eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📈 جهاد با نفس ⬜️ هنگامى كه تو از خودت متولد شدى، هنگامى كه به تولدى ديگر رسيدى، با اين تولد تازه و با اين ولايت ميمون، تو دو تا مى‏ شوى. تو صاحب دو من مى‏ شوى. منى كه بود، منِ مادر. و منى كه شد، من فرزند. ◻️ البته منِ مادر، خودش مجموعه ‏اى از من‏ ها ست. مجموعه ‏اى از احساس‏ ها و عاطفه ‏ها و نيرو ها ست. دنياى بزرگى است. بزرگتر از آنچه كه در روان‏شناسى آمده و در داستان‏ ها نقش بسته. ◻️ اين من بزرگ، اين من مادر، با اين فرزند، ناچار درگير است و از اين لحظه به بعد، لحظه‏ ى جهاد است. جهاد با نفس، مبارزه بانفس، يعنى همين دو تا شدن انسان و تولد دوباره‏ ى او. ◻️ مبارزه دو طرف مى ‏خواهد. جهاد دو طرف مى‏ خواهد. تو كه هنوز تولدى نيافته ‏اى، بيش از يكى نيستى و اين است كه مبارزه‏ اى ندارى. مبارزه معنا ندارد. مبارزه زمينه ندارد. ◻️ با شروع مقايسه ‏ها، همراه تكبيرها و در كنار شهادت‏ ها ست كه عشق جهت مى ‏گيرد و ايمان سر مى ‏گيرد و جهاد شروع مى‏ شود. ◻️ اين جهاد ميان تويى است كه متولد شده و ميان تويى كه توليد كرده و اين هر دو طرف همراه نيروها و آموزش‏ هايى هستند. نيروى من مادر، همان غريزه‏ ها و همان وابستگى‏ ها، همان طبيعت‏ها وعادت ‏ها ست و نيروى من دوم، همان عشقى است كه از غريزه‏ ها بوجود آمده. همان زمينه ‏هايى است كه اكنون تبديل شده. 📝 📚 کتاب صراط ، صفحه ۹۹ 🌐www.einsad.ir 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
:anger:عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. :low_brightness: دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد :low_brightness:تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom :point_down::point_down::point_down:
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 شرح و بررسی کتاب ( تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم ) 📼 جلسه پنجاه و چهارم * بهشت تجلی صفات و اعمال است * نهرهای بهشتی در قرآن * آب ، شیر ، عسل و شراب در بهشت * ظهور نفس مومن در آخرت * پاداش در قبال عمل یا جزای عمل؟ * نکته قرآنی، تفاوت " زوجه " و " اِمرَاه " * تاویل اسم حی * بهشتیان و جهنمیان از چه آبی می‌نوشند؟ * گذشته بد خود را چگونه جبران کنیم؟ * ماجرای متنبه شدن جوانی که قصد گناه داشت * ذکر شریف " یا اله العاصین " * شیطان، ما را مغرور و مایوس نکند * مقام آیت‌الله‌العظمی امیرالمومنین علی علیه السلام * محبت امیرالمومنین در عالم برزخ * چشمه مخصوص مقربین 📅99/01/27 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 شرح و بررسی کتاب ( تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم ) 📼 جلسه پنجاه و پنج * ادامه کتاب: داستان " جانبازی در رکاب مولا " * آثار طواف خالصانه * مظهر اسم " هو الغائب " * تاویل به چه معناست؟ * چه کسی به علم تاویل دسترسی پیدا می‌کند؟ * سن برزخی و سن دنیوی * بعد از ۷ قرن، در صفین جانباز شد * شخصیت‌های قرآنی را نماد ببینیم * قرآن را با این زاویه نگاه تلاوت کنیم * تعبیر خواب، تاویل مکاشفه * پیشنهادی به پژوهشگران * پیشنهاد به مطالعه آثار امام خمینی ره 📅99/01/28 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
46 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📼 قسمت: بیست و پنجم 🕑 زمان:9دقیقه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
46 ✅رمز و رازهای صحیفه سجادیه 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📼 قسمت: بیست و پنجم 🔅🔅🔅 📁 در آموزه های اسلامى، «طلب علم سلامت» ضروری ولازم شمرده شده است و سلامت آدمی موضوعی است که نه تنها در دانش پزشکی بلکه در دانش های گوناگون دیگری از علوم انسانی مانند جامعه شناسی ؛معرفت النفس و روان شناسی و حوزه بهداشت روانی نیز مورد بحث و گفتگوست. «سلامت» در ابعاد گوناگون آن خود هم کمال محسوب مى شود و هم مقدمه ای برای نيل به ساير کمالات است؛ «بهشتى شدن» و حرکت به سوی «سعادت »جز برای انسان های «سالم» ميسر نمى شود.البته منظور ما از انسان های سالم آنهایی نیستند که تنها از بعد جسمانی سالم هستند. از سوی ديگر حرکت در مسير خلافِ سلامت، موجب هبوط از مقام انسانى و فساد استعدادهای عالىِ موجود در نهاد انسان مى گردد. يكى از مهم ترين اقسام سلامت ، «سلامت معنوی» است. 📝 یادآوری چند نکته: ⏪ 1( داشتن سلامت بدنى لزوماً به معنای سالم بودن انسان نيست؛ یعنی نداشتن صحت و سلامت بدنى و حتى داشتن نقصِ عضو، به معنای نداشتن سلامتى نيست. ⏪ 2( به دليل احاطه و اشراف بعُد معنوی انسان بر بعُد مادی، سلامت معنوی تأثير به سزايى در سلامت جسمانى انسان دارد. ⏪ 3( سلامت معنوی که سلامت بعُد معنوی و باطنى انسان است- نيازمند حرکت های معنوی در جهت کمال و نيز تعادل در ابعاد و روابط انسانى است. ⏪ 4( سلامت قلب و عقل و تعامل درست آنها، نقش اساسى در رسيدن انسان به «سلامت بعُد معنوی» ايفاء مى کنند. ⏪ 5( «کم عقلى» يكى از بيماری های بعُد معنوی و باطنى انسان است. عدم رشد عقل، که موجب عدم تشخيص و تمييز حق و باطل است، انسان را گرفتار تاريكىِ جهل و در نتيجه افراط و تفريط مى کند. ... ⏪ 6( سلامت قلب موجب باز شدن «چشم قلب» و ايجاد «بصيرت» در انسان مى شود. ⏪ 7( بينايى چشم دل-که صفت قلب های سالم است- موجب «مشاهده حقایق و رؤيت حق» و درک «بهشت وجنۀ اللقاء »مى گردد. ⏪ 8( قلب ناسالم و آلوده، هيچ کدام از کارکردهای قلب سالم را ندارد. امراض قلبى، محصول آلودگى هايى همچون کفر و شرک و گناه و پیروی بی قید وشرط از نفسانیات و غرایز حیوانی است. 📜 نمونه هایی از اندیشه دچار بیماری عقلی که اسیر وهم؛مغالطه اختیال و خیال پردازی و آمیخته با شهوات است. عقل سکولارو عرفی که رضایت مردم (حالا حق باشد یا باطل را)بالاترین ارزش می داند 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📝 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۱ 💢 تربیت آمریکایی! 🗓جوانكى را ديدم كه به سبك فلان مجله مى‏ گويد كه من كمبود محبت دارم و كسى را مى‏ خواهم كه به من محبت كند. و باز به سبك همان مى‏ گفت كه كسى مرا درك نكرده، كسى مرا درك نمى‏ كند! خنديدم در حالى كه در درونم طوفانى بود. آرام گفتم برادر تو هنوز ظرفيت خودت را درك نكرده‏ اى. تو خودت را درك نكرده‏ اى و گرنه محتاج درك ديگران نبودى. و گفتم: كسى كه با اين همه محبت از خدا، كمبود محبت دارد، كسى كه محبت خدا او را پر نكرده، ديگر محبت چه كسى او را سرشار مى‏ كند؟! بيچاره تو كه درياى محبت را احساس نكرده‏ اى، با قطره‏ هاى به منت آلوده‏ى اين زن و فرزند و پدر و مادر چه مى‏ كنى؟ 🗓 ما نمى‏ دانيم كه حرف‏هامان به كجا مى‏ خورد و همين طور تقليد زده مى‏ گوييم، كمبود محبت داريم. ما كمبود محبت نداريم. ما محبت را نمى‏ شناسيم و جلوه‏هاى گوناگون آن را نمى‏ فهميم. خيال مى‏ كنيم مرگ پدر، مريضى مادر، تنهايى و بى‏ كسى و خوارى و ذلت، دليل بر كمبود محبت است. همين‏ها بزرگترين محبت‏ هاست كه مى‏ سازد، كه بارور مى‏ كند. مگر آمده‏ ايم كه با پدر بزرگ باشيم و دست مادر را بر صورت خود احساس كنيم. و مگر اين كمبودها خودش سرشار كننده نيست؟ 🗓ما هنوز نمى‏ خواهيم از اين تربيت آمريكايى صرف نظر كنيم. ما نمى‏ خواهيم ارزش عقده‏ ها را بفهميم؛ عقده‏ هايى كه اگر با شناخت و آگاهى تو تركيب شوند و اگر با رهبرى تو هدايت شوند، بزرگترين حركت‏ها را به دنبال مى‏ آورند. ما نصف راه را رفته‏ ايم كه سرشاريم، نصف ديگرش را بايد با آگاهى‏ ها و شناخت‏ هايى از خودمان و از دنيا تأمين مى‏ كرديم.ما خيال مى‏ كنيم كه آمده‏ ايم تا خانه بسازيم، بزمى بسازيم و همين كه خانه‏ مان راخراب مى‏ كنند و بزممان رابه هم مى‏ زنند ناله مى‏ كنيم و بانگ برمى‏ داريم كه مسلمانى نيست، كه خدا نيست. 🗓بى‏ خبر! بى‏ خبر! آنها مى‏ خواهند تو را بسازند و تو را آورده‏ اند كه بسازند و اين است كه بزمت را مى‏ سوزانند، كه خانه‏ ات را خراب مى‏ كنند، كه محبوب‏ هايت را مى‏ شكنند، كه مگر برخيزى. خرابت مى‏ كنند، تا آب شوى. ديوارهايت را مى‏ ريزند تا به وسعت برسى. 🗓و اين است كه تو بايد خودت بخواهى و طلب كنى و اگر نخواهى و كردند، شكر كنى و يا لااقل صبر داشته باشى كه بارور شوى، نه آنكه جزع بزنى و فرياد، كه فرياد خريدارى ندارد و در زير اين گنبد كبود، بازارى ندارد، كه دنيا با درد همراه است و با غم مخلوط و با رنج پيچيده‏... 📝 📚 کتاب صراط، صفحه ۱۲۱ www.zekraa.ir 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 علم دین 🔹 امروز كه 25 ذیقعده است «دحو الارض» است، از پربركت‌ ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید كه این روزه برای همه شما ـ ان‌شاء ‌الله ـ پربركت باشد. آنچه در جمع شما عزیزانی كه به رشته ‌های متنوع علوم اشتغال دارید و قابل طرح است این است كه گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یك سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «عِلْمُ‏ الْأَبْدَان» و «عِلْمُ الْأَدْیان» تقسیم كردند از سوی سوم، ولی جامع همه آنها هدفمند بودن علم و عالم است كه همه ما را می ‌تواند در كنار هم جمع بكند؛ یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می ‌تواند جمع بكند. 🔹 توضیح مطلب این است كه حدیث معروفی از وجود مبارك پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ‏ الْأَبْدَانِ»؛[1] علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسان هاست؛ نظیر طب و سایر علوم وابسته به آن و برخی از علوم مربوط به دین است، نه بدن؛ نظیر فقه و تفسیر و كلام و امثال اینها. اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبك دیگر معنا می‌ كنند؛ آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی ‌كنند، علم را با هدف ارزیابی می ‌كنند. آنها می ‌گویند اینكه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ‏ الْأَبْدَانِ» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست، آن كسی كه فقه و تفسیر می ‌خواند و می ‌نویسد برای اینكه به دنیا برسد، او «عِلْمُ‏ الْأَبْدَان» دارد؛ آن طبیبی كه می ‌كوشد مشكل جامعه را حل كند او «عِلْمُ الْأَدْیان» دارد، این نگاه كجا و آن نگاه كجا؟! همین حدیث است! همین جمله است! یك كسی درس فقه می‌ خواند برای فقه فروشی، تفسیر می ‌خواند برای تفسیر فروشی، این «عِلْمُ‏ الْأَبْدَان» دارد، یك وقت است نه درس علم طب خوانده كه مشكلات جبهه را حل كند، مجروحان جبهه را درمان كند، او «عِلْمُ الْأَدْیان» دارد. 🔹پس همین حدیث همین جمله وقتی به دست یك انسان سطحی نگر بدهید می‌ گوید این علم به ‌لحاظ موضوع تقسیم می‌شود، موضوع یا بدن است یا دین؛ وقتی به دست یك اهل حقیقت دادید می ‌گوید این حدیث را برابر هدف باید تقسیم كرد نه برابر موضوع، اگر هدف «نشر معارف الهی» باشد و «خدمت به جامعه» باشد علم دین است، اگر هدف تأمین معیشت خودش باشد و كیف و جیب خودش باشد علم بدن است. پس «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ‏ الْأَبْدَانِ» اگر منظور علم ادیان هدفمند بودن است این می ‌تواند همه ما را جمع بكند؛ یعنی موضوع و محمول معیار نیست، هدفمند بودن است! ممكن است كسی ادبیات بخواند و غرضش این باشد كه قرآن را بهتر بفهمد و بهتر معنا كند، یك وقت است طب می‌ خواند یا داروسازی می ‌خواند كه به جامعه انسانی و اسلامی خدمت بكند، یك وقت است فقه و اصول می ‌خواند كه به جامعه اسلامی و الهی خدمت بكند همه اینها دارای «عِلْمُ الْأَدْیان» است و این می ‌تواند حوزه و دانشگاه را با هم جمع بكند. وحدت حوزه و دانشگاه به «وحدت هدف» است، اگر همه ما به یك جا می ‌رسیم پس متحدیم. [1]. کنزالفوائد، ج2، ص107. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1386/09/15 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۵۷ ـ ۱۵۱ 📌صبر و استقامت برداشت ‏هایی از این آیات که باید سالکین الی اللّه به آن متوجّه باشند: ✅۱ – انبیاء و اولیاء خدا برای کتاب و تذکر نشانه ‏های خدا آمده ‏اند. ✅۲ – آنها برای نفس مردم و معرفی حقایق کتاب الهی مبعوث شده ‏اند. ✅۳ – آنها را که همان شناخت حقایق اشیاء است و مردم آنها را نمی‏ دانستند به مردم تعلیم می ‏دهند، آمده ‏اند. ✅۴ – آنها به مردم باید بگویند که اگر می ‏خواهید خدا شما را منظور کند باید به یاد او باشید و ‏های او را تشکر کنید و هیچ گاه نکنید. ✅۵ – اگر این کارها را کردید یعنی کتاب را یاد گرفتید و نشانه‏ های خدا را مشاهده کردید، نفس نمودید، حقایق کتاب را فهمیدید، در قلب تان علم و تابید، نعمت‏ های خدا را شکر کردید، از خواندن و گرفتن کمک گرفتید و در تمام ابتلائات نمودید از طرف پروردگار به شما بشارتی خواهد رسید و اینکه آنها مال خدا هستند و به سوی او بر می ‏گردند به آنها داده خواهد شد. ✔️از همه مهم تر در ردیف پیامبر اکرم صلی‏ الله ‏علیه ‏و‏آله و آل او تعالی بر آنها هم صلوات که رحمت خاص الخاص او است و نیز رحمت خاصش را که در معنی رحیمیّت گنجانده شده می‏ فرستد و نام آنها را در زمره شدگان وارد می‏ کند.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد 📌اسلام، ضد اعدام ترین مکتب 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (169) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 لطايف و اشارات ✅ 11- معيت و مغايرت سالكان با ديگران رهروان صراط مستقيم با ديگران معيتى دارند و مغايرتى ؛ معيت و همراهى آنان با پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحان است و مغايرت و جداييشان با مغضوبان و گمراهان و چون معيت و مغايرت (همراهى و جدايى ) ناسازگار و رو در روى يكديگر است، آنان كه سنت و سيرت غضب شدگان و گمراهان را برگزيدند، هرگز با نعمت يافتگان همراه نبوده، در نتيجه از سالكان صراط مستقيم نخواهند بود. ✅ 12- وحدت موصوف و كثرت اوصاف تقسيم انسانها به منعم عليهم، مغضوب عليهم و ضالين بدان معنا نيست كه منحرفان تنها همين دو صفت را دارند، بلكه آنان اسامى و اوصاف ديگرى نيز دارند كه در مقابل منعم عليهم قرار دارند؛ چنانكه تقسيم مزبور مقتضى تقابل مغضوب عليهم با ضالين نيست، بلكه هر منحرف از حقى، هم ضال است و هم به ميزان ضلالتش مورد غضب الهى است ؛ زيرا صراط مستقيم حق است و غير حق چيزى جز گمراهى نيست: فماذا بعد الحق الا الضلال. پس مغضوبان نيز از ضالين هستند؛ چنانكه گمراهان نيز مورد غضب خداوندند؛ مگر كسانى كه ضلالت آنها بر اساس قصور باشد، نه تقصير و يا بر پايه خطاى در اجتهاد باشد و اين در صورتى است كه اصل شرايط اجتهاد حاصل باشد؛ كه در اين گونه موارد، ضلالت هست، ولى غضب نيست. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (170) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 بحث روايى ✅ 1- معرفى نعمت يافتگان ▫ عن اميرالمؤ منين (عليه السلام): اى قولوا: اهدنا صراط الذين انعمت عليهم... و قال: هم الذين قال الله تعالى: و من يطع الله و الرسول فاءولئك مع الذين اءنعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اءولئك رفيقا (تفسير صافى، ج 1، ص 74 (سوره نساء، آيه 69 ) ▫ عن الصادق (عليه السلام ): قال: قول الله عزوجل فى الحمد: (صراط الذين اءنعمت عليهم )، يعنى محمدا و ذريته صوات الله عليهم (بحار، ج 10، ص 61) 👈 اشاره: آنچه در اين گونه احاديث ياد مى شود، از باب جرى و تطبيق است، نه تفسير مفهومى آيه. گذشته از آن كه خود اهل بيت عصمت (عليهم السلام ) همان راهى را مى پيموده اند كه انبياى سلف طى كرده اند؛ يعنى رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله و سلم و به تبع او اهل بيت طهارت (عليهم السلام ) تابع راهى بوده اند كه خداوند، انبياى گذشته را به آن راهنمايى كرده است، نه آن كه تابع انبياى گذشته باشند؛ چنانكه از آيه 90 سوره انعام استنباط مى شود. تطبيق منعم عليهم بر اهل بيت (عليهم السلام ) در روايات نيز از باب جرى است، نه تفسير و بيان معنا تا از آن انحصار استفاده شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت21:نکته های تفسیری آیه 17 سوره طارق ✅ فَمَهِّلِ‌ الْکَافِرِينَ‌ أَمْهِلْهُمْ‌ رُوَيْداً ▫ «مَهِّلْ»: مهلت بده. فرصت بده. «أَمْهِلْ»: مهلت بده. فرصت بده. ▫ «رُوَیْداً»: کمی. اندکی. مفعول مطلق تأکیدی، یا حال مؤکّده است. این واژه، مصدر و مصغّر رَوْد است. ▫ در این آیه، سه بار به رسول اکرم گوشزد شده است که در کار تبلیغ شکیبائی پیش گیرد تا درسی برای پیروان او و داعیان الی الله باشد، یکی از مصدر تمهیل و دیگری از مصدر امهال و سومی از مصدر مصغّر رَوْد، استفاده شده است. ✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور فرصت دادن به کافران عصر بعثت و پرهیز از نفرین و درخواست عذاب سریع براى آنان (فمهّل الکفرین أمهلهم رویدًا) 🔹 «مَهِّل» و «أمهِل» به یک معنا است; گرچه برخى گفته اند: «مَهِّل» فرمان به مهلت لحظه به لحظه و تدریجى است و «أمهل» فرمان به یک مهلت. تکرار فرمان با دو لفظ متفاوت - به گونه اى که دو فرمان مستقل به نظر آید - تأکید بیشترى به همراه دارد. 🔹 کلمه «رویداً» ممکن است، تصغیر «رَوْد» (مهلت دادن) باشد; یعنى، مهلت کوتاه و نیز مى تواند اسم فعل و به معناى «أمهل» باشد که براى سومین بار فرمان مهلت را تکرار کرده است. ✅ ۲ - خداوند، در صورت درخواست پیامبر(ص) از او، بى درنگ کافران را عذاب کرده و خواسته آن حضرت را اجابت مى کرد. (فمهّل الکفرین) 🔹 چنانچه بر خواسته پیامبر(ص) اثرى مترتب نمى شد، فرمان به مهلت دادن لغو مى نمود. ✅ ۳ - وعده خداوند بر مقابله به مثل با مکر کافران، کافى براى شتاب نورزیدن پیامبر(ص) در مورد درخواست کیفر براى آنان (و أکید کیدًا . فمهّل) 🔹 برداشت یاد شده، از حرف «فاء» در «فمهّل» استفاده شده است; یعنى، حال که از مکر خداوند درباره کافران آگاه شدى، با خاطرى آسوده به کافران فرصت ده; زیرا آنان هر چند در هر فرصت به مکر خود ادامه دهند، ولى مکر آنان مقهور مکر خداوند است. ✅ ۴ - خداوند در کیفر کافران، شتاب نمىورزد و به آنان مهلت مى دهد. (و أکید کیدًا . فمهّل الکفرین) ✅ ۵ - مهلت دادن به کافران، نمونه اى از مکر خداوند با آنان است. (و أکید کیدًا . فمهّل الکفرین) ✅ ۶ - خداوند، کافران عصر بعثت را به عذابى نزدیک تهدید کرد. (فمهّل ... رویدًا) دادن مهلت کوتاه به منزله تهدید به عذاب، پس از انقضاى مهلت است. ✅ ۷ - وجود شرایط مساعد براى اقدام سریع پیامبر(ص) به رویارویى با توطئه هاى کافران، در عصر بعثت (فمهّل الکفرین) 🔹 فرمان مهلت دادن، در صورتى به پیامبر(ص) داده مى شود که شرایط براى انجام عملى شتابزده علیه کافران فراهم باشد. ✅ ۸ - جدّى نگرفتن آیات قرآن و شوخى پنداشتن آن، از نشانه هاى کفر است. (و ما هو بالهزل ... فمهّل الکفرین) ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت 21:تفسیر صوتی سوره طارق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره طارق جلسه 4.docx
48K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 22 :تفسیر متنی سوره طارق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه چهارم ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 ذلیل ترین عبد ⏪ ما اگر بخواهیم فکر آزاد داشته باشیم باید جان ما آزاد باشد، برای اینکه جان بسته فکر آزاد ندارد، این شدنی نیست! مطلب عمیق علمی این است که کدام جان بسته است؟ چه کسی آزاد است و چه کسی برده است؟ آن را در خطبه نورانی وجود مبارک رسول خدا (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) مشخص کرد. فرمود آدم گناهکار برده است، هر گناهکاری! یک انسان معصوم یا عادل او آزاد است: «عَبْدُ الشَّهْوَةِ أَذَلُّ مِنْ عَبْدِ الرِّق‏»؛[1] آن کسی که می‌گوید هر چه دلم می‌خواهد می‌گویم و می‌کنم، آن کسی که هر چه را دید می‌طلبد، هر چه را شنید می‌طلبد، این کسی که تواند کنترل و رام کردن چشم و گوش خود را ندارد، او «عَبْدُ الشَّهْوَةِ» است که «أَذَلُّ مِنْ عَبْدِ الرِّق‏»، این کسی که از رومیزی و زیرمیزی نمی‌گذرد، این کسی که از چهارتا لقب نمی‌گذرد، این کسی که با دنبال بازی هست، این کسی که اگر چهارتا احترام کردند او هم تحویل می‌گیرد، این برده است; برده شهوت است یا برده غضب است یا برده مقام است، به نحو موجبه کلیه هر گناهکاری برده است، چرا؟ چون انسان وقتی گناه می ‌کند در برابر قانون خدا می ‌ایستد. ⏪ فرمود: ﴿مَا یؤْمِنُ أَکثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِکونَ﴾[2] بسیاری از مردم دارای شرک رقیق‌ هستند; منتها حالا خدا ﴿أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ﴾[3] است و می‌بخشد. فرمود مردم دو قسم‌ هستند «اکثری و اقلّی»، اکثری که مشرک‌ هستند حساب دیگری دارند، این مؤمنین دو قسم هستند اکثر مؤمنین مشرک هستند ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَکثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِکونَ﴾، چرا اکثر مؤمنین مشرک‌ هستند؟ از امام (سلام الله علیه) سؤال کردند چطور می‌شود مؤمن مشرک باشد؟ فرمود همین که بگویند: «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَکت‏»[4] اگر فلان کس نبود اوّل خدا دوَم فلان کس. «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَکت‏» یعنی چه؟ ذات أقدس الهی مدیر کل است ﴿رَبُّ الْعالَمینَ﴾[5] است «ربّ الارباب» است، همه را دارد اداره می‌کند صدر و ساقه عالم سپاه و ستاد اوست ﴿مَا یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّک إِلَّا هُوَ﴾[6] یک، ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ وَ الْأَرْضِ﴾[7] دو، بر اساس توحید افعالی هر فیضی که می‌رسد ﴿مَا بِکم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[8] خدا را شکر که به وسیله فلان شخص کار ما حل شد، نه اوّل خدا دوّم فلان شخص! خدا اوّلی نیست که دوّمی داشته باشد، نه «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَکت‏»! وقتی از امام سؤال کردند که چگونه می‌شود مؤمن مشرک باشد فرمود این‌طور می‌شود، این کسی که مواظب زبان خود نیست، می‌گوید اوّل خدا دوّم فلان شخص یا «لَوْ لَا فُلَانٌ لَهَلَکت‏». ⏪ «فتحصل» اینکه می‌بینید خیلی‌ها می‌گویند ما هر چه می‌خواهیم نماز شب بخوانیم نمی‌شود; راست می‌گویند چون بسته‌ هستند، هر چه می‌خواهیم جلوی زبانمان را بگیریم یا جلوی چشمان را بگیریم نمی‌توانیم راست می‌گویند چون بسته‌ هستند، باز که نیستند، آزاد نیستند. یک انسانی که در گرو است و بسته است این فکر آزاد ندارد، یک انسان بسته، بسته فکر می‌کند. [1]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج‏1، ص273. [2]. سوره یوسف، آیه106. [3]. سوره اعراف، آیه151. [4]. تفسیر العیاشی، ج‏2، ص200; الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج‏2، ص285; عدة الداعی و نجاح الساعی، ص99. [5]. سوره اعراف، آیه54; سوره قصص، آیه30; سوره غافر، آیه64. [6]. سوره مدثر، آیه31. [7]. سوره فتح، آیات4 و 7. [8]. سوره نحل، آیه53. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/04/30 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📎 روز یک شنبه ماه ذی قعده .....و سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذو القعده به هنگام سختى شديد گاه استجابت ، ✔️و براى روز يكشنبه اين ماه با فضيلت بسيار از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله روايت كرده:مختصر آن فضيلت اين است كه،هركه آن را بجا آورد، اش پذيرفته حق و گناهش آمرزيده مى شود،و طلبكاران او در از وى راضى گردند،و با ايمان از دنيا برود،و ايمانش از او گرفته نشود و قبرش وسيع و نورانى گردد و پدر و مادرش ازو او راضى شوند،و آمرزش حق نصيب پدر و مادر و فرزندان و نژاد او گردد،و روزى او توسعه يابد و فرشته در وقت مردن با او مدارا كند،و جانش را به آسانى بستاند، ✔️و كيفيت آن چنين است:روز يكشنبه غسل بجا آورد و وضو بگيرد و چهار ركعت بخواند،در هر ركعت «حمد»را يك مرتبه و سوره«توحيد»را سه مرتبه و «فلق»را يك مرتبه و «ناس»را يك مرتبه بخواند و پس از نماز هفتاد مرتبه كند.‌‌... 📚منبع:: الجنان ✅در صورت توفیق انجام به این مومنان را از دعای خیر خود بهره‌مند فرمایید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶۰ ـ ۱۵۹ 📌 #حقیقت الی باید حقایق و دلایلی را که از جانب خدای تعالی نازل شده نکند و تنها آنها را وسیله مردم قرار دهد و اگر بخواهد با دلایل و سخنانی که از طرف نازل نشده مردم را به تصوری خود برساند و مردم را منحرف کند بالاخره روزی می ‏رسد که و همه مردم او را لعنت کنند مگر آن که از این کار کند و آنهایی را که منحرف کرده از نجات دهد، کارهای گذشته ‏اش را کند و را بگوید که خدای تعالی در این صورت او را قبول می‏ کند زیرا فرموده من بسیار بسیار پذیر و مهربانم. . ‌.. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
مسابقه قرآن.pdf
470.8K
📚منبع آزمون: سوره های قیامت و انسان(عربی و ترجمه) (ترجمه آیت الله مکارم شیرازی) ⏰زمان آزمون: پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ ساعت: ۱۱صبح ثبت نام از طریق لینک زیر: Yavaranbabol.ir/1-5 🕋 یاوران نماز/ نهضت تفسیر قرآن @yavaranbabol
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 7 ⏪ 11. عزلت از دنيا و دنيا پرستان: 🔹 «فمن عقل عن الله تبارك و تعالي اعتزل أهل الدّنيا و الراغبين فيها و رغب فيما الوحدة عند ربّه و كان أُنسه في الوحشة و صاحبه في الوحدة و غناه في العيلة و معزّه في غير عشيرة»[ بحار، ج1، ص137.]؛ كسي كه از ناحيه خدا بهره عقلي برده است، از اهل دنيا و راغبان به آن اعراض مي‌كند و به آنچه نزد خداست، راغب مي‌گردد. در وحشت، مونس او، در تنهايي، ياور او، در تنگدستي (ثروت و)، غناي او و در غربت، عزّت بخش او خداست. 🔹 «حدّ العقل الإنفصال عن الفاني و الإتصال بالباقي»[ شرح غررالحكم، ج3، ص405.]؛ حدّ عقل، بريدن و جدا شدن از فاني (دنيا) و متصل شدن به باقي (آخرت) است. 🔹 «ردع النفس عن زخارف الدّنيا ثمرة العقل»[ همان، ج4، ص88.]؛ بازداشتن نفس از زيباييها و زينتهاي دنيا ثمره عقل است. 🔹 «الفرح بالدّنيا حمقٌ»[ همان، ج1، ص124.]؛ شادماني به دنيا و روي‌آوردن به آن، حماقت و كم خردي است. ⏪ 12. پشتوانه قبولي اعمال و افزايش آن: 🔹 «يا هشام! قليل العمل من العاقل مقبولٌ مضاعفٌ و كثير العمل من أهل الهوي و الجهل مردودٌ»[ بحار، ج1، ص138]؛ اي هشام! عمل كم از عاقل، مورد قبول است و دو چندان مي‌شود و عمل زياد از هواپرستان و جاهلان پذيرفته نمي‌شود. ⏪ 13. موجب استقرار علم در نهاد آدمي: 🔹 «العلم بالتعلّم و التعلّم بالعقل يعتقد»[ بحار، ج1، ص138]؛ علم، با تعلّم حاصل مي‌شود و تعلّم، با عقل مستحكم مي‌گردد. 🔹 «بالعقول تنال ذروة العلوم»[ شرح غررالحكم، ج3، ص221.]؛ به كمك عقل‌ها به قلّه علوم مي‌توان رسيد. ادامه دارد... ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 216 🔅🔅🔅 📈 پيام به برادران و خواهران ايماني مقيم آمريكا بسم اللّه الرحمن الرحيم و إيّاه نستعين ▪ خدمت برادران و خواهران ايماني مقيم آمريكا(دامت تأييداتهم العاليه)!با سلام و دعا و درخواست تعالي و تكامل تمام جوامع بشري، به ويژه مجامع ايماني، بالاخص جامعه مشتاقان قرآن و عترت(عليهم السلام)، ▪ توجّه شما مخاطبان گرانقدر به نكات آموزنده اي كه از منابع وحي الهي استنباط مي شود، جلب مي شود تا شايد استماع آنها ناجح و سودمند باشد. ⏪ يكم. انسان مسافر جهان اَبَد است و سيْر او با صَيْروُرت و تحوّلِ دروني همراه مي باشد و ره توشه اين سَفَر، علمِ صائب و عملِ صالح است، دانشي كه محقّقانه فراهم شود و در جان دانشمندِ متحقّق جلوه كند. ⏪ دوم. هرچه جداي از روح انسان است، عاريتي بيش نخواهد بود و قبل از آنكه انسان آن را رها نمايد، آن چيز انسان را ترك مي كند و او را تنها مي گذارد؛ بنابراين لازم است انسان كه مسافر به طرف خداست، بيش از هر چيزي به خداشناسي پرداخته و به انجام كاري كه رضاي خداوند در آن است، كوشا باشد. ⏪ سوم. قرآن كريم بهترين زادراهِ آخرت را پرهيزكاري معرفي كرده و انسان وارسته از تعلّقات مادّي را رستگار مي داند. ⏪ چهارم. قرآن مجيد تمام ذخائر ارضي را زينت زمين مي داند نه زيور انسان، و تنها چيزي كه آن را زيور جان بشري مي داند، همانا ايمان به خداوند است. اميد است همگان در پرتو تعليم قرآن و عترت(عليهم‌السلام) از وحدت، سعادت و تمدّن اصيل برخوردار باشيد. جوادي آملي 28/5/1377 🌱🌱🌱 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
📌 ضرورت تدبر در نگاه آیت الله خامنه ای ⏪ «بحمدالله امروز جامعه‌ی ما با قرآن مأنوس شده‌اند. البته ما به این قانع نیستیم؛ ما معتقدیم همه‌ی آحاد جامعه باید با قرآن ارتباط برقرار کنند، بتوانند قرآن را بخوانند، بتوانند قرآن را بفهمند، بتوانند در قرآن تدبّر کنند. آنچه که ما را به حقایق نورانی می‌رساند، تدبّر در قرآن است».[ قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در محفل انس با قرآن، ۱۹/۴/۱۳۹۲] ⏪ «دوستان سعى کنند در همه‏ ى اوقات -بخصوص در ماه رمضان- تلاوت قرآن را از یاد نبرند. قرآن نباید از زندگیتان حذف شود. تلاوت قرآن را حتماً داشته باشید؛ هر چه ممکن است. تلاوت قرآن هم با تأمل و تدبّر اثر مى‏بخشد. تلاوت عجله‏اى که همینطور انسان بخواند و برود و معانى را هم نفهمد یا درست نفهمد، مطلوب از تلاوت قرآن نیست؛ نه اینکه بى‏فایده باشد. ▪ بالاخره انسان همین‌که توجه دارد این کلام خداست، نفس این یک تعلق و یک رشته‏ى ارتباطى است و خودِ همین هم مغتنم است و نباید کسى را از اینطور قرآن خواندن منع کرد؛ لیکن تلاوت قرآنى که مطلوب و مرغوب و مأمورٌ به[چیزی که به آن دستور داده شده است.] است، نیست. ▪ تلاوت قرآنى، مطلوب است که انسان با تدبّر بخواند و کلمات الهى را بفهمد، که به نظر ما، مى‏شود فهمید. اگر انسان لغت عربى را بلد باشد و آنچه را هم که بلد نیست، به ترجمه مراجعه کند و در همان تدبّر کند؛ دوبار، سه‌بار، پنج‏بار که بخواند، انسان فهم و انشراح ذهنى نسبت به مضمون آیه پیدا مى‏کند که با بیان دیگرى حاصل نمى‏شود؛ بیشتر با تدبّر حاصل مى‏شود؛ این را تجربه کنید. لذا انسان بار اول وقتى مثلًا ده آیه‏ ى مرتبط به هم را مى‏خواند، یک احساس و یک انتباه[توجه، عنایت] دارد؛ بار دوم، پنجم، دهم که همین را با توجه مى‏خواند، انتباه دیگرى دارد؛ یعنى انسان انشراح ذهن پیدا مى‏کند. هر چه انسان بیشتر انس و غور پیدا کند، بیشتر مى‏فهمد؛ و ما به این احتیاج داریم. ▪ عزیزان من! کسانى که پایشان لغزید، خیلى از مواردش را که ما دیدیم، ناشى بود از عدم تعمّق در امر دین و معارف اسلامى؛ شعائرى بود، شعارهایى بود، احساساتى بود، بر زبانشان بود، اما در دلشان عمق نداشت… یکى از راه‌هایى که این عمق را در اعتقادات انسان، در مبانى فکرى انسان، در روح انسان، در ایمان انسان ایجاد مى‏کند، انس با قرآن است. ▪ بنابراین در زندگى حتماً قرآنِ با تدبّر را در نظر داشته باشید و نگذارید حذف شود».[ قسمتی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با هیئت دولت وقت، ۱۷/۷/۸۴] 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom