سوالات ذهن همراهان در مسجدسهله*
وجه تسمیه هرکدام از مقام ها:
روحانی محترم با مطالعه پست قبلی پاسخ همه سوالات از این قبیل داده می شود.
اما بیش از همه در مورد مقام معروف به مقام امام زمان سوال میشود
مقام امام زمان(ع)، یا مقام الامام المهدی(ع)، نخستین بار، توسط عالم شیعی، سید مهدی بحرالعلوم (م.۱۲۱۲ق)، ساخته شده است. به گمان برخی، وی این بنا را در مکانی که امام مهدی(ع) را دیدار کرده ساخته است.
یادآوری چند نکته برای مسجدسهله
✓سعی نکنید زائرین راقانع نمایید که در هر مقام نماز بخوانند کیفیت را مقدم بدارید.
✓اینکه هر مقامی نمازی دارد درست؛ لکن مسجد سهله نماز دارد اینهمه روایت؛ خب بیان کنید تااگر کسی نرسید مقامهارا دوره نماید حسرت نخورد و معترض نشود!
✓هرمقام در همانجای مشخص اعمال دارد اینکه با فاصله چند متری تز یک مقام به نیت آن مقام اعمال بجاآورده شود صحیح نیست.
موضوع دعاء در فرصت مقتضی
دعاء در سطح بلند و براى همه باشد . اينطور نباشد كه تنها خودمان را دعاء كنيم .
مردى در حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد
خدايا پيامبر را بيامرز , مرا بيامرز . لسانش لسان حصر بود . حضرت فرمودند تو چرا دور رحمت خدا را سنگ چين كردى . چرا فقط من و تو , بگو همه مؤمنين : اذا دعا احدكم فليعم فانه اوجب للدعاء .
مجمع البيان , امين الاسلام طبرسى
اين دعاى امام رضا عليه السلام چقدر كريمانه است : واغفر لمن فى مشارق الارض و مغاربها من المؤمنين و المؤمنات بحار الانوار , ج 12 , ص 23
. خدايا در مشرق و مغرب عالم هر كسى كه اهل ايمان است او را بيامرز .
اولویت خواسته ماازخدادر این اماکن منوره
در اتوبوس یادر فرصت مناسبی در اماکن منوره
خدایاذلیل نشویم!
خدايا همه اين نعمت هائى را كه دادى از ما مى گيرى ولى اولين نعمتى را كه از ما مى گيرى جانمان باشد . اينطور نباشد كه اعضاء و جوارح ما را اول از ما بگيرى و ما محتاج فرزندانمان باشيم , آنگاه جان ما را بگيرى . آن زندگى ذليلانه است .
این جور قشنگ از خدا خواستن دعای امام علی علیه السلام است:
اللّهُمّ اجعَلْ نَفسي أوَّلَ كريمَةٍ تَنتَزِعُها مِن كرائمي ، و أوَّلَ وَديعَةٍ تَرتَجِعُها مَن وَدائعِ نِعَمِكَ عِندي !
نهج البلاغه , خطبه 215
حضرت على ( ع ) و نيز امام سجاد ( ع ) عرض مى كنند : **اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ وَ لَا تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ، فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِكَ، وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي، وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ كُلِّهِ وَلِيُّ الْإِعْطَاءِ وَ الْمَنْعِ، «إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير».**
صحيفه سجاديه , دعاى مكارم الاخلاق .
. خدايا تمام روزى ها كه از دست تو است و بدست تو است , مرا بدون واسطه اين و آن از روزى ات برخوردار كن اين چنين نباشد كه روزى ام بدست اين و آن باشد كه از غير به من چيزى برسد و من ناچار بشوم غير را مدح كنم , در حالى كه از تو است . و آن كه به من نداد بد او را بگويم در حالى كه سرپرست دادن و ندادن توئى
اين خوى بزرگ منشى را در دعاها به ما آموختند كه سعى كنيد اين چنين دعا كنيد . هرگز از خدا مال زياد نخواهيد , بخواهيد آبرويتان محفوظ باشد , چون بقيه اش ديگر و بال است .
**راهی کربلا*
بعد از خستگی و فشردگی اعمال مسجد سهله دیگه فرصتی برای صحبت نیست به اندازه تذکرات مدیر در اتوبوس حوصله بیشتری نیست!
ورودی کربلا
ما در شهر کربلا هستیم بهتر است بگوییم وارد خاک کربلا شدیم ابتدا سپاس خدایی را که این نعمت را این توفیق راشامل حال مانمود
چقدر این سرزمین حرمت دارد چقدر باعظمت استـ
فقط یک روایت و بس
عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال:
... هِىَ أَطْهَرُ بُقاعِ اْلأَرْضِ وَ أَعْظَمُها حُرْمَةً وَ إِنَّها لَمِنْ بَطْـحاءِ الْجَنَّـةِ..»
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در ضمن حدیث بلندی می فرماید: کربلا پاکترین بقعه روی زمین و از نظر احترام بزرگترین بقعه ها است و الحق که کربلا از بساطهای بهشت است.بحار الانوار، ج 98، ص 115 و نیز کامل الزیارات، ص 264
ما سه مرتبه در شکرانه این نعمت میگوییم
الحمدلله... تکرار زائرین
خب اگر فرصت رامناسب دیدید سلامی به امام حسین علیه السلام و حضرت ابالفضل علیه السلام داده شود
تالار ورودی هتل قبل از ورود به اتاقها
عزیزانم میدانم خسته هستید اما گفتند هر هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!
الان باید بگویم طبق برنامه که مدیر دادند برای اولین زیارت جمعی ساعت.... از هتل خارج می شویم خوب است غسل کنید ان شاءالله ثواب دارد.
عزیزانم زیارت امام حسین علیه السلام یک آدابی دارد متفاوت
از امام صادق(علیهالسلام) روایتشده: که چون به زیارت امام حسین(علیهالسلام) بروی، آن حضرت را محزون و غمناک و ژولیده مو و غبارآلوده و گرسنه و تشنه زیارت کن که آن جناب با این احوال شهید شد و حاجات خود را بخواه و از کربلا بازگرد و آن را وطن خود قرار مده.
بنابراین تاجایی که امکان دارد لااقل این زیارت اول را بارعایت آداب انجام دهیم.
لباس گرد و غبار گرفته
موهای ژولیده(شانه نکرده)
نه اینکه الان برید و لباسهای اتو کشیده و عطر زده و.... تن کنید یا ارایش کنید و...
روایت شده است: که خداوند از عرق زائر قبر امام حسین(علیهالسلام) از هر قطرهای هفتاد هزار فرشته خلق میکند که خدای تعالی را تسبیح میکنند و از خدا آمرزش میخواهند برای او و زائران آن حضرت تا آنکه روز قیامت برپا شود.
فقط بدانید اینجا کربلا است و متفاوت...
---------------------☆☆☆☆-----------------------
حضرت ابو عبد اللَّه عليه السّلام فرمودند:
تَزُورُونَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ لَا تزورون [تَزُورُوا] وَ لَا تَزُورُونَ خَيْرٌ مِنْ أَنْ تزورون [تَزُورُوا] قَالَ قُلْتُ قَطَعْتَ ظَهْرِي
زيارت برويد بهتر است از اينكه به زيارت نرويد به زيارت نرويد و زيارت نرويد بهتر است از اينكه به زيارت برويد. راوى مى گويد: محضر مباركش عرض كردم: كمر من را شكستيد با اين كلام.
قَالَ تَاللَّهِ إِنَّ أَحَدَكُمْ لَيَذْهَبُ إِلَى قَبْرِ أَبِيهِ كَئِيباً حَزِيناً وَ تَأْتُونَهُ أَنْتُمْ بِالسُّفَرِ كَلَّا حَتَّى تأتونه [تَأْتُوهُ] شُعْثاً غُبْراً
حضرت فرمودند: به خدا قسم يكى از شما وقتى به زيارت قبر پدرش مى رود غمگين و اندوهناك مى رود ولى به زيارت قبر مطهّر آن حضرت مى رويد در حالى كه با خود سفره ها مى بريد، نه، اين طور نبايد به زيارت آن جناب برويد بلكه زيارتش كنيد با حالى افسرده و حزين و گرفته.
تالار ورودی هنگام حرکت برای اولین زیارت
خدایاشاکریم که تااینجامارا نفس دادی جان دادی؛
میخواهیم به زیارت حضرت حسین علیه السلام مشرف شویم
من برای اینکه از خودم چیزی نگفته باشم یک روایت عرض کنم از امام باقرعلیه السلام:
شخصی بنام محمدبن مسلم به حضرت باقر(علیهالسلام) عرض کرد: ما زمانی که به زیارت پدرتان حسین بن علی میرویم، آیا چنین است که در حج خانه خداییم؟ فرمود: آری، عرضه داشت: پس آنچه بر حاجیان لازم است بر ما لازم است؟
امام باقر چند توصیه کردند در آداب این زیارت
من چندتاازاین نکاتی که امام باقر فرموده را اینجا عرض میکنم:
فرمود:
بر تو لازم است که کم سخن بگویی،مگر سخن خیر
خب الان بین راه در مسیر که می رویم لااقل برای این زیارت اول ذکر بگویید زمزمه کنید با بغل دستی حرف نزن
و بر تو لازم است که بسیار یاد خدا کنی
آره ذکر بگو ذکر الله ذکر سبحان الله..
و لازم است که با خشوع و نرم و خالص باشی
عزیزانم تا میتونید تا قبل از رسیدن به حرم حالتو خوش کن با خضوع و خشوع راه برو اگرسرت پایین باشه قدمهایت را آهسته برداری نگاه اطراف نکنی این حال برات ایجاد میشه
و دیدهات را از حرام و شبهه بپوشانی
آره دیگه مراقب چشمات باش عزیزم
در وقت مقتضی در حرم امام حسین علیه السلام
#عاقبت_بخیری
توفیق زیارت آقایی نصیب ماشده که روایت شده است «خداوند در عوض شهادت امام حسین(ع) چهار خصلت عطا کرده است: شفا را در تربتش نهاد، اجابت دعا را زیر قبّهاش قرار داد، ائمه بعدى از نسل او هستند، مدت زمانى را که زائرین آنحضرت براى زیارت مىگذرانند، جزء عمرشان به حساب نمىآورد»
در حرم امام حسین دعا مستحاب است و هر کدام از ما با کوله باری از خواسته آمدیم.
هرچه میخواهید بخواهید حاجات دنیوی بخواهید حاجات اخروی بخواهید اما حتما بخواهید خدایا هیچ کیز مراازتو و حسینت جدا نکند
عزیزانم نمیگویم بهره مندی از دنیا بد است اما پست و مقام و ثروت اگر بخواهد انسان را از خدا جدا کند بد خسارتی است.
پستها و مقامها برای کسی نماند ثروتها نماند
#غذای_لای_دندان_گذشتگان
على عليه السلام فرمود : أَلَا حُرٌّ يَدَعُ هَذِهِ اللُّمَاظَةَ لِأَهْلِهَا آيا يك انسان آزاده پيدا مى شود كه اين مانده لاى دندان نسل گذشته را ترك كند . آنچه فعلا به نام دنياست مقام , مسكن , زمين , ثروت نسل قبل از آنها استفاده كرد و در لاى دندانش ماند و بعدا به شما رسيد . آنچه فعلا در روى زمين است , همه اين مقامها , ثروتها , اوهام و خيالها , ته مانده لاى دندان گذشتگان است , يك انسان آزاده مى تواند از اين لماظه بگذرد . همه اين مقامها و ميزها و پست ها و ثروتها و اوهام و خيالها مانده لاى دندان نسل گذشته است.
این مقام طلبی ها بود که عمر سعد را عمر سعد کرد شمر را شمر کرد.
این دنیا طلبی بود که از این انسان ها حیوانهای درنده ساخت.
چقدر این دنیا زشت شد
حضرت حسین علیه السلام وقتی بالای سر علی اکبر پاره پاره تن رسید فرمود:
و علی الدنیا بعدک العفی یاعلی
خاک بر سر این دنیا خاک بر سر این دنیاطلبی دنیای که بخاطرش شبیه ترین انسانها به پیامبر را امت پیغمبر تکه تکه کردند.
ابتدا اینجاراکلیک نما
لینک موضوعات
توجه:
در هرمکانی یک موضوعی رامناسب دیدم و روایت پردازی کردم شماکافیه لینک مربوط به آن مکان را در وقتش کلیک کنی و یک دقیقه مطالعه نمایی
یک مرتبه با داشتن اینترنت روی لینک ها کلیک کنید برای بار دوم بدون اینترنت هم شما را به مطلب می رساند. اگر موفق نشدید ایتای شما به روز رسانی نیست
هرکجازیارت رفتید یادتان بود یک صلوات برای ما خیرات نمایید
ابتدای سفر و معرفی خود
به فامیلت و دوستانت خبر بده...
اولین بین الصلاتین
بعد از اولین نماز صبح به جماعت_حق الناس
حسن خلق بهترین همنشین
و با فضیلت ترین دارایی
دقایقی قبل از خروج از مرز
ورود به عراق در وقت مقتضی
ورودی شهر نجف
غسل زیارت _تالار ورودی هتل قبل از ورود به اتاقها
قدمهایت را آهسته بردار به سمت حرم
بعد از غسل_تالار هتل قبل از اولین زیارت
درصحن حرم حضرت حیدر_مقام ناشناخته امام علی
مقدس اردبیلی
شیعه بودنمون مدیون علامه حلی است
امام علی و بیت المال
امام علی و بیت المال۲
روایت امام علی _تغافل
امام علی بیت المال۳
روایتی از امام علی در مورد بیداری
حضرات آدم و نوح و سایرمدفونین در حرم
قبرستان وادی السلام
پنج صورت همراه در قبرمومن
سر قبر آیت الله قاضی
قبر شیخ طوسی و علامه بحرالعلوم در نجف_مکانی خلوت برای دور هم نشستن بازائرین
ورودی شهر کوفه
مسجد حنانه
قبر کمیل
داستان قاری نهروانی
حرکت به سمت کوفه در وقت مقتضی
تذکر برای مسجد کوفه
ورودی شهر کوفه باطی مسافت پیاده
مقامات مسجد کوفه_وجه تسمیه
آدرس مقامات طبق نقشه
باب الفیل یا باب الثعبان
نمازحاجت در مسجد کوفه
مرقد مسلم بن عقیل و هانی بن عروه
میثم تمار
درمنزلت مولا امام علی در وقت مقتضی
درکوفه از جنگ جمل حتما بگو_حکایتی جذاب
رحمت خدا۱(عزت امام علی، عزت مومن، خدمت به خلق)
رحمت خدا۲(عزت مومن،خدمت به خلق)
فرقه اسماعیلیه_پرشور و یک دست در حرم امام علی و حسین علیهما السلام
گفتار شیخ مفید در باره اسماعیلیه
مسجد سهله در وقت مقتضی
دم در مسجد سهله
چاره داخل مسجد سهله و شلوغی مقامها
سوالات ذهن زائرین درمسجد سهله
یاد آوری چند نکته در مسجد سهله
موضوع دعا در فرصت مقتضی
تلنگر_خداعلی و اولاد علی به فریادمابرسان
اولین خواسته ما از خدا در اماکن منوره
راهی کربلا
سرزنش زائرین کربلا در شبکه های اجتماعی
ورودی کربلا
کربلا، تالار ورودی هتل قبل از ورود به اتاقها(یادر اتوبوس قبل پیاده شدن)
کربلا تالارورودی قبل از خروج به سمت حرم
اماکن تخییر قصر یا اتمام_دقتها و نکته ها خیلی مهم
دلیل تعدد نماز جماعت در حرم امام حسین علیه السلام
تمام #بندگی و تمام #رذالت در کربلاء
تنهایی امام حسین_گریه امام علی در جنگ صفین بر این تنهایی
عاقبت بخیری_دروقت مقتضی درحرم امام حسین علیه السلام
سبکبار شدن با سجده طولانی_در وقت مقتضی
خانه تان را نورانی کنید، خانه مقبره نباشد
روضه حضرت حسین علیه السلام بزم شراب
بیانی در مقام حضرت عباس علیه السلام
قبر حضرت قاسم کجاست
قبرامیرکبیر در حرم امام حسین علیه السلام_مقام امیرکبیر
خدا دوستت دارد که ثروتمندت نمیکند!
دعابرای همه
بوی گند گناه
درسهایی از اولین زائر حضرت حسین
دست راستم را سال گذشته قطع کردید!
قبه کجاست؟ که دعا زیر آن مستجابه
همه چی درمورد تربت_چند پست پشت سرهم
تفسیر قطعه ای مهم از زیارت نامه حضرت عباس علیه السلام_مهم و کاربردی
طفلان مسلم
حرکت به سامرا_جغرافیا، تاریخچه و اماکن زیارتی سامرا
سرداب مقدس
ماموریت سخت امام هادی و امام عسکری
تحقیر امام هادی توسط متوکل و نفرین حضرت
درسی از امام هادی علیه السلام_اثر تقوا(خداترسی)
امامزاده سید محمد
ان اکرمکم عند الله اتقاکم
امام کاظم در دوجمله
اهم وقایع زندگی امام کاظم(ع) در یک نگا
وضعیت زندانهایی که امام(ع) در آن محبوس بودند.
توطئه شهادت امام کاظم علیه السلام
تشبیهی زیبا از امام کاظم
درسی از امام کاظم در حفظ ابروی خود
حضرت معصومه سلام الله علیها
معجزه حضرت جواد(ع
امام جواد_دنیاجای رفاه مطلق نیست
نحوه شهادت امام جواد علیه السلام
آیابدن امام جواد سه روز بر پشت بام بود
عبادت به میل خودت یا میل خدا!مهم و کاربردی
حال گیری صدای بلند بلندگوهای دستی در اماکن زیارتی_روایت منع
ترجمه ای از زندگی
ظاهر راببین چکار باطن داری
ابروی مومن
📍مقتل
خیمه گاه
سلب امام حسین علیه السلام
اسب دوانی برپیکر امام حسین علیه السلام
یکی از مصیبت های تکان دهنده اهل بیت در شام و جسارت به بانوان حرم
گریه اهل بیت امام حسین (ع) در شام و جسارت به آ نها
کیفیت ورود اسرای کربلا به شام و مجلس یزید
روضه برای حضرت علی اصغر علیه السلام
May 11
#سبکبار
#سجده
#سلمان_فارسی
#آزاد
#حرّ
#حرّیّت
#مقام
#ریاست_طلبی
نعمتی به ارزش نعمت آزادی بسیار کم است!
اینکه انسان آزاد باشد در بند پست و مقام و ریاست نباشد خیلی باارزش است!
آزاد آن انسانى است كه على عليه السلام فرمود : من ترك الشهوات كان حرا . كسى كه شهوت ها(ریاست طلبی،پُست و مقام طلبی) را ترك بكند #آزاد است . نعمتى به ارزش نعمت #آزادى بسيار كم است .
همين بيان را على بن ابيطالب سلام الله عليها با يك آهنگ موزونى تبيين كرد فرمود : تحففوا تلحقو . سبك بشويد تا برسيد و ملحق بشويد ,
سبك بار شدن عامل رسيدن است . گاهى انسان آن چنان سبك بار مى شود كه هم مى رسد و هم مى رساند . بر اساس اين بيان ها مرحوم شيخ بهائى رضوان الله عليه نقل مى كند كه : حريقى در مدائن اتفاق افتاد . استاندار رسمى آن روز سلمان فارسى رضوان الله عليه بود . او يك قرآن و يك شمشير داشت . فورا قرآن و شمشيرش را برداشت و حركت كرد و نجات يافت , اما ديگران تا آمدند خود را جمع كنند آسيب ديدند . سلمان فرمود : هكذا ينجو المخففون , يعنى در روز حريق انسانهاى سبك بار اين گونه نجات پيدا مى كنند .
اين همه بار سنگين آورديد بالاخره در روز خطر حملش دشوار است . راه سبك شدن از بار سنگين گناه را رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء طولانى كردن سجده مى دانستند . گاهى انسان كه مقدورش نيست در نمازهاى واجب سجده هاى طولانى كند اما اصل سجده كردن , چه در نماز و چه در غير نماز , اين خاصيت را دارد كه بار را سبك مى كند .
خانه_نورانی
#شب_زنده داری
#قران
#تلاوت
#شیخ_انصاری
#ملکوت_اعمال
#باطن_عمل
مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدين جبل عاملى رضوان الله تعالى عليه در كتاب شريف المراجعات در شرح حال بعضى از صحابه و بزرگان اين چنين نقل مى كند كه بعضى از اصحاب و بزرگان دينى و بزرگان علم و سير و سلوك , برنامه ها را در منزل تقسيم مى كردند . يعنى اعضاء خانواده در كل شبانه روز اين خانه را روشن نگاه مى داشتند . در شب اينطور نبود كه همه اعضاى خانواده بعد از خوردن غذا تا صبح بخوابند , بلكه نگهبانى مى دادند . مثلا فلان مقدار از شب را يكى مشغول عبادت و درس و بحث و تلاوت و دعاء بود و ديگرى مى خوابيد , سپس ديگرى برمى خاست و به عبادت مى پرداخت و اولى مى خوابيد بدنبال آن سومى بر مى خاست و به عبادت مى پرداخت . منزل را شب تا صبح روشن نگاه مى داشتند , كه جز نام حق در اين خاده چيز ديگرى برده نشود و اين خانه خاموش نشود .
اگر شما ملاحظه مى فرمائيد كه از يك خانواده چون شيخ انصارى تربيت مى شود , يك انسان كاملى چون بحر العلوم و مانند آن تربيت مى شود , اين محصول زحمات چندين ساله گذشتگان و نياكان آنها است . اينطور نيست كه خداى سبحان رايگان فردى ممتاز را به يك خانواده مرحمت كند . آنها سعى مى كردند كه خانه را روشن كنند و چيزى كه خلاف رضاى حق است در آن خانه انجام نشود تا كم كم آن خانه بتواند مركز نورانيت باشد , يك شهرى را روشن كند . خانه اى كه در آن قرآن خوانده مى شود و دين در آن خانه حاكم است آن خانه براى ملائكه آسمان آن طور نور مى دهد كه ستاره هاى آسمان براى اهل زمين نور افشانى مى كنند . همانطور كه انسان وقتى فضاى باز را نگاه مى بيند كه بعضى از جاها تاريك بعضى از جاها روشن است , بعضى جاها ستاره دارد و بعضى جاها ستاره ندارد , يا ستاره اى كوچك و ديگرى بزرگ است , ملائكه آسمانى هم وقتى زمين را نگاه مى كنند بعضى از جاها را تاريك و بعضى جاها را روشن مى بينند . على اى حال خانه اى كه در آن قرآن خوانده مى شود و دين در آن خانه حاكم است براى اهل سماء نور مى دهد .
صديقه كبرى سلام الله عليها را كه زهراء ناميدند براى اين است كه زهراء يعنى تابناك . خانه و محراب و مركز عبادت او براى اهل آسمان تابناك بود . انسان كامل براى اهل آسمان نور مى دهد
ملائک ( و يستغفرون لمن فى الارض ) ,«من» همان مؤمنين اند . براى اين كه غير مومن را نمى بينند . غير مؤمن تاريك است . هر خانه اى را كه فرشته مى بيند براى اهل آن خانه طلب مغفرت مى كند . آن خانه اى كه دين در آن خانه حاكم است , روشن است لذا فرشتگان آن خانه را مى بينند و براى اهل آن خانه طلب مغفرت مى كنند . كافر تاريك است , فرشته او را نمى بيند . خدا هم در روز قيامت آنها را نمى نگرد : و لا يكلمهم الله يوم القيامه , لا ينظر اليهم يوم القيامه . خدا هم او را نگاه نمى كند , گرچه بكل شئى عليم است .
روضه حضرت حسین علیه السلام
آن گروه از خدا بيخبر چه جسارتها کردند می گفتند: يا حسين نُقاتِلُکَ بُغضاً مِنّا لِاَبيک و ما فعل بأشياخنا يوم بدر و حنين « اي حسين با تو ميجنگيم به خاطر بغض و کينهاي که با پدرت علي داريم، پدرت بزرگان ما را در جنگ بدر و حنين کشت».
یکی می زد به تیر و آن دگر می زد به شمشیرش
ندانم زاده زهرا چه بود آن روز تقصیرش
تلافي جنگ بدر:
راوى گويد: خانواده و زنان حسين عليه السّلام و بازماندگانش را طناب بسته بر يزيد وارد كردند. بعد سر انور را پيش رويش نهاد و زنان را پشت سرش نشانيد تا وى را ننگرند، امّا زينب، چون سر برادر را بديد، دست برد و گريبانش دريد و با صدايى حزين كه دلها را جريحهدار مىكردفرمود: ياحُسَيْنَاهْ يَا حَبِيبَ رَسُولِ اللَّهِ يَا ابْنَ مَكَّةَ وَ مِنًى يَا ابْنَ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ سَيِّدَةِ النِّسَاءِ يَا ابْنَ بِنْتِ الْمُصْطَفَى.
راوى گويد: به خدا قسم هر كس كه در مجلس حضور داشت بگريست، و يزيد ساكت بود. زنى از بنى هاشم كه در كاخ يزيد بود شروع به نوحه نمود .
گريه از همگان به بانگ برخاست.راوى گويد: بعد يزيد عصاى خيزران را بخواست، و با آن به دندانهاى پيشين حسين عليه السّلام مىزد.
بزم شراب و چوب جفا ولب حسین
یارب از این مشاهده زهرا چه می کند
فریاد زدسکینه و گفتا که عمه جان
بنگر یزید با سر بابا چه می کند
مزن ظالم حسین مادر ندارد
غریب است وکسی بر سر ندارد
تنش در قتله گه افتاد پر خون
دگر انگشت و انگشتر ندارد
مزن چوب جفا ای بی مروت
دگر این تشنه لب اکبر ندارد
یه وقت دیدن یزید ملعون شروع کرد به شعر خوندن:
لَعِبَتْ هَاشِمُ بِالْمُلْكِ فَلَا خَبَرٌ جَاءَ وَ لَا وَحْيٌ نَزَلَ
هاشم با سلطنت بازى كرد، زيرا نه خبرى آمده است و نه وحيى نازل شده است
لَيْتَ أَشْيَاخِي بِبَدْرٍ شَهِدُوا جَزَعَ الْخَزْرَجِ مِنْ وَقْعِ الْأَسَلِ
كاش اشياخ (اجداد) من كه در بدر كشته شدند. ناله خزرج را از درد نيزه شاهد بودند
خدادوستت دارد وگرنه دادن یک خانه چند طبقه و یک ماشین لاکچری برا خدا چیزی نیست
مسلما یکی از گلایه های ما از خدا اینه که ای خدااااا چقدر صدات بزنم چرا بهم نمیدی؟!
حالا چی از خدامیخواد پول زیاد و....،
#ثروت
#مال
#دارایی
در تعبيرات دينى , آمده است كه اگر خواستيد بفهميد دنيا و ثروت چقدر مى ارزد , ببينيد پيش چه كسانى است . اگر ديديد نزد افراد خوب است بفهميد ثروت و دنيا مى ارزد اما اگر ديديد پيش افراد خوب نيست معلوم مى شود چيز خوبى نيست وگرنه خداى سبحان آن را به خوب ها مى داد .
حضرت امير سلام الله عليه استدلال مى فرمايد نهج البلاغه , خطبه 151 و 182 , بحار الانوار , ج 73 , ص 24 وج 73 , ص 110 و 123 : آيا رسول خدا پيش خدا معزز و مكرم و محترم هست يا خير ؟ آيا خداى سبحان پيامبرش را گرامى داشت يا خير ؟ يقينا گرامى داشت : و رفعنا لك ذكرك . در اينكه پيامبر پيش خدا معزز و مكرم است حرفى نيست . در اين كه خداى سبحان رسول گرامى اش را تكريم و تعظيم كرد و محترم داشت حرفى نيست . در اينكه زندگى پيامبر عليه آلاف التحية و الثناء يك زندگى ساده فقيرانه بود اين هم حرفى نيست . بعد مى فرمايد پس دنيا پيش پيامبر نبود , حال يا بايد بگوئيم ثروت كمال است و ثروتمند از اين جهت در سعادت است , يا بايد بگوئيم ثروت كمال نيست . اگرثروت كمال است پس معنايش آن است كه معاذ الله خداى سبحان رسولش را گرامى نشمرد و اين كمال و عزت و حرمت و مقام را به او نداد . آنگاه حضرت مى فرمايد : كسى مى تواند بگويد كه خدا پيامبرش را گرامى نشمرد و او را تحقير كرد ؟ اگر بگوئيد هر چه كه در كرامت و گرامى داشتن و حرمت دخيل بود خداوند به پيامبرش مرحمت كرد و چيزى را فرو گذار نكرد , معلوم مى شود كه دنيا و ثروت جزء كمالات نبوده وگرنه به پيامبرش مى داد . اين معنا را بصورت يك حساب رياضى روشن استدلال مى كند .
////////////////////////////////////////
دوستان بااحتیاط این مطلب بیان شود و البته تاکید شود ثروت باشد انسان رابه خدا نزدیک کند خوب است. تکیه مطلب روی این نکته باشد که ثروت کمال نیست
دعابرای همه
#دعا
#مومنین
#دعا_برای_همه
#وسعت_دعا
#کریم
#کریمانه
دعاء در سطح بلند و براى همه باشد . اينطور نباشد كه تنها خودمان را دعاء كنيم . مردى در حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد مجمع البيان , امين الاسلام طبرسى
خدايا پيامبر را بيامرز , مرا بيامرز . لسانش لسان حصر بود . حضرت فرمودند تو چرا دور رحمت خدا را سنگ چين كردى . چرا فقط من و تو , بگو همه مؤمنين : اذا دعا احدكم فليعم فانه اوجب للدعاء .
اين دعاى امام رضا عليه السلام چقدر كريمانه است : واغفر لمن فى مشارق الارض و مغاربها من المؤمنين و المؤمنات بحار الانوار , ج 12 , ص 23
. خدايا در مشرق و مغرب عالم هر كسى كه اهل ايمان است او را بيامرز .
بوی گند گناه
گناه تعفن دارد و انسان گنهکار متعفن می شود.
ما اگر باور کنیم باطن گناه را هرگز نزدیک ان نمی شویم.
بدترازنجاست
طلبه جوانی از مقدس اردبیلی (ره) پرسید: استاد! آیا شما گناه میکنید؟
استاد گفت: فرزندم؛ همه انسانها جایز الخطا هستند.
دوباره پرسید: عموم انسانها را که میدانم، منظورم خود شما هستید، آیا شما گناه میکنید؟
مقدس اردبیلی (ره) با تبسم پاسخ داد: الله اکبر، حالا که اینقدر اصرار میکنی، باید بگویم نه! من گناه نمیکنم.
شاگرد پرسید: آیا فکر گناه هم نمیکنید؟
استاد فرمود: نه عزیزم، فکر گناه هم نمیکنم.
طلبه جوان که خیلی تعجب کرده بود پرسید: مگر امکان دارد استاد؟
مرحوم مقدس اردبیلی فرمود: آری، امکان دارد، اگر قبول ندارید من سؤالی از شما میپرسم، جواب صحیح آن را بدهید:
آیا شما نجاست میخورید؟
طلبه جوان که احساس میکرد مورد اهانت قرار گرفته، رنگ چهرهاش تغییر کرد و گفت: نه استاد، این چه سؤالی است؟
مقدس اردبیلی (ره) دوباره فرمود: آیا فکر خوردن نجاست را هم نمیکنی؟
جواب داد: نه
استاد فرمود: گناه نزد من مثل نجاست است، حتی بدتر از آن است.
* از: عبرتها در آينه داستانها، احمد دهقان، انتشارات نهاوندي، قم، چاپ اوّل، 1378 ش، ص 60.
خب انسانی که تر روز گناه میکند هر روز این گناه اورا متعفن می کند دل او را بدبو میکند زبان او را غیبت گندیده می کند چه کند بوی گناه از وجود او برطرف شود؟
وجود مبارك رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: استغفار كنيد، از خدا طلب مغفرت كنيد و به بارگاه الهی برگرديد «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»؛[۱]
خودتان را با عطر استغفار معطّر كنيد. ما يك عطر ظاهري داريم كه مستحب است كسی مسجد ميرود،حسينيه ميرود، مراكز عبادی ميرود، نماز جماعت ميرود، نماز جمعه ميرود مستحب است خودش را معطّر كند که اين دستور دينی ماست، اما يك عطر ديگری است كه آن در درون ماست و از برگ گُل گرفته نميشود؛ فرمود خودتان را با استغفار معطّر كنيد، وگرنه بوي بد گناه رسوايتان ميكند: «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحَنَّكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ».
[۱]وسائل الشیعه ج۱۶ ص۷۰
///////////
می توانید اینطور استدلال کنید وقتی حقیقت
غیبت گوشت برادر مومن راخوردن است و این مثال نیست واقعیت است خب این گوشت مردار وجود انسان را متعفن می کند پس......
درسی از اولین زائر حضرت حسین
بنا به نقل منابع تاریخی مثل طبری و مرحوم طبرسی نخستین زائر امام حسین علیه السلام جابر ابن عبدالله انصاری بود
جابر از اصحاب پنج امام (از امام علی(ع) تا امام باقر(ع)) دانستهاند. او پس از واقعه عاشورا، نخستین زائر امام حسین(ع) بود که در روز اربعین به کربلا رسید. همچنین بنابر روایات، او سلام پیامبر(ص) را به امام باقر(ع) رساند.
وقتی جابر ابن عبدالله انصاری و عطیه به سرزمین کربلا رسیدند نزدیکی قبر شریف حضرت بودند که جابر و عطیه کفش ها را به حرمت سرزمین کربلا از پای درآورند و به دست گرفتند. جابر به عطیه گفت من که چشمم نمی بیند نزدیک مرقد که رسیدیم بگو ادب کنم. یک مرتبه رسیدند به جایی که روی آن نوشته شده بود: هذا قبر حسین ابن علی بن ابیطالب الذی قتلوه عطشانا. جابر وقتی متوجه شد خودش را روی قبر انداخت و بنا کرد به گریه و شیون و زاری. دو جمله گفت که عجیب است. جمله اول او برای ما زائزین دلسوخته می تواند بشارت دهنده و قابل استفاده باشد،
جمله اول جابر این بود که گفت ای حسین بن علی! شکر خدا که ما در این واقعه با تو بودیم. عطیه در اعتراض به جابر گفت ولی ما که با حسین ابن علی نبودیم. جابر به عطیه این نقل قول از رسول الله (ص) را یادآور شد که: مَن أحبَّ قَوماً حَشَرَهُ اللّه ُ فِى زُمرَتِهِ / کسی که کسی را دوست دارد خداوند او را با کسی که دوستش دارد محشور می کند. من هم از بچگی حسین (ع) را دوست داشتم و راه او را تایید می کردم . من کور بودم و نمی توانستم در جنگ باشم اما دلم با حسین (ع) بود. اگر تنم آن جا و آن روز در کربلا نبود اما دلم، فکرم و اندیشه ام آن جا بود پس عطیه ما آن روز در آن جا بودیم.جمله دومی که جابر گفت وقتی خودش را روی قبر مولایش انداخت گفت حبیبی حبیبی حبیبی / ای دوست من ای دوست من ای دوست من چرا جواب مرا نمی دهی، دوستت به زیارت تو آمده است. من جابرم از مدینه به دیدار تو آمده ام. این تن بی سر چرا جواب دوست خود را نمی دهد. در این لحظه بود که یک مرتبه صدای جمعیت و زنگوله شتران به هوا برخاست. عطیه و جابر گفتند نکند بنی امیه سراغ ما آمده اند. جابر به غلامش گفت احتمال دارد اسرا برای زیارت به این جا آمده باشند. اگر این مژده را برای من بیاوری تو را آزاد می کنم. غلام رفت و برگشت و گفت البشاره البشاره. مژده باد که اهل بیت آمده اند. صاحب عزا رسید و و آمدند و خودشان را بر روی قبر پاک و مطهر حضرت انداختند. وقتی حضرت زینب (س) بر سر قبر برادر آمد و ماجرای شام و کوفه را ذکر کرد غوغایی به پا خاست...
مرثیه بخوان...... 😭
دست راستم را سال قبل قطع کردید!!😭
وقتی «متوکل» به خلافت رسید، دشمنی و خصومتش با شیعیان و اهل بیت به آنجا رسید که مزار امام حسین بن علی علیه السّلام را در کربلا تخریب کرد و دستور داد آن جا را شخم بزنند و بر راه های منتهی به مزار آن حضرت مأمورینی گماشت تا هرکس به زیارت حسین بن علی علیه السّلام می رود، دستگیر کرده و به قتل برسانند.
ثبت نامی عجیب!
به رغم وحشیگری های متوکل نسبت به زوار بارگاه امام حسین (علیه السلام)، هرگز این مسیر تعطیل نشد و از رونق نیفتاد و مردم به صورت های مختلف خود را به کربلا می رساندند و امام حسین (علیه السلام) را زیارت می کردند. سرانجام متوکل مجبور شد، طی فرمانی زیارت بارگاه امام حسین (علیه السلام) را به شرط اینکه دست راست زائر را قطع کنند، آزاد نماید! و در اندک زمانی صف مشتاقان زیارت با وجود این شرط نیز طولانی گردید!
مسعودی، مورخ بزرگ، در کتاب مروج الذهب می نویسد: «خانمی به قصد زیارت بارگاه امام حسین (علیه السلام) به مامور ثبت نام مراجعه کرد. به وی تذکر دادند، آیا می دانی که شرط رفتن به زیارت قطع دست است؟ آن زن پاسخ داد: از شرایط آگاهم! متصدی ثبت نام، اسم این خانم را می نویسد. آن گاه به وی دستور می دهد: دستش را برای قطع کردن بیرون بیاورد. آن زن دست چپ خود را بیرون می آورد! مامور می گوید: خانم فرمان خلیفه می گوید، باید دست راست داوطلب زیارت قطع شود.آن زن دست راست خود را از زیر حجاب بیرون آورده و می گوید: این دست را سال گذشته قطع کردید!
حرکت به سامرا
عزیزانم راهی سامرا هستیم ابتدا از موقعیت جغرافیایی این شهر کمی بدانیم:
موقعیت جغرافیایی
شهر سامرا در شرق رودخانه دجله و در شمال بغداد واقع شده است. این شهر، مرکز استان صلاح الدین و در فاصله ۱۲۴ کیلومتری بغداد واقع شده است. سامرا از شرق به کرکوک، از شمال به استان نینوا، از غرب به استان الانبار و از جنوب به بغداد منتهی میشود.
تاریخچه شهر سامرا
تاریخچه را لازم نیست بیان کنید و لکن شاید زائری پرسید پاسخ داشته باشید
در سال ۲۲۱ق و دوران حکومت معتصم عباسی فرزند هارون عباسی، پایتخت از بغداد به سامرا منتقل گردید و تا سال ۲۷۶ ادامه داشت سامرا در دوران معتصم به اوج قدرت و آبادانی رسید و کاخها، گردشگاهها، بازارها، مساجد و عمارتهای عظیم در آن ایجاد شد. این شکوه و عظمت تا دوران معتمد عباسی (حکومت ۲۵۶ - ۲۷۹ق) ادامه داشت تا اینکه وی پایتخت را به بغداد بازگرداند
چرایی و چگونگی حضور دو امام شیعه در سامرا
متوکل در سال ۲۳۳ق مصمم شد تا امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا بیاورد. علت این امر را رسیدن گزارشهایی حاکی از میل مردم به امام هادی(ع) ذکر کردهاند. متوکل امام هادی(ع) را از مدینه به بغداد و سپس به سامرا آورد و ۲۰ سال و ۹ ماه در آنجا ساکن بود تا اینکه همانجا در زمان حکومت معتز مسموم شده و شهید شد و در همانجا مدفون شد امام حسن عسکری(ع) نیز به همراه پدرش در سال ۲۳۳ق/۸۴۷م به سامرا آورده شد و تا پایان عمرشان در همان جا بودند. امام عسکری(ع) درسن ۲۸ سالگی مسموم شد و به شهادت رسید
چرا سامرا سنی نشین است؟
در شعبان ۱۲۹۰ق، میرزای شیرازی از مراجع تقلید شیعه، به شهر سامرا کوچ کرد و در آنجا حوزه علمیه تأسیس کرد. در این حوزه علمای بزرگی مانند سید حسن صدر، سید محسن امین، محمدجواد بلاغی، آغا بزرگ تهرانی اشتغال داشتند. فتوای تحریم تنباکو در مدت اقامت میرزا در سامرا صادر شد. خروج شیعیان پس از اینکه میرزای شیرازی در سال ۱۳۱۲قدر سامرا درگذشت، شیعیان هم کمکم سامرا را ترک کرده و به سمت دیگر شهرهای شیعهنشین بهویژه در جنوب عراق یعنی کربلای معلی و نجف اشرف کوچ کردند. بر همین اساس، سامرا آرامآرام به یک شهر سنینشین تبدیل شد. چند دهه پس از حکومت حزب بعث، تقریبا حضور شیعیان در سامرا به صفر رسید.
زیارتگاههای سامرا
✓مسجد و حرم عسگریین مدفن امام هادی (ع) و امام عسگری (ع) که مهمترین مکان زیارتی شهر سامرا محسوب میشود،
✓مرقد مطهر نرجس خاتون همسر امام حسن عسگری (ع) و مادر مكرمه حضرت مهدی (عج) که قبر مطهر آن بانوی بزرگوار در پشت ضريح امام حسن عسگری (ع) قرار دارد،
✓مرقد حكيمه خاتون دختر امام جواد (ع) که در پايين پا و چسبيده به ضريح عسگريين مدفون است،
✓قبر مطهر حسين بن علی الهادی،
✓سرداب مقدس که طبق روایات امام مهدی (عج) بارها در زمان حیات پدر و پس از آن در این مکان دیده شده و علت نامگذاری این مکان به سرداب غیبت همین است.
سرداب مقدس
#سرداب، زیرزمین خانه امام عسکری(ع) در سامرا بوده است.قداست این مکان به دلیل انتسابش به امامان معصوم است؛چرا که محل زندگی امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) و امام زمان(عج) بوده است
در #سرداب، چاهی معروف به «چاه غیبت» است که به گفته شیخ عباس قمی، عدهای از زائران در داخل سرداب، از حوضی که محل وضوی امامین عسکریین بوده به عنوان تبرک خاک برمیداشته و کمکم این مکان به چاه غیبت معروف شده است.
شیخ عباس قمی همچنین از محدث نوری نقل کرده که عدهای از خادمان سرداب برای کسب منافع مادی و دنیوی، این مکان را چاه صاحب الزمان معرفی کردهاند و از آن محل، خاکی برای تبرک در مقابل دریافت پول به زائران میدادهاند و شیخ العراقین برای جلوگیری از این اقدام، چاه مذکور را پر کرده و در آن را بسته، اما بعدها خادمان دوباره آن را باز کردهاند
ماموریت سخت امام هادی و امام عسکری
وجود مبارک حضرت هادی(سلام الله علیه)، گذشته از آن مشکلات سیاسی که با آنها روبرو بود یک بار سنگینی روی دوش امام دهم و امام یازدهم بود. آنها میخواستند مردم را، امت اسلامی را، جامعه قرآنی را با یک حقیقت تازهای آشنا کنند و آنها را آماده کنند، بگویند امام دوازدهمی هست که کسی او را نمیبیند، یک غیبت کوتاه دارد، یک غیبت طولانی دارد، ممکن است هزارها سال طول بکشد. هاضمه بشر برای ادراک این مطلب آماده نبود! الآن به لطف الهی از بس گفته شد جریان غیبت وجود مبارک حضرت برای ما حل شده است، وگرنه آن اوایل چه کسی میفهمید یک کسی میآید هزارها سال در پرده غیبت است! تمام تلاش و کوشش امام نهم و دهم و یازدهم در این بخش خلاصه میشد تا مردم را آماده کنند که امام دوازدهم میآید و او را نمیبینید و ممکن است قرنها طول بکشد! این مساله بار سنگینی روی دوش امام هادی و امام عسکری(سلام الله علیهما) بود و این بار را به مقصد رساندند.
بخشی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی
درسی از امام هادی علیه السلام _اثر خداترسی
🔸 صالح بن سعید به حضور امام هادی (علیه السلام) مشرف شد دید حضرت را در کوی فقرا تحت نظر دارند، به امام هادی علیه السلام عرض کرد: «أَرَادُوا إِطْفَاءَ نُورِکَ وَ التَّقْصِیرَ بِکَ»؛ مأموران عباسی خواستند نور تو را خاموش کنند؛ حضرت فرمود نتوانستند، نگاه کن ببین در این کوی فقرا چه می بینی، نگاه کرد دید بوستان هایی است؛ همان ﴿جَنّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا اْلأَنْهارُ﴾؛[١] تقریباً آنچه را قرآن درباره بهشت یاد فرموده است، صالح بن سعید با چشم ملکوتی دید. حضرت امام هادی سلام الله علیه به صالح بن سعید فرمود: «فَهَذَا لَنَا عَتِیدٌ»؛[٢] این برای ما آماده است.
🔸 «مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی»؛[٣] چیزی انسان باتقوا را گرفتار خود نمی کند و اگر کسی #مطیع_خدا بود ماسوای خدا از او اطاعت می کنند، چه اینکه از حضرت هادی (سلام الله علیه) اطاعت کردند. فرمود اگر کسی مطیع خدا بود باکی از خشم مردم ندارد چون سود و زیان به دست مردم نیست.
📚 [١] . سورهٴ آلعمران، آیهٴ ١٥
[٢] . الکافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ٤٩٨
[٣] . الکافی(ط - الإسلامیة) ج ١، ص ١٣٨
محمد بن علی الهادی(ع) مشهور به سید محمد
فرزند امام هادی(ع) است برادر امام یازدهم عموی امام زمان علیهم السلام است اینقدر مقام سیدمحمد بالا بود که برخی گمان میکردند امامت پس از پدرش به او میرسد؛ اما با مرگ او در زمان حیات پدرش، امام حسن عسکری(ع) به امامت رسید.
سید محمد نزد عراقیان جایگاه ویژهای دارد: به نامش سوگند یاد نمیکنند، کراماتش مشهور است
حالا بیشتر خواستید از کرامات این امام زاده عظیم الشان بدانید آثاری درباره سید محمد نوشته شده است که بیشتر آنها درباره زندگی و کرامات نقل شده از وی است؛ از جمله کتاب عربی «حیاة و کرامات ابوجعفر محمد بن الامام علی الهادی(ع)» اثر محمدعلی اُردوبادی که با عنوان «ستاره دُجَیل» به فارسی ترجمه شده است.
ان اکرمکم عند الله اتقاکم
#مسجد_مدینه
یک وقتی دنبال مطلبی میگشتم، به این یک روایت بسیار زیبا و باارزش هست که پیغمبر اکرم تنها در #مسجد نشسته بودند، مسجد زمان ایشان هم خیلی معمولی بود، حتی بی در و پیکر بود، سقف و پنجره نداشت، فرش نداشت، یک چهاردیواری بود که پیغمبر طرحش را داده بودند، دیوارها را آورده بودند بالا آن هم نه خیلی دیوار بلند که روزهای گرم مردم عبایشان را پهن میکردند که روی این ریگهای کف مسجد دستشان زانویشان نسوزد.
آن زمان پول نداشتند، ثروتمندی در مدینه نبود، ثروتمند در قلعههای خیبر بود، چهار تا هم که ثروتمند بودند دین نداشتند، پیغمبر عزیز اسلام بودند و یک جمعیت از نظر مالی ضعیف و ناتوان. خدا میداند که پیغمبر اکرم در این مسجد با آن وضعی که نه سقف، نه فرش، نه در و پنجره داشت چه انسانهایی را تربیت کرد.
امر به #اذان و انتخاب مؤذن
در مدینه مسیحیها کلیسا داشتند که روزهای یکشنبه ناقوسشان را به صدا درمیآوردند، حالا هم سر کلیساها هست، هم در داخل هم در خارج. یک روز مسلمانها به پیغمبر اکرم گفتند: اینها میخواهند مردم را جمع کنند در کلیسا ناقوس میزنند ولی ما هیچ علامت و نشانه و شعاری نداریم که وقت نماز صبح و ظهر و مغرب و عشا را به گوش مردم برسانیم؛ این پیکره الهی و ملکوتی اذان نازل شد.
پیامبر مأموریت اذان گفتن را دادند به بلال که عرب هم نبود، اهل مکه مدینه نبود، اهل همین حبشه بود، آن وقت به ایشان میگفتند برود اذن بگوید. بلال لهجۀ خیلی روشنی هم نداشت و کلمات را خیلی خوب نمیتوانست ادا بکند، مثلاً نمیتوانست شین بگوید، نمیتوانست راحت بگوید «اشهد ان لا اله الا الله» ایشان مأمور شد که اوقات نماز را با اذان اعلام بکند.
اسلام یک درخت تازهای بود، هنوز خیلی پا نگرفته بود، مردم هنوز کاملاً به آداب الهی مؤدب نشده بودند، آمدند به پیغمبر گفتند که غیر از این کلاغ سیاه که میفرستی بالای پشت بام قارقار میکند کسی دیگر نبود؟ این نگاه مردم بود، فکر میکردند یک نفر باید برود اذان بگوید که دوازده دستگاه موسیقی را کلاس دیده باشد، تحریر بلد باشد، صدایش خیلی پرجاذبه باشد.
پیغمبر اکرم اصلاً هیچ کاری از پیش خودشان نمیکردند، تصمیمی از پیش خودشان نمیگرفتند، تسلیم خدا بودند که حالا جواب این مردم یاوهگو را پروردگار عالم چه میدهد. پروردگار در سورۀ حجرات جواب مردم را داد که شما اگر این کلاغ سیاه را نمیخواهید من این انسان مؤمن الهی ملکوتی را میخواهم، شما اگر از صدای این خوشتان نمیآید من صدایش را دوست دارم.
شما اگر برای بلال ارزش قائل نیستید، این ملاک ارزش که اعلام شد: «انَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّـهِ أَتْقَاكُمْ»(حجرات، 13) این آیه دربارۀ بلال نازل شد که فکر میکنید خوش قیافهها پیش من ارزش دارند یا پولدارها پیش من ارزش دارند یا آنهایی که خیلی قیافه زیبای بدنی دارند پیش من ارزش دارند؟ پیش من آنهایی ارزش دارند که اهل تقوا هستند، من به صدا و قیافه کاری ندارم. خدا بلال را اینطور تأیید کرد، این شکل مسجد و اوضاع مسجد و مؤذن مسجد.
بخشی از سخنران #شیخ_انصاریان زید عزه