eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
414 عکس
30 ویدیو
135 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
مشخصات یک صحیح از منظر آیت الله هاشمی (بخش ۵) ▫️موضوع‌شناسی دقیق 🔹نکته پنجم که به نظر ما این نکته هم مهم است در این که استدلال فقهی دقیق‌تر بشود و خطایی در آن موجود نباشد، فهم مربوط به فقه و مسائل فقه است؛ چه موضوعات قدیم و چه موضوعات جدید و مستحدثه؛ زیرا که فهم دقیق و علمی این موضوعات خیلی مهم است‌‌؛ مثلاً نسبت به باید گفت عناوین مختلفی در ابواب فقهی در فقه ما مطرح شده است که در مورد بعضی از این موضوعات دقت کافی نشده است، البته در برخی هم تحقیقاتی شده است‌؛ مثل تحقق اوقات صلات و قبله و اوزان و مقادیر ولی در خیلی از آن موضوعات تحقیقات کاملی صورت نگرفته است؛ مثلاً در مورد این موضوع که خوردن حیوانات دریایی که فلس دارند جایز است تحقیق نشده که این فلس چیست؟ امروزه ۴ نوع فلس کشف شده است که برخی از آن‌ها با چشم مسلح دیده می‌شود و برخی هم استخوانی هستند سؤال این‌جاست که آیا تمام این‌ها فلس محسوب می‌شود یا نه؟ مثال دیگر انواع طیور محرم است که باید صفیف آن‌ها بیش از دفیف‌شان باشد و یا موضوع استحاله که به چه چیزی انجام می‌گیرد، آیا این مواد شیمیایی که به اجزا میته می‌زنند و آن‌ها را به چیز دیگری تبدیل می‌کنند، مصداق استحاله است یا خیر و یا مثلاً الکل و انواع مصنوعی آن‌ها مانند آنچه که متخذ از خمر هست، می‌باشند تا نجس باشد؟ و آیا حکم خمر را دارند؟ و این‌ها و صدها موضوع دیگر فقهی گرچه موضوعات احکام هستند ولی تحقیق در آنها برای فقیه مهم است؛ چون گاهی اوقات مشخص‌کردن آن‌ها مربوط به فقیه می‌شود؛ چون در شبهه مفهومیه مؤثر است و شبهه و اختلاف و شک در حدود مفهومی آن‌ها است. 🔹پس اولاً خیلی از موضوعات در شبهه مفهومیه مؤثر می‌باشند که تشخیص آن‌ها وظیفه فقیه است؛ نه مقلّد و ثانیاً این که برخی از این موضوعات کلی و دقیق هستند؛ مثل اوزان مقادیر که مکلف قادر نیست آن موضوع را بشناسد ولذا در فقه امروز موضوع شناسی مفهومی و مصداقی هر دو لازم و ضروری است. 🔹این مطلب در نوع دوم از موضوعات یعنی نیازمند به تحقیق بیشتری است‌؛ مثلاً مرگ مغزی - حیات نباتی - آیا مرگ است یا خیر؟ که با دستگاه حیات نباتی بدن انسان را تا مدت‌ها نگه می‌دارند و در مسائل مستحدثه علم طب این قبیل موضوعات مستحدثه زیاد وجود دارد که این موضوعات نیازمند بررسی و تحقیق است؛ مثلاً در باب معاملات، عقود و معاملات جدید زیادی وجود دارد که باید تشخیص داد مندرج تحت کدام معامله است و آیا صحیح است یا باطل، مثلاً این‌که این بانک‌ها چه عقودی را انجام می‌دهند و ماهیت انواع معاملات عدیده‌ای که انجام می‌دهند صحیح است یا خیر و دارای چه احکامی است و همچنین حقیقت پول اعتباری - اسکناس - چیست که فهم حقیقت این موارد لازم است و تا این موضوعات در فقه شناخته نشود نمی‌توان حکم آن را استنباط کرد و تمام این موارد را می‌توان تحت عنوان موضوع‌شناسی جمع کنیم‌؛ چه موضوعات مستحدثه و چه حدود و مصادیق موضوعات قدیمه که الی ماشاءالله این موضوعات زیاد هستند. http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ هم‌اندیشی اساتید روش‌شناسی و توانمندسازی علوم اسلامی در مشهد 🔹دومین و سومین هم‌اندیشی از سلسله هم‌اندیشی‌های توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی در دو محور «جایگاه نیازهای کاربردی در درختواره علوم اسلامی» و «چیستیِ روش و قلمرو روش‌شناسی در علوم اسلامی» با حضور جمعی از متخصصان برجستۀ علوم اسلامی در مشهد برگزار شد. 🔹 گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=74972 @ijtihad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️منقلب شدن آیت الله امامی کاشانی (ره) در هنگام وصف امام عصر(عج) ▪️روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) ▫️@ravesh_ejtehad
بایسته های پژوهش در فقه و حقوق 🔹استاد علیدوست 🔹سه‌شنبه ۱۵ اسفند | ساعت ۱۶ 🔹قم، جمهوری اسلامی، کوچه۲ ، فرعی اول سمت چپ، انجمن های علمی حوزه موقعیت مکانی ثبت نام: @Mborzooei @amsh35 https://eitaa.com/sijlir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش در الهی 🔹اجتهاد در یهودیت: دکتر یونس حمامی لاله‌زار، ایران 🔹اجتهاد در مسیحیت: دکتر احمدرضا مفتاح، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان 🔹اجتهاد در اسلام: دکتر حسین رجبی، مدیر مدرسه فقه و اجتهاد ▫️دبیر علمی: دکتر رضا سمیعی 🔹 پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ صبح، قم، پردیسان، دانشگاه ادیان، سالن شهید بهشتی 🔹لینک جلسه: https://yun.ir/71qsq1 نام کاربری: نام و نام خانوادگی، رمز مهمان:۲۲ @Mazaheb_Eslami @adaynqom 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرآیند حل مسائل کلامی و روندنمای اجتهاد در ساحت فقه العقیده 🔹استاد محمد حسین ملک‌زاده @mohammadarabshahe 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فایل صوتی👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بایسته های پژوهش در فقه و حقوق 🔹استاد علیدوست، ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ @sijlir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔹 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضىٰ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِيَ مِنْهُ 🎥 ما رو دارن می‌برن! 🔹سخنان آیت الله حاج‌آقامجتبی تهرانی(رضوان‌الله‌علیه) درباره فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی ماه شعبان
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
حقوق بشر دوستانه از نگاه اسلام و آن 🔹استاد (اسفند ۱۴۰۲) محورها: ▫️ نظریه کلامی مربوط به حقوق بشردوستانه ▫️ نظریه فقهی مربوط به حقوق بشردوستانه ▫️ برخی از احکام حقوق بشردوستانه کانال استاد مبلغی https://eitaa.com/manhajah 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
بایسته‌های پژوهش در فقه و حقوق گزارشی از نشست علمی استاد علیدوست در انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه ۱۴۰۲/۱۲/۱۵ 🔹از جمله بایسته‌ها در تمامی علوم: ۱. پژوهش به روز و کارآمد موضوع نباید تکراری و کلیشه‌ای باشد؛ رسالتمان خواندن موضوعات گوناگون است اما قرار نیست که همه آنها را پژوهش کنیم. خواندن برای "کسب اطلاعات" اما پژوهش برای "ماندن" است. به روز بودن غیر از مُد بودن است؛ به عنوان مثال در گذشته از اصول دیالکتیک و فلسفه هگل بحث می‌شد اما امروزه آنچنان برایمان ضرورتی ندارد. همچنین مباحث هرمنوتیک که برای زبان شناسی لازم است مورد مطالعه قرار بگیرد اما ضرورت دانش اصول نیست. ۲. پژوهش باید امتداد اجتماعی داشته باشد بحث نظری محض امتداد ندارد؛ از بایسته‌های پژوهش این است که اگر آن پژوهش قابل امتداد باشد، آن را امتداد و گسترش بدهیم. به عنوان مثال، فلسفه اسلامی که می‌خواندیم در مقابل ماتریالیسم تاریخی و دیالکتیکی آن زمان، امتداد سیاسی و تاریخی نداشت. در تطبیق باید نمودهای امروزی وجود داشته باشد و "امتدادُ کلُّ شیءٍ بِحسبه" می‌باشد. برای این بحث به کتاب "فقه و عرف" آیت الله علیدوست مراجعه کنید. 🔹از جمله بایسته‌های اختصاصی فقه و حقوق: ۱. منصوص شرعی یا تعلیمی؟ موضوعی که می‌خواهیم پژوهش کنیم باید بررسی شود که از موضوعات منصوص شرعی است و یا اینکه موضوع تعلیمی(لیس بمنصوص فی القرآن و الروایات) می‌باشد. مثلا "بیع" منصوص شرعی(احل الله البیع) بوده اما "معاطات" عنوان تعلیمی است که فقها به جهت مفاهمه، بیع را به بیع با صیغه و بدون صیغه تقسیم کرده و چنین تعبیری را به کار برده‌اند. به عنوان مثال در بین خیارت، خیار حیوان و خبار مجلس(ما لم یفترقا) منصوص شرعی هستند اما خیار غبن تعلیمی است لذا وقتی می‌خواهیم ادله را بررسی کنیم در خیار مجلس به سراغ آیات و روایات می‌رویم اما در خیار غبن به قاعده لاضرر استناد می‌کنیم. ۲. اگر منصوص هست باید اصالت داشته باشد اصالت یعنی خودش مورد عنایت قرار بگیرد نه اینکه طریق به عناوین دیگر باشد. به عنوان مثال "غناء" از عناوین ملفوظ(منصوص فی الادله) است اما اصالت در حرمت ندارد بلکه همانطور که مرحوم شیخ انصاری میفرمایند آنچه موضوعیت دارد لهو و لعب است. (جهت مطالعه بیش‌تر در این خصوص به مقاله استاد علیدوست تحت عنوان "بایسته‌های مفهوم شناسی در نصوص دینی" مراجعه شود). @sijlir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad