فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (14)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پنجشنبه ها در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه پنجم.mp3
3.49M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای دعای هفدهم #صحیفه_سجادیه
💢موضوع دعا
دعای هفدهم از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنیها و نیرنگهای #شیطان پرداخته و به راههای جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره میکند. #خوارشدن انسان بهواسطه بیتوجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از #وسوسه_شیطان و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است.
👈جلسه پنجم
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۸۸تا۱۹۱ استاد صادقی.mp3
7.93M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۸۸ تا ۱۹۱(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 124 نهج البلاغه.mp3
3.2M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 124(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 125.mp3
13.73M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 157
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 125
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نگاشت_صوتی ۱۵۷
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه 15)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
مسابقه تفسیر نمونه سوره ضحی و انشراح.pdf
1.04M
#مسابقه_کتابخوانی
#دور_سوم
🔆قابل توجه اعضای محترم
🕙زمان مسابقه : روز ۱۷ ربیع الاول مصادف با ولادت پیامبر رحمت و امام صادق علیهما السلام
🎁 پنج جایزه ۴۰ هزار تومانی به برندگان قرعه کشی اهدا خواهد شد.
🗞منبع مسابقه :فایل تفسیر سوره ضحی و انشراح از تفسیر نمونه
🦋نکته : دوستان و اعضای خانواده خود را با دعوت به کانال در جریان مسابقه قرار بدهید.
@rahighemakhtoom
#واکسن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اثر #جماعت مومنانه
🔰صفحه اي از فیه ما فیه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
#حدیث_ناب
📌علت #دشمنی حکومت ها با ائمه
🔰 امام حسن #عسکری (علیه السلام)
وَ قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعْدٍ اَلْكَاتِبُ قَالَ: قَالَ أَبُو مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: قَدْ وَضَعَ بَنُو أُمَيَّةَ وَ بَنُو اَلْعَبَّاسِ سُيُوفَهُمْ عَلَيْنَا لِعِلَّتَيْنِ: إِحْدَاهُمَا أَنَّهُمْ كَانُوا يَعْلَمُونَ أَنَّهُ لَيْسَ لَهُمْ فِي اَلْخِلاَفَةِ حَقٌّ فَيَخَافُونَ مِنْ اِدِّعَائِنَا إِيَّاهَا وَ تَسْتَقِرَّ فِي مَرْكَزِهَا، وَ ثَانِيهِمَا أَنَّهُمْ قَدْ وَقَفُوا مِنَ اَلْأَخْبَارِ اَلْمُتَوَاتِرَةِ عَلَى أَنَّ زَوَالَ مُلْكِ اَلْجَبَابِرَةِ وَ اَلظَّلَمَةِ عَلَى يَدِ اَلْقَائِمِ مِنَّا، وَ كَانُوا لاَ يَشُكُّونَ أَنَّهُمْ مِنَ اَلْجَبَابِرَةِ وَ اَلظَّلَمَةِ، فَسَعَوْا فِي قَتْلِ أَهْلِ بَيْتِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ وَ إِبَارَةِ نَسْلِهِ طَمَعاً مِنْهُمْ فِي اَلْوُصُولِ إِلَى مَنْعِ تَوَلُّدِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَوْ قَتْلِهِ، فَأَبَى اَللَّهُ أَنْ يَكْشِفَ أَمْرَهُ لِوَاحِدٍ مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكَافِرُونَ.
📚إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ج ۵، ص ۱۹۷
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند:
بنی امیه و بنی عباس به دو علت بر ما شمشیر های خویش را کشیدند
یکی از آن دو علت آن است که آنان می دانستند در خلافت و جانشینی پیامبر حقی ندارند پس از ادعای ما بر خلافت و استقرار آن در جایگاه اصلی اش می ترسند.
و علت دوم آن است که آنان به وسیله اخبار و گزارشات متواتر بر زوال حکومت و سلطه زورگویان و ستمگران به دست قائم ما اطلاع یافته اند.
و آنان بر این موضوع که خودشان از جباران و ستمگران هستندشکی ندارند.پس با این آرزو که از ولادت قائم جلوگیری کنند یا او را بکشند بر کشتن اهل و بیت پیامبر خدا و نابودی آنان سعی و تلاش نمودند . و لیکن خداوند امر خویش را بر آنان آشکار نکرد تا نور ولایت خویش را تمام سازد اگر چه کافران خوش نداشته باشند.
🏴🏴🏴
@rahighemakhtoom
4_5942635137224148383.mp3
3.67M
🔊 #کلیپ_صوتی
#طرائف
🌱مرحوم آیت الله میرزا علی فلسفی
🌱موضوع: دعا و خواستن حقیقی
@rahighemakhtoom
#شهادت_امام_حسن_عسکری
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(191)
تفسیر آیه 13 سوره بقره
واذا قيل لهم ءامنوا كما امن الناس قالوا انومن كما ءامن السفهاء الا انهم السفهاء و لكن لا يعلمون
⏪ تفسير
☑ سفاهت منافقان
🔹 سر امتناع منافقان از ايمان به خدا و پيامبر (صلى الله عليه وآله) آن است كه معيار شناخت آنان در جهان بينى، حس و ماده است و از اين رو ايمان به غيب و امور نامحسوس را باورى سفيهانه مى دانند و همانند كافران، وحى را افسانه مى پندارند: (و اذا قيل لهم ماذا انزل ربكم قالوا اساطير الاولين)، چنانكه گروهى به حضرت هود نيز نسيت سفاهت مى دادند: (انا لنريك فى سفاهه).
🔹 منافقان بر اساس شناخت حسى و جهان بينى مادى، مهاجران و انصار را كه مومن به مبدا و معاد و رسالت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) بودند بى خرد مى دانستند و كارهاى آنان را سفيهانه تلقى مى كردند و در مقابل آنان، خود را روشنفكر قلمداد مى كردند و به خيال باطل خود، حاضر نبودند نقد دنيا را به نسيه آخرت بفروشند.
خداى سبحان در پاسخ منافقان كوردل مى فرمايد: آنان خود سفيهند گرچه خويش را روشنفكر و مصلح جامعه مى پندارند؛ زيرا نه تنها حق را از باطل و صلاح را از فساد باز نمى شناسند، بلكه باطل را حق و فساد را صلاح مى پندارند و منشا سفاهتشان روى گردانى از آيين حق است: (و من يرغب عن مله ابراهيم الا من سفه نفسه).
🔹 اما اين كه منافقان نمى دانند كه تنها آنها بى خرد و سفيهند بدان جهت است كه عقلشان، كه مركز ادراك و آگاهى است، اسير وهم و خيال، و شهوت و غضب آنها امير شده است !پس آن كس كه بايد بفهمد و سخن بگويد اسير است و آن كس كه نمى فهمد و نبايد سخن بگويد، امير است.اگر عقل اسير شد وهم و خيال و شهوت و غضب امير، آن امير كاذب، خود را عقل مى پندارند و عقل را سفيه مى شمارد.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 1.docx
51.3K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره نباء
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نبأ جلسه 1.pdf
856.1K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره نباء
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
An-Nabaa - 01 ss.mp3
5.39M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره نباء
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (115)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
⏪ 22-آمادگی پذیرش مسئولیت های گوناگون
فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ * والی ربِّکَ فَارغَب (انشراح/8 و7)
چون از كار فارغ شوى، به عبادت كوش* و به پروردگارت مشتاق شو.
🌱🌱🌱
☑ انسان باید بعد از فارغ شدن از هرکار و مسئولیت آماده پذیرش کار وتلاش و مسئولیت دیگر باشد.
☑ کار وتلاش باید جهت الهی داشته باشد.
☑ کارو تلاش باید با اخلاص باشد(الی ربک ...)
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 شهود
🔹 مهم ترین راهی كه انسان را به این مقصد می رساند همان #شب_زنده_داری است كه بیان نورانی امام عسكری (سلام الله علیه) است كه آن حضرت فرمود: «إِنَّ الْوُصُولَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ لَا یدْرَكُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیلِ»؛[1] یعنی #سیر_و_سلوك_الهی یك مطیه راهواری می خواهد و آن مطیه راهوار و مركب راهوار همان شب زنده داری است. در قرآن هم از جریان #شب_زنده_داری با تعبیر رسای ﴿إِنَّ ناشِئَةَ اللَّیلِ هِی أَشَدُّ وَطْئاً وَ أَقْوَمُ قیلاً﴾[2] سخن به میان آمده است.
🔹 چیزی كه از مسیر وحی الهی استفاده نشود باطل است, چیزی كه در مسیر وحی الهی باشد و سخن از مفهوم و علم حصولی باشد آن به كلام و فلسفه و اخلاق بر می گردد و آنچه در مسیر وحی الهی باشد، از سنخ مفهوم و علم حصولی و تصور و تصدیق نباشد، بلکه از سنخ شهود اسمای حسنای الهی و اوصاف الهی باشد، این به #عرفان_عملی بر می گردد. عارف كسی است كه درصدد شهود باشد و متخلّق كسی است كه در صدد خوب بودن باشد؛ متخلّق كسی است كه به فكر بهشت است، عارف كسی است كه به فكر #مشاهده_بهشت_آفرین است.
[1]. بحارالاوار، ج75, ص380.
[2]. سوره مزمل, آیه6.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#درنگ و #تامل
إِنَّكَ لا تُسْمِعُ الْمَوْتى وَ لا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعاءَ إِذا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ☆وَ ما أَنْتَ بِهادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلالَتِهِمْ إِنْ تُسْمِعُ إِلاَّ مَنْ يُؤْمِنُ بِآياتِنا فَهُمْ مُسْلِمُونَ☆
☘☘☘
برداشت از آیات ۸۱ – ۸۰ #سوره_نمل
📌#خواب_غفلت
#سالک الی #اللّه باید بداند که بعضی از مردم خواب غفلت شان منتهی به #مرگ روحی شان شده است و آنها نمی توانند به #هدایت آنها از گمراهی شان بپردازند زیرا تنها کسی که به نشانه های الهی #ایمان داشته باشد سخن حق را می شنود و در مقابلش #تسلیم می گردد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 95
#مثل #آب #زندگی #دنیا #گیاه #سبز #خشک #باد
⏪26- مَثَل زندگی دنیا و گیاه
(وَاضْرِبْ لَهُمْ مَّثَلَ ا لْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا کَمَاَّءٍ اءَنزَلْنَهُ مِنَ السَّمَاَّءِ فَاخْتَلَطَ بِهِی نَبَاتُ ا لاْرْضِ فَاءَصْبَحَ هَشِیمًا(264) تَذْرُوهُ(265) الرِّیَحُ وَکَانَ اللَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ مُّقْتَدِرًا ) . (کهف / 45.)
(( (ای پیامبر ! ) زندگی دنیا را برای آنان به آبی تشبیه کن که از آسمان فرو می فرستیم ؛ و به وسیله آن ، گیاهان زمین (سرسبز می شود و) در هم فرو می رود ، اما بعد از مدّتی می خشکد ؛ و بادها آن را به هر سو پراکنده می کند ؛ و خداوند بر همه چیز تواناست )) .
وجه تشبیه :
در این آیه زندگی دنیا به آب بارانی تشبیه شده است که بر زمین ببارد و گیاهان زیادی به وسیله آن بروید و صفحه زمین را سرسبز و شاداب و به زیباترین شکلی مزیّن کند ، اما دیری نمی پاید که این طراوت و خرّمی تبدیل به ((گیاه خشک )) و کم وزن ، یعنی ((هشیم )) می شود و باد آن را به هر سو پراکنده می سازد ، چنان که گویی نبوده است !
وجه شباهت در این تشبیه ((ناپایداری زرق وبرق دنیا و زود دگرگون شدن آن )) است .
آری ، همه خوشیها ، عیش و نوشها و جوانی و کامرانی زندگی 50 60 ساله دنیا ، همانند گیاهی است که بین طراوت و شادابی و خشک شدن و نابودی آن ، چندان فاصله ای نیست .
مرحوم ((طبرسی )) می گوید :
((این مَثَل در باره متکبّرانی است که به مال و ثروت خود مغرور شده و از همنشینی با تهی دستان ، خود داری می ورزند . خداوند متعال بدین وسیله به آنها هشدار می دهد که به زرق و برق دنیا دلبستگی پیدا نکنند دنیا مورد توجّه او نیست . زندگی دنیا به گیاه سبزی می ماند که با ریزش قطرات باران می روید و سبز و خرّم می شود امّا همین که باران چند صباحی قطع شد ، می خشکد و هشیم می شود که دیگر قابل استفاده نخواهد بود)) . (268)
▫️یکی از نیک مردان می گوید :
وقتی مرا به کوفه کاری پیش آمد ، آنگاه که به قصر ویران شده ((نعمان بن منذر)) پادشاه حیره در ((خورنق )) و ((سدیر)) گذشتم ، ساعتی در فکر فرو رفته و عبرت گرفتم و آنگاه با حال تعجّب خطاب به آن ویرانه ها گفتم :
((اءَیْنَ سُکّانُکَ ؟ وَاءَیْنَ جِیرانُکَ ؟ وَاءَیْنَ اءَمْوالُکَ ؟ وَاءَیْنَ خَدَمُکَ ؟ ؛ ساکنانت کجایند ؟ همسایگانت کجا رفتند ؟ اموالت چه شد ؟ خدمتگذارانت چه شدند ؟ ! )) در این هنگام صدایی از هاتفی شنیدم که می گفت :
((اءَفْناهُمْ حَدَثانُ الدُّهُورِ وَالْحُقُبِ وَاءَهْلَکَهُمُ الْمَصائِبُ وَالنُّوبُ ؛ (269) رویدادهای روزگار آنها را از بین برد و مصائب و حوادث نابودشان کرد)) .
===============
264-(( هَشیم ))، از ماده هشم به معنای شکستن است و در اینجا به معنای گیاهان خشکیده ای است که در هم شکسته شده باشد.
265-((تَذْرُوهُ))، از ماده ((ذرو)) به معنای پراکنده ساختن است . ((تَذْرُوهُ الرِّیَحُ))، یعنی بادها آن را به هر سو پراکنده می سازند. (مجمع البیان ، چاپ اسلامیه ، ج 6، ص 473).
268-تفسیر مجمع البیان ، ج 6، ص 473.
269-اقتباس از تفسیر منهج الصادقین ، ج 5، ص 356.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #قرآنی #معارف #آموزه
#آدم(ع) #شیطان
🔰چرا شیطان حق تجاوز به حریم حضرت آدم(علیه السلام) را پیدا کرد و این تجاوز تاکنون ادامه دارد ؟
♨️خداوند شیطان (ابلیس که همان موجود رانده شده از بهشت می باشد) را ، موجود بدکار و سرکش نیافرید چون ابلیس سال ها همنشین فرشتگان بود و بر فطرت پاک خدا را عبادت می کرد .
♨️خداوند متعال ، هیچ گاه مجوز و اجازه گمراهی انسان ها به دست ابلیس و شیطان را نداده ، بلکه خود شیطان و ابلیس با استفاده از اراده و اختیاری که داشت شروع به وسوسه حضرت آدم(علیه السلام) و تمام انسان ها می کند و انسان ها نیز با توجه به اختیار و اراده ای ی که دارند ، می توانند وسوسه های شیطان را پیروی کنند و نیز می توانند دست رد بر سینه ابلیس و سایر شیاطین بزنند و از او پیروی ننمایند چنان که قرآن کریم از قول شیطان می گوید : «. .وَ مَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَان إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنفُسَکُم مَّآ أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَ مَآ أَنتُم بِمُصْرِخِیَّ... ; (ابراهیم ، ۲۲).. . من بر شما تسلطی نداشتم جز این که دعوتتان کردم ، شما پذیرفتید ، بنابر این مرا سرزنش نکنید خود را سرزنش کنید نه من فریادرس شما هستم و نه شما فریادرس من .. .»۱ بنابراین ، شیطان با استفاده از اراده و اختیار خود وارد حریم انسان ها می شود و انسان ها نیز با اختیار و اراده ای که دارند می توانند پیروی کنند یا خلاف میل شیطان عمل کنند .۲
+============
۱. ر. ک: نمونه. ذیل آیه
۲. ر. ک: نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۱۹۳ و ۱۹۴؛ ج ۱۰، ص ۳۲۲ ـ ۳۲۹، دارالکتب الاسلامیة.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
♨️درس اول:آشنايى با علوم قرآنى
قرآن يگانه كتاب آسمانى است كه از بدو نزول تاكنون و براى هميشه سلامت و اصالت خويش را حفظ كرده و خواهد كرد. بحث درباره اين كتاب مقدس يك ضرورت خداشناسى است تا از نزديك با كلمات و گفتار ناب الهى آشنا شويم.
✏️ورود به مباحث مختلفى كه درسهاى آينده متكفل بيان آن است نيازمند آشنايى با واژه «علوم قرآنى» و وجه تمايزش از «تفسير قرآن» مىباشد؛ لذا در اين درس با معناى اين واژه و مهمترين كتابهاى تأليف شده درباره اين موضوع آشنا خواهيد شد.
«معارف قرآنى» را به دو دسته مىتوان تقسيم كرد؛ معارفى «دربارۀ قرآن» و معارفى «برگرفته از قرآن»؛ بهعبارت ديگر گاه كتاب الهى را بهعنوان يكى از پديدههاى قابل شناخت و بررسى، مطالعه مىكنيم و جوياى كسب اطلاعاتى درباره آن هستيم؛ مثلاً مىخواهيم بدانيم اين كتاب چگونه نازل شد؟ چگونه و طى چه مراحلى تدوين يافت؟ و شكلگيرى آن بهصورت كنونى چگونه بوده است؟
از جمله ديگر عرصههاى قابل بررسى اين پديده آنكه آيات آن چه ارتباطى با هم دارند؟ آيا تعدادى از آيات تفصيل ديگر آيات مىباشد و آيا روابطى چون ناسخ و منسوخ، مطلق و مقيد، عام و خاص، محكم و متشابه در مجموعۀ آيات برقرار است يا خير؟ اگر جواب مثبت است كدام آيات مورد اين تقسيمات مىباشند؟ و اعجاز قرآن به چه معنا است؟ همچنين آشنايى با تاريخ تفسير، مفسران بزرگ و روشهاى تفسيرى از اين مقوله است.
📝علت اينكه از اين مباحث با نام «علوم قرآنى» به صيغه جمع ياد مىشود، گستردگى و دستهبندى هر يك با نام علمى مستقل نظير: علم اعجاز، علم تجويد، علم قرائت، علم تاريخ قرآن و... مىباشد كه نقطه مشترك آنها عبارت است از: «بحثهايى براى شناخت قرآن و پى بردن به شئون آن».
اما گونه ديگر از معارف قرآنى مربوط به شناخت محتواى اين كتاب مقدس است كه تفسير نام دارد. تفسير قرآن با اسلوبهاى خاص خود انجام مىگيرد و يكى از لوازم آن آشنايى با علوم قرآنى است.
از بيان بالا معلوم شد كه علوم قرآنى بر مطالعه محتواى درونى آيات و بهعبارت ديگر «تفسير قرآن» مقدم است. بر اين اساس و از دير هنگام؛ يعنى پس از رحلت پيامبر گرامى اسلام(ص) پيشگامان بزرگى در حوزه علوم قرآن و تفسير ظهور نمودند؛ از ميان صحابه شخصيتى چون على (ع) گوى سبقت را از ديگران ربوده است. جلال الدين سيوطى در اينباره نوشته است: «در ميان خلفا كسى كه بيشترين مطلب را در زمينه تفسير قرآن روايت كرده علىبنابيطالب است». پس از آن جناب، ديگر اصحاب چون عبداللهبنعباس، عبداللهبنمسعود و ابىّبنكعب حائز بالاترين رتبه در اين رشته هستند. دوره «تدوين تفسير» و «مباحث قرآنى» از قرن دوم هجرى آغاز مىشود؛ اولين كسى كه بحث درباره قرآن را آغاز كرده «يحيىبنيعمر» شاگرد برجسته «ابوالاسود دوئلى» (متوفاى ٨٩ ه.ق) بود. وى كتابى در فن قرائت قرآن نگاشت كه شامل انواع قرائتهاى مختلف آن دوره بود. پس از او «حسن بصرى» (متوفاى ١١٠ ه.ق) كتابى در عدد آيات قرآن به رشته تحرير درآورد و سپس كتابها و تأليفات ديگرى در زمينه علوم قرآنى به شكل مستقل و يا به عنوان مقدمه بر تفاسير نوشته شد تا آنكه آثار ارزشمند و جامعى در رشته علوم قرآنى جاودانگى يافت كه از آن ميان، دو كتاب «البرهان» و «الاتقان» جايگاه ويژهاى دارند.
📘كتاب «البرهان فى علوم القران» تأليف امام بدرالدين زركشى است؛ وى از برجستهترين علما و دانشمندان قرن هشتم هجرى قمرى است. او به سال ٧٤٥ ه.ق در قاهره متولد و در همان ديار بزرگ شد و در رشتههاى مختلف علوم اسلامى به سرحد استادى رسيد. كتاب وى - البرهان - در زمره زبدهترين كتابهاى تأليف شده در مباحث علوم قرآنى است؛ اين كتاب شمول و گستردگى را با ايجاز در عبارت به هم آميخته است به گونهاى كه مباحث علوم قرآنى را تا ٤٧ مورد پيش برده و درباره هر يك آنچه لازم بوده گردآورى كرده است.
👈🏽ادامه درس اول را در پست زیرمطالعه فرمایید.
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
👆🏾👆🏾👆🏾
دومين كتاب «الاتقان فى علوم القرآن» تأليف جلالالدين عبدالرحمان السيوطى است ولادت او در السيوط مصر به سال ٨٩٤ ه.ق و وفات او در قاهره به سال ٩٤٤ ه.ق مىباشد. او در تمام علوم حديث و تفسير و ديگر علوم اسلامى صاحب آثار و تأليفات گرانبهايى است. وى در كتاب خود تا ٨٠ مورد از عناوين علوم قرآنى را فراهم كرده است. امروزه اين كتاب از جامعترين منابع در علوم قرآنى است كه در اختيار محققان و پژوهشگران قرار دارد.
در عصر اخير بسيارى از دانشمندان و از جمله علماى شيعه به تأليفات مبسوط در اين زمينه پرداختهاند كه از آن ميان بايد به تأليف يگانه دوران، استاد سيد ابوالقاسم خوئى «ره»، با نام «البيان» اشاره كنيم. در اين كتاب تحقيقات عاليهاى در زمينه علوم قرآنى وجود دارد و هماكنون به عنوان يكى از منابع مهم در حوزه و دانشگاه مورد استفاده مىباشد.
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 32: نکته های تفسیری آیه 38 سوره نباء
يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلاَئِکَةُ صَفّاً لاَ يَتَکَلَّمُونَ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمٰنُ وَ قَالَ صَوَاباً
روزی که روح و فرشتگان در یک صف می ایستند و سخن نمی گویند مگر کسی که [خدای] رحمان به او اجازه دهد و سخن حق و درست گوید.
🔹 «یَوْمَ»: مفعولٌفیه (لا یَمْلِکُونَ مِنْهُ خِطَاباً) است.🔹 «الرُّوحُ»: جبرئیل . 🔹 «صَفّاً»: صفزدگان. حال است و به معنی مُصْطَفّینَ است.
🌱🌱🌱
۱ - روح و فرشتگان الهى در قیامت، ایستاده و صف بسته در آماده باش کامل قرار مى گیرند. (یوم یقوم الروح و الملئکة صفّ-ًا)
▪ «صفّاً» مصدر است و چون حال قرار گرفته، به معناى «صافّین» است. ایستادن و صف بستن، کنایه از مهیّا بودن براى انجام فرمان هاى الهى است.
۲ - روح، موجودى برتر از فرشتگان (یوم یقوم الروح و الملئکة)
▪ تقدیم «روح» بر «ملائکه»، نشانه شرافت فزون تر او است. این کلمه در قرآن در مورد جبرئیل نیز به کار رفته است. در این آیه نیز چنانچه مراد، جبرئیل باشد، برترى مقام او بر دیگر ملائکه، استفاده مى شود.
۳ - روح و فرشتگان، کارگزاران رسیدگى به کیفر و پاداش بندگان در قیامت (یوم یقوم الروح و الملئکة صفّ-ًا)
▪ صفّ بستن «روح» و «ملائکه»، حاکى از آمادگى آنان براى اجراى دستورات است. به قرینه آیات پیشین - که سخن از کیفر و پاداش بندگان بود - محدوده مأموریت آنان، رسیدگى به امور بهشتیان و دوزخیان است.
۴ - روح و ملائکه در قیامت از گفتن هر سخنى، جز با رخصت داشتن از خداوند ناتوان اند. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن)
۵ - هیچ کس در آخرت جز به اذن خداوند توان سخن گفتن ندارد. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن)
▪ ضمیر فاعلى «لایتکلمون» اگر مخصوص روح و ملائکه باشد، دیگران به طریق اولى از سخن گفتن عاجزاند و اگر به فاعل «لایملکون منه خطاباً» نیز نظر داشته باشد، همه موجودات را به صراحت شامل مى شود.
۶ - شفاعت در قیامت، منوط به اذن خداوند است. (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن)
▪ سخن گفتن ملائکه در پیشگاه خداوند، به دلیل عصمت شان، از قبیل اعتراض به کارهاى او نیست. بنابراین مصداق بارز آن - به قرینه آیات مشابه این آیه - شفاعت است.
۷ - خداوند، داراى رحمت گسترده است. (الرحمن)
۸ - «رحمان»، از اسامى و اوصاف خداوند (الرحمن)
۹ - رخصت یافتن از جانب خداوند براى سخن گفتن در قیامت، نشانگر برخوردارى از رحمت گسترده او است. (من أذن له الرحمن)
۱۰ - ظهور سلطه کامل خداوند بر تمام موجودات، در قیامت (لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن)
۱۱ - قیامت، روز سلب اختیار از انسان (یوم ... لایتکلّمون إلاّ من أذن له الرحمن)
۱۲ - آنان که در قیامت، رخصت سخن گفتن یافته اند، سخنانى درست و به دور از هر گونه خطا خواهند گفت. (و قال صوابًا)
▪ «قال» در «قال صواباً» به جاى مضارع آمده است تا بر یقینى بودن آن دلالت کند. جمله «قال صواباً»، یا حالیه است و یا مستأنفه اى که وضعیت پس از اذن را بیان مى کند.
۱۳ - خداوند در قیامت، جز به افراد حقیقت گو اذن سخن نخواهد داد. (و قال صوابًا)
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (15)
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom