eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
782 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
توبه۱۰.mp3
13.58M
۱۰ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(117) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 💢تجلى قرآن ◽️تنزل اشيا از مكان يا مكانت بالا بر دو گونه است: يكى به نحو تجلى و ديگرى به گونه تجافى. تنزل اشياى مادى و جسمانى، مانند باران و ساير نزولات جوى از فضاى بالا، نه از مخزن غيب، به صورت تجافى است ؛ بدين معنا كه با فرود آمدن آن، جايگاه پيشين آن تهى (اجوف) مى شود و آن شى ء ديگر در بالا نيست. همان گونه كه وقتى در بالا، يعنى، در فضاى فوق بود در پايين حضور نداشت. ▫️اما تنزل قرآن، به نحو تجلى است بدين معنا كه با فرود آمدن، هرگز موطن اصلى خود را در عالم بالا رها و آن را تهى نمى كند، بلكه حقيقت آن همواره در موطن خود موجود است، ليكن جلوه و رقيقه آن نيز در مراحل نازلتر تحقق مى يابد، همانند تنزل دانش و انديشه عقلانى انسانى فرزانه كه از صحيفه جان او به صورت آهنگ گفتار يا نقوش نوشتار در فضاى خارج يا روى صفحه نگارش جلوه مى كند. در اين گونه موارد، هرگز مطلب عميق علمى از حوزه ذهن انديشور خارج نمى گردد، تا ذهن وى از آن خالى شود. ▫️قرآن كريم حقيقتى گسترده است كه مرتبه برين آن از دسترس انسانهاى عادى خارج و در مكانى والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم درآمده است، تا قابل گفتن، شنيدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهنى باشد: (انا جعلناه قرانا عربيا لعلكم تعقلون و انه فى ام الكتاب لدنيا لعلى حكيم). ▫️پس چنين نيست كه وقتى قرآن از لدن فرود آمد و در دسترس انسانها قرار گرفت، ديگر، مرتبه برين معارف آن در ام الكتاب يا كتاب مبين نباشد و همچنين مرتبه متوسط آن در دست فرشتگان حامل آن نباشد. 📃تذكر: چون معناى تنزل و تحدد به حد لفظ و تلبس به لباس كلميه ملفوظ و مسموع، براى برخى صعب است، فخر رازى با تكلف روبرو شده است ؛چنانكه صاحب المنار نيز، تصوير صحيحى از تنزل موجودهاى عينى و ملكى از مخزن غيبى و ملكوتى ندارد و اصل كلى مستنبط از آيه (وان من شى ء الا عندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم) مغفول مانده است. از اين رو آنان معناى انزال حديد و انزال ازواج هشت گانه انعام را همان انزال احكام متعلق به آنها پنداشته اند. =================== 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 30:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 17سوره عبس قُتِلَ‌ الْإِنْسَانُ‌ مَا أَکْفَرَهُ‌(17) ای کشته باد انسان (بی ایمان) که تا این حد کفر و عناد می‌ورزد! 🔅🔅🔅 ۱ - کافران، مورد غضب و نفرین خداوند و مشمول شدیدترین توبیخ هاى او هستند. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️فعل ماضى (قتل الإنسان) براى نفرین بکار رفته است. مفاد نفرین هاى خداوند توبیخ و تهدید است; زیرا معناى حقیقى نفرین، درباره او قابل تصور نیست. «ال» در «الإنسان» - به قرینه «فلینظر الإنسان...» در آیات بعد - براى ماهیت است و جمله «ما أکفره» نشان مى دهد که در نفرین «قتل الإنسان»، تنها کافران مد نظر مى باشند. ۲ - کشته شدن و مرگ، سزاوارترین فرجام براى کفرپیشگان (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️کفر در «ما أکفره» مطلق است و هر کفرى، حتى ترک عبادت را نیز شامل است. البته به قرینه آیات بعد - که به بیان تدبیر خداوند پرداخته و در مقابل منکران این حقیقت موضع گیرى کرده است - بارزترین مصداق مورد نظر از آن، انکار ربوبیت خداوند است. ۳ - منکران معاد، فرو رفته در کفر و در اوج پافشارى بر پندار باطل خویش است .(ما أکفره) ▫️از آیات بعد - که توجّه به مبدأ خلقت انسان را مقدمه توجّه به معاد در «ثمّ إذا شاء أنشره» قرار داده است - استفاده مى شود که آیه شریفه بر منکران معاد نیز قابل تطبیق است. مفاد جمله «ماأکفره»، تعجّب از رسوخ کفر در کافران است تا آن حد که به هیچ نحو زایل نمى شود. این تعبیر ممکن است، صیغه تعجب و یا استفهام باشد. ۴ - پافشارى کافران بر کفر خویش، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (قتل الإنسن ما أکفره) ۵ - بخش عظیمى از انسان ها - با وجود دلایل فراوان بر ربوبیت خداوند - همچنان بر انکار آن اصرار مى ورزند. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️نفرین «قتل الإنسان» عموم انسان ها و افراد را مى گیرد زیرا حرف «ال» در آن یا براى استغراق است و یا بر ماهیت دلالت دارد و جنس انسان مورد نفرین قرار گرفته است. از آنجا که در این موارد عموم حقیقى مراد نیست، چنین تعبیرى بیانگر کثرت چشمگیر افراد مورد نظر خواهد بود. ۶ - کفران نعمت، مایه استحقاق شدیدترین عقوبت ها است. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️مراد از «کفر» در «ماأکفره» ممکن است کفران نعمت هاى خداوند باشد که آیات بعد به بعضى از آنها اشاره دارد. نفرین «قتل الإنسان» در معناى عرفى آن - که بیان استحقاق شدیدترین عقوبت ها مى باشد - استعمال شده است. ۷ - کسانى که خود را از رهنمودهاى خداوند و تذکرات قرآن بى نیاز مى پندارند، کافر و سزاوار سخت ترین کیفرهایند. (قتل الإنسن ما أکفره) ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 31:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 18سوره عبس مِنْ‌ أَيِ‌ شَيْ‌ءٍ خَلَقَهُ‌(18) (نمی‌نگرد که) خدا و را از چه چیز خلق کرده است؟ 🔅🔅🔅 ۱ - خداوند، ترغیب کننده انسان ها به اندیشه و دقت در نخستین عنصر آفرینش خود (من أىّ شىء خلقه) ۲ - توجّه به ماده اولیه خلقت انسان و سیر پیدایش وى، مانع کفر به خداوند و قدرت او و زمینه ساز باور به معاد (قتل الإنسن ماأکفره . من أىّ شىء خلقه) ۳ - ماده اصلى در آفرینش انسان، ماده اى پست و ناچیز بوده است. (من أىّ شىء خلقه) ◽️استفهام در این آیه، براى تحقیر است. نکره بودن کلمه «شىء» نیز به قرینه سیاق آیات - که مراحل تکامل انسان از مرحله نطفه تا مرحله حشر را بر مى شمرد - مفید تحقیر است. ۴ - خداوند، خالق همه انسان ها است. (قتل الإنسن ... من أىّ شىء خلقه) ▫️فاعل «خلقه» خداوند است که سیاق آیه شریفه، از تصریح به آن بى نیاز ساخته است. ۵ - توجّه انسان به مراحل آفرینش خویش به دست خداوند، بازدارنده او از کفران نعمت هاى الهى (ما أکفره . من أىّ شىء خلقه) در برداشت یاد شده، مراد از کفر - در آیه قبل - کفران نعمت دانسته شده است. ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 32:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 19سوره عبس مِنْ‌ نُطْفَةٍ خَلَقَهُ‌ فَقَدَّرَهُ‌(19) از آب نطفه (بی قدری بدین صورت زیبا) خلقتش فرمود. 🔅🔅🔅 ۱ - خداوند، آفریننده انسان ها است. (خلقه) ۲ - انسان ها، از نطفه آفریده شده اند. (من نطفة خلقه) ۳ - نطفه در مقایسه با جسم کامل انسان، ناچیز و غیر قابل توجّه است. (من نطفة خلقه) ◽️نکره بودن «نطفة» مفید تحقیر است. بى اهمیت خواندن نطفه - با وجود حیرت آور بودن بافت آن - بیانگر اهمیت جسم کامل انسان است که در مقایسه با آن، تمام ویژگى هاى نطفه هیچ انگاشته مى شود. ۴ - توجّه انسان به پیدایش او از نطفه اى ناچیز، بازدارنده وى از کفرورزى به خداوند و قدرت او و مایه باور به معاد است. (ما أکفره ... من نطفة خلقه) ۵ - توجّه انسان به دوران نطفه بودن و ناتوانى هاى خویش در آغاز پیدایش، از میان برنده احساس بى نیازى از رهنمودهاى خداوند است. (أمّا من استغنى ... من أىّ شىء خلقه . من نطفة خلقه) ۶ - توانمندى هاى انسان و ویژگى هاى جسمى، اخلاقى و رفتارى او، داراى میزانى تعیین شده از سوى خداوند (فقدّره) ▫️حدّ نهایى و اندازه هر چیزى را «قدر» آن مى گویند (مقاییس اللغة). بنابراین، تقدیر; یعنى، اندازه و مقدار چیزى را مشخص ساختن. ۷ - خداوند، در پى آفرینش انسان از نطفه، او را توانمند و مهیّا براى رسیدن به مصلحت هاى خویش قرار داد. (من نطفة خلقه فقدّره) ▫️برخى از اهل لغت، ضمن بر شمردن معانى متعددى براى «تقدیر»، دقّت و تفکر در متعادل ساختن امور و مهیّا ساختن آنها را، از جمله معانى آن قرار داده اند (لسان العرب). «فاء» در «فقدّره» گویاى این است که مهیّا شدن انسان براى مصالح خویش، از آثار و پیامدهاى سیستم خلقت او است. ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(57) 🔆🔆🔆 27- شناخت اهداف ،راهبردها ، برنامه وابزارها فرهنگی دشمن(تهدید نرم) وَإِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُنَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتَبِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتَبِ وَ مَا هُوَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَمَا هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَيَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَهُمْ يَعْلَمُونَ‏ (آل عمران/78) وهمانا از ايشان (اهل كتاب) گروهى هستند كه زبان خود به خواندن كتاب (ودست نوشته‏ى خودشان چنان) مى‏چرخانند كه شما گمان كنيد آن از كتاب آسمانى است، در حالى كه از كتاب نيست و مى‏گويند: آن (چه ما مى‏خوانيم) از جانب خداست، در حالى كه از جانب خدا نيست وآنها آگاهانه بر خداوند دروغ مى‏بندند. 🔅🔅🔅 ☑ گمراه كنندگان، مقدّسات مذهبى و كتب آسمانى را دستاويز خود قرار مى‏دهند. «بالكتاب» ☑ التقاط، يكى از حربه‏ هاى زهرآگين فرهنگى دشمن است. «لتحسبوه من الكتاب» ☑ اگر دشمن زمينه‏ ى پذيرش انحراف را در شما ببيند، ادّعاهاى خطرناك‏ترى مطرح مى‏كند. «لتحسبوه من الكتاب ...يقولون هو من عنداللّه» ☑ بزرگ‏ترين خيانت به فرهنگ وعقيده ‏ى انسان، تحريفِ آگاهانه ومغرضانه‏ ى علما و خواصّ است. «يقولون على‏اللّه الكذب و هم يعلمون» ▫️👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_886448952.mp3
7.14M
🔹اشِدّاٰءُ عَلَی الکُفّارِ 💢 بخش‌های سانسور شده از خوش‌خُلقی پیامبر | ۲ 📎 فایل کامل صوتی این جلسه را می‎توانید از سایت دریافت نمایید 🌺 ویژه سالروز مبعث پیامبر اکرم ص ✅ @Aminikhaah@rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۴۲ ـ ۲۳ الی باید به مسائل زیر که از این آیات استفاده می شود توجّه داشته باشد: اوّل: در مرحله مستقیم آنچنان خود را بسازد که اگر لذّت بخش ترین برای او آماده گردد، اعتنا نکند و بلکه از آن فرار کند. چنان که حضرت علیه السلام انجام داد. دوّم: الی باید در مرحله مستقیم حرکت کند، هوای نفسش را زیر پا بگذارد، خدا را منظور نماید، نمک مربّی خود را ادا کند و بداند که به هیچ وجه موفّق نمی شود. سوّم: سالک الی اللّه در این است که تمایل جنسی در او باشد ولی آن را برای و نفس خود نماید. چهارم: الی باید بکوشد تا می تواند خود را در معرض قرار ندهد و اگر تصادفاً شد، بداند که خدای تعالی به هر وسیله ای که باشد او را از دیگران نجات می دهد. چنان که حضرت علیه السلام را نجات داد. پنجم: الی باید از مردمان زننده و ولو به بیفتد، دوری کند و با آنها زندگی نکند. ششم: الی باید به هر وسیله ای که هست و در هر کجا که میسر باشد، دیگران را به راه راست کند و از و بت پرستی دوری نماید. هفتم: الی باید کوشش کند که در تمام امور از خدا کمک بخواهد و به دیگران نشود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
D1737725T13667844(Web).Mp3
820.7K
📌رسولان الهی های کامل هستند. حجت الاسلام و المسلمین استاد حمید ملکی @ostad_maleki @rahighemakhtoom
روزهای و در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
حکمت 79 و 80 نهج البلاغه.mp3
1.58M
📚شرح و تفسیر حکمت ۷۹و ۸۰ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
شرح_صوتی_حکمت_۷۹_و_۸۰_و_۸۱.mp3
8.2M
📚شرح و تفسیر حکمت ۷۹تا ۸۱ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی (مدظله العالی) امروز در دیدار با وزیر کشور که مصادف با عید به شهر مقدس سفر کرده است، گفتند 💠 که در آیه "إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ" آمده است، همین است که به دست هر کسی داده شد نباید در آن کند؛ لذا حفظ و در جلوگیری از ها و همچنین قطع دست ها از اهم امور است، دلال غده سرطانی است و این گونه داخل کشور باید هر چه زودتر حل شود. 💠 نظام مقدس با می گردد، کسی که با حق است همیشه است، پایگاه ما حق است، و دشمنان با تکیه بر باطل، هیچ جایگاهی ندارند. @rahighemakhtoom
‌‌‌‌ 🌹ضمن تبریک (ص)، ابلاغ کننده وحی الهی، شما را دعوت میکنیم به شرکت در دوره دانشجویی ؛ إن شاءالله که امسال آغازی بر انس متدبّرانه با باشد. ‌‌‌ ‌‌📝 توضیحات تکمیلی و ثبت نام در پیش دوره: ‌▪️از طریق لینک Bio پیج مؤسسه: 🔗 @tadabor_ir ▪️و یا از طریق وبسایت مؤسسه: 🌐 tadabor.ir ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (ص) @rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
3.6M
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌بعثت ۱ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزهای و در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
7.5M
💢شرح دعای سوم (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ فِی الصّلَاةِ عَلَى حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ کُلّ مَلَکٍ مُقَرّبٍ دعای آن حضرت در طلب رحمت بر و تمام :) ⏺جلسه سوم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
📌برداشت از آیات ۶۲ ـ ۴۳ الی باید امور زیر را که برداشتی از این آیات است، مورد توجّه قرار دهد: 💢اوّل: الی باید نسبت به مردم و حتّی دشمنان، باشد، آنها را صحیح کند و نگذارد بی جهت به آنها ای وارد شود. 💢دوّم: الی باید اماره به سوء خود را با با نفس، به به نیکی تغییر دهد و این کار فقط با نفس انجام می گردد. 💢سوّم: الی باید بکوشد که اگر به قدرتی دست یافت، خود را مقهور آن قرار ندهد و بخصوص با و نزدیکانش صله رحم کند و نگذارد آنها از اعمال گذشته خود زیاد گردند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
1.81M
🔅🔅🔅 واژگان در قرآن 📌بعثت ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom