بخشی از پیام امام خمینی به ملت ايران در آستانه نیمه شعبان 58
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم اللَّه الرحمن الرحيم
ميلاد شكوهمند امام امت و عصاره خلقت و وارث نبوت، ولىّ عصر- عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف- را به عموم مسلمين و مستضعفين تبريك عرض مىكنم.
#سال_قبل در چنين ايامى براى مصيبات وارده بر اسلام و مسلمين #عيد_مبارك_به_صورت_تعطيل_درآمد. گرچه #وابستگان به رژيم شاهنشاهى كوشش مىكردند كه ملت را براى مراسم اسلامى از مصالح اسلامى بازدارند بحمد اللَّه موفق نشدند.
ولى در اين سال جشنهاى توأم با پيروزى هر چه شكوهمندتر بر پا شد. و مراسم عظيم مذهبى، مشتى محكم به دهان بدخواهان كوبيد و با اين حماسه تاريخى تفالههاى رژيم سابق و وابستگان به شرق و غرب را مأيوس نمود، و خط بطلان بر نقشههاى تار عنكبوتى آنان كشيد و بايد اين ريشههاى گنديده بدانند كه حركات مذبوحانه آنان جز به رسوايى خود و اربابان تبهكارشان تمام نمىشود.
و ملت حماسهآفرين ما كه با مشت خالى و قدرت ايمان قدرتهاى شيطانى را به خاك سپرد، اين ريشههاى پوسيده را دفن خواهد كرد. من به اين منحرفين كه با صورتهاى مختلفه رو در روى ملت ايستاده و به نفع اجانب به خرابكارى مشغولند اخطار مىكنم كه تا وقت نگذشته و جرمها و خيانتها ثابت نشده به صفوف فشرده ملت بازگرديد و از روز انتقام حق تعالى كه به دست تواناى ملت انجام مىگيرد، بهراسيد.
(18 تير 1358/ 14 شعبان 1399)
صحيفه امام، ج9، ص 25
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مصطفی الکاظمی از برنامه سازی تلویزیونی و ریاست سازمان اطلاعات تا نخست وزیری عراق
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
شناخت حلقه پیرامونی مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق و از چهره های نزدیک به واشنگتن که امروز مکلف به تشکیل کابینه شد جالب توجه است.
1 - کنعان مکیه ريیس مؤسسه الذاکرة العراقية در آمريكا که از تشویق کنندگان بوش برای حمله عراق بود.
2 - حسن منیمنه، که بعدها وزیر آموزش و پرورش لبنان در دوران سعد حریری شد و همکار مکیه بود.
3 - مصطفی الکاظمی که به عنوان مسؤول تاریخ شفاهی الذاکره العراقیه و یک نویسنده و پژوهشگر، در سال ۲۰۱۶ رئیس سازمان اطلاعات عراق شد.
4 - خانم رند الرحیم عراقی- آمریکایی نومحافظه کار که در سال ۲۰۰۳ با تابعیت آمریکایی سفیر عراق در آمریکا شد.
مکیه در دهه ۹۰ میلادی تنها در یک مرحله، حدود دو و نیم میلیون سند متعلق به حکومت صدام را از مناطق کردنشین عراق خارج و به آمریکا منتقل کرد و پس از سقوط صدام نیز حجم انبوهی از اسناد توسط وی و همکارانش از جمله الکاظمی در یک پروژه "دانشگاهی " مجددا به آمریکا منتقل شد.
ادعا میشود الذاکره العراقیه موسسه ای مستقل است لیکن روشن است که انتقال مجموعا پنج میلیون و نیم صفحه سند از عراق به واشنگتن، به تنهایی از عهده یک مؤسسه خصوصی بر نمی آید و دسترسی به چنین اسنادی در اختیار یک مرکز خصوصی نمی تواند باشد.
براساس برخی منابع عراقی، مکیه یکی از چهره های همکار با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به شمار می رود. همین موضوع میتواند سطح بالای مأموریت و دسترسی انحصاری وی به اسناد رژیم صدام را توجیه کند.
اقدامات مکیه در پوشش “دانشگاه هاروارد” و “بنیاد عراق در واشنگتن” انجام میشده است و در سال ۲۰۰۳ مکیه، الکاظمی را به عنوان مدیر مؤسسه در عراق تعیین کرد.
الذاکره العراقیه پس از چند سال فعالیت در جمع آوری اسناد جنایات حزب بعث، ناگهان فعالیت خود را به دلایل نامعلومی متوقف کرد و محتوای جمع آوری شده و پروژه های ناتمام آن در اختیار انستستو هوور که از اندیشکده های متعلق به محافظه کاران و جمهوری خواهان آمریکاست منتقل شد.
الکاظمی که توسط الذاکره العراقیه به عنوان یک فعال دمکراسی و حقوق بشر معرفی میشد، در سال های پیش از سقوط صدام، به عنوان مستند ساز برای بی بی سی و شبکه چهار انگلیس فعالیت می کرد. او در سالهای 1995 تا 1997 مدیر یک ایستگاه رادیویی در یونان بود و سپس در سال های 99 تا 2003 به عنوان مدیر برنامه بخش عراق در رادیو اروپای آزاد (وابسته به بی بی جی - هیئت پخش رسانه ای دولتی ایالات متحده) مشغول به کار شد. او پس از سقوط صدام مستقیما مدیر برنامه ریزی رادیو تلویزیون عراق شد.
او بعدا معاون سازمان اطلاعات عراق و در دوران العبادی رئیس سازمان اطلاعات کشور شد و در نهایت نیز به عنوان نخست وزیر مکلف، مأمور تشکیل کابینه شد
سید رضا قزوینی غرابی
21 فروردین 1399
🔶حاشیه
اما و اگرهای فراوانی در مورد الکاظمی وجود دارد اما با این وجود معلوم نیست برخی احزاب شیعی خصوصا جریان الفتح دقیقا به چه منظور به حمایت از نخست وزیری وی برخاسته اند؛ آیا استراتژی فشار چند لایه آمریکایی ها جواب داده و نخبگان سیاسی شیعه عراق را در دوراهی بد و بدتر قرار داده یا اساساً اتفاق مهمتری در پس پرده رخ داده که پذیرش نخست وزیری کاظمی را توجیه کرده است.
در روزهای آتی همه چیز روشن می شود اما از کنار تحولات این روزهای عراق نمی توان به آسانی گذشت؛ بی دقتی، منفعت طلبی، غرب اندیشی و در نظر نگرفتن مصالح جریان مقاومت اسلامی، ممکن است ثمره همه مجاهدتها را یک شبه به باد دهد و ترامپ جنایت کار با برگ برنده عراق، بتواند راهی برای خروج از باتلاق سیاسی پیدا کند.
🔹فرهیختگان را به #روزنه دعوت فرمائید:
👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#خطبه_مجازی_جمعه_در_قم
پخش سخنان آدینه ای مدیر محترم حوزه و امام جمعه موقت قم از سیمای مرکز نور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⏰ جمعه ساعت ۱۲:۳۰
🔹بازپخش ساعت۲۰:۳۰
بعد از تعطیلی نمازهای جمعه، به منظور صیانت از کارکردهای راهبردی تریبون جمعه، #تحریریه_روزنه پیشنهاد برگزاری #نماز_جمعه_ایمن(با حضور اقل افراد شرعی برای نماز جمعه) و یا ایراد #خطبه_جمعه را مطرح کرده بود که در آن زمان مورد اقبال متولیان امور واقع نشد اما در تمام این مدت امام جمعه محترم #مشهد و امام جمعه محترم پردیسان، مستمراً به سخنان آدینه ای خویش ادامه دادند.
هفته پیش یکی از خطبای موقت نمازجمعه تهران در گفتگو با رادیو به بیان مضمون خطبه ها پرداخت و در این هفته، مدیر محترم حوزه و امام جمعه موقت قم، در شبکه استانی قم به ایراد سخنرانی جایگزین خطبه جمعه خواهد پرداخت.
گفتنی است مقام معظم رهبری از آغاز شیوع کرونا در ایران تا کنون 2 بار به طور زنده و مستقیم با مردم گفتگو کرده اند. گذشته از این، سخنرانی در درس خارج، پیام تصویری تقدیر از کادر درمانی و دعوت مردم به مراعات مسائل بهداشتی، پیام تصویری در روز درختکاری، پیام نوروزی ایشان را نیز باید اضافه کرد.
الگوی مواجهه مقام معظم رهبری با شرایط فعلی، برای رجال مذهبی و سیاسی بسیار قابل استفاده است. برخی عزیزان از ابتدای این همه گیری تا کنون هیچ بروز رسانه ای رسمی نداشته اند و به نوعی ارتباط مؤثر آنان با مردم قطع شده است.
گذشته از مقام معظم رهبری، بازسازی الگوی مدیریتی جناب آقای #سید_حسن_نصرالله نیز بسیار راهگشاست.
پویش #صدای_انقلاب_اسلامی
🔹روزنه رسانه فرهیختگان:
👇
@rozaneebefarda
روایت جالب #سردار_حاجیزاده از عملیات انتقام خون #شهید_صیاد
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در آخرین دیدار بنده با این شهید بزرگوار، ایشان احوالات شهید مقدم را از بنده جویا شدند. از بنده پرسیدند که به چه کاری مشغول هستید، ولی قبل از اینکه بنده جوابی بدهم گفتند این چه سوالی است که من میکنم؛ شما هر موقع بمیرید با یک موشک شما را دفن میکنند! منظور ایشان این بود که در کار موشکی خیلی مصمم هستید.
🔹 آن روز ایشان به بنده توصیه کردند که قدر مقدم را بدانید، بعد توضیح دادند که میدانی چرا این را میگویم؟ چون مقدم تعصبش به نظام و انقلاب بیشتر از تعصب سازمانی اش است و انقلاب و نظام اسلامی را مقدم بر هر چیزی میداند.
🔹 نهایتا منافقین کوردل برای انتقام از شکست سنگین در عملیات بزرگ مرصاد و انهدام ستونهای نظامیشان که با مدیریت و فرماندهی شهید صیاد شیرازی نقش بیبدیلی در شکست آنها داشت، او را ترور کردند و به فاصله کوتاهی رزمندگان یگان موشکی سپاه با شلیک صدها فروند موشک به سوی پادگان اشرف انتقام رفیق شهید خود را گرفتند و ضربه فراموشنشدنی به منافقین وارد کردند.
🔹 در این عملیات ویژه که با همکاری وزارت اطلاعات اجرا شد، ابتدا با یک ضربه مختصر منافقین را برای مراسم تدفین کشتهها به قبرستان مروارید مقر اشرف در نزدیکی بغداد کشاند و بعد از اطمینان از تمرکز نیروها با ضربات سنگین موشکی انتقام این شهید عزیز از منافقین کور دل گرفته شد
@rozaneebefarda
💠با توجه به شروع عملیات #تغسیل_اموات_کرونایی در بهشت زهرا(س)
🔻طلاب ساکن تهران که امکان حضور مستمر در این واجب شرعی را دارند، مشخصات خواسته شده را به شماره زیر ارسال نمایند.
09218309984
1⃣نام و نام خانوادگی
2⃣کد مرکز خدمات
3⃣شماره تماس
🔸لطفا در این مرحله، غیرطلبه ها و طلاب غیرساکن در تهران پیامک نزنند.
@rozaneebefarda
فحاشی و برچسبزنی به سبک #برجامیان
لاتانگاری جریان انقلابی در یک #مجله_برجامی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
ماهنامه اصلاحطلب #نسیم_بیداری در شماره نوروزی اش، در یک پرونده ویژه به نقش #لات_ها_در_تاریخ_معاصر پرداخته و در اقدامی بیسابقه، بسیاری از مجاهدان مسلمان در جرگه لات ها دستهبندی کرده است!
در بخشی از مجله طرفداران فتوای #تحریم_تنباکو را افرادی #عرقخور معرفی کرده است که در مراسم آتش زدن تنباکوها و قلیانها هم دست از عرقخوری برنداشتند!(ص48)
در بخشی دیگر، مخالفان #مشروطه_سکولار را از الواط معرفی کرده و مدعی شده در همایش این لاتها به حمایت از محمدعلی شاه، مرحوم #شیخ_فضل_الله نیز حضور داشته و بدین صورت تلویحا شیخ را متهم به همپالگی با لاتها نمودهاند.(ص 47و48)
جریانهای غربزده ایرانی دایره تهاجمشان به مشروطهخواهان اصیل، محدود به حضرت شیخ شهید نیست؛ آنان با متدینانی مانند ستارخان که علت حضور در معرکه را لبیک به فتاوای اعلام و مراجه تقلید دانسته، نیز دل پرکینهای دارند. لذا در این پروند نیزتلاش کرده از آنان انتقامکشی کنند و ستارخان نیز جزو همین دسته لاتها معرفی شده است!
در این مجله، جریان #رئیسعلی_دلواری و قهرمانان مبارزه با استعمار انگلیس نیز در جرگه لاتها شمرده شده است.(صص 90-100)
در بخش دیگر با کمرنگ کردن نقش #شعبان_بیمخ در #کودتای_28مرداد32، نقش #طیب که از حامیان امام خمینی در ماجرای 15خرداد42 بود، را برجستهسازی کرده است تا انقلابیون را به جرگه لاتها متصل سازد.
تحریریه نسیم بیداری با انعکاس کاریکاتوری برخی اسناد و تصاویر، امثال شعبان بیمخ را از اطرافیان #آیتالله_کاشانی معرفی کرده است!
در بخش مربوط به تحولات انقلاب اسلامی نیز، با نادیده گرفتن بدنه متدین و مسلمان طرفدار نهضت، به پررنگ کردن نقش برخی انسانهای بیمایه مانند ماشالله قصاب که از قضا از اطرافیان #ابراهیم یزدی بود پرداخته و تلاش شده، این جماعت لاقید به عنوان تیپ طرفداران نهضت امام خمینی معرفی شوند.(ص 74-81)
در جای جای این نشریه، در بزنگاههای سیاسی مهم عصر انقلاب اسلامی، برای لاتها نقشتراشی شده است و در نهایت ماجرای #کوی_دانشگاه را به لاتهای طرفدار نظام نسبت دادهاند.
گرچه متولیان نشریه مزبور با زیرکی در بخشهایی از مجله بین لات و اوباش و لوطی تفکیک قائل شدهاند اما مجموع پیامی که به مخاطب القاء میشود آن است که قهرمانان تحولات سیاسی اخیر ایران، مشتی لات و لوت بودهاند!
گفتنی آنکه اولاً پرونده مزبور کاملاً مغرضانه و با پیشفرضهای سیاسی و جناحی تنظیم شده و لذا هیچ ارزش علمی و استنادی ندارد.
ثانیاً ادبیات و گفتمان نشریه مزبور مبنی بر لاتانگاری جریانهای مبارز و انقلابی، بازتکرار ادبیات استعمارگران و درباریان است! پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جریان مطبوعاتی غربگرا و وابسته به دربار، برای مخدوش کردن وجهه مبارزان مسلمان، آنان را #یاغی و #خرابکار خطاب میکرد! نمونهاش مجاهدان نهضت جنگل و مجاهدان #قیام_عشایر_جنوب است.
ثالثاً #اصلاحطلبان_عاشق_آمریکا بیش از هر جریان سیاسی دیگری در این کشور، با #لشکر_اوباش پیوند دارند؛
آنان در دوران مبارزات نهضت امام، مشتی هفتتیرکش بودند که برخلاف دیدگاه امام، راه مبارزه را پیش گرفته بودند.
سازمان تروریستی مجاهدین خلق(منافقین) قبل از انقلاب مورد تأئید کدام افراد و جریان سیاسی بود؟!
در دهه شصت کدام گروه خشن و خشکمغز بود که بر دست جوانکهای آستینکوتاه پوشیده رنگ میپاشید و بر پیشانی دخترکان کمحجاب پونس میچسباند! حالا نوچه های #اکبر_پونس برای ما آدم شدهاند و جنایات الواط جریان سیاسی خود را به جمع مبارزان مسلمان تسری میدهند و دست پیش گرفتهاند پس نیفتند!
در در ماجرای تلخ #فتنه88 کدام جریان سیاسی بود که لشکر اوباش را به خدمت گرفت و متعرض جان و اموال و نوامیس ملت شد؟
در جریان آشوبهای کور 96 و فتنه بنزینی 98، کدام جریان فراخوان داد و برای مشتی افراد مهاجم به مردم(افراد بیگناه و مردم عادی منظور نیستند)، عزاداری سراسری راه انداخت و با رسانههای معاند همصدا شد؟!
به نظر میرسد با توجه به شکستهای سیاسی اساسی جریان غربگرا در ایران، و احساس خطر جدی نسبت به حذف کامل از رأس هرم قدرت سیاسی در ایران، آنان با استفاده از انواع روشهای غیرشرعی، تلاش دارند تصویری دروغین و خشن از جریان انقلابی ارائه دهند تا با تکیه بر این انگارههای خلاف واقع، با #ترساندن_مردم، آنان را به سمت گزینههای غرباندیش سوق دهند تا بتوانند بیش از پیش بر آتش خط سازش با شیطان بزرگ، بردمند.
ادامه یادداشت:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4011
@rozaneebefarda
روزنه
فحاشی و برچسبزنی به سبک #برجامیان لاتانگاری جریان انقلابی در یک #مجله_برجامی 💥اختصاصی @rozaneeb
پیافزود
عجیب آنکه این نشریات اغلب با حمایت مالی نهادهای مختلف نظام (خاصه قوه مجریه) منتشر میشوند و تاکنون از زیر تیغ نظارت نهادهای مسئول به سلامت گذشته اند.
گذشته از حذف حمایت مالی و معنوی از این #نشریات_ضلال و ورود جدی نهادهای نظارتی، مواجهه نرم و ارائه پاسخهای متناسب و تولید گفتمان ایجابی و تهاجمی، از ضرورتهای مغفول در جریان رسانهای و فکری جبهه انقلاب اسلامی است.
صدالبته نقش #نخبگان_حوزوی نیز در پیشگیری و مقابله فکری با این جریانهای انحرافی، بسیار تعیین کننده است.
معالاسف تا کنون تلاش معتنابهی در رسانههای حوزوی رسمی و غیررسمی در رصد و مواجهه متناسب با چنین تحرکاتی به چشم نمیخورد و امید است متولیان امور، در این زمینه اقدام فرمایند.
@rozaneebefarda
💥دامن زدن به فضای دین ستیزی کرونایی توسط روزی نامه #سازندگی به سردبیری محمد قوچانی
البته از #محمد_قوچانی که در ماجرای #شارلی_ابدو ماهیت واقعی خود را نشان داد انتظاری نیست.
ولی حوزه علمیه به عنوان اصلیترین نهاد متولی تفسیر دین، باید این مساله را جدی گرفته و تبیین #الهیات_کرونایی را هر چه سریعتر کلید بزند.
به نظر میرسد برجامیان بعد از شکست قطعی در صحنه سیاسی، و مواجه شدن با #پایان_گفتمان، به دنبال بازگشت به اندیشههای چپ به عنوان آلترناتیو جریان انقلابی هستند.
قوچانی به موازات تلاش برای مصادره و خط دهی به جریان #عدالتخواهی، در حال هویتسازی برای چریان چپ مارکسیست/سوسیالیست نیز هست.
جریانهایی که به نظر میرسد اکنون برای نقشآفرینی در آنارشیسم اجتماعی/سیاسی گسترده، به سمت ایجاد توافقی نانوشته با محوریت طیفی از #برجامیان_عاشق_آمریکا حرکت میکنند!
@rozaneebefarda
کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی.mp3
15.84M
💥کرونا و فرصت تعمیق باورهای دینی
🔸نقد و پاسخ به شبهات الاهیاتی برآمده از بیماری #کرونا/۱
🔊 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و استاد سطوح عالی حوزه قم، در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا
#نقد_روشنفکران_دینی
#نقد_سکولارها
#نقد_وهابیت_شیعی
@rozaneebefarda
کرونا و فروریختن انگاره های یکصدساله روشنفکران غربزده.mp3
16.02M
💥کرونا و فرریختن انگاره های یکصدساله روشنفکری غربزده
🔸نقد و پاسخ به شبهات الاهیاتی برآمده از بیماری #کرونا/۲
🔊 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و استاد سطوح عالی حوزه قم، در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا
#نقد_روشنفکران_دینی
#نقد_سکولارها
#نقد_وهابیت_شیعی
#نقد_سروش
@rozaneebefarda
نقد سخنان کرونائی سروش (۳) طب مدرن و طب اسلامی.mp3
32.25M
💥کرونا و دوگانهسازی روشنفکران غرب زده میان #طب_مدرن و #طب_اسلامی
🔸نقد و پاسخ به شبهات الاهیاتی برآمده از بیماری #کرونا/۳
🔊 فایل صوتی سخنان حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی، عضو هیات علمی و استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی و استاد سطوح عالی حوزه قم، در بیان مباحث معرفتی مرتبط به کرونا
#نقد_روشنفکران_دینی
#نقد_سکولارها
#نقد_وهابیت_شیعی
#نقد_سروش
@rozaneebefarda
💥اندر حکایت خواب نما شدن #برجامیان_عاشق_آمریکا
#محمدعلی_ابطحی فرزند یکی از سران #انجمن_حجتیه و رئیس دفتر افراطی رئیسجمهور اصلاحات و فعال #فتنه۸۸، خواب نما شده که #ظریف رئیسجمهور شده است!
هوس بازگشت به کرسی قوه مجریه، این جماعت ورشکسته را به خیالبافی انداخته است!
البته این مدل خواب و خیال ها در خاطرات #حسن_روحانی نیز مشاهده میشود؛ او نقل کرده که یکبار #هودج_نورانی را دیده است!
چندی پیش #محمدرضا_زائری هم خواب دیده بود رفته بیت شیرازیها و برای نجات از مار و مور، آقای بهجت به او ذکری داده است!
به هر حال جماعتی که #عقلانیت و معرفت ناب شیعی را کنار نهاده غرق در توهمات شبهعلمی اندیشوران ملحد غربی میشوند، آخر کارشان همین توهم بافی هاست.
و اینکه، مگر در خواب ببینید این آرزوهای دور و دراز را!
همان خدمتی که در به بار آوردن #خسارت_محض #برجام به ملت ایران کردید تا قرنها کافی است فعلا بروید استراحت کنید و خاطرات صد من یک غاز تان را بنویسید و بدهید سایت #انتخاب منتشر کند. مردم بیدارند و آزموده را دوباره نمی آزمایند!
@rozaneebefarda
اعلان #حکومت_نظامی در #ترکیه و ایجاد ناآرامی های سراسری
بعد از ناکامی دولت ترکیه در مخفی کاری در مورد آمار مبتلایان و فوتی های کرونا، اکنون با افزایش دامنه بیماری، آنان مجبور به علنی کردن بخشی از واقعیت ها و اعلان حکومت نظامی شده اند!
مردم ترکیه بعد از انتشار این خبر، دچار تشویش شده، برخی شهرهای این کشور به سمت ناآرامی های گسترده پیش می روند.
مردم ترکیه برای بدست آوردن مایحتاج ضروری زندگی به یکدیگر هجوم می آورند و کاری از دولت اردوغان پرمدعا در کنترل این اوضاع برنمی آید.
بیچاره غرب زده های ایرانی که تا دیروز، ترکیه را الگوی موفق برای ایران معرفی می کردند!
حالا که وقت بحران سراسری فرا رسیده معلوم می شود ایران در مقام عمل چقدر از سایر کشورهای پرمدعا جلوتر است.
در حال حاضر یک دولت خسته و غربگرا در ایران بر سر کار است که آب و نان و سلامت و امنیت مردم را به #سازش_با_شیطان_بزرگ گره زده است، فرض بکنید اگر یک دولت جهادی و انقلابی بر سر کار بود، چقدر توفیقات جمهوری اسلامی در مهار این ویروس منحوس بیشتر می بود.
@rozaneebefarda
مواضع جریان مقاومت عراق پیرامون نخست وزیری #الکاظمی/1
سران سیاسی جریان مقاومت و برخی سران نظامی آن، علیرغم انتقادات جدی بدنه نظامی مقاومت، به نخست وزیری الکاظمی روی خوش نشان داده اند
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
توئیت معنادار و جنجالی #حاج_شبل_الزيدى
دبير كل كتائب امام على
🔻در طول مدت زمانی که فرآیند سياسى موجود ظهور كرده است، به عنوان يكى از نيروهاى مقاومت، جزئى از اين فرآيند نبوده ايم ولى به رغم ملاحظاتى كه نسبت به ساختار آن (سياستمداران و دولت ها) داشته ايم، توجه اصلى ما تقويت و پشتيبانى از فرآيند سياسى و عدم تحريم آن بوده است.
همچنين توجه اصلى ما محافظت از منافع اكثريت و فرآيند دموكراسى در چارچوب قانون اساسى براى عزت و سربلندى عراق بوده است.
امروز تأكيد مى كنيم كه ما به گزينه هاى نيروهاى سياسى درصورت حفظ وحدت و سياست كشور و بيرون راندن اشغالگران احترام گذاشته و از آنها حمايت مى كنيم چرا كه سياست اتهام به خيانت و تكفير و مقابله به مثل، در راستای سازندگی کشور نیست و ما نبايد مانعى در برابر چرخ توافق و سازندگى كشور باشيم و نبايد خود را وارد امورى كنيم كه به ما تعلق ندارد.
همچنين نيروهاى سياسى نيز بايد از مقاومت پاسدارى كرده و به آن احترام بگذارند چرا كه مقاومت همچون سپرى برای محافظت از کشور است.
@rozaneebefarda
مواضع جریان مقاومت عراق پیرامون نخست وزیری #الکاظمی/2
سران سیاسی جریان مقاومت علیرغم انتقادات جدی بدنه نظامی آن، به نخست وزیری الکاظمی روی خوش نشان داده اند اما در میان سران نظامی نیز، برخی به شدت مخالف اند و این اوضاع ممکن است در آینده به اختلافی خطرناک مبدل شود
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
توئیت معنادار #ابوآلاء_الولائی
دبیرکل کتائب سیدالشهدا
🔻وقتی #فروختن_خون_شهید جواز عبور برای رسیدن به صندلی قدرت است، انتقام خون او نشان کرامت وفاداران می شود.
🔻و وقتی سردرگمی دلیلی بر ناتوانی و فروپاشی است، ثبات نشانه وفاداری به خون فرماندهان شهید است.
منتظر می مانیم و منتظر بمانند...
@rozaneebefarda
وضعیت پیچیده عراق؛ آینده ای مبهم و خطر استیلای خط سازش
در #عراق چه می گذرد؟
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
افراد مطلع در امور عراق حداقل در یک موضوع اتفاق نظر دارند و آن، پیچیدگی فوق العاده مسائل سیاسی/اجتماعی در عراق است.
حضور اقوام مختلف از ترکمان ها تا کردها و عرب زبان ها و گروه های کوچک متعلق به خرده زبان ها و خرده فرهنگهای دیگر از یک سو، پررنگ بودن مسئله مذهب و دین در عراق و با حضور پیروان اسلام، مسیحیت، یهودیت و برخی فرقه ها (از صوفیه گرفته تا شیطان پرست ها و بعضی فرقه های نوظهور دیگر رشدیافته دامنه مذاهب و ادیان) و در میان مسلمانان، دو گروه بزرگ شیعه و سنی، و در میان شیعیان، گرایشات به شدت متشتت، وضع عراق را پیچیده کرده است.
فرضش را بکنید در این اوضاع، بین سران احزاب شیعی و مرجعیت نجف هم اختلاف نظرهای جدی وجود داشته باشد.
و در میان مراجع مطرح نجف و مرجعیت اعلا هم همینظور و در میان سران سیاسی و سران نظامی جریان مقاومت نیز!
در چنین وضعیتی، برخی چهره های سیاسی که ظرفیت ایجاد وحدت را داشته اند با خدعه های سیاسی پیچیده آمریکایی ها حذف شده اند؛ از نوری مالکی گرفته تا عادل عبدالمهدی و از سردار سلیمانی گرفته تا ابومهدی.
شهادت سردار سلیمانی به عنوان عنصر محوری در ایجاد وحدت در عراق، این کشور را به یک خلأ سیاسی بزرگ مواجه کرد که در کوتاه مدت مرتفع نخواهد شد و آمریکایی ها با سوءاستفاده از همین خلأ سیاسی، به منهدسی صحنه و ایجاد عراق جدید پرداخته اند.
تکاپوی حداکثری دولت روحانی از یک سو، همراهی حوزه سیاست ستیز نجف (منهای شخص مرجعیت اعلا) از دیگر سو و عاملیت جریان صدر و شخص مقتدی در میدان و به خط شدن #لشکر_جوکرها در سراسر عراق، وزنه را به سمت آمریکا سنگین کرده است.
در چنین شرایطی سران مقاومت چاره ای جز عقب نشینی تاکتیکی ندارند و پذیرش نخست وزیری عنصر مرموز و مشکوکی چون #الکاظمی در چنین وضعی تحمیل شده است.
اظهارات اعتراضی دقیق برخی سران نظامی مقاومت، که صدالبته تأثیر ویژه ای در گزینش نخست وزیر آتی عراق ندارد، در حقیقت عامل مهمی است برای آنکه خط اصیل مقاومت در کوران عمل گرایی ها و شرایط تحمیلی فعلی گم نشود.
از این رو، این عزیزان نه تنها شایسته ملامت نیستند، که باید بر این غیرت و همیت و شجاعت سیاسی آنان درود بفرستیم که با پذیرش همه هزینه های احتمالی(از حذف فیزیکی گرفته تا ترور شخصیتی، یا انزوای اجتماعی و حتی تنزل مقام و...)، برای صیانت از خط اصیل مقاومت، با درایت و هوشمندی تمام، و بدون کاربست تعابیر غیردقیق و تنش زا، به میدان آمده اند و نشان دادند که حتی اگر امثال الکاظمی بر سر کار بیاید، چشمان بیدار مقاومت همواره بر او نظارت خواهد داشت و خیانت به منافع ملی عراق و مصالح عالیه جریان مقاومت در منطقه، برای امثال او چندان هم آسان نیست.
بهترین راهبرد جریان مقاومت اسلامی عراق از این پس، تمرکز بر فعالیت رسانه ای و خدمات اجتماعی است؛ تا هم به بازسازی وجهه سیاسی خود که در ماه های گذشته به شدت آسیب دیده بپردازد و هم در نفوذ هرچه بیشتر بر مخاطب عراقی، توفیق یابد.
فعالیت رسانه ای هوشمندانه و حرفه ای، همواره به عنوان پاشنه آشیل خط سازش و خیانت کاران، عمل می کند و به مرور، مثل سیلابی سهمگین، زوائد فکری و سیاسی را از چهره سیاسی عراق پاک خواهد کرد.
پیچیدگی فوق العاده این روزها، موجب نخواهد شد که بر آمریکا گرایی افراطی برخی جریان های حوزوی و احزاب سیاسی شیعی عراق، چشم بربندیم؛ آنان این روزهای تلخ را خوب به خاطر بسپارند، ما نیز خوب در ذهن خواهیم سپرد؛ زودا که این وادادگی و فروغلتیدن در آغوش کفار و دشمنان قسم خورده اهل بیت(علیهم السلام) و پای گذاردن بر خون شهیدان مظلوم، سیلی سخت خداوند متعال و رسوایی تاریخی آنان را در پی داشته باشد.
آینده همه چیز را روشن خواهد کرد....
99-1-24
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
📌چون غرض آمد، هنر پوشیده شد.
«نقدی بر تحلیل های متعصبانه لیبرال ها در تحلیل انقلاب اسلامی»
💠 یکی از اتهام های همیشگیِ لیبرالها به انقلاب اسلامی، تفسیر مارکسیستی از انقلاب است. انقلابی که به زعم آنها مخالفتی با آمریکا نداشت اما کمونیست ها آنرا به سمت آمریکاستیزی سوق دادند.
🔹 لیبرال های #متعصبی مانند زیباکلام و بسیاری از ژورنال های جریان اصلاحات مانند قوچانی، پای ثابت تحلیل مارکسیستی از انقلاب اسلامی بوده اند. حسین بشیریه در کتاب ریشه های اجتماعی انقلاب ایران حتی قدم فراتر نهاده و تفسیری مارکسیستی از امام خمینی ارائه می کند!
🔻 ظاهرا نشریاتی مانند سازندگی، با توجه افتضاح کارنامه #اعتدال و #اصلاحات، یقین دارند که دولت آینده، دولتی انقلابی خواهد بود. بنابراین بازهم سراغ تحلیل متعصبانه سابق رفته و انگ مارکسیسم را بر دولتی که هنوز نیامده، می چسباند. تحلیل های ضدمارکسیستی این طیف، با سیاست چین و روسیه ستیزی شان همسو بوده است زیرا لیبرالها رویایی جز «غرب» ندارند.
🔹 جالب آنست که بخش زیادی از لیبرالهای موجود، جزء مارکسیست های سابق بوده اند و حالا با رویکرد فرار به جلو، انقلاب و دولت انقلابی آینده را متهم میکنند. ریشه چنین تحلیل هایی را باید در مبانی فکری وارداتی این طیف دانست. طیفی که بدلیل اصرار بر مبانی فکری وارداتی، همچون مارکسیست ها از درک حقیقت انقلاب عاجز ماندند.
🆔 @darseenghelab
ماجرای استفتائات جهت دار از مراجع تقلید در مورد ماه رمضان
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پدیده استفتائات شرعی، سابقه دیرینه ای به اندازه تاریخچه نظام اجتهاد و تقلید دارد؛ و در تمان اعصار و قرون، همواره این متدینان بوده اند که برای عمل به شریعت به پرسش از فروعات و مسائل مستحدثه پرداخته اند و مجتهدین جائزالتقلید نیز بر اساس مبانی و منابع دینی نظر اجتهادی خویش را بیان کرده اند.
مراعات جهات خاص و بعض مصالح اجتماعی دخیل در تعیین تکلیف برای مجتهدان، گاه موجب می شده که بین اجتهاد تا افتاء، فاصله و تفاوتهایی باشد.
مراجع عظام گاه بنا به دلائلی از پاسخ به برخی پرسش ها امتناع ورزیده یا برای پیشگیری از سوءاستفاده های غیرمتشرعین، از علنی کردن برخی دیدگاه های فقهی خویش امتناع کرده اند در مواردی نیز، خاص بودن موضوع سؤال موجب شده، از علنی کردن پاسخ به برخی سؤالات، پرهیز داشته باشند.
در سال های اخیر نیز در امور چالش برانگیزی مانند ریش تراشی، شادی شام عروسی، عقد معاطاة و اجازه باکره برای ازدواج، اعلان نظر مخالف در مورد اموری مانند قمه زنی در برخی کشورهای مسلمان که نوعی تعصب در این موضوع وجود دارد و...، مواردی از تفاوت دیدگاه های فقهی مجتهدین در مقام اجتهاد با مقام افتاء را شاهد بوده ایم.
با رواج رسانه های جمعی و افزایش سرعت مهارناشدنی اطلاعات در فضای مجازی، به همان نسبت که احتیاطات بیوت و شخص مراجع عظام پیرامون پاسخ به استفتائات فزونی یافته، تلاش های سازمان یافته و بعضا شیطنت آمیز در سوء استفاده از فرایند استفتائات شرعی نیز فزونی یافته است.
در یکی از آخرین نمونه از این شیطنت ها، حسین باستانی مستندساز ضدانقلاب، پیش از ساخت مستندی سیاه و موهن علیه انقلاب اسلامی و شخص امام، استفتائاتی را به دفاتر مراجع تقلید شیعه ارسال کرد تا دستمایه بافته های مغرضانه خویش قرار دهد عجیب آنکه از اکثریت بیوت پاسخ دریافت کرد! و البته با دفتر مقام معظم رهبری و معدود دفاتر دیگر با هوشمندی، از پاسخ به سؤال جهت دار او امتناع ورزیدند.
از روزهای اول شیوع #کرونا در کشورهای مسلمان، چالش های مذهبی و سؤالات الاهیاتی و فقهی زیادی ایجاد شد که با ورود بهنگام و دقیق مراجع عظام، اغلب پرسش ها در حوزه فقهی پاسخ داده شد. مسائلی چون حکم انتقال عامدانه ویروس به دیگران، نوع مواجهه با تصمیمات ستاد مقابله با کرونا، جایگاه شناسی دیدگاه متخصصین در مقام تعارض با برخی مناسک دینی، موضوع #تغسیل و تدفین اموات کرونایی، از جمله اموری بود که علی رغم برخی اختلافات در پاسخ ها، با کمترین چالش ممکن حل شد و نشان داد فقه شیعه در مقایسه با سایر نهادهای متولی شریعت، بسیار کارآمدتر و به روزتر است.
با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، آنگونه که پیش بینی می شد، یکی از چالش های مهم فقهی در باب روزه داری در شرایط همه گیری کرونا بود که در این زمینه از ابتدای ماه مبارک شعبان، متن های خاصی بدون امضای افراد مشخص، به دفاتر مراجع تقلید ارسال گردید که جهت گیری مشخصی را دنبال می کرد.
مراجع عظام تقلید بر اساس تکلیف شرعی پاسخ های خاص خود را داده و می دهند و مکلفان نیز به وظائف خویش عمل خواهند نمود اما عدم دقت نهادهای عالی حوزوی بر این عرصه ممکن است نوعی تبعات اجتماعی در جامعه به دنبال داشته باشد که به افزایش چالش ها دامن بزند. از یاد نبرده ایم که موضوع رؤیت هلال که اغلب فقهای عظام حکم حاکم را یکی از راه های تعیین تکلیف در این موضوع می دانند، چقدر موجب سرگردانی و چالش های اجتماعی در میان متدینین شد و چه حرف و حدیث هایی را در میان معاندین و شریعت ستیزان به دنبال داشت.
برای پیش گیری از تکرار تجربه رؤیت هلال و بازی بدخواهان با فرایند مترقی و متعالی استفتائات، لازم است پیش از دست به کار شدن برخی جریان های خاص، متن های منقح با ذکر فروعات مبتلا به از سوی کمیه های علمی حوزوی طراحی و به دفاتر مراجع عظام ارسال گردد و پاسخ ها به صورت یک مجموعه کامل در اختیار عموم قرار گیرد.
در موضوع مذکور، پاسخ های دقیق برخی مراجع عظام نشان از نکته سنجی فوق العاده آنان در پیش گیری از تبعات اجتماعی منفی برخی سؤالات جهت دارد دارد که مرور این استفتائات خود شاهد صدق مدعاست.
99/1/25
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥سهم ناچیز نمازجمعه و زیارتگاه ها در انتقال کرونا بر اساس آمار تحلیلی متخصصان دولتی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیا زمان بازنگری در تصمیم ستاد مبارزه با کرونا در بازگشایی حرم های مطهر فرا نرسیده است؟
نهادهای متولی امور دینی می توانند با ارائه راه کارهای ایمن سازی حضور مؤمنین در این اماکن مقدس، زمینه را برای تغییر تصمیم فراهم سازند.
🔶حاشیه
چرا با وجود ارتباطات مستحکم برخی نهادهای حوزوی مانند #دفتر_تبلیغات با #دولت_روحانی، این مجموعه نتوانسته در ایجاد کمیته حوزوی ستاد مقابله با کرونا نقش ایفا کند؟
این دوستان اکنون به جای پاسخگویی در مورد عملکرد به شدت انتقادبرانگیرشان، پرچم طلبکاری و مطالبه گری بلند کرده اند!
حوزه علمیه قم باید از این نهاد واسطه مطالبه کند چرا هیچ طرح و برنامه مشخصی در ایجاد ساختارهای لازم به منظور شنیده شدن صدای متولیان حوزوی در ستاد، ارائه نکرده است.
صدالبته این به معنای آن نیست که امثال این مجموعه سخنگوی حوزه قم باشند، بلکه آنان باید صرفا زمینه ساز انعکاس دیدگاه های بزرگان حوزه قم، خاصه شورای عالی، جامعه مدرسین، مرکز مدیریت و رجال و نخبگان حوزوی باشند و مع الاسف در میدان عمل چنین نقشی از آنان ندیده ایم.
@rozaneebefarda
#خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
[صفحه 1 از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#ابراهیم_حاتمی_کیا مرد روزهای سخت و پدیده ای فراتر از سینمای کاسب کار و زمان زده ایرانی است. او در مقاطع مختلف تلاش کرده از پشت دوربین مردم به چالش های سیاسی و اجتماعی نظام بپردازد. او با فراز و فرود جامعه خویش، افتان و خیزان به پیش رفته است؛ روزگاری در جبهه گرم خوزستان، روزگاری دیگر بر فراز آسمان، روزگاری دیگر در حاشیه های راین، زمانی در باب مسئله جمعیت، زمانی همصدا با حنجره گرفته شیمیایی ها و بغض فروخورده حاج کاظم ها، وقتی دیگر به دنبال نقد صریح دستگاه امنیت و در تکاپوی ایجاد امنیت برای ارغوان های ایرانی، زمانی در چالش بادیگارد و محافظ، روزگاری در دمشق و همقدم با مدافعان حرم، و اکنون پرداختن به مسئله #خروج!
او همان ابراهیم حاتمی کیاست که می شناسیم؛ صریح و ساده و البته به غایت سیاسی! پرتکاپو و پردرد و به شدت وفادار.
کارگردانی که همنشینی اش با اصلاح طلبان عاشق آمریکا کم نیست، اما عاشق آمریکا نیست بلکه عاشق امام و شهداست.
کسی که گاه بر چارچوب ها می شورد اما تمایلی به خروج از چارچوب ها ندارد، کسی که در گسل واقعیت ها و آرمان ها خانه ساخته است؛ این است حکایتی مردمی ناآرام و پرهیاهو و هنرمند و البته #انقلابی!
خروج حاتمی کیا، در آینده تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی در پی خواهد داشت و اگر دقیق و درست تفسیر نشود، یک عده وطن فروش و گرگ های در لباس میش و دستان پنهان دشمن در آستین دوست، بدشان نمی آید آن را نسخه ای ایرانی و مذهب مالی شده از #جوکر تفسیر کنند و به عنوان پشتوانه رسانه ای گفتمان ناجنبش های اجتماعی جا بزنند!
این مهم، ضرورت تفسیرهای درست و دقیق از فیلم را صد چندان می کند و این یادداشت کوتاه و البته نارسا، تلاشی است در این جهت. آنچه در پی می آید نکاتی است که شاید در رمزگشایی از خروج حاتمی کیا مؤثر افتد اما حتمن کافی نیست و هزارها حرف نگفته و بعضا ناگفتنی باقی مانده است!
1- حاتمی کیا قهرمان بازی دادن نمادهاست برای پیشگیری از بازی با نمادها.
عدل آباد سرزمین شهداست، اعتراض برای خاک شروع می شود، مقصد مرکز قدرت اجرائی است که بدون اجازه در زمین رحمت فرود آمده، محصول دسترنج روستا به دست بی کفایتی یک مأمور دولتی از بین رفته، جوانان گروگان گرفته شده اند برای بستن دهان بزرگترها، تراکتور همزمان نماد زحمت و خشونت است، رجال دولتی همزمان از #تزویر و #دروغ و #تهدید استفاده می کنند. حرکت اعتراضی را از مزار شهیدان آغاز می کنند به نشانه پیوند با اصالتها و ارزشها و #عدالت که پی رنگ پررنگ داستان است.
2- صداقت و پرهیز از سالوس بازی، شاخصه بارز معترضین است اما کسانی در دل همین حرکت هستند که تخم #تردید می کارند یا برای کسب موقعیت، به دنبال معامله مطالبات با مقامات اجرایی هستند.
3- در 1400 گفتمان خروج، اهمیت فوق العاده می یابد؛ مردم اکنون بیش از هر زمان دیگری تشنه #عدالت هستند، آنان بازگشت به آرمان های نسل اول انقلاب اسلامی را می خواهند و همان نسل اول دوباره برای نجات آرمان ها از زیر چرخ بروکراسی #اعتدال، باید برخیزد و حتمن برخواهد خواست.
4- جریان اعتدال اکنون با این حجم از ناکارآمدی، ورشکستگی سیاسی اش را به عمق جان درک کرده و می داند که دوران #وابستگی و #غربگدایی تمام شده و مردم آنان را پس زده اند و دنبال عدالت اند اما بدش نمی آید ریل سیاست را از اعتدال به عدالتخواهی عرفی شیفت کند و به جای پاسخگویی از ناکامی های غیرقابل انکار در عرصه اقتصادی و سیاسی، ژست مطالبه گری یا آزادی خواهی برای شنیدن صدای معترضان به خود بگیرد.
تلاش برای مصادره گفتمان عدالتخواهی یا انحراف آن، تماماً در همین جهت سامان یافته است. حزب دولتی #کارگزاران، همان #میکائیل است که از یک سو تلاش دارد عدالتخواهی را به انحراف بکشاندف از دیگر سو مدام ایه یأس می خواند، از سوی دیگر نقش #نفوذی ایفا می کند، از طرفی ژست عقل کل به خود می گیرد و در نهایت تلاش دارد همه چیز را با #مذاکره حل و فصل کند و در واقع آرمان عدالتخواهی را به #اعتدال_گرایان #بفروشد و تمام!
5- خروج شورش نیست، هشدار است؛ پس دنبال آشوب و تخریب نیست، می خواهد زبان سخن گفتن با قدرت اجرایی باز باشد. می خواهد راهی باز کند که یک کشاورز عادی، بدون لکنت دادش را به بالاترین مقام اجرائی کشور برساند. همین.
لذا آرمان حاتمی کیا فعال سازی ظرفیت های قانونی کشور برای مبارزه با مظالم احتمالی دستگاه اجرائی است و بس.
6- ترکیب خاص معترضین نشانه گستره اقلیمی و زبانی و قومی معترضین است اما در این میان تمرکز ویژه ای بر آذری زبانان و بختیاری ها صورت گرفته است.
تعداد نیز نمادین است؛ 12 نفر به خط می زنند و نهایتا تنها یک نفر به مقصد می رسد.
@rozaneebefarda
ادامه👇
#خروج؛ تلاشی برای رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی در چارچوب های سیاسی نظام
[صفحه 2 از 2]
7- حضور #مهربانو در سفر اعتراضی، الهامی از قیام عاشوراست که در تمام صحنه های انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نیز امتداد و انعکاس یافته است.
حضور مردانه این همسر شهید، نماد زن سیاستمدار و متدین تربیت یافته در عصر انقلاب اسلامی است. خانم ها دباغ و خانم حسینی(قهرمان کتاب داء) نمونه های عینی مهربانو هستند.
8- ورود مشاور رئیس جمهور به ماجرا که تلویحا به عملکرد #حسام_آشنا کنایه می زند، نقطه اوج درگیری دولتمردان عمل گرای سیاست زده با قهرمانانی است که عمیقا سیاسی اند اما سیاست زده هرگز!
آقای مشاور همزمان از دو ادبیات متفاوت برای مواجهه با معترضان استفاده می کند؛ نخست ادبیات حقوقی و امنیتی که رنگ و بی تهدید و ارعاب دارد و دوم ادبیات مذهبی و مردمگرایانه که از پوپولیسم نشئت می گیرد. تمسک توأمان به #تزویر و #تهدید، گرچه اغلب معترضان را قانع می کند اما رحمت بخشی، این تیپ را خوب می شناسد لذا تنها به خط می زند و دیگران را از #مخاطره دور می سازد و همه تبعات تصمیمش را به جان می خرد.
9- نقش رسانه های مستقل مردمی در بازتاب صدای معترضان و همزمان اشاره به سوء استفاده رسانه های معاند از تولیدات رسانه ای داخلی و نگاه ابزاری دولتی ها به رسانه ها، به خوبی هرچه تمام تر نمایش داده شده است.
10- معترضان این فیلم، با اصل و نسب هستند؛ در پی خدمت اند، مردمی اند. اگر لازم باشد، برای پرهیز از حاشیه ها، راه فرعی در پیش می گیرند و جان شان را به خطر می اندازند.
زمین مردم را شخم می زنند، تراکتور یک کشاورز درمانده را تعمیر می کنند، نامه های مردم را به مرکز قدرت اجرایی می رسانند. این ها نشانه عمق مردم باوری قهرمانانی است که حسن نیت شان را به همه اثبات می کنند.
قهرمان فیلم در واقع #مردم هستند و بازیگران نمایندگان آنان. صدالبته سیل نامه ها نماد اعتراضات خاموش است و فوج تشویق ها و سلفی ها، نشانه همدلی و همراهی. اگرچه گاهی به جای گل، با گوجه گندیده از آنها استقبال می شود و این مسئله نشان از تشتت در بدنه مردمی نسبت به این سنخ اقدامات است اما آنان صدای مردم اند و همین کافی است برای ادامه دادن. حذف جریان اشرافی حاضر در سیاست و رسانه(احزاب و سلیبریتی ها)، از همراهی با این حرکت، نماد دیگری از مردمی بودن حداکثری آن است.
پنجر شدن چرخ مردم معترض در #منطقه_آزاد و اشاره به پدیده ماشین کاری به جای گندم کاری و فاصله قیمت تراکتور با ماشین های لوکس، نشانه سرمنشأ اعتراضات، یعنی #فاصله_طبقاتی و #سرمایه_سالاری است.
11- رحمت بخشی تصمیمش را گرفته است و پای هزینه تصمیم خود ایستاده است. همراهان را نیز مجبور نمی کند، بارها اعلام می کند هرکه نمی خواهد برگردد. این یعنی حضور در این معرکه خطیر با اختیار محض صورت گرفته است. چون منطق دارد و با صبر و پشتکار همراه است، به نتیجه می رسد.
12- کشاندن ماجرا به قم از نقاط عطف مهم فیلم است؛ اشاره تلویحی به نقش حوزه و مرجعیت در حل و فصل اعتراضات مردمی، و همزمان انتقاد به استفاده ابزاری دولت ها از قم پیام های مهمی برای مخاطب دارد. از قرق کردن حرم برای زیارت رئیس جمهور تا نگاه تسامح و تساهلی و سطحی یک پاسبان به مقوله زیارت، از پیشنهاد ملاآقا برای مذاکره با رئیس جمهور از باب اینکه «ملا زبان ملا را بهتر می فهمد!» تا مخالفت ملاآقا که می گوید اگر او برود تاثیرش کمتر است! همه و همه نکات نابی است که در سالهای اخیر نمونه اش را کمتر گفته ایم و شنیده ایم.
اما حاتمی کیا با نشان دادن توسل رحمت بخشی به حضرت معصومه(س) پیش از حرکت به تهران، ضمن تقویت پیرنگ مذهبی این اعتراضات، حرف آخرش را می زند و اعلام می کند اگرچه این اعتراض ها از هزارکیلومتر دورتر از تهران بلند شده باشد، اما ابتدا به قم می رسد و لذا مبدأ حرکت برای اصلاح امور، #قم است نه جای دیگر.
فهم عمیق از وضع فعلی و تلاش او برای پیش بینی تحولات آینده و کوشش برای ارائه نسخه برای آسیب زدایی از ساختارها و گاه فریاد بر سر چارچوب های حقوقی و رسمی، ویژگی سینمای حاتمی کیاست که مدافعان و منتقدان زیادی داشته و دارد.
او نیز مانند هر هنرمند دغدغه مند و متعهد دیگری، عاری از اشتباه و خطا نیست اما حرف هایش همیشه تکانه های فکری فراوانی را در پی دارد و قابل تأمل است.
99/1/25
@rozaneebefarda