...👆👆👆
⛔️یکی از علل لنگ بودن این لایه در حوزه آن است که حوزه راه انتزاعی خود را رفته و آخوندهای حکومتی و مدیران هم راه خود را رفته اند! مثلا نمایندگان ولی فقیه در ادارات بنا بود نماینده نهاد #امامت در حاکمیت باشند. اقل فایده ای که می توانستند داشته باشند انتقال مسئله های میدانی و سوالات متعدد نهادهای خود با نهاد #علم_دینی است. این کار می توانست حوزه را تکان دهد. یکی از دلایلی که این اتفاق نیافتاده این است که مدیر آن نهاد می بیند #حوزه سطحش خیلی پایین تر از سوالات است و از مسائل نظام فاصله دارد ولی نباید از عرضه سوال استنکاف کنند چون مواجه شدن با سوالات برای حوزه می تواند منشا شروع #تحول باشد.
❓چطور می توان این دغدغه را ایجاد کرد؟
✅ما باید بدنه حوزه را درگیر مسائل مختلف #سطح_حاکمیتی بکنیم مثلا ده نفر می خواهیم که افق شان برنامه ریزی دهه آینده وزارت کشاورزی باشد.
❇️فرد باید در #موضوع وارد شود تا بتواند حکم را استخراج کند. تاملاتی که یک نفر گوشه اتاق بدون تشخیص موضوع انجام داده است نوعا #تولید_علم نیست و به درد ساختارهای واقعی نمی خورد. رفتن در میدان گاهی اوقات مقتضی این است که عالم دین در یک نهاد، مشاور یا مسئول بشود تا بعد از فهم موضوع بتواند برای مسئله حکم را استخراج کند.
مهم ترین دغدغه باید درگیر کردن بدنه طلاب با سطح حکمرانی و دغدغه های حاکمیت باشد و برای این درگیری باید راهکار پیدا کنید. وقتی سوال مطرح می شود فرد تازه شروع به فکر کردن می کند و دنبال حل مسئله می رود.
☑️یک پیشنهاد برگزاری تورهای بازدید از وزارت خانه ها و نهادهای نظام است.
☑️پیشنهاد دیگر مطالعه اسناد #بالادستی نظام مثل سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه و سندهای سیاستی دیگر است، هرچند آنها را درست نفهمیم. مثلا بررسی کنید آیا نسبتی بین دین و این اسناد وجود دارد؟
🔘این کار کمک می کند به اینکه بفهمیم سطح حاکمیت را نمی فهمیم و مسئله ما با مسائل نظام خیلی فرق دارد و این اعتراف به وجود فاصله، نقطه #شروع تحول ماست.
🔺پایان مطلب
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰بررسی تحلیلی-تطبیقی #تاریخ صدر اسلام و سیره نبوی با بستر صدور بیانیه گام دوم و زمانه کنونی انقلاب
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات حجت الاسلام #محمد_الهی_خراسانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش اول
📌در بیانیه گام دوم رهبری سخن از چند مرحله ای بودن انقلاب اسلامی می کنند و سه کلید واژه #خودسازی، #جامعه_سازی و #تمدن_سازی را مطرح می کنند.
📌هر #جنبش و #انقلابی که مدعی تاسیس یک تمدن است، باید این سه مرحله را برای خود تعریف کند.
📍در مرحله اول #رهبران جنبش باید شایستگی کامل برای به جریان انداختن جنبش را برخوردار باشند که همان خودسازی است.
📍اما جنبش ها با اتکا به رهبران به تنهایی نمی توانند پیش بروند بلکه باید تبدیل به #جریان گسترده اجتماعی شوند و این جریان گسترده اجتماعی اگر بخواهد از حالت مقطعی خارج شود نیاز به استقرار و ثبات دارد که همان #جامعه_پردازی است.
📍در مرحله بعد باید ساخت اجتماعی مردم را بر اساس دغدغه های رهبران نهضت شکل داد و جامعه باید تبدیل به الگویی برای توسعه و ترویج گفتمان حاکم شود که حرکت به سمت #تمدن_سازی است.
✅پیامبر اسلام دقیقا همین سه مرحله را دنبال کردند.
⭕️شعاع #خودسازی پیامبر قبل از بعثت آغاز شد.
پیامبر از بسیاری کارهایی که کودکان انجام می دادند پرهیز می کردند و مانوس با یاد خدا و مناجات های مکرر در غار حرا بودند. سوره ضحی به همین توفیقات قبل از بعثت پیامبر از جمله هدایت الهی و ازدواج با بانویی مخلص که دارایی اش را در راه دین خدا خرج می کند، اشاره می کند.
پس از بعثت هم اولین آیات قرآن بر اساس سیر نزول در سوره های علق، قلم و ... در جهت ساختن پیامبر برای آمادگی #پیشوایی_امت و ناظر به تقویت روحیه و آمادگی پیامبر است و تعبیر خود ایشان هم به این معنا اشاره دارد:«أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي»
⭕️پس از این مرحله #دیگر_سازی است که خودش چند مرحله دارد.
1⃣مرحله اول #فردسازی در آغاز بعثت است. در سالهای دعوت پنهانی که پیامبر باید شروع به نیروسازی برای انقلاب کند، اولین نیروی پیامبر طفلی است که در دامن ایشان پرورش یافته است. دومین نیرو همسر بزرگوار و سومین نفر زیدبن حارثه (بنابر قول مشهور) غلام حضرت خدیجه است. بر این اساس نخستین نیروهایی که به پیامبر ملحق می شوند نمایندگانی از سه قشرِ فرودستِ اجتماعیِ"کودک و نوجوان" و "زنان" و " غلامان و بردگان" هستند.
2⃣گام بعدی عبارت است از #گروه_سازی با آغاز دعوت علنی. یعنی پیامبر باید با اتکا به همین جمعِ منسجم دعوت را علنی کند و اگر اینکار را نکرده بود بی شک در اولین روزهای دعوت نهضت سرکوب یا بایکوت می شد. یک جمع همدلی که عادتشان این بود که هنگام جدا شدن دست در دست هم می گذاشتند و سوره عصر را می خواندند. در این سوره به دو نوع هم افزایی اشاره شده است. ما هم به این دو نوع هم افزایی در مسیر ایمان نیاز داریم. هم افزایی بینشی و هم افزایی انگیزشی که منجر بشود به هم افزایی کنشی. هم افزایی بینشی یعنی چه؟ تقویت و تکمیل یکدیگر تا کسی سنگر بندی را گم نکند. اما گاهی حق را تشخیص می دهیم اما پای آمدن نداریم؛ لذا هم افزایی انگیزشی هم لازم است.
اکنون پیامبر برای آغاز تقابل ها بر این جمع که مرتبا همدیگر را تکمیل می کنند، تکیه می کند.
3⃣و در مرحله بعد این گروه سازی منجر به #جریان_سازی می شود.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰بررسی تحلیلی-تطبیقی #تاریخ صدر اسلام و سیره نبوی با بستر صدور بیانیه گام دوم و زمانه کنونی انقلاب
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات حجت الاسلام #محمد_الهی_خراسانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش دوم و پایانی
📌ویژگی جریان این است که محصور در فضای مکانی و آدم های با سابقه مخصوصی نیست و تبدیل به گفتمان می شود.
📍گفتمان اسلام، گفتمانی برخاسته از فطرت و محکم و قابل قبول بود که گفتار و رفتار این گروه گفتمان را جذاب تر هم می کرد. قرآن کریم فرمود((فبما رحمه من الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولک)) که نشان می دهد چقدر مهارت ارتباط موثر و روابط اجتماعی مهم است.
📌دنباله های جریان سازی پیامبر را می توانیم در یثرب دنبال کنیم. عده ای که به مکه آمدند و با پیامبر بیعت کردند و زمینه ساز هجرت شدند.
❓چگونه جذب شده بودند؟جز با جریان یافتن این گفتمان به مدینه؟
✅تسری این گفتمان در مدینه با حضور مصعب بن عمیر صورت گرفت. مصعب آقا زاده ای در مکه بود که مخفیانه جذب پیامبر شد و با تحمل دشواری های بسیار از جمله حبس و آوارگی به عنوان مبلغ اسلام به یثرب رفت. او همه چیزش را در راه اسلام داد و در نهایت در جنگ احد به شهادت رسید.
✅دنباله دیگر این جریان در حبشه قابل پی گیری است که با حضور جناب جعفر صورت می پذیرد و نجاشی جذب می شود.
📌بیشترین فشار در سالهای آخر حضور در مکه است اما پیامبر #استقامت می کردند و می دانستند که دیگر این جریان تنها محصور به حلقه یاران نزدیک نیست بلکه یارانی در یثرب و حبشه دارند و اکنون زمان جامعه سازی فرا می رسد.
📍حضور پیامبر در مدینه آغاز فرایند #جامعه_سازی است. قانون اساسی بر اساس اسلام، قدرت دفاعی در برابر دشمن و جامعه توحید و تعاون محور با مجموعه ای از شاخص ها بر اساس اسلام شکل می گیرد(عقل محوری، خدا گرایی، آخرت باوری، فرهنگ تعاون، شهادت طلبی، عقلانیت، بصیرت، عدالت و...)
حتی شاکله شهر هم متفاوت میشود و یثرب تبدیل به مدینه النبی با شاخصه های توحیدی می شود.
💢اما مسئله فقط شکل گیری جامعه در یثرب نیست بلکه حرکت پیامبر #تمدنی است.
1⃣اولا پیامبر نه تنها پیامبر مکه و مدینه نیست بلکه متعلق به شبه جزیره هم نیست بلکه #رحمه_للعالمین است. پس مخاطب پیامبر همه مردم دنیا در همه زمان ها می شود و این محدوده جغرافیایی را بسیار گسترده می کند.
2⃣دوما پیامبر با #نامه_نگاری با پادشاهان روم و ایران خود را به عنوان تمدن رقیب و غالب نشان میدهد و این حرکت بسیار سمبلیک است.
3⃣سوما نفس اعلام مسئله #ولایت در غدیر یعنی برنامه برای ایجاد جریان پویا و رونده در طول تاریخ. امام هم قرار نیست تنها حضرت علی باشد و روایات متعدد هست که دوازده ائمه بعد از پیامبر اند.
⭕️#جریان_امامت در قرن دوم وارد تقابل با تمدن حاکم و جریان های فرهنگی غرب و شرق شد و به همین دلیل حضرت رضا عالم آل الله نام می گیرند و شروع به مبارزه نرم می کند.
📍شاخص های تمدنی دوره عصر طلایی تاریخ تمدن اسلامی که قرن سه تا پنج هجری است؛ تجلی #مکتب گفتمانی_اهل_بیت است نه خلفا.
💢همین سیر در مورد #نهضت_امام هم وجود دارد.
مسیر خوسازی ایشان و رسیدن به اوج معنویت در جایگاه رهبری سپس تربیت شاگردان که به صورت گروهی منسجم و جریان ساز می شوند. سرسلسله ها در مثلا مشهد آقای خامنه ای و آقای هاشمی نژاد، در تهران شهید بهشتی، در قم آقای سبحانی و ... بودند. این جریان سازی است که منجر به انقلاب می شود.
❇️گفتمان امام دشمنان اسلام و حتی معنویت را به چالش نکشید بلکه دشمنان انسانیت را به چالش کشید. لذا در آمریکای لاتین با وجود عدم معنویت آن ها امام امروز طرفدار دارد چون نمیخواهند زیر بار استکبار بروند و این یعنی #چالش_تمدنی.
✅هم اکنون ما در مرحله جامعه سازی و داعیه دار تمدن سازی هستیم.
🔺پایان مطلب
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
✅ مباحثه بیانات رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام
✅ آشنایی با #ظرفیت_طلاب_انقلابی با حضور حجة الاسلام شکری پیرامون فعالیت اقتصادی شرکت تازه تاسیس آینده سازان اقتصاد مقاومتی
✅ درس اخلاق استاد #روحالله_رضایی_تهرانی
زمان
پنج شنبه ۲۳ خرداد، ساعت ۱۶:۴۵
مکان
چمران ۱۱، اولین کوچه سمت راست، پلاک۱۶
حضور عموم طلاب برادر در جلسه بلامانع است.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
📸#گزارش_تصویری
#جلسه_هفتگی_ربیون
پنج شنبه بیست و سوم خرداد
🔹مباحثه بیانات رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام
🔸آشنایی با #ظرفیت_طلاب_انقلابی با حضور حجة الاسلام #شکری پیرامون فعالیت اقتصادی شرکت تازه تاسیس آینده سازان اقتصاد مقاومتی
🔸درس اخلاق استاد #روحالله_رضایی_تهرانی
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰ساختار کلی (نقشه هوایی) بیانیه گام دوم
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات دکتر #جمال_یزدانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش یک از دو
📌فارق از جزئیات پیام، ساختار کلی را باید فهم کرد که جزئیات را نسبت به ساختار کلی معنا کنیم. به بیانی دیگر #نقشه_هوایی را مرور خواهیم کرد.
📍در سیاست گذاری (یعنی حد فاصل مبنا و اجرا) مبانی و هست ها را مشخص می کنند سپس باید ها و آرمان ها همچنین وضع موجود را ملاحظه می کنند و در نهایت #راهبرد یا سیاستی مشخص می شود که وضع موجود را جلو می برد. با فرض اینکه بیانیه راهبرد یا سیاست گذاری کلان از سنخ چشم انداز 40 ساله باشد، مطالبی مطرح خواهد شد.
📍در ادبیات راهبرد قلب و #جان_مایه، هدف راهبرد است. این هدف است که به اجزاء شکل می دهد و برنامه ها را بر اساس آن تنظیم می کنند یعنی اگر هدف را برداری دیگر بررسی جزئیات ثمره ای ندارد.
✅#هدف_اصلی ای که رهبری در این راهبرد کلان مطرح می کند، دو هدف جزئی است. ماهیت راهبرد کلان کاملا جهانی است یعنی جان مایه این بیانیه منحصر در قوم و مذهب نیست بلکه ماهیت کاملا فرامذهبی ملی قومی جهانی دارد.
دو هدف جزئی اینهاست:
1⃣تغییر مسیر جهان با پدید آمدن #دو_گانه_اسلام_و_استکبار است.
2⃣ذیل این هدف تغییر نگاه ملت های #زیرستم و #آزادی_خواه به ما هدف دیگر است.
❇️همانطور که دال مرکزی کل صحیفه امام دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی است و تمام بحث ها ذیل این دو گانه ساماندهی پیدا می کند؛ اینجا هم آقا دوگانه اسلام و استکبار را مطرح کرده است.
⭕️حالا برای این هدف کلان ذیل این دوگانه مفهومی و محتوایی یک #نقطه_تمرکز حیاتی برای این هدف وجود دارد که با کلیدواژه های مختلف طرح بحث شده است.
💢این هدف محقق نمی شود مگر با این نقطه تمرکز «پیشرفت همه جانبه ایران با جان مایه اراده ملی»
آقا با تعابیری مثل «خودباوری» و «ما می توانیم» در طول پیام این نقطه تمرکز را شرح داده است.
ادامه مطلب فردا در ↙️
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰ساختار کلی (نقشه هوایی) بیانیه گام دوم
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔸بیانات دکتر #جمال_یزدانی در #جلسه_هفتگی_ربیون
◀️بخش دو از دو
📌بعد از نقطه تمرکز آقا می فرمایند گام اول #نتایجی داشته است که درکنار هدف مطرح شده همراه با نقطه تمرکز مساوی ریل گذاری گام دوم خواهد بود.
اینها چه نتایجی است؟
هفت نتیجه ی ذیل نقطه تمرکز که در گام اول به دست آمد:
1⃣ثبات امنیت و حفظ تمامیت ارضی
2⃣پیشرفت در علم و فناوری و زیرساخت صنعت و عمران
3⃣مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و فتنه ها و خدمات رسانی در حوادث
4⃣ارتقا بینش و تحلیل سیاسی بین المللی مردم درباره استکبار
5⃣سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات کشور به سمت مناطق دورافتاده
6⃣افزایش معنویت جامعه بواسطه منش عرفانی امام با رونق مساجد و...
7⃣ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان جهان و حضور مقتدرانه در مرزهای رژیم صهیونیستی و برچیدن نفوذ آمریکا از غرب آسیا
✅گام اول موفقیت آمیز بوده و این نتایج را داشته است حال می خواهیم #ریل_گام_دوم را بگذاریم.
📍در گام دوم #پروژه چیست که باید رویش کار کنیم؟
تبدیل ایران به الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی (هدف جهانی، نقطه تمرکز داخلی، پروژه هم داخلی است)
❇️برای تحقق این پروژه یا راهکارهای پروژه در انتهای بیانیه رهبری 7 محور بیان کرده اند.
از اینجا بحث جوانان اضافه می شود.
⭕️#مجری_پروژه کیست؟
یک تغییری در مجری اصلی داریم با این جمله که «اینجانب همواره به دانشگاهها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراینباره تذکّر و هشدار و فراخوان دادهام، ولی اینک #مطالبه_ی_عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک #جهاد در پیش گیرید.»
مجریان پروژه : مدیران جوان-کارگزاران جوان-اندیشمندان جوان-فعالان جوان
♨️رهبری برای این مجریان #ملاحظاتی نیز می گویند
1-بهره گیری از تجربه ها
2-به کاربستن نگاه و روحیه انقلابی وعمل جهادی
3-خوش بینی و امید صادق به آینده
✳️دو نوع #سرمایه هم داریم
1- نیروی انسانی (سرمایه رو زمینی) – ۳۶ میلیون جوان تحصیل کرده بین ۱۶-۴۰ سال
2-سرمایه طبیعی (سرمایه زیر زمینی)
⛔️#خلا های بیانیه گام دوم
1-هنر
2-فرهنگ خلا اساسی است. دو بار استفاده شده است ولی می توانست در دست آوردها و هم در توصیه ها ذکر شود.
3-طلاب و حوزه های علمیه
4-رسانه
5-علوم انسانی
پایان مطلب🔺
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#نگاره
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
🔸اهداف گام دوم با کدام اسلام محقق خواهد شد؟
«اهداف گام دوم انقلاب قطعا با #اسلام_ناب_محمدی محقق می شود اما ...»
#محمد_جواد_میری
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#ضمیمه
🔹بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسمات سالگرد ارتحال امام
⭕️اولین و اصلیترین نقطه در #مبانی_امام و نظرات امام، مسئلهی #اسلام_ناب_محمدی است.
✅یعنی اسلام ظلمستیز، اسلام عدالتخواه، اسلام مجاهد، اسلام طرفدار محرومان، اسلام مدافع حقوق پابرهنگان و رنجدیدگان و مستضعفان.
🛑در مقابل این اسلام، امام اصطلاح « #اسلام_آمریکائی » را در فرهنگ سیاسی ما وارد کرد.
✅یعنی اسلام تشریفاتی، اسلام بی تفاوت در مقابل ظلم، در مقابل زیادهخواهی، اسلام بی تفاوت در مقابل دستاندازی به حقوق مظلومان، اسلام کمک به زورگویان، اسلام کمک به اقویا، اسلامی که با همهی اینها می سازد.
(۸۹/۳/۱۴)
💢امام بزرگوار، با همه وجود، از اسلام دم زد. امروز همه امام را با وجودشان و با دلشان قبول دارند.#کلمات_امام، کلمات واضحی است؛ محکمات و بیّنات است...
❇️همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن #تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. کسانی که دم از امام میزنند، اما حاضر نیستند فکر امام و راه امام را بپذیرند و به آن تن بدهند، اشتباه می کنند.
(۸۲/۳/۱۴)
⚠️اگر راه #امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران #سیلی خواهد خورد.
✳️آن راهی که میتواند مانع از این #تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است. امام یک اصولی دارد، یک #مبانیای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در #بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکلهای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است.
(۹۴/۳/۱۴)
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔸سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی
🔹جوانان در مصاف با چالش های کشور (لوازم ورود جوانان به عرصه مدیریت کشور)
🔸با حضور
دکتر مرتضی #فیروزآبادی
معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی
آستان قدس رضوی
حضور عموم طلاب برادر در جلسه بلامانع است.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#خبر_فوری
متأسفانه به دلیل مشکل غیرمنتظرهای که برای دکتر فیروزآبادی بوجود آمده، برنامه این هفته برگزار نمی گردد.
🖋 #یادداشت حجتالاسلام #مهدی_محمدآبادی
⬅️اهمیت بازخوانی #مکتب_امام در گام دوم از زبان رهبری
@rebbion
👇👇👇👇
🔶قطب نمای ابدی انقلاب
🔹اهمیت بازخوانی مکتب امام در گام دوم از زبان رهبری
💢« #چالش_اصلى همه ى انقلابها، #صيانت از جهتگيری هاى اصلى آن است.» چون بدون این مراقبت، «آن انقلاب در جهت عكس اهداف خود عمل خواهد كرد.»(۸۹/۳/۱۴) ولی انقلاب ما «تنها انقلابی است که یک چلّهی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمانهایش پشت سر نهاده و از اصالت شعارهایش صیانت کرده است.»(بیانیه گام دوم)
❓راز این موفقیت بینظیر انقلاب اسلامی در گام اول و ضمانت حفظ آن در گام دوم چیست؟
«دأب سياستهاى مسلّطِ عالم اين بوده و هست كه جنبشهاى عدالتخواهانه ى مردم نقاط مختلف دنيا را در هاضمه ى سياسى و فرهنگى خود بريزند و در واقع #هويّت آن را از بين ببرند. اين كار در ايران هم اتّفاق افتاده بود.»(۸۱/۳/۱۴) انگلیسیها مشروطه را استحاله کردند و آمریکاییها نهضت ملی شدن نفت را به قهقرا بردند. و این خطر بنیانبرانداز، حتی انقلاب امام را نیز تهدید میکرد؛ نهضتی که «بعد از كار پيامبران أولوالعزم، كسى چنين حركت عظيمى انجام نداده بود.»(۶۹/۳/۱۴)
❇️ #هنر_بزرگ_امام این بود که «اصول انقلاب و چارچوبها را آنچنان مستحكم و دقيق و روشن ترسيم كرد تا جريانهاى مسلّطِ عالم نتوانند اين انقلاب را هضم كنند و از بين ببرند.»(۸۱/۳/۱۴) پس «آنچه ملت ما بايد بر آن پافشارى كند، همين #اصول تغييرناپذير است.»
اما «هويّت و اصول انقلاب ما خطوط برجسته ى شخصيت امام را هم تشكيل می دهد» امامی که «اگر نبود، ما #هيچ_چيز نداشتيم. در گذشته، همين ايران و ملت و موقعيت جغرافيايى و همين فقه و قرآن و نهج البلاغه بود؛ اما در واقع چيزى نداشتيم... امام، #ريشه ى اين درخت محسوب می شد؛ اگر اين نظام از ريشه ى خود جدا شود، مثل درختى است كه از روى زمين آن را اره كرده باشند و بين تنه و ريشه ى آن فاصله انداخته باشند.»(۶۸/۴/۲۸)
⚠️بنابراین در گام دوم نیز همانند گام اول «امام #بهترین_شاخص برای ماست. اگر نظرات امام، بد بیان شد، بد تبیین شد، مثل این است که #قطب_نما از کار بیفتد، راه گم میشود؛ هر کسی به سلیقهی خود، به میل خود حرفی میزند. بدخواهان هم در این میان از فرصت استفاده میکنند، راه را جوری تبیین میکنند که ملت به اشتباه بیفتد.»(۸۹/۳/۱۴) و باید هشدار داد که «اگر #راه_امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران #سیلی خواهد خورد.»(۹۴/۳/۱۴)
✅اما خوشبختانه « #مبانی_امام، مبانی روشنی بود. این مبانی در کلمات امام، در بیانات امام، در نامههای امام، و بخصوص در وصیتنامهی امام -که کوتاهشدهی همهی آن مواضع است- منعکس است.» «مثل همهى متونى که از آنها میشود تفکر گوینده را استنباط کرد؛ منتها با شیوهى درستِ استنباط...که همه حرفها را ببینند، آنها را در کنار هم قرار بدهند؛ توى آنها عام هست، خاص هست؛ مطلق هست، مقید هست. حرفها را باید با همدیگر سنجید، تطبیق کرد؛ مجموع این حرفها، نظر امام است. [این] یک کار #اجتهادى است... که از عهدهى شما جوانها برمىآید.»(۸۷/۷/۷)
#محتوا
#تپش_قلم
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🖋 #یادداشت حجتالاسلام #رضا_محمدآبادی
🔸بخش اول: ضرورت آغاز بحث در مورد «بیانیه #گام_دوم» از «فهم قاعده مند» و «تقریر صحیح» آن
🔹بخش دوم: #روش_فهم قاعده مند «بیانیه گام دوم» به عنوان یک متن
@rebbion
👇👇👇👇
🔰ضرورت آغاز بحث در مورد «بیانیه گام دوم» از «فهم قاعده مند» و «تقریر صحیح» آن
💢آن چه به عنوان اولین قدم در رویارویی با نوشتار یا گفتارِ یک فرد #حکیم ضروری است، #فهم_قاعده_مند آن نوشتار یا گفتار و بذل وسع در #تقریر_صحیح آن می باشد به گونه ای که اگر نویسنده یا گوینده آن تقریر را بشنود اقرار کند که مقرِّر فهم صحیحی پیدا کرده است.
⭕️«بیانیه گام دوم رهبری» به عنوان یک نوشتار از این قبیل مستثنا نمیباشد بلکه ضرورت این امر به مراتب در آن بیشتر و بیشتر است؛ هم به اعتبار ویژه بودن نویسنده ی آن که منصب #ولایت_اجتماعی #دستگاه_ایمان را به عهده دارد و هم به اعتبار ویژه بودن متن نگاشته شده که قرار است تکلیف مومنین را در رویارویی با #دستگاه_کفر روشن کند.
❓چرا #قاعده مندی و روشمند بودن فهم؟
قاعده مندی بدین جهت است که معمولا فهمهای مختلفی از یک متن یا یک گفتار پیدا می شود و #صحت_فهم هر فرد زمانی واضح می شود که بتواند آن فهم را با دیگران به #تفاهم بگذارد و این مهم زمانی حاصل خواهد شد که آن فرد بتواند فهمش را به وسیلهی #روش، زبان دار کند والّا صحت آن فهم اثبات نخواهد شد.
🔺پایان بخش اول
#محتوا
#تپش_قلم
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
🔰روش فهم قاعده مند «بیانیه گام دوم» به عنوان یک متن
✅ هر کلام و سخنی همانند دیگر افعال #اختیاری انسان، از یک #غرض و هدف #اصلی نشأت می گیرد و اگرچه یک سخنرانی یا یک مقاله دارای کلمات، جملات و پاراگراف های متکثّری باشد اما آنچه این تکثّر را وحدت می بخشد، غرض و هدف حاکم بر آن گفتار و نوشتار- به عبارت دیگر همان مراد جدی آن- است. پس در تلاش برای فهم و تقریر #متعبدانه و #قاعده_مند یک متن، دستیابی به غرض اصلی کلام و #ساختار بخشیدن به متن ذیل آن غرض محوری اولویتی اساسی است.
❇️ ممکن است گفته شود بعضی از گوینده ها یا نویسنده ها اغراض متعددی از گفتار یا نوشتار خود دارند؛ اما نکته مغفول این است که قطعا این اغراض ذیل یک #غرض_محوری باید سامان داشته باشد و الا آن گفتار یا نوشتار دچار تشتت و #ناهماهنگی شده و قابلیت انتقال مطلب را ندارد.
✳️ مراحل رسیدن به این فهم
1️⃣ تجزیه
قدم اول: ابتداء سعی می شود کوچکترین عبارتی که به صورت مستقل، رساننده یک معنی و مفهوم عینی و روشن است به صورت یک « #واحد_مفهومی» از دیگر واحدهای مفهومی #تجزیه شود.
قدم دوم: سپس برای هر یک از این تجزیه ها، یک #عنوان که بتواند حاکی از رفتار نویسنده و گوینده در آن واحد باشد گذاشته می شود. و در انتخاب این عنوان باید تا حد امکان از کلمات خود نویسنده و گوینده استفاده کرد تا در مراحل بعدی جمع بندی متن به بن بست نخوریم. نتیجه ی این مرحله «عناوین تجزیه ای» است.
2️⃣ ترکیب
از آنجا که گوینده یا نویسنده به دنبال ارائه چند مطلب مجزا از هم و بی ارتباط با یکدیگر نبوده بلکه با مرتبط کردن آنها با یکدیگر، بیان « #غرض_اصلی و محوری» خود را دنبال می کرده در این مرحله باید به #نسبت_سنجی بین عناوین تجزیه ای پرداخت و سعی شود عناوین حاکم و عام تری برگزید و دیگر عناوین را ذیل آن عناوین قرار داد. نتیجه ی این مرحله دستیابی به « #عناوین_ساختاری» و به عبارت دیگر «فرعی» است.
◀️معمولا با توجه به «مقدار سخنان متکلم» و «میزان قدرت عنوان گذار» در پیدا کردن عناوین عام تر و در واقع قدرت او در ترکیب عناوین؛ آن عناوین فراوان در دو تا شش عنوان ساختاری منحلّ می شود.
این عناوین در واقع مطالبی هستند که گوینده برای بیان غرض خود بیشترین اتکا را به آنها داشته است و #ارکان_کلام او را تشکیل می دهند.
و البته برای تبیین این ارکان هم به عناوین دیگری اتکا کرده است که ذیل آن قرار می گیرند که « #عناوین_تبعی» نامیده می شود.
3️⃣ دستیابی به عنوان محوری
اگر چه در گفت و گوهای عرفی ممکن است متکلم چند مطلب پراکنده بیان کند اما به متکلم حکیم یا یک گفتار علمی و متقن نباید چنین نسبتی داد.
در این مرحله باید بین « #عناوین_ساختاری» نسبت سنجی کرد و به « #عنوان_اصلی و محوری» دست پیدا کرد و این عنوان همان امری است که در ذهن گوینده کل تکثرات کلام را بر محور خود وحدت بخشیده بود.
⭕️بر اساس این عنوان محوری و با نظر به آن ممکن است برخی عناوین #فرعی و #تبعی تغییر کنند و جابه جا هم بشوند اما این اتفاق بیشتر زمانی حاصل میشود که «عنوان گذار» بخواهد در تنظیم متن «استنتاج های منطقی و فرایندی» را بر «بلاغت های خطابی» ترجیح دهد.
🔺پایان یادداشت
#محتوا
#تپش_قلم
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#اطلاع_رسانی
#جلسه_هفتگی_ربیون
🔸سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی
🔹گام دوم چالش انقلاب با استکبار
پیش به سوی فتح مبین
🔸با حضور
حجتالاسلام محمد مهدی #تجریشی
مدیر حوزه علمیه و عملیه نهضت و مدیر مرکز راهبردی ورثة الانبیا
🔹همراه با آشنایی با #ظرفیت_طلاب_انقلابی
🔸تجربه نگاری توزیع جهادی کتاب مبتنی بر شبکه های پیام رسان: فروشگاه کتاب رسان
🔹با حضور
حجت الاسلام علی #شاملو
پنجشنبه ۱۳ تیرماه ساعت ۱۷
چمران ۱۱ - کوچه اول سمت راست-پلاک ۱۶
مقدم طلاب برادر را در جلسه گرامی می داریم.
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
حجت الاسلام تجریشی.pdf
401.8K
📚خلاصه سخنرانی حجتالاسلام محمد مهدی #تجریشی
#جلسه_هفتگی_ربیون
#محتوا
گام دوم چالش انقلاب با استکبار پیش به سوی فتح مبین
📆تاريخ:١٣٩٨/۰۴/۱۳
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion
#نگاره
🔹سلسله جلسات تبیین بیانیه #گام_دوم
⭕️«ما باید حمله کنیم!»
حجتالاسلام محمدمهدی #تجریشی
#چالش_با_استکبار
💠"تشکل طلبگی ربیون"
🌐 @rebbion