eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نگاشت 13: نکته های تفسیری آیه 5و6 سوره نباء ثُمَ‌ کَلاَّ سَيَعْلَمُونَ‌ باز هم چنین نیست که آنها می‌پندارند، و بزودی می‌فهمند (که قیامت حق است)! 🌱🌱🌱 ۱ - فرجامى بسیار سخت، در انتظار منکران معاد (ثمّ کلاّ سیعلمون) 🔹 «ثمّ» براى تراخى است و مراد از آن در آیه شریفه، تراخى رتبى است; یعنى، آینده منکران معاد، مراحلى دارد که یکى از دیگرى دشوارتر خواهد بود. ۲ - لزوم پرهیز از انکار معاد و تشکیک و شبهه افکنى درباره آن (ثمّ کلاّ) ۳ - با وقوع معاد در آینده اى نزدیک، حقایق براى کافران کشف شده و اختلاف آنان درباره حوادث پس از مرگ، برطرف خواهد شد. (الذى هم فیه مختلون ... ثمّ کلاّ سیعلمون) ۴ - منکران معاد، در آخرت به حقانیت آن پى خواهند برد. (عمّ یتساءلون ... ثمّ کلاّ سیعلمون) ۵ - شبهه افکنان در مورد معاد، پاسخ خود را تنها با مشاهده قیامت خواهند یافت. (یتساءلون ... ثمّ کلاّ سیعلمون) 🌱🌱🌱 أَ لَمْ‌ نَجْعَلِ‌ الْأَرْضَ‌ مِهَاداً آیا زمین را محل آرامش (شما) قرار ندادیم؟! 🔹 «مِهَاداً»: جایگاه آماده. گاهواره. محلّ آسایش و آرامش مراد این است که زمین به گونه‌ای آفریده شده است که گهواره پرورش و بستر آسایش و جولانگاه کار و کوشش است. 🌱🌱🌱 ۱ - خداوند، زمین را جایگاه مناسب و بسترى آرام براى زندگانى بشر، قرار داده است. (ألم نجعل الأرض مهدًا) «مهاد» به هرگونه زیرانداز گفته مى شود (مقاییس اللغة). زیرانداز بودن زمین، کنایه از مناسب بودن آن براى استقرار و زندگى است. ۲ - زمین، آفریده اى هدف دار است. (ألم نجعل الأرض مهدًا) 🔹 سخن از آفرینش زمین و ویژگى هاى آن - پس از تهدید منکران معاد - گویاى آن است که توجّه به آفرینش زمین، براى رفع شبهه از معاد کافى است; زیرا نمى شود براى این زمین غایت و هدفى مورد نظر نباشد. ۳ - وابستگى آفرینش زمین به خداوند، روشن و غیر قابل انکار است. (ألم نجعل الأرض مهدًا) استفهام در «ألم نجعل» براى تقریر و حاکى از مسلّم بودن مابعد خود است. ۴ - توجّه به آفرینش زمین و ویژگى هاى آن، مایه پى بردن به قدرت خداوند و زمینه ساز پذیرش معاد است. (عن النبأ العظیم ... ألم نجعل الأرض مهدًا) ۵ - آفرینش زمین، نعمتى الهى براى انسان ها و در جهت منافع حیاتى آنان است. (ألم نجعل الأرض مهدًا) 🔹 «مَهْد» و «مِهاد»، به معناى مکانى است که ممهّد و مهیّا باشد (مفردات راغب). بنابراین جمله «ألم نجعل...»، حاکى از این است که خداوند زمین را به گونه اى قرار داده است که براى ادامه حیات بشر آماده باشد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 6.mp3
11.68M
💢جلسه ششم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 17.mp3
14.57M
💢جلسه هفدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۲٢) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ♤♤♤ رَبِّ إِنِّى لِمَآ أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ.[آيه ۲۴ سوره قصص] ♤♤♤ پروردگارا، به هر خیر و نیکى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم. ♤♤♤ ‘My Lord! I am indeed in need of any good You may send down to me!’ ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۷ – ۶۳ 🔲 خدا و کسانی که نفس کرده اند صفات زیر به خوبی از آنها مشاهده می شود: ☑️اوّل: در روی زمین بدون تشریفات و بدون سهل و ساده راه می روند. ☑️دوّم: وقتی با دشمن و افراد روبرو می شوند برای آنها جز نمی خواهند. ☑️سوّم: در شبها وقتی همه به خواب رفته اند آنها در مقابل پروردگارشان می کنند و یا ایستاده با او حرف می زنند. ☑️چهارم: در مناجاتهایشان بیشتر درباره از عذاب های سخن می گویند. ☑️پنجم: آنها وقتی می کنند دقیقا به قدر نیاز دیگران عمل می کنند و کم و زیادی در انفاقشان وجود ندارد. ☑️ششم: آنها به هیچ و هیچ وسیله ای مستقلاً توجّه ندارند و فقط و فقط همه چیز را اصالتا از خدا می خواهند. ☑️هفتم: هیچ کس را بدون آن که مجوزی از جانب خدای تعالی داشته باشند نمی کشند و یا عِرض و او را از دست او نمی گیرند. ☑️هشتم: آنها هیچ گاه نمی کنند زیرا کسی که زنا کند گناه بزرگی کرده و روز عذابش مضاعف می شود و در آن عذاب همیشه با ذلّت می ماند. ☑️نهم: آنها برای گناهانشان می کنند و اعمالشان را شایسته قرار می دهند که خدای تعالی در این صورت گناهان آنها را به مبّدل می کند. زیرا خدای تعالی به اینها خاصّی دارد و به طور کلی کسی که توبه کند و تزکیه نفس نماید و عمل انجام دهد خدای تعالی توبه اش را قبول می کند. ☑️دهم: آنها هیچ گاه باطل و به نمی دهند. ☑️یازدهم: آنها وقتی با و رفتار برخورد می کنند به آنها توّجه نمی نمایند بلکه کریمانه از اعراض می کنند. ☑️دوازدهم: آنها وقتی که الهی را متذکر می شوند با دقّت و چشم باز و گوش باز در مقابل آن سر فرود می آورند. ☑️سیزدهم: آنها در برای دنیایشان از خدای تعالی می خواهند که و خوبی داشته باشند تا روشنایی آنها باشند. ☑️چهاردهم: آنها در مناجاتشان از خدای تعالی می خواهند که مقام و مربّی بودن را برای اهل پیدا کنند و آنها را در مراحل تقوی به پیش ببرند. ☑️پانزدهم: خدای تعالی توجّه به دعاهای آنها می کند و خوب خودش را به خاطر تحمّل مشقّاتی که در راه کشیده اند به غرفه های وارد می نماید و و سلام برای آنها می فرستد و همیشه در این بهشت خوب استقرار پیدا می کنند. ♧♧♧ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 درمان نمی کند! 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: مَنْ تَداوى بِحَرامٍ، لم يَجْعَلِ اللّه ُ فيهِ شِفاءً. ♤♤♤ هر كس با به مداوا بپردازد خداوند در آن قرار نمى دهد. [كنزالعمال، ح 28318] ■■■ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
86 🌱🌱🌱 ⏪22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (4) ( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.) ((کلمه خبیثه )) نیز که به درخت خبیثه تشبیه شده است معنای گسترده ای دارد که هر گونه ((گفتار زشت )) ، ((برنامه های باطل و گمراه کننده )) و ((انسانهای ناپاک و آلوده و خبیث )) را شامل می شود و اگر در روایات اسلامی ((شجره طیّبه )) به رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم علی ، فاطمه و فرزندان معصومشان علیهم السّلام و ((شجره خبیثه )) به ((بنی امیّه )) تفسیر شده ، ناظر به مصادیق بارز و روشن این دو ((شجره طیّبه )) و ((شجره خبیثه )) است . 📋برخی نکته ها : 1- کلمات چهارگانه توحیدی مرحوم شیخ صدوق رحمه اللّه از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که آن حضرت روزی به اصحاب خود فرمود : ((اءَلا اءَدُلُّکُمْ عَلی شَی ءٍ اءَصلُهُ فِی الاَرْضِ وَ فَرْعُهُ فِی السَّماءِ ؟ قالوُا : بَلی یا رَسوُلَ اللّهِ ، قالَ : یَقُولُ اءَحَدُکُمْ إِذا فَرَغَ مِنْ صَلاتِهِ الفَریضَةِ : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) ثَلاثینَ مَرَّةً فَإ نَّ اءَصْلَهُنَّ فِی الا رْضِ وَ فَرْعَهُنَّ فِی السَّماءِ وَهُنَّ یَدفَعْنَ الهَدْمَ وَالحَرَقَ وَالْغَرَقَ وَالْتَّرَدِّیَفِی الْبِئْرِ وَاءَکْلَ السَّبُعِ وَمِیْتَةَالسَّوءِ والبَلِیَّةَ الَّتی تَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ عَلَی العَبْدِ فی ذلِکَ الْیَوْمِ وَ هُنَّ الْباقِیاتُ)) . (245) ((آیا راهنمایی نکنم شما را به چیزی که ریشه اش در زمین ، و شاخه های آن در آسمان است ؟ گفتند آری ، فرمود : هرکس بعد از نماز واجب سی بار بگوید : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) این اذکار ریشه اش در زمین ، و شاخه هایش به آسمان سر کشیده و این ذکرها از زیر آوار رفتن و سوختن و غرق شدن و در چاه افتادن و پاره شدن به دندان درّندگان ، و از هر مردن بدی و از هر بلایی که از آسمان نازل می شود در آن روز انسان را حفظ می کند ، و این ها باقیات صالحات است )) . 🔹کسی از امام صادق علیه السّلام سؤ ال کرد چرا کعبه را کعبه نامیدند ، آن حضرت فرمود : ((لا نها مُرَبَّعة فقیل له و لِمَ صارت مُرَبَّعة ؟ قال : لا نّها بحذاء البیت المعمور و هو مُرَبَّعٌ فقیل له و لِمَ صار البیت المعمور مُرَبَّعا ؟ قال لا نَّه بحذاء العرش و هو مُرَبَّعٌ فقیل له و لِمَ صار العرش مُرَبَّعا ؟ قال : لا نَّ الکلمات التّی بُنِیَ علیها الا سلامُ اءربع و هی : سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه واللّه اکبر)) . (246) ((چون کعبه چهار دیوار دارد به او کعبه می گویند . عرض کرد : چرا چهار دیوار دارد . فرمود : چون بیت المعمور که در آسمانها هست چهار دیوار دارد . عرض کرد : چرا بیت المعمور چهار دیوار دارد . فرمود : برای آنکه عرش خدا چهار ضلع دارد . عرض کرد : چرا عرش خدا چهار ضلع دارد . فرمود : برای اینکه کلمات توحیدی خدا چهار تا است : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) . اسمای حسنای حق به این چهار کلمه توحید و تحمید و تهلیل و تکبیر بر می گردد : به وحدانیت خدا ، به بزرگداشت خدا ، به مجد و کبریائی خدا به منزه بودن آن سبوح قدوس ؛ انسان در این کلمات خدا را می ستاید . یک انسان مکه می رود برای این که این چهار دیواری را زیارت کند ، او ظاهر حجّ را دیده است ؛ کسی به مکّه می رود و معرفتش تا بیت المعمور است ؛ کسی به مکه می رود ، معرفتش تا عرش خدا است ؛ کسی به مکه می رود و به این کلمات تامّات عارف شده است ، این سرّ حج است . اینطور نیست که هر کسی دور کعبه بگردد ، باطن این معنا را هم بیابد و برگردد . جواب امام سلام اللّه علیه این بود که این کعبه را ، بیت المعمور را ، عرش را ، بر اساس توحید و تحمید و تکبیر حق ساختند)) . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (5) 🔰5. قاعده‌ی کلی برای شناخت ارتباط روش کلی مفید برای این شناخت، بررسی غرض کلی سوره و در نتیجه بررسی و دسته‌بندی مقدمات بی‌واسطه و باواسطه می‌باشد.[1] محمد محمود حجازی درباره‌ی ذکر آیات مختلف پیرامون یک موضوع در سوره‌های گوناگون می‌گوید که بین این معانی ارتباط تامی وجود دارد و چنین نتیجه می‌گیرد: هر سوره دارای وحدت کامل و هدف واحد و اغلب پی‌گیر اغراض مختلفی است که برای رسیدن به هدف خود از نظر لفظ، سیاق، فواصل و کلمات پایانی آیات سرشت خاصی دارد. موضوع سوره که نیاز سوره به آن قطعی است تناسب کاملی با آن سوره دارد؛ موضوعی که در سوره‌های مختلف تکرار می‌شود با آن سوره مناسبت دارد و نیز هیچ داستانی در یک سوره تکرار نشده است. حجازی آیه‌ی 72 سوره‌ی حجر (15) را مثال می‌زند و می‌گوید: «با وجود این که آیه 87 بنا به نظر بعضی از دانش‌مندان مدنی بوده و در میان آیات مکی قرار گرفته است، هیچ‌گونه ناهمگونی با آیات دیگر ندارد و هنگام تلاوت این سوره گویی که یکباره نازل شده است».[2] 🔸با توجه به اهمیت بحث تکرار یک موضوع در سوره‌های مختلف، مناسب است به بیان نمونه‌ای بپردازیم. ☑️5 1. داستان حضرت نوح علیه السلام در دو سوره‌ی یونس صافات نام حضرت نوح علیه السلام در بیست و هشت سوره و چهل و سه بار آمده است، اکنون آن را در دو سوره‌ی یونس و صافات بررسی می‌کنیم. ▫️الف: سوره یونس 1. در آیه‌ی 1 و 2 برخی آیات دیگر اثبات نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله و حقانیت آیات الاهی و حسادت دشمنان و نیز در آیه‌ی 29، 62، 65 و برخی از آیات دیگر توکل بر خدا و عدم هراس از دشمنان دین خدا بیان شده است. همه‌ی این مطالب در مورد نوح علیه السلام در آیه‌ی 71 آمده است. 2. برائت پیامبر از کفار و اعلام بی‌نیازی از آنان در آیات 41 و 58 و بعضی دیگر از آیات، و نیز اثبات وحی و بیان استواری پیامبر در طریق ارائه شده از سوی خدا در آیه‌ی 15 و برخی آیات دیگر مطرح شده است، همین مطالب نیز در آیه‌ی 72 درباره‌ی نوح علیه السلام مطرح می‌گردد. 3. تکذیب پیامبر توسط کفار، یاری مومنان از سوی خداوند و اختصاص سرانجام نیکو به آنان، در آیه‌ی 64 و بعضی آیات دیگر بیان شده که در آیه‌ی 73 در خصوص حضرت نوح علیه السلام و مردم او نیز این مطالب آمده است. در آیات پس از 73 مناسبت بخش مطرح شده از داستان نوح علیه السلام با هدف کلی سوره را می‌توان مشاهده کرد. ▫️ب: سوره‌ی صافات با توجه به این که این سوره در مقام بیان مراحل دعوت به توحید و ویژگی‌های برجسته‌ی پیامبر صلی الله علیه و آله می‌باشد از آیات 75 تا 82 این سوره شخصیت حضرت نوح علیه السلام محور سخن قرار گرفته است. در آیات بعدی نیز که از پیامبران دیگر سخن به میان آمده، محور کلام بیش‌تر شخصیت و ویژگی‌های پیامبران علیهم السلام است، نه مطالب دیگر. داستان نوح علیه السلام در سوره‌هایی که از آن حضرت یاد شده است، با توجه به هدف سوره می‌باشد.[3] بنابراین ذکر هر آیه در هر سوره و در هر جای آن کاملا مناسب با آیات مجاور و هدف کلی سوره است. هرچند گاهی این هم‌گونی آشکار نیست و شاید ناسازگاری به نظر آید ولی این ناسازگاری بدوی و ظاهری است، زیرا سخنان بلیغ همواره و در عین داشتن معانی آشکار، نکات دقیقی را در خود جای می‌دهد، که تنها با تدبر و تامل به دست می‌آید. ========== [1] . سیوطی: معترک الاقران، ج 1، ص 49؛ الاتقان، ج 3، ص 376 به نقل از یکی از متاخران. [2] . الوحده الموضوعیه فی القرآن الکریم، دار الکتب الحدیثه، ص 24، 52، 53 و 112. [3] . ر.ک: عباس همامی: چهره‌ی زیبای قرآن، ص 57 59. ===ادامه دارد=== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
اثرات تجلی اسم غفور بر سالک.آیت الله شجاعی 96.mp3
3.09M
(96) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:اثرات تجلی اسم غفور بر سالک 🕑 زمان:24دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰نصیحت یعنی چه؟ اين بيان نوراني برخي از انبيا(عليهم السلام) که فرمود: ﴿وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحين‌﴾؛ فرمود من ناصح ملّت هستم، “ناصح” نه يعني سخن‌ران، نه يعني موعظه‌کننده، نه يعني کسي که درس اخلاق مي‌دهد، نصيحت چيزي ديگر است. “نَصاح” آن نخ بادوام را مي‌گويند “نصاح”. سوزن را مي‌گويند “مِنْصِحَة”. خياط را مي‌گويند “ناصح”. “نصيحت لأئمة المسلمين” برای کسي است که بتواند جامه تقوا را در بدن مسئولين، بدن مردم، بدن همه اين جامه تقوا را خياطي کند. با سخنراني خياطي نمي‌شود، با حرف زدن با مقاله نوشتن، خياطي يعني خياطي! يک سوزن مي‌خواهد، يک نخ مي‌خواهد، يک قلب پاک مي‌خواهد، به خياط مي‌گويند ناصح. آن کسي که جامه تقوا را بُرِش مي‌کند و به بدن مسئولين مي‌زند به بدن مردم مي‌زند که جامعه بشود ﴿وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَيْر﴾،او مي‌شود ناصح. حالا معلوم مي‌شود که قرآن، پيغمبر را ناصح مي‌داند، مکتب را نصيحت مي‌داند، دين را نصيحت مي‌داند. حرف فردوسي اين است که: اگر بار خار است خود کِشته‌اي وگر اين پرنيان است خود رشته‌اي اين پرنيان را بايد جامه کني. غزالي مي‌گويد که خلاصه تلاش و کوشش چهل ساله مرا فردوسي در اين بيت خلاصه کرده است. تا ما خياط نباشيم جامعه عريان است، اين ﴿لِباسُ التَّقْوی﴾ را ما بايد بپوشيم، حوزه بايد خياطي کند، سخنراني کار آساني است يا سخن‌خواني است يک چيزي آدم مي‌نويسد مي‌خواند؛ يا سخنراني است. با سخنراني و سخن‌خواني جامعه برهنه بدنش جامه تقوا در بر نمي‌کند. اين پيغمبر که فرمود شعيب و اينها که من نصيحت مي‌کنم ﴿وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ﴾ من خياط هستم اميدواريم ـ إن‌شاءالله ـ همه ما اين چنين باشيم 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سوره انفال.mp3
5.23M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره انفال 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰بدترین و بهترین قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اَلا اِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ الْعُلَماءِ وَ اِنَّ خَيْرَ الخَيْرِ خيارُ الْعُلَماءِ. ♤♤♤ بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.[منية المريد، ص 137] ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶ – ۱ الی نباید به خاطر اعراض و دیگران از مقدس ، خود را ناراحت کند و متأثر باشد. بلکه فقط او به معروف و از منکر است. زیرا اگر آنها می داشتند و خدای تعالی را منظور می کردند و خدا که شامل همه می شود را ندیده نمی گرفتند، خدای تعالی همه آنها را می فرمود و اهل می شدند. ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 (۲۳) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ♤♤♤ رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَىْء رَّحْمَةً وَعِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُواْ وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ.[آیه ۷ سوره غافر] ♤♤♤ پروردگارا، رحمت و علم تو همه چیز را فرا گرفته است، پس کسانى را که توبه کرده و راه تو را پیروى مى کنند بیامرز و آنان را از عذاب دوزخ نگاهدار. ♤♤♤ Our Lord! You embrace all things in mercy and knowledge. So forgive those who repent and follow Your way and save them from the punishment of hell. ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 مستجاب الدعوه ▪️ وجود مبارک فرمود البته از ائمه دیگر هم ممکن است رسیده باشد که فرمودند: «وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یدْعُوَ اللَّهَ فَیسْتَجَابَ لَه‏»[1] فرمود من ضامن‌ هستم، متعهد هستم که اگر کسی به رسیده است، به راضی باشد، او باشد، در قلب او جز رضا به قضای الهی چیزی خطور نکند، او «مستجاب الدعوه» است؛ یعنی دعای او به اجابت می ‌رسد. ☘☘☘ [1]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج‏2، ص62; «عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيهِ السَّلَام قَالَ: لَقِيَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيهِ السَّلَام عَبْدَ اللَّهِ بْنَ جَعْفَرٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ كَيْفَ يَكُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِناً وَ هُوَ يَسْخَطُ قِسْمَهُ وَ يُحَقِّرُ مَنْزِلَتَهُ وَ الْحَاكِمُ عَلَيْهِ اللَّهُ وَ أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ يَهْجُسْ فِي قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ يَدْعُوَ اللَّهَ فَيُسْتَجَابَ لَه‏». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1381/10/26 ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن و پژوهی @rahighemakhtoom
سوره توبه.mp3
4.5M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره انفال 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره توبه 🍃 با یک متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(179) 📋بحث روايى ⏪2- ريا شرك است - ان رسول الله (صلى الله عليه وآله) سئل: فيما النجاه غدا؟ قال: انما النجاه فى ان لاتخادعوا الله فيخدعكم فانه من يخادع الله يخدعه و يخلع منه الايمان و نفسه يخدع لو يشعر. فقيل له: و كيف يخادع الله ؟ قال: يعمل بما امر الله به ثم يريد به غيره فاتقوا الله واجتنبواالرياء فانه شرك بالله 👈🏼اشاره: براى ريا و نفاق و همچنين براى كفر، شرك و الحاد علل و اسبابى است كه به مناسبت، در تفسير آيات متنوع بازگو مى شود. يكى از علل مستور نفاق و مانند آن اين است كه انسان غافل يا جاهل، نمى داند خداوند از همه اعمال جوانح و جوارح آدمى آگاه است و تدبير همه امور آفرينش ‍ بدون واسطه يا با واسطه به مشيئت و قدرت اوست: (... ولكن ظننتم ان الله لا يعلم كثيرا مما تعملون). از اين رو چنين انسان غافل يا جاهلى به غير خداوند تكيه مى كند. اگر خداوند از برخى امور آگاه نباشد، قهرا به اداره و تدبير آن نيز نمى پردازد. ▫️اما سر ناآگاهى منافق رياكار از بازگشت خدعه او به خودش آن است كه خدعه و مكر او معلوم و مشهود خداست. از اين قبل از اين كه مكر او به چيزى يا كسى اصابت كند، خداوند مى تواند هما را به زيان وى تمام كند. ▫️آيه شريفه (وقد مكروا مكرهم و عندالله مكرهم و ان كان مكرهم لتزول منه الجبال) مى تواند برخى از مطالب ياد شده را بيان كند. همان طور كه جهل به علم مطلق خداوند و ذهول از حضور احاطى وى به باطن و ظاهر، زمينه نفاق ، ريا و مانند آن را فراهم مى كند، غفلت از قدرت مطلق الهى و جهل به نامحدود بودن اقتدار وى وسيله استكبار را مهيا مى سازد: (فاما عاد فاستكبروا فى الارض بغير الحق وقالوا من اشد منا قوه او لم يروا ان الله الذى خلقهم هو اشد منهم قوه و كانوا باياتنا يجحدون) در حقيقت منشا هر گناه، سلطه هوا بر عقل است كه يا سبب جهل انسان به علم مطلق خداوند است يا وسيله غفلت او از قدرت نامحدود الهى. گاهى نيز علم و قدرت مطلق خداوند معلوم انسان است، ليكن سلطه هوس بر عقل نمى گذارد چنين علمى اثر كند و مانع گناه گردد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 18.mp3
14.55M
💢جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آیا آنها در قرآن نمی‌کند؟ یا بر دلهایشان قفل هایی نهاده شده است؟ سوره محمد آیه ۲۴ در ادامه شما را به یک حدیث از امام صادق (ع) درباره این آیه قرآن دعوت می‌کنیم🌹 💠 سلیمان‌بن‌خالد گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: 🌱 «ای سلیمان! تو قلب و گوش داری، هرگاه خداوند اراده نماید که بنده‌ای را هدایت کند، گوش دل او را باز می‌کند و هرگاه امری غیر از آن را اراده کند، بر گوش دل او مهر زده و او را ناشنوا می‌گرداند. در نتیجه آن فرد هرگز اصلاح نخواهد شد. این امر مصداق أَمْ عَلی قُلوبٍ أَقْفَالهَا می‌باشد». 📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۶۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🖊 : برخی از بزرگان ، رساله هایی به نام رساله ی عهد نوشته اند . آنان در این رساله ها عهد می کنند که زبان جز به ذکر خدا باز نکنند و در مجالس گناه و محافلی که سودی ندارد حضور نیابند . پس مؤمن با خدای خود عهدی دارد و خدا آن قدر نزدیک است که مؤمن می تواند با او عهد ببندد . 📕حکمت عبادات ، ص ۱۰۱ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۸۹ – ۶۹ 🔰حضرت ابراهیم علیه السلام الی باید از قضیه حضرت علیه السلام پند بگیرد و به دستورات زیر عمل کند: ☑️اوّل: آن چه را که مورد خود قرار می دهد بداند که این را آن چیز دارد. ☑️دوّم: و هر کاری را که می کند بسنجد و اگر برای و است انجام دهد. ☑️سوّم: تنها به خاطر این که کاری است و گذشتگان انجام داده اند آن را انجام ندهد بلکه با توجّه به آنچه مورد قرار می دهد آن را لایق این کار بداند. ☑️چهارم: جز و راه خدای تعالی و کسانی که از طرف خدا سخن می گویند بقیه را که راههای دیگر و پرستشهای دیگر را به او ارائه می دهند خود تصوّر کند. ☑️پنجم: بداند خدایی که او را کرده همه موفقیتها را به قلبش می کند و می فرماید. ☑️ششم: باید بداند که خدای تعالی او را می دهد آن چنان که همه عالم را آب و غذا داده است. ☑️هفتم: باید بداند که وقتی خودش با ندانم کاریهایش بدنی و یا می شود خدای تعالی او را با راهنمایی هایش می دهد. ☑️هشتم: باید بداند که اگر خدای تعالی او را در این دنیا می میراند ابدی در آخرت به او عطا می فرماید. ☑️نهم: سالک الی اللّه باید به خدای تعالی در روز داشته باشد و از الهی نباشد. ☑️دهم: باید با نفس خودش را به برساند تا خدای تعالی قلبش را پر از کند و او را به بندگان شایسته خود ملحق فرماید. ☑️یازدهم: باید از خدای تعالی کمک بخواهد که در بین مردم با و درستی حرکت کند. دوازدهم: باید از خدای تعالی پر را طلب کند که همه خوبیها آن می باشد. ☑️سیزدهم: همیشه و نزدیکانش را باید دعا کند و برای آنها طلب آمرزش کند ولو آن که از باشند. ☑️چهاردهم: الی باید بین و دور اندیش باشد و دائما به فکر روز ، روزی که مال و فرزند برای مفید نیست و تنها سالم و روح مفید است، باشد. ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢سیرتی زشت و صورتی نیکو 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: خَيْرُ ما اُعْطىَ الرَّجُلُ الْمُؤْمِنُ خُلْقٌ حَسَنٌ وَ شَرُّ ما اُعْطِىَ الرَّجُلُ قَلْبُ سوءٍ فى صورَةٍ حَسَنَةٍ. ♤♤♤ بهترين چيزى كه به مؤمن داده شده خوش اخلاقى و بدترين چيزى كه به انسان داده شده دلى بد در چهره اى زيباست.[كنزالعمّال، ح 5170] ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 (۲۴) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. 🔅🔅🔅 رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلإِخْوَٰنِنَا الَّذِینَ سَبَقُونَا بِالإیمَـٰنِ وَلَا تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلّاً لِّلَّذِینَ ءَامَنُوا رَبَّنَا إِنَّکَ رَءُوفٌ رَّحِیمٌ.[آیه ۱۰ سوره حشر] 🔅🔅🔅 پروردگارا، ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز و در دلهایمان حسد و کینه اى نسبت به مؤمنان قرار مده پروردگارا، تو رئوف و مهربانى. 🔅🔅🔅 Our Lord, forgive us and our brethren who were our forerunners in the faith, and do not put any rancour in our hearts toward the faithful. Our Lord, You are indeed most kind and merciful.’ ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جمال كعبه 🔹 یک وقت خواستند کعبه را مزین کنند با پرنیان و اطلس! حکیم سنایی فرمود که چرا به دنبال ابریشم می ‌گردید؟ چرا به دنبال استبرق می ‌گردید؟ كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ یای بیتی بس است[1] شما می‌خواهید با استبرق و پرنیان کعبه را مزین کنید، با طلا کعبه را زینت کنی، همین سنگ سیاه یک زیور دارد و آن کلمه «یاء» ضمیر است، یک «یاء» دارد که این «یاء» زیور آن است که خدا فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیتِی﴾.[2] 🔹 همین یک «یاء» را خدا به ما هم دارد؛ اما ما به دنبال 3سنگ و گِل می ‌گردیم! مگر نفرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾![3] مگر ما را از خودش ندانست؟! [1]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص101. [2] . سوره بقره، آیه125. [3] . سوره حجر، آیه29؛ سوره ص، آیه72. ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom