eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.3هزار دنبال‌کننده
418 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی ✔️ آیت الله شبیری زنجانی 🔹آقای بروجردی از همان دوران طلبگی از جهت تقوایی از افراد انگشت شمار و شخصیتی مورد قبول و خیلی مورد توجه مرحوم آخوند بود این مسلم است و از نامه مرحوم آخوند به پدر آقای بروجردی پیداست، چون با یک سوز خاص نوشته است. ج ۱ ص ۵۷۹ 🔸از بعضی افراد شنیدم آقای بروجردی زمانی که در بروجرد بودند ماه‌های رجب و شعبان را نیز یعنی سه ماه متوالی روزه می‌گرفت. ایشان در قم در همان سال وفات تا آخر ماه رمضان روزه گرفت. ج۱ ص ۵۸۹. 🔷 آقای بروجردی مورد قبول علمای مختلف بود. 🔹کسانی که اهل سیر و سلوک معنوی بودند، ایشان را قبول داشتند. 🔸مرحوم آسید جمال گلپایگانی به ایشان خیلی معتقد بود. در نجف من از آسید جمال شنیدم که گفت ایشان بر همه ما مقدم است. ج۲ ص۵۷۲. 🔸آقای بهجت از آسید محمود حلبی نقل می‌کرد که ایشان خطاب به آقای خویی می‌گفت: «آقای آشیخ حسنعلی (نخودکی) با آن مقامی که داشت مرید یکی از شماها بود.» آقای بهجت گفت مقصودش آقای بروجردی بود و گویا از او تقلید هم می‌کرد. ج۱ ص ۵۸۵ و ج ۱ ص۵۷۹. 🔹از نظر علمی هم مورد قبول بود. 🔸آقای آسید مصطفی خوانساری هم از آسید جمال نقل کرد که آسید جمال می‌گفت اگر قرار بود تقلید کنم از آقای بروجردی تقلید می‌کردم با اینکه آسید جمال خودش اهل سلوک و این رشته‌ها بود و شاگرد آسید احمد کربلایی بود آقای بروجردی را کاملا قبول داشت. ج۱ ص ۵۸۵ 🔸آقای آشیخ محمدحسین کاشف الغطا کسی را قبول نداشت کسی نقل می‌کرد آقای آسید صادق روحانی به آشیخ محمد حسین کاشف الغطا نامه نوشت که غیر از خودتان چه کسی را اعلم می‌دانید ایشان گفته بود: «غیر از خودم و آقای بروجردی، آقای خویی را اعلم می‌دانم» ایشان آقای بروجردی را از بقیه جدا کرده بود. ج۲ ص۵۷۲. 🔹آقای بروجردی مرجع جهانی بود نه عالم منطقه‌ای خاص. ایشان مایه حیثیت روحانیت و اسلام در داخل و خارج بود. برخوردش به گونه‌ای بود که افراد مختلف مجذوب وی می‌شدند. هم جاذبه علمی داشت و هم جاذبه معنوی رضوان الله علیه. ج۲ ص۵۷۳. 📚 جرعه‌ای از دریا. 👉 @raveshsonnati
#ویژه 🏴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَصِيِّ الْأَبْرَارِ وَ إِمَامِ الْأَخْيَارِ وَ عَيْبَةِ الْأَنْوَارِ وَ وَارِثِ السَّكِينَةِ وَ الْوَقَارِ وَ الْحِكَمِ وَ الْآثَارِ ... ⬛️ شهادت حضرت باب الحوائج امام کاظم علیه السلام بر بقیةالله الاعظم عجل الله فرجه و پیروانش تسلیت باد. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻بخش دوم: یادداشت برداری 🔹منابع به گونه‌ای نیستند که از ابتدا تا انتهای پژوهش در اختیار افراد باشند. از سویی حمل و نقل و به همراه داشتن آنها نیز امری مشکل ساز خواهد بود. برای رفع این مشکل، پژوهشگران در این مرحله شروع به یادداشت برداری کرده و به وسیله فیش‌های مربوطه با منابع مرتبط می‌شوند. امروزه قالب‌های گوناگونی برای یادداشت برداری وجود دارد که هر یک متناسب با سلیقه‌ای خاص است. پژوهشگر می‌تواند از هر قالبی استفاده کند اما به شرط آن که دارای دو خصویت باشد: برای او وقت گیر نباشد و دیگری این که دسترسی به آن ها برایش آسان باشد. 1⃣ شیوه‌های یادداشت برداری 🔹انعکاس مطالب از منبع به فیش می‌تواند به گونه های زیر باشد: 🔸علامت گذاری در کتاب 🔸خلاصه نویسی در انتهای کتاب 🔸فیش برداری دستی 🔸فیش برداری کامپیوتری ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۶۹ 👉 @raveshsonnati
#ویژه ▪️۲۶ رجب المرجب سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام را به ساحت مقدس امیرالمومنین سلام الله علیه تسلیت عرض می‌کنیم. 👉 @raveshsonnati
◾️۲۶ رجب بنا بر نقلی، سالروز رحلت مؤمنِ قریش، یار و پشتیبان رسول‌ خدا صلی الله علیه وآله و پدر والامقام أمیرالمؤمنین علیه ‌السلام، حضرت ابوطالب سلام ‌الله‌ علیه است. ◾️رتبه‌ی ایمان آن مرد بزرگ به حدی است که امام باقر علیه‌السلام در این‌باره فرمودند: «والله إن ایمان أبی طالب لو وضع فی کفه میزان و ‍‍‍‍‍‍ إيمان هذا الخلق فی کفه میزان، لرجّح ایمان أبی طالب علی ایمانهم.» به خدا قسم! به درستی که اگر ایمان أبی طالب در یک کفه ترازو قرار گیرد و ایمان این مردم در کفه دیگر، ایمان أبی طالب علیه‌السلام بر ایمان این مردم برتری یابد. 📚إيمان أبي‌طالب، شيخ مفيد، ص۴ ◾️گرچه آن بزرگوار، ایمان خود را از مشرکان قریش پنهان می‌داشت تا بتواند از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دفاع و حمایت کند، با این حال کتب شیعه و سنی شواهدی قطعی مبنی بر اعتقاد راسخ آن حضرت به اسلام و نبوت پیامبر نقل کرده‌اند. ◾️از جمله این شعر را حضرت أبوطالب در وصف رسول اکرم صلی الله علیه وآله سروده اند: ▪️حمیتُ الرسولَ رسولَ الإله ▪️ببیض تلألأ مثلَ البروق ▪️أذبّ و أحمـی رسول الإلــه ▪️حمـایة عَمّ علیه شفـوق حمایت کردم رسول را، رسول خدا را به شمشیر سفیدی که مانند برق می‌‌درخشند. دفاع می‌کنم و حمایت می‌کنم فرستاده خدا را، حمـایت عمویی که بر او مهربان است. ◾️مقام آن حضرت به حدی است که أمیرالمومنین عليه‌السلام درباره ایشان می فرمایند: «والذی بعث محمداً صلی الله علیه وآله بالحق نبیاً، لو شفع أبی فی کل مُذنب علی وجه الأرض لشفعه الله فیهم.» قسم به خدایی که محمد صلی الله علیه وآله را در حق به نبوت برگزید، اگر پدرم درباره هر گنهکاری روی زمین شفاعت کند، هر آینه خداوند شفاعت او را در حق آنان می‌پذیرد. ◾️مصیبت فقدان این عموی مهربان و دلسوز چنان برای رسول اکرم صلی الله علیه وآله دشوار و ناگوار بود که آن حضرت، سال وفات ایشان و حضرت خدیجه سلام الله علیها را عام الحزن «سال اندوه» نامیدند. 📚شرح نهج البلاغه، ابن ابي الحديد، ج۱۴، ص۶۸ 👉 @raveshsonnati
✔️استاد معظم علی مومنی 🔸اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالتَّجَلِّى الْأَعْظَمِ🔸 خدایا سوال می‌کنم از تو به بزرگترین تجلّیت. 📚مفاتیح‌الجنان، دعای شب مبعث 🔹تجلّی از "جلا " به معنی ظاهر و آشکار شدن است؛ در قرآن کریم ” تَجَلّی ” و ” جَلّیها ” آمده است؛ خداوند متعال دو تجلی دارد: 🔸۱- تجلّی عام، که کلّ مخلوقات و همه عالم هستی است. « الحَمدُللهِ المُتَجَلّي لِخَلقِهِ بِخَلقِهِ » حمد خدایی را که تجلی کرده برای خلقش به واسطه آفرینشش. (نهج‌البلاغه خطبه ۱۰۸) 🔸۲- تجلّی خاص و این هم دو تا است: ➖الف- تکوینی: وجود مبارک حضرت ختمی مرتبت، محمّد بنِ عَبدالله(صَلَّی الله عَلیهِ و آلِهِ) می‌باشد که بزرگترین تجلّی و مظهرِ أتمّ و أکمل و أحسنِ أسماء حسنای الهی و صفاتِ جلال و جمال ربّانی است و همین جلوهٔ اعظم بودن علت خاتمیت و کمال و تمامیت دین اسلام می‌باشد. ➖ب- تدوینی که قرآن کریم است. «فَتَجَلّی لَهُم سُبحَانَه فِی کِتابِه» خداوند سبحان برای مردم در کتابش(قرآن) تجلی کرده است. (نهج‌البلاغه، خطبه۱۴۷) 🔻لذا قرآن کریم بی نهایت است و نزول تدریجی آن، از مبعث آغاز شده و تا سال دهم هجری ادامه داشته و نزول دفعی آن، در لیلهٔ قدر بوده است. و جالب توجه این است که این دو تا تجلّیِ بزرگ با حضرت علی "علیه السلام" متّحدند. طبق آیهٔ شریفهٔ ”أنفُسَنَا وَ أنفُسَکُم” و فرمایش پیامبراکرم(ص): 🔸عَلِیٌّ مِنِّی وَ أنَا مِن عَلِی 🔸عَلِیٌّ مَعَ الْقُرآن وَ الْقُرآن مَعَ عَلِی. 🔻لذا افضلِ اعمالِ مبعث، زیارتِ حضرت علی”علیه السلام” می‌باشد و زیارت امین الله مخصوصاً زیارت مخصوص مبعث که حدود ۲۰۰ فضیلت از فضایل آن حضرت مطرح شده است فراموش نشود. 🔻 تذکّر 🔻 بزرگترین و بهترین و مهم‌ترین عامل رسیدن به هدف از بعثت نبوی و ولایت علوی، ارادهٔ عزیمه و آهنین و محکم و مستحکم است که در دعای روز مبعث آمده است که فراموش نشود. 🔅وقَد عَلِمتُ أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَيكَ عَزمُ إرادَةٍ یَختَارکَ بِها🔅تحقیقاً دانستم که حقیقتاً بهترین زاد و توشهٔ مسافرِ کوی تو، عزم و اراده‌ای است که به آن تو را اختیار کند. ✍🏻 هدف از بعثت، عبارت است از تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت و تکمیل و تتمیم مکارم اخلاق. لذا تبرکاً روایت جامعی از آن حضرت نقل می‌کنیم. فرمودند: آيا شما را از شبيه ترينتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند: آرى اى رسول خدا! فرمودند: (او عبارت است از) خوش خلق ترین، نرمخوترین به خویشان، نیکوکارترین به برادران دینی، دوستدارترین بر حق، شکیباترین، خشم خود را فروخورنده ترین، با گذشت‌ترین و با انصاف‌ترین در حالت خرسندی و خشم. 📚اصول کافى ج ۲، ص ۲۴۰ 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
💥بسم الله الرحمن الرحيم «إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ 🔅 فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ 🔅 إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» ✔️ استاد معظم فتوحی حفظه الله 🔻 در این سلسله مباحث به تجزیه و ترکیب ادبی سوره کوثر پرداخته شده است. ↪️🔹«فَصَلِّ لِرَبِّكَ»: در اينكه مراد از «صَلِّ» چه معنائي است، اختلاف است: 🔸۱. طلب شكر: «اشكر لرّبك» 🔸۲. دعاء؛ چون صلات در لغت به معنی دعاء است: «ادع ربّك» 🔸۳. أمر به نماز است‌ 🔹 معنای سوم أقرب به ذهن و مطابق با صريح روايات است. البته در اينكه مراد از نماز بنابر معنای سوم چيست هم اختلاف است: 🔸۱. مراد نماز عيد قربان است. 🔸۲. مراد نماز صبح در مزدلفه است در روز نحر. 🔸۳. جنس نماز است مطلقا. 🔹به نظر ما همين قول سوم ظاهر، و مطابق با مقتضاي روايات شيعه و سنّی از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و امير المومنين علیه السلام و روايات شيعه از امام صادق علیه السلام است. 🔹«انْحَرْ»: در معنای «انحر» اقوال مختلفی است من جمله: 🔸۱. أمر به كشتن شتر، و اين قول مختار اكثر مفسّرين أهل سنّت است. 🔸۲. أمر به بالا بردن دستها تا نحر در تكبيره‌ی نماز. 🔹 معنای دوم مطابق روايات فريقين از حضرت رسول صلی الله علیه و آله و أمير المؤمنين علیه السلام و همچنين مطابق با روايات شيعه از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام است. 🔹«الْأَبْتَر»: در المصباح المنير و معجم الوسیط دارد: «بتر بتراً ـ من باب قتل ـ : قطعه علي غير تمامٍ، ... و يقال في لازمه: بتر يبتر ـ من باب تعب ـ فهو أبتر، و الأنثي بتراء». پس بنابراين، بَتَره يَبتُرُه بتراً، متعدی است، يعني آن شیء را قبل از اينكه به آخر برسد قطع كرد و بريد، اسم فاعل آن‌ «باتر» يعنی قطع كننده، و اسم مفعول آن «مبتور» بمعنی مقطوع، يعنی قطع شده و بريده شده است. و «بَتَر يَبتَرُ بتراً» لازم است، به معناي «إنقطع»، صفت مشبه‌ی آن «أبتر و بتراء» خواهد بود به معنای «منقطع»؛ پس «أبتر» در أصل يعنی چيزی كه ناقص است و ناتمام، منتهی در معانی ديگر هم مجازاً و از باب تشبيه به كار برده می‌شود، من جمله به كسی كه اولاد ندارد أبتر گفته می‌شود، گوئی اولاد برای انسان تتمّه است و با نبود اولاد انسان ناقص است. ↩️ ادامه دارد. 👉 @raveshsonnati
↪️🔻نظریه پردازش اطلاعات 🔹در نظریه پردازش اطلاعات، ذهن انسان به کامپیوتر تشبیه می‌شود؛ زیرا درست مانند کامپیوتر اطلاعات را از گیرنده‌های خود دریافت کرده، آنها را پردازش و سپس ذخیره می‌کند و در هنگام نیاز به وسیله دستگاه‌های برون داد، آشکار می‌کند. 🔹مراحل یادگیری در نظریه پردازش اطلاعات عبارت است از: 🔸دریافت اطلاعات 🔸پردازش و سپس حفظ و نگهداری آنها 🔹حفظ و نگهداری یکی از اصلی‌ترین مفاهیم در نظریه پردازش اطلاعات است. از این رو، در این نظریه درباره انواع حافظه و فرایندهای مربوط به آن به تفصیل بحث شده است. 🔹حافظه طبق یک تقسیم به سه بخش حافظه حسیه، کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم شده است. 🔸حافظه حسی ویژه ثبت محرک‌های حسی به مدت یک تا سه ثانیه است؛ حافظه کوتاه‌مدت اطلاعات حسی را به صورت رمز در آورده، حداکثر تا سی ثانیه نگاه می دارد. 🔸حافظه بلندمدت اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت را غربال و گزینش کرده، برای همیشه در خود حفظ می‌کند. 🔹گنجایش حافظه حسی و بلندمدت تقریبا نامحدود است؛ اما حافظه کوتاه مدت گنجایش محدودی دارد و پنج تا نه واحد اطلاعاتی را ذخیره می‌کند. 🔹از راه تقطیع می‌توان ظرفیت حافظه کوتاه مدت را افزایش داد. 🔹پردازش اطلاعات به معنای تبدیل اطلاعات حسی به رمز (رمزگردانی)، تجزیه و تحلیل اطلاعات، و سازماندهی آنهاست. 🔹از میان رمزهای صوتی و تصویری و معنایی، رمزهای معنایی که از طریق معنا دادن به اطلاعات، یعنی ربط دادن آنها به آگاهی‌های پیشین حاصل می‌شوند، در حافظه ماندگارترند. 🔹عوامل مؤثر بر تقویت حافظه‌های سه گانه، که در جریان تدریس نیز می‌توان از آنها استفاده کرد، عبارت‌اند از: 🔸توجه و دقت، 🔸تکرار و مرور، 🔸فکر کردن درباره اطلاعات، 🔸تقطیع، 🔸گسترش معنای اطلاعات از راه ربط دادن آن به آگاهی‌های پیشین، 🔸تقویت اطلاعات پیشین و سازماندهی اطلاعات. 🔹فراشناخت به معنای آگاهی فرد از شناخت و فرایندهای ذهنی خودش است. 🔹پیشرفت درسی در شاگردانی که مهارت‌های فراشناختی را کسب کرده‌اند، به نحو چشمگیری بهبود می‌یابد. 🔹راهبردهای فراشناختی عبارت‌اند از: 🔸برنامه‌ریزی، 🔸نظارت و کنترل، 🔸نظم دهی. ↩️ ادامه دارد. 📚 روش تدریس (هادی رزاقی) ص ۱۲۰ خلاصه. 👉 @raveshsonnati
#دروس_ادبیات_عرب #علوم_العربیة (صرف) #استاد_شیرنگی جلسه: ۷۰ 👉 @raveshsonnati