eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
@rahighemakhtoom 📌حاصل سی روزه 📂 یکی از برجسته ترین عبادت ها روزه گرفتن است و یکی از بهترین موقعیت ها برای عبادت، ماه مبارک رمضان است. برای این ماه که ظرف عبادت است یک سرّ و باطن و حقیقتی است که در هنگام تودیع امامان معصوم (علیهم السلام) به باطن ماه مبارک رمضان خطاب می کردند و به او سلام می کردند و از مفارقتش اشک می ریختند و برای تودیع او ناله می کردند. 📂 چندین بار امام سجاد (سلام الله علیه) به ماه مبارک رمضان سلام می کند، می گوید سلام بر تو ای بزرگترین عید اولیای خدا، ماه مبارک رمضان را حضرت به عنوان عید می داند و برای مفارقت آن ماه مبارک رمضان حضرت ضجه می زند و ناله می کند که این دوست عزیز دارد از دست ما می رود، می گوید سلام خدا بر تو ای بزرگترین عید اولیای حق. آن گاه به این جمله ها می رسیم می فرماید:«وَ قَدْ أَقَامَ فِینَا هَذَا الشَّهْرُ مُقَامَ حَمْدٍ»،[1] اولاً این دعای وداع برای کسی است که ماه مبارک رمضان دوستش بود و در این مدت با ماه مبارک رمضان مأنوس بود. آن که با این ماه نبود وداعی ندارد او که خداحافظی نمی کند، انسان از دوستش خداحافظی می کند، با کسی که مدتی مأنوس بود خداحافظی می کند، اگر با کسی نبود که خداحافظی نمی کند، وداعی ندارد! آن که اصلا نمی داند کی ماه مبارک رمضان آمد و کی سپری می شود و چرا آمد و چرا سپری شد و چه کرد، او وداعی ندارد! 📂 «وِدَاعَ مَنْ عَزَّ فِرَاقُهُ عَلَینَا وَ غَمَّنَا»؛ ما را غمگین کرد «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا»؛ از این که منصرف شد و از ما فاصله گرفت ما را به وحشت انداخت! یک دوست رئوف و مهربان و پربرکتی را ما از دست می دهیم، لذا به وحشت افتاده ایم! آخر ماه مبارک رمضان که می شد احساس غربت می کردند. «وَ أَوْحَشَنَا انْصِرَافُهُ عَنَّا وَ لَزِمَنَا لَهُ الذِّمَامُ الْمَحْفُوظُ وَ الْحُرْمَةُ الْمَرْعِیةُ وَ الْحَقُّ الْمَقْضِی»؛ حقی را که به عهدهٴ ما دارد باید رعایت بکنیم، حرمتی را که در پیش ما دارد باید ارج بنهیم، تعهدی که بین ما و اوست باید به این عهد وفا کنیم، آن گاه چون این دوست عزیز از ما مفارقت می کند «فَنَحْنُ قَائِلُونَ» ما در آخر ماه مبارک رمضان این چنین می گوییم: «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ»؛ سلام بر تو ای ماه بزرگ خدا؛ این سلام، سلام تودیع است، سلام بر تو ای «شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ»، چون تنها ماهی که اسمش در قرآن کریم است ماه مبارک رمضان است. «السَّلَامُ عَلَیكَ یا شَهْرَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ وَ یا عِیدَ أَوْلِیائِهِ»؛ سلام بر تو ای عید اولیای الهی. عارفان هر دمی دو عید کنند ٭٭٭ عنکبوتان مگس قدید کنند[2] 📂 در هر دم «هر نفسی (نفس) که فرو می رود ممدّ حیاتست و چون بر می آید مفرّح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب»؛[3] لذا عارف در هر دم دو عید دارد یا یک معنای لطیف تری هم هست. علیٰ ای حال بهترین دمی که انسان داشت همین ماه مبارک رمضان بود که «أَنْفَاسُكُمْ‏ فِیهِ‏ تَسْبِیحٌ»[4] نفس در این ماه «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ»[5] گفتن است؛ لذا امام سجاد می گوید سلام بر تو ای عید اولیای الهی! 📂 اینکه می بینید فردا را عید می گویند، چون جائزه های یک ماه را به ما می دهند، نه فردا عید باشد! در حقیقت محصول ماه مبارک رمضان است، این «ضیافة الله» آن «لقاء الله» را در بر دارد. عظمت از آن ماه شوال نیست، عظمت از آن ماه مبارک رمضان است که نتیجهٴ یک ماهه را فردا می دهند. روز عید است و من امروز در آن تدبیرم ٭٭٭ که دهم حاصل سی‌روزه و ساغر گیرم[6] [1]. الصحیفة السجادیه، دعای45. [2]. دیوان شمس، غزل973. [3]. گلستان سعدی، دیباچه. [4]. الامالی (للصدوق)، ص93. [5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص529. [6]. اشعار منتسب به حافظ، شماره 17. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 22 تاریخ: 1363 ☘️☘️☘️
برشی از کتاب گرانسنگ (126) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او 📐 همان گونه كه دستور اطاعت از رسولان الهي و اُولو الأمر با توحيد عبادي و «معبود بالذات» بودن خداي سبحان منافاتي ندارد و دستور استعانت از صبر و نماز و مانند آنها با حصر استعانت در خدا هماهنگ است،اسناد هدايت به قرآن كريم يا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با «هادي بالذات» بودن خداي سبحان سازگار است؛ زيرا اسناد هدايت به قرآن يا پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اسناد به وجهي از وجوه الهي است و غير خدا هرگز در هدايتْ مستقل نيست. 📁 توضيح اين كه، هدايت در قرآن كريم گاهي به خداي سبحان اسناد داده مي شود: (والله يهدي من يشاء إلي صراط مستقيم) [سوره‌ي بقره، آيه‌ي 213.]و گاهي به غير خدا؛ مانند اسناد آن به قرآن: (إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم) [سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 9.]، يا به پيامبران: (وجعلناهم أئمّةً يهدون بأمرنا) [سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 73.]، يا به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم): (إنّك لتهدي إلي صراط مستقيم) [سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]و يا به عالمان و شايستگان بشري: (ومن قوم موسي أمة يهدون بالحقّ وبه يعدلون)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 159.]. 📁 اسناد هدايت به خدا، اسناد آن به هادي اصيل و بالذات است و اما اسنادش به ديگران اسناد به شئون هدايتي آن هادي بالذات است، نه اسناد به هادي ديگري غير از خداي سبحان؛ زيرا محال است خدا ربّ بالذات و معبود و مستعان بالذات و محض باشد، ولي ديگري هادي مستقل يا شريك هدايت الهي باشد 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (126) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او 📐 همان گونه كه دستور اطاعت از رسولان الهي و اُولو الأمر با توحيد عبادي و «معبود بالذات» بودن خداي سبحان منافاتي ندارد و دستور استعانت از صبر و نماز و مانند آنها با حصر استعانت در خدا هماهنگ است،اسناد هدايت به قرآن كريم يا پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز با «هادي بالذات» بودن خداي سبحان سازگار است؛ زيرا اسناد هدايت به قرآن يا پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) اسناد به وجهي از وجوه الهي است و غير خدا هرگز در هدايتْ مستقل نيست. 📁 توضيح اين كه، هدايت در قرآن كريم گاهي به خداي سبحان اسناد داده مي شود: (والله يهدي من يشاء إلي صراط مستقيم) [سوره‌ي بقره، آيه‌ي 213.]و گاهي به غير خدا؛ مانند اسناد آن به قرآن: (إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم) [سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 9.]، يا به پيامبران: (وجعلناهم أئمّةً يهدون بأمرنا) [سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 73.]، يا به رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم): (إنّك لتهدي إلي صراط مستقيم) [سوره‌ي شوري، آيه‌ي 52.]و يا به عالمان و شايستگان بشري: (ومن قوم موسي أمة يهدون بالحقّ وبه يعدلون)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 159.]. 📁 اسناد هدايت به خدا، اسناد آن به هادي اصيل و بالذات است و اما اسنادش به ديگران اسناد به شئون هدايتي آن هادي بالذات است، نه اسناد به هادي ديگري غير از خداي سبحان؛ زيرا محال است خدا ربّ بالذات و معبود و مستعان بالذات و محض باشد، ولي ديگري هادي مستقل يا شريك هدايت الهي باشد 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ (127) (گنجینه آموزه های تفسیری) @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او 📐 بر اساس توحيد افعالي، هر فاعلي (در هدايت يا غير آن) درجه اي از درجات و شأني از شئون فاعليت خداي سبحان است و قرآن كريم براي تبيين اين حقيقت همان گونه كه در آياتي چند، هدايت را به هادياني مانند پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نسبت مي دهد، در برخي آيات نيز به صراحت هدايت را از غير خدا نفي مي كند و بر آن برهاني نيز اقامه مي كند: (قل هل من شركائكم من يهدي إلي الحقّ قل الله يهدي للحق أفمَن يهدي إلي الحق أحقّ أن يتّبع أمّن لا يَهِدّي إلا أن يُهدي فما لكم كيف تحكمون) [سوره‌ي يونس، آيه‌ي 35. هدايت در آيات قرآن گاهي بدون حرف جرّ ذكر مي شود؛ مانند: اهدنا الصّراط المستقيم و گاهي با حرف «إلي»؛ مانند: ويهدي إلي صراط العزيز الحميد (سوره‌ي سباي، آيه‌ي 6) و در برخي موارد با حرف «لام»؛ مانند: إنّ هذا القرآن يهدي للّتي هي أقوم (سوره‌ي إسراء، آيه‌ي 9) و قل الله يهدي للحقّ (سوره‌ي يونس، آيه ي35). ]؛ خداست كه به حق هدايت مي كند، نه ديگران. آيا كسي كه به حق هدايت مي كند او شايسته‌ي اطاعت و پيروي است يا آن كه تا خود هدايت نشود، توان هدايت ديگران را ندارد. 📁 ترديد در ذيل اين آيه‌ي كريمه بين دو هادي به حق است، نه بين هادي و مضل، ولي چون يكي از دو هاديِ به حق، يعني خداي سبحان منشاي و سرچشمه هدايت و هادي بالذات است و ديگري از خود چيزي ندارد، ابتدا بايد خود مهتدي شود تا توان هدايت ديگران را بيابد. از اين رو هادي بالذات شايسته ي [كلمه‌ي «أحق» در اين آيه‌ي كريمه «افعل تعيين» است، نه «افعل تفضيل» و مقصود از آنْ اولويت تعييني است، مانند اولويتي كه در آيه‌ي كريمه‌ي وأولوا الأرحام بعضهم أولي ببعض (سوره‌ي انفال، آيه‌ي 75) آمده است، نه اولويت ترجيحي.]پيروي است. بنابراين، هادي بالذات خداست و نمازگزاران هنگام قرائت كريمه‌ي (اهدنا الصّراط المستقيم) هدايت را از او كه هادي بالذات است مي طلبند و او كه هادي بالذات است به وسيله‌ي قرآن، پيامبر و اوليايش كه ابتدا خود مهتدي شده اند و سپس به اذن خدا هاديند، جامعه انساني را هدايت مي كند: (قد جاءكم من الله نور وكتاب مبين يهدي به الله من اتبع رضوانه سبل السّلام)[ سوره‌ي مائده، آيات 16 ـ 15. تعبير يهدي به‌ي در اين آيه‌ي كريمه نشانه‌ي آن است كه هدايت قرآن در واقع هدايت خداست و قرآن، تنها ابزار هدايت است؛ مانند اين كه درباره‌ي قلم وقتي گفته مي شود: «مي نويسد»، اِسناد نوشتن در واقع به نويسنده است وگرنه قلم ابزاري بيش نيست. اِسناد هدايت به قرآن و مانند آن نيز، از نوع اسناد فعل به ابزار آن است.]. 🍀🍀🍀 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم 🍀🍀🍀
خدای قند.docx
19.6K
6 🔅🔅🔅 📈 خدای قند، خدای زهر قرآن از زبان حضرت ابراهیم(ع) نقل می‌کند که خداوند کسی است که ما را آفریده، هدایت می‌کند، غذا می‌دهد، سیراب می‌کند و هنگام مریضی شفا می‌دهد. در سوره اسراء خداوند خود را حرکت دهنده کشتی‌ها در دریا و همچنین نجات دهنده طوفان زدگان دریا معرفی می‌کند... ✒️ 4 صفحه برای بالانس ذهن 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. 🆔 @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت15:نکته ها ی تفسیری آیات12 تا 15سوره غاشیه ✅ فِيهَا عَيْنٌ‌ جَارِيَةٌ 🔹 «عَیْنٌ»: چشمه. چشمه‌ها. این واژه می‌تواند مفرد یا اسم جنس باشد (نگا: نمونه). یا این که تنوین آن برای تکثیر است چرا که در قرآن آمده است: إِنَّ الْمُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ وَ عُیُونٍ ✅ ۱ - بهشت برین، داراى چشمه اى با عظمت و همیشه جارى (فیها عین جاریة) 🔹 «عین» نکره است و دلالت بر آن دارد که عظمت چشمه بهشت، فراتر از آن است که بتوان شناخت. توصیف آن با کلمه «جاریة» یا «تجرى»، دلالت دارد که جریان آن، مداوم است. ✅ ۲ - نوشیدنى بهشتیان، از چشمه اى همیشه جارى تأمین مى گردد. (تسقى من عین ءانیة ... فیها عین جاریة) 🔹 این آیه، در مقابل آیه اى است که از نوشاندن مایعات چشمه سوزان به جهنمیان، سخن گفته بود. بنابراین در این آیه نیز، ذکر چشمه جارى تنها به منظور بیان زیبایى آن نبوده; بلکه توصیف نوشیدنى بهشتیان نیز مراد است. ✅ ۳ - چشمه هاى جارى در بهشت، از نعمت هاى الهى براى بهشتیان (ناعمة ... فیها عین جاریة) 🔹 کلمه «عین» اسم جنس نکره و قابل تطبیق بر یک یا چند چشمه مى باشد. آیاتى که بهشت را به داشتن چشمه هایى متعدد توصیف کرده است، مى تواند قرینه بر اراده تعدد در این آیه نیز باشد. ارتباط این آیه با «ناعمة» در آیات پیشین، بیانگر برداشت یاد شده است. 🔅🔅🔅 ✅ فِيهَا سُرُرٌ مَرْفُوعَةٌ 🔹 «سُرُرٌ»: جمع سَریر، تختهائی که بر آنها می‌نشینند یا می‌خوابند. 🔹 «مَرْفُوعَةٌ»: بلند و برکشیده. عالی و گرانبها. ✅ ۱ - بهشت برین، داراى تخت هایى بر افراشته و با عظمت (فیها سرر مرفوعة) 🔹 «سریر» (مفرد «سرر»)، به معناى مکان دراز کشیدن است (قاموس). این کلمه به معناى جایگاه جلوس نیز آمده و با سرور (شادمانى)، از یک ریشه است. تناسب آن این است که «سریر» ویژه رفاه مندان است (مفردات راغب). نکره آوردن «سریر»، براى بیان عظمت است و توصیف آن به «مرفوعة» - با آن که «سریر» همواره از زمین برجسته است - تأکیدى بر کمال برجستگى آن است. ✅ ۲ - استراحت بهشتیان بر تختخواب ها و تماشاى صحنه هاى بهشت، از نعمت هاى الهى در آخرت (ناعمة ... فیها سرر مرفوعة) ارتفاع تخت هاى بهشتیان، نشانگر اشراف آنان بر صحنه هاى دل انگیز بهشت است. 🔅🔅🔅 ✅ وَ أَکْوَابٌ‌ مَوْضُوعَةٌ 🔹 «أَکْوَابٌ»: جمع کُوب، قَدَحهاو ساغرها 🔹 «مَوْضُوعَةٌ»: نهاده شده. گذارده شده. ✅ ۱ - بهشت، داراى جام هاى آماده براى پذیرایى از بهشتیان (و أکواب موضوعة) 🔹 «کوب» (مفرد «اکواب»); یعنى، تنگ آب که سر آن حلقه مانند است و دستگیره ندارد. برخى آن را پیاله بى دسته مى دانند. (مصباح) ✅ ۲ - نوشیدن از چشمه بهشت با پیاله هاى آماده، در حال آرمیدن بر تختخواب خویش، از نعمت هاى الهى براى بهشتیان (فیها عین جاریة . فیها سرر مرفوعة . و أکواب موضوعة) 🔅🔅🔅 ✅ وَ نَمَارِقُ‌ مَصْفُوفَةٌ 🔹 «نَمَارِقُ»: جمع نَمْرُقَة، بالشها. پشتیها. «مَصْفُوفَةٌ»: ردیف شده. به رسته نهاده. به صف چیده شده. ✅ ۱ - در بهشت برین، بالش هایى فراوان براى استراحت بهشتیان، به ردیف چیده شده است. (و نمارق مصفوفة) 🔹 «نمْرقة» (مفرد «نَمارِق») - که «نون» و «راء» در آن به سه حرکت خوانده مى شود - به معناى «بالش کوچک» است و نیز در معانى «روپوش»، «چیزى مانند بالش یا فرش که روى زین نهاده مى شود» و «زین ابریشمى» استعمال مى گردد(قاموس). کلمه «مصفوفة»، قرینه بر اراده معناى اول است. ✅ ۲ - بزم عیش و نوش بهشتیان، همواره مزیّن به پیاله ها، تخت ها و بالش هاى آماده است. (و نمارق مصفوفة) مراد از «ردیف بودن» بالش ها، فراهم بودن آنها در نقطه اى است که بهشتیان براى استراحت خود، لازم داشته باشند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت16:نکته ها ی تفسیری آیات 16و17سوره غاشیه ✅ وَ زَرَابِيُ‌ مَبْثُوثَةٌ 🔹 «زَرَابِیُّ»: جمع زَرْبِیَّة، فرشهای عالی خوابدار که هم نرم و راحت، و هم گرانبها و قیمتی هستند. 🔹 «مَبْثُوثَةٌ»: گسترده و پهن شده. اینجا و آنجا باز و پراکنده شده، که نشانه رفاهیّت و فراخی نعمت و ثروت است. ✅ ۱ - بهشت برین، تزیین یافته با فرش هاى مخمل باف و گران قدر که همواره گسترده است. (و زرابىّ مبثوثة) 🔹 «زرابىّ» جمع «زُرْب» (بر وزن قُفْل) یا «زربیّة» ( به فتح، ضم یا کسر حرف اول) است و به فرش هایى گفته مى شود که داراى، پرزهاى لطیف باشد (نهایه ابن اثیر). اصل معناى آن، لباس هایى با خطوط زیبا است که به یکى از مناطق انتساب دارد (مفردات راغب) برخى از مفسران، «زربیّة» را تخفیف یافته «آذربیّة» مى دانند که در انتساب به آذربایجان گفته مى شود. (التحریروالتنویر) ✅ ۲ - مکان هاى فراوانى از بهشت، براى بزم بهشتیان، همواره مفروش و آماده است. (و زرابىّ مبثوثة) 🔹 «بثّ»; یعنى، متفرق ساختن و آشکار کردن و «مبثوثة»; یعنى، فراوان و متفرق. (مقاییس اللغة)، مراد از متفرق بودن فرش ها در بهشت، مفروش بودن نقاط مختلفى از آن است. ✅ ۳ - معاد، جسمانى است. (فیها سرر ... و نمارق ... و زرابىّ مبثوثة) استفاده از پشتى، فرش و تختخواب، نشانگر آن است که استفاده کننده، داراى جسم است. 🔅🔅🔅 ✅ أَ فَلاَ يَنْظُرُونَ‌ إِلَى‌ الْإِبِلِ‌ کَيْفَ‌ خُلِقَتْ‌ 🔹 «أَفَلا یَنظُرُونَ؟»: آیا نمی‌نگرند؟ آیا دقّت نمی‌کنند و نمی‌اندیشند؟ 🔹 «الإِبِلِ»: شتران. از لفظ خود دارای مفرد نیست. آفرینش شتر دارای اسرار شگفت‌انگیز است. ✅ ۱ - لزوم تحقیق و مطالعه درباره آفریده هاى خداوند (أفلاینظرون) 🔹همزه استفهام در این آیه، براى توبیخ است; بنابراین مفاد آیه شریفه، لزوم دقت نظر در کیفیت خلقت شتر و ... است. ✅ ۲ - انکار معاد، برخاسته از ترک اندیشه و بررسى درباره آفریده هاى خداوند است. (أفلاینظرون) 🔹 به قرینه آغاز و پایان این سوره، آیات مورد بحث درباره معاد و اثبات قدرت خداوند بر آن است. ✅ ۳ - شتر، مخلوق خداوند و آفریده اى هدف دار است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت) 🔹 در آیه شریفه، گرچه سخن از آفریننده شتر به میان نیامده است; ولى سیاق آیات - که در مقام برشمردن نعمت هاى خداوند، توجّه دادن انسان به قدرت مندى او و ضرورت معاد مى باشد - بیانگر این است که خداوند، آن را خلق کرده و آفریدن آن لغو نبوده است. ✅ ۴ - شیوه آفرینش شتر، شگفت آور و داراى زوایاى درخور دقّت و تحقیق است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت) 🔹 تکیه بر شناخت ویژگى هاى شتر، یا به جهت فایده هاى فراوان این حیوان براى مردم جزیرة العرب است و یا این که شتر در بین حیوانات، کمالاتى بى نظیر دارد و مى توان آیه شریفه را ناظر به هر دو نکته دانست. ✅ ۵ - کشف و شناسایى ویژگى هاى شتر، راهنماى فکرى انسان براى اعتقاد به قدرت خداوند (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت) ✅ ۶ - شتر، حیوانى سودمند براى انسان و نعمتى الهى است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت) 🔹 یاد کردن از مخلوقى خاص، براى ترغیب انسان به تفکّر نشان تأثیر مثبت این مخلوق، در زندگانى انسان ها است. ✅ ۷ - آفرینش شتر، با ویژگى هاى برجسته آن، نشان قدرت خداوند بر اعاده انسان ها است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت) 🔹 با توجّه به این که آغاز سوره با یاد قیامت شروع شده، این آیات نیز ناظر به معاد و امکان آن خواهد بود. ✅ ۸ - نعمت هاى الهى، مسؤولیت آفرین است. (أفلاینظرون إلى الإبل کیف خلقت) 🔹 مفاد آیه شریفه، تنها توجّه دادن انسان ها به کیفیت خلقت شتر و بالا بردن سطح معلومات آنان نیست; بلکه بیان این نکته است که با توجّه به این نعمت هاى شگفت، بى اعتنایى به هشدارها و غفلت از تعالیم الهى، سزاوار نیست. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدایا از این ماه وداع می‌کنم، مانند کسی که با عزیزش می‌خواد خداحافظی کنه... الهی العفو... . فرازی از دعای 45 صحیفه سجادیه . با نفوس گرم آيت‌الله مجتهدی رحمت الله علیه و حاج منصور ارضی @rahighemakhtoom ☘☘☘
عاشقان، عید بندگی، بر شما مبارک التماس دعا سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@rahighemakhtoom فصل رهایی (۳۰) _ جایزه یک ماه بندگی اگر خیلی محترم است، به پاس احترام یک ماهه است که ان شآء الله به بهترین وجه انجام دادید. و باید حاصل سی روزه را بدهید و ساغر بگیرید. مال کسی است که بگوید: (که دهم حاصل سی روزه و ساغر گیرم). این روز در مقابل شب نیست؛ یعنی اعمال سی شب و روز را، آن ها را، آن ها را، آن برنامه های را با اعمال روز یک جا تقدیم بکنم و ساغر بگیرم؛ شده . 🔶️ ر.ک اشعار منتسب به حافظ / شماره ۱۷ ✅ خطبه نماز عید سعید فطر _ قم ؛ آبان ۱۳۸۴ ☘☘☘🌷🌷🌷
نکات جزء۳۰ سوره نبا ۱- قیامت حق است،راهی به سوی پروردگارت برگیر (۳۹) ۲- سرکشی و طغیان و برگزیدن زندگی دنیا راهی به سوی دوزخ است و خوف از خدا و بازداشتن نفس از هوس، راه ورود به بهشت است ( نازعات/۳۷-۴۰) ۳- به غذایت بنگر ؛ -انچه میخوری حلال است یا حرام ؟ - چه کسی به تو روزی میدهد؟ - آیا برایت مفید است یا مضر؟ -چه تاثیری بر تربیت تو و نسلت دارد؟ - و ... (عبس/۲۴) ۴-قیامت خود شخص ، میداند چه حاضر کرده است(تکویر/۱۴) ۵- قیامت خود شخص، میداند چه پیش فرستاده و چه پس نهاده است( انفطار/ ۵) ۶-وای بر کم فروشان (مطففین /۱) ۷- تو سخت به سوی پروردگارت رهسپاری و ملاقاتش می کنی( انشقاق/ ۶ ) ۸-قیامت رازهایت فاش می شود، نه قدرت داری و نه یاری( طارق/۹-۱۰) ۹- پاک شو، نام خدا را ببر، نماز بخوان رستگار می‌شوی( اعلی/ ۱۴-۱۵) ۱۰-زندگی دنیا را برگزیده ای در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است ؟( اعلی/ ۱۶-۱۷) ۱۱-اگر خدا تو را آزمود و روزی ات را تنگ کرد ، نگو پروردگارم خوارم کرد (فجر /۱۶ ) ۱۲-ارزوی مردم در قیامت؛ «ای کاش برای زندگی آخرتم ،پیش می فرستادم»( فجر /۲) ۱۳- انسان در رنج آفریده شده است(بلد/۴) ۱۴- نفست را پاک کنی رستگاری، اگر آلوده کنی محروم می گردی (شمس/۹-۱۰) ۱۵- انفاق کن, پارسایی کن، وعده نیکو را باور داشته باش ،خدا تو را در مسیر آسانی قرار میدهد(لیل(۵-۷) ۱۶- خدا تو را رها نمی کند (ضحی/۳) ۱۷- آخرت برای تو از دنیا بهتر است (ضحی/ ۴) ۱۸-خدا چندان به تو ببخشد که راضی شوی (ضحی/۵) ۱۹-بایتیم تندی نکن(ضحی/۹) ۲۰- نیازمند و درخواست کننده را از خود مران(ضحی/۱۰) ۲۱- نعمت های پروردگارت را بازگو کن(ضحی/۱۱) ۲۲- شرح صدر داشته باش (انشراح/۱) ۲۳- از کاری فراغت یافتی ، کار دیگری را شروع کن(انشراح/۷) ۲۴- به سوی پروردگارت رو بیاور(انشراح/ ۸ ) ۲۵-به نام پروردگارت قرآن بخوان ،بخوان که پروردگارت کریم است (علق/۱-۳) ۲۶-هر عملی انجام دهی به اندازه ذره ای خوب و بد ، آن را در قیامت می بینی( زلزله/ ۶-۸) ۲۷- روز قیامت خدا از خروجی تمام نعمتهایت خواهد پرسید(تکاثر/۸) ۲۸- در معرض زیان هستی, با ایمان و عمل صالح و حق و صبر جلوی آن را بگیر (سوره عصر) ۲۹- عیب جویی نکن(همزه /۱) ۳۰- به کسی طعنه نزن (همزه/۱) ۳۱-مال و ثروت تو را جاودانه نمی کند(همزه/۳) ۳۲- صاحب کعبه را عبادت کن که هم امنیت میدهد و هم روزی( قریش/ ۳) ۳۳- نماز سهوی و ریایی نخوان ( ماعون/۵-۶ ) ۳۴- از تمام شرور ، ظاهری و باطنی و وسوسه شیطان به خدا پناه ببر (سوره فلق و ناس) @feiz114
@rahighemakhtoom 📌آزمون الهی 🔸 ما گرفتار یك دشمن داخلی هستیم كه این دشمن داخلی چند كار می ‌كند، خوب را بد نشان می‌ دهد, بد را خوب نشان می ‌دهد, ما برای نجات از این دشمن داخلی كه آن دشمن بیرونی؛ یعنی ابلیس هم همین كار را می ‌كند, چندتا راه داریم: راه اوّل شناخت و علم است كه علم سهم تعیین ‌كننده ‌ای دارد که آدم بداند چه چیزی حق است, چه چیزی باطل; چه چیزی خیر است, چه چیزی شرّ؛ چه چیزی زشت است, چه چیزی زیبا; چه چیزی صدق است, چه چیزی کذب؛ خاصیت علم این است. چیز دیگری که در کنار علم نافع است, ایمان و اعتقاد به اینکه آنچه را که قرآن و عترت گفتند «حقٌ لا ریبَ فیه». راه سوم این است كه ما باطن اشیا را بفهمیم. 🔸 برای ائمه (علیهم السلام) گذشتن از گناه خیلی آسان بود، چرا؟ چون اینها نه تنها عالِم بودند كه بعد از این كیفر هست, نه تنها ایمان داشتند كه خدا حق می ‌گوید؛ برای اینكه باطن كار را می ‌دیدند. اگر كسی باطن كاری را ببیند و بداند این زرق و برق، آن طرفش آلودگی و لجن است. 🔸 هر حادثه‌ای كه برای ما پیش بیاید امتحان الهی است؛ مثل كنكورها در این دانشگاه‌ ها و حوزه‌ ها، گاهی امتحان سالانه است, گاهی نیم‎ سال است, گاهی امتحان در کلاس هست. در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود گرچه انسان هر روز در معرض آزمون هست; ولی آن امتحان ‌های مهم, سالی یكی دو بار است ﴿یفْتَنُونَ فی‏ كُلِّ عامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَینِ﴾،[1] حالا در صدر اسلام مربوط به غزوه بود, سالی یک یا دو مرتبه جنگ رسمی شروع می ‎شد, این آیه که مطلق هست و آن مورد هم که مخصّص نیست. فرمود آن امتحان ‌های مهم یا یك بار یا دو بار امتحان مهم است; ما موظف هستیم هر لحظه آزمون را خوب پس بدهیم. پس راه باز است و در همه موارد ذات اقدس الهی در كمین ماست كه دستِ ما را بگیرد: ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾;[2] آن شیطان در كمین است كه پای ما را بگیرد: ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقیمَ﴾;[3] خیلی فرق است. اگر خدا مرتب در كمین است كه ما نیفتیم و اگر شیطان مرتب در كمین است كه ما را بیندازد‎; خدا پیروز است، چرا ما آن طرف نرویم؟! هم ﴿إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ﴾ است, هم ﴿لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَكَ الْمُسْتَقیمَ﴾ است. [1]. سوره توبه، آیه126. [2]. سوره فجر، آیه14. [3]. سوره اعراف، آیه16. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/04/15 ☘️☘️☘️🌷🌷🌷
43 🔅🔅🔅 ✅ آسیب‌های فهم قرآن 📝 برخی آسیب‌ها 📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم ⏪ الف: ناآگاهی نسبت به اصول و معیارهای فهم عدم دست‌یابی به قالب قرآن؛ از نخستین گام‌های فهم قرآن، تلاش در جهت دست‌یابی به قالب قرآن است. قرآن در عصر نزول و سالیانی پس از آن، به خط کوفی و بدون نقطه و اعراب نوشته می‌شد، گرچه وجود حافظان فراوان و تلاوت گسترده قرآن مانعی در راه پیدایش اشتباه بود، اما نتوانست هرگونه اختلافی را پیشگیری کند و بدین ترتیب، قرائت‌های هفت‌گانه و بیش‌تر شکل گرفت. درست است که اختلاف قرائت مغیر معنا در سراسر قرآن‌ اندک است، ولی دقت در فهم اقتضا می‌کند که جویای فهم قرآن در صدد یافتن قرائت صحیح بر آید تا مطمئن شود آنچه می‌فهمد و برداشت می‌کند برگرفته از کلام الهی است. اما اگر بخواهد بدون ضابطه، قرائت‌های گوناگون را ملاک فهم خود قرار دهد قطعا به مراد خداوند نخواهد رسید و خشت اولی است که چون کج نهاده شود تا ثریا کج فهمی و انحراف ادامه می‌یابد. ⏪ ب: بی‌توجهی به اصول محاوره؛ قرآن همانند دیگر نوشته‌ها از الگوهای زبانی ویژه برخوردار است. همان‌گونه که مردم در سخنان و نوشته‌های خود معیارهایی دارند و براساس آن می‌گویند و می‌نویسند و گفته و نوشته‌های دیگران را می‌فهمند، همه پیامبران (علیهم‌السّلام) نیز با زبان مخاطبان خود سخن گفته‌اند تا در فراخوانی مردم به دین حق، خللی راه نیابد و تفهیم و تفهم به طور کامل و بایسته انجام شود. «و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه.» [۳۹] 📁 بنابراین، کسی که در پی فهم این کتاب ارجمند است‌ باید قواعد و اصول محاوره را - به طور کلی - و معیارهای زبان عربی را - به طور خاص - بشناسد. یکی از چیزهایی که در اصول محاوره عقلایی برای فهم سخن یا نوشته مورد توجه است ‌مراجعه ‌به قرینه‌های پیوسته یا ناپیوسته و یا حتی قرینه‌های غیر لفظی است. عدم توجه به قرینه‌های یاد شده موجب سوء فهم و نسبت دادن مطالب غیر واقعی به گوینده‌ یا نویسنده است. از آن‌جا که در قرآن و سخن پیشوایان دین (علیهم‌السّلام) نه تنها مخالفتی با این روش نشده، بلکه بر همان اساس سخن گفته شده، بنابراین، آگاهی و توجه به این قرینه‌ها ضروری است. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
44 🔅🔅🔅 ✅ آسیب‌های فهم قرآن 📝 برخی آسیب‌ها 📁 ← ناآگاهی به ابزارهای فهم ☑ در ادامه، مروری گذرا بر این قرینه‌ها خواهیم داشت: ⏪ ←← قرینه‌های درونی قرینه‌های درونی پیوسته؛ این قرینه‌ها چنان‌که از نامشان پیداست، همواره همراه سخن‌اند؛ از آن جمله، آیه‌های پیشین و پسین آیه مورد نظر و یا لحن و مقام آیه‌های یک قسمت است که به «قرینه سیاق» نامبردار است؛ مثلا، آیه‌۴۹ دخان که می‌فرماید: «ذق انک انت العزیز الکریم.» اگر بدون توجه به آیه‌های قبل و بعد، که درباره عذاب قیامت است، این آیه را معنا کنیم، عزیز و کریم به معنای واقعی خود است و جمله مدح‌آمیز می‌شود. اما اگر توجه کنیم که قبل از آن آمده است «خذوه فاعتلوه الی سواء الجحیم ثم صبوا فوق راسه من عذاب الحمیم» [۴۰] و در آیه ۵۰ پس از این آیه آمده «ان هذا ما کنتم به تمترون» کاملا در می‌یابیم که مراد از «عزیز کریم» [۴۱] یعنی: ذلیل و حقیر که برای سرزنش و توبیخ بیش‌تر چنین آورده [۴۲] و در این صورت، جمله در مقام مذمت و توبیخ مخاطب است. بنابراین، کسی که آیه‌ها را بدون توجه به سیاق ویژه‌اش مورد بررسی و فهم قرار می‌دهد به مفاد واقعی آن دست نمی‌یابد. [۴۳] 📁 از سوی دیگر، همه‌جا نمی‌توان به وجود سیاق باور داشت؛ زیرا چینش آیه‌های قرآن همه‌ جا براساس ترتیب نزول نیست؛ چون پس از نزول کامل هر سوره، که بیش‌تر طی فاصله‌های زمانی نازل می‌شد، قطعه‌های گوناگون را در کنار یکدیگر قرار می‌دادند. (البته غیراز سوره‌هایی که به یکباره تمامی آن فرود آمده است.) 📁 اضافه بر این، براساس اصول محاوره، گاهی گوینده در میان سخن خود جمله‌ای می‌آورد که ارتباطی به قبل و بعد ندارد و نسبت‌به آن‌ها ناپیوسته است (جمله معترضه است.) اگر بپذیریم که آیه‌۳ مائده در اصل، به همین ترتیب فرود آمده می‌توان باور داشت که جمله‌هایی در میان آن معترضه است؛ («الیوم یئس الذین» تا «رضیت لکم الاسلام دینا» معترضه است.) زیرا هیچ ارتباطی با جمله‌های پیشین و پسین خود ندارد و اگر آن‌را از این میان برداریم و آغاز و پایان آیه به هم بپیوندد سخن یکپارچه‌ای را نشان می‌دهد که در ابتدا، حکمی را آورده و سپس استثنای آن‌را مطرح کرده است. 📐 در این هنگام، معترضه بودن جمله‌های میانی بسیار روشن است. بنابراین، نمی‌توان گفت که چون جمله‌های میانی دراین قسمت مطرح شده و در بیان حرمت‌ برخی از خوراکی‌هاست، آن‌ها را باید بر اساس همین سیاق ارزیابی کرد و مشمول همین حکم دانست. 📐 پس به صرف قرار گرفتن قسمت‌هایی در اطراف جمله یا آیه مورد بحث، سیاق واحدی از آن فهمیده نمی‌شود. حتی وجود مناسبت‌ بین دو آیه، دلیل باهم فرود آمدن آن‌ها یا یکی بودن سیاقشان نیست. [۴۴] [۴۵] (مرحوم طبرسی، آیه تطهیر را دارای سیاقی غیر از سیاق آیه‌های قبل و بعد (که درباره زنان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) است) می‌داند.) نتیجه آن‌که هم صرف‌ نظر کردن از این قرینه نارواست و هم بی‌دقتی در تشخیص و استفاده از آن. ⏪ ادامه دارد... 🍀🍀🍀 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 189 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 📈 اصل نهم. ظهور خاتم اوصيا همانند بعثت خاتم انبيا، تحوّل همه جانبه در جهان عصر خود را ايجاد مي كند. جهانيان داراي ملّت هاي متعدّد، نِحْلَت هاي متنوع اند، اصول الهي منسي، اصول انساني متروك، مواثيق بين الملل مهجور و قانون حاكم،خوي تفرعنِ (قَدْ اَفْلَح اليوم مَن استعلي) [سوره طه، آيه 64.]است. 📐 حضرت خاتم اوصيا(عليه‌السلام) قبل از هر چيز مآثر قرآن و آثار عترت، يعني ثقلين را كه طبق برخي از احاديث مرده و طبق بعضي از روايات مهجور مانده اند، احيا و مشهور مي نمايد؛ «يُحْيي ميتَ الكتابِ والسنة».[ نهج البلاغه، خطبه 138.]آنگاه آراي انديشوران و اميال و خواسته هاي صاحبان عزم و اراده را بر آن ميزان حق و قسطاس قسط و ترازوي صدق عرضه مي دارد، تا همگان جزم علمي و عزم عملي خود را معطوف بر آن دارد و اين همان عطف تاريخي به تمام معناي كلمه است كه حضرت اميرمؤمنان علي بن ابيطالب(عليه‌السلام)، برنامه رسمي مهدي منتظر(عج) را چنين ترسيم فرموده اند: «يَعْطِفُ الهوي علي الهُدي اذا عطفوا الهُدي عَلَي الهَوي ويَعْطِفُ الرأي علي القرآن اذا عطفوا القرآن علي الرأي».[ نهج البلاغه، خطبه 138.] 📐 در عصر ظهور مهدي موعود(عليه‌السلام) معرفت هاي حسّي و تجربي، دانش هاي رياضي و فيزيك، برهان هاي حكمت و كلام، شناخت هاي شهودي و عرفاني به مَلَكه علوم و سلطان معارف، يعني وحي قرآني و الهام مَهْدَوي (عج) معروض شده و افزايش يا كاهش آنها تعديل خواهد شد؛ چه اينكه در عصر طلوع آن حضرتْ محبت هاي عاطل و باطل، ارادت هاي كاسد و فاسد به حبّ صادق و بالغ، يعني محبّت خداوند سبحان و مظاهر اسماي حسناي او مبدّل خواهد شد؛ به اميد آن روز! 🔹 پروردگارا فرج ولي عصر(ارواحنافداه) را تسريع فرما! 🔹 رهبر معظم انقلاب، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي، فرهنگي، دانشگاهي را در ظلّ امام زمان (عج) حفظ فرما! 🔹 دولت و ملت و مملكت و جوانان را از هر آسيبي حفظ نما! 🔹 ارواح مؤمنان، معلمان، مؤلّفان علوم الهي، امام راحل(قدس‌سرّه) و شهدا را با اولياي الهي محشور كن! ✅ خطر بيگانگان، مخصوصاً استكبار جهاني و صهيونيست را به خود آنها برگردان! 🔹 انتفاضه فلسطين را به پيروزي برسان! والسلام عليكم ورحمةالله جوادي آملي 9/3/1381 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (128) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او 📐كسي كه مهتدي و بر محور حق نباشد نمي تواند هادي ديگران باشد، البته بين كسي كه مهتدي، حق محور و مع الحق(با حق) است، مانند اولياي الهي: «علىٌّ مع الحق والحقّ مع علىٍّ يدور حيثما دار» [بحار، ج38، ص188.]و آن كه حق از اوست و حق از او نشئت گرفته و فاعل و سبب ظهور آن است: (الحقّ من ربّك) [سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 60.]فرق روشني است؛ امامْ حق محوري است كه ابتدا خود مهتدي و سپس هادي غير مي شود، ولي خداي سبحان منشاي حق و هادي بالذات است و او كه همه‌ي نظام آسمانها و زمين سربازان آماده‌ي اويند: (لله جنود السماوات والأرض) [سوره‌ي فتح، آيات 4و7.]به خوبي مي داند چگونه هدايت كند و چه كساني را ابتدا مهتدي و سپس هادي ديگران قرار دهد. 📝تذكّر: ✔️ 1 ـ چنين نيست كه هدايت الهي همواره از طريق مسجد و مدرسه و از طريق استاد به شاگرد باشد، بلكه گاهي از طريق همكار و همسايه و نيز گاهي از طريق شاگرد به استاد است. از اين رو بسياري از بزرگان علم، فيضهاي فراواني را به وسيله‌ي شاگردان و پرسشهاي آنان دريافت مي كنند و راه تحقيق در مسايل علمي با احتمالاتي كه پرسشهاي شاگردان القا مي كند، برايشان گشوده مي شود. ✔️2 ـ خداي سبحان كه هادي بالذات است، چنانكه قبلاً بيان شد، گاهي با وحي و قانونگذاري كه هدايت تشريعي است انسانها را از منافع پيمودن صراط مستقيم آگاه مي كند و از خطرات سقوط از آن با خبر مي سازد؛ گاهي نيز با هدايت تكويني، دست انسان را گرفته او را به مقصد و مقصود مي رساند. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (129) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅5 ـ شهود ملكوت با نور هدايت 📐برخي از مراحل هدايت تكويني كه مطلوب ما در سوره‌ي حمد است، شهود اسرار و حقايقي است كه باريافتگان به پايگاه رفيع شهود ملكوت از آن بهره مند شده، خود را در برابر گناه مصونيت بخشيده اند. قرآن كريم و روايات اهل بيت (عليهم السلام) از بخش ناچيزي از اين حقايق پرده بر مي دارد و معرفت آن را به انسانها ارزاني مي دارد؛ مثلاً درباره‌ي خوراك اهل جهنم مي فرمايد: (فليس له اليوم هاهنا حميم ولاطعام إلاّ من غسلين لايأكله إلاّ الخاطئون) [سوره‌ي حاقّه، آيات 35 ـ 37.]و به كساني كه جز چرك پليد (غِسلين) خوراكي ندارند، خطاب مي شود كه اين خوراكها ظهور همان تبهكاريهاي شماست: (هل تُجزون إلا ما كنتم تعملون)[ سوره‌ي نمل، آيه‌ي 90. چون تعبير آيه‌ي كريمه، ما كنتم تعملون است، نه «بما كنتم تعملون» تا معنا اين باشد كه اين جزا در برابر كارهايتان است.]. 📃اولياي الهي درون گناه را در دنيا اين گونه مي بينند و از اين رو از آن منزجرند و هرگز به آن دست نمي آلايند؛ همان گونه كه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رشوه را معجوني منفور كه گويا با زهر افعي آميخته شده مي بيند و مي فرمايد: «وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها ومعجونةٍ شَنِئْتُها كأنما عُجنت بريق حَيّةٍ أو قيئِها. فقلت: أصِلَة أم زكاة أم صدقة فذلك محرم علينا أهل البيت. فقال: لا ذا ولا ذاك ولكنّها هديّة. فقلت: هَبِلَتكَ الهَبُول أَعَن دين الله أتيتنى لتخدعنى أمُخْتَبِط أنت أم ذوجِنّة أم تهجر... » [نهج البلاغه، خطبه 224، بند 8.]؛ شگفت آورتر از اين (داستان عقيل) سرگذشتِ كسي است كه نيمه شب ظرفي سرپوشيده نزد ما آورد، ولي در آن ظرف معجوني بود كه من از آن متنفّر شدم؛ گويا با آب دهان يا قي مار خمير شده بود. به او گفتم: اين صله است يا زكات يا صدقه؟ كه اينها بر ما اهل بيت حرام است. گفت: نه اين است و نه آن، بلكه «هديه» است. به او گفتم: زنانِ فرزند مرده بر تو بگريند! آيا از راه آيين خدا وارد شده اي تا مرا بفريبي؟ آيا رشته‌ي عقل و ادراكت از هم گسيخته و مُخْتَبِطي يا ديوانه وار هذيان مي گويي؟.... اين سخنان، تشبيهي شاعرانه و يا سخني از سر اِغراق و مبالغه نيست، بلكه تبيين حقيقتي است كه امروز مشهود اولياي خدا و فردا مشهود همگان خواهد بود. 📃حديث شريف معراج پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز بخش ديگري از اين حقايق را تبيين مي كند. حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراجْ گروهي را مشاهده كردند كه با داشتن غذايي نيكو، گوشت مُردار مي خورند و در پاسخ سؤال آن حضرت، درباره‌ي آنان گفته شد: اينان كساني هستند كه در دنيا با امكان دستيابي به طعامي حلال، به غذاي حرام آلوده شدند[بحار، ج6، ص239.]. ◽️قرآن كريم در آيات فراواني از جمله آيات سوره‌ي مباركه‌ي واقعه، از اين اسرار پرده بر مي دارد و شايسته است اگر از همّت و توفيق دستيابي به مرتبت رفيع مشاهده‌ي اين حقايق بي بهره ايم، دست كم از اصل معارف قرآني در اين زمينه غافل نباشيم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 20 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... @rahighemakhtoom
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 20 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ ⏪ 1- آغاز با رمز عبور صلوات بر پیامبر و اهل بیت رسول به عنوان کلید گشایش خانه استجابت دعا  در حدیثی از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می خوانیم:«کلّ دعاء محجوب حتّی یصلّی علی النّبی، هیچ دعایی به اجابت نمی رسد مگر اینکه صلوات بر پیامبر فرستاده شود.» كنز العمّال، جلد 1، صفحه 490، شماره 2153 و 2149.  قال الصّادقُ علیه السلام: إذا دعا أحَدُكُم فَلْیبْدَأ باِلصَّلاةِ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآلهِ؛ فإنَّ الصَّلاةَ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآله مَقْبُولَةٌ وَلَمْ یكُن اللهُ لِیقْبَلَ بَعضَ الدُّعاءِ وَیرُدَّ بَعضاً. هرگاه كسی از شما دست به دعا برداشت، پس دعایش را با صلوات آغاز نماید؛ زیرا صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله دعایی پذیرفته شده است و خدای متعال برتر از آن است که بخشی از دعا را قبول کرده و بخش دیگر از آن را ردّ نماید.  در حدیث دیگری از خود آن حضرت آمده است:«صلّوا علی فإنّ الصّلاة علی زکاة لکم، صلوات بر من بفرستید، چرا که صلوات بر من، باعث نموّ (روح و جان) شما می شود.» كنز العمّال، جلد 1، صفحه 494، شماره 2182.  قالَ النبی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ: أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت ⏪ 2- توصیف و بیان و یژگی های عافیتی که مورد درخواست امام علیه السلام است. وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ 📁 خدایا مرا عافیتی عنایت فرما که: کافیه باشد؛ کفایت کننده باشد از دارو و درمان های مقطعی و کم اثر .مرا از مراجعه طبیبان و توانگران و اهل دنیا بی نیاز کند ؛شافیه باشد؛شفا بخش جسم و جانم و باشد و مرا بهبودی دهد و بیماری های جسمی و روحی و اخلاقی و اعتقادی مرا به طور کامل قطع کند . اگر مریض هستم خوب بشوم. دردهای(!) من را علاج بکند، من را از جا بلند بکند. عافیتی که عالیه باشد؛ عافیتی عنایت فرما که موجب علوّ روحی و عقلی ام باشد و در پرتو چنین عافیتی اندیشه ام فربه گردد و نیرو گیرد و مرتبه ام را بلند و والا گرداند. عافیت نوع عالی باشد یعنی یک دفعه بیاید کار من را درست بکند. خدا بر همه‌ی این‌ها قادر است. ما باید خدا را بشناسیم. خدا بر همه‌ی این‌ها قادر است. ⏪ 3-سوره حمد سوره کافیه و شافیه(امتحان و آزمون مرتبه ایمان بنده) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت17:نکته ها ی تفسیری آیات18و19و20 سوره غاشیه ✅ وَ إِلَى‌ السَّمَاءِ کَيْفَ‌ رُفِعَتْ‌ ✅ ۱ - توجه به افراشته بودن آسمان و شناخت عوامل مؤثر در این پدیده شگفت، توصیه خداوند به اندیشمندان (أفلاینظرون ... و إلى السماء کیف رفعت) ✅ ۲ - بررسى قوانین حاکم بر آسمان و فضاى بالا، زمینه ساز باور به قدرت خداوند بر ایجاد معاد (و إلى السماء کیف رفعت) 🔅🔅🔅 ✅ وَ إِلَى‌ الْجِبَالِ‌ کَيْفَ‌ نُصِبَتْ‌ ✅ ۱ - خداوند، ترغیب کننده مردم به بررسى و دقّت در کیفیت استوار ماندن کوه ها در زمین (و إلى الجبال کیف نصبت) 🔹 «نصب» به معناى برپاداشتن و راست نگه داشتن چیزى در حالت اعتدال است. (مقاییس اللغة) ✅ ۲ - تحقیق و تدبر در علل برقرار ماندن کوه ها، مایه توجه به قدرت خداوند بر ایجاد معاد (و إلى الجبال کیف نصبت) 🔅🔅🔅 ✅ وَ إِلَى‌ الْأَرْضِ‌ کَيْفَ‌ سُطِحَتْ‌ ✅ ۱ - مسطّح شدن زمین، شایان تحقیق و امعان نظر براى کشف علل و عوامل آن (و إلى الأرض کیف سطحت) ✅ ۲ - هموار بودن زمین، نشانه اى آشکار بر قدرت خداوند و دلیل امکان معاد (و إلى الأرض کیف سطحت) ✅ ۳ - آفرینش شتر، برافراشتن آسمان، استوارسازى کوه ها و هموار ساختن زمین، داراى منافعى درخور توجه براى انسان ها است. (أفلاینظرون إلى ... و إلى الأرض کیف سطحت) 🔹 آیه شریفه، گرچه توجّه دادن انسان ها به مظاهر قدرت خداوند در زمین و آسمان است; ولى تکیه بر اوصاف یاد شده، نشانه سودمند بودن آنها به حال آنان است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت18:نکته ها ی تفسیری آیات21و22 سوره غاشیه ✅ فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ‌ مُذَکِّرٌ ✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور موعظه و زنده نگه داشتن یاد قیامت در خاطره ها و توجّه دادن انسان ها، به قدرت خداوند (فذکّر) 🔹 «ذِکْر»، حالتى است در نفس انسان که او را بر محافظت از معارفى که فرا گرفته، توانا مى سازد. این کلمه با «حفظ» به یک معنا است; جز این که اصل فراگیرى «حفظ» و در خاطر حاضر داشتن، «ذکر» خوانده مى شود (مفردات راغب); بنابراین «ذکّر»; یعنى، متوجّه ساز و به ذهن آنان بیفکن. این واژه - چنانچه در قاموس آمده است - در معناى موعظه کردن نیز به کار مى رود. ✅ ۲ - تأمّل در نشانه هاى قدرت خداوندى در پهنه هستى، زمینه ساز پذیرش پند و اندرزهاى دینى است. (أفلاینظرون إلى ... فذکّر) 🔹 حرف «فاء»، فرمان به تذکّر را بر آیات پیشین - که از نشانه هاى قدرت خداوند سخن گفته بود - تفریع کرده است; یعنى، «حال که چنین است به تذکّر اقدام کن». ✅ ۳ - توجّه دادن مردم به نشانه هاى قدرت خداوند در پدیده هاى جهان، از وظایف پیامبر(ص) (أفلاینظرون ... فذکّر) 🔹 آیات پیشین - که درباره قیامت و نیز نشانه هاى قدرت خداوند در جهان است - مى رساند که مراد از «فذکّر»، لزوم تذکر دادن به همان امور است. ✅ ۴ - پیامبر(ص)، به جز وظیفه موعظه و یادآورى، مسؤولیتى ندارد و اجبار و اکراه مردم، از وظایف او نیست. (إنّما أنت مذکّر) ✅ ۵ - پیامبر(ص)، مسؤول واکنش هاى مردم در برابر پند و اندرزهایش نیست. (إنّما أنت مذکّر) 🔹 حصر در «إنّما أنت مذکّر»، حصر اضافى است و به قرینه آیه بعد، ناظر به اثربخشى تذکّر است. مفاد آیه شریفه این است که: «وظیفه تو تنها تذکّر دادن است و پذیرش یا رد آن از سوى مردم، مؤاخذه اى را متوجّه تو نمى سازد». 🔅🔅🔅 ✅ لَسْتَ‌ عَلَيْهِمْ‌ بِمُسَيْطِرٍ ✅ ۱ - اجبار و وادار ساختن مردم به پذیرش پندها و موعظه ها، از تکالیف و رسالت هاى پیامبر(ص) نیست. (لست علیهم بمصیطر) 🔹 «صَطَر» و «سَطَر»، به یک معنا مى باشد (مفردات) و «مسیطر» به معناى عهده دار و مسلّط است. (مقاییس اللغة) ✅ ۲ - پذیرش دین، اجبارى نیست. (لست علیهم بمصیطر) ✅ ۳ - اهتمام شدید پیامبر(ص)، به هدایت مردم (لست علیهم بمصیطر) 🔹 با توجّه به این که پیامبر(ص)، هرگز درصدد سلطه جویى بر مردم نبود، تأکید آیه شریفه، بر نفى سیطره، بیانگر تلاش وافر و پى گیرى مستمر آن حضرت در زمینه هدایت مردم است; به گونه اى که گویا درصدد اجبار مردم به دیندارى است. ✅ ۴ - اثر نبخشیدن پند و اندرزهاى دینى براى مردم، تکلیف ابلاغ معارف الهى را ساقط نمى کند. (فذکّر ... لست علیهم بمصیطر) 🔹 آیه شریفه، بیانگر روگردانى برخى مردم، از تذکرات پیامبر(ص) است و بیان مى دارد که در این موارد، نباید معارف الهى را بر مردم تحمیل کرد. آیه قبل با توصیف پیامبر(ص) به «تذکر دهنده»، آن حضرت را حتى در این موارد، به تذکر دادن مأمور ساخته است. 🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
: @rahighemakhtoom ⭕️ 💠 رهاورد دین دو عید است که در هر دو عید، انسان، مهمان خدا بوده است! یکی، کسانی که به سرزمین مکه مشرف می شوند و احرام می بندند و در حالت احرام، فرشته گونه عمل می کنند که حاصل آن می شود «عید قربان»؛ در حقیقت عید قربان محصول آن مهمانی است که حاجیان در آن ضیافت، مهمان الهی هستند! و دوم ماه مبارک رمضان است که بعد از ضیافت یک ماهه، بنده به بارگاه الهی راه می یابد و از خدا عیدی می طلبد. 💠 در قنوت نه گانه نماز عید فطر، می گوییم، خدایا! آنچه به علی(ع) و اولاد علی(ع) عطا کردی، به ما نیز عطا کن و همچنین از خدا می خواهیم که صفت برجسته فرشتگان یعنی «کرامت» را به ما بدهد که انشاالله این همان عیدی باشد که خدا به ما بندگان عطا می کند! 💠 گرچه خدا رسماً تنها دو بار ما را به مهمانی خود دعوت می کند اما از طرف دیگر می فرماید هر وقت مرا به مهمانی خود دعوت کنید من می آیم؛ اگر انسان بندگی مرا بپذیرد و اگر به هیچ کس جز من تکیه نکند و اگر قلب شکسته پیدا کند، هر لحظه در این حالات بگوید «یا الله»، من دعوت او را می پذیرم و مهمان او می شوم. 🌀 در خطبه های نماز عید فطر ۹۶/۰۴/۰۵ حضرت آیت الله العظمی ☘️☘️☘️