eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
تذکار تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی دو قطعه از یک پازل:👇 تلاش دشمن در جهت بنیادین! در داخل! @rozaneebefarda
⭕️ رهنمود تاریخی عارف فقیه، حضرت آیت الله بهجت(ره): 🔹خداوند متعال توفیق دهد که عمل به کنیم، از عمل نشویم، نه از داخل خود، و نه از . (در محضر بهجت، ج١، ص٢٢٢) @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقدیر رهبر انقلاب از روحیه‌ی مادر شهید مدافع حرم «محمود رادمهر» @rozaneebefarda
◽️v f: سلام و ارادت. خیلی جالبه که وابسته به که به همه روحانیون میکنه و اصلا از استفاده نمی کنه، ایشان [جناب آقای ] را آیت الله خطاب می کنه. جهت اطلاع و در صورت صلاحدید بازنشر. @rozaneebefarda
؛ مصداق و از نظر جناب ! 🔸آقای جعفریان که پیشتر در مقام دفاع از اظهارات مناقشه برانگیز جناب آقای ، اقدام وی را برخاسته از شهامت برای نفی ادعاهای بی پشتوانه و غیرعلمی چهل ساله دانسته بود(!!!) اینبار خودش به خرج داده و غالب آثار علمی قمی ها در باب را برشمرده است! ▫️انگار معنای و نیز مانند معنای ، در نزد این حضرات عوض شده است! این کلی گویی های بی پشتوانه و بدون ارائه هیچ سند و استدال علمی، بیش از هر چیز عیار امثال جناب جعفریان را نشان می دهد. معلوم نیست چنین افرادی با چنین نگاه نازل و سطحی و غیرمنصفانه ای، چرا و چگونه به عنوان یکی از «اعضای هیئت علمی جایزه کتاب‌ سال» انتخاب شده اند!؟ آیا دوستی دیرینه جناب جعفریان با آقای (وزیر ارشاد روحانی و عضو هیئات امنای ) در این انتخاب مؤثر بوده یا طراز علمی و نگاه مترقی ملاک قرار گرفته؟ اگر دومی، صاحب چنین دیدگاهی با این روش نفی کلی و غیرعالمانه، از قبل معلوم است چگونه قضاوت می کند! ◽️مشاهده توئیت حمایت آمیز جعفریان از اظهارات آقای سیدمحمدجواد علوی:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5248 ▪️مشاهده جوابیه روزنه به توئیت جعفریان:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5251 ❄️روزنه از پاسخ های عالمانه در نقد اظهارات غیرعلمی جناب جعفریان استقبال می کند. @rozaneebefarda
@rozaneebefarda.جوابیه آیت الله صادقی تهرانی به رسول جعفریان751450800.pdf
611K
💥پاسخ به اتهامات مکتوب مرحوم به نوشته های در کتاب / بخش اول ▫️نمونه ای تاریخی از رویکرد جعفریان در قضاوت افراد و جریانها! 🔻میزان التزام آقای جعفریان به و ، با خواندن این قبیل شواهد تاریخی، به طور دقیق مشخص خواهد شد! 🔶پی افزود بررسی آراء علمی مرحوم صادقی نیازمند جلسات تخصصی است و اجمالا نظریه تفسیری ایشان به دیدگاه برخی مفسران معتقد به «نظریه استقلال در قرآن در تفسی» نزدیک است و اهل تخصص، نقدهای جدی بدان دارند اما با اینحال تفسیر ایشان با مقدمه منتشر شده است که نوعی تأیید را می رساند. صدالبته که بازنشر این جوابیه به معنای تایید دیدگاه های تفسیری مرحوم صادقی نیست؛ چه اینکه نگارنده این حاشیه، خود در جرگه ناقدان دیدگاه ایشان بوده است. فارغ از این نقد و نظرهای علمی، باید از جناب جعفریان به عنوان یک تاریخ نگار(که تخصصی در تفسیر ندارد) پرسید چرا از بازنشر دیدگاه های مرحوم صادقی در نقد برداشت شخصی خود در کتاب جریان ها، استنکاف ورزیده است!؟ آیا این بی اعتنایی ها با روحیه علمی و (!) سازگار است؟ روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥پاسخ به اتهامات مکتوب مرحوم به نوشته های در کتاب / بخش دوم وقتی جعفریان به مرحوم صادقی تلویحا زده بود! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 « پاسخنامه دوم » اگر چه یک نسخه از پاسخ‌نامه اول، برای آقای ارسال شد ولی ایشان به و خود برای درج تمامی پاسخهای رد کننده اتهامات در نسخه جدید کتابش، البته همین پاسخها سبب شد که وی لااقل، را در چاپ هفتم کتابش نماید اما در تجدید نظر نسبت به چهار تهمت از تهمت های چندگانه، تنها به نقل بخشی از پاسخ اینجانب اکتفا کرده است که این کار از منظر قرآن مخدوش است زیرا راهکار ، است همانطور که خدای سبحان می فرماید: «فمن تاب من بعد ظلمه واصلح فان الله یتوب علیه« (39:5) پس ایشان علاوه بر اعتراف به خطا در انتشار تهمت ها علیه ما، باید همراه با حذف تهمت ها در کتابش، پاسخ ما را هم بطور کامل منتشر کند تا شنوندة تهمت، پاسخ آنرا نیز شنیده باشد. به هر حال نُسَخ جدید کتاب وی، همراه با اکثر تهمت هایی است که قبلاً هم منتشر شده بود نکته دیگر اینکه ایشان در مقدمه ای که بر کتابش نوشته به عنوان حرف آخر می­گوید: «امید است کسانی که حقشان در کتاب ضایع شده خطا و کوتاهی بنده را ببخشایند». ولیکن بنده به سهم خود عرض می کنم اگر این امید بخشایش، حقیقی باشد باید آقای جعفریان به تعداد نسخه­‌های تهمت آلود کتابش ـ از چاپ اوّل در مهر ۱۳۸۰ تا چاپ نهم در بهمن ۱۳۸۷ که مجموعاً بیست و چهار هزار نسخه است ـ عین پاسخ‌های ما را انتشار دهد تا در آن صورت، من از حق خود بگذرم؛ منتها باقی می ماند وی نسبت به آن دسته از اینجانب که مُتَّخَذ از نصوص قرآن است و او، آنها را انگاشته؛ اما چون نتیجة این تمسخر، بی­اعتنایی به آیاتی الهی است پس جزایش به خدا مربوط است و بخشش حقّ الله به عهدة ما نیست. والسلام «پاییز ۱۳۸۸» «حرف آخر» همان‌طور که خوانندگان گرامی ملاحظه فرمودند، در پاسخنامه دوم به تهمت­های آقای جعفریان، راه بازگشت ایشان به صدق و راستی را هموار نمودیم ولی متأسفانه وی به این احتجاج منصفانه توجهی نکرد. و تعداد نسخ تهمت آلودش را تا چاپ دهم به بیست و شش هزار نسخه رساند حال آنکه امام صادق (ع) می­فرماید : «البهتان علی البریء اثقل من الجبال الراسیات» گناه بهتان به کسی که دامنش از آن افترا پاک باشد، سنگین­تر از کوه­های مستحکم است. (بحار الانوار، ج78، ص447) بنابراین شکایت ما از وی و سایر تهمت­زنندگان موکول می­شود به روزی که ستمگر دو دستش را گاز می­گیرد... ولی در آن روز عذرخواهی برای ستمگران سودی ندارد... پس منتظر باشید من هم با شما از منتظران هستم... که صبح نزدیک است. العبد المنیب الی الله تعالی محمد صادقی تهرانی۱۳۸۹ روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دوباره سایت اجاره‌ای و دوباره و و ! 🔹خلاف گوئیها و اقدامات غیراخلاقی تمامی ندارد انگار! 🔹 متن و تیتر مغرضانه انتخاب و متن اصلی سخنان نماینده ابهر را در دو تصویر پیوستی ببینید. ⭕️پیشینه تاریخی پایگاه خبری انتخاب را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/4864 @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ به یاد های تکرار نشدنی یکشنبه ها ◾️پای درس استاد مرحوم آیت الله ممدوحی (ره) 🔸 ره چنان رو که رهروان رفتند .... 🔸نگاه کنید ببینید این علما چطور زندگی کردند، اینطور زندگی کنید، آنها چطور درس خواندن شما هم همانطور بخوانید. 🔹 برای هر یه درس چهار کار باید بکنید: سره درس حاضر باشی، پیش مطالعه کنید، ،مطالعه ی بعد بکنید، مباحثه بکنید. 🔹 شُل بازی در نیاریدا، من خوابم میاد..... من خوابم میاد از حوزه برو بیرون .... حوزه توش این حرفا نیست.... خدا با کسی قوم و خویشی نداره 🔸خود کرده را تدبیر نیست. 🔸دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر / کای نور چشم من به جز از کشته نَدروی. @mamduhi@AlSamen
✺﷽ ✺ کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی افتتاح شد ❇️بهره مندی و آشنایی عمیق و دقیق، با معارف شیعی و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله، از طریق آثار مکتوب و غیر مکتوب (مرحوم آیت الله حاج شیخ حسن ممدوحی) رضوان الله تعالی علیه، با نگاه جامع عقلانی، وحیانی و عرفانی. @mamduhi
کسانی که قدرت دریافت را ندارند، نمی‌توانند منکر بشوند! مگر شما بر همه ابعاد دین دارید که در برابر نوابغ حوزوی چون آیات صدر و مطهری چنین ادعایی می کنید؟ واکنش حوزویان به مصاحبه جنجالی آقای /28 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 3] ⭕️جناب آقای مجتهد/ نماینده خبرگان/ مدرس خارج فقه و اصول/از شاگردان مقام معظم رهبری و حضرات آقایان شهید سیدمحمدباقر صدر، سیدعبدالاعلی سبزواری، گلپایگانی، میرزا جواد تبریزی و وحید خراسانی : ◽️گاهی انسان بعضی مطالب را از بعضی از افراد می‌شنود که اگر به وسیله فضای مجازی مباشرتاً از آنها نشنیده بودم، صدورش از امثال این آقایان قابل تصدیق نبود و واقعاً است که چطور تفوّه کردند به این مطالب. ▪️افرادی که متصدی بیان مطالبی می‌شوند و آنها را هم می‌خواهند به شریعت نسبت بدهند، ملتفت باشند که ابعاد و تأثیرات گفتارشان بر مذهب و بر سلک روحانیت و بر خدماتی که روحانیت به جامعه اسلامی کرده است، چیست. ▫️از این دست صحبت‌ها گه گاهی دیده می‌شود. این پراکنده گویی صدورش منحصر نیست به شخصیت مورد نظر. گه‌گاهی شنیده می‌شود از ناحیه کسانی دیگر هم گفته می‌شود. حالا اینها علل و ممکن است باشد. یعنی ممکن است گوناگونی داشته باشد برای ابراز این گونه اندیشه و این فکر. حالا چون ما درون افراد را نمی‌خواهیم و توانش را هم نداریم که بخوانیم که مقصودشان چیست، مقصود واقعیشان اغراضشان چیست و اهدافشان چیست، بر این است و هم این است که بگوییم براساس دلسوزی است و این‌جوری می‌فهمند و این‌جوری می‌اندیشند و تفکرشان این چنینی است؛ هر چند این‌گونه تفکر مورد قبول نباشد. ▪️هیچ اشکالی ندارد تفکرات گوناگون در حوزه و از ناحیه علما، بزرگان، اندیشمندان و فضلا مطرح بشود. حرف‌ها زده بشود. چون که در این گفتگوها و مباحث، مطالب پخته می‌شود، اما و حکمت این است که افرادی که متصدی بیان مطالبی می‌شوند و آن‌ها را هم می‌خواهند به دین و به شریعت و به مذهب نسبت بدهند، ملتفت باشند که ببینند ابعاد و تأثیرات گفتارشان بر مذهب و بر سلک روحانیت و بر خدماتی که روحانیت به جامعه اسلامی کرده است چیست. آیا لطمه‌ای وارد می‌کند یا نه.قصدشان که حتماً خدمت‌رسانی است. حتماً می‌خواهند خدمت بکنند. ولی ببینند که آیا آن هدفی را که ان‌شاءالله تعالی در نظر دارند، به آن هدف می‌رسند یا نه. ◾️نکته‌ی دیگری هم که حائز اهمیت است، آنکه واقعاً چه کسی که می‌کند و چه کسی که را می‌دهد، بنایش این باشد که برای باشد. مخصوصاً از ناحیه کسانی که در سلک روحانیت هستند و برای دین و دفاع از شریعت و مذهب می‌خواهند دفاع بکنند از دین و مذهب و نظرشان است. ما باید برای دست یافتن به حق پناه به خدای تعالی ببریم و از او مدد بجوییم تا حق را به ما نشان بدهد و از حق پیروی بکنیم. یعنی یافتن حق و پیروی از حق. اول راه شناختن حق و بعد هم پیروی از حق. والا اختلاف افکار و تضارب افکار موجود است. ◽️اینکه ایشان فرمودند ما یک رشته‌ای به نام رشته اقتصاد اسلامی نداریم، کأنّ یک است. یا جامعه‌شناسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، علوم انسانی اسلامی ما نداریم! 🔻جواب این حرف این است که اولاً کسانی که قدرت دریافت را ندارند، نمی‌توانند منکر بشوند. 🔻شما می‌توانید بگویید که من دریافت ندارم، من از این منابع شرعی که در اختیار دارم، روانشناسی اسلامی را ، علوم انسانی اسلامی را نمی‌توانم دریافت بکنم، اقتصاد اسلامی را نمی‌توانم دریافت بکنم. اما اینکه [بگوئید] نیست، مگر شما بر همه ابعاد؟ 🔻این چه ادعایی است در برابر کسانی که در فقه و نبوغ و فضل و علم و جهات عدیده علوم اسلامی سرآمد بودند؟ آن‌ها مدعی [وجود علوم انسانی اسلامی] هستند. بعد ما بیاییم بگوییم از بیخ هم چنین چیزی نیست! این خیلی حرف عجیبی است! 🔻این خودش استغراب زیادی را می‌طلبد. مثلاً فرض بفرمائید مرحوم آیت‌الله که از نوابغ است، مرحوم آقای ، مرحوم بهشتی و خیلی از بزرگان دیگر که حالا اسم نمی‌خواهم بیاورم. اینها قائل به این معنا هستند. [بعد ما] بیاییم بگوییم که نخیر! همچنین چیزی نیست! 🔻یک وقت یک شخصیتی در رده اینها باشد و منکر بشود، خیلی خوب! اما آیا چنین چیزی هست؟ در خودشان چنین چیزی می‌بینند که انکار بکنند؟ @rozaneebefarda ادامه👇
جوابیه جناب آقای به جناب آقای [صفحه 2 از 3] ▫️در سایر علوم، (علوم دینی متداول در حوزه‌های علمیه) مثل فقه، اصول، رجال، تفسیر، کلام، در نسل‌های اول، به‌صورت مجزا، مبوَّب، به این صورتی که الان در اختیار بنده و جنابعالی و این آقا هست، این جوری بوده؟ یا نه! یک‌سری مسائل پراکنده و متفرق [بوده]. اگر هم به صورت مدوّن بوده، تدوین بسیار جزئی، در حد جزوه‌ها و احتمالاً رساله‌های بسیار کوچکی بوده. ▪️آن کسی که دلسوز است، فقیه است، متضلع است، عالم است، توانمند است (البته باید از این توانمندی برخوردار باشد) و مسلط بر احادیث و منابع شرعی است، آستین بالا می‌زند و نیاز مرحله را برآورده می‌کند و [در عمل هم] این چنین کردند. در رابطه با اقتصاد اسلامی هم همین‌طور است. ◽️🔸چرا در زمینه روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم انسانی و اقتصاد اسلامی آن مقداری که در طهارت و نجاست و سایر ابواب مطلب داریم و نوشتیم و نوشتند و بیان کردند و بحث کردند (که ما سر سفره آماده آن‌ها نشسته‌ایم و استفاده می‌کنیم و مدعی اجتهاد و استنباط هستیم [در آن علوم مطلب نداریم]، این علتش چیست؟ علتش این است که ما نبودیم. متصدی امور اجتماعی و برآوردن نیاز علوم انسانی اسلامی نبودیم. پیش نرفته بودند. ▫️ بعد از نیازمندیم و می‌بینیم که بالاخره در این زمینه ثغره‌ها و فراغ‌ها را باید پر کرد. کسی که می‌داند و خبیر است اطلاع دارد و علم هم دارد به قرآن، به شریعت و به روایات و به مسلک اهل بیت علیهم السلام و به مذهب اهل بیت علیهم السلام می‌بیند که این‌ها (فقها) فروگذار نکردند. با اینکه در مضیقه بودند، با اینکه در گرفتاری بودند، احکام را آن مقداری که میسور بوده گفته‌اند و همان‌ها برای ما کفایت می‌کند و از همان مقدار میسور، آن فقیه متضلع از معاریض کلام آن‌ها خیلی چیزها را می‌تواند استفاده بکند. آن دینی که فرمود حتی اَرش خدش هم در نزد ما هست، آیا می‌توانیم بگوییم که در رابطه با روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم انسانی و اقتصاد هیچی ندارد!؟ 🔸بگوییم ما چهار تا روایت [بیشتر] نداریم، آنها هم است! این حرف، حرف عجیبی است. یعنی هر جای حرف را می‌بینی زده شده یک اشکالی به آن وارد است. اولاً اینکه همه روایات معاملات ما ارشادی باشد، نه! [این‌طور نیست.] مگر خیار حیوان که تدریس می‌کنید و می‌خوانید، ارشادی است؟ مگر خیار مجلس ارشادی است؟ مگر بیع صرف ارشادی است؟ این‌ها که خلاف [سیره] عقلای جامعه است. عقلا هم نقد معامله می‌کنند و هم نسیه، در حالی که شارع فرموده «یداً بیدٍ» و تقابض باید فی المجلس انجام بشود. خب اینکه خلاف [سیره] عقلا است. یا اینکه ربا را مشروع می‌بینند و عمل می‌کنند. پس بنابراین این‌طور نیست که بگوییم همه احکام و روایات باب معاملات، ارشاد به عقل است. کأنّ می‌خواهند بگویند چون که این‌جوری بوده، نیاز نبوده در این زمینه دین دخالت کند و در این زمینه دین دخالت نکرده، لذا واگذار کرده به عقلا. عقلا هر چه تصمیم گرفتند همان است. می‌خواهند این‌جوری بگویند. ثانیاً اجمالاً در باب عبادات هم بعضی چیزها امضایی است و تأسیسی نیست. حالا یا [شارع] تعدیل کرده، یا کلش را امضا کرده. مثلاً در باب حج این‌طور است، در باب صوم این‌طور است. نمی‌گویم همه احکامش، بعضی از احکامش این‌طور است. بنابراین آن‌جا هم احکام امضایی داریم. البته در معاملات احکام امضایی عقلایی بیشتر است. ◽️می‌خواهند بگویند چرا دین وارد نشده در آن امور اقتصادی و غیره؟ به خاطر اینکه وظیفه پیغمبر [این جنبه نبوده. وظیفه پیغمبر، ارتقا معنویت جامعه بوده. شکی نیست که وظیفه پیغمبر [ارتقای معنویت جامعه بوده. اما [فقط] همین بوده؟ این پیغمبر [آیا در مدینه حکومت به پا کرد یا نکرد؟ آیا جبایه زکات کرد یا نکرد؟ این پیغمبر [آیا مبلغ فرستاد یا نفرستاد؟ آیا اقامه حدود کرد یا نکرد؟ حکومت همین‌ها است. آیا قضاوت بین مردم می‌کرد یا نمی‌کرد؟ خیلی خب! اگر وظیفه پیغمبر و جانشینش امیرالمؤمنین علیه السلام فقط ارتقای جنبه معنوی جامعه است، پس این عهدنامه مالک اشتر به این عریضی و طویلی چیست که در رابطه با بازار و تنظیم امور و قضاوت و ارتش و … [سخن گفته] چیست؟ اگر [صرفاً] ارتقا معنوی است، می‌گفت بروید صومعه. دستور می‌داد یک صومعه بسازند و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. کاری نداریم دیگر! وما علی الرسول الا البلاغ. به این آیه هم تمسک کنید تمام است. پس این کارها چه بوده؟ این سیره عملی پیغمبر [در گفتارشان هم هست، در گفتارشان هم هست. آیا حکومت می‌تواند بدون مستلزمات حکومت و ابزار حکمرانی تشکیل بشود؟ نمی‌شود! پس پیامبر(ص) حکومت و ابزار حکومت را متناسب با آن زمان داشته اند. آیا این ارتقای معنویت در جامعه برای نوع مردم که یک امر مشکک است، بدون معاش مردم می‌شود؟ @rozaneebefarda ادامه👇
جوابیه جناب آقای به جناب آقای [صفحه 3 از 3] ▪️اینکه مثلاً فرض بفرمائید که ما نظاممان چیزی از خودش ندارد، اگر هم باشد همان سرمایه داری است و چیز مستقلی ندارد. این چیزی که از امیرالمومنین(ع) نقل می‌شود که «ما رأیتُ نعمةً موفورةً إلا و فی جانب‌ها حقّ مضیّع» این به این تعبیر بله نیست؛ اما قریب به این تعبیر در نهج البلاغه هست. دارد که ما جاع فقیرٌ الا بما مُتِّعَ به غنیٌّ» این هست. خدای تعالی هم سوال می‌کند. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ فَرَضَ فِی أَمْوَالِ الْأَغْنِیَاءِ أَقْوَاتَ الْفُقَرَاء. در نهج البلاغه در حکمت سیصد و بیست و هشت. اینکه یک چیزی عبارتی را خواندند آن نیست! آن نباشد! آنقدر داریم روایات دیگری و روایات اقتصادی بسیار! خیلی بسیار از آیات و روایات! بله باید بهره‌برداری کرد و استفاده کرد. این هم بسیار نکته مهمی است که باید ملتفت باشیم که وقتی می‌خواهیم صحبت بکنیم و نسبت بدهیم به شریعت و به مذهب، بدانیم که چه چیز داریم می‌گوئیم. ▫️اینکه بگوییم که چون این آقا سرمایه‌دار است، از قرارداد و توافق مشروعی که بین خودش و بانک بسته معاف است، حرف خیلی عجیبی است. 🔸اگر انسان یک مقداری به آیات کریمه قرآن و به روایات اهل بیت (ع) نگاه بکند، اذعان می‌کند به اینکه بالاخره دلسوزی برای فقرا و برای درماندگان و برای تهی‌دستان و کمک به آنها، یکی از شعارها و شعیره‌های مهم دین و اسلام است. حالا اگر فرض بفرمائید کمونیست‌های یا اشتراکیون هم به حسن نیت یا به سو نیت اگر یک شعاری را بردارند زمینه اسلامی هم داشته باشد؛ حالا چون‌که این جور است پس بنابراین [آن کسی که حرف اسلامی زده] کمونیست است؟ فرض کنید این افکار کمونیستی را کنار بگذاریم، آن روایتی که هست را [چه کنیم؟] مثلاً روایتی که امیرالمومنین(ع) داشتند در کوفه می‌رفتند یک نصرانی را دیدند که کور است و تکدی می‌کند. فرمودند که کیست؟ گفتند این مثلاً فرض کنید نصرانی است. حضرت فرمودند خوب نصرانی باشد! این تا چشم داشت از آن کار کشیدید، الان کور شده و اتفاق افتاده بیکار شده. بعد دستور دادند از بیت المال به او پرداخت کنند. خوب این اندیشه را شما می‌توانید بگویید اندیشه اشتراکی و کمونیستی است؟ 🔻شریعت ما و مذهب ما پر است از روایات اخلاقی و روایات تشویق به کمک به فقرا و مساکین و دستگیری ایتام. قبل از اینکه چپ بیاید، قبل از اینکه راست بیاید، اینها را داشتیم و داریم. ما غنی هستیم. بی نیاز هستیم. حالا اصلاً فرض می‌کنیم یک اندیشه و فکری مستحدث است (با اینکه اینها مستحدث نیست و ما مستغنی هستیم) ولی فرض بفرمائید از ذخایر خودمان نمی‌توانیم استفاده کنیم و استفاده نکردیم. مثل این است که ما روی گنجی نشسته باشیم و کاهلی و ناتوانی خودمان، ما را زمین‌گیر کرده باشد. این مربوط به خودمان است. و الا ما از نظر فکری و اندیشه مستغنی هستیم. آن نکته‌ی دوم این است که می‌خواستم عرض بکنم این است که فرض می‌کنیم یک اندیشه‌ای از چپ یا یک اندیشه‌ای از راست یا یک اندیشه‌ای از شق ثالثی مطرح بشود و در آن زمینه شریعت و دین ارشاد خاصی را ما دست نیافتیم، نه اینکه نداریم، ما دست نیافتیم. مقتضای وظیفه ما چیست؟ ▫️مقتضای وظیفه عقلی ما و شرعی ما این است که «فبشِّر عباد الذین یستعمون القولَ فیتَّبعون أحسنَه». ما اصلاً طرفدار منطقیم. اگر یک حرف حسابی این چپ می‌زند، قبول می‌کنیم. ابای این معنا را نداریم. ما از جهالت باید ابا داشته باشیم، از ندانم کاری باید ابا داشته باشیم، از ظلم و تعدی باید ابا داشته باشیم. اصلاً قرآن می‌گوید قل هاتوا برهانکم. با دیگران، با مشرکین، اینگونه برخورد می‌کند که برهانتان را بیاورید. ◾️چرا زحمات دیگران را ما زیر سوال ببریم؟ می‌خواهید بگویید بدیلش سرمایه داری لیبرالیستی است؟ می‌خواهید بگویید بدیلش آن است؟ واقعاً این‌طور است؟ این با خذ العفو می‌سازد؟ «خذ العفو وأمر بالعرف». «و فی أموالهم حق للسائل والمحروم». وقتی که می‌خواهید فکر کنید، وقتی که می‌خواهید برنامه بدهید، باید تمام آیات اقتصادی، تمام روایات، همه اینها را باید در نظر بگیرید. اینکه مرحوم آقای صدر می‌گوید روح شریعت باید بر استنباطات ما حاکم باشد و ما از آن کلیات و از آن خط عریض و عام نباید غافل بشویم و باید خط عریض و عام را [در نظر] بگیریم. @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥:فیلم: جوابیه جناب آقای به جناب آقای کسانی که قدرت دریافت را ندارند، نمی‌توانند را منکر بشوند! روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
رسالت یا رسالت أمویان؟! 💥اختصاصی|| مرتضی عبداللهی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹آقای در متنی مدعی شد که غالب کتبی که درباره تمدن اسلامی در منتشر میشود، بافتنی است و بعد یک سوال مطرح کرد که چرا ، با این وسعت در مقایسه با دنیای پیشرفته، نتوانسته است یک تحول علمی معقول را تجربه کند؟ https://eitaa.com/rozaneebefarda/5270 🔹نمیدانم ایشان چند کتاب تمدنی خوانده و دیده و نگاهش به چیست و اصلا مرادش از بافتنی چه بوده که مطرح کرده‌اند ولی درباره این یادداشت باید گفت: 🔹اولا لازمه سوالی که پرسیدند، نفی کلی و مطلق هر گونه تحول علمی معقول در دنیای است من البدو الی الآن. 🔹ثانیا در این کلام، معلوم نیست کجاست و چند سال قدمت دارد و دقیقا در چه برهه ای از زمان محقق شده است که با جهان اسلام در مقیاس هزار و خورده ای سال مقایسه شده. 🔹ثالثا اگر خشن و انسان کُش ـ که علم را برای تسلط انسان بر میخواهد ـ دنیای پیشرفته ایشان است، معلوم نیست در چه چیزی ملاک، میزان و سنجه قرار گرفته که ایشان به صورت مطلق، آن را به عنوان برای صدور حکم بر پیکره دنیای عقبمانده اسلام! مطرح می کند. 🔹رابعا اصلا دنیای پیشرفته‌ی بمب اتم ساز، ایدز ساز، پرور و همجنسباز گستر، چه تحول علمی معقولی را رقم زده که باید جهان اسلام با چوب آنها رانده شود؟! 🔹خامسا دنیای پیشرفته مگر وسعتش کمتر از دنیای اسلام است با این وسعت! چرا فقط ما وسیع هستیم و دارای امکانات ولی عقب مانده اما آنها کوچک ولی چابک و پیشرفته؟! 🔹سادسا آخرین نکته ای که در این یادداشت مهم است و جان کلام اقای جعفریان است و باید بیشتر بر ان تامل نمود و بر عاقبت خود نگران شد، لزوم نفی تمدن اسلامی است. 🔻ایشان به شکلی بسیار زیبا وقتی هرگونه تحول علمی معقول را ـ که پایه مهم هر تمدنی علم است ـ نفی کند و بگوید که بعد از 14 قرن از شروع یک حرکتی هنوز نتوانسته یک تحول علمی معقولی را تحقق بخشد، یعنی به کلی قابلیت و جنبه تمدنی ان را نفی کرده و ان را در جهان اسلام با این وسعت به کلی انکار می کند. ⭕️از ایشان که دستی بر دارد ـ ولو کرارا مطالب تکراری را با عناوین جدید در قالب کتب تاریخی مستقل منشتر کرده اند ـ بعید است که بتواند به طور کلی منکر پیشرفتهای بزرگ و ان باشد. 🔹بعید است ایشان بتواند منکر بسیاری از اولین کشف و اختراع های بشری شود که در حوزه دنیای اسلام اتفاق افتادند و به نام دیگران مصادره شدند. 🔹آیا نا امیدی از دنیای اسلام و نا امدین کردن دیگران و زدن پایه های اساسی آن از جمله علم، رسالت جعفریان است و یا عباسیان و امویان؟! 🔹همین نگاههای کور و ناامید است که موجبات غش کردن به سمت دنیای به اصطلاح پیشرفته عاری از انسانیت غرب را برای جامعه اسلامی منجر شده است و تئوری پردازی ناکارآمدی دین را در جامعه نهادینه کرده است. و همین جواب سوال شماست. ◽️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روحانی، برجام، صلح امام حسن(ع) و باقی ماجراها! 💥تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 دولتی با ادعای عقلانیت و تدبیر و بلد بودن زبان دنیا و کلی ادعا، نهایت شاهکارش شد همین قرارداد ننگین ! که آثار اقتصادی و معیشتی کمرشکن و سنگینش آن، عرصه بر مردم عزیز ایران تنگ کرده است. این ورشکستگان سیاسی، به جای عذرخواهی و جبران مافات، حالا در تدارک ننگنامه های مشابه دیگر هستند و برای توجیه آن، با استدلال‌های شبیه امویان و عباسیان، به استفاده ابزاری از دین و ارائه از تاریخ اسلام روی آورده اند! 🔹روحانی در حالی کار فروبسته دولت خسته و ورشکسته اعتدال را به (ع) قرینه سازی می کند که معلوم نیست خود را مصداق کدام یک از عوامل می داند؟! 🔻صلح امام حسن علیه اسلام از یک سو محصول و و بود، از دیگر سو نتیجه لشکر امام(ع) و بی بصیرتی و ترویج تردید و ترس و عافیت طلبی، در بطن جامعه اسلامی بود که امام را تنها و بی پشتوانه در دل میدان خطر رها کرد و چاره ای جز صلح باقی نماند. ⭕️حتما حسن روحانی خود را امام حسن ماجرا که نمی تواند قالب کند؛ چه اینکه نه جایگاهش را دارد و نه صلاحیت و ادنی شباهت به آن امام مجاهد، پس می ماند سایر نقش های موثر در تحمیل صلح که باید متخصصان امر بر وی تطبیق کنند! ⭕️روحانی در خواب باید ببیند که بتواند صلح اجباری دیگری بر جامعه اسلامی تحمیل کند؛ این مردم مجاهد و انقلابی و عزیز را هنوز نشناخته است. او رفتنی است و این مردم می مانند و میدان مبارزه ای که انقلاب اسلامی را به عصر ظهور پیوند خواهد داد. زمستان رفتنی است و روسیاهی به ذغال می ماند.... @rozaneebefarda
🔸 مطالبه‌ای پیرامون عدالت رسانه‌ای در حوزه 🔹در روزگاری که رسانه به عنوان مهم‌ترین برای دفاع حریم دین و فرهنگ اسلامی شناخته شده است و شبیخون دشمنان داخلی و خارجی نیز اغلب از این طریق صورت می‌گیرد، تلاش برای هم‌افزایی توان رسانه‌ای جریان‌های و امری بدیهی به نظر می‌رسد. 🔹ظاهرا مسؤولان حوزه علمیه قم و واحدهای تابعه هنوز با جدیت اصرار بر حفظ انحصار رسانه ای و اعمال در اطلاع رسانی دارند. 🔹همان طور که گفته شد، ارتباط بین خبرگزاری های حوزوی خوب و سازنده است و همین پروژۀ به صورت مشترک بین چند رسانه حوزوی از جمله و خبرگزاری دنبال می شود ولی اعمال تبعیض رسانه ای بین این مجموعه ها که همگی فرزندان حوزه هستند، رفتاری دور از عدالت ای است. ♨️اطلاعات بیشتر در لینک زیر: 🌐 rasanews.ir/002nIB 🆔 @rasanewsagency
حمایت تمام قد از با تکیه بر استدلالهای کوآنتومی! مسوول مستقیم اوضاع نابسامان معیشتی فعلی هستند. وقتی از حامیان حوزوی سخن می گوییم، یکی از مصادیق مهم آن است. گفتنی های زیادی از نقش این حلقه حوزوی در طراحی شبه گفتمان اعتدال در قم (در آستانه انتخابات ۹۲) وجود دارد. @rozaneebefarda
💥تعارف جام زهر به رهبر توسط فیک نیوز دولتی! در روزنه قبلا بارها از رویکرد خطرناک سخن گفته و آنرا یک بنگاه رسانه ای اجاره ای برای ترویج معرفی کرده ایم. حالا آنان وقاحت را به غایت رسانده و رسما را درپیش گرفته اند! پای ثابت خبرآنلاین است و یادداشتهایش را در وبلاگ اختصاصی اش در خبرآنلاین منتشر می کند. پرونده ویژه روزنه در بررسی پیشینه و کارنامه را به زودی در روزنه خواهید خواند.... @rozaneebefarda
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📛یادداشت چهارم: تعدی به حریم شهادت با لعاب فقاهت 🔻نقدی بر سخنان پیرامون مسئله شهادت ⭕️سلسله یادداشت های به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید جدید و جهت دار مواجهیم که در مواردی در چارچوب از و تئوری پردازی برای توصیه یا توجیه اقدامات و احیانا قابل تحلیل است. ◽️بررسی‌ها نشان می دهد که مواجهه سیاسی این طیف با نظام، وارد دورانی جدید شده و طبعا هر نوع کنش گری متقابل عالمانه با آنان نیز بدون درک عمیق و دقیق این اتفاق جدید، ممکن نیست! ▪️تولید ادبیات سیاسی با زمینه مذهبی، خطرناک ترین نوع مواجهه با جمهوری اسلامی است که زمینه ساز تضعیف است. ⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از جریان‌های زاویه دار، مجموعه نقدهایی را تقدیم می‌کند. ⭕️یادداشت نخست: در تفسیر عاشورا؟!/نقدی بر سخنان آقای مرتضی جوادی آملی https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190 ⭕️یادداشت دوم: داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! https://eitaa.com/rozaneebefarda/5206 ⭕️یادداشت سوم: این برائتی های مهربان!/نقدی بر سخنان جناب آقای پیرامون عدم برخورد با https://eitaa.com/rozaneebefarda/5229 متن کامل؛ در روزنه : @rozaneebefard
و توهم عقلانیت! چرا ترسوها عاقل نیستند؟ اختصاصی|| یادداشت وارده @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹انسان موجود پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است. می توانیم ابعاد انسان را در سه جنبه کلی دسته بندی کنیم: 1-جسم و بدن ، 2-اطلاعات و علوم اکتسابی و 3-ملکات و روحیات ؛ هر کدام از این جنبه ها در چگونگی رفتار انسان تاثیر می گذارد. اگر جسم آسیب ببیند ، رفتار وعملکرد شخص دچار آسیب می شود. همچنین اطلاعات غلط ،انسان را دچار تصمیم های نابجا می کند. 🔹یکی از مسائل بسیار مهم که مورد تاکید حضرات معصومین و همچنین علوم جدید است ، توجُّه به سلامتی و کمال روحی است. روانشناسان «فوبیا» و «اضطراب» را یکی از اختلالت روحی که منجر به اختلالات رفتاری و روحی دیگر می شود ، معرِّفی کرده اند. بیمار مبتلا به فوبیا یا اضطراب ، در مواجه با موقعیَّت حساس ، دست و پای خود را گم می کند ،ذهن او برای پیدا کردن راه نجات دچار انسداد می شود. 🔹چنین فردی همیشه در دایره اضطراب خود باقی می ماند و‌ در هر نبردی از پیش بازنده است. تنها ترین کاری که از شخص بر می آید، ترک میدان نبرد و تسلیم در مقابل دشمن است. لذا در روایات فرموده‌ اند با افراد ترسو مشورت نکنید چرا که «انَّه یضیِّق علیک المخرج»[علل الشرائع، ج‏2، ص: 559] . 🔹نکته قابل توجُّه درباره اختلالات روحی و روانی این است که شخص از منظر خودش، کار عقلانی انجام می دهد. یعنی شخص ترسو در مقابل خطر بزرگی که احساس می کند ، فرار می کند و عرصه را خالی می کند. امَّا نکته دقیق اینجاست که او بخاطر اختلال روحی و روانیش خطر را بسیار بزرگتر از آنچه هست ترسیم می کند. لذا انسان های قوی و یا حتی افراد عادی دیگر ، خطر را آنقدر بزرگ نمی بینند که بخواهند فرار کنند. 🔹مهم ترین ویژگی در عدم ترس ،خود ساختگی است. هر انسانی که روی ملکات خود کار کند و روح بزرگی داشته باشد ، در بحران ها دچار اختلال ترس نمی شود. لذا امیر المومنین علیه السلام در نامه به مالک اشتر ، منشا ترس را سوء ظن به خداوند متعال بر شمرده است. یعنی کسی که ضعف در شناخت یا ایمان به خدای تعالی داشته باشد ، دچار ترس می شود. 🔹انسان های مومن و قوی به خاطر ایمان محکمشان ، خداوند را فوق تمام قدرت ها ترسیم می کنند در برابر هر مشکلی با عزم اراده و با تکیه بر فضل و رحمت الهی بدنبال حل مشکلات هستند، چرا که «انَّ ارض الله واسعة». مومنان واقعی ، مدیران قوی و خلاق هستند. آری آنها دچار بزرگ نمایی در برابر مشکلات و قدرت پوشالی کداخدا نمی شوند. @rozaneebefarda
🏴امام حسن(علیه‌السّلام) دنبال ایجاد حکومت اسلامی در آینده کوتاه مدت بود 🔰رهبر انقلاب: ائمّه از لحظه‌ی وفات رسول‌الله‌ تا سال ۲۶۰ درصدد بودند که حکومت الهی را به ‌وجود بیاورند؛ البتّه برای آینده‌های میان‌مدّت و بلندمدّت و در مواردی نزدیک‌مدّت. مثلاً در زمان امام مجتبی (علیه السّلام)، به نظر ما تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی در آینده‌ی کوتاه‌مدّت بود؛ امام مجتبی در جواب مسیّب‌بن‌نجبه و دیگران که میگفتند چرا شما سکوت کرده‌اید فرمود: وَ اِن اَدری لَعَلَّهُ فِتنَةٌ لَکُم وَ مَتاعٌ اِلیٰ‌ حِین. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 🔎مطالعه متن کامل بیانات: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45992 @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬|| فیلم: /تاریخ‌پژوه و استاد درس‌خارج حوزه علمیه قم. 🎙️تبیینی دقیق از ماجرای صلح امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام و نقد سخنان تحریف آمیز حسن روحانی. 🎙️همانگونه که امیرالمؤمنین علیه‌السلام به علت فقدان نیرو حکمیت را پذیرفتند، علیه‌السلام نیز به همین دلیل با معاویه نجنگیدند. 🎙️شکست‌خوردگان برای توجیه عملکرد غلط‌شان، به دنبال ایجاد فضای عصر امام حسن مجتبی‌علیه‌السلام در جامعه‌ی فعلی ما هستند. 🎙️تحمیل فشار اقتصادی‌کاذب و نداریِ‌‌مصنوعی بر مردم، برای توجیه با کدخداست. @rozaneebefarda
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی 📛یادداشت چهارم: تعدی به حریم شهادت با لعاب فقاهت 🔻نقدی بر سخنان موهن پیرامون مسئله شهادت 💥اختصاصی|| وحید افشار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 6] 🔹شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه)، آغازگر فصل تازه‌ای از هدایت بشریت بود. از این رو همه ساله شیعیان در ایام محرم و صفر با بزرگداشت این مصیبت عظما و حفظ شعائر حسینی، به آن امام همام تمسک کرده و در پی راهی برای رسیدن به سفینة النجاة هستند. رفته رفته این سلوک حسینی رنگ و بوی فرا مذهبی و فرا دینی یافت که این مهم مسؤلیت پرچمداران این نهضت را برای تبیین هدف قیام سیدالشهدا(صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه)، بیش از پیش سنگین نموده است. در همین راستا با فرارسیدن ماه عزای آل الله(صلوات‌الله‌وسلامه‌علیهم)، هر یک از اندیشمندان به تبیین زوایای مختلف این حماسه می‌پردازند. البته در این بین کسانی هم هستند که در پوشش عالم دینی و با ، گاه و بی‌گاه پرده از مکنونات قلبی خود برداشته، میزان فاصله خویش با اسلام ناب را آشکارتر می‌نمایند. لذا گاه با نظریاتی مواجهیم که بیشتر از آنکه مایه علمی داشته باشد، رنگ و و جناحی دارد که سابقه و پیشینه این افراد در نظریه‌پردازی گواه این مطلب است. در این نوشتار سخنرانی آقای محمد محلاتی با موضوع «مرز شهادت و هلاکت»(مربوط به ۶شهریور۹۹) مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 🔹محلاتی در این سخنرانی مدعی شده‌ که با یک گفتگوی علمی درصدد واکاوی حقیقت شهادت است و در همین راستا به اصطلاح به تبیین تفاوت شهادت و هلاکت پرداخته و لذا می‌گوید: ⭕️هر گاه شخصی از خطری برای جان خود استقبال کند و به استقبال از مرگ برود درصورتی‌که استقبال از خطر مشروع باشد می‌تواند عمل او اقدام به شهادت تلقی شود و در غیر این صورت هلاکت است. 🔹این سخنران که معمولاً پای ثابت جلسات اصلاح‌طلبان در سالهای اخیر بوده؛ برای روشن شدن مدعای خود به امر به معروف و نهی از منکر مثال می‌زند که اگر کسی به واسطه امر به معروف و نهی از منکر کردن، خود را در مقابل خطر قرار دهد و یا به واسطه نهی از منکر، جان خود را از دست بدهد، به هلاکت رسیده است(!!!) 🔹محلاتی اذعان دارد برخی از معروف‌ها و منکرها، چنان اهمیت دارد که باید برای آن‌ها جان داد؛ و این جان دادن را شهادت تلقی می‌کند، اما با مثال‌های متعدد برای موارد امر به معروف و نهی از منکر مخاطره‌آمیز، نوعی رخوت و سستی در عمل به این واجب فراموش شده در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند و هیچ اشاره‌ای به اهمیت انجام درست و دقیق این واجب الهی ندارد. 🔹این سخنران عمل به آیه «وَ لا تُلْقُوا بِأَیدِیکمْ إِلَی اَلتَّهْلُکة»(بقره، آیه195) را یک قاعده کلی و نقض آن را تنها با دو شرط ممکن می‌دانند: اولاً عمل مشروع باشد، ثانیاً نیت و انگیزه فرد الهی و مشروع باشد. البته او عمل کسی که در امر به معروف و نهی از منکر در مسائل عادی(!) جامعه اقدام مخاطره‌آمیز انجام می‌دهد، را اصلاً مشروع نمی‌داند! در اینجا نیز تبیین نمی‌کند که مرادش از اقدام مخاطره‌آمیز در مسائل عادی جامعه، دقیقا چیست؟! و اساساً مسائل عادی و منکرات عادی جامعه چیست؟! چه گناهانی در سطح جامعه عادی تلقی می‌شود؟! همچنین وی هیچ تبیین علمی و منطقی برای اقدام غیرمخاطره‌آمیز به مخاطب ارائه نکرده و نه‌تنها انگیزه‌ای برای اقدام و عمل به این واجب فراموش‌شده ایجاد نمی‌کند، بلکه به‌عکس، با پررنگ کردن اقدامات مخاطره‌آمیز، و عادی جلوه دادن مسائل و منکرات جاری اجتماع، دیگر انگیزه‌ای برای عمل باقی نمی گذارد. 🔹خوانندگان محترم خود واقف هستند این قبیل سخنان ـ که شائبه سبک شمردن گناه را نیز داراست ـ چه نقشی در عادی‌سازی منکرات در سطح جامعه دارد. نمونه‌های عادی شدن روابط دختر و پسر در سال‌های اخیر از همین موارد است. البته موضوعی مثل حجاب، اگرچه اولویت اول جامعه ما نیست، اما چه کسی منکر آثار سوء و مخرب منکر بدحجابی بر پیکر حیاتی خانواده و جامعه است؟! درست است که پرداختن به منکرات جامعه، آمر به معروف و ناهی از منکر را نباید از خود غافل کند، اما از طرف دیگر نباید اجازه داد که قبح عملی در جامعه بشکند. خانمی که حتی بدون قصد دلربایی و جوانفریبی، با ظاهری نامناسب در جامعه ظاهر می‌شود، خواسته یا ناخواسته، چه نقشی در فروپاشی خانواده‌ها دارد؟! اتلاف عمر جوانان با امور حرام و فروختن جوانی آنان به ثمن بخس، آیا از مسائل عادی جامعه است و سکوت در ازای آن رواست؟! سخن بر سر اقدام مخاطره آمیز نیست، بلکه مسئله اصلی، و از منکرات است که در کلام آقای محلاتی، بدان دامن زده می‌شود؛ حال آنکه بسیاری از معضلات اخلاقی و اجتماعی فعلی، ریشه در ترک امر به معروف دارد. @rozaneebefarda ادامه👇