمایانگر لطف و رحمت او)) . ▪️((این نکته نیز قابل توجه است که جمله (وَالَّذینَ مَعَهُ) ؛ ((کسانی که با او هستند)) ، مفهومش همنشین بودن و مصاحبت جسمانی با رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم نیست ، چرا که منافقین هم دارای چنین مصاحبتی بودند ، بلکه منظور از (مَعَهُ) به طور قطع همراه بودن از نظر اصول ایمان و تقواست )) . ▪️بنا بر این ، آیه شامل کسانی می شود که در خط رسول اللّه باشند ، هر چند مصاحبتی جسمانی با پیامبرصلی اللّه علیه و آله و سلّم نداشته باشند ، چنانکه امام خمینی قدّس سرّه در سال 1360 به هنگام تنفیذ حکم ریاست جمهوری ، مقام معظّم رهبری ، حضرت آیت اللّه العظمی خامنه ای ، معظم له را خدمتگذار اسلام و ملّت و طرفدار قشر مستضعف و مصداق ( . . . اءَشِدَّآءُ عَلَی ا لْکُفَّارِ رُحَمَآءُ بَیْنَهُمْ . . . ) توصیف کرده اند . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom