eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
632 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 عمر طولانی 👤 کاوه گفت: یکی از موضوعاتی که مخالفان اهل‌بیت در موردش شبهه ایجاد می‌کنند، عمر طولانیِ امام زمانه، چطور می‌تونیم به این شبهه جواب بدیم؟ _چه سوال خوبی! ببینید طول عمر امام زمان، حقیقتی محکمه که راهی برای انکارش یا ایجاد شبهه در اون وجود نداره؛ هرچند عدّه‌ای معتقدند که امکان نداره کسی این همه سال عمر کنه، اما امروز علم ثابت کرده که عمر طولانی انسان، امری خلافِ عقل و ناممکن نیست. از طرفی می‌دونیم که محکم‌ترین دلیل بر امکان چیزی، وقوع اون در گذشته است. با نگاه به تاریخ، روایات و قرآن می‌بینیم که افرادِ زیادی در طول تاریخ عمرهای طولانی داشته‌اند، مثل حضرت نوح، لقمان حکیم و… 🔰 علی گفت: حتی میشه به طول عمر و زنده بودن حضرت عیسی اشاره کرد. _ کاملا درسته. مسلمانان به عروج حضرت عیسی و نزول حضرت در آخرالزمان ایمان دارند و این پیامبر رو زنده می‌دونند. حضرت عیسی ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال، بزرگ‌تر از امام زمانه. 🔅 حالا بیایید فکر کنیم هیچ کدوم از دلایلی که گفتم وجود نداشت، بازم ما می‌دونیم که عمر طولانی می‌تونه با معجزه هم رخ بده، پس خدا توانایی اینکه عمر امام زمان رو طولانی کنه، داره. ادامه دارد... 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 گل آفتاب گردان 🔰 همیشه باورها و اعتقادات‌ شیعه بر اساس مبانی عقلی و دلایل محکم بوده، اما در این میان نمی‌توان از تأثیر محبت، عاطفه و احساس نیز چشم‌پوشی کرد. 🔹 امام به خاطر شخصیت و جایگاهش نسبت به همهٔ انسان‌ها محبت دارد. اما ما چگونه‌ایم؟ تا به حال فردی که عاشق شده را از نزدیک دیده‌اید؟ عاشق بی‌قرار و مشتاقِ دیدار یار است. تمام زندگی‌اش، تحت تأثیر معشوق است. برای همین خود را به صفاتی آراسته می‌کند که مورد توجه اوست و از این دنیا هیچ چیزی جز خشنودیِ عشقش را نمی‌خواهد. حالا بگویید چقدر عاشق حضرت بوده‌ایم؟ آیا کارهایمان مورد قبول حضرت است؟ اگر واقعأ حضرت را دوست داریم، باید این محبت در اعمالمان نمایان باشد. عشق واقعی ما نسبت به حضرت را می‌توان از کارهای خالصانه‌ای که برای ایشان انجام می‌دهیم، فهمید. عاشق حضرت سختی‌ها را تحمل می‌کند و از هیچ تلاشی برای زمینه‌سازی دریغ نمی‌کند. 🌻 گل آفتاب‌گردان همیشه به سمت آفتاب می‌چرخد. ما نیز باید همیشه به سمت حضرت حجت حرکت کنیم. 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 کلید ظهور... ☄️ از امام رضا (علیه السلام) پرسیدند: اگه امام نباشه چی میشه؟ حضرت فرمود: «اصلا لحظه‌ای طول نمی‌کشه همه‌ی این‌ها مثل طوماری درهم پیچیده میشه...» 🌃 ارزش سنگ و ستاره... همه‌ی این‌ها به‌خاطر وجود انسان کامله، وجود امامه، اون کسی که تجلی‌گاه صفات خدا هست، اون کسی که خداوند اراده کرده به واسطه‌ی خلق او شناخته بشه. 🔑 این امام مظلوم گیر ماهاست، یعنی کلید این ظهور در دست شیعیان هست. 🪐 تمام این کائنات درگیر ماها شده، کجای این ماجراییم؟ و چقدر خودمونو درگیر زندگی متاسفانه حیوانی کردیم، فهمی نداریم، امام زمان هم وقتی بخواییم برای خودمون می‌خوایم. 📿 استغفار بطلبیم از گناهانمون که مانع ظهوره، استغفار بطلیم از تمام اون نفسانیت‌هایی که فاصله انداخته بین مومنین. 🔅 امام زمان فرمودند؛ اگر شماها دلاتون مجتمع میشد به عهدی که با من بستید این لیاقت ظهور و دیدار از شما گرفته نمیشد. 👤 استاد 🎤 برشی از سخنرانی؛ امام کائنات (ویژه برنامه احیاء شب نیمه شعبان ۱۴۰۰) 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 حفظ نظام، وظیفه همگانی 💠 مواظب باشیم، این نظام نه به آسانی به دست آمده، و نه به آسانی بر می گردد. اگر _معاذ الله_ کمترین آسیبی ببیند، تمام لعنت های گذشته دامنگیر ما می شود؛ و این امانت الهی است. الی یوم القیامه هر مسلمانی که بیاید، لعنتش دامنگیر ماست. نظام ما نظام صفوی نیست که برود، قجری بیاید، زندی نیست که برود، قجری بیاید؛ قجری برود، پهلوی بیاید: این رفت، رفت!! بر همه ما است که این نظام را حفظ بکنیم. کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق افکنی است، باعث _خدای ناکرده_ طمع بیگانه است؛ است. و اینچنین نیست که اگر کسی دارای رهبر خوب بود، بگوید کشور حفظ می شود. رهبر اگر علی بن ابیطالب باشد، مادامی که مردم عاقل (یعنی عاقل) نباشند، کشور رخت بر می بندد‌. داشتن رهبر خوب نیمی از قضیه است. تا عقل نباشد، (عقل، عقل، عقل)؛ ملت اگر عاقل نباشد، کشور رخت بر می بندد. مبادا خدای ناکرده هر کسی را اهانت کنیم، هر حرفی را بزنیم، هر تفرقه ای را ایجاد کنیم، هر خلافی را بگوئیم، هر چیزی را که مطابق با میل ما نیست رجم کنیم و فتوا به بطلان بدهیم! با هم انقلاب کردیم، با هم‌ باید زندگی کنیم، مسائل داخلی برابر قانون باید حل بشود. وقتی انقلاب اسلامی شد، ما ده سال جنگیدیم؛ (ده سال یعنی ده سال)، جنگ ما هشت ساله نبود! دو سال گرفتار جنگ داخلی بودیم، هشت سال جنگ خارجی‌. تا انقلاب به ثمر رسید، هنوز پنجاه و هفت تمام نشده که گنبد آتش شده، آتش جزمی؛ سنگر گرفتند، اسلحه آوردند، گرفتار جنگ داخلی شدیم. همین سربازان و مردم شمال رفتند آن را خاموش کردند. بعد از جنگ داخلی گنبد، جنگ کردستان شروع شد. بعد جریان خلق عرب شروع شد، بعد جریان خلق مسلمان شروع شد. در طی این دو سال که جنگ داخلی بود، انفجار دفتر حزب جمهوری هفتاد، هفتاد تا کشته دادیم. نخست وزیری متفجر شد، دادستانی کل منفجر شد، کوی و برزن انفجار بود؛ این دو سال جنگ داخلی بود، هشت سال هم جنگ خارجی. ایران کم کشته نداد؛ اما جمهوری ایرانی کشته نداد، جمهوری اسلامی شهید داد. همه ما که مسلمانیم و ایرانی هستیم؛ شعار ما، شعور ما، تشویق ما حفظ نظام، حفظ انقلاب اسلامی، حفظ وحدت، حفظ این کیان باشد. امیدواریم که خدای سبحان توفیق حفظ امانت را به همه ما عطا کند که ما این امانت را که از امام و شهدا گرفتیم، به نسل بعد بسپاریم و در پیشگاه ولی عصر (ان شآء الله) محترم و معزّز و مکرم باشیم. 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۸۸/۱۱/۱۸ 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣️دعای حضرت مادر "سلام‌الله‌علیها" در روز خدایا می‌شود انتخابم کنی برای اینکه؛ ـ از نزدیکترین نزدیکانِ تو باشم؟ ـ از آبرودارترین خواستگاران تو باشم؟ ـ به کام رسیده‌ترین سائلان تو باشم؟ خدایا می‌شود قرارم دهی از آنانکه؛ ـ انگار تو را همین‌جا به چشم می‌بینند، شبیه روزی که در قیامت دیدارت می‌کنند؟ 🔅 خدایا مرا نمیران، جز در زمانیکه از من رضایت داری ... خدایا می‌شود قرارم دهی، از آنانکه ؛ آنچه که از آنان صادر می‌شود، تمامِ اخلاص است؟ تو را از میانِ تمام خلق، دوست‌تر می‌دارند؟ بر✨ محمّـد و آلش درود فرست، و حتماً به گونه‌ای ما را ببخش که بعدش خطا نکنیم، و کج نرویم! بر ✨محمّــد و آلش درود فرست، از همان درودها که نه انتهایش معلوم است و نه اندازه اش؛ چون تو از همه مهربان‌تری! 💫 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
«علیه السلام» 💠سرود میلاد امام جواد الائمه علیه السلام با صدای حاج محمد رضا طاهری 🔴 @rahighemakhtoom 🍁صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(217) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰تفسير 📌حرمان منافقان از نور هدايت تكوينى 🔹خداى سبحان كه نور آسمانها و زمين است هر موجودى را از نور هستى، كه نور همگانى است، بهره مند ساخت: (الله نور السموات والارض... يوقد من شجره مباركه زيتونه لا شرقيه ولا غربيه). هستى و همه سرمايه هاى وجودى هر موجود پرتوى از اين نور تكوينى است و منافقان نيز از نور هستى بهره اى دارند ولى در پايان همين آيه سخن از نورى است كه بهره همگان نيست: (يهدى الله لنوره من يشاء). 🔹اين نور، غير از نور اصل هستى است كه همگان را روشن كرده، بلكه نور توفيق و ايمان است ويژه برخى انسانهاست. البته نور همگانى الهى بر سراسر جهان هستى پرتو افكنده است: (فاينما تولوا فثم وجه الله)، اما تابشگاه نور خاص الهى مراكز عبادت و خانه هاى اهل بيت (عليهم السلام) است كه خداى سبحان اذن تكوينى و تشريعى داده تا آن مراكز و معابد و اين خانه ها رفيع و بلند پايه گردد: (فى بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه) و هر كس به آن معابد يا اين خانه ها قدم بگذارد در معرض ‍ تابش اين نور خاص تكوينى قرار مى گيرد، ولى منافق كه با مراكز عبادت و نيز با خانه هاى اهل بيت (عليهم السلام) بيگانه شده، از اين نور كه فيض ‍ خاص خداوند است محروم است و بر اثر حرمان از آن در تيرگى مخصوص ‍ به سر مى برد. 🔹مسافر راه گم كرده اى كه در شب تاريك به اميد برقى جهنده مى نشيند، هرگز به مقصد نمى رسد: وليس فى البرق الخاطف مستمتع لمن يخوض ‍ فى الظلمه) كسى كه خود را از نور خاص الهى محروم ساخت هرگز با دنيا و رزق و برق زودگذر آن نمى تواند در سير ابدى راه به مقصد و مقصود ببرد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(128) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 36-برتری طلبی ممنوع تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَ لَافَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(قصص/83) ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مى‏دهيم كه خواستار برترى و فساد در زمين نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهيزكاران است. نکته ها و پیام ها: در حديث مى‏خوانيم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر ديگرى خود را برتر ببيند، جزو كسانى است كه اراده‏ى علوّ در زمين دارند. چه بسيارند كسانى كه در تهيه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نام‏گذارى فرزند، كارى مى‏كنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روايت، اين افراد اراده برترى در زمين دارند و از بهشت محرومند. منشأ فساد، برترى‏جويى است. «لايريدون علوّاً... و لا فسادا» پرهيزكار كسى است كه اراده‏ى تفاخر وبرترى بر ديگران ندارد. «لايريدون علوّاً... والعاقبة للمتّقين» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💫 ❣️ دعای حضرت مادر در روز ـ خدایا، دربِ صندوقچه‌های مهربانی‌ات را برایمان، بردار، ـ از همان مهربانیها، که بعدِ آن هیچ عذابی در اینجا و آنجا، به ما نرسد، ـ و از آغوشِ بازت، روزی‌های پاکیزه، بخورانمان، ـ تا به کسی جز خودت، محتاج نباشیم! ـ و ما را اهل شکر و وابسته‌‌ی (فقط) به خودت قرار بده، ـ تا جز تو به کسی رو نزنیم. ـ و دنیا و هرچه در آن است را برایمان وسیع کن! 🔅خدایا به سمت تو فرار میکنیم، ازاینکه رو از ما بگردانی، درحالیکه ما مشتاق توئیم. مهربانا؛ بر پیامبر و آلش✨ درود فرست، و هرچه خوش داری به ما روانه کن، و قوت ما را در همان قرار بده. 💫 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 3.docx
40.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره قیامة جلسه 3.pdf
1.19M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره القیامه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌جهان یاوه و بیهوده نیست! 🔹در بخش پاياني فرمود: ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾، «سدي»؛ يعني ياوه. يعني انسان ياوه است و هر کسي هر حرفي زد، زد؟ اين صدام آمده هر کسي کاري کرد، کرد؟ اين صهيونيسم آمده قريب به هفتاد سال است، اين عده را گرفتار کرده، يعنی اين عالم بي‌نظم است؟ آن استکبار، اين هم صهيونيسم. اين‌طور مردم را کشتند، اين هم يمن، اين اين عزيزان شيعه عربستان که اينها را با چهار نفر ديگر مخلوط کردند، اين همين‌طور رفت؟ ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾! اين شدني نيست اصلاً! عالم ياوه ياوه که نيست. «سدي»؛ يعني ياوه، يعني بيهوده. کسي يک خنده بي‌جا بکند، يک وقت طنز بي‌‌جا دارد، مسخره بي‌جا مي‌کند ـ معاذالله ـ فرمود در دستگاه ما لغو نيست: ﴿ما بَيْنَهُما لاعِبين﴾؛ ﴿وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما باطِلاً﴾،گاهي به صورت موجبه کليه مي‌فرمايد، ما جز حق چيزي نمي‌گوييم. گاهي به صورت سالبه کليه اصلاً باطل در نظام ما نيست. 🔹اين عربستان اين‌طور شيعه‌ها را کشته، رد شد و رفت؟! اين شدني نيست. ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾، اين حساب و کتابي دارد. حالا يا زود يا دير! فرمود مگر اينها جلو يک عده حرکت نکردند، ببينند ما چه کار کرديم، بساط اينها را جمع کرديم و همه را در دريا ريختيم؟ يا روي کره زمين ريختيم؟ اين ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾ همين است! اين همان جاهليت حجاز است که خيال کرده رها مي‌شود. ياوه است، هر کسی هر کاري مي‌خواهد بکند! اين نظم دقيقي که ما آفريديم، اين ياوه است؟ ﴿أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدي﴾ اينکه نمي‌شود. 📼فرازی از سوره القیامه جلسه سوم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 بهره های راهیان کوی معرفت قرآن 🍃قرآن کریم حبل ممدود الهی است که مراتب فراوانی دارد. انسان ها نیز بر اساس مراتب گوناگون طهارت دل از مراتب متنوع قرآن بهره های متفاوت دارند. 🍃کسانی که با مراتب نازله ی قرآن ارتباط دارند به علوم حصولی ومدرسه ای دست می یابند که در معرض نسيان و زوال قرار دارد،اما انسان های کامل که با مراحل عالیه قرآن مرتبطند، حقایق قرآن را از عندالله ولدی الله فرا می گیرند واز این رو بهره ی علمی آنان به علم لدنی موسوم شده است ( وانک لتلقی القرآن من لدن حکیم علیم نمل/۶) 🍃هر اندازه انسان بهره مند از قرآن، از مرحله طبیعت تنزیه شود، استفاده او از عمق قرآن بیشتر می شود. تفسیر تسنیم،آیت الله جوادی آملی، ج۱، ص۱۵۰ 💥💥💥 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۴۳ 📌جهاد با الی باید با نفس کند تا از رحمت مخصوص و ویژه ی پروردگار استفاده نماید و ملائکه آن را به او برسانند، تا صد درصد خدای تعالی او را از تاریکی به نور وارد کند و به او باشد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 موقع شرح نهج البلاغه، خجالت می کشم 💠 ما الآن داریم را شرح می کنیم، درست است؟ واقعاً خجالت (یعنی خجالت) ...؛ هر وقت من دست به قلم می کنم، می خواهم شرح بکنم؛ واقع خجالت می کشم!! برای اینکه آن کجا، این خطبه های حماسیِ نظامی کجا؛ افراد عادی هم که بلدند اینجور حرف بزنند! آن علوم در آن خطبه هاست که آنها را نقل نکرد! (در این نهج البلاغه) حرب جمل بود و صفین بود و نهروان بود و یک قدری گِله بود و این خطبه های نظامی! گاهی هم می نویسم که من الآن از حضرت خجالت می کشم دارم شرح می کنم؛ حضرت این نیست، آن (سلونی قبل ان تفقدونی)* است! این که سخنرانی حماسه ای است! بعضی از بزرگان تبریز برای هزار و نود و دو بودند، یعنی چهارصد سال قبل؛ اینها هم که نهج البلاغه را شرح کردند، (اصلاً یعنی اصلاً) این خطبه ها را شرح نکردند، گفتند: اینها در شان حضرت امیر نیست! اینها که شرح نمی خواهد! خدا مرحوم آقا سیّد عبدالله شیرازی را غریق رحمت کند، نوه ایشان این کتاب را احیاء کرده؛ نهج البلاغه آن است!* آن هم باید درسی بشود، هم باید شرح بشود؛ و گرنه این که شرح نمی خواهد!! -------------------------------------------------- 📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۸۹ 📌 کتاب (تمام نهج البلاغه) ؛ طبع مکتب نشر الثقافیه الاسلامیّه _ گردآوری سیّد صادق موسوی شیرازی 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ @rahighemakhtoom
📌نسیم های روح نواز رجبیه 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مداری محوری گرایی 🌷🌷🌷 🔰مولفه ها و ویژگی های قرآنی جامعه آرمانی و سالم چیست؟! جامعه ایده آل قرآنی به گونه ای کامل در زمان ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحقق می یابد و آرزوی دیرینه بشریت جامعه عمل می پوشد. برخی از مؤلّفه ها و ویژگی های جامعه آرمانی از دیدگاه قرآن: ⏪۱. حق مداری; اولین مؤلفه جامعه دینی، پیروی از حق در فکر و عمل است. در حوزه فکری، حاکمیت عقل و اندیشه و تبعیت از حق و حق مداری را توصیه و ترغیب می کند و کسانی که از این نعمت خدائی استفاده نمی کنند را مذمت می نماید و می فرماید «أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ;(بقره،۴۴) چرا تعقل نمی کنید.» در حوزه عملی نیز توصیه به حق محوری می نماید و می فرماید حق مدار باشید گرچه به ضرر خودتان یا بستگان تان باشد. «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالاْقْرَبِین;(نساء،۱۳۵) ای کسانی که ایمان آورده اید به عدالت قیام و عمل کنید و برای خدا شهادت دهید گرچه به زیان شما یا نزدیکانتان باشد.» جامعه دینی پیرو حق است گرچه اکثریت با آن سرناسازگاری داشته باشند. ⏪۲. عدالت محوری دومین شاخصه جامعه مطلوب، عدالت محوری است که هدف اجتماعی بعثت پیامبران نیز همین اقامه قسط و عدل بوده است از این رو تحقق بخشیدن به این هدف محوری باید در سرلوحه جامعه ایده آل قرآنی قرار بگیرد. «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَ أَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَ الْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط;(حدید،۲۵) ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آن کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.» رعایت عدالت اجتماعی در عرصه اقتصاد، حقوق و... و رعایت عدالت در منابع و منافع از شاخصه های جامعه ایده آل قرآنی است. ⏪۳. قانون گرایی; جامعه ایده آل قرآنی، قانون گراست و از هرج و مرج پرهیز دارد. امّا تنها قانون الهی را می پذیرد و وحی و تعالیم انبیا را منبع قانون گذاری در جامعه می داند و خود را پای بند آن می داند. «اسلام چون دامنه حیات انسانی را منحصر به همین زندگی دنیا ندانسته و حیات واقعی را حیات آخرت می داند قانون را بر این اساس و بر اساس توحید وضع کرده است و در مرحله قانون گذاری، تنها به تعدیل اراده ها در اعمال و افعال مردم بسنده نکرده بلکه آن را با یک سلسله وظایف عبادی و معارف حقه و اخلاق فاضله تکمیل کرده است. بر خلاف تمدن امروز که قانون را بر اساس بهره مندی از لذائذ مادی وضع می کند.۱ ⏪۴. حکومت دینی; یکی دیگر از مؤلفه های جامعه ایده آل قرآنی، برپایی حکومت دینی است که بدون شکل گیری آن، احکام و اهداف دین محقق نخواهد شد. حکومت دینی در سایه زمامدار دینی میسر است و تفسیرهای ناصواب از حکومت دینی منهای زمامدار دینی در حقیقت، رد و طرح اصل حکومت دینی است. قرآن مجید می فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ ;(مائده،۵۵) سرپرست و رهبر شما تنها خداست و پیامبر او و مؤمنانی که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می پردازند.» روشن است که منظور از ولی در آیه فوق به معنای سرپرستی و تصرف و رهبری مادی و معنوی است.۲ این ها نگاهی گذرا به شاخصه ها و ویژگی های کلی جامعه ایده آل از منظر قرآن بود شاخصه های دیگری نیز وجود دارد که از حوصله یک پاسخ مختصر خارج است.۳ ____________________________________________ ۱. المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۴، ص ۱۲ـ۱۱۱. ۲. تفسیر نمونه، آیت اللّه مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۴۲۴، دارالکتب الاسلامیة. ۳. برای کسب آگاهی بیشتر ر.ک: جامعه برین، میر مدرس / حکومت در قرآن، احمد بهشتی، ص ۷۹ـ۹۱، دفتر نشر پیام، قم. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس هفتم: معناى سوره ▫️سوره از «سور» - ديوار بلند گرداگرد شهر - گرفته شده‌است؛ زيرا هر سوره آياتى را در بر گرفته‌است و به آن احاطه دارد، مانند حصار شهر كه خانه‌هارا در بر گرفته‌است. ▫️برخى آن‌را به‌معناى «بلنداى شرف» و «منزلتِ‌ رفيع» گرفته‌اند؛ زيرا بنابر گفتۀ ابن‌فارس يكى از معانى سوره، علوّ و ارتفاع است. 🔹ابوالفتوح رازى مى‌گويد: «بدان كه سوره را معنا و منزلت بود از منازل شرف و دليل اين، قول نابغۀ ذبيانى است: أَلم‌تر أنّ‌ اللّه أعطاك سُورَةً‌ تَرى‌ كلَّ‌ ملْكٍ‌ دونَها يتذبذبُ‌ نمى‌بينى كه خداوند به تو شرف و منزلتى رفيع داده‌است كه هر پادشاهى نزد آن متزلزل مى‌نمايد». وى اضافه مى‌كند: «باروى شهر را از آن جهت سُور خوانند كه بلند و مرتفع است». ١برخى ديگر آن‌را از «سُؤْر» به‌معناى پاره و باقى‌ماندۀ چيزى دانسته‌اند؛ طبق اين نظر، سوره در اصل «سؤره» و به معناى پاره‌اى از قرآن بوده و به‌منظور سهولت در تلفظ‍‌، همزه به واو بدل شده‌است. معناى آيه آيه به معناى علامت است و هر آيه از قرآن نشانه‌اى بر درستى سخن حق تعالى است. 🔹جاحظ‍‌ گويد: «خداوند كتاب خود را - كلاً و بعضاً - بر خلاف شيوۀ عرب نامگذارى كرد. تمام آن‌را قرآن ناميد؛ چنانكه عرب مجموع اشعار يك شاعر را ديوان مى‌گويد. قسمتى از آن‌را سوره ناميد؛ مانند قصيدۀ ديوان و قسمتى از سوره را آيه ناميد؛ همانند هر بيت در قصيده...». ١لازم به توضيح است كه اشتمال هر سوره بر تعدادى آيه، يك امر توقيفى است و كم و زياد بودن آيه‌هاى هر سوره با دستور خاص پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام گرفته و همچنان بدون دخل و تصرف باقى است و در اين امر سرّى نهفته‌است كه مربوط‍‌ به اعجاز قرآن و تناسب آيات مى‌باشد. ▫️همچنين بايد توجه داشت كه نامگذارى سوره براى قسمتى از قرآن و آيه براى قسمتى از سوره، توسط‍‌ خود قرآن انجام شده است. اين نامگذارى در آيۀ اول سورۀ نور كاملاً واضح است: «سُورَةٌ‌ أَنْزَلْناها وَ فَرَضْناها وَ أَنْزَلْنا فِيها آياتٍ‌ بَيِّناتٍ‌؛ ٢اين سوره‌اى است كه آن‌را نازل و (عمل به آن‌را) واجب نموديم و در آن آياتى روشن فرو فرستاديم، باشد كه شما پندپذيريد». 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
معرفی کتاب تفسیر موضوعی 👇🏾👇🏾👇🏾
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت سوم) 📌روش در منشور جاوید، از چند روش مختلف در کنار هم استفاده شده که ازجمله آنها تفسیر قرآن به قرآن، استفاده از روایات مستند و بهره‌گیری از نظرات دیگران است.[۱۱] نویسنده کتاب به‌کارگیری علوم روز در تفسیر آیات و توجه به سیاق آیات را هم از ویژگی‌های تفسیرش بیان کرده است.[۱۲] روش بررسی موضوعات نیز پرداختن به آنها از ابعاد و زوایای گوناگون است، به‌گونه‌ای که نظام جامعی را شکل دهد. برای مثال در این کتاب معاد ذیل سی عنوان بررسی شده است.[۱۳] به‌‌گفته نویسنده، در منشور جاوید همه آیات مربوط به یک موضوع، یک جا گردآوری و دسته‌بندی شده و نظر واحدی درباره آن بیان شده است.[۱۴] او علت به‌کارگیری این روش را بررسی همه آیات درخصوص یک موضوع برای دستیابی به دیدگاه قطعی و جامع قرآن بیان کرده است. چراکه در قرآن، آیات مربوط به یک موضوعِ خاص یک‌جا نیامده است؛ بلکه در سوره‌های مختلف و به‌‌مناسبت‌های مختلف، جنبه‌ای از آن موضوع بیان شده است.[۱۵] 📌ابتکاری‌بودن یا نبودن روش استاد سبحانی در مقدمه کتاب مفاهیم القرآن، روش تفسیری خود را بدیع دانسته و می‌نویسد تاکنون چنین گونه تفسیری در میان مفسران وجود نداشته است،[۱۶] او در مقدمه منشور جاوید هم روش تفسیری خود را انقلابی در جهان تفسیر[۱۷] و چهره‌ای تازه از تفسیر[۱۸] عنوان می‌کند. برخی روش تفسیری مذکور را مسبوق به سابقه دانسته و سبحانی را تنها احیاگر آن خوانده‌اند.[۱۹] البته استادسبحانی در مقدمه کتاب منشور جاوید، علامه مجلسی را نخستین فردی می‌داند که این روش را به کار گرفته است ولی پس از او این روش پیگیری نشده است.[۲۰] 🌱🌱🌱 11.خویشوند، «روش‌شناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۴۰-۶۰. 12. سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱۴، ص۴۵۴. 13.طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت‌الله جوادی آملی و آیت‌الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۳. 14.سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۸. 15.سبحانی، منشور جاوید، چاپ اول، ج۱، ص۱۹. 16. سبحانی، مفاهیم القرآن، ۱۴۲۱ق، ج۳، ص۳۵. 17. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۱. 18. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۱۷. 19. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوه‌های تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۰، ۱۳۹۰ش. 20. سبحانی، منشور جاوید، ۱۳۸۳ش، ج۱، ص۲۴. ..ادامه دارد.. . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom