eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
💥پست ویژه سروش محلاتی مغرضانه و از روی ناسازگاری سیاسی وارد فقه می شود اظهارنظر صریح جناب آقای رضا اسلامی پیرامون یادداشت های آشفته @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸این آقایی که با این لسان اشاره می کند که از خلاف اجماع نهراسید، همین آقا در جایی از یکی از آثار علمی که مربوط به رهبر معظم انقلاب است، اشکال گرفته که حرف ایشان خلاف اجماع علماست. در صورتی که خودش اعتقاد داشته از مخالفت اجماع نباید بترسیم ولی اینجا مخالفت با اجماع را تقبیح می کند. 🔹آقای گفت زمینه انحراف فقه یکی آن است که مقهور فتاوای فقهای پیشین باشیم که در اصطلاح بدان گویند «وحشة الانفراد» و بعد از مرحوم آیت الله اردبیلی تمجید کرده است که ایشان آزاد اندیش بود و وحشتی از انفراد نداشت. 🔹حالا با صرف نظر از بحث صغروی این را می گویم؛ یعنی واقعا فرمایش رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که مربوط به 45 سال پیش است واقعا متضمن حکمی برخلاف اجماع هست یا نیست، بماند اما اینکه اصل مخالفت با اجماع و شهرت یک جا مورد تمجید و جای دیگر مورد تعریض است، این دوگانگی را چه کنیم؟ گذشته از آنکه اصل این مطلب صغرویاً نیز درست نیست. 🔸عجیب است که رفته اند در اندیشه فقهی رهبری دقت کنند و یک چیزی از آن کتاب درآورده اند مربوط به درس‌های 25 تا 28 که پیرامون ولایت و هجرت است و در آن حال و هوای پیش از انقلاب و در سطح تقریباً عمومی بوده و توقع دارند که چرا تقیه به عنوان یک استثنا ذکر نشده است و اشکال کرده اند که اطلاق حکم بر خلاف اجماع فقها است. 🔸توصیه می کنم همه طلاب بروند و آن درس‌ها را بخوانند و عمق مطلب را ببینند ادله ای که بدان استدلال شده است را ببینند. 🔸در مقالات بعضی از مجلات دیدم که بحث علمی لازم درباره ولایت جائر و استثنائات آن شده است. بحث ولایت کفار، آیا به صورت مطلق نقل شده یا استثنائاتی هم دارد؟ استثنائات به چه معناست و توجه به مراتبش به چه صورتی است. حال چه طور می شود در این فضا که یک بحث علمی دقیق است ما تیتری از آن درست کنیم، خوراک روزنامه ها و رسانه ها و مایه انحراف افکار و انحراف فضای سیاسی باشد از موفقیت هایی که بدست آمده است هرچند این گونه اشکال تراشی های موهون ذره ای از عظمت مراجع نمی کاهد. خلاصه بحث علمی که درست ادا نمی شود، آدمی به تردید می افتد که هدف و منظور چیست؟ 🔸چه طور می شود که شخصی همواره در فقه جست‌وجو می کند و یکسری اطلاعات استخراج می کند، آب و رنگی به این مطالب می دهد و کسانی که تخصص ندارند می بینند که این آقا استناد به آیات می کند، استناد به جواهر الکلام می کند و بحث علمی خیلی دقیقی می کند. ادله متعارض را می بیند، جمع ادله می کند این کارها نزد اهل فن نوعی دلیل تراشی برای هدف از پیش تعیین شده است و ارزشی ندارد ولی برای غیر متخصص موجب اشتباه می شود چون نمی فهمد کجای بحث اشکال دارد؛ برای مردم خطرناک است و خلاصه هم برای خود فرد ضرر دارد و هم برای دیگران. 🔹به نظر می رسد مبنای همه جار و جنجال‌ها ناسازگاری با یک فقیه است. هرگاه دید آن فقیه بر دیدگاه سنتی پافشاری می کند سریع می گوید از محدوده فقه سنتی باید خارج شد، مسائل نوپدید اقتضائات خاص خودش را دارد، فقه را در کتاب های عهد عتیق نگه ندارید و متهم به ناکارآمدی نکنید. فقه باید پویا باشد، باید پاسخگو باشد. 🔹هرگاه که آن فقیه دست به نوآوری می زند می گویند باید دید فقهای بزرگ در این زمینه چه گفته اند. آیا می شود به آسانی از آن چیزی که بین فقهاست عدول کرد؟ می گویند احدی از فقها این مسئله را مطرح نکرده که این آقا به این موضوع پرداخته است. 🔹واقعا خود این آقا اگر فرض کنیم فقیه باشد چه حرفی می تواند بزند، مردم اگر لایحه قصاص را خلاف عقل دانستند چه باید کرد؟ اگر عقل حاکم بر فقه است، آیا باید فقه را کنار گذاشت؟ 🔸بهتر است کسی که نمی تواند در فضای بحث های اجتماعی و سیاسی خودش را کنترل کند و مبانی را نمی تواند به یک سازگاری برساند. بهتر است کلا نظری ندهد و صبر کند تا به مرحله ای برسد که بتواند بین تمایلات مختلفی که در بحث های مختلف دارد بتواند به یک جمع بندی برسد. مخصوصاً دخالت این تمایلات در بحث فقهی را می‌توانید در مطالبی که درباره شخصیت‌ها گفته‌اند ببینید. یکجا از مرحوم آیت الله مؤمن با لسان تعریض به عنوان فقیهی در رده حاکمان نام می‌برد که خود این تعبیر نشان می‌دهد که گویا آلوده شدن به سیاست منقصتی برای او بوده است و جای دیگر از شخصیتی چون هاشمی رفسنجانی که بیش از همه غور در سیاست داشت آن‌چنان تجلیل می‌کند و برای او نظریه سازی می‌کند که خیلی عجیب است. متن کامل را اینجا ببینید؛ http://vasael.ir/0003ij 🔶حاشیه سروش محلاتی به همراه آقایان ورعی و ضیاء مرتضوی ژورنالیسم را از دهه۶۰ در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کردند و اکنون به رسیده اند! @rozaneebefarda
هجمه سازمان یافته سایت های اصلاح طلب به مواضع صریح جناب آقای فقیهی پی جویی فتنه گری های رسانه‌ای جوجه خبرنگار اصلاح طلب در قم @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸به دنبال اظهارات صریح و مواضع قابل تقدیر جناب آقای محسن فقیهی، از اعضای اولیه که همزمان در جامعه مدرسین نیز عضویت دارند، سایت‌های اصلاح طلب با تیترهای جهت دار به تهاجم سازمان‌یافته علیه مواضع ایشان پرداختند. 🔸نکته جالب ماجرا آنجاست که همه این تیترهای جهتدار به نحو آشکاری کاملا مقلدانه از یادداشت یک روزی نامه نویس اصلاحات چی انتخاب شده‌اند. 🔸این اتفاق بیش از پیش ماهیت متخاصم و فتنه انگیز برخی خبرسازان اصلاح‌طلب را روشن کرد و نشان داد این جماعت هر وقت که فرصت را مغتنم بشمارند، از ریختن زهرشان دریغ ندارند و همگرایی های تاکتیکی فریبکارانه گاه و بیگاه شان تنها بهانه فرصت سازی و فریب حزب‌اللهی‌ های قم است. 🔹آن خبرنگار متخاصم اصلاح‌طلب پیشتر در پوشش سخنگوی در فضای مجازی فعالیت می کرد و نقش آفرینی اخیر وی در سازماندهی و فرماندهی تخریب علیه را دقیقا باید در همین چارچوب تحلیل کرد. 🔹طبیعی است وقتی یک فتنه طلب رسانه‌ای مأمور در قم افشا شود، علاوه بر آجر شدن نان او، یک پروژه پیچیده و طولانی نیز در معرض انهدام قرار می گیرد و تیترهای مغرضانه را باید واکنش عصبی چنین وضعیتی تلقی کرد. بررسی رسانه‌های منعکس کننده سخنان آقای فقیهی با تیترهای جهت دار، موجب می شود عقبه رسانه‌ای اصلاح طلبان متمرکز بر تحولات حوزه قم را بشناسیم. از جماران و حریم امام تا خبرآنلاین؛ از س.ح تا ع.ل! 🔹حالا معلوم می شود چه کسانی از آنارشیسم حوزوی در مقوله مرجعیت و انتشار بی رویه و غیرقانونی رساله و حمایت می کنند! عینا علت دشمنی دیرینه با جامعه مدرسین و دبیر محترمش نیز معلوم شد! @rozaneebefarda
8.pdf
157.1K
💥اظهارات سیدضیاء مرتضوی در نقد مواضع آیت‌الله پیرامون مسئله مرجعیت. 🔸مرتضوی از شاگردان آقای و از ژورنالیست های معمم اعتدالگرا در قم محسوب می شود که اکنون به همراه در مؤسسه فعالیت دارند. 🔹روزنامه جمهوری اسلامی رسانه اختصاصی خرده جریان مرحوم و ، یکی از پایگاه‌های حمایت کننده از جریان نوپدیدی است که علنا در تکثر مرجعیت شیعه فعال شده است. 🔹خاستگاه سیاسی فعالان عرصه مرجعیت با ادعای استقلال حوزه در تنافی آشکار است. چنانکه در کارنامه سران نیز چنین تناقضی به طور واضح قابل مشاهده است. 🔹از مدتها قبل بر اهل اطلاع واضح بود که مرحوم هاشمی یکی از پدران معنوی نشست اساتید محسوب می شد که در مهندسی معکوس اقدامات حوزوی امام خمینی، نقش اساسی داشت. اکنون به مرور مستندات این گزاره مهم در معرض همگان قرار می‌گیرد. 🔸با گذشت زمان پیوندهای پنهان و اقدامات پیچیده طیف های مختلف فعال در عرصه ، برهمگان آشکار می شود. این هنوز طلیعه صبح است.... @rozaneebefarda
سفر درمانی شیخ زکزاکی؛ بیم ها و امیدها 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸به دنبال فشار رسانه‌ای و اعتراضات داخلی به حبس غیرقانونی شیخ زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، حکومت پلیسی نیجریه نتوانست تاب بیاورد و به اجبار به سفر درمانی خارجی ایشان تن داد. 🔸این سفر موجی از خوشحالی و امید را در میان شیعیان، خاصه در نیجریه و ایران پدید آورد. اطمینان از زنده بودن این روحانی مبارز و مظلوم و آغاز روند معالجات ایشان خبری بسیار امیدبخش است اما؛ 🔹هند از کشورهایی است که صهیونیست‌ها حوزه نفوذ بالایی در آن دارند و بروز برخی رویکردهای شیعه ستیزانه دولت هند را نمی توان بی ارتباط با این وضعیت دانست. 🔹 همزمانی سفر درمانی زکزاکی به هند با سرکوب و محاصره مسلمین و شیعیان کشمیر، نشان از پیچیدگی فوق عادی تحولات دارد و خلاصه آنکه؛ 🔸اکنون علاوه بر تقویت احتمال خطر جانی و ترور درمانی علامه زکزاکی در هند به اشارت یا مباشرت صهیونیست‌ها، این اتفاق به نوعی موجب بازسازی چهره خون ریز و خشن حکومت هند در مقابله با شیعیان کشمیر شده است. سکوت علمای اعلام قم و نجف از یک سو و تحیر فعالان رسانه‌ای و کارگزاران سیاسی کشورهای اسلامی از دیگر سو، عمق و گستره اثرگذاری توطئه‌های بالقوه و بالفعل علیه تشیع را افزایش خواهد داد. 🔸 و ، بار دیگر در معرض امتحان واقع شده اند تا بر همگان اثبات شود که نه تنها منافع راهبردی تشیع که حفظ دماء شیعیان نیز برای آنان هیچ ارزشی ندارد و آنها در تمام این سالها تنها ژست انسان دوستی و شیعه دوستی گرفته اند! یادمان نمی رود که این جماعت عافیت طلب هنگامه جهاد و دفاع، که ضامن امنیت پایدار و حفظ جان مسلمین است، رگ انسان دوستی و شیعه گرایی شان متورم می شود! این یعنی یک جای کار ایراد دارد! این جماعت حتی اگر نادانسته هم چنین کنند، باید ملتفت شوند که دشنه دشمن با دست آنان در قلب اسلام و تشیع فرو می رود! بهتر و پیشتر از همه این جماعت را شناخته بود که می فرمود آنان دشمن رسول‌الله(ص) اند و هم و غم شان فقط عافیت و علف شان است! اعاذنا الله من شر انفسنا.... @rozaneebefarda
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸جناب آقای سیدمحمد جواد علوی بروجردی از بنیان گذاران تشکل نوپدید حوزوی موسوم به :👇 🔸مرجعیت در شیعه آزاد است. یعنی هر کسی خودش را دارای صلاحیت می‌داند ورود پیدا می‌کند هرکسی احساس مسؤلیت و احساس وظیفه می کند، ورود می کند... اینکه در حوزه مقبول می افتد یا نه، حرف دیگری است. بعد از آقای بروجردی، صد تا رساله نوشته شد، اما سه چهار تا جا افتاد اینکه من تعیین کنم توباش تونباش، این در شیعه عملی نیست... اینکه همه بنشینند یک نفر را بعنوان مرجع واحد انتخاب کنند، این نبوده؛ باید قهرا یک نفر تک واقع شود.‌. مرجعیت در شیعه آزاد است؛ اینکه یک نفر بیاید بقیه همه بصورت دستوری، شوند و ساکت شوند، اینطور نیست! @rozaneebefarda
کشتی غرور و استکبار انگلیسی ها برای نخستین بار در خلیج فارس به گل نشست! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸دولت محلی و کوچولوی جبل الطارق بالاخره با اشارت ارباب استعمارگرش کشتی ایرانی را آزاد کرد. 🔹این اتفاق وقتی رخ داد که آنان اعلام کرده بودند امکان و احتمال ادامه توقیف کشتی ایرانی بیش مدت اولیه نیز وجود دارد اما با اقدام متقابل ایران در عرصه دریایی، این اما و اگر ها یکباره پایان یافت و خبر آزادی کشتی ایرانی زنگ پایان زورگویی و راهزنی دریایی غرب استعمارگر را به صدا درآورد. 🔹از عصر صفوی که نخستین گروه از اروپائیان استعمارگر وارد خلیج فارس شدند و اخراج پرتقالی ها از جنوب تا کنون، این نخستین بار است که ایران توانسته در مواجهه دریایی با یک قدرت فرامنطقه‌ای، به پیروزی مطلق دست یابد. 🔸خدای متعال بر ما منت نهاد و این قدرت نظامی و اقتدار در پرتو رهبری حکیمانه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در عصر جهموری اسلامی موجب شد تا امروز به اینجا برسیم که بعد از چند قرن شنیدن حرف زور از غربی‌ها و انگلیسی‌ها، با همان زبان با آنها سخن بگوییم. 🔸این ثمره تلاش تاریخی امام و‌ بیدار کردن ملت ایران از خوابی طولانی بود که با احیای روح اعتماد به نفس ملی به دست آمد. این اتفاق بزرگ همچنین ثمره خون شهدای عزیز ا ایران از ابتدای نهضت تا کنون است. 🔹واقعه آزادی کشتی ایرانی با اقتدار دریایی ایران، نقطه عطفی در مناسبات منطقه‌ای و جهانی است که در ماه ها و سالهای آتی از آن بیشتر خواهیم گفت و شنید. @rozaneebefarda
تضعیف و تکثر مرجعیت شیعه به بهانه آزادی و استقلال؛ مسأله این است! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹همزمان با علنی شدن و گسترش دامنه اعتراضات حوزویان نسبت به انتشار غیرقانونی رساله و اعلان نامتعارف مرجعیت توسط برخی سران نشست اساتید(که البته این امور محدود به آنان نبوده ممکن است در سایر طیفها هم بروز کند)، برخی بزرگان حوزه از جمله دبیر محترم جامعه مدرسین نیز اظهارات صریحی ابراز داشت که در محافل حوزوی بعنوان نقد صریح رویه جناب آقای ، تفسیر شد. 🔹به فاصله چند روز، فیلمی از آقای علوی توسط رسانه‌های نزدیک به نشست انتشار یافت که به نظر می رسد در مقام پاسخ بدان اشکالات و انتقادات است. 🔸فارغ قضاوت پیرامون اصل چنین رویکردی که به نظر برخی خود اقدامی نامتعارف محسوب می شود و در سیره بزرگان شیعه مسبوق به سابقه نیست که به تئوری پردازی جهت دفاع از عملکرد انتقاد آمیز خود بپردازند (بلکه این امر معمولا توسط دیگران انجام شده یا کریمانه از کنار نقدها می گذشتند)، پیرامون مطالب مطرح شده در این فیلم چهار دقیقه ای، نکاتی به شرح ذیل قابل ذکر است: ۱)ارائه فراتحلیل از سیره بزرگان تشیع تنها در صورتی پذیرفتنی است که منشأیی در تاریخ حوزه و روحانیت داشته باشد لذا ارائه تفسیرهای پسینی با هدف توجیه اقدامات شخصی و انتساب آن به تاریخ شیعه و بزرگان دین، اصلا درست و پسندیده نیست. ۲) جناب آقای علوی بروجردی احتمالا بدون آنکه از عواقب گسترده چنین فراتحلیلی آگاه باشند، برخی از مهم ترین اصالت های حوزوی را منکر شده یا کمرنگ جلوه داده اند؛ مرجعیت گریزی، تلاش برای مطرح کردن دیگران بجای تمهید مقدمات مرجعیت شخصی، خط ممتد مرجعیت عامه و زعامت و رئاست دینیه در ادوار مختلفه، ظرفیت نقد پذیری و تلاش برای جبران، حفظ اقتدار مرجعیت شیعه با پرهیز از تشتت و انشقاق، پرهیز از هر نوع تزاحم راهبردی با فقیه حاکم و زعیم و حتی مرجع عام شیعه، برخی از این اصالت هاست. ۳) حوزه مقدسه شیعی یک نهاد تهذیب محور است که تربیت انسان‌های تکلیف مدار از بزرگترین کارکردهای آن است اما از یاد نبریم که در تشخیص وظیفه برای پذیرش مسئولیت های خطیر چون مرجعیت، همواره با وسواس و احتیاطی عجیب قرین بوده است. لذا بزرگان شیعه اولا خود را از معرض ریاست دینیه دور نگه می داشتند، ثانیا بدون تعاضد قرائن و حجج متکثره، هرگز به تکلیف نمی رسیدند! صرف احساس تکلیف برای ورود به عرصه مرجعیت منطق ندارد و منطبق با سیره بزرگان تشیع نیست. جناب ایشان شاید اگر کمی درنگ می فرمودند، ای بسا برخی از فضلا و بزرگان حوزوی در مطرح کردن ایشان برای مرجعیت اقدام می کردند اما پیشگام شدن شخص ایشان برای ورود به عرصه ریاست مذهبی، چندان موجه به نظر نمی رسد. ۴) اذعان به سیاسی بودن ذات مذهب شیعه توسط ایشان اگرچه متضمن مطلب جدیدی نیست اما به مثابه یک اعتراف تاریخی است که نشان از عمق راهبردی گفتمان امام خمینی دارد! و نشان می دهد امروز کسی نیست که بتواند با حذف سیاست، به ریاست دینی بیاندیشد. حال باید از جناب آقای علوی پرسید، اگر چنین است که می فرمایید، جنابعالی و همفکران حوزوی تان از عصر مبارزات نهضت امام تا کنون که وارد دهه پنجم استقرار جمهوری اسلامی شده‌ایم، چه کارنامه قابل دفاعی در عرصه سیاست ورزی داشته اید؟! آیا کسانی با این سابقه، ولو اینکه بخواهند، به یکباره می توانند علمدار عرصه سیاسی شوند؟ ۵)مسئله پدری برای شیعه، از حوزه گرفته تا توده مردم، گرچه کلمه حقی است اما اراده ناروا از آن ممکن است تالی فاسدهای فراوانی در پی داشته باشد؛ خبرگان و نخبگان و بلکه عموم مردم نیک می دانند که ادعای پدری بدون ارائه کارنامه روشن در این زمینه، به مثابه خطبه خوانی های انتخاباتی است که صرفا کارکرد تبلیغاتی دارد! اکنون با وجود انواع مشکلات داخلی و بین‌المللی برای تشیع، این سؤال مطرح است که برخی از مدعیان پدری تشیع، چه کارنامه و سابقه ای در این زمینه داشته اند! ۶) اگر ملاک ورود در عرصه مرجعیت، صرفا تشخیص شخصی و تصمیم فردی افراد باشد، آیا در بلندمدت با نوعی مواجه نخواهیم شد؟! فرض کنید از صبح فردا هر کدام از فضلای ارجمند استاد درس خارج یا غیر از آنان که خود را مجتهد می پندارند، بخواهند تشخیص دهند که وجود آنان در عرصه مرجعیت لازم و تکلیف شرعی است؛ چه اتفاقی خواهد افتاد؟! به نظر می رسد برهم زدن ساختارهای تاریخی و نظام نانوشته نهاد روحانیت شیعه، خسارتهای جبران ناپذیری به دنبال دارد که نباید آن را العیاذبالله در پای منافع گروهی و جناحی قربانی کرد. @rozaneebefarda
بازتاب/۱ ما حتی بلد نیستیم در تقلید های کور کورانه از اجانب نیز، درست عمل کنیم!!!؟ آنروز که اطرافیان یکی از زعمای شیعه، از جمله دامادش، به تقلید از شیوه های واتیکانی، وی را با کالسکه تک نفره به نمایش عموم می گذاشتند! پایه های بدعتی نامیمون رقم خورد! اگر قرار به تقلید بود چرا در مبانی اصلی واتیکانی و در شیوه انتخاب کردن پاپ، این تقلید انجام نشد و نمی شود؟! مگر غیر از این است که در مکتب و مرام مسیحیت کاتولیک، با توجه به گستره وسیع آن در پهنه جهانی! فارغ از اختلافات ریشه ای و عمیق درون مکتبی! نمایندگانشان در واتیکان جمع می شوند و برای مصلحت مکتب کاتولیک، در محفلی به بحث می نشینند و بهترین و شایسته ترین شخص را از دیدشان، به عنوان پاپ بر می گزینند و پس از انتخابش همگی در جهت تقویت و تأیید آن یکصدا و هم قسم می شوند! آنها بقای خود را در وحدت یافتند و در انتخاب پاپ اصلح، آنرا به ساده ترین و مؤثرترین شیوه به جهانیان نشان می دهند! ولی مکتب حقه جعفری، دستخوش اختلافاتی است که حتی حاضر بر توافق بر روی یک فرد نیستند. چرا؟ چرایش را از درون سیستم حوزه باید جستجو کرد که اجازه تأثیر پذیری از خارج حوزه را نیز به خود داده است! تکثر مرجعیت در واقع نوعی آفت است که به جان تشیع افتاده است یا آفتی است که به عمد! به جان تشیع انداخته اند! واگر زود تر فکری به حالش نشود! افراد ناصالح به لحاظ علمی و تقوایی، ریشه خود را چنان مستحکم خواهند نمود که کندن آن ریشه هرز! کار هر کس نخواهد بود! @rozaneebefarda
بازتاب/۲ 🔸مصطفی: اختلاف مرجعیت در شیعه اختلاف نا مبارکی نیست. هر کس باید آزاد باشد تا از آنکس که برای او از طریق شرعی ثابت شده اعلم است پیروی کند. و نمیتوان مجتهدین را از راه انداختن کار مقلیدین منع کرد و همه را ارجاع به یک نفر داد. فقط در امور اجرایی وحدت رویه شرط عقل است که با وجود ولی فقیه این امر محقق است. اما اگر قانونی برای قاعده مند کردن این موضوع وضع شده باید تبعیت شود تا هر کسی بدون صلاحیت‌های لازم ادعای اجتهاد و مرجعیت نکند. @rozaneebefarda
جبرگرایی افراطی و سلب مسئولیت از نخبگان حوزوی در مقوله مرجعیت شیعی نقدی بر انگاره‌های نوبروز جناب آقای 💥اختصاصی/پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹یکی از سنت های قطعی ائمه معصومین(علیهم السلام) مراقبت از وحدت جامعه شیعیان در برابر جریان کفر و نفاق است. آنجا که با تربیت فقهای برجسته در عصر صادقین(علیهماالسلام) و شبکه سازی و اتصال و احاله شیعیان به این طبقه فرهیخته در عصر امام کاظم(علیه‌السلام) و سایر ائمه متأخر، این مهم را تحقق بخشیدند. مسیری که در دوران حضرت ولی عصر(عجل الله فرجه) با توقیعات مکرر در تایید نواب خاص و برخورد با مدعیان و عالمان تهی از عمل ادامه پیدا کرد. 🔹در رتبه بعد هم این مهم توسط فقها و نخبگان علمی حوزه های علمیه ادامه پیدا کرد؛ اخراج رواتی که در تلقی روایات سهل اندیش بوده اند و صدور حکم تکفیر در مورد بابیان ملبس به لباس روحانیت یا رد صلاحیت و مرجعیت مرحوم توسط آیات عظام و هم نمونه های واضحی از همین دست است. 🔸نظر به مطالب پیش‌گفته، انکار نقش نخبگان در هدایت جامعه شیعیان و ، بدترین آفت نظام تشیع و فرآیند اجتهاد و تقلید است. چیزی که جناب آقای با قهری دانستن مرجعیت ناخودآگاه در ورطه آن افتاده اند. آنجا که ایشان مرجعیت را امری دانسته، بر منتقدان و مخالفان نهیب می زند که احدی حق تعیین تکلیف ندارد! 🔸 راقم این سطور کاری به بعضی از اساتید و شاگردان مراجع عظام موجود برای مرجع شدن ندارد که خب این فصلی جدا می طلبد و روضه ای درخور مخاطب می خواهد اما مسئله مهم در این صحبت ها، در مناصب اجتماعی فقیه و انکار نقش و وظیفه نخبگان و خبرگان حوزوی برای روشنگری و سرپرستی جریان دیانت مردم است. 🔹اگر رجوع به دو نخبه و خبره برای اعلم دانستن یک فرد برای یک جامعه چند صد میلونی کارایی دارد، لا محالة تشخیص و اعلان عدم صلاحیت مرجعیت یک فرد توسط یک جامعه متشکل از مدرسین و نخبگان و خبرگان حوزوی کارایی افزون تری خواهد داشت. 🔸آقای علوی بروجردی احتمالا منکر این نقش خبرگان و نخبگان نیستند اما با توفیقات ربانی و امدادهای حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) با انکار نقش برجستگان حوزوی، من حیث لا یشعر ضرورت وجود یک نهاد حوزوی برای مراقبت از نظام تقلید را نادیده گرفته اند. 🔹سخن آخر اینکه در همین فاصله چهل ساله از تشکیل نخستین حکومت اصیل اسلامی در عصر غیبت، تجربه های تلخ همکاری بعضی اهل علم با جریانات ضد نظام را پشت سر گذاشته ایم که نمی توان و نباید از کنارش به آسانی گذشت! آن مرجعی که انقلاب نوپای اسلامی را تضعیف می کرد و با ضد انقلاب جدایی طلب هم آوا شده بود و سرآخر هم از کودتای نوژه سردرآورد یا فقیهی که مدعی شاگردی امام راحل بود ولی ابتدا برای حمایت از یک تیم تروریستی از نزدیکانش سینه سپر کرد، مدتی بعد در جرگه حامیان سازمان تروریستی منافقین پیوست و در سال پایانی عمرش نیز پشت سر جریان برای تخریب ولی فقیه موضع منفی گرفت. اگر نبود نقش نخبگان حوزوی و جامعه مدرسین، معلوم نبود که جریان رسانه ای مقابل، چند عمامه به سر و مرجع لیبرال برای مردم مومن انقلابی تراشیده بودند. 🔹ارجاع به جبر اجتماعی و قهری دانستن مرجعیت راه درستی برای حذف نخبگان نیست، چه اینکه این خود شمشیری دو لب است که زودتر از حریف، صاحب شمشیر را از پای در می آورد! 🔶پی افزود تلاش برای کپی پیست از نسخه جامعه مدرسین نیز تاکنون ناموفق بوده است؛ بعد از شکست تجربه که اکنون به یک گروهک غیرقانونی تنزل کرده، تجربه نیز در آستانه پانزده سالگی اش نتوانسته اعتماد نخبگان و بدنه حوزه را چنان جلب کند که به جبهه سازی در مقابل جامعه مدرسین بیانجامد. علی کرم‌زاده سخنان آقای علوی بروجردی را اینجا ببینید؛ https://eitaa.com/rozaneebefarda/1616 یادداشتی دیگر در نقد سخنان آقای علوی بروجردی؛ https://eitaa.com/rozaneebefarda/1618 🔹فرهیختگان حوزوی را به روزنه دعوت فرمایید👇 @rozaneebefarda
کسی که دنبال مرجع شدن می رود، صلاحیت مرجعیت ندارد بیانات آیت الله یزدی در دیدار با مسئول و معاونین مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم(۲۰_۵_۱۳۹۸) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹متاسفانه گرایش به عناوین، ظواهر و القاب زیاد شده است. بعضی، ضوابط حوزوی بزرگان زیرپا گذاشته شده است سلف صالح ما از پذیرش جایگاه مرجعیت احتراز داشتند. 🔸بطور کلی اگر کسی دنبال مرجع شدن برود خود همین کافیست که نباید مرجع شود چون در متن روایات از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده که باید کسی که از او تقلید میشود تارکا لهواه باشد (مَنْ کانَ مِنَ الْفُقَهاءِ صائِناً لِنَفْسِهِ حافِظاً لِدینِهِ تارِکاً لِهَواهُ مُطیعاً لِامْرِ مَوْلاهُ‏) 🔸کسیکه هوای مرجع شدن را دارد و دنبال مرجع شدن میرود برفرض، ملا و صاحب فتوا بوده و پول و مقلد هم داشته باشد ائمه فرمودند این نمیتواند مرجع باشد. 🔸از سیرۀ علمای بزرگ میشنویم که فلان مرجع وقتی فهمید که نمازش کمی شلوغ شده و فلان اقا و فلان اقا به نمازش آمده اند، نماز جماعتش را ترک کرد و این آیه را خواند تِلكَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدونَ عُلُوًّا فِي الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقينَ. 🔸بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند اگر زنده باشم رسما جلویش را میگیرم و اعلام رسمی هم میکنم واقعا در حوزه چه کسی باید با این مساله(مراجع خودخوانده) برخورد کند؟ 🔸یک طلبه را به تلویزیون بعنوان کارشناس آورده بودند هر روز رنگ عبا و قبایش یک رنگ بود! مثل گزارشگر کذایی! یا فلان طلبه ای که تادیروز یک پژو هم نداشت حالا سوار ماشین قیمت بالا میشود و میگوید حلال است! هرحلالی برای شما که الگوی جامعه هستید حلال نیست روحانیت باید از بسیاری از حلالها انصراف دهد. چه کسی مسئول این وضعیت است!؟هیچ مسئولی ندارد! 🔹در مساله ولایت معتقدم که هر چند در مساله ای نظر ولی فقیه خلاف عقیده من باشد موظفم که اطاعت کنم. چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است! 🔹فلانی میگوید اگه این کار را نکنید نجف می روم! خوب بروید آیا با رفتن شما قم بهم می خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی مؤثر نبود چه رسد که نجف بروید. رییس یک دفتری که 10 سال یک جای مهم را اداره کرده دستگیر می شود بعد اعتراض میکند که چرا گرفتی!؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود از کجا آوردی ساختی؟ 🔸با بعضی از کارهای عده ای، وضع تفکر طلبه عوض می‌شود! من نمی‌گویم الان زندگی‌ات مثل زندگی امام صادق(ع) بشود می‌گویم مثل زندگی متعارف مردم باشد نه متعارف مترفین. 🔹صیانت از مرجعیت باید رعایت شود، کمیسیون صیانت از مرجعیت مصوب جامعه مدرسین و مورد تایید پنج عضو مرجع است که یکی از آنها مقام معظم رهبری است و حتی مراجع اخیر هم که فوت شدند در آن زمان تایید کردند لذا پنج مرجع تایید کرده اند و ۷، ۸عضو هم دارد بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد میتواند مرجع باشد. 🔸مدیر کل ارشاد را خواستم و رفته با او صحبت کرده و ایشان هم اول بدش آمد و ناراحت شده ولی صریحا به ایشان گفته شما نه از ارشاد و نه از مدیریت و نه از جامع مدرسین اجازه ندارید؛ اگر کسی توان علمی او محرز نشود و وارد این عرصه شود مجبور میشوم رسما اعلام کنم که ایشان حق ادعای مرجعیت ندارند چون هیچ جایی توان علمی او را تایید نمیکند؟ 🔹مگر می‌شود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند اگر چنین فردی تابلو هم بزند تابلویش را پایین می‌آوریم هیچ تعارفی هم نداریم چون مرجعیت نمی‌تواند بازیچه باشد؛ ۴، ۵مرجع داریم که از طرق شرعی مرجع شده‌اند کافی هستند جزاهم‌الله. 🔸همه که نباید فقیه و مرجع بشوند ما به مورخ، فیلسوف و رجالی و غیره هم نیاز داریم الان در رجال تقریبا هیچ کس را نداریم درحد بالا تاحدی آقای شبیری از بقیه بالاتر هستند یا مقام معظم رهبری آنقدر که من میشناسم از بقیه قویترند درحالیکه رجال یکی از پایه های مهم است ولی در اصول میبینیم که زیاد تدریس و بحث میشود و کتاب اصول هم زیاد نوشته میشود که تکرار همان بحثهای قبلی است. 🔸حوزه را شما به کمک اساتید انقلابی که بعضیشان را میشناسم میتوانید کمک بدهید و به کمک اینها نگذارید حاکمیت آهسته آهسته تحت الشعاع قرار بگیرد. 🔸نگذارید حکومت اسلامی تضعیف شود و حوزه یک حوزه مخالف حکومت که نه بلکه حتی بی تفاوت نسبت به حکومت بشود. درحالیکه حوزه باید بهترین و بیشترین پشتیبان حاکمیت باشد. چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را میکند مثل مخالفت درباره فضای مجازی و.. اگر نمیتوانی مملکت را اداره کنی برو کنار! این برو کنار را چه کسی باید بگوید؟ در درجه اول حوزه باید بگوید بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه میبینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد @rozaneebefarda
💥تحلیلی بر بازتاب جهت دار بیانات توسط 🔸متن تحلیل را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
💥تحلیلی بر بازتاب جهت دار بیانات توسط 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸فرید مدرسی خبرنگار اصلاح طلب، عضو حلقه و گماشته مخصوص او در قم است. 🔹آنچنان که خود گفته از ابتدای دهه هشتاد که مأموریت حضور خبری در قم را یافته با کمک افرادی چون ، توانسته با بیش از دویست نفر از رجال حوزوی ارتباط وثیق بهم بزند و نتیجه این روابط حساب شده، ساعت ها مصاحبه جهت دار و اعتراف گیری از این جماعت ناآشنا به رسانه بوده است. احتمالا برخی از رجال به دلیل مواضع خاص خود در این مصاحبه‌ها، مجبور شده اند خطوات بعدی را نیز طی کنند و اکنون در اردوگاه مخالفان انقلاب قرار بگیرند. بعد از افشای ماهیت اختلاف افکن این فعال رسانه‌ای، مدتی است عملیات رسانه‌ای وی پیچیده تر شده اما همچنان او بعنوان یک نیروی سوخته رسانه‌ای، قصد ترک زمین بازی را ندارد! 🔹حساسیت ویژه او نوعا معطوف به دو طیف خودی و غیرخودی است؛ او از همه حامیان با تمام وجود حمایت می کند البته اگر مدتی است که کمتر توفیق می یابد به دلیل ظرفیت های رو به زوال اوست نه کاهش حجم اقداماتش یا چیز دیگر. راهبرد حفظ وحدت، اجماع بر موارد اشتراکی و هم افزایی رسانه‌ای و تشکیلاتی به شدت مورد توجه وی قرار دارد. 🔹در مقابل، جریان انقلابی قم نیز به طور جدی توسط او و امثال او رصد می شوند و در پوشش اخبار این جبهه، راهبرد اختلاف افکنی و هزینه تراشی، در دستور کار قرار می گیرد و تا کنون بارها نتیجه داده است که دلیل اصلی آن هم عدم آشنایی با عملیات چندوجهی جریان و در این جبهه بوده است. 🔸در یادداشت اخیر (https://eitaa.com/rozaneebefarda/1627)، مدرسی با کاربست چند تکنیک ساده رسانه‌ای، عملیات روانی پرحجم و پیچیده‌ای طراحی شده است که در ادامه، برخی ابعاد آن واگویه خواهد شد: 🔹او تلاش کرده در مقابل آیت الله یزدی و جامعه مدرسین به جبهه سازی بپردازد و ریاست قوه مجریه، رییس مجمع تشخیص و عضو ارشد را در یک جبهه نشان دهد. شاید برخی بر اساس بعضی شواهد و اخبار،نظر به وجود چنین رابطه‌ای در عالم واقع داشته باشند که جای بحث و بررسی بسیار دارد اما مدرسی فارغ از اصل وجود یا عدم وجود چنین رابطه‌ای تلاش دارد همزمان نهادهای عالی نظام و تشکل‌های زاویه دار حوزوی را در ذیل یک چتر رسانه‌ای جمع کند و علیه جامعه مدرسین بشوراند! 🔸تکذیب گاه و بی گاه بیانات آیت‌الله یزدی توسط روابط عمومی این تشکل اصیل نیز دقیقا تکمیل کننده پازل امثال فرید مدرسی است و نه تنها کمکی به جمع شدن ماجرا نمی کند که نوعی انفعال را نشان می دهد که دقیقا مدتهاست که پاشنه آشیل مورد سوءاستفاده جریان غیرانقلابی و ضدانقلاب قم است. اگر واقعا آیت‌الله یزدی آن سخنان را نفرموده‌اند چرا بلافاصله بعد از انتشار و قبل از دستمایه شدن توسط مخالفان، صادر نمی شود و اگر گفته شده و اکنون مصالحی درمیان است، جای درنگ و تأمل جدی وجود دارد که با کدامین قوه عاقله ای به اعتبار تاریخی یک نهاد اصیل و دبیر محترمش ضربه وارد می کنند؟! 🔹یکی از خطوط ثابت در هجمه های گاه و بیگاه اصلاح‌طلبان در قم به معاونت تبلیغ حوزه و شخص آقای نبوی است. فرید مدرسی مدتهاست انگار نذر کرده که در هر مطلب مرتبط و غیر مرتبطی به لگدپراکنی علیه چهره‌های خدوم و اصیل حوزه بپردازد. یک جستجوی ساده در کانال شخصی او، مدعا را اثبات خواهد کرد. به راستی اگر یک مسئول حوزوی در مدتی طولانی در یک منصب قرار دارد، فارغ از درستی یا نادرستی این مسئله، چرا باید برای چند ریش تراش غیرحوزوی درس ناخوانده طرفدار فتنه ۸۸ اینقدر مهم باشد؟! چرا سایر افراد با شرایط مشابه مورد تهاجم نیستند؟! 🔶پی نوشت گفته می شود برخی چهره‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلب با بعضی نهادهای خاص مرتبط اند و رانت خبری و حمایت حقوقی و نفوذ سیاسی روزافزون این جماعت، مرهون همین ارتباطات خاص است. فارغ از تأیید را رد این سنخ اخبار، آن نهادهای ارجمند نباید فراموش کنند که روزگاری یک شکارچی نیمه خبره برای شکار خرس راهی جنگل شده بود اما در اولین مواجهه، شکار خرس شد! اجیر شدن برخی فعالان رسانه‌ای غیرحرفه‌ای توسط یک جریان ورشکسته سیاسی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز مساله دیگری است که باید در مورد آن بیشتر بنویسیم اما اجمالا باید درنظر داشت که از طریق همین نیروهای سوخته رسانه‌ای می توان راهبردهای سیاسی همین جریان غرب اندیش شکست خورده را تحلیل کرد و از این رو، پی جویی ابعاد حوزوی عملیات روانی و تشکیلاتی اعتدالگرا یان غرب اندیش، کار آسانی خواهد بود. البته تنها برای اولوالالباب! @rozaneebefarda
همه پازل های یک حمله سازمان یافته جدید علیه آیت‌الله یزدی 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹شواهد حکایت از شکل گیری یک هجوم پوشالی سازمان یافته تازه علیه آیت‌الله یزدی دارد. لذا بازشناسی برخی مخالفان سنتی و مشتریان دائمی تخریب جبهه انقلاب و جامعه مدرسین و شخص آیت‌الله یزدی، بسیار حیاتی و راهگشاست. 🔸سایت که گفته می شود منسوب و مربوط به آن دولتمرد سایه نشین ، صحنه گردان تخریب علیه آیت‌الله یزدی شده است. دیری نمی گذرد که و و (رسانه نزدیک به ) و (که به حق می خوانیمش و توسط آقای تغذیه می شود) هم وارد خواهد شد. و اسلامی و احتمالا چند رسانه کوچولو مثل و ، سرخط های رسانه‌ای تولیدی را دنبال خواهند کرد؛ شرق و ایران و امثالهم هم پروپاگاندای رسانه‌ای را عهده دار خواهند شد تا سر و صدای ماجرا بالا بگیرد. یابد دید مصلحت طلبی ها و تشتت ها و ترس های موجود در جبهه رسانه‌های انقلابی، چقدر مانع از مواجهه مردانه با این جدال جدید خواهد شد. در سطح حوزه، عملکرد و در مرتبه بعدتر ، باید به دقت رصد شود. در سطح عمومی هم فارس و تسنیم و رجا و از روزنامه ها هم کیهان و جوان و صبح نو و فرهیختگان و برخی دیگر باید زود به خط شوند. 🔸اعضای و برخی سران هم حتمن فرصت را مغتنم می شمارند و شمشیر را از رو خواهند بست! 🔹برخی چهره‌های همیشه کارشناس هم که قبل از همه اظهار نظر کرده اند؛ و نمونه اش! 🔹عملکرد چهره ها و رسانه‌های انقلابی در ماجرای نامه ناصحانه آیت‌الله یزدی، اصلا قابل قبول نبود، پذیرفته نیست که بار دیگر بعد از فرونشستن گرد و غبار لشکر متخاصم و مهاجم، خود را برسانند که کار از کار گذشته باشد. 🔶حاشیه سخنان آیت‌الله یزدی مانند هر نمونه مشابه دیگر، قابل کردن است. اصل فرمایشات ایشان مربوط به خطر در حوزه است و در ضمن آن برخی مسائل دیگر (از جمله انتقاد ناصحانه از رویه نامناسبات یکی از فضلای صاحب منصب) نیز مطرح شده است. نشانه‌های اولیه حکایت از آن دارد که جریان متخاصم تلاش دارد مسائل اصلی و فرعی را جابجا کند و در یک وارونه نمایی آشکار، نوک پیکان حمله ایشان که متوجه بود را به سمت رییس مجمع تشخیص نشانه رود تا در میان نیروهای نظام جبهه باز شود. طبعا نتیجه این عملیات فریب، مصون ماندن سکولارهای حوزوی از هر نوع نقد خواهد بود. گرچه سیره حکمرانی، عملکرد سیاسی و مبانی فکری آقای لاریجانی نیز در جای خود قابل نقد و بررسی جدی است اما از نظر نباید دور داشت که مسأله اصلی و دغدغه بنیادین آیت‌الله یزدی، خطر و است که نمی توان و نباید از آن غفلت کرد. @rozaneebefarda
حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین، سخنان منتسب به آیت‌الله یزدی را فاقد مستند خواند @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره متنی که در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، منتسب شده است، گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که تنها مرجع اخبار مربوط به آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین، پایگاه اطّلاع‌رسانی این تشکل است. 🔸وی تصریح کرد: سخنانی که امروز در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی منتسب شده است، سندیّت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطّلاع‌رسانی جامعه مدرسین است. پیوند مرتبط: http://fna.ir/dbfiyo 🔶حاشیه گرچه مدیر جدید و جوان روابط عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با فارس زیرکی به خرج داده و بدون تکذیب ماجرا، از تعبیر فاقد سندیت استفاده کرده، اما اگر فایل صوتی جلسه که اکنون در دسترس افراد خاص قرار دارد منتشر شود و با متن منتشر شده تطابق کامل داشته باشد، قطعا به حیثیت یک تشکیلات حوزوی معتبر لطمه خواهد خورد اما اگر این سخنان بطور نادرست انعکاس یافته باشند خب بجای مجمل گویی انتظار آن است که متن، فیلم، عکس و صوت کامل جلسه توسط پایگاه جامعه مدرسین منتشر شود تا بعد از این کسی به خود جرأت نقل غیردقیق ندهد. در همین ساعت اولیه داغ شدن ماجرا، آقای که طبعا مسوولیتی در مورد صحت سنجی نظرات آیت‌الله یزدی ندارند، در گفتگو با برخی رسانه‌های خاص، مضمون سخنان آقای یزدی را تأیید کرده است که ضمن ضربه به اعتبار حقوقی روابط عمومی جامعه مدرسین، خوراک لازم را برای تمرکز رسانه‌های مخالف بر بخشی خاص از سخنان آیت‌الله یزدی فراهم کرده است. @rozaneebefarda اخبار مرتبط با بیانات روشنگرانه اخیر آیت‌الله یزدی از روزنه پی بگیرید👇 @rozaneebefarda
جناب آقای در گفت‌وگو با ضمن تأیید اجمالی مضمون سخنان آیت‌الله یزدی، به انتقاد ضمنی از ایشان پرداخت! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💥جناب آقای از اعضای جامعه مدرسین در گفت‌وگو با ایرنا پیرامون برخی بیانات آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین در مورد عملکرد رئیس سابق قوه قضاییه چنین اظهارنظر کرده است: 🔸در مردادماه جلسات جامعه مدرسین تعطیل است. ما از یک هفته قبل از مرداد اصلاً جلسه نداشتیم. 🔹آقای یزدی این گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند. اگر با من مشورت می‌شد می‌گفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند. ولی من در این قضیه به‌طورکلی وارد نمی‌شوم. 🔹مقتدایی درباره اینکه وقتی فردی از سِمَت خود کنار می‌رود و عده‌ای شروع به انتقاد از عملکرد او در زمان مسئولیت می‌کنند می‌گوید: بله؛ به نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. 🔸اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست. پیوند مرتبط: https://plus.irna.ir/ 🔶حاشیه آنگونه که قبلا تذکر داده شد، تلاش جریان خاص بر برجسته سازی مسائل فرعی در بیانات منتسب به آیت‌الله یزدی است تا اولا سخنان اصلی فراموش شوند ثانیا با تحریک آقای لاریجانی و ایجاد جبهه بین مسوولین عالی نظام، جریان سکولار در امان بماند! در مورد سخنان آقای مقتدایی نیز گفتنی آنکه اولا ایشان در زمین ایرنا بازی کرده، ثانیا قبلا نیز همصدا با آقای ، منتقدان برجام را با مقایسه کرده بودند که مثل او خوشحالی می کنند! ثالثا این چه منطقی است که اگر کسی در حین مسوولیت به هزار دلیل و بهانه، مورد نقد قرار نگرفت، بعد از آن تا همیشه کسی متعرض او نشود. اگر اینطور باشد بعد از گرفتن مسوولیت افراد وارد حصن حصین شده اند الی یوم القیامه! رابعا اگر ایشان بنای وارد شدن در این مسائل را نداشته اند چرا در سر بزنگاه به یک رسانه زاویه دار با جریان انقلابی چنین خوراکی داده اند؟! خامسا اگر ایشان نقدی نسبت به آقای یزدی دارند آیا بجای طرح آن در ایرنا، بهتر نبود که با خود ایشان در جلسات خصوصی مطرح نمایند؟! آیا أین رویه با شوون آخوندی سازگار است؟! @rozaneebefarda
زائری: مرجع ما است!/آیت‌الله یزدی با تاریخ حوزه آشنا نیست/شما همه چیز را نابود کردید! اظهار نظر زائزی و بازتابش در سایت ! 💥پست ویژه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸محمدرضا زائری در اینستاگرام خود نوشت: آیت الله محمد یزدی تهدید کرده اند که در صورت اعلام مرجعیت آیت الله علوی بروجردی، به میدان خواهند آمد و بساط را به هم خواهند ریخت و تابلوی دفتر ایشان را پایین خواهند آورد! 🔹به گزارش «انتخاب»، او در ادامه پست اینستاگرامی خود نوشته است: راستش اگر تا حالا تردیدی هم در شایستگی حضرت آیت الله علوی بروجردی داشتم با صحبت‌های آقای یزدی اطمینان کامل پیدا کردم که حضرت آیت الله هستند و مورد اقبال قرار خواهند گرفت! 🔹تا کنون فکر می‌کردیم آقایان از جامعه بی خبرند و میزان محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود در افکار عمومی اطلاعی ندارند، اما الآن معلوم شده که اصلا از تاریخ روحانیت و حوزه‌های علمیه نیز آگاه نیستند! 🔸در طول قرن‌ها کجا مرجع تقلید مردم با دستور و فرمایش تعیین شده؟ در طول قرن‌ها کجا کسی یا نهادی به مردم گفته که از چه کسی تقلید بکنند و از چه کسی تقلید نکنند؟ 🔹این همه روایت توصیه به مردم داری و جلب محبت خلق مثل "جرّوا مودة الناس إلیکم و إلینا" مگر نبوده که در مسیر حفظ تماسک اجتماعی و تقویت جامعه دینداران رابطه‌ای عاطفی و معنوی میان مرجع تقلید و عالم دین با مردم ایجاد می‌کرده است؟ 🔸اگر هوش و دانش ارتباط مؤثر با مردم ندارید، اگر ذوق و ظرافت زیبا حرف زدن ندارید، اگر حوصله و طاقت زحمت کشیدن و تلاش کردن و عرق ریختن برای جلب دل‌های مردم را ندارید، صادقانه و صریح به ناتوانی خود اعتراف کنید و زبان به کام بگیرید! 🔹آقایان شما که همه چیز را نابود کردید! دین مردم را از آنان گرفتید و باور‌های مردم را به باد دادید! شما را به خدایی که می‌پرستید بگذارید همین چهار نفر و نصفی که تقلید می‌کنند و خمس می‌دهند و التزام دینی دارند برای آینده اسلام باقی بمانند. 🔶حاشیه محمدرضا زائری که از او بعنوان یاد می شود، مدتی است از جانب جریان های زاویه دار مورد استقبال واقع شده و این تشویق های مجازی، در شدت گرفتن او در جهت فاصله با ارزش ها بسیار ‌مؤثر افتاده است. زائری چندی است در چنبره ارتباطات خاص قرار گرفته و چون متخصص ارتباط مؤثر است(!!)، توسط یک عده قلیلی از اصلاح‌طلبان خبرنویس جوان خاصه ، و دیگران، شکار شده و کاملا از این طیف خط می گیرد! او پیشتر در نشریه اش به نام ، از چند تن از سران و از جمله از جناب بعنوان نام برده بود و به نظر می رسد اکنون از تحقق خبرسازی خود خوشنود است و این خشنودی را در قالب خشونت علیه یکی از استوانه‌های حوزوی بروز داده است. آقای زایری خوب است بفرمایند در زمینه تاریخ حوزه و روحانیت چه مطالعات و تخصصی دارند؟! لینک مقالات علمی یا نشانه کتب تخصصی شان را بدهند. اگر خود هم چیزی ننوشته اند، لا اقل نشانه آثار علمی دیگران در اثبات مدعاهای واهی خود را بدهند تا مخاطبان شان فکر نکنند که این قبیل اظهارات احساسی و‌ موسمی از قبیل تئوری‌های معدوی است! @rozaneebefarda
سخنان آقای یزدی در مورد آقای علوی بروجردی و است!! مرتضی/سعید جوادی آملی هم وارد کارزار علیه شد! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 💥مرتضی جوادی آملی در گفت و گو با ، در خصوص سخنان آیت‌الله یزدی گفت: 🔹اینگونه صحبت ها جز ایجاد تنش برای نظام و حوزه و روحانیت نخواهد داشت و فکر نمی کنم دامن زدن به این صحبت ها بتواند خیلی موثر باشد. زمانی فردی در جایگاهی علمی قرار دارد و سخنانش می تواند سازنده و نقش آفرین باشد که در این صورت فرد اظهار نظر می کند؛ اما برخی صحبت ها صرفا جنبه سیاسی دارد و نه تنها در جهت سازندگی نظام و کشور نیست بلکه مفید هم نیست. 🔸 به نظر نمی رسد که پرداختن به این جور صحبت ها برای جامعه مفید باشد. ایشان به هرحال در شرایطی هستند و اظهار نظرهایی هم دارند اما به نظر می رسد که فصل این جور ادبیات و سخن گفتن ها تمام شده و باید در جهت اصلاح ساختار حرف زد و ادبیات هم باید با این فضا سازگار باشد. 🔸مرتضی جوادی در پاسخ به این سوال که آیا مرجعیت یک نهاد مردمی نبوده است و این مردم نیستند که باید مرجع را انتخاب کنند؟ گفت: همینطور است. چنین لحن و ادبیاتی هم هیچ وقت در حوزه های علمیه نبوده است. معلوم است که این صحبت ها جایگاهی ندارد که بتوان درباره آن اظهار نظر مثبت یا منفی کرد. من فکر نمی کنم که اصلا دامن زدن به این صحبت ها برای کشور در چنین شرایطی مفید و سازنده باشد. 🔹 جایگاه، خاندان، شخصیت علمی و فرزانگی حضرت آیت الله ذاتا نشان گر چهره دینی، علمی و فقاهتی ایشان است و حتما شخصیت سنجیده، فرزانه و حکیمی هستند که اقدامشان جز بر اساس صلاح دین وصلاح حوزه های علمیه نیست. قطعا ملاحظات آیت الله محمدجواد علوی بروجردی در جهت حفظ جایگاه مرجعیت به مراتب بیش از دیگران است. کلیت حوزه این مساله را باور دارد که جایگاه و بیت ایشان چقدر در جامعه علمی و فضای نخبگانی حوزه موثر بوده و هست. اظهار نظرهای این چنینی نمی تواند به حریم فقاهت و جایگاه علمی ایشان خدشه ای وارد کند. 🔹امروز باید حوزه ها را با زبان و لحن دیگر راهبری کرد. کسانی که احساس می کنند که باید حوزه و روحانیت برای تشیع در حد باشکوهی باقی باشد باید به گونه دیگری سخن بگویند. 🔸دستگاه نظام سیاسی کشور و قانون اساسی راه را مشخص کرده است. اگر بناست رسیدگی شود و انتقاد قانونی شود باید از جایگاه مجاری قانونی صورت بگیرد که در حقیقت دستگاه قضایی و مجلس هستند که باید رسیدگی کنند. اظهار نظر افراد نیز فقط جنبه سیاسی دارد وگرنه خود رهبری معظم انقلاب هم بارها و بارها دولت ها را هدایت کرده اند. از زمان امام تا کنون هرگاه رهبری احساس کرده اند که مسیر دولت مسیر درستی نیست و باید در مسیر درستی قرار بگیرند هدایت راهنمایی و کمک می کردند. 🔹با این جور لحن ها و سخن ها هرگز نمی توان مسیر فکری دولت تعیین کرد. باز هم تکرار می کنم که شرایط کشور و موقعیتی که برای نظام سیاسی ما وجود دارد مسیر قانونی و مشخصی را تعیین کرده است. اگر همگان به این مسیر ملتزم شویم بهتر می توان جامعه را اداره کرد. 🔻پیوند مربوطه در سایت : http://yon.ir/tIg52 🔻پیوند انعکاس اظهارات سعید جوادی در سایت : http://yon.ir/r0AWW 🔶حاشیه چنانچه سخنان آقای سعید/مرتضی جوادی را بدون سوابق سیاسی و حوزوی و فکری وی ملاحظه کنیم ممکن است برخی بخش های آن قابل درنگ باشد اما با نگاهی به پیشینه ایشان، خاستگاه سیاسی و بل سیاست زده این بیانات به راحتی قابل دستیابی است. اساسا در اکثر منازعات حوزوی سالهای اخیر، این جناب جانب یک جناح خاص را گرفته و به تئوری سازی برای جناح و خرده جریان مطلوب و آرمانی خود مشغول بوده است. البته این حق طبیعی ایشان است و شاید به طور کلی عیب و عار هم محسوب نشود اما وقتی چنین افرادی به دیگران انگ موضع گیری از خاستگاه سیاسی صرف می زنند، موجب تعجب و مضحکه است! در مورد حکومتی بودن حوزه نیز اگر ایشان واقعا از این ماجرا ناراحتند یکبار برای همیشه زیر دریافتی مؤسسات تابعه شان(از زمین و کمک نقدی و ابررایانه بیکار افتاده و....) از نظام و دولت های مختلف را اعلام کنند تا برادری شان ابتدا اثبات شود بعدا بتوانند ژست استقلال بگیرند! استقلال از حاکمیت ایشان و امثال سایت جماران به سان اپوزسیون نمایی آقای است که حتی همین پارسال پرمشقت ایرانیان، ده میلیون تومان ناقابل از بودجه عمومی صله گرفته است! از این رو از جهتی یک ضدانقلاب حوزوی تابلودار که صادقانه رفتار می کند، به برخی از حضرات دوگانه جو و دوگانه گو شرف دارد چه اینکه او بدون آنکه از مواهب و بعضا مواحب حکومت اسلامی ارتزاق کند، از استقلال سخن می گوید(البته به شرط آنکه سر در آخور کفار و استکبار نداشته باشد) @rozaneebefarda