eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
655 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت سیزدهم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🌙فصل رهایی 🔰ماه آزادسازی 💠 در این خطبه نورانی وجود مبارک پیامبر که حضرت فرمود: ماه است، همین است‌. حضرت فرمود: خیلی ها هستند که در اثر ارتکاب گناه، حالا به حق پدر، حق مادر، حق فرزند، حق همسر؛ حق در ذمّه آنها هست و ادا نکردند، ....؛ حقوق الهی دو جور است: یک وقت در دنیاست، اگر کسی بیراهه رفته، خلاف کرده؛ دستگاه قضایی است و حدود شرعی است، این برای نظم جامعه است. امّا خدا که بخواهد در برابر این حقوق داوری کند، خود انسان را به زندان می برد؛ نه وثیقه قبول می کند، نه آزاد می کند، نه زندان قصر و اوین و قزل قلعه و اینهاست؛ در خانه آدم، آدم را زندانی می کند! یعنی چه زندانی می کند؟ اینکه می بینید بعضی ها می گویند من نمی توانم ترک کنم، معلوم می شود در زندان است، این را بست. این بیان نورانی پیغمبر (علیه و علی آله الاف التحیّه و الثناء) در آن آخرین جمعه ماه شعبان که فرمود: ماه مبارک را دریابید، (انّ انفسکم مرهونه بذنوبکم ففکّوها باستغفارکم)*؛ این یعنی چه؟ اگر کسی گناهی کرد، خلافی کرد، بر خلاف قرآن عمل کرد یا بر خلاف دستور ائمه (علیهم السلام) که از خداست عمل کرد؛ بدهکار است. وقتی بدهکار شد، باید گرو بدهد. در محاکم دنیایی خانه را، زمین را، مِلک را وثیقه قبول می کنند؛ اما خدا هیچ وثیقه ای قبول نمی کند مگر اینکه خود انسان را گرو می گیرد! این که می بینید شخص برای او خیلی سخت است که آزاد بشود، برای بیان نورانی حضرت است؛ فرمود: (انّ انفسکم مرهونه)؛ (( )) یعنی چه؟ به چه چیز رهن می گویند؟ کسی که خلاف کرده، معصیت کرده، است. این بدهکار باید رهن بدهد، گرو بدهد؛ چه چیزی را گرو می دهد؟ فرمود خود آدم را گرو قبول می کنند. بیائید در ماه مبارک رمضان فکّ رهن کنید، (ففکّوها باستغفارکم). همان‌است که بگوید: (خدایا! من آمدم). این راه برای همیشه باز است. --------------------------------------------- 📌 عیون اخبار الرضاء (ع) / جلد ۱ / صفحه ۲۹۵ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -پیامبر عبد مطلق-مقام عبودیت-(قسمت 22) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(231) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا (866) ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔰تفسير ◾️زندگى پرهراس منافقان 🔹منافقان درمانده متحير مانند كسانى هستند كه در نيمه راه سفر گرفتار بارانى شديد همراه با ابرهايى غليظ و تاريك شده اند. آنان در فضايى سراسر تيرگى گرفتار رگبار تندباران شده اند، و افزون بر اينها گاهى ابرها با رعدى سهمگين و برقى مرگبار فضايى هراس انگيز ساخته است. 🔹اين مسافران باران زده بر اثر هراسى كه از نهيب رعدها و صاعقه ها پى در پى در دلهايشان افتاده، انگشتان در گوشها فرو برده اند تا خروش رعد به آنان آسيبى نرساند و آنان را به كام مرگ نكشاند. 🔹برق آسمان نيز به قدرى شديد است كه نزديك است نور چشمانشان را بربايد. هر برقى كه جستن مى كند، لحظه اى فضا را روشن مى كند و اينان اندكى به پيش مى روند و چون فروغ خيره كننده آن برق، باز ايستاد و در تاريكى غرقشان ساخت، متحيرانه بر جاى خود مى ايستند. اينان از يك سو براى نجات از رگبار تند باران و خروش رعد و آسيب برق آسمان، ناچار به پيمودن راهند و از سوى ديگر، با وجود شدت احتياج نور، از آن محرومند. 🔹در تطبيق اين مثل زيباى قرآنى بر ممثل مى توان گفت: اسلام صورى و ايمان ظاهرى منافقان همانند قطره اى باران، زمينه ساز پديد آمدن حيات است، اما چون درون منافق مالامال از كفر است و كفر جز تيرگى چيزى نيست، اسلام صورى با آن تيرگيها نفاق كه در درون دارند، خروشى ايجاد مى كند كه منافق را به هراس مى افكند. اگر اوضاع سياسى و اجتماعى مسلمانان آرام بود و حساسيتى نسبت به منافقان در نظام اسلامى پيش نيامد، با همان اسلام ظاهرى در جمع مسلمانان چند قدمى به پيش مى روند و از اين آرامش استفاده مى كنند، ولى هنگامى كه راز درونشان آشكار شد، بر جاى خود مى ايستند و توان هر كارى را از دست مى دهند. البته اگر خدا مى خواست از همان آغاز، نور ايشان را مى گرفت ولى چند روزى براى امتحان به آنها مهلت داد تا معلوم گردد كه در درون چه داشته اند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الجن 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️کسانی که می خواهند در باره حقیقت و ماهیت جن بیشتر بدانند .... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ارتباط جن با فرشتگان و انسان 🔸...﴿وَ أَنَّا لَمَسْنَا السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْ حَرَساً شَديداً وَ شُهُباً﴾، اين جن به ديگران گفتند که يک خبر جديدي در عالم اتفاق افتاده است. ما قبلاً در اثر ارتباطي که با ملائکه داشتيم، چون ارتباط جن با ملائکه تقريباً قوي‌تر از ارتباط جن با انسان‌ها است، براي اينکه خود ابليس که ﴿كانَ مِنَ الْجِنِّ﴾، ساليان متمادي ـ شش هزار سال ـ در بين فرشته‌ها سرگرم عبادت بود. ارتباط اينها با يکديگر بيش از ارتباط جن با انسان‌هاست. اينها براساس اينکه ﴿وَ أَوْحي‏ في‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها﴾، مسئولان تدبير امور آسماني فرشته‌هايي هستند که مدبرات امر هستند. 🔸اينها (جنیان)استراق سمع مي‌کردند که ببينند اين ملائکه چه مي‌گويند، چه دستوري مي‌گيرند، چه دستوري مي‌دهند. اين کار را مي‌کردند. حالا يا در راه حق اينها مؤمن دارند، کافر دارند يا در راه باطل. آنها که در راه باطل کار مي‌کردند، تمام اين مغالطه‌ها و شبهه‌ها از آنهاست که ﴿إِنَّ الشَّياطينَ لَيُوحُونَ إِلى‏ أَوْلِيائِهِمْ لِيُجادِلُوكُم﴾، عده‌اي هم که وارد مجلس پيغمبر و مسجد پيغمبر(عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) مي‌شدند، اصلاً فقط به اين منظور مي‌آمدند که حرف خودشان را بزنند. 🔸در سوره مبارکه «انعام» فرمود اينها که در مسجد تو مي‌آيند، دو گروه هستند: يک عده مي‌آيند که فقط حرف خودشان را بزنند نه حرف تو را بشنوند، اينها نمي‌آيند که حرف تو را بشنوند، مي‌آيند حرف خودشان را بزنند. درباره آنها به يک‌ نحوه برخورد کن؛ اما آنهايي که به مجلس درس تو مي‌آيند، سلام ما را به آنها برسان، خودت به آنها سلام بکن: ﴿وَ إِذَا جَاءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ﴾، وجود مبارک پيغمبر وقتي درس تفسير مي‌گفت، اوّل سلام مي‌کرد، حالا يا مستمعين «سلام الله» را تحويل مي‌گرفتند يا سلام را از رسول خدا تحويل مي‌گرفتند. فرمود اينها که مي‌آيند مجلس درس، سلام ما را به اينها برسان! 📼فرازی از سوره الجن جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسمه تعالی 🌹نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و پنجم ۱. با سؤال، فطرت‏ هاى خفته را بيدار كنيد. أَ وَ لَمْ يَكْفِ‏ ...» فصلت 53 ادّعا بايد همراه با دليل باشد. «فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَ هُوَ يُحْيِ الْمَوْتى‏ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ» شوری 9 بيان دو ديدگاه و مقايسه ميان آنها، عامل رشد و انتخاب بهتر است. «لا يُؤْمِنُونَ بِها وَ الَّذِينَ آمَنُوا» مودت اهل البیت مصداق روشن ايمان و عمل صالح است. يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ‏ ... إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ »23 شوری شرط مزد رسالت، مودّت ودوستی اهل بیت است. «إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏» 23 مودّت اهل بيت عليهم السلام، برجسته‏ ترين حسنه است. «الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‏ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً» 23 خداوند قدردان كسانى است كه به وظيفه خود در مودت اهل بيت عمل مى ‏كنند. «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ» 23 در نوميدى بسى اميد است، پايان شب سيه سپيد است. «يُنَزِّلُ الْغَيْثَ مِنْ بَعْدِ ما قَنَطُوا» 28 شوری اولين گام اصلاح، پرهیز از گناه است، سپس خودسازى و جامعه سازى. «يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ» 37 مؤمن استبداد ندارد، اهل انزوا نيست و به رأى ديگران احترام مى‏ گذارد. «وَ أَمْرُهُمْ شُورى‏ بَيْنَهُمْ» 38 خويشتن ‏دارى و گذشت (به جاى انتقام) مورد سفارش قرآن است. «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ » 43 ملاك، لياقت فعلى افراد است، گرچه در گذشته وضعیت دیگری داشتند. ما كُنْتَ تَدْرِي‏ ... إِنَّكَ لَتَهْدِي‏» 52 قرآن به تنهايى كافى نيست، با اينكه قرآن نور هدايت است‏ نُوراً نَهْدِي بِهِ‏ ... لكن باز هم نياز به رسول است. «إِنَّكَ لَتَهْدِي» 52 از افراد لايقى كه براى مأموريّتى اعزام مى ‏كنيد، حمايت كنيد. «يَسْتَهْزِؤُنَ‏- فَأَهْلَكْنا» زخرف 8 حالات روانى انسان، در جسم او اثر مى‏ گذارد. «ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا» 17 زينت‏ طلبى و زيورگرايى، براى زنان و دختران امرى طبيعى است. «يُنَشَّؤُا فِي الْحِلْيَةِ» زخرف 18 اسلام دين جامع است و تعاليم همه‏ ى پيامبران پيشين را در بردارد. ما وَصَّى بِهِ نُوحاً ... وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهِيمَ وَ مُوسى‏ وَ عِيسى‏ بدعت در دين و تشريع قوانين خارج از اذن خدا شرك به اوست. «شُرَكاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ ما لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ»21 توبه بايد همراه تغيير در رفتار و گفتار باشد و گرنه نوعى تظاهر و رياكارى است كه خدا مى‏ داند. «وَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ »25 در قرآن، كلمه «اديان» نداريم، چون دين الهى يكى بيش نيست. أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ » شوری آیه 13 منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 25 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🌙فصل رهایی 🔰 نعمت (مودّت) و (رحمت) 💠 این دو اصل است که را تامین می کند؛ یکی و عاقلانه، یکی رحم و و ، از دیگران گذشتن. اگر این مودّت و دوستی روی غریزه باشد، وقتی جوانی فروکش کرده، انسان میانسال شده، غریزه کم شده؛ مودّت کم می شود، خانواده متلاشی می شود، چه اینکه نظام غرب این است! و اگر و عاطفه و مهربانی و نباشد، خودخواهی طرفین باشد، باعث افزایش است. فرمود: این دو چیز است که خانواده را نگه می دارد، ما این دو نعمت را به شما دادیم؛ این را هدر ندهید، (و جعل بینکم مودّهً و رحمهً)*، این مودّت تان عاقلانه باشد. در بین ما ها علاقه زن و شوهر پیرمرد و پیرزن بیش از علاقه دو جوان نسبت به یکدیگر است، چون و مودّت اینها است. این پدر خوب درست می کند، مادر خوب درست می کند و زندگی را نگه می دارد و جلوی طلاق را می گیرد! بالاخره همه ما غیر از معصومین یک اشتباهاتی داریم؛ گاهی تندیم، گاهی کندیم، گاهی مسائل و مشکل مزاجی داریم، گاهی مسائل و مشکل اقتصادی داریم، گاهی یک حرف تندی می زنیم، گاهی یک حرف کندی می زنیم. اگر یکی از ما تندی کرد یا کندی کرد، دیگری فوراً بزرگواری کند و صرف نظر کند، برای اینکه خودش شرمنده می شود و عذرخواهی می کند! فرمود: این رحمت، این عاطفه، این گذشت زندگی خانواده را تشکیل می دهد. 📌 سوره روم / آیه ۲۱ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۱/۰۹ 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -پیامبر عبد مطلق-مقام عبودیت-(قسمت 23) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست وچهارم 1. دعا برای ديگران، يك ارزش پسنديده و توصیه قرآنى است. «وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِينَ آمَنُوا» غافر7 2. قدرت و امكانات ملاك رستگارى نيست. أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً ... فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ‏» 21 3. طاغوت‏ها هر كجا حكومت خود را در خطر ببينند خود را حامى مردم، طرفدار دين معرّفى مى ‏كنند. إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ ... الْفَسادَ »26 4. براى ايجاد انگيزه در كارهاى شايسته، تشويق لازم است. مَنْ عَمِلَ صا لحا ...» 40 5. دشمن، جوانان و زنان را هدف مى‏ گيرد. اقْتُلُوا أَبْناءَ ... وَ اسْتَحْيُوا نِساءَهُمْ‏ » غافر 25 6. شك، اگر مقدّمه‏ ى تحقيق و حركت شود ارزش دارد ولى اگر سبب ركود و سوء ظن شود يك آفت است. «فَما زِلْتُمْ فِي شَكٍّ» 34 7. روش نو در بيان مطلب، انگيزه ‏اى براى شنيدن است. «حم تَنْزِيلُ» فصلت 1 8. تولى‏ و تبرى‏ بايد در كنار هم باشد. (تا انواع شرك را از خوددور نكنيم، يكتا پرست واقعى نمى ‏شويم). نُهِيتُ أَنْ أَعْبُدَ ... وَ أُمِرْتُ أَنْ أُسْلِمَ‏» 66 9. شادى اگر بر حقّ باشد، پسنديده است ولى اگر بر اساس باطل باشد مورد انتقاد است. تَفْرَحُونَ‏ ... بِغَيْرِ الْحَقِ‏» 75 10. دوست بد، همچون شيطان، زشتى ‏هاى انسان را زيبا جلوه مى ‏دهد. «زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُمْ» «1»*، «فَزَيَّنُوا لَهُمْ»فصلت 25 11. كسانى كه حرف منطقى ندارند، مردم را از شنيدن حرف منطقى ديگران نيز منع مى ‏كنند. لا تَسْمَعُوا ...» 26 12. ايجاد پارازيت در كلام حقّ كار كفّار است. «وَ الْغَوْا فِيهِ» 26 13. بالاترين هديه‏ ى آسمانى، آرامش روحى و روانى است. «أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا» 30 14. سخنى ارزش دارد كه گوينده ‏ى آن اهل عمل باشد. «دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً» 33 15. برقرارى آرا مش و امنيّت، دستاويز طاغوت‏ها براى سركوب حركت ‏هاى دينى و اصلاحى است. أَقْتُلْ مُوسى‏ ... أَخافُ أَنْ... الْفَسادَ 26 16. اول حقّ را نشان دهيد، بعد انتقاد كنيد. ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ‏ ... فَأَنَّى تُؤْفَكُونَ‏» 62 17. ارزش دوست به گرمى اوست. «وَلِيٌّ حَمِيمٌ» فصلت 34 منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 24 @rahighemakhtoom
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست وششم 1. صلابت در كنار محبّت ارزش دارد. فَلا تَمْلِكُونَ لِي مِنَ اللَّهِ‏ ... وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏ احقاف، 8 2. احسان به والدين، از جايگاه ويژه ‏اى نزد خداوند برخوردار است. در قرآن، پنج بار كلمه‏ «وَصَّيْنَا» بكار رفته كه سه بار آن مربوط به والدين است. 15 3. استحكام بنياد خانواده و حفظ جايگاه والدين، مورد توجّه خاص خداوند است. «وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً» 15 4. والدين، در كنار رشد و تغذيه جسمى فرزند، مسئول رشد معنوى او نيز هستند. حَمَلَتْهُ‏ ... بَلَغَ أَشُدَّهُ‏ ... هُما يَسْتَغِيثانِ‏ ... وَيْلَكَ آمِنْ‏» 15 5. كفر به معاد و بدگويى و بى‏ ادبى گستاخى در برابر والدين، عذاب قطعى را به دنبال دارد. قالَ لِوالِدَيْهِ أُفٍ‏ ... أُولئِكَ الَّذِينَ حَقَّ عَلَيْهِمُ الْقَوْلُ‏ 6. بى ‏تفاوتى ممنوع، مسلمان بايد مظهر حبّ و بغض باشد. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ» فتح 29 7. رشدى پايدار است كه طبيعى، مستقل و تدريجى باشد. كَزَرْعٍ أَخْرَجَ‏ ...» 29 8. تندروى ‏هاى خود را توجيه نكنيم. لا تُقَدِّمُوا ... إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏. حجرات، آيه 1 9. پيش از درخواست و دستور به كارى، بايد ابتدا زمينه‏ هاى روانى پذيرش را در مخاطب ايجاد كرد. جمله‏«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ابتدا به مؤمنان شخصيّت مى ‏دهد و... 10. مسئوليت‏ هاى اجتماعى، نبايد مانع رسيدگى به امور خانوادگى شود. «صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَيْهِمْ» 5 11. افراد مؤمن بايد اهل تحقيق و بررسى باشند، نه زودباور و سطحى‏ نگر. «بِنَبَأٍ فَتَبَيَّنُوا» 6 12. در مجادله و استدلال، دليل يا بايد فطرى و شهودى باشد، «أَ رَأَيْتُمْ» يا نقلى،«بِكِتابٍ» يا عقلى، «أَثارَةٍ مِنْ عِلْمٍ» و شرك هيچ دليلى ندارد. 13. جن نيز موجودى مثل انسان؛ داراى تكليف، مرگ و مير، حساب وكتاب و دريافت كيفر و پاداش است. أُمَمٍ‏ ... مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ 14. اقدام بر اساس يك گزارش بررسى نشده، مى ‏تواند جامعه‏ اى را به نابودى بكشاند. «أَنْ تُصِيبُوا قَوْماً» 6 15. غيبت كردن، نوعى درّندگى است. «يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً» حجرات، 12 16. انسان براى تكامل معنوى، به تكرار و تداوم عبادت نياز دارد. «قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ الْغُرُوبِ. وَ مِنَ اللَّيْلِ» ق 39 17. كمال فرزند، به علم و دانش است. «بِغُلامٍ عَلِيمٍ» ذاریات 28 18. زن، موجودى احساسى و عاطفى است و در مقابل آنچه مى‏ شنود معمولًا خيلى زود عكس العمل نشان مى‏ دهد. «فِي صَرَّةٍ فَصَكَّتْ» 29 19. فكر نكنيد كه هميشه راه توبه باز است و مجالى براى بازگشت وجود دارد. «فَأَنَّى لَهُمْ إِذا جاءَتْهُمْ ذِكْراهُمْ» سوره محمد (صلی الله علیه وآله) 18 20. لازمه‏ ى ايمان، اقدام عملى در جهت نشر و گسترش دين الهى است. يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ‏ ... منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 26 @rahighemakhtoom
. 🌙فصل رهایی 🔰چرا باید روزه بگیریم؟ 💠 فرمود: (جنّه من العقاب)*، (جنّه من‌النّار)* هم آمده؛ اینجا در خطبه دیباج (جنّه من العقاب) است. سپری است از آتش؛ این آتش به ما خیلی نزدیک است، بالاخره یک سپری لازم است. باید کاری بکنیم که این شعله نکشد، سرکشی نکند! ابن میثم نقل می کند که وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیه و الثناء) به همسرش فرمود: (داومی قرع باب الجنه)*، مرتب درب بهشت را بزن. عرض کرد: بماذا؟ فرمود: (بالجوع)*، با . این درب جهنم است که می بندند، و گرنه درب بهشت را هرگز نمی بندند. درب جهنم در بسته است و اگر کسی خواست بکند، باید با فشار درب جهنم را باز کند، برود در آتش! شیاطین مغلولند، زنجیرند، اگر کسی بخواهد طعمه شیطان بشود باید این زنجیر را از دست و پای این کِلاب باز کند! درب بهشت هرگز بسته نیست. به هر تقدیر؛ فرمود به اینکه درب بهشت را مرتب بکوب، عرض کرد با چه چیز؟ فرمود: با گرسنگی. بودن یک مقدار انسان را به حال خود وا می دارد. این ابوالحسن عامری از یحیی بن معاذ نقل می کند که (انّ لله سبحانه و تعالی طعاماً یداوی به الصدیقین و هو الجوع)*. ایشان از یحیی نقل می کند که خداوند یک غذایی دارد که با او صدیقین را تامین می کند. تنها این نیست که (قوّت جبریل از مطبخ نبود)*، قوّت خیلی از علماء هم از آشپزخانه نبود! غالب نوشته های سیّدنا الاستاد مرحوم در ماه مبارک بود، شب را تا صبح بیدار بود و می نوشت. اینها شاگرد ماه رمضانند، شاگرد سحرند، شاگرد گریه اند، (گریه شام و سحر شکر که ضایع نگشت / قطره باران ما گوهر یک دانه شد)*. اینها شاگرد گریه اند، شاگرد ناله اند؛ کسی که بگوید خدایا آمدم، چیز می گیرد؛ این گرسنگی این خاصیت هم دارد، فرمود: گرفتن این است! ------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۱۰ 📌 من لا یحضره الفقیه / جلد ۲ / صفحه ۷۴ 📌 عوالی اللآلی / جلد ۱ / صفحه ۲۷۳ 📌 مثنوی معنوی / دفتر سوم / بخش ۱ (سرآغاز) 📌 غزلیات حافظ / شماره ۱۷۰ 📋 نماز جمعه قم 📆 مصلی قدس ؛ ۱۳۷۸/۱۰/۰۳ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -رسول الله مظهر کامل صفت هوالغنی-(قسمت 24) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و هفتم 1- براى اصلاح جامعه، بايد به سراغ سرچشمه‏ ها رفت. «أَرْسَلْناهُ إِلى‏ فِرْعَوْنَ» ذاریات 38 2- منحرفان سعى مى ‏كنند با زور و قدرت حق‏ طلبان را ساكت كرده و آنان را منحرف، ساحر يا مجنون معرّفى كنند. «ساحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ» ذاریات 39 3- اگر روحيه پندپذيرى نداريم، در ايمان خود شك كنيم، زيرا مؤمن پندپذير است. «فَإِنَّ الذِّكْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِينَ» 55 4- زنده نگه ‏داشتن نام و ياد و حفظ مكان‏ هاى مقدّس اديان آسمانى لازم است.«وَ الطُّورِ»طور 1 5- كاميابى، در سايه امنيّت، لذّت را بيشتر مى‏ كند. وَقاهُمْ رَبُّهُمْ‏ ... كُلُوا وَ اشْرَبُوا. 18.19. 6- انسان بايد نسبت به خانواده خود، توجّه و تعهّد و سوز داشته باشد. «فِي أَهْلِنا مُشْفِقِينَ» طور، 26 7- مبلّغ دين، در تيررس هر گونه تهمت است. بِكاهِنٍ وَ لا مَجْنُونٍ‏ ... يَقُولُونَ شاعِرٌ» 29 8- نتيجه نيرنگ، به خود افراد باز مى ‏گردد . يُرِيدُونَ كَيْداً ... هُمُ الْمَكِيدُونَ‏ » 42 9- لجاجت، انسان را به تحليل غلط وا مى‏ دارد. كِسْفاً مِنَ السَّماءِ ... يَقُولُوا سَحابٌ مَرْكُومٌ‏ » 44 10- مؤمنان نيز بايد همانند دشمنان، براى رسيدن به پيروزى، اميد و برنامه داشته باشند. نَتَرَبَّصُ بِهِ‏ ... فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِينَ‏. 31 11- شيوه طرح سؤال براى بيدارى وجدان ذهن و فكر انسان‏ها، از شيوه‏ هاى قرآنى در مباحث خداشناسى است. أَمْ خُلِقُوا ... أَمْ هُمُ الْخالِقُونَ‏.36 12- سنّت خدا در برابر عذاب مخالفان، شتاب وعجله نيست. فَذَرْهُمْ حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ‏ ... طور 46 13- با بيان نشانه ‏ها، خوبان را معرّفى كنيم. الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَى‏ ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ‏» نجم 32 14- به اتكاى ديگران، خود را گرفتار خلاف نكنيد كه آنان بار شما را به دوش نخواهند كشيد. «أَلَّا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‏»نجم 38 15- هستى، ميدان تلاش و كار و نتيجه‏ گيرى است. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‏» 39 16- ما مكلّف به انجام وظيفه ‏ايم، نه حصول نتيجه. سعى و تلاش وظيفه ماست. «إِلَّا ما سَعى‏» 39 17- آنان كه در دنيا از نگاه به نامحرمان چشم پوشيدند، در آخرت همسرانى زيباروى خواهند داشت. الْمُتَّقِينَ‏ ... زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِينٍ‏. 20 18- براى دعا ونيايش، زمان ‏هاى خاصّ آثار بيشترى دارد. حِينَ تَقُومُ وَ مِنَ اللَّيْلِ‏ ... إِدْبارَ النُّجُومِ طور،آيه 49.48‏ 19- قرض دادن سبب كاهش مال نيست، افزايش آن است. «فَيُضاعِفَهُ» حدید11 20- قرض دادن، نشانه كرامت است و خداوند براى انسان كريم، اجر كريم قرار داده است. «وَ لَهُ أَجْرٌ كَرِيمٌ»11 منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 27 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔴 نکته‌ی سلوکی قرآنی ✍️شیخ اکبر محی‌‌الدین‌بن عربی در رساله‌ی« الوصایا » مطلب راه گشا و بسیار مهمی را می‌فرماید: 🔶« بر تو باد به همنشینی با کسی که به‌سبب همنشینی با او نفعی در دین تو حاصل شود، مثل اینکه علمـی دارد که از آن علم استفاده نمایی، و یا عمـلی در او وجود دارد و یا اینکه دارای اخلاق نیکویی است. 🔶بدرستی زمانی که انسان با کسی که همنشینی با او آخرت را به یاد می‌آورد مجالست نماید، قهراً به‌مقداری که خداوند او را موفق گرداند از آن مجالست، زینت می‌یابد و نفس او نیز آراسته به صفات نیک همنشین می‌گردد . 🔶حال که فهمیدی همنشینی موجب سرایت صفات نیک و اخلاق خوبِ همنشین به تو می‌گردد، پس خدا را به‌عنوان همنشین خود انتخاب نما و به‌وسیله‌ی یاد و ذکر خدا با او همنشین شو. 🔶ذکر قرآن بزرگترین ذکرهاست . خداوند می‌فرماید « إنا نحن نزلنا الذّکر » ( سوره ی حجر آیه 9 ) یعنی :بدرستی که ما ذکر را نازل نمودیم ،منظور از ذکر در این آیه‌ی شریفه، قرآن است. 🔶و همچنین خداوند فرموده « أنا جلیس من جالسنی » یعنی : من همنشین کسی هستم که با من همنشینی نماید. و پیامبر نیز فرمود :« أهل القرآن هم أهل‌الله و خاصته » یعنی : اهل قرآن، اهل الله و خاصّان خدا می‌باشند. 🔶خاصّان پادشاه، در بیشتر احوال، همنشین پادشاه می‌باشند . و خدا نیز دارای اخلاق و خُلق‌هایی است که از اسمای حسنای او می‌باشند. 🔶پس هرکه حق‌تعالی همنشین او باشد، خدا انیس اوست. پس حتماً مکارم و خوبی‌های اخلاق خدا به شخص همنشین ،به اندازه‌ی مدّت همنشینی او می‌رسد. 🔶هرکس که همنشین گروهی گردد که خدا را یاد می‌نمایند، خداوند او را نیز همراه آن گروه داخل رحمت خود می‌نماید، و گروهی که خدا را یاد نمایند همنشین آنها بدبخت و شقی نمی‌گردد. پس چگونه کسی که خدا همنشین او شده، شقی و بدبخت گردد؟» 📋 رساله ی الوصایا ص 45 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(232) آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا (866) ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير 🔰تفسير ◾️رفتار منافقان در برابر خطر در اين تمثيل قرآنى چند خطر در برابر منافق تصوير شده است: رگبارى همراه با ابرهاى تيره، خروش رعد و جهش برقى خيره كننده همراه با صاعقه اى مرگبار. رفتار منافقان در برابر اين خطرها نيز تبيين شده است. اولين خطر آنان ريزش باران است. ريزش باران گاهى مايه خير و رحمت است ؛ چنانكه كشاورزان از باران به موقع بهره مى گيرند ولى گاهى مايه عذاب است، مانند بارانى كه بر سر مسافرى بيابانى در نيمه راه مى ريزد. 🔹منافق انسان باران زده اى است كه مى خواهد از آن بگريزد ولى راه فرار ندارد؛ زيرا هم راه او تاريك است و هم خطر رعد و برق و صاعقه هاى مرگبار در پيش است. 🔹رفتار منافقان در برابر غرش رعد و صاعقه اى كه گاهى به همراه دارد اين است كه از شدت هراس، انگشت در گوش فرو مى برد تا از صداى مهيب رعد جان نسپارند و عكس العمل آنان در برابر خطر برق آسمان اين است كه به جاى اين كه با آن راه را بيابند و مسير خود را مشاهده كنند، ديده را از دست مى دهند. اين برق كه در ظلمتهاى مستمر و فراگير جستن مى كند، نمى تواند چراغ راه انسان باشد: وليس فى البرق الخاطف مستمع لمن يخوص فى الظلمه. 🔹گرچه ممكن است در شرايطى خاص، انسان با لحظه اى توجه و تصميم گيرى صحيح بتواند تا ابد راه خود را بشناسد و آن را بپيمايد، اما اين گونه برقها اهل نفاق را تنها چند لحظه به پيش مى برد و پس از آن در تيرگيهاى متراكم غرق ساخته، متوقف مى كند. مهلتى كه با منافق داده مى شود براى آن است كه در پرتو نور، پيش پاى خود را ببيند و برگردد وگرنه خداى سبحان مى تواند با همان رعد و برق، شنوايى و بيناييشان را براى هميشه از ميان بردارد: (ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصارهم)؛ زيرا رعد، برق و صاعقه از لشكريان خداى سبحان مى تواند با همان رعد و برق، شنوايى و بيناييشان را براى هميشه از ميان بردارد: (ولو شاءالله لذهب بسمعهم وابصارهم)؛ زيرا رعد، و برق و صاعقه از لشكريان خداى سبحان و گوش به فرمان اويند: (ويسبح الرعد بحمده والملائكه من خيفته و يرسل الصواعق فيصيب بها من يشاء) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره انسان آیه : 21و22 📝نگاشت: (22) 🔅🔅🔅 ...وَ سَقَاهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ شَرَاباً طَهُوراً(21)إِنَّ هَٰذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُورًا(22) در پايان آيه 21 به عنوان آخرين و مهمترين نعمت از اين سلسله نعمتها مى‏فرمايد و پروردگارشان شراب طهور به آنها مى‏نوشاند ( و سقاهم ربهم شرابا طهورا). ▫️درست است كه در لابلاى اين نعمتها نيز سخن از نوشيدنيهاى گوارا ، از جامهائى كه از چشمه سلسبيل پر مى‏شود ، و بهشتيان از آن سيراب مى‏گردند ، درميان بود ، ولى ميان آنها و آنچه در اين آيه آمده است فرق بسيار است. ▫️زيرا از يكسو در آنجا ساقى ولدان مخلدون بودند ، اما در اينجا ساقى خدا است ، و چه تعبير عجيبى ؟ مخصوصا با تكيه بر كلمه رب خداوندى كه هميشه اين انسان را پرورش داده و مالك و مربى او است ، وى را در مراحل تكامل همواره به پيش برده تا به آخرين مرحله رسيده ، و اكنون نوبت آن است كه ربوبيتش را به حد اعلا برساند ، و با دست قدرتش از جام شراب طهور بندگان ابرار و نيكان را سيراب و سرخوش كند . ▫️و از سوى ديگر طهور به معنى چيزى است كه هم پاك است و هم پاك كننده به اين ترتيب اين شراب، جسم و روح انسان را از هر گونه آلودگى و ناپاكى پاك مى‏كند ، و آنچنان روحانيت و نورانيت و نشاط به او مى‏بخشد ، كه وصفش در هيچ عبارتى نمى‏گنجد ، حتى در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده است : يطهر هم عن كل شى‏ء سوى الله : قلب و جان آنها را از همه چيز جز خداوند پاك مى‏كند. ▫️پرده‏هاى غفلت را مى‏درد ، حجابها را از بين مى‏برد ، و انسان را شايسته حضوردائم در جوار قرب خدا مى‏كند ، نشئه اين شراب طهور از هر نعمتى برتر ، و از هر موهبتى بالاتر است. ▫️اگر شراب آلوده دنيا عقل را زايل مى‏كند ، و انسان را از خدا دور مى‏سازد ، اما شراب طهورى كه با دست ساقى الست داده مى‏شود ، او را از ما سوى الله بيگانه كرده ، غرق در جمال و جلال او مى‏كند.كوتاه سخن اينكه لطفى كه در اين آيه و در اين نعمت نهفته است از همه برتر و بالاتر است. ◾️از حديثى كه از رسول خدا (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نقل شده استفاده مى‏شود كه چشمه شراب طهور بر در بهشت قرار دارد : فيسقون منها شربة فيطهر الله بها قلوبهم من الحسد ! ... و ذلك قول الله عز و جل و سقاهم ربهم شرابا طهورا : جرعه‏اى از اين شراب طهور به آنها داده مى‏شود و خدا به وسيله آن قلوب آنها را از حسد ( و هر گونه صفات رذيله ) پاك مى‏سازد . ▫️جالب اينكه تعبير به طهور در قرآن مجيد فقط در دو مورد آمده يكى در مورد باران ( فرقان 48 ) كه همه چيز را پاك و زنده مى‏كند و ديگر در آيه مورد بحث در باره شراب مخصوص بهشتى كه آن نيز پاك كننده و حيات بخش است . 🌱🌱🌱 📋و در آيه 22 آخرين سخن را در اين زمينه بيان كرده ، مى‏فرمايد : از سوى خدا به آنها گفته مى‏شود : اين نعمتهاى عظيم و مواهب بى‏نظير پاداش اعمال شما است ، و سعى و كوشش و تلاش شما در طريق اطاعت فرمان حق مقبول و مشكور است ( ان هذا كان لكم جزاءا و كان سعيكم مشكورا ) . ▫️مبادا كسى تصور كند كه اين مواهب و پاداشهاى عظيم را بى‏حساب مى‏دهند ، اينها همه جزاى سعى و عمل است ، و پاداش مجاهدتها و خودسازيها و چشم‏پوشى از گناه است. ▫️بيان اين مطلب خود لذت و لطف خاصى دارد كه خداوند بزرگ ، يا فرشتگان او ، ابرار و نيكان را مخاطب ساخته و به عنوان قدردانى و تشكر از آنها مى‏گويد : اينها همه پاداش اعمال شما است ، و سعى شما مشكور است ، بلكه به گفته بعضى از مفسران اين نعمتى است مافوق همه نعمتها و موهبتى است بالاتر از همه مواهب كه خدا از انسان تشكر كند. ▫️تعبير به كان كه فعل ماضى است خبر از گذشته مى‏دهد ، ممكن است اشاره به اين باشد كه اين نعمتها از قبل براى شما فراهم شده است ، چرا كه هر وقت كسى به ميهمان خود بسيار اهميت دهد وسائل پذيرائى او را از مدتها پيش آماده مى‏كند. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom