🔘 نظام بینالملل اسلامی؛ بدیل نظم موجود در روابط بینالملل
📌حجتالاسلام و المسلمین سیدسجاد ایزدهی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 اسلام با توجه به اینکه دین خاتم و دین جهانی است، طبعاً نمیتواند در داخل مرزهای خودش، محدود باشد بلکه باید برای نظام جهانی هم حرف و سخن داشته باشد که البته دارد و بر همان اساس ما نمیتوانیم نوع نگاه دین و فقه را برای نظام ادارۀ جهان نادیده بگیریم.
🔖 اما از آنجا که ما تاکنون بر اساس یک نگاه کلان، به امور نگاه نکردیم و عمدتاً سیاست خارجی را ملاک قرار دادیم، طبعاً باید یک نوع نگاه کلان حاکم بر جهان را هم ارائه و پیشنهاد کنیم، مبانی آن را هم تبیین کنیم تا در قبال نظم موجود جهانی که بر اساس نظام سلطه استوار است، نظامی جایگزین شود که این نظام مبتنی بر نظم دینی اسلامی و هنجارهای دینی و همچنین عدالت، فطرت و صلح و همزیستی بین کشورها خواهد بود.
🔖 این موارد بر ما حکم میکند که باید نگاهی به روابط بینالملل داشته باشیم، نوع ساختارهای نهاد بینالملل را بر اساس مبانی دینی تبیین کنیم و طبعاً بر همان اساس، نظم نوین و ساختارهایی را ارائه کنیم و کشورهای جهان را هم بر اساس یک منطقی گرد هم جمع کنیم که البته بدیل نظم موجود در حوزۀ روابط بینالملل خواهد بود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سیدسجاد_ایزدهی
🌐 @rouyeshandisheh
🔘 انباشت سیاستهای کلی باعث ازدسترفتن خاصیت آن شده است
📌دکتر مرتضی حاجیعلیخمسه در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 سیاستهای کلی نظام یک سند حقوقی است و باید آن بایستههای قانوننگاری حقوقی در آنها رعایت میشد. اما چون نسبت به آنها دید حقوقی حاکم نبود با یک دید دیگری نگارش شده، همین منجر به ابهامات متعددی در سیاستهای کلی نظام شده است.
🔖 ما آنقدر انباشت سیاستها داریم و آنقدر این سیاستها متعدد و متکثر شده که خاصیت خودش را از دست داده است؛ یعنی از آن جهتگیری کلانی که قرار بود بدهد، خارج شده است. ما الان داریم در هر موضوعی سیاست مینویسیم. این غلط است.
🔖 بنابراین سیاستها به موضوعات متعددی پرداختند و نسبت سیاستها با ما مشخص نیست و چون آن نگارش و ادبیات حقوقی درست رعایت نشده، از یک لفظ با یک برداشت میتوان یک قانونی را مغایر سیاستها دانست و همان قانون را با همان لفظ، ولی با یک برداشت دیگر، منطبق با سیاستها دانست.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مرتضی_حاجی_علی_خمسه
🌐 @rouyeshandisheh
🔘 حقوق بینالملل؛ امری ثانوی برای دولت اسلامی
📌حجتالاسلام دکتر ابراهیم موسیزاده در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖حقوق بینالملل یک امر ثانوی برای دولت اسلامی است و آرمان دولت اسلامی وجود حقوق بینالملل و روابط بینالملل نیست بلکه آرمان آن تحقق امت واحده است.
🔖 حالا ممکن است این آرمان تا روز قیامت هم استمرار داشته باشد و یا تا زمان برقراری دولت علوی مهدوی هم استمرار داشته باشد. اما آرمان اصلی دولت اسلامی امت واحده است.
🔖این حرکت در مسیر آرمان، بهمعنای نادیدهگرفتن واقعیتها هم نیست؛ یعنی ما نمیتوانیم بگوییم چون آرمان من تحقق امت واحده است، دیگر از همین حالا همۀ معاهدات و همۀ روابط و همۀ قواعد فسخ میشود و من هستم و زور و قدرت شمشیر. این آرمان خودش حرکت میدهد و به آن قواعد و حقوق بینالملل هم جهت میدهد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#ابراهیم_موسی_زاده
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ماهیت سیاستهای کلی نظام، فرامین رهبری است
📌دکتر حمید بالایی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 درمورد نهاد سیاستهای کلی نظام در قانون اساسی یک بحث حقوقی وجود دارد که ماهیت این نهادها چیست و ماهیت فرامین حضرت آقا در قالب سیاستهای کلی نظام در قانون اساسی شامل چهچیزهایی میشود.
🔖 ما در قانون اساسی کشورهای مدرن، چیزی بهعنوان سیاستهای کلی آن نظامها در فضای قانون اساسی که دارند، نمیبینیم. البته یک ادبیات رایجی در حوزۀ علوم سیاسی بهعنوان سیاستهای راهبردی مطرح است و بهنوعی سیاستهای لیبرال دموکراسی در حوزۀ اقتصاد، سیاست خارجه، نظام دیپلماسی و... همیشه یک سیاست راهبردی واحد بوده است.
🔖 اما ما در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این سیاستگذاری را به یک نهاد حقوقی با حدودوثغور مشخص و با یک الزامآوری تبدیل کردیم. به عبارت دیگر بنده ماهیت سیاستهای کلی را به فرامین رهبری، تفسیر میکنم و فرامین رهبری هم دارای اعتبار درجۀ اولی از حیث اعتبار در قوانین و در سلسلهمراتب قوانین است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#حمید_بالایی
🌐 @rouyesh_andisheh
📢 فراخوان یادداشت علمی
✍️ ماهنامه #رویش_اندیشه از همۀ صاحبنظران، پژوهشگران و نویسندگان در عرصۀ #اقتصاد دعوت میکند آثار خود را به این نشریه ارسال نمایند.
✴️ محورهای موضوعی:
🔹 ماهیت تورم و عوامل بروز آن
🔹 کانالهای تأثیر جهشهای نرخ ارز بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔹 مشکلات نظام عرضۀ کالا و خدمات و اثر آن بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔹 تأثیر مسائل نظام بانکی بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔹 اثر ورود درآمدهای نفتی در بودجه و تأثیر آن بر بروز تورم در اقتصاد ایران
🔳 راههای ارتباطی و ارسال #یادداشت:
📧 rouyeshandisheh@gmail.com
🆔 @rouyesh_andisheh
🔘 نگاه ابزاری آمریکا به حقوق بشر
📌دکتر احمد مومنیراد در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖نگاه آمریکا یک نگاه ابزاری به حقوق بشر است.
🔖 آمریکا تمام کشورها را به دو دستۀ «له آمریکا» و کشورهای «علیه آمریکا» تقسیم کرده است. کشورهای با آمریکا و کشورهای مقابل آمریکا. کشورهای همسو و وابسته به آمریکا از هرگونه انتقادی در حقوق بشر داخلی خود از ناحیۀ آمریکا مصون هستند؛ یعنی اجرای حقوق بشر در این کشورها به هرگونه که باشد از نظر آمریکاییها پسندیده است.
🔖 اما راهبرد ایالات متحده با کشورهایی که با آمریکا همسو نیستند بهشکل دیگری است. در این کشورها کوچکترین اقدام مخالف حقوق بشر با بزرگنمایی، جاروجنجال و هیاهو بیان میشود.
🔖 جمهوری اسلامی ایران در منطقۀ غرب آسیا، دارای استانداردهای حقوق بشری بالایی است و تفاوت معناداری در رعایت موازین حقوق بشر بین ایران با عربستان و سایر کشورهای منطقه وجود دارد. اگر در کشورهای منطقه غیر از ایران نقض حقوق بشر حتی بهصورت گسترده رخ دهد راهبرد آمریکا، سکوت مطلق است اما یک امر کوچکی را در ایران بسیار بزرگنمایی میکنند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#احمد_مؤمنی_راد
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 سیاستهای کلی نظام؛ اهرم فشار در حوزۀ نقشۀ راه و مسئلهمحوری
📌دکتر مهدی مقدسی در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 اهمیت سیاستهای کلی نظام در اینجا است که میتواند کل نظام حکمرانی جمهوری اسلامی را مدیریت کند و تبدیل به نقشۀ راه شود.
🔖 متأسفانه در هرم قوانین جمهوری اسلامی، سیاستهای کلی نظام درست دیده و تبیین نشده است. حقوقدانان ما حتی حقوقدانان حزباللهی ما هم نسبت به سیاستهای کلی نوعاً بیاعتنا هستند. حتی برخی از آنها هم که بااعتنا هستند، میگویند سیاستهای کلی جنبۀ ارشادی و توصیهای دارد، نه جنبۀ مولوی.
🔖 این در حالی است که مقام معظم رهبری یک عبارتی دارند که در آن بیان میکنند مجلس موظف است طبق سیاستهای کلی نظام، مصوبه بگذارد؛ یعنی ایشان الگو و شاخص را سیاستهای کلی میدانند و بعد اشاره میکنند که مجلس باید سیاستهای کلی را مقابل خود بگذارد و تبدیل به قانون کند.
🔖 سیاستهای کلی نظام یک اهرم فشار بهشدت قوی و بهشدت مهم هم در حوزۀ نقشۀ راه و هم در حوزۀ مسئلهمحوری است و بهشدت قدرتمند است. این سیاستها در حال حاضر نیازمند حمایت و مطالبه هم از جانب سیاستگذاران و هم از جانب مجریان و ناظران و هم از جانب جریانهای نخبگی، خبرگی و دانشجویی است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مهدی_مقدسی
🌐 @rouyesh_andisheh
May 11
🔘 تعامل دیوان عدالت با دستگاههای اجرایی در راستای صیانت از حقوق مردم
📌دکتر علیمحمد فلاحزاده در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖نظام عدالت اداری حلقههای مختلفی دارد؛ اولین حلقه، حلقههای قبل از نظارت قضایی است که مربوط به خود قوۀ مجریه میشود و باید آیین تصمیمگیری اداری اصلاح و منصفانه شود تا اینکه حلقۀ آخر نظام عدالت اداری پالایش و ورودی دیوان هم کم شود.
🔖اینکه ما صرفاً بهدنبال این باشیم که به هر نحوی ورودی دیوان عدالت اداری را کم کنیم، این یک آفت است و باعث تضییع حقوق مردم میشود.
🔖 برای کاهش ورود پرونده در دیوان، تنها نباید بهدنبال راهکار در خود دیوان باشیم. بلکه باید با خود دستگاه اجرایی توافق کنیم تا پرونده کم وارد شود.
🔖تعامل دیوان با دستگاههای اجرایی باید به این صورت باشد که به دستگاه اجرایی در راستای حاکمیت قانون فشار بیاورد که حقوق مردم را رعایت کند و از ورودی پروندهها در دیوان کاسته شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#علی_محمد_فلاح_زاده
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 بخشی از مقولۀ بیحجابی بهخاطر افول معنای زندگی در جامعه است
📌دکتر سجاد مهدیزاده در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 همۀ ما میل داریم که موردتوجه قرار بگیریم؛ حتی یک کودک. کودکی که لجبازی میکند و گلدانی را میشکند بهخاطر این است که به خواستهاش توجهی نمیشود. او هم میخواهد دیده شود؛ حال به هر قیمتی.
🔖 این مسئله در همۀ انسانها وجود دارد اما در زنها بروز بیشتری دارد. اصولاً صفت تبرّج در زنان بیشتر از مردان است. حتی در روانشناسی هم گفته میشود که این زن است که دوست دارد بیشتر موردتوجه قرار گیرد و شکل جلبتوجه هم برای او متفاوت است.
🔖 در بحثهای معنای زندگی هم که در این فرهنگ مطرح میشود، اشاره میشود که وقتی معنای زندگی در جامعهای افول پیدا میکند و مردم برای آنکه بتوانند حس خوبی داشته باشند و احساس کنند که معنایی در زندگی خود دارند، سعی میکنند که دیده شوند.
🔖 بهنظر من مقولۀ بیحجابی در ایران و بسیاری از کشورهای مختلف لزوماً جنسی نیست؛ بلکه بخشی از آن بهخاطر مسئلۀ بیمعنایی و تبرّج است و بخشی دیگر هم بهخاطر اینکه میخواهند زیباتر باشند و دیدهشدن برای آنها مهم است به این مسئله رو میآورند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سجاد_مهدی_زاده
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 فقه باید از حالت مسئلهمسئله بودن خارج و به مجموعهای از قواعد تبدیل شود
📌آیتالله محمدحسین ملکزاده در گفتوگو با ماهنامه رویش اندیشه؛
🔖 ما بهدنبال آن هستیم که فقه از حالت مسئلهمسئله بودن، خارج شود و به مجموعهای از قواعد تبدیل شود؛ یعنی ما مسائل فراوانی را ذیل یک قاعده تجمیع کنیم و این قاعده را بهدست فرد میدهیم و البته مسائلی را هم بهعنوان مثال برای او ذکر میکنیم که متوجه شود قاعده چگونه تطبیق میشود؛ اما او دیگر، قاعده را بهطور کامل فراگرفته و میتواند آن را بر موارد و مصادیقش تطبیق نماید.
🔖 اگر شما قواعد فقهی را یاد گرفتید، تنها کافی است که انطباق موضوع یک قاعدۀ فقهی بر مسئلۀ موردنظرتان را کشف نمایید، آنگاه بدون فوت وقت و بدون نیاز به اجتهاد و صرفاً با تطبیق موضوع بر مصداق، حکم مسئله را هم به دست میآورید.
🔖 در بحث روابط بینالملل، مشهورترین قاعدهای که وجود دارد، قاعدۀ نفیسبیل است. اگر یک مدیر در عرصۀ روابط خارجی یا یک دیپلمات با قاعدۀ نفیسبیل بهدرستی آشنا شد، دیگر لازم نیست در هر رابطهای که با بیگانگان برقرار میکند یا قراردادی که با خارجیان میبندد، حکم آن را از دفتر مراجع تقلید استفتا کند.
🔖 در اینجا مدیر خود میفهمد که بر اساس مفاد قاعدۀ نفیسبیل، طبق نظر اسلام، آن نوع قرارداد و آن نوع رابطهای که موجب سلطۀ بیگانگان بر ما شود و باعث شود که تمشیت امور مسلمین بهدست بیگانگان بیفتد، مردود و غیرقابلپذیرش است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدحسین_ملک_زاده
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مأنوسسازی؛ مرحله ای مهم در تربیت دینی
📌 دکتر حمید حبشی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 کارکرد تربیت دینی سه مرحله دارد. مرحلۀ اول مأنوسسازی و فضاسازی است. مرحلۀ دوم آموزش است و مرحلۀ سوم تکلیف.
🔖 غفلت بسیاری از خانوادهها در این است که مراحل اول و دوم را رها میکنند و وقتی به مرحلۀ تکلیف میرسند، مایل هستند که آن حُجب دینی به فرزندشان اعمال شود؛ یعنی فرد مأنوس نشده، یاد هم نگرفته و الان میخواهد آن را انجام دهد.
🔖 اگر مراحل مأنوسسازی و فضاسازی و مراحل یاددهی و آموزش طی شده باشد، فرد با قصد و اقناع وارد انجام عمل میشود و آن وقت تکلیف را بهخوبی بهجا میآورد و حتی به حسنات آن رفتار، به مستحبات آن و به رسالات ناشی از آن رفتار هم توجه میکند.
🔖 حال آن چیزی که میتواند فرد را در این مسیر کمک کند، این است که بتواند همواره از بدو تولد تا بزرگسالی بر روی مأنوسسازی و رفتارهای دینی خود کار کند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#حمید_حبشی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 آسیبشناسی نظام قانونگذاری کشور با ارزیابی آثار قوانین
📌 دکتر محمدعلی فراهانی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 ما نهتنها برای ابتکار قانونگذاریمان هیچ مبنایی برای نیازسنجی نداریم، از آنطرف هم هیچ سازوکاری برای ارزیابی قوانین و مقرراتی که گذاشته شده وجود ندارد؛ یعنی یک سازوکار نظاممندی وجود ندارد که بیاید و آثار هنجارگذاریهای ما را که در قالب قانون یا مقرره میشود را ارزیابی کند.
🔖 ممکن است یک موضوعی شاید موضوع جدی برای کشور نباشد، اما آن جریان رسانهای که در کشور حاکم است، آن موضوع را به اولویت اصلی کشور تبدیل میکند و بعد هم در دستورکار مجلس قرار میگیرد و بر پایۀ آن، قانون وضع میشود و در دستور کار دولت قرار میگیرد و برای آن مقررهگذاری میشود و هیچ نظام سنجه و ارزیابی در این بین وجود ندارد.
🔖اگر ما بتوانیم آثار قوانین را ارزیابی کنیم، میتوانیم بفهمیم که کجا خلأ وجود دارد و در کجا یک قانون به نظام حقوقی و اجرایی کشور آسیب میزند و یا در کجا یک قانون بهخوبی عمل میکند تا تقویت شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدعلی_فراهانی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 فرهنگ غالب بر ذهنیت زنان جامعۀ ایران عفاف و پوشیدگی است
📌 دکتر سینا کلهر در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 علیرغم همۀ تغییر و تحولاتی که در حجاب و پوشش صورت گرفته، فرهنگ غالب بر ذهنیت زنان جامعۀ ایران عفاف و پوشیدگی است.
🔖 اگر ما الان از حجاب صحبت میکنیم، طرف دیگر آن بیحجابی نیست بلکه حجاب عرفی است. درست است که حجاب عرفی مبنای شرعی ندارد اما زن ایرانی به اسم بیحجابی و بدحجابی و اینکه گناه است آن لباس را نمیپوشد؛ بلکه کاملاً آن را حجاب میداند هرچند که از نظر ما پوشش این زن منطبق با حجاب شرعی نیست.
🔖 به نظر من راهحل اساسی برای این مسئله، تندادن به تنوع پوشش است. ممکن است ظاهر این حرف ساده باشد اما بسیار راهگشاست.
🔖 بهلحاظ الگوی پوششی بهشکل رسمی باید واقعاً یک بازنگری داشته باشیم که البته با استانداردهای شرعی هم مطابقت داشته باشد و البته که بهشکل عینی و عملی هم باید این پوشش ارزان، بهصرفه و زیبا باشد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سینا_کلهر
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 حدود و ثغور قانونگذاری نیازمند به تدبیر واحد و مدیریت کلان در جامعه است
📌 حجتالاسلام والمسلمین دکتر محمدجواد ارسطا در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 در تبیین حدود و ثغور قانونگذاری، هر موضوعی که نیازمند به تدبیر واحد و مدیریت واحدی باشد، در محدودۀ قانونگذاری قرار میگیرد.
🔖 اگر تدبیری در قانونگذاری صورت نگیرد، هرجومرج به وجود میآید؛ یعنی همان چیزی که آقایان فقها به آن اختلال نظام میگویند و موجب از بینرفتن مصالح عمومی میشود.
🔖 بنابراین حدود و ثغور قانونگذاری و موضوعاتی که حکومت اسلامی باید در آنها اقدام به وضع قانون کند، هر موضوعی است که نیازمند به تدبیر واحد و مدیریت کلان در جامعه باشد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#محمدجواد_ارسطا
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 تربیت سالم فرزندان؛ مهمترین راهکار در مواجهه با بروز شبهات
📌 حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا مهکام در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖ممکن است سؤالی پیش آید که چرا بعضی از بچهها دچار شبهه نمیشوند؟ علت آن در تربیت سالمی است که روی آنها صورت گرفته است. مثل این است که بگوییم چرا بعضی افراد کمتر مریض میشوند؟ چون از همان ابتدا بدنشان بهدلیل مراقبت کافی از یک نحوه سلامتی برخوردار است.
🔖 اگر مادر و پدر اولاً خودشان رفتارهای سالمی داشته باشند؛ ثانیاً شکلدهی رفتار کودک از همان ابتدا بهصورت غیرمستقیم در مسیر حجاب قرار بگیرد و ثالثاً توضیحدادن فلسفۀ حجاب از بدو ورود به سن تکلیف در فرزند صورت بگیرد که البته متناسب با درک و فهم او باشد، نه شبهه شکل میگیرد و نه چالشی در مسئلۀ حجاب برای او پیش میآید و اگر هم شبههای پیش بیاید، برای او در داخل هضم میشود.
🔖 بنابراین در اینجا سه مثلث تشکیل میشود که عبارتاند از: الگوپذیری، فلسفۀ حجاب و عادت. در این مثلث یک طرف آن عادتدهی از بچگی است. یک طرف آن الگوگیری از فرد محبوب الگو است که افراد بهسادگی از کسی الگو نمیگیرند و یک طرف دیگر هم عقلانیت است.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#رضا_مهکام
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 مردمسالاری دینی، متناسب با فضای بینالمللی و تجربۀ بشری است
📌 دکتر یحیی فوزی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 قاعدهای در فقه است که بیان میکند «الناس مسلطون علی اموالهم و انفسهم»؛ یعنی مردم بر اموال و نفوس خود مسلط هستند. شما میتوانید از همین قاعده بحث تعیین سرنوشت را استنباط کنید.
🔖 بحث دیگری هم وجود دارد که بیان میکند که حضور مردم در حکومت مقدمۀ واجب برای تشکیل حکومت است. یعنی اگر شما قائل به حکومت اسلامی باشید، حکومت که بدون مردم شکل نمیگیرد و لذا خود حکومت واجب است و از نظر فقه مقدمۀ واجب هم که حضور مردم است واجب است و بر اساس این مطلب از این بحث حمایت میکنند.
🔖بنابراین بحث دموکراسی و مردمسالاری دینی و جایگاه مشارکت مردم که در آن جایگاه برجستهای است، سابقۀ تاریخی دارد و متناسب با فضای بینالمللی و تجربۀ بشری است و بنیانهای قوی نیز در دین و فقه و کلام شیعی دارد و به خاطر همین هم هست که رهبران انقلاب کاملاً از این ایده دفاع کردند و بحث مشارکت سیاسی را در ایران دنبال کردند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#یحیی_فوزی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 قوانین مجلس به جای طرحمحوری باید لایحهمحور باشند
📌 دکتر سیدحسین میرمحمدصادقی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 مشکل ما این است که قوانین بهشکل تخصصی و همهجانبهنگر تصویب نمیشود. بلکه فرضاً مسئلهای پیش میآید و ما فکر میکنیم آن مسئله را میتوانیم با وضع قانون حل کنیم؛ در حالی که بسیاری از امور باید خارج از محدودۀ قانون و با ابزار دیگری حل شود.
🔖 البته اینکه چرا قوانین ما تخصصی نیست را باید در موردش کنکاش کرد که چه دلیلی دارد. بهنظر من یک دلیل آن این است که عمدتاً قوانین طرحمحور بوده است؛ یعنی فقط ۱۵ نمایندۀ مجلس، طرحی را امضا میکنند و این را ارائه میدهند و وقت مجلس هم گرفته میشود و اگر هم تصویب شود، ممکن است دارای اشکالات و غلطهای مختلفی باشد.
🔖 در حالی که به نظر میآید بهتر است قوانین ما لایحهمحور باشد؛ یعنی دولت و دستگاه قضایی لوایحی را تدوین کنند و به مجلس بدهند.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#سیدحسین_میرمحمدصادقی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 سبک زندگی عفیفانه برنامۀ جامعی برای تمامی ابعاد زندگی مادی افراد دارد
📌 دکتر ابوالفضل اقبالی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 حجاب صرفاً پوشیدن چادر در انظار عمومی جامعه نیست بلکه مؤلفههای دیگری دارد که حجاب چشم و حجاب رفتار و... را هم شامل میشود. وقتی شما پوشش را بهطور کامل رعایت کنید اما دسترسی راحت به گفتگو با نامحرمان در فضای مجازی داشته باشید، این دیگر حجاب نیست.
🔖 قاعدتاً باید یک سطح زندگی عفیفانهای طراحی شود که بهنوعی برای تمامی ابعاد زندگی مادی و جنسی افراد برنامه دارد؛ مثلاً درمورد تربیت جنسی بچهها، درمورد تربیت جنسی افراد، درمورد نحوۀ ازدواج آنها و سبک ازدواجکردنشان و در تمام اینها سبک زندگی عفیفانه ورود دارد و دارای بحث و نکته است.
🔖 ایدۀ محوری زندگی عفیفانه هم این است که عفاف را نباید به حجاب تقلیل داد و حجاب را هم نباید به لباس تقلیل داد. در زندگی عفیفانه سبک غذاخوردن تعریف دارد و از آنطرف هم پوشیدن چادر برای خود تعریف دارد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#ابوالفضل_اقبالی
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 گفتمانسازی، گامی مهم در تحقق سیاستهای کلی نظام است
📌 حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 مسئلۀ اجرای سیاستهای کلی نظام مثل خیلی از موارد دیگر یک مسئلۀ چند لایهای و چند وجهی است و حداقل سه لایه دارد.
🔖 لایۀ اول آن دستگاه عاقلهای است که خروجی آن سیاستهای کلی است که تصمیمسازی در این دستگاهها صورت میپذیرد.
🔖 لایۀ دوم آن دستگاه مجری سیاستها است که در حال حاضر عمدتاً متوجه دولت است؛ هرچند قوۀ قضائیه و قوۀ مقننه هم در سهم خودشان نقشآفرین هستند.
🔖 لایۀ سوم که به آن کمتر توجه میکنیم این است که فرض کنید این دستگاههای سیاستگذار بر اساس اقتصاد مقاومتی عمل میکنند و در این زمینه توجیه هستند.
🔖 بنابراین گام دیگری که ما برای تحقق این سیاستها نیاز داریم، گفتمانسازی در مورد سیاستهای کلی است و گفتمانسازی به این معنا است که این سیاستها باید به باور عمومی آن کنشگرانی که در صحنه باید حامل اجرای آن سیاستها باشند تبدیل شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#علیرضا_پیروزمند
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 ارزیابی آثار مقرراتگذاری،گامی مهم در جهت پاسخگوکردن دولت است
📌دکتر مسلم آقاییطوق در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 یکی از راههای مهم پاسخگوکردن دولتها، بهکارگیری ارزیابی تأثیرات مقرراتگذاری است و هنگامی که شما این کار را انجام دهید، طبیعتاً منجر به ارتقای پاسخگویی هم خواهد شد.
🔖 اگر شما بهدرستی ارزیابی آثار را انجام دهید، باعث ارتقای همکاری میان نهادهای مختلف دولت و ایجاد فهم مشترک خواهید شد.
🔖 دلیل آن هم این است که وقتی شما میخواهید آثار یک مقرره را بررسی کنید، باید از وزارت اقتصاد، سازمان محیط زیست، وزارت رفاه و کار و وزارت کشور کمک بگیرید و لذا تقریباً بیشتر نهادها در جریان ارزیابی تأثیرات درگیر میشوند و این باعث ایجاد همکاری خواهد شد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#مسلم_آقایی_طوق
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 تفاوت اقوام و فرهنگها؛ ظرفیتی برای پوشش محجوب
📌 دکتر عبدالکریم خیامی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 تفاوت فرهنگها در پوشش حتی در فقه ما هم موردتوجه قرار گرفته است، بهطوری که میبینید مثلاً گفته میشود در برخی از قومیتها، اگر شرایط بهگونهای باشد که مثلاً مقولۀ پوشش متناسب آن چیزی که شما میخواستید نباشد، آنجا حتی موضوع امر به معروف و نهی از منکر یا حتی حکم حجاب متناسبسازی میشود.
🔖 تنوع در پوشش، تنوع در سبک زندگی و در مُد. تنوع و مد فینفسه اشکالی ندارد. اشکال آنجا پیش میآید که رهبرانِ مد و لباس بیگانه و دینستیز باشند. یکی از منابعی که ما میتوانیم از آنها شیوههای گوناگون پوشش مقبول، محجوب و متنوع ایجاد کنیم، همین پوششهای فرهنگهای قومیتی مختلف است.
🔖 ما باید بتوانیم که با استفاده از ظرفیت چندقومیتی کشور، تنوع بسیار بیشتر از چیزی که الان هست را برای محجّبهبودن فراهم کنیم که زنان ما بتوانند ضمن اینکه حدود شرعی حجاب را رعایت میکنند، با بازار بسیار متنوع و رنگارنگی از مدها و سبکهای مختلف پوشش موجه مواجه شوند و خیالشان هم راحت باشد که استفاده از هریک از این پوششها، باعث انگشتنمایی هم نشود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#عبدالکریم_خیامی
🌐 @rouyesh_andisheh
📌 افکارسنجی؛ سنجش واقعیت یا شکلدادن به آن؟
📌 دکتر ابراهیم برزگر در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖پایش افکار عمومی توسط نهادهای وابسته به جناحهای مختلف انجام میشود و چون در این مسئله ذینفع هستند، به جای آن که افکارسنجی کنند، قصد افکارسازی دارند.
🔖یعنی بیش از آنکه دغدغۀ افکارسنجی به معنای کار علمی داشته باشند و واقعیت را آنگونه که هست ببینند، کوشش میکنند که واقعیت را به گونهای شکل دهند که میخواهند و دوست دارند که باشد.
🔖 متأسفانه در فرآیند انتخابات ایران، بهویژه از زمان گسترش شبکههای اجتماعی، متغیر دخالت خارجی بهطور جدی وارد شده است.
🔖 همچنین آنان به طور کاذب میگویند که آراء فلان نامزد بالا رفته و این مسئله در ادبیات ما به عنوان مارپیچ افکار عمومی شناخته شده؛ به این معنا که یک فکر که در زمان خاصی اقلیت بوده، توسط رسانهها با القای این که این فکر، پشتوانهای برای اکثریت است، میتواند در زمان دیگری واقعاً فکر اکثریت شود.
🔖این کاری است که رسانهها با تمسک به مؤسسات به اصطلاح افکارسنجی انجام میدهند و بنابراین دو مقولۀ افکارسنجی و افکارسازی وجود دارد و مهم این است که این کار به صورت علمی و واقعبینانه و آنگونه که حقیقتاً در اذهان مردم وجود دارد به صورت علمی و روشمند انجام شود.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#ابراهیم_برزگر
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 قانونگذاریِ کارآمد نتیجۀ داشتن سه سطح رفتاری، ساختاری و کارگزاری است
📌دکتر خیرالله پروین در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖کارآمدی فرآیند قانونگذاری در سه سطح قابلبحث است. در سطح رفتاری، در سطح ساختاری و در سطح کارگزاری.
🔖 سطح کارآمدی رفتار به این معناست که رفتارها و رویههایی که منجر به قانونگذاری میشود تا چه حد کارآمد هستند و میتوانند قانون کارآمد و باکیفیتی را تولید کنند.
🔖 سطح کارآمدی ساختار هم به این معناست که ساختارهای موجود در نظام پارلمانی جمهوری اسلامی ایران تا چه اندازه میتوانند به تولید قانون کارآمد کمک کنند. منظور از این ساختارها هم مصادیقی همچون احزاب سیاسی، روابط بین قوا و ساختارهای دیگر است.
🔖سطح کارآمدی کارگزار به این معناست که کارگزاران و بازیگرانی که در تصویب قانون نقش دارند و مصداق اصلی آن نمایندگان هستند، تا چه میزان کارآمد و توانمند هستند و این هم بستگی به تجربه، تحصیلات و سن آنها دارد.
🔖پس قانونگذاری نتیجۀ وضعیتی است که این سه سطح را داشته باشد. اگر این سه سطح با هم همسو و همجهت نباشند و تناسب نداشته باشند، نمیشود انتظار نتیجۀ قانونگذاری را بهعنوان قانون کارآمد داشت.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#خیرالله_پروین
🌐 @rouyesh_andisheh
🔘 پیدایش سکولاریسم در تاریخ اسلام همزاد انحراف از غدیر خم و ولایت الهی است
📌 آیتالله عباس کعبی در گفتوگو با ماهنامۀ رویش اندیشه؛
🔖 ما معتقدیم که پیدایش سکولاریسم در تاریخ اسلام همزاد انحراف از غدیر خم و ولایت الهی است و آغاز سکولاریسم در تاریخ اسلام برمیگردد به انحراف از مسیر ولایت که منجر به شکلگیری پادشاهی مطلقۀ معاویه شد.
🔖 همچنین بستر فقه سیاسی مذاهب اربعه در واقع نظام اموی و نظام عباسی و وجود دولتهایی هستند که به دنبال توجیه مشروعیت سیاسی خود از دین بودند و فقه سلطانی، احکام سلطانی همین سلاطین جور و توجیه واقعیت موجود در حکومتها بود.
🔖 اما فقه شیعی با توجه به انزوای امامان معصوم(ع) از حکومت در بستر معارضۀ سیاسی شکل گرفت. در واقع باید بگوییم که روایات اهلبیت(ع) سرشار از احکام حکومتی و هدایتهای سیاسی و اجتماعی است و بسیار غنای بالایی دارد.
🔖 تاریخ ولایت فقیه به قدمت فقه اهلبیت(ع) چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی است. و اگر یک سیر اجمالی هم به ابواب فقهی خود از کتاب صلات تا کتاب دیات داشته باشید، میبینید که در بحث فقه سیاسی غنای بالایی دارد و نمیشود که این فقه را بدون وجود حکومت اقامه کرد.
#ماهنامه
#رویش_اندیشه
#عباس_کعبی
🌐 @rouyesh_andisheh