eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
779 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سرّ این سرود چیه؟ در شام جمعه ببینید و بشنوید و با امام عصر(عج)، نجوا کنید ... @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 هیچ عملی، عامل را رها نمی کند 💠 جامعه ای را که شما می خواهید بر محور و اداره کنید، (هیچ یعنی هیچ)، هیچ راهی نیست مگر اینکه بپذیرد در برابر هر عمل مسئول است. تا انسان کاری را نکرد، کار در اختیار انسان است؛ وقتی کاری را کرد، انسان در اختیار کار است. کار نه می میرد، نه از بین می رود، نه ضعیف می شود، نه صاحب‌کار را رها می کند! اینکه فرمود: (لیس للانسان الّا ما سعی)*، همین است. اینطور نیست که ما اگر کاری را کردیم، باز کار در اختیار ما باشد، ما در اختیار آن کار هستیم. هر جا که او خواست برود، می رود. کار بد به طرف جهنّم می رود، ما را هم کشان کشان به طرف آن می برد. کار راه خودش را پیدا می کند، هر عملی راه خاص خودش را دارد. اگر حسنه بود، مستقیماً به طرف بهشت می رود؛ اگر سیّئه بود _معاذ الله_ مستقیماً به طرف دوزخ می رود. -------------------------------------------------- 📌 سوره نجم / آیه ۳۹ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۱۰/۰۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
و ماندگار از ص 23 قرآن کریم (آیات 153-146) 1. اگر روحيّه ‏ى حقيقت طلبى نباشد، علم به تنهايى كافى نيست. يهود با آن شناخت عميق از رسول خدا، باز هم او را نپذيرفتند. «يَعْرِفُونَ ... لَيَكْتُمُونَ» بقرة، آيه 146 2. حتّى درباره‏ ى دشمنان، انصاف را مراعات كنيم. قرآن، كتمان را به همه ‏ى اهل‏ كتاب نسبت نمى‏ دهد. «فَرِيقاً مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ» بقرة، آيه 146 3. مدیربايد از قاطعيّت و يقين برخوردار باشد، به خصوص وقتى كه قانونى را تغيير داده و سنّتى را مى ‏شكند. «فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» بقرة، آيه 147 4. به جاى رقابت و سبقت در امور مادّى، بايد در كارهاى خير از ديگران سبقت گرفت.«فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ» بقرة، آيه 148 5. مسلمانان بايد از هر كارى كه بهانه به دست دشمن مى‏ دهد پرهيز كنند.«لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ» بقرة، آيه 150 6. دشمنان خارجى، بزرگترين خطر براى مسلمانان نيستند، بى ‏تقوايى خطر اصلى است .«فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِي» بقرة، آيه 150 7. آموزش دين، محور اصلى است و آموزش‏هاى ديگر، در مراحل بعد از آن. ابتدا «يُعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» وپس از آن‏ «يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» بقرة، آيه 151 8. ذكر خدا و نعمت‏هاى او، زمينه‏ ى شكر و سپاس است. چنانكه غفلت از ياد خدا، مايه‏ ى كفران است. «فَاذْكُرُونِي، اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ» بقرة، آيه 152 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 دوستِ نماز 💠 گاهی می بینید انسان می خواند، امّا برای اینکه در رساله‌ها نوشته اند نماز بر انسان بالغ واجب است، و اگر بخواند بهشت می رود، و نخواند جهنّم می رود؛ می خواند. این کار، کار خوب است؛ امّا این پیاده رفتن است! یک وقت است انسان دوستِ نماز است؛ چرا دوست نماز است؟ برای اینکه نماز یک گفتمان و گفتگو و است که معصوم (علیه السّلام) فرمود: (انّ المصلّی یناجی ربّه)*، با خدای خود مناجات می کند. این می داند الآن که وضو گرفته، کجا می خواهد برود، به حضور چه کسی می خواهد برود، با چه کسی می خواهد حرف بزند؛ آن هم دوست دارد و آن خداست، که به او می گوید: (ایّاک نعبد و ایّاک نستعین)*. ---------------------------------------------- 📌 بحار الانوار / جلد ۶۸ / صفحه ۲۱۶ 📌 سوره حمد / آیه ۵ 📋 جلسه پاسخ به سئوالات برادران دانشجوی شرکت کننده در همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) 📆 مشهد مقدّس _ مرداد ۱۳۸۰ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (23) تفسیر آیه 34 و 35 أولى لك فاولى (34)ثم أولى لك فاولى(35) 🔅🔅🔅 🔰تفسير: در این دو آیه افراد بى ايمان را مخاطب ساخته ، و به عنوان تهديد مى گويد: (عذاب الهى براى تو شايسته تر است ، شايسته تر)! (أ ولى لك فاولى ).(باز هم عذاب الهى براى تو شايسته تر است شايسته تر)! (ثم أ ولى لك فاولى ). 🔸تفسيرهاى متعدد ديگرى براى اين آيه نيز ذكر كرده اند از جمله اينكه : تهديدى است به آنها كه عذاب بر تو باد باز هم عذاب بر تو باد. 🖍يا اين حالتى را كه دارى براى تو سزاوارتر است ، سزاوارتر. 🖍يا سرزنش و مذمت براى تو بهتر است ، باز هم بهتر. 🖍يا واى بر تو، باز هم واى بر تو. 🖍يا خيرات دنيا از تو دور باد، و خيرات آخرت نيز دور باد. 🖍يا شر و عذاب دامنگير تو باد، باز هم شر و عذاب دامنگيرت باد. 🖍يا عذابى كه در ميدان بدر مشاهده مى كنى براى تو در اين دنيا شايسته تر است ، و عذاب قبر و قيامت نيز براى تو شايسته تر. ▪️ولى نـاگـفـتـه پـيـدا اسـت كه غالب اين معانى به يك معنى كلى و جامع بر مى گردد كه تهديد به عذاب و مذمت و شر و عقاب را در بر مى گيرد اعم از عذاب دنيا، برزخ ، و قيامت . ▪️در روايـات آمـده اسـت كـه رسـول خـدا (صـلى الله عـليـه و آله و سـلم ) دسـت ابـوجـهـل را گرفت (و طبق بعضى از روايات گريبان او را گرفت ) و فرمود: أ ولى لك فـاولى ثـم أ ولى لك فـاولى ابوجهل گفت : (مرا به چه چيز تهديد مى كنى ، نه تو مى توانى و نه پروردگارت مى تواند به من زيانى برساند، من قدرتمندترين افراد ايـن سرزمين هستم ،)! اينجا بود كه همين جمله ها بر پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به صورت آيات قرآنى نازل شد. 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت سیزدهم) 🌷🌷🌷 🔰فصل سوم : خشوع🔰 🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادت‌ها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادت‌ها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است. 🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است. 🌴 راه دست‌یابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل می‌شود. 🌴 توضیح بیشتر: قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است: ✅ برخی از قلب‌ها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند. 🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بى‌خود می‌نمايد. 🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است. 🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد: ✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱) منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.» 🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد. 🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب می‌شود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ می‌دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه می‌شود و حالت طمأنينه دست می‌دهد. 🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده. ✅ برخی از قلب‌ها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک می‌كنند و خشوع آنها، خوفى می‌باشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی می‌یابد. 🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده. ⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.‌ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 🌺🌺🌺 سدیو مستشرق فرانسوی قرآن مجموعه ای است که آداب و حکم چیزی را فروگذار نکرده است . اساس این کتاب مقدس بر عدل و احسان و قرار گرفته و جامعه بشری را به سوی فضایل انسانیت وکمال راهنمایی می نماید. معارف درخشان اسلام و احکام قرآن موجب سرشکستگی، بلکه کوری چشم عیبجویان و دشمنان اوست . در عظمت این کتاب مقدس و آورنده آن همین قدر کافی است که بگوییم اعراب وحشی وبادیه نشین را با نداشتن هیچ گونه امتیاز و داشتن هر گونه رذائل اخلاقی به درجه سعادت، بلکه در ردیف معلمان بشریت درآورده است. 📋قرآن از دید گاه دانشمندان جهان 🖍نویسنده : محمد باقر شجعیان 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌کتاب کرامت قرآن، کریم است و انسانهای کریم می توانند به بلند آن دست پیدا کنند. اگر قرآن بر پیامبر صلوات الله علیه نازل شد به این علت بود که او دارای بود. کرامت یک مقام مختص انبیا نیست بلکه ما نیز در خودمان می توانیم به آن برسیم. برخی از معانی قرآن برای همه قابل است اما برخی از معانی و آن فراتر از درک بشر هستند. حتی همان مفاهیم قابل فهم قرآن را هم اگر می توانیم بفهمیم به این علت است که خدا آموختنشان را به ما داد. آیت الله العظمی دیدار با طلاب و اساتید حوزه نجف ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
  📌آزمون زندگی امام صادق علیه السلام : مَن كانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُكناها فَمَنَعَهُ إيّاها قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : مَلائكَتي، عَبدي بَخِلَ على عَبدي بِسُكنَى الدُّنيا و عِزَّتي لا يَسكُنُ جِناني أبدا . هر كه خانه‌اى داشته باشد و مؤمنى به سكونت در آن نيازمند باشد و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عزّ و جلّ فرمايد: فرشتگان من! بنده‌ام از سكونت دادن بنده‌ام در دنيا بخل ورزيد. به عزّتم سوگند كه هرگز در بهشت من سكونت نكند. 📚بحار الأنوار : ج 74، ص 389، ح 1 @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (24) تفسیر آیه 36 و 37 أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى(36)آیا انسان گمان می‌کند بی‌هدف رها می‌شود؟! أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ(37)آیا او نطفه‌ای از منی که در رحم ریخته می‌شود نبود؟! 🔅🔅🔅 🔰تفسیر: 🔺و اما در این آیه به دو استدلال جالب درباره معاد مى پردازد كه يكى از طريق بيان هدف آفرينش و حـكـمـت خـداونـد اسـت و ديـگـرى از طـريـق بـيـان قـدرت او بـه اسـتـنـاد تحول و تكامل نطفه انسان در مراحل مختلف عالم جنين . 🔹در مـرحـله اول مـى فـرمـايـد: (آيـا انـسـان گـمـان مـى كـنـد كه بيهوده و بى هدف رها مى شود)؟! (ايحسب الانسان ان يترك سدى ). 🔹(سـدى ) (بـر وزن هـدى ) بـه مـعـنـى مـهـمـل و بيهوده و بى هدف است عرب مى گويد: (ابـل سـدى ) در مـورد شترى كه بدون ساربان رها شده و هر جا مى خواهد به چرا مى رود. منظور از (انسان ) در اين آيه همان انسانى است كه منكر معاد و رستاخيز مى باشد، آيه مـى گـويـد: او چـگـونـه باور مى كند خداوند اين جهان پهناور را، با اين عظمت ، و اينهمه شگفتيها براى انسان بيافريند، ولى در آفرينش انسان هدفى نباشد،؟ چگونه مى تواند باور كرد، كه هر عضوى از اعضاى انـسان براى هدف خاصى آفريده شده باشد، چشم براى ديدن و گوش براى شنيدن ، و قلب براى رسانيدن غذا و اكسيژن و آب به تمام سلولهاى بدن . حتى خطوط سر انگشتان انـسـان نـيـز حـكـمـتى دارد، ولى براى مجموع وجود او هيچ هدفى در كار نيست ، و بيهوده و مهمل و بدون هيچگونه برنامه و امر و نهى و تكليف و مسؤ وليت آفريده شده است ؟ 🔹يك فرد عادى اگر مصنوع كوچكى بى هدف بسازد به او ايراد مى كنند، و نامش را از زمره انسانهاى عاقل حذف مى نمايند، چگونه خداوند حكيم على الاطلاق ممكن است چنين آفرينش بى هدفى داشته باشد؟! 🔹و اگـر گـفـتـه شـود هـدف هـمـيـن زندگى چند روزه دنيا است ، همين خور و خواب تكرارى و آمـيخته با هزار گونه درد و رنج ، قطعا اين چيزى نيست كه بتواند آن آفرينش بزرگ را توجيه كند. بنابراين نتيجه مى گيريم كه اين انسان براى هدف بزرگترى يعنى زندگى جاويدان در جوار قرب رحمت حق ، و تكامل بى وقفه و بى پايان ، آفريده شده است . 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 7.mp3
12.77M
💢جلسه هفتم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره فلق.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.98M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره فلق استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼یک جلسه 🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره 🔅«سوره فلق»؛ نام‌گذاری اين سوره به نام فلق (شكافتن سپيده دم) از آيۀ اول اين سوره گرفته شده است. 🔻«سوره قل أعوذ برب الفلق»؛ نام‌گذاری سوره به عبارت آغازین آن است که در روایات هم به این نام خوانده شده است. 🔻هدف اصلى سوره فلق، آموزش پناهندگى به خدا، از شر موجودات شرور است. 🔻محتواى سوره فلق تعليماتى است كه خداوند به پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و به مسلمانان ، در زمينه پناه بردن به ذات پاك او از شر همۀ اشرار مى دهد، تا خود را به او بسپارند، و در پناه او از شر هر موجود صاحب شر در امان بدارند. 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
28_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_03_08_Shahre_Moghaddas.MP3
12.47M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان 🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ (قسمت بیست و هشتم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰حضرت روح الله در کتاب گرانسنگ می فرماید: 💢بقراط گويد كه : من از كشتى كه دچار بادها و طوفانهاى سخت شود و متلاطم كند آن را موجهاى دريا و بيندازد آن را در لجه هايى كه در آن كوههاى دريايى است اميدوارترم از شخص غضبناك برافروخته ، زيرا كه كشتى را در اين حال ملاحان (ناخدایان)با لطايف الحيل(انواع فنون و مهارت ها) نجات دهند، و اما نفس (آدمی)وقتى آتش غضبش(خشم و عصبانیت او) شعله ور گرديد اميد حيله (راه چاره )براى او نيست البته ، زيرا كه هر چه حيله به خرج برى ، از قبيل مواعظ و نصايح و هر چه با او فروتنى كنى و زارى نمايى ، بر شعله و مايه آن افزايد... ............... 👈بـقـراط (460، 377 ق .م .) در جـزيـره كـوس ، در يـونـان ، بـه دنـيا آمد. وى از مـشـهـورتـريـن پـزشـكـان و فـيـلسـوفـان قـديـم اسـت . او براى امراض و بیماری ها دو منشا غذا و هوا قايل بود. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤تلاوت آیات ۴۵ الی ۵۰ سوره مبارکه حجر 🎙قاری : 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 مفوم توکل در سنت الهی برشی کوتاه از تفسیر 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
20-hadise meraj.mp3
8.08M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت هفتم(20) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (25) تفسیر آیات 36 تا 40 أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى(36)آیا انسان گمان می‌کند بی‌هدف رها می‌شود؟! أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ(37)آیا او نطفه‌ای از منی که در رحم ریخته می‌شود نبود؟ !ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى (38)سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى (39)و از او دو زوج مرد و زن آفريد. أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى (40)آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند. 🔅🔅🔅 🔰تفسیر: 🔹سـپـس به بيان دليل دوم پرداخته ، مى افزايد: (آيا انسان در آغاز نطفه اى از منى نبود كه در رحم ريخته مى شود)؟! (الم يك نطفة من منى يمنى ) 🔹(سپس اين مرحله را پشت سر گذارد و به صورت خون بسته درآمد،و خداوند او را آفرينش تازه اى بخشيد، و موزون ساخت ) (ثم كان علقة فخلق فسوى ). 🔹بـاز در ايـن مـرحـله مـتـوقـف نـمـانـد خـداونـد از هـمـيـن نـطـفـه دو جـفـت مـرد و زن را آفـريـد (فجعل منه الزوجين الذكر و الانثى ). 🔸آيـا كـسـى كه نطفه كوچك و بى ارزش را در ظلمتكده رحم مادر، هر روز آفرينش جديدى مى بـخـشـد، و لبـاس تـازه اى از حيات و زندگى در تن او مى كند، و چهره نوينى به او مى دهـد، تـا سـرانـجـام انـسان مذكر يا مؤ نث كاملى مى شود و از مادر متولد مى گردد آيا چنين كسى قادر نيست مردگان را زنده كند؟ (اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى ). 🔸🔸ايـن بـيـان در حـقـيـقـت در مـقـابـل مـنـكـرانـى اسـت كـه در مـسـاءله مـعـاد جسمانى غالبا دم از مـحـال بـودن مـى زدنـد، و امكان بازگشت به زندگى را بعد از مردن و خاك شدن نفى مى كـردند، و قرآن براى اثبات امكان اين معنى دست انسان را گرفته و او را به آغاز خلقتش بـازمـى گـردانـد، مـراحـل عـجـيـب جـنـيـن ، و تـطـورات شـگـفـت انـگـيـز انـسـان را در ايـن مراحل به او نشان مى دهد، تا بداند او بر همه چيز قادر و توانا است ، و به تعبير ديگر بهترين دليل براى امكان يك شى ء وقوع آن است . 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت دهم) ⏪۱۲ - نسخه شناسی ▪️تفسیر نمونه در ۲۷ جلد وزیری به همراه یک جلد فهرست موضوعی به زبان فارسی، توسط دار الکتب الاسلامیه، تهران چاپ و نشر گردیده است، مجلدات اولیه آن در سال ۱۴۰۰ ق و مجلدات اخیر آن در سالهای ۱۴۱۴ ق به پایان رسیده است. ▪️هر مجلد دارای فهرست مفصلی از آیات و مطالبی است که در آن مطرح شده است، ابتدای جلد اول مقدمه‌ای چند صفحه‌ای از مؤلف بچشم می‌خورد که در مجلدات بعد این مقدمه بسیار مختصر گردیده است. ▪️برخی مجلدات این تفسیر از جمله جلد ۱ در چاپهای بعد، با تجدید نظر و اضافات، چاپ شده است. انتهای برخی مجلدات نیز تاریخ پایان تالیف آن درج گردیده است. پایان تالیف آخرین جلد آن ۱۸ ذی الحجه ۱۴۰۷ ق مطابق با ۲۳ مرداد ۱۳۶۶ شمسی درج شده است. ▪️این تفسیر تا کنون به چند زبان زنده دنیا از جمله عربی وارد و ترجمه شده، ترجمه عربی آن به نام «الامثل» عرضه شده است. ترجمه انگلیسی آن نیز در دست تهیه می‌باشد. ▪️تفسیر نمونه تاکنون چندین چاپ با تیراژهای متفاوت (حدود ۵۰۰۰ در هر چاپ) داشته و در نسخه مورد بحث برخی مجلدات تا سی و دو چاپ بر آن گذشته است. فهرست اجمالی تمام مجلدات از نظر سور قرآن در آخر جلد ۲۷ درج گردیده است. طرز کار گروهی که در مقدمه اول کتاب بطور مختصر ذکر گردیده بود در انتهای جلد ۲۷ به طور مفصل از طرف هیئت همکاران تفسیر نمونه بیان شده است. ▪️برگزیده‌ای از تفسیر نمونه توسط آقای احمد علی بابایی در ۵ جلد به بازار عرضه شده که اکنون چاپ سیزدهم خود را نیز سپری کرده است. ⏪۱۳ - منابع مقاله ۱- مقدمه تفسیر نمونه ج۱ ۲- مجلدات مختلف تفسیر همراه با فهرست موضوعی آن ۳- طبقات مفسران شیعه ج۵ ص۵۳ تا ۶۲ دکتر عقیقی بخشایشی ۴- المفسرون حیاتهم و منهجهم ص۱۵۲ سید محمدعلی ایازی ۵- دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی ج۱ ص۷۷۴ و ج۲ ص۲۱۴۳ با همکاری استاد بهاء الدین خرمشاهی ۶- تفسیر و مفسران آیت ا... معرفت ج۲ ص۵۰۲ مؤسسه فرهنگی التمهید چاپ اول تابستان ۱۳۸۰ پایان مقاله 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 2️⃣٢. بى‌نقطه بودن حروف: يكى از عواملى كه در قرائت قرآن مشكلات فراوانى ايجاد نمود، بى‌نقطه بودن حروف و جدا نكردن حروف نقطه دار از بى نقطه بود؛ لذا ميان «س» و «ش» هيچ فرقى نبود، همچنين ميان «ب»، «ت» و «ث» و حروف «ج»، «ح» و «خ» و... تفاوتى وجود نداشت. خواننده بايد با دقت در معناى جمله و تركيب كلامى، حروف را تشخيص مى‌داد؛ مثلاً ابن عامر و كوفيون «نُنْشِزُها...» ٢ و ديگران «نَنشرُها...» خوانده‌اند. 3️⃣٣. خالى بودن از علايم و حركات: كلمات در مصاحف اوليه، عارى از هرگونه اعراب و حركات ثبت مى‌شد؛ لذا براى خوانندۀ غير عرب مشكل بود تا تشخيص دهد وزن و حركت كلمه چگونه است. حتى براى كسانى كه با زبان عربى آشنا بودند، دشوار بود تا بدانند شكل كلمه چگونه است؛ مثلاً مشخص نبود «اعلم» فعل امر است، يا فعل متكلم مضارع، يا افعل التفضيل، يا فعل ماضى از باب افعال؛ لذا حمزه و كسائى آيۀ «قالَ‌ أَعْلَمُ‌ أَنَّ‌ اللّهَ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» ٣را به صيغۀ امر خوانده‌اند و ديگران به صيغۀ فعل مضارع متكلم. 4️⃣٤. نبودن الف در كلمات: 🔹يكى ديگر از عواملى كه در قرائت مشكل مى‌آفريد، نبودن الف در رسم‌الخط‍‌ آن روز بود. خط‍‌ عربى كوفى از خط‍‌ سريانى نشأت گرفته‌است؛ در خط‍‌ سريانى، نوشتن الف وسط‍‌ كلمه مرسوم نبود، و آن‌را اسقاط‍‌ مى‌كردند و چون قرآن در ابتدا با خط‍‌ كوفى نگاشته مى‌شد، الف‌هاى وسط‍‌ كلمه مانند «سماوات» را نمى‌نوشتند (به اين صورت: سموت). بعدها كه علايم مشخصه ايجاد شد، الف را صرفاً با علامت الف كوچك در بالاى كلمه مشخص مى‌ساختند، مانند «سموت». 🔹اسقاط‍‌ الف وسط‍‌ كلمه در بسيارى از موارد منشأ اختلاف قرائت گرديد؛ مثلاً نافع ، ابوعمرو و ابن كثير «ما يَخْدَعُونَ‌» را «وَ ما يخادعون» خوانده‌اند. 🔹اين‌گونه عوامل موجب گرديد كه قرّاء بر سر رسيدن به قرائت، با هم اختلاف كنند و هر يك طبق اجتهاد خود و دلايلى كه در دست داشتند، قرائت خود را توجيه بنمايند. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔻روز قیامت انسان ها در اندیشه چه چیزی هستند و نتیجه اعمال آن ها چه خواهد بود؟⁉️ خداوند در سوره نحل، آیه ۱۱۱ می فرماید: «یوم تأتی کلّ نفس تجادٍل عنْ نفسها و توفّی؛ کلّ نفس ما عملت و هم لا یظلمون». «به یاد آورید روزی را که هر کس در فکر خویشتن است و تنها به دفاع از خود بر می خیزد و نتیجه اعمال هر کسی، بی کم و کاست، به او داده می‌شود و به آنها ستم نخواهد شد». 👈🏼در قیامت، هر کسی به فکر خود است و از خویش دفاع می کند. چون انسان در آن روز، غیر از خودش، هر خاطره دیگری را فراموش می کند. درست بر خلاف دنیا، که به هر چیزی توجّه دارد، جز به خودش و خودش را فراموش می کند. و این نیست جز به خاطر این که در قیامت، حقیقت امر برای انسان آشکار و کشف می شود و آن حقیقت این است که: «آدمی به هیچ وجه نباید به غیر خودش مشغول شود و در حقیقت، باید همیشه به فکر فکر خود باشد». در آن روز، شخص می آید و در موقف حساب قرار می گیرد، آن گاه از خود دفاع می کند و با اصرار هم دفاع می کند و تا آن جا که مقدور اوست، عذر می تراشد. ▪️▪️در این آیه، دو نکته مهم آمده است: ۱- هیچ کس در قیامت از شخص دیگری دفاع نمی کند، بلکه تنها و تنها به دفاع از خود اشتغال دارد و دیگر مجالی برایش نمی ماند که به غیر بپردازد و غم دیگری را بخورد. ۲- دفاعی که هر کس از خودش می کند، هیچ سودی ندارد و آنچه را که سزاوار است، از او دور نمی کند. برای این که پاداشی که به او می دهند، خود عمل است و دیگر معنا ندارد عمل کسی را از او جدا کنند و در این گونه جزا دادن، هیچ ظلمی وجود ندارد. 📙باید توجه داشت: ۱- همه انسان ها در قیامت نسبت به سرنوشت خویش نگرانند. ۲- همه انسان ها، جزای اعمال خویش را در قیامت به طور کامل دریافت خواهند کرد. ۳- دفاع انسان از کارهای خویش در قیامت، هیچ تأثیری در سرنوشت او ندارد. ۴- خداوند، عمل انسان را میزان تعیین کیفر و پاداش و مؤثر در سرنوشت او دانسته و این، قرینه است که دفاع آدمی از خویشتن، با توجیه عملکرد خود، بی ثمر خواهد بود. ۵- عمل هر کسی، تعیین کننده سرنوشت وی در قیامت است. 📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گفتاری کوتاه در باره خداوند به بر طبق آيات ۱.قرآن, سوره ۳, آيات ۳۱ و ۳۲ “بگو اگر خدا را دوست داريد از من كنيد تا خدا دوستتان بدارد و شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده است” “بگو خدا و پيامبر [او] را كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند را دوست ندارد” 🔹تصويري كه از خداوند در قرآن مجيد رسم شده است , متفاوت با تصويري است كه بعضي اديان بزرگ ديگر نمايش مي دهند. 🔹 بر طبق نظر , رفتار خداوند مجموعه اي است از و محبت به انسانهاي و ابراز از انسانهاي بد. ▫️ به اين موضوع حداقل در چهل آيه از آيات قرآن بر مبناي تصويري روشن از انسانهاي خوب و بد اشاره شده است. هدف اين اين است كه اين تصوير از انسانهايي كه خداوند آنها را دوست دارد برمبناي آياتي از قرآن تصوير شود. ▫️همانطور كه در دو آيه بالا به آن اشاره شده است, قدم اول براي دريافت خداوند, دنبال كردن مسيري است كه پيامبرانش به ما نشان داده اند. اين زيباترين تصويري است كه مي توان از عشق خالق و مخلوق ترسيم كرد. 🔹اگر خداوند را دوست داريد, قرآن شما را راهنمايي مي كند تا خود را آماده دريافت عشق خداوند بكنيد. 💢ولي در عين حال به اين موضوع نيز اشاره شده است كه اگر از راه راستي كه پيامبران نشان داده اند پيروي نكنيد, مشمول عشق خداوند نخواهيد شد. 🔹اين موضوع, احتياج به توضيحات بيشتري دارد تا منظور قرآن از راه درست و خصايل انسانهاي خوب آشكار شود. ▫️شايد بتوان گفت كه بارزترين مشخصه انسانهاي خوب كه در پنج آيه (۲:۱۹۵, ۳:۱۳۴, ۳:۱۴۸, ۵:۱۳ و ۵:۹۳) از آيات قرآن به آن اشاره شده است,نيكوكاري نسبت به بقيه انسانهاست. 🔹نيكوكاري مي تواند كمك به انسانهاي فقير, حمايت از يتيمان و يا حتي احترام به پدر و مادر باشد. 🔹علاوه بر اين, بر طبق قرآن, انسانهايي كه خداوند دوستشان دارد انسانهايي هستند كه: ۲.از خود در برابر گناه محافظت مي كنند (۳:۷۶, ۹:۴, ۹:۷) ۳.منصفانه قضاوت مي كنند (۵:۴۲, ۴۹:۹, ۶۰:۸) ۴.در راه خدا تلاش و مجاهده مي كنند (۶۱:۴) ۵.خود را براي خداوند خالص مي كنند (۲:۲۲۲, ۹:۱۰۸) ۶.از كارهاي بد توبه مي كنند (۲:۲۲۲) ۷.به خداوند توكل مي كنند (۳:۱۵۹) ۸.و در برابرمشكلات صبور هستند (۳:۱۴۶) 💢از سويي ديگر, خداوند فردي را دوست ندارد كه: ۱.به او معتقد نباشد (۳:۳۲, ۳۰:۴۵) ۲.متكبر باشد (۱۶:۲۳, ۴:۳۶, ۳۱:۱۸, ۵۷:۲۳) ۳.به ديگران بدي كند (۳:۵۷, ۳:۱۴۰, ۴۲:۴۰) ۴.ناسپاس باشد (۲:۲۷۶, ۲۲:۳۸) ۵.تجاوزكار باشد (۲:۱۹۰, ۵:۸۷, ۷:۵۵) ۶.اسرافكار باشد (۶:۱۴۱, ۷:۳۱) ۷.ديگران را گمراه كند (۲:۲۰۵, ۵:۶۴, ۲۸:۷۷) ۸.عهد و پيمانش را بشكند (۸:۵۸, ۴:۱۰۷) ۹.وبه داشتن مال و ثروت شادي كند (۲۸:۷۶) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⚪️ اوّلین قدم براى با چیست؟ پاسخ این سؤال را می‏توان در خود قرآن کریم یافت؛ آنجا که میفرماید: إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَان فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم، هنگامى که قرآن را قرائت کردى، از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر. ⚪️ از این آیه بدست می آید که شیطان نمیخواهد مردم با قرآن ارتباط داشته باشند و مانع این است! از اینرو در مرحله اولِ ارتباط که قرائت آیات قرآن است، دستور داده شده تا از شرّ شیطان به خداوند متعال پناه ببریم. از این دستور معلوم میشود که از همان ابتداى ارتباط با قرآن، شیطان دست به کار میشود و میخواهد مانع ایجاد کند. البته این استعاذه، امریست مانند خود قرائت قرآن که ممکن است حقیقتش اجرا و پیاده شود و ممکن است فقط به یک لفظ اکتفا شود. ⚪️ منظور این‏که، ممکن است انسان از استعاذه فقط به لفظِ أعوذ بالله من الشیطان الرجیم اکتفا کند و ممکن هم هست که استعاذه عملى را درخود پیاده کند و وقتى تصمیم گرفت با کتاب خدا انس بگیرد، در همه ی لحظات از امورى که مانع این ارتباطند به خداوند پناه ببرد و در مراقبه کامل باشد. ⚪️ البته باید توجّه داشت که همین استعاذه لفظى، انسان را یک پله به اجراى استعاذه عملی نزدیک‏تر می‏کند؛ یعنی اکنون که قصد قرائت قرآن دارد، خود را براى ارتباط با خدا و کلام او تخلیه کند و دقّت کند که چه چیزى باعث پراکندگى قلب، عدم توجّه و قطع ارتباط با قرآن است؟ ⚪️ اگر فکر دنیا و شهوت و امور دیگر است، آن را بیابد و از خود دور کند. یافتن این عامل، راه استعاذه را آسان میکند و این استعاذه پیش از قرائت، مقدمه‏ اى میشود براى استعاذه عملى و حقیقى. حجّت الاسلام و المسلمین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom