eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
👆🏽👆🏽👆🏽 🔹مؤلف تفسير المنار، شرايطي را براي مرحله‌ي عاليه‌ي از تفسير ياد مي نمايد كه اوّلين آن شرايط و امورِ لازم، بررسي خود آيات و كلمات براي فهم خود قرآن است. آنگاه چنين گفته است: «و قد قالوا إنّ القرآن يفسّر بعضه ببعضٍ»[ المنار، ج 1، مقدمه، صص 21 ـ 22.]. اين تعبير نشان مي دهد كه جريان تفسير قرآن به قرآن، قولي است كه جملگي بر آن بوده اند؛ نه اينكه مختص به گروهي معيّن باشد؛ اما نه خود صاحب المنار، جناب محمد عبده و رشيد رضا و نه ديگران توان چنين كار سترگي را نداشتند كه قرآن كريم را به نوبه‌ي خويش استنطاق نمايند و آن را به نطق آورند تا آيات همگون آن نسبت به همديگر ناطق، شاهد و مصدّق باشند؛ گرچه في الجمله در اين منهج بهيج توفيق يافتند. غرض آنكه از گفتار و رفتار و نوشتار اَقْدَمين، قدما، متأخران و معاصران، عطرِ دل انگيزِتفسير قرآن به قرآن به شامّه‌ي جان مي وزد. 🔹ليكن چنين نافه اي را بايد در سوق كالاي گرانبهاي الميزان جست وجو نمود كه در اين مضمار، گوي سَبَق را از ديگران ربود و هرچند از لحاظ شناسنامه‌ي تفسيري، آرم بنوّت و فرزندي مفسّران سَلَف را داراست، لكن «فيه معنيً شاهد بأُبوّته».[ اقتباس از ديوان ابن فارض.] اگرچه حُسن فروشان به جلوه آمده اند كسي به حُسن و ملاحت به يار ما نرسد به حق صحبت ديرين كه هيچ محرم راز به يار يك جهت حق گزار ما نرسد هزار نقش برآيد زكلك صنع و يكي به دلپذيري نقش نگار ما نرسد هزار نقد به بازار كائنات آرند يكي به سكه‌ي صاحب عيار ما نرسد[ديوان حافظ، غزل 156.] ▪️الميزان و ما ادراك ما الميزان، (ذلك فضل اللّه يؤتيه من يشاء)[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 54.]. راز كاميابي مؤلف بزرگوار الميزان، در تفسير قرآن به قرآن بعداً روشن خواهد شد. ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
64 🔅🔅🔅 ⏪مثَل بنای محکم و بنای سست 2 (اءَفَمَنْ اءَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٍ خَیْرٌ اءَم مَّنْ اءَسَّسَ بُنْیَنَهُ عَلَی شَفَاجُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِی فِی نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ لاَیَزَالُ بُنْیَنُهُمُ الَّذِی بَنَوْاْ رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلاَّ اءَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ ) .(توبه 109) ▫️درسی بزرگ از داستان مسجد ضرار ▪️((داستان ((مسجد ضرار)) درسی است برای عموم مسلمانان در سراسر تاریخ زندگیشان ، گفتار خداوند و عمل پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم به روشنی نشان می دهد که مسلمانان هرگز نباید آنچنان ظاهر بین باشند که تنها به قیافه های حق به جانب نگاه کنند و از اهداف اصلی بی خبر و بر کنار مانند . ▪️مسلمان باید ((نفاق )) و ((منافق )) را در هر زمان و مکان و در هر لباس و چهره بشناسد ، حتی اگر در چهره دین و مذهب و در لباس طرفداری از قرآن و مسجد بوده باشد ! استفاده از تز ((مذهب بر ضدّ مذهب )) چیز تازه ای نیست ، همواره راه و رسم استعمار گران و دستگاههای جبّار و منافقان در هر اجتماعی این بوده که اگر مردم گرایش خاصی به مطلبی دارند ، از همان گرایش برای اغفال و سپس استعمار آنها استفاده کنند و حتی ازنیروی مذهب بر ضدّ مذهب کمک بگیرند . ▪️اصولاً فلسفه ساختن پیامبران قلابی و مذاهب باطل همین بوده که از این راه گرایشهای مذهبی مردم را در مسیر دلخواه شان بیندازند . بدیهی است در محیطی مانند ((مدینه )) آن هم در عصر پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن نفوذ فوق العاده اسلام و قرآن ، مبارزه آشکار بر ضدّ اسلام ممکن نبود ، بلکه باید لامذهبی را در لفافه مذهب و باطل را در لباس حقّ بپیچند و عرضه کنند ، تا مردم ساده دل جذب شوند و نیّات سوء آنها لباس عمل به خود بپوشد . ولی مسلمان نباید فریب اینگونه ظواهر را بخورد . . . . مسلمان باید هوشیار ، آگاه ، واقع بین ، آینده نگر و اهل تجزیه و تحلیل در همه مسائل اجتماعی باشد . دیوان را در لباس فرشته بشناسد ، گرگها را در لباس چوپان تشخیص دهد و خود را برای مبارزه با این دشمنان دوست نما آماده سازد . ▪️یک اصل اساسی در اسلام این است که باید پیش از همه چیز نیّات بررسی شود و ارزش هر عملی بستگی به نیّت آن دارد ، نه به ظاهر آن ، گرچه نیّت یک امر باطنی است ، اما ممکن نیست کسی نیّتی در دل داشته باشد ، اثر آن در گوشه و کنار عملش ظاهر نشود ، هر چند در پرده پوشی فوق العاده استاد و ماهر باشد . از اینجا جواب این سؤ ال روشن می شود که چرا پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم با آن عظمت مقام دستور داد مسجد ، یعنی خانه خدا را ویران کنند و مکانی را که اگر آلوده شود ، باید فوراً تطهیر کنند مزبله شهر سازند ! زیرا مکانی که کانون تفرقه و نفاق باشد ، خانه شیطان است نه خانه خدا ، بتخانه است ، نه مکان مقدّس )) . ▪️((از این بحث این موضوع نیز روشن می شود که اهمیّت اتّحاد در میان صفوف مسلمین در نظر اسلام به قدری زیاد است که حتی اگر ساختن مسجدی در کنار مسجد دیگر باعث ایجاد تفرقه و اختلاف و شکاف در میان صفوف مسلمانان گردد ، آن مسجد تفرقه انداز نامقدّس است )) . لذا بعضی از علما گفته اند : ((نباید فاصله میان مساجد آنچنان کم باشد که روی اجتماع یکدیگر اثر بگذارند ، بنا بر این آنها که روی تعصّبهای قومی و یا اغراض شخصی مساجد را در کنار یکدیگر می سازند و جماعات مسلمین را آنچنان پراکنده می کنند که صفوف جماعت آنها خلوت و بی رونق و بی روح می شود ، عملی بر خلاف اهداف اسلامی انجام می دهند)) . ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره مجادله...رهبری.pdf
2.66M
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 📚 📣جلسه چهاردهم * پاداش یادگیری قرآن با مشقت * نقش نیت در نورانیت انسان * آموزش قرآن در برزخ به مؤمنان * مربی کودکان در بهشت چه کسی است؟ ⏪ ادامه دارد... 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سومین‌دوره موضوع: 👨‍🎓معیارسوم-تخصص‌ومدیریت🔧 👨‍🎓معیارسوم-تخصص‌ومدیریت🔧 🔘 دکتر امیر حسین دباغ 💠کانال‌ آموزش‌‌مجازی‌تدبردرقرآن @tadabbor_quran 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روح توحیدی امام رحمه الله علیه در خیلی از موارد است که انسان خیال می کند دخالت کرد، بعد معلوم می شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود: ! این روح توحیدی امام است. ذات اقدس اله در با یک نحو حرف می زند، با ها نحو دیگری حرف می زند. به پیغمبر می فرماید: (و ما رمیت اذ رمیت و لکن الله رمی)*، یک اِسناد ضعیفی به پیغمبر می دهد که آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی وقتی به می رسد، به نحو سالبه کلّیه همه اینها را نفی می کند، می گوید: (فلم تقتلوهم)*. شما کاری نکردید؛ من شما را فرستادم، شما دستِ من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم!! ________________________________________________ * سوره انفال / آیه ۱۷ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۹۸/۰۱/۲۶ 💠 سوم خرداد. سالروز آزادسازی خرمشهر در . روز ، و
🌿🌿🌿یک آیه و چندین نشانه🌿🌿🌿 به نظرت میشه همزمان هم خدا رو دوست داشت هم غیرِ خدا؟ هم از خدا اطاعت کرد هم از غیرِ خدا؟ هم خدا رو قدرت برتر دونِست هم غیرِ خدا؟ 💠خداوند تو این آیه زیبا میگه هر آدمی یه قلب بیشتر نداره!❤ یعنی یه مسیر،⬅️ یه هدف، یه محبت، یه عشق، یه امام، یه راهنما، ✍یعنی حواسِت باشه، خودتو گول نزن،❕ نمیشه هم خدا رو دوست داشته باشی، هم دشمن خدا رو، نمیشه هم خدا رو قدرت مطلق بدونی، هم یه قدرتی برای دشمن خدا قائل باشی، 🔰ای انسان یادت باشه "ما دو قلب در درون تو قرار ندادیم" یا دوستی با خدا، یا دوستی با شیطان... پ.ن: معنای ولایت یعنی همان دوست داشتن، یعنی همان یکی‌شدن با کسی که دوستش داری، یعنی همان اطاعت و تبعیت از کسی که دوستش داری. 📎تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(138) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون ☑️لطايف و اشارات ⏪2- راه ايمان براى كافران گشوده است از جمله (لا يومنون) استفاده مى شود كه راه ايمان براى كافران همچنان گشوده است ؛ زيرا ظاهر اسناد ترك ايمان به آنها اين است كه آنان مى توانند مومن شوند، ولى با ميل خود آن را ترك مى كنند و اگر به عقايد حق نمى گروند، از سر عناد و به سوء اختيار خودشان است. ايمان فعل اختيارى انسان است و كافران با نابود ساختن سرمايه فطرت، توفيق ايمان را از دست داده اند: (الذين خسروا انفسهم فهم لا يومنون). ▪️آيه محل بحث و آيات ديگرى از قبيل (لقد حق القول على اكثرهم فهم لا يومنون)، دستاويز اشاعره اى براى اثبات جواز تكليف مالايطاق و تكليف به محال قرار گرفته و عصاره آن برابر وجوه فراوان و تقريبهاى گوناگون فخر رازى در مواردى از تفسير كبير و در ذيل آيه محل بحث اين است: ▫️خداوند از شخص معين يا گروه مشخص خبر داده است كه آنها ايمان نمى آورند؛ چنانكه درباره آنها عالم بود كه مومن نخواهد شد. در اين صورت، اگر آنها ايمان بياورند، گزارش خداوند كذب و علم خداوند جهل مى شود و چون كذب و جهل خدا محال است، پس ايمان آوردن آنها نيز محال است، ولى با اين وصف، آنها مكلف به ايمانند و همه دعوتها و امر ونهى هاى قرآنى نسبت به آنها عموم يا اطلاق دارد، بنابراين، تكليف محال جايز است. آنگاه مى گويد: سلف و خلف از محققان اهل سنت بر آنچه گذشت اعتماد كرده، با تكيه بر آنها اصول اعتزال و قواعد آن را از بين بردند؛ معتزله برخاستند و نشستند و حيله ورزيدند و هيچ پاسخ قانع كننده اى نياورند. 🔹پاسخ تفصيلى: اين گونه از اوهام مزعوم در اثناى بحثهاى تفسيرى ارائه خواهد شد، ليكن فعلا به بخشى از آن اشاره مى شود: اولا، محور اصلى قياس استثنايى مزبور را جدال تشكيل مى دهد، نه برهان، زيرا اشاعره كه منكر حسن و قبح عقلى هستند، هرگز به قبح كذب خداوند فتوا نمى دهند و اگر آن را قبيح دانسته اند، بر اساس مبناى اعتزال است و اين جدال است، نه برهان. ثانيا، همان طور كه خداوند از اصل عدم ايمان آنها خبر داد و نيز اصل ايمان آنان را مى داند، از كيفيت عدم ايمان آنها، يعنى اختيارى بودن آن نيز خبر داده نمى آورند و نيز به عدم ايمان اختيارى آنها علم دارد. ثالثا، چنين ممتنعى كه امتناع آن با اختيار است، اختيارى خواهد بود. رابعا، تكليف به محال ارادى تكليف به ممكن است، نه به محال. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 10: محتوای کلی تفسیری آیات 15تا 19 سوره نازعات هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسی«15» إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً«16» اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی«17» فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی«18» وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ فَتَخْشی«19» آیا سرگذشت موسی به تو رسیده است؟ آنگاه که پروردگارش او را در سرزمین مقدّس طُوی ندا داد:به سوی فرعون برو که او سرکشی کرده است.پس به او بگو:آیا می خواهی که(از پلیدی ها)پاک شوی؟ و ترا به سوی پروردگارت هدایت کنم تا بترسی(و سرکشی نکنی). 🧾نکته ها: ▪️* «واد»همان وادی است که درّه میان دو کوه یا دو تپه را گویند و «طُویً» درّه ای در پائین کوه طور است. ▪️* «خشیت»به ترسی گویند که ناشی از ایمان به عظمت خداوند باشد. ▪️* «تَزَکّی» از«زکات»به دو معناست:رشد و نموّ،پاکی و طهارت. ▪️* جایگاه گفتگو با خداوند باید پاک و مقدّس باشد.چنانکه در این آیه می فرماید: «ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ» و در آیات دیگر می خوانیم: «طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطّائِفِینَ وَ الْقائِمِینَ وَ الرُّکَّعِ السُّجُودِ»،(خداوند به ابراهیم فرمود:)خانه مرا برای طواف کنندگان و برپا ایستادگان و رکوع و سجودکنندگان(نمازگزار)،پاکیزه بدار. «ما کانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللّهِ» ،مشرکان سزوار نیست و حق ندارند به تعمیرو بازسازی مساجد الهی دست بزنند. «إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ»،تنها پرهیزکاران شایسته تولیت وسرپرستی(مسجد الحرام) هستند. «خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ»در هر مسجدی و به هنگام نماز،زینت های خود را همراه کنید. 💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 11: محتوای کلی تفسیری آیات 15تا 19 سوره نازعات هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسی«15» إِذْ ناداهُ رَبُّهُ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً«16» اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی«17» فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی«18» وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ فَتَخْشی«19» آیا سرگذشت موسی به تو رسیده است؟ آنگاه که پروردگارش او را در سرزمین مقدّس طُوی ندا داد:به سوی فرعون برو که او سرکشی کرده است.پس به او بگو:آیا می خواهی که(از پلیدی ها)پاک شوی؟ و ترا به سوی پروردگارت هدایت کنم تا بترسی(و سرکشی نکنی). 🧾پیام ها 1- آغاز سخن با سؤال،شوق شنیدن را در افراد زیاد می کند. «هَلْ أَتاکَ» 2- نقل سرگذشت پیامبران پیشین برای پیامبران بعدی،عامل تقویت روحیه است. «هَلْ أَتاکَ حَدِیثُ مُوسی» 3- رهبران الهی قبل از مبارزه با طاغوت ها،ارتباط خود را با خداوند محکم می کردند. إِذْ ناداهُ رَبُّهُ ... اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی 4- برخی سرزمین ها،مورد احترام و قداست هستند. «بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُویً» 5-انبیا،سردمداران مبارزه با طاغوتند. «اذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغی» 6- در نهی از منکر به سراغ ریشه ها بروید. «اذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ» 7- از هدایت هیچ کس حتی فرعون مأیوس نباشید و لااقل،سخن حق را به او ابلاغ کنید تا اتمام حجّت شده باشد. اِذْهَبْ إِلی فِرْعَوْنَ ... فَقُلْ هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی 8-در نهی از منکر،حتی با طاغوت ها به نرمی سخن بگویید. إِنَّهُ طَغی فَقُلْ هَلْ لَکَ ... 9- با سؤال،فطرت ها را بیدار کنید. «هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی» 10- در شیوه تبلیغ،لحن عاطفی و نرمش در گفتار را فراموش نکنید. «هَلْ لَکَ» 11- جهت دعوت انبیا،تزکیه انسان هاست. «هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی» 12- در دعوت و تبلیغ مردم،از کلماتی استفاده کنید که همه انسان ها بپذیرند و بپسندند.(دعوت به پاکی و دوری از ناپاکی) «إِلی أَنْ تَزَکّی» 13- اگر به تزکیه تمایلی نباشد،تلاش انبیا بی ثمر است. «تَزَکّی وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ» 14- در مکتب انبیا،برای مبارزه با طاغوت ها،ابتدا آنها را موعظه می کنند. إِنَّهُ طَغی ... تَزَکّی وَ أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ 15- نشانه هدایت پذیری،خوف و خشیت است. أَهْدِیَکَ ... فَتَخْشی 16- پیامبران مردم را به سوی خدا دعوت می کردند نه خود. «إِلی رَبِّکَ» 17- طغیان همراه با بی باکی و ناپاکی است.(خداوند می فرماید:به سراغ فرعون طغیانگر برو و درباره تزکیه و خشیت با او سخن بگو،یعنی او ناپاک و جسور است.) إِنَّهُ طَغی ... أَنْ تَزَکّی ... فَتَخْشی 18- اصلاح افراد،بستگی به اراده و اختیار خود آنان دارد. «هَلْ لَکَ إِلی أَنْ تَزَکّی» 💢 نکته مهم: از قرائت سوره و مطالعه ترجمه آن غافل نشویم. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت 12: تفسیر صوتی آیات 15تا 19سوره نازعات 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(77) 🔆🔆🔆 ⏪ 46- دوری از بکارگیری ادبیات و واژه های مبهم و چند پهلو يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَقُولُواْ رَاعِنَا وَ قُولُواْ انظُرْنَا وَ اسْمَعُواْ وَ لِلْكَفِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ(بقره/104) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، مگوييد «راعنا»، بگوييد «انظرنا». و گوش فرا داريد كه براى كافران عذابى است دردآور. 🔹 «راعِنا» از ماده‏ى «رعى» به معنى مهلت دادن است. ولى يهود كلمه ‏ى «راعِنا» را از ماده‏ى «الرعونة» كه به معنى كودنى و حماقت است، مى‏گرفتند.( از کلماتی استفاده کنیم که دشمن آن را دستاویز قرار ندهد.) 1. توجّه به انعكاس حرف‏ها داشته باشيد. «لا تَقُولُوا راعِنا» ممكن است افرادى با حسن نيّت سخن بگويند، ولى بايد بازتاب آن را نيز در نظر داشته باشند. 2. دشمن، تمام حركات و حتّى كلمات ما را زير نظر دارد و از هر فرصتى كه بتواند مى‏خواهد بهره برده و ضربه بزند. «لا تَقُولُوا راعِنا» 3. اسلام، به انتخاب واژه‏هاى مناسب، بيان سنجيده و نحوه‏ى طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. «وَ قُولُوا انْظُرْنا» 4. بايد در سخن گفتن با بزرگان و معلّم، ادب در گفتار رعايت شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا» 5. اگر ديگران را سفارش به مراعات ادب مى‏كنيم، بايد ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعايت ادب را بكنيم. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» خطاب محترمانه است. 6. اگر از چيزى نهى مى‏شود، بايد جايگزين مناسب آن معرّفى شود. «لا تَقُولُوا راعِنا وَ قُولُوا انْظُرْنا» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 روح توحیدی 🔹 یک وقت است که می‌ گویند فلان جا زمینش لرزید، این با چند سال درس خواندن، زمین ‌شناسی و گسل ‌ها را بررسی کردن آسان است. یک وقت سخن از «زلزلة العالم» است، جهان‌لرزه است؛ این را آدم چگونه بفهمد؟ 🔹 فرمود تو پیغمبر هستی، هوش و استعداد فراوانی ما به تو دادیم؛ اما تو آن نیستی که بفهمی ما چگونه این کرات را پودر می ‌کنیم. چیزهایی که ما یاد شما می ‌دهیم که تو آن نیستی که بتوانی یاد بگیری، نه «ما لا تعلم». نفرمود: «و علّمک ما لم تعلم»؛ نظیر ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾.[1] فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ﴾؛ یعنی تو آن نیستی که یاد بگیری. به ما هم فرمود شما هر جان بکَنید، اینها را یاد نمی ‌گیرید. از چه کسی می ‌خواهید یاد بگیرید؟ ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾. ▫️ این ﴿عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یعْلَمْ﴾ روشن است؛ اما این «کان» منفی آن نقش را دارد، فرمود بشر هر جان بکَند نمی ‌فهمد که اول خلقت چه بود! چگونه دود را آفرید: ﴿فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماوات﴾،[2] بعد فرمود بساطش را جمع می ‌کنیم. 🔹 فرمود اینها دو تا مشکل جدّی دارند: یکی اینکه ما همه براهین را اقامه کردیم، باید تصدیق بکنند، تکذیب کردند. همه نعمت ‌ها را به اینها دادیم به جای اینکه شکر بکنند، کفر ورزیدند، پس اینها را به من واگذار کن. من مشکل آنها را حل می‌ کنم. در خیلی از موارد است که انسان خیال می ‌کند دخالت کرد بعد معلوم می‌ شود که خود انسان هم ابزار کار او بود. خدا امام (رضوان الله علیه) را غریق رحمت کند که فرمود ! این همان امام است. ببینید در سوره «أنفال» ذات أقدس الهی به پیغمبر یک‌ نحوه حرف می ‌زند. به آن رزمنده ‌ها به نحو دیگری حرف می ‌زند. به پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌ فرماید: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛[3] یک اسناد ضعیفی به خود پیغمبر می ‌دهد. می ‌گوید آن وقتی که تو انداختی، تو نینداختی، ما انداختیم؛ ولی به رزمنده ‌ها که می ‌رسد، اصلاً سالبه کلیه است، همه اینها را نفی می‌ کند، می ‌گوید شما کاری نکردید: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ﴾. نفرمود «فلم تقتلوهم اذ قتلتموهم»؛ فرمود: ﴿فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ﴾، درباره حضرت یک اسناد «فی الجمله‌»ای داد: ﴿وَ مَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللّهَ رَمَی﴾؛ اما درباره مجاهدین فرمود شما کاری نکردید، من شما را فرستادم، شما دست من بودید. حالا این دست چه حق دارد بگوید که من تیر زدم. دست آدم که حق ندارد بگوید من تیر زدم. فرمود: ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،[4] هستید. آن بیان نورانی حضرت امیر است که راه گشاست، فرمود: «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ‏ جُنُودُه‏‏»؛[5] تمام اعضا و جوارح شما سربازان او هستند. این خداست! [1]. سوره علق، آیه5. [2]. سوره بقره، آیه29. [3]. سوره انفال، آیه17. [4]. سوره فتح، آیه4. [5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه199. 📚 .سوره مبارکه مزمل جلسه 6 تاریخ: 1398/01/26 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حل تمام مشکلات به وسیله نماز اگر بتواند جامعه را زیر یک خیمه، آن هم خیمه جمع کند و نگه دارد، دیگر هیچ مشکلی نخواهیم داشت. مشکل بسیاری از افراد جامعه این است که باور نکردند و نپذیرفتند که ( نماز مومن است ). ✅ دیدار با جمعی از ائمه جمعه استان آذربایجان غربی، مسئول حوزه های علمیه و نمایندگان طلاب این استان _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۰/۰۳ @rahighemakhtoom
چرا قرآن، مال و فرزند را "فتنه" خوانده؟ پاسخ علامه در المیزان: ¶ کلمه "فتنه" به معناى گرفتاری‌هایى است که جنبه آزمایش دارد، و آزمایش بودن اموال و فرزندان به خاطر این است که این دو نعمت دنیوى از زینت‌هاى جذاب زندگى دنیا است، نفس آدمى به سوى آن دو آن چنان جذب مى‌شود که از نظر اهمیت، هم‌پایه آخرت و اطاعت پروردگارش قرار داده، رسما در سر دو راهى قرار مى‌گیرد، و بلکه جانب آن دو را مى‌چرباند، و از آخرت غافل مى‌شود، همچنان که در جاى دیگر فرمود: "المال و البنون زینه الحیوه الدنیا" و تعبیر آیه مورد بحث، کنایه از نهى است، مى‌خواهد از غفلت از خدا به وسیله مال و اولاد نهى کند، و بفرماید: با شیفتگى در برابر مال و اولاد، جانب خدا را رها نکنید! با اینکه نزد او اجرى عظیم هست. 🔗 لطفا به اشتراک بگذارید و در ثواب نشر علوم الهی سهیم باشید. 📚 ترجمه المیزان، ج19، ص517 @rahighemakhtoom
« مباركه » برداشت از آیات ۲۲ ـ ۹ الی باید بداند که هر کاری برای خدا است. زیرا وقتی که پروردگار ای می کند، همان جا آن کار انجام می شود. از قضایای مهم برای اینکه مردم به اعتقاد پیدا کنند، «قصه اصحاب کهف» است. خصوصیاتی که در اصحاب بود، الی باید در خود ایجاد کند تا در ، و بعد از خدای تعالی او را تحت خود قرار دهد. اوّل: آنکه و باشد و در مقابل و دشمنان دین خود را از دست ندهد. دوّم: آنکه از کمک بخواهد که کارهایش مایه و کمالش باشد. سوّم: آنکه خدای تعالی او را مایه مردم به قرار دهد. جوانانی بودند که به پروردگارشان آورده بودند و با روم که خود را جهانیان می دانست، مخالفت کردند، برای مردمی که معتقد به نبودند، مایه شدند و لذا پروردگار متعال آنها را تا زمانی که بیدار بودند، حمایتشان کرد و سال آنها را در نگهداری فرمود و پس از آنکه شدند، مایه مردم به گردیدند و پس از آنها را خدا در برزخی نگهداری کرد، تا از حضرت ﴿ارواحنافداه﴾ باشند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢ستمکار ناسپاس وَآتَاكُمْ مِنْ كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ ۚ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا ۗ إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ (سوره ابراهيم آیه 34) و از انواع که از او درخواست کردید به شما عطا فرمود، و اگر (بی انتهای) خدا را بخواهید به شماره آورید هرگز آن نتوانید کرد، (با این همه لطف و رحمت خدا) باز سخت و کفر کیش و است.(ترجمه قمشه ای) 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(139) 🔅🔅🔅 ✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون ☑️لطايف و اشارات ⏪3- مراد از الذين كفروا و الذين امنوا در قرآن 🔹استاد علامه طباطبايى (قدس سره) مى گويد: مراد از (الذين كفروا) كافرانى است كه بر كفر خود ثابتند و انكار در قلبشان رسوخ كرده است ؛ زيرا انذار و عدم انذارشان يكسان است و فراتر از اين مى توان گفت: بعيد نيست مراد از (الذين كفروا) در استعمال قرآنى، سران كفار قريش در آغاز بعثت باشند، مگر اين كه قرينه اى بر خلاف اين باشد، زيرا اگر تعبير (سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم) درباره همه كافران صادق باشد، باب هدايت غير مسلمانان بسته مى شود و اين بر خلاف حكمت نزول قرآن و ظواهر آيات شريفه است. گذشته از آن كه، بسيارى از كافران بر اثر انذار، مسلمانان شدند و دعوت و عدم دعوت نسبت به آنها يكسان نبود. طبرى، اقوالى را در تطبيق آيه بر مصاديق خاص، ذكر كرده و در بين آنها قول ابن عباس را كه عكرمه يا سعيد بن جبير نقل كرده اند، اولى مى داند و آن اين كه: مراد، يهود نواحى مدنيه اند كه با علم به صحت نبوت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) آن را انكار مى كردند. ليكن اطلاق آيه شامل غير آنها نيز مى شود. 🔹همچنين استاد علامه مى گويد: (الذين امنوا) نيز، اگر قرينه اى بر خلاف نباشد، از باب تكريم و تعظيم، بر اولين مسلمانان اطلاق مى شود و از بيان فوق اين نتيجه حاصل مى شود كه كفر نيز مانند ايمان مراتبى دارد و براى هر مرتبه از آن، آثار ويژه اى است. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 13: محتوای کلی تفسیری آیات 20تا 26سوره نازعات فَأَراهُ الْآیَهَ الْکُبْری«20» فَکَذَّبَ وَ عَصی«21» ثُمَّ أَدْبَرَ یَسْعی«22» فَحَشَرَ فَنادی«23» فَقالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی«24» فَأَخَذَهُ اللّهُ نَکالَ الْآخِرَهِ وَ الْأُولی«25» إِنَّ فِی ذلِکَ لَعِبْرَهً لِمَنْ یَخْشی«26» پس معجزه بزرگ را به او نشان داد.امّا او تکذیب کرد و نافرمانی نمود. آنگاه پشت کرد،در حالی که(برای خاموشی این دعوت)تلاش می نمود. پس(ساحران را)جمع کرد و ندا داد.و گفت:من پروردگار برتر شما هستم.آنگاه خداوند او را به کیفر دنیا و آخرت گرفتار کرد.همانا در این ماجرا برای هر کس که(از سوء عاقبت)بترسد،درس عبرتی است. 📝 نکته ها: 🔹 * در برابر فرعون که می گفت: «أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلی» من پروردگار برتر هستم،حضرت موسی می گوید: «أَهْدِیَکَ إِلی رَبِّکَ» تو را به پروردگارت رهنمون کنم. 🔹 * «نَکالَ» ،کیفر و مجازاتی است که هر کس آن را ببیند یا بشنود،از ارتکاب مثل آن خودداری کند.عذاب آخرت،از آن جهت نکال نامیده شده،که هرکس آن را بشنود،از هر عملی که وی را گرفتار سازد،خودداری می کند. 📜 پیام ها: 1- برای امثال فرعون باید بزرگترین معجزه ها را آورد. «الْآیَهَ الْکُبْری» 2- طاغوت ها برای حفظ کیان خود از منحرفان استمداد می کنند. «فَحَشَرَ فَنادی» 3- ادّعای نبوّت و انتظار تسلیم شدن دیگران،به معجزه آوردن نیاز دارد. أَهْدِیَکَ ... فَأَراهُ الْآیَهَ الْکُبْری 4- در برخی متکبران،حتی بزرگ ترین معجزات کارساز نیست. «الْآیَهَ الْکُبْری فَکَذَّبَ» 5-معجزات انبیا یکسان نیست. «الْآیَهَ الْکُبْری» 6- تکذیب انبیا،برای نافرمانی از تعالیم آنان و آزاد بودن از قید و بندهای دینی است. «فَکَذَّبَ وَ عَصی» 7- کسانی که از استدلال و گفتگوی مستقیم عاجزند،پشت پرده تلاش می کنند.فَکَذَّبَ ... ثُمَّ أَدْبَرَ یَسْعی 8-جوّ سازی و شعار و هیاهو،از ابزار فرعون هاست. «فَحَشَرَ فَنادی» 9- مردم دارای فطرت خداجویی هستند.طاغوت ها مسیر آن را متوجه خود می کنند. «أَنَا رَبُّکُمُ» 10- مستکبران،روزی به زانو در خواهند آمد. أَنَا رَبُّکُمُ ... فَأَخَذَهُ اللّهُ 11- تاریخ وسیله عبرت است،نه سرگرمی و پرکردن ایام فراغت. «لَعِبْرَهً» 12- از تاریخ آن قسمتی را بازگو کنید که سازنده و عبرت آموز باشد.«لَعِبْرَهً» 13- عبرت ها بسیار است،عبرت گرفتن مهم است که به آمادگی روحی نیاز دارد.«لَعِبْرَهً لِمَنْ یَخْشی» 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 نگاشت 14: تفسیر صوتی آیات 20تا 26سوره نازعات 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی 🍀🍀🍀 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه 📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
4 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
سومین‌دوره موضوع: معیارچهار-امانت‌داری وپاکدستی✋ معیارچهار-امانت‌داری وپاکدستی✋ 🔘 دکتر امیر حسین دباغ @tadabbor_quran 💠کانال‌ آموزش‌‌مجازی‌تدبردرقرآن 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(78) 🔆🔆🔆 ⏪ 47- فعالیت فرهنگی در همه عمروظیفه کارگزاران اَمْ كُنتُمْ شهَُدَاءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قَالَ لِبَنِيهِ مَا تَعْبُدُونَ مِن بَعْدِى قَالُواْ نَعْبُدُ إِلَاهَكَ وَ إِلَاهَ ءَابَائكَ إِبْرَاهِمَ وَ إِسْمَاعِيلَ وَ إِسْحَاقَ إِلَاهًا وَاحِدًا وَ نحَْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ(بقره/133) آيا شما حاضر بوديد، آن گاه كه مرگ يعقوب فرا رسيد و به فرزندانش گفت: پس از من چه چيز را مى‏پرستيد؟ گفتند: خداى تو و خداى نياكان تو ابراهيم و اسماعيل و اسحاق را به يكتايى خواهيم پرستيد و در برابر او تسليم هستيم‏. 🔅🔅🔅 1.حسّاس‏ترين زمانِ زندگى، لحظه‏ى مرگ است و حسّاس‏ترين مسئله، موضوع دين و عقيده و حسّاس‏ترين مخاطب، نسل انسان است. «إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ» 2.پدران بايد نسبت به آينده‏ى دينى فرزندان خويش، توجّه داشته باشند. حتّى فرزندان انبيا در معرض خطر بى‏دينى هستند. «ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي» 3.حتی نباید در آستانه مرگ نباید از کار فرهنگی دست کشید. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom