eitaa logo
روزنه
6.1هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.8هزار ویدیو
246 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم شیخ داوود 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه ۱ از ۲] 🔹جناب آقای شیخ داوود فیرحی زنجانی، دانش آموخته حوزه و همزمان دانش آموخته دانشگاه بود. او به عضویت هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهش در زمینه علوم سیاسی اشتغال داشت و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاح‌طلبانه و اعتدالی شناخته می‌شد. 🔹آقای فیرحی در کنار به عنوان قوه عاقله جریان رسانه‌ای اعتدال، خاصه در نشریه قوچانی، نقش ایفا میکرد و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود. دلدادگی مرحوم فیرحی به پدر معنوی ، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی شاخصه مهم زندگی سیاسی وی بود. او در یادداشتی اختصاصی و در تعابیری مبالغه‌آمیز، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بی‌نظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیت‌های وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه آن مرحوم به «قو» در رثای آن مرحوم، اینچنین به مغازله و مرثیه خوانی پرداخت: شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردم‌سالاری آنلاین/29بهمن1395) 🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین(به عنوان امر الهی) و دموکراسی(به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی ، پرونده خود را «برجسته‌سازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» می‌نامد: «نوشته‌های بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع می‌شود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع‌ به قانون است و هم‌اکنون درحال انجام آن هستم. در این کتاب‌ها کوشش می‌کنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم به‌خصوص در نصوص دینی ماست را کنم.» 🔻قرائت فیرحی از عملکرد حضرات آیات عظام آخوند خراسانی و نائینی در ماجرای مشروطه را نیز نه از منظر فقهی و دینی، بلکه ناشی از همین نگاه التقاطی-دموکراتیک تفسیر می‌کند و می‌گوید: «من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزه‌‌های دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ‌ داده و«تجدد سیاسی» کم‌وبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و به‌خصوص در انگلستان– که می‌گویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیر‌های دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کرده‌اند]. احساس کردم که در واقع نه‌تنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کرده‌اند.»(مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97) 🔹امتداد این نگاه، به سیاست‌ورزی سکولار یا تئوری پردازی التقاطی می‌انجامد. امری که جناب فیرحی از آن ابایی نداشت و به صراحت ریاست‌جمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را نامید: «در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397) 🔹از جمله اظهارنظرهای عجیب و جنجالی اخیر مرحوم فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار و رژیم غاصب قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود و البته همچنین در اظهارنظر عجیب دیگری، رندانه به قرین‌سازی جمهوری اسلامی و پرداخت. 🔹وی با تحریف حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را به یک ریاست دموکراتیک، لیبرال‌منشانه و عرفی تنزل داد و گفت: «پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.»(7شهریور99-کانال شخصی آقای فیرحی) 🔹البته جناب فیرحی، طبق رویه نامبارک رایج در میان برخی محققان علوم سیاسی، با الفاظی توهین‌آمیز، ایرانیان را و خواند: «جامعه ما استبداد زده است و ربطی به نظام سیاسی هم ندارد. تک تک ما در خانه، یک شاه و یک مستبد و حاکم کوچک هستیم.»(مردم‌سالاری آنلاین/29بهمن) @rozaneebefarda ادامه👇
در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم [صفحه ۲ از ۲] 🔹تحریف سنت عاشورایی، به عنوان پشتوانه دینی-تاریخی نظام اسلامی و جبهه مقاومت، یکی از سرفصل‌های اندیشه وی بود. او در آثار خود تلاش کرد این پشتوانه را به ضد خود بدل کند. به طور مثال، در زمانی که «خصوصی‌سازی اصولی و چارچوب‌مند» یکی از مطالبات جدی رهبری بود، او خصوصی‌سازی را عامل پیدایش فاجعه کربلا خواند.(جماران/19شهریور98) او با قرائتی پلورالیستی، همزمان با برخی دیگر از روحانیان اعتدالگرا، تلاش کرد تفسیرهای مدرن و بعضا سکولار از حماسه عاشورا ارائه کند که لازمه آن، تضعیف تفسیرهای حماسی از این واقعه خونین بود. بعد از روحانی که عاشورا را مکتب مذاکره نامیده بود، مرحوم فیرحی تلاش کرد عاشورا را منبعی برای استنباط در باب اخلاق شهروندی قلمداد کند که یکی از شعارهای دولت اعتدال بود. آقای فیرحی در این زمینه چنین می‌گوید: 🔻«براي جامعه‌اي كه در مرحله انقلاب يا وضعيت درگيري‌هاي نظامي است، عاشورا به نحوي ديده مي‌شود و امام (ع) به عنوان نماد يك قيام و شهادت و شهامت ديده شود. اما در جامعه‌اي كه در وضعيت پساانقلابي به سر مي‌برد و نظام مستقري هم دارد، عاشورا شايد به گونه ديگري ديده شود و الگوي متفاوت‌تري برجسته شود. من بر اين باور هستم كه ما مي‌توانيم از عاشورا الهام‌هاي متعدد بگيريم. يكي از اين الهام‌ها، عاشورا و است»(انصاف‌نیوز/25مهر1395) 🔹داوود فیرحی همچنین تلاش کرد قیام خونین عاشورا را در حدّ یک فرار، تنزل دهد و تمام تفاسیر حماسی از این قیام جاودانه را به قرائت های چپ نسبت دهد! حال آنکه قیام حسینی علیه طاغوت زمان، برآمده از متن قرآن و آموزه های تمام انبیا و اولیای الهی بود و از این گذشته در تاریخ اسلام همواره منشا الهام بخش تمام قیام ها و جنبش های اصیل دینی بوده است. چگونه میتوان به بزرگان تشیع و مجاهدان مسلمان در طول قرون متمادی، اتهام چپگرایی وارد کرد؟! فیرحی در این زمینه چنین می‌گوید: ⭕️«امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399) 🔹البته او در ماه محرم امسال (به همراه سایر هم‌فکرانش همچون محمد محلاتی) به قرائتی خاص از عاشورا پرداخت که رنگ و بوی سیاسی و مخالف‌خوانی آن مشهود بود و قبلا در روزنه به تفصیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5205 🔹برخی مواضع رادیکال جناب فیرحی، با ادبیاتی به ظاهر نرم، در قالب مکتوبات وی انعکاس یافته که از آن جمله می توان به کتاب اشاره کرد. در حقیقت او در این اثر با سنگر گرفتن پشت برخی بزرگان نجف، خاصه مرحوم نائینی، روایتی مدرنیته زده از مشروطه ارائه کرده و در ضمن آن قضاوتهای غیرمنصفانه و تعابیر نامناسبی نسبت به مشاهده می‌شود! خط تفسیر مدرن از مشروطه در دوران تحولات نهضت مشروطیت، بیشتر توسط حلقه سلیمان خان میکده و برخی روحانیان غربزده همچون دنبال میشد که نهایتا سر شیخ مظلوم را بر دار برد! 🔹 بررسی آثار و افکار و کارنامه مرحوم فیرحی مانند هر نویسنده دیگری، نیازمند بحث های تفصیلی و مستدل است که حتما در آینده بدان پرداخته خواهد شد. گرچه در کارنامه و پیشینه فیرحی، حتما خدمات و نکات مثبت هم هست اما سانسور بخش رادیکال و مناقشه برانگیز اندیشه وی در این بررسی ها، قطعا معقول نیست. خاصه اینکه وی یک معمم بود و اقدامات و نوشته جات او اگر بدون نقد رها شود، ممکن است به پای دین و روحانیت نوشته شود. طبعا در چنین مواقعی طرفداران و برخی منتقدان، از بازخوانی انتقادی آرا امثال فیرحی طفره می روند؛ طرفداران می گویند از مرحومین باید فقط ذکر خیر کرد و برخی مخالفان فکری نیز بر این باورند که الباطل یموت بترک ذکره. و البته این هر دو توجیه، بهانه خوبی برای پرهیز از نقد اندیشه و آثار امثال فیرحی نیست. چه اینکه خود او نیز هرگز از خوانش انتقادی پیشینیان و حتی برخی بزرگان تشیع چون آیت‌الله شیخ فضل الله نوری ابایی نداشت. 🔹در حوزه علمیه قم، طیفی از پژوهشگران حوزه فقه حکومتی و علوم سیاسی سخت متاثر از او بودند؛اگرچه بعضا بنا به مصالحی هرگز این روابط استاد/شاگردی را علنی نکردند و روزنه نیز بنا برهمان مصالح، بنای بازگفتن این سنخ مناسبات ندارد اما نمی توان تاثیرات حال و آینده این طیف بر فضای حوزه را نادیده گرفت، مخصوصا اگر برخی از این حضرات مسئولیتهایی در برخی نهادهای حوزوی برعهده داشته باشند و یا به عنوان انقلابی شناخته شوند! دقت در مضمون پیامهای تسلیت و اظهارنظرهای بعدی، تاحدود زیادی در بازشناسی شبکه ارتباطی/فکری حوزوی مرحوم فیرحی موثر است. انشالله خداوند همه محبین امیرالمومنین علیه السلام را غریق رحمت کند و عواقب امور ما را ختم به خیر کند. @rozaneebefarda
💥پاسخ صریح به ! 🔹 عصر دوغ یا عصر بوق؛ مسئله این است! 🔻«مگر نه این است که با نشستن بر سر سفره‌ی عصر بوق(!) رئیس کتابخانه‌ی مجلس و دانشگاه شدید" راه پیشرفت علم تنها در افزایش ظرفین فیزیکی کتابخانه نیست بلکه باید آستانه تحمل علمی نیز بالا برود. @rozaneebefarda
مهدوی زادگان: به بی احترامی می‌کند. @rozaneebefarda
💥توئیت تامل برانگیز کدیور در مورد اشاره به شاگردی فیرحی نزد و تفسیر دمکراتیک از فقه شیعی، هر دو مطلب مهمی است. @rozaneebefarda
💥داوود فیرحی به مثابه چهره پشت پرده و قوه عاقله جریان مطبوعاتی اصلاحات و اعتدال بود. 🔻تصویر پیوستی: و و و ، در تحریریه جمعند. 🔹در یادداشت《در سودای قرائت مدرن از فقه و اندیشه سیاسی اسلامی》به همکاری فیرحی با سیاست نامه اشاره شده بود. متن کامل یادداشت را اینجا ببینید👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5691 @rozaneebefarda
🌐 داود فیرحی؛ مدرس اسلام اروپایی در دولت برجامی❗️ 💠 در میان پیام‌هایی که به مناسبت رحلت دکتر فیرحی صادر گردید، پیام آقای از موارد جالب بود. زیباکلام تلاش کرده است تا اسلامی سازی علوم انسانی را پروژه‌ای حکومتی جلوه داده و دور بودن آقای فیرحی از این مباحث را «غیرحکومتی» بودن وی تفسیر کند. 🔰 فارغ از اینکه چه کسانی بودجه‌های سنگینی از حکومت گرفته و می‌گیرند تا علوم انسانی ترجمه‌ای را در کشور رواج دهند، «غیرحکومتی» جلوه دادن آقای فیرحی جفای بزرگی در حق ایشان است. 🆔 @darseenghelab 💠 مرحوم فیرحی شیفته و مرید مرحوم بود و بعدها به یکی از نظریه پردازان و بدل شد. هر بار حسن روحانی، موضعی می‌گرفت که نیازمند توجیهات دینی بود، آقای فیرحی وارد می‌شد و توجیه می‌کرد. 🔅 در زمانه‌ای که حسن روحانی مدعی بود وظیفه ما به بردن افراد نیست، آقای فیرحی هم میگفت: «ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی است!»(شبکه اجتهاد/17دی1397)» و وقتی حسن روحانی از عاشورا درس می‌آموخت ایشون هم درس اخلاق شهروندی! می گرفت(جماران/19شهریور98) ⛔️ مرحوم فیرحی هر هفته سه شنبه در وزارت خارجه خدمت جناب ظریف و همکارانشان بحثی پیرامون داشتند؛ اسلامِ صرفا اخلاقی و غیرسیاسی که نه به استعمار کار دارد و نه به ظلم. (نقل از دکتر فواد ایزدی) 🌐 دکتر فیرحی روابط پنهان و آشکاری با داشته و در نشریات دولتی نیز بسیار فعال بود. وی از شاگردان و ارادتمندان سیدجواد طباطبایی (صاحب نظریه ) نیز بوده است. 🆔 @darseenghelab
⭕️بازنشر به مناسبت درگذشت مرحوم فیرحی:👇
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی ⭕️یادداشت دوم: داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! نقد سخنرانی 5شهریور۹۹ 💥اختصاصی/ مصطفی معمار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه1 از 3] 🔹هر ساله فرا رسیدن ماه محرم فرصتی است برای بازخوانی واقعه تاریخی عاشورا از زوایای مختلف و ارائه تحلیل‌های گوناگون با رویکردهای مختلف که در عین اینکه فرصت‌ است اما طبیعتا ممکن است برخی آسیب‌ها را در پی داشته باشد. دقت نظر اندیشمندان اسلامی و اصحاب دین، فرصت بسیار مناسبی را جهت آشکار شدن زوایای پنهان پدیده عاشورا فراهم می‌کند اما در عین حال باید مراقب بود تا در میان تکثرات تحلیلی، جایگزین و سخنان فنی و عالمانه نشوند و اصالت و ارزشهای حسینی در معرض آفات قرار نگیرد و فرهنگ عاشورا کما هو حقه حفظ و صیانت شود. 🔻این نوشتار کوتاه در صدد است تا با همین رویکرد و انگیزه به تحلیل سخنرانی جناب آقای فیرحی در عاشورای امسال بپردازد. 🔹دکتر داوود فیرحی، در پنجم شهریور امسال در پویش "هرخانه یک حسینیه" که توسط بیژن عبدالکریمی بصورت مجازی برگزار شد، به تحلیل اتفاقات صدر اسلام پرداخت. 🔹سخنرانی آقای فیرحی برپایه چند قیاس مرکب استوار است و او کلام خود را با تقسیم‌بندی حکومت‌ها شروع می کنند که: یا مشروع‌اند و یا نا مشروع و آنها که مشروع هستند یا مشروع باقی می‌مانند و یانامشروع می شوند و دراکثر جوامع و تمدن‌ها همین حالت اخیر رخ می دهد و از این تقسیم بندی نتیجه می گیرد که مشروع بودن جوامع ابدی نیست. ▫️او در ادامه این نتیجه را حد وسط استدلال قرار می‌دهد و با جمله ای منسوب به ارسطو، جزم‌اندیشانه بیان می کند: هرجامعه ای را بسازی خراب می شود و روزی مشروعیتش را از دست میدهد حتی اگر این جامعه بدست بهترین فرد روی زمین بنا شده باشد. سپس این کبرای کلی را بر حکومت صدر اسلام اینطور تطبیق می دهد: در حکومت صدر اسلام بلافاصله بعد از پیامبر ص انحراف و استبداد در جامعه ایجاد شده و شیب این ظلم و خود کامگی به تدریج بیشتر شده و در سال شصت هجری به اوج خود می رسد. در گام بعدی ایشان سوال می پرسد که در چه شرایطی وظایف شهروندان در اطاعت از دولت پایان می یابد؟ در جواب این پرسش، پاسخی به قول خودشان «کانتی» می‌دهد که: حکومت مستبد و شهروند پرخاشگر دو طرف افراط‌گونه است که دولت متعادل در بین این دو طرف در نقطه تعادل منطقی وجود دارد به این صورت که وقتی دولت نرمال به تدریج به سمت استبداد پیش می‌رود از یک جایی به بعد مردم توان تحمل در مقابل ظلم را از دست داده و شروع به قیام می‌کنند و در بین مردم عده‌ای که جزء جامعه نخبگانی هستند زودتر متوجه این ظلم شده و میدان‌دار می‌شوند و دیگران را به دنبال خود می‌کشند و سیدالشهدا هم نمونه یکی از همین جامعه نخبگانی بود. 🔹 و ارزیابی: 1- از کبرای قضیه اول شروع می کنیم : آیا هر حکومتی محکوم به فنا است؟ آیا هر حکومتی به تدریج به ظلم و استبداد روی می‌آورد؟ کلیت این قضیه را چطور ثابت می‌کنید ؟ به صرف این‌که در غالب موارد این اتفاق می‌افتد چطور به کل حکومت‌ها تعمیم میدهید؟ ( ایشان ابتدا در تقسیم حکومت به مشروع و نامشروع می‌گوید در اکثر تمدن‌ها مشروعیت زائل می شود اما بعدا آن را بصورت کلی بیان می کند.) اگر این کبرای کلی را قبول دارید چرا از ابتدای حکومت اسلامی یعنی از سال یکم هجری شروع نمی‌کنید ؟ چرا می گویید بلافاصله بعد از پیامبر استبداد شروع شد . حضرت رسول‌الله صلّی الله علیه و آله 10 سال حکومت کرد آیا در این مدت دچار استبداد و انحراف شد یا خیر؟ جناب دکتر فیرحی باید مشخص کنند که آیا فرقی بین حکومت معصوم و غیر معصوم وجود دارد یا خیر؟ اگر به نظر ایشان فرقی وجود ندارد پس چرا استبداد را بعد از پیامبر جاری می داند و نه از اول حکومت؟ اما اگر فرق می گذارد پس چرا حکومت امیر المومنین را در زمره حاکمان دیگر متهم به ظلم و انحراف و استبداد می داند؟ جالب این جاست که ایشان شیب استبداد را بعد از پیامبر به تدریج صعودی می داند و هیچ فرقی بین حکومت عادلانه علوی و دیگر خلفا قائل نیست و چندین‌بار تکرار و تاکید می کند که بلافاصله بعد از پیامبر این انحراف شروع شد و به تدریج افزایش پیدا کرد. مگر در حکومت سراسر عدل علوی چه ظلمی از جانب حکومت بر مردم شده بود که ایشان به طور ضمنی حکومت آن حضرت را معاذالله ظالمانه می‌خواند؟ حکومتی که حاکم آن در رده فقیرترین مردم زندگی می کند طوری‌که خود حضرت می فرماید: "سوگند به خدا بر این جبّه خود چندان پینه دوختم تا اینکه از دوزنده آن شرمنده شدم و گوینده‏ای به من گفت: آیا آن را از خود دور نمی‏کنی؟"(نهج البلاغه- خطبه 160) @rozaneebefarda ادامه👇
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 2 از 3] 🔹حضرت امیر(ع) در وصف بیزاری خود از ظلم و ستم می‏فرماید: "سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‏تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم."(نهج البلاغه- خطبه 224) 🔹 اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم ایشان یا در بیان دقت نداشته و یا مطالعات تاریخی کافی در این زمینه نداشته است. اما آیا می‌توان یک سخنرانی را تا این حد غیردقیق خواند؟ و یا یک فرد معمم را تا این حد بیگانه از مسلمات تاریخ اسلام دانست؟ 🔹در هر صورت مشکل به اینجا ختم نمی شود. او برمبنای همین اشتباه گام بعدی را برداشته وادعا می‌کند که شهادت امام حسین علیه‌السلام بهتر از پیروزی ایشان بود با این استدلال که: «بعضی مواقع بعضی شکست ها اسطوره های جاودانه درست می کند یعنی اگر فرض کنید اباعبدالله الحسین ع موفق می‌شد در کوفه قدرت را بدست می گرفت ، مگر از پدرش قدرتمند تر بود» فلذا همان گونه که خلافت امیر المومنین دوام نیاورد حکومت امام حسین ع هم بر فرض پیروزی محکوم به شکست بود. 🔹از آقای فیرحی باید پرسید که چرا حکومت امام حسین ع هم در صورت پیروزی دوام نمی آورد؟ آیا دچار استبداد می شد؟ با این وجود بعید نیست پا را فراتر گذاشته و گفته شود حتی حکومت ولی عصر عج و دیگر ائمه هم که وعده صریح خداوند است(قصص-5) دیری نخواهد پایید. چون طبق قانونی که ایشان وحی منزل تلقی می کند همه حکومت ها ناگزیر مشروعیت خود را از دست می دهند. 🔹ای کاش ایشان به جای فیلسوفان غربی، معارف اهل بیت(ع) و قرآن را به عنوان سرچشمه‌های اعتقادی خود قرار دهند تا هنگام جمع کردن این قواعد بافته بشر با گزاره‌های دینی دچار التقاط و تناقض‌های آشکار نشوند. ناگفته پیداست وقتی می‌گوییم هر حکومتی تا ابد مشروع نیست بطوریکه حتی شامل حکومت معصوم هم می شود در جواب این سوال که: علت زوال مشروعیت حکومت معصوم چیست؟ یا باید بگوییم امام ع در حکومت داری دچار استبداد می شود و سبب زوال مشروعیتش می شود یا معتقد شویم بدون اینکه ظلم کند مشروعیتش زائل میشود و جناب دکتر خود بهتر می دانند که هر دو طرف این معادله از نظر عقلانی و اعتقادات شیعی واضح البطلان است. به نظر میرسد ریشه اشتباه چنین تحلیلاتی این است که امثال آقای فیرحی مشروعیت را تقدس زدایی کرده و معنای آن را به صرف مقبولیت عمومی تنزل می‌دهند. مقبولیتی که حاصل عدالت حاکم است در حالیکه اگر چه عدالت حاکم بعنوان جزءالعله نقش بسیارمهم و غیرقابل انکاری را ایفا می‌کند و اساسا یکی از اهداف اجتماعی-سیاسی اسلام تحقق عدالت کامل در جامعه است اما در هر صورت علل دیگری مثل آگاهی، حریت، تقوا و... نیز در شکل گیری مشروعیت دینی مدخلیت دارد و جزء اخیر علت تامه هم همان نصب مستقیم و خاص یا تأیید غیرمستقیم و عامّ شارع مقدس است. 2- ایشان در ظاهر تحلیلی از قیام سیدالشهداء ارائه می دهند اما در باطن درصدد تشکیل یک کبرای کلی هستند تا مخاطب سر بزنگاه آن را تطبیق دهد. متاسفانه ایشان برای اینکه این قاعده کلی را طبق خواسته خود ترسیم کند در تحریفی آشکار جایگاه حضرت امام حسین علیه‌السلام را تنزلی فاحش می‌دهد و شخصیت و انقلاب سید الشهدا را به گونه‌ای معرفی می‌کند که شخصیت والا و معصوم ایشان در کنار سایر شخصیت‌ها همچون گاندی قرار می‌گیرد بدیهی است تنزل حرکت عظیم سیدالشهداء در حد یک قیام عرفی یکی از بزرگترین ظلم‌های ممکن به این واقعه بزرگ است. علاوه بر موارد فوق؛ آقای فیرحی قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را یک اعتراض به استبداد حاکمان عنوان می‌کند اما سؤال اینجاست که این حق اعتراض چطور برای اباعبدالله ع ثابت شد؟ به صرف مردن معاویه چه اتفاقی افتاد که این حق ایجاد شد؟ یزید بن معاویه هنوز بر تخت ننشسته بود و استبدادی علیه مردم به کار نبرده بود پس چرا حضرت امام حسین علیه‌السلام از ابتدا زیر بار بیعت با یزید نمی‌رود؟ این سوال در نگاه علوم مادی که از دریچه اندیشه سکولاری و از زاویه دید فیلسوفان غربی به عاشورا می نگرد جواب نخواهد داشت چون کانت و امثالهم اساسا جایگاهی برای مشروعیت دینی قائل نیستند و ناچارند چنین پدیده های فرامادی را از نگاه دموکراسی و جامعه شناسی غربی پاسخ دهند. اما از نگاه عقیده حقه شیعه مشروعیت دینی برای حاکم اسلامی لازم است چراکه امام و زمامدار جامعه اسلامی خلیفه رسول الله است. و به همین دلیل پدر بزرگوارش زیر بار بیعت سقیفه نمی رفت و اگر رفت بیعت اجباری و اکراهی بود و مادر مظلومه‌اش نیز فدایی همین تفکر شد. قیام سید الشهداء فراتر از آب ونان است و حتی فراتر از مقابله‌ای عادی و عرفی با استبداد رای حاکم. @rozaneebefarda ادامه👇
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 3 از 3] 🔹 قیام سیدالشهدا علیه السلام قیامی است که اهداف والایی را همچون اصلاح امت بر اساس اسلام ناب محمدی، محو بدعت ها و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای دستورات خداوند و در نهایت رشد و تعالی انسان‌ها دنبال می کند و محدود کردن این حرکت عظیم در حد امنیت و رفاه و آب و نان(با وجود اهمیتی که هرکدام از این عناصر دارند)، بزرگترین تحریف تاریخ و خیانت به سید الشهداست و باید گفت تنزل هضت های اسلامی و نادیده گرفتن ابعاد گسترده آن در ادامه همان طرز تفکری است که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم وعده آب و برق مجانی می داد و جواب این‌ها هم همان جواب امام امت ره است که فرمود:" ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود زندگی معنوی سمارا می خناهیم مرفه بشود، شما به معنویات احتیاج دارید...... دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را روحیات شما را عظمت می دهیم شما را به مقام انسانیت می رسانیم" 3- امثال این گفتار، شبهه را در ذهن مخاطب تداعی می کند که سخنران می خواهد با این نوع نگاه به قیام عاشورا یک قانون استخراج کند تا اگر در هر زمانی کسی احساس کرد نان و آبش در خطر افتاد یا قصور و تقصیری در دستگاه حاکمیت دید به راحتی این قانون را تطبییق دهد و اغتشاش و اعتراض را ،که آقای فیرحی حق مقاومتش می خواند، وظیفه اجتماعی و دینی خود بداند. و طرفه این‌که آقای فیرحی بعد از این‌که اغتشاش و اعتراض را وظیفه می‌خواند در دعای پایانی از خداوند می‌خواهد که او را در انجام وظایف دینی یاری کند. 🔹کلام آقای فیرحی مبنی بر این‌که: «هیچ حکومتی مشروعیتش دائمی نیست ، و بالاخره یک روزی منحرف شده و از مشروعیت ساقط می شود»، علاوه بر اطلاقی که دارد، این گمان را در اندیشه مخاطب القا می کنندکه کلام گفته شده ناظر به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. خوب است جناب آقای فیرحی در این باره روشنگری کند و اگر منظوری غیر از این دارد با آوردن قرائن و استثنائات این شبهه را از ذهن مخاطب پاک کند و الا اگر جمهوری اسلامی را نامشروع می‌داند لاپوشانی و لفافه‌گویی را کنار بگذارد و مقصود خود را شجاعانه بیان کند و به وظیفه دینی‌اش عمل کند. 🔹در کلام آقای فیرحی حاشیه های پررنگ ‌تر از متن وجود دارد که مخاطب را به شک می اندازد و شائبه تعریض به جمهوری اسلامی را قوت می‌بخشد. به طور مثال وی به انقلاب سوسیالیستی شوروی اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌گویند وقتی که انقلاب کمونیستی در شوروی رخ داد خیلی‌ها سعی می‌کردند که آموزش ایدئولوژیک به بقیه بدهند. مثلا در کشورهای دیگر درس کمونیسم بگذارند. اما لنین که باهوش بود حرف دیگری زد گفت مترو مسکو رو چنان درست کنید، ساختمان‌ها و خیابان‌هایش را چنان طراحی کنید که هر کس آمد مسکو، بگوید کمونیسم این است. یعنی دیگر دنبال ایدئولوژی و چیز دیگری نباشد» آیا این کلام تعریض آشکاری به مسئله صدور انقلاب نیست؟ 🔹همچین در تفسیر کلام حضرت (قد رکز بین اثنتین) خطابش را عوض کرده می‌‌گوید:" به این می گویند اختیار جبری. دست و بال آدم را ببندید و بگویید که یا این حرف را بگو یا آن را و هر دوتایش هم به نفع حکومت هست." 🔹جناب آقای فیرحی با وجود اینکه در صدد بررسی قیام و نهضت امام حسین ع و الگوگیری از آن است و با اینکه نمونه‌هایی از اسکندر گرفته تا گاندی و انقلاب‌هایی از چین گرفته تا شوروی مثال می زند اما هیچ یادی از دم‌دستی ترین و جلوی چشم ترین نهضت معاصر یعنی نهضت امام خمینی ره و انقلاب اسلامی نمی‌کند. 🔹خلاصه اینکه این کلام شاعرانه آقای دکتر پُر است از واژه‌های دو پهلو که خوب است خودشان مراد از می و ساقی و ساغر را بیان کنند تا راه برای سوء استفاده خناسان و براندازان صریح و یا منافق بسته شود و جمهوری اسلامی و انقلاب حسینی امام و امت، بیش از این مورد هجمه بیگانگان خارجی و نفوذی‌های داخلی قرار نگیرد. @rozaneebefarda
⭕️حسن روحانی: درس و پیام امام حسین(ع) درس برادری، وحدت، گذشت و قبول توبه از یکدیگر است و درس کربلا هم درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین می‌باشد. ⭕️ مرحوم فیرحی: «امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399) 🔹 رهبر معظم انقلاب: امام حسین(ع) ابن سعد را نصیحت می‌کند و مذاکره به معنای امروزی نیست که بده و بستان داشته باشد. امام حسین با ابن سعد معامله می‌کرد؟ تاریخ را اینطور می‌فهمید؟ این نگاه عامیانه و ساده اندیشانه است.
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش پنجم از پرونده ویژه یادداشت نخست را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5620 یادداشت دوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5632 یادداشت سوم را اینجا بخوانید: https://eitaa.com/rozaneebefarda/5674 یادداشت چهارم را اینجا بخوانید https://eitaa.com/rozaneebefarda/5687
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 1از 3] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 خبرآنلاین یکی از رسانه های اقماری ای_خبر است. هر چند صاحب امتیازی خبرآنلاین به نام همکار قدیمی انتظامی و واحدی پور زده شده، اما این خبرگزاری نیز جزو گروه رسانه ای خبر محسوب می شود و لذا تحت اشراف و مدیریت واحدی پور است. 🎞 عکس23 : واحدی پور در خبرآنلاین آقایان ، واحدی پور، انتظامی و معزی، به مثابه یک تیم سیاسی و رسانه‌ای! 🔻همکاری با واحدی پور به سال 87 بر می گردد. زمانی که انتظامی رئیس شورای سیاستگذاری گروه رسانه‌ای خبر بود.(همشهری آنلاین، زندگینامه حسین انتظامی، 15/9/93) علاوه بر این واحدی پور و انتظامی به اتفاق در هیئت مدیره شرکت "توسعه مکتب خبر ایرانیان" عضویت دارند.(پایگاه خبری آفتاب، 18/9/92) همکاری انتظامی با واحدی پور در تاسیس و خبرگزاری خبر آنلاین نیز ادامه داشته است.(خبرگزاری دانشجو، 21/2/90) 🎞 عکس24 : واحدی‌پور و انتظامی 🎞 عکس25 : انتظامی در خبرآنلاین از طرف دیگر انتظامی از دوران ریاست در با او همکاری داشته و موسس، مدیرعامل، مدیرمسئول و سردبیر ، وابسته به صدا و سیما بوده است. وقتی لاریجانی جای خود را در صدا و سیما به داد و به رفت، انتظامی نیز از جام جم خارج شده و شورای امنیت ملی می شود! 🔻با رفتن لاریجانی از شورای امنیت به مجلس، او نیز به فعالیت مطبوعاتی در رسانه های نزدیک به لاریجانی ادامه می دهد و خبرآنلاین و متعلق به واحدی پور را مدیریت می کند که در زمان انتشار، در محافل سیاسی بعنوان ارگان مطبوعاتی لاریجانی شناخته می‌شد! 🎞 عکس26 🎞 عکس27 : روزنامه خبر یکی از همکاران مهم واحدی پور و انتظامی محسوب می شود. در فهرست همکاری معزی با رسانه های متعلق به واحدی پور، مدیر مسئولی ، مدیر مسئول روزنامه خبر و صاحب امتیازی خبرگزاری خبرآنلاین را دیده می شود. معزی به غیر از خبر آنلاین و روزنامه خبر، در نیز با انتظامی همکاری های جدی داشته است. 🎞 عکس28 : واحدی‌پور و روزنامه خبرورزشی تحریریه گروه خبر؛ مدیران ارشد دولت روحانی! قسمت جالب ماجرا آنجاست که معزی و انتظامی اکنون هر دو از مدیران ارشد دولتی هستند! و لذا گروه رسانه‌ای خبر را میتوان بعنوان یکی از سرپل‌های ارتباطی اصلی دولت روحانی با جریان لاریجانی برشمرد. 🔻معزی از سال 93 به مدت 6 سال بود و اخیرا جای خود را به همکار دیگرش از گروه رسانه‌ای خبر، یعنی داد! 🎞 عکس29 : مدیران دولتی خبرآنلاین معزی که هم اکنون است، قبلا تا دو قدمی معاونت امور مطبوعات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد رفت اما تقدیر با او همراه نبود. لازم به ذکر است که انتظامی نیز معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی سابق وزارت ارشاد بوده است و هم اکنون است. علاوه بر این مسئولیت ها، معزی به عنوان دستیار ارشد وزیر ارشاد نیز منصوب شده است. به فهرست بلند بالای مناصب دولتی مدیران خبرآنلاین، باید نمایندگی معزی از طرف رئیس جمهور در را نیز اضافه کرد! روحانی در تیرماه ۹۹ معزی را به این سمت منصوب کرد. 🔹به مدیران دولتی گروه رسانه ای خبر ، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین را نیز باید اضافه کنیم. او خرداد 98 از سوی به عضویت شورای جشنواره های در آمد و بهمن 98 بعنوان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد منصوب شد. 🔹 هم پله های ترقی را در خیلی زود طی کرد. او که در رسانه هایی مثل جام جم ، همشهری و خبرآنلاین در حوزه سیاست خارجی فعالیت می کرد، به سمت های مختلفی در دولت رسیده است؛ ریاست امور اطلاع‌رسانی دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت، مدیرکل پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاونت مرکز روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری و معاون سخنگو و دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، از جمله ی سمت های دولتی اوست. اخیرا نیز بعنوام مدیر عامل منصوب شد. 🎞 عکس30 :مدیران دولتی خبرآنلاین @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 2از 3] شورای سردبیری خبرآنلاین بعد از معرفی حسین واحدی پور، حسین انتظامی و علیرضا معزی از شخصیت های موثر در حلقه خبرآنلاین، و مرور ارتباطات آنان با دو حلقه سیاسی اعتدالگرا در مجلس و دولت(لاریجانی و روحانی)، به معرفی مختصر اعضای شورای سردبیری خبرآنلاین می پردازیم. 🎞 نمودار سازمانی خبرآنلاین به گفته خودش در صفحات مجازی اش، یکی از مریدان است. او فعالیت حرفه ای ژورنالیستی خود را از در سال 75 شروع کرده و تا سال 83 همکاری او با کیهان ادامه داشته است. از پیشینه وی قبل از سال 75 اطلاعات آشکاری در دست نیست و مورد سوال است، لذا روشنگری در این مقطع را به خود او واگذاریم! اما مهاجری از دوران حضور در کیهان به نیکی یاد می کند(سایت تاریخ ایرانی، 3/5/13931) 🔻 بعد از کیهان، در در دوران مدیریت حضور داشته، و بعدا در مشغول به کار شده است. او از بدو تاسیس عضو شورای سردبیری بوده و شواهد امر نشان می دهد که یکی از ارکان اصلی خبرآنلاین در مسائل است. مشی سیاسی و مطبوعاتی محمد مهاجری از جهات متعدد به رویه ( مدیر مسئول اسلامی) شباهت دارد که آنان نیز در حرفه روزنامه نگاری فعالیت می کنند. مسیح مهاجری، به عنوان یکی از مریدان سیاسی مرحوم هاشمی و ایضا از حامیان دائمی برخی سران فتنه و عینا از حامیان دولت روحانی، خصوصا برجام نافرجام بوده است! حلقه صفحه حوزوی روزنامه جمهوری مرکب از سروش محلاتی، ضیا مرتضوی و جواد ورعی، تحت مدیریت وی از دهه شصت فعالیت مطبوعاتی داشته اند! که هم اکنون خبرآنلاین به عنوان یکی از مروجان دیدگاهای گاه و بیگاه همین تیم شناخته می شود! 🎞 عکس31 : محمد و مسیح مهاجری محمد مهاجری از اصولگرایی کیهانی در عصر دولت اصلاحات، به اعتدال گرایی متعصبانه در دولت رسیده است. به خاطر همین تغییر جبهه، انتقاد های فراوانی به او شد. از جمله روزنامه کیهان که از او به عنوان خادم دولت و نام می برد. بررسی یادداشت های ژورنال او نشان می دهد که اخیرا نوشته های وی اکثرا در روزنامه های برجامی و چاپ می شود. 🎞 عکس32 او ابایی ندارد که خود را اعتدالی با خوانش لاریجانی بداند و همانگونه که در سال 84 در فعال داشته، حاضر است برای ریاست جمهوری با او همکاری کند(روزنامه آفتاب یزد، 5/8/1397). او دانش آموخته است که مدرک دکتری خود را از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است. وی هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی و از اعضای شورای مرکزی حزب است و نامش در لیست های انتخاباتی موتلفه، برای شورای شهر تهران و مجلس شورای اسلامی دیده می شود. لاسجردی نیز از مدافعین سرسخت برجام(تسنیم، 28/10/1396) و در شمار مخالفین جدی (خبرگزاری موج، 6/11/1398) و عینا یکی از حامیان برای کاندیداتوری ریاست مجلس یازدهم شمرده می شود. هر چند در مواردی خبرآنلاین لاسجردی را مدیر مسئول معرفی کرده، اما شواهد نشان می دهد که او هم تنها عضو شورای سردبیری است(خبرآنلاین،18/5/95) و همزمان دبیر سرویس بین الملل خبرآنلاین نیز هست. 🔻ارگان رسمی حزب موتلفه اسلامی درباره لاسجردی می نویسد: "دکتر حسن لاسجردی، سابقه ای طولانی در رسانه ها دارد اما از آنجا که رسته تخصصی او، حوزه بین الملل بوده است؛ از بسیاری از تازه کاران این صنف که در سیاست داخلی فعالند، شهرت کمتری دارد. دبیر سرویس بین الملل ، رئیس اتاق خبر ، سردبیر ، سردبیر از جمله سوابق او است و همینک سردبیر بین الملل خبرآنلاین است."(هفته نامه شما، 21/5/97) @rozaneebefarda ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین! بخش پنجم مروری بر سوابق و روابط مدیران ارشد خبرآنلاین: از خبرنویسی تا مدیریت دولتی! [صفحه 3از 3] حدادی نیز مثل محمد مهاجری از شروع کرده است. وی متولد 1361 در و فارغ التحصیل مترجمی زبان انگلیسی و دارای مدرک روزنامه نگاری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. همکاری با جام جم، همشهری و روزنامه خبر نیز از جمله فعالیت های مطبوعاتی اوست. علاوه بر عضویت در شورای سردبیری ، به عنوان مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت ارشاد نیز منصوب شده است. وی از عکاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس شناخته می شود. علاوه بر حضور در شورای سردبیری خبرآنلاین در نیز حضور دارد. در زمستان 98 به عنوان مدیر مسئول انتخاب شد. متولد مشهد، شاعر و روزنامه نگار است. او علاوه بر همکاری در خبرآنلاین سردبیری هفته نامه " کتاب هفته خبر" به صاحب امتیازی را به عهده داشت. مجری گری کلیپ های تولیدی خبرآنلاین را انجام می دهد. هر چند سبقه روزنامه نگاری سیاسی دارد اما شواهد نشان می دهد که در این حوزه تخصصی ندارد و بیشتر از خط می گیرد. در مصاحبه ای که با محمد مهاجری در باره داشت می گوید: " اف ای تی اف به زبان ساده. فکر کنم از شنبه بتوانید فیلم کامل این مصاحبه را در فضای مجازی ببینید. برای من عامی که اصلا سر در نمی آوردم اف ای تی اف چیست، این گفت و گو مفید بود." سابقا مدیر سرویس جامعه خبرآنلاین بود اما هم اکنون عضو شورای سردبیری خبرآنلاین است.(خبرآنلاین، 26/5/1398) سوابق روشنی از او وجود ندارد. هر چند خبرآنلاین در قسمت" درباره ما" از او به عنوان عضو شورای سردبیری نام نمی برد اما در جای دیگر او را عضو شورای سردبیری خبرآنلاین معرفی کرده است(خبرآنلاین، 11خراداد1392). او تاکنون مناصب دولتی مختلفی را به دست آورده و در آخرین انتصاب، ریاست به نامش خورد. حوزه تخصصی وی امور بین الملل است. درباره نوروزپور می نویسد: " روزنامه نگاری را در نیمه دوم دهه ۷۰ با ابرار سیاسی آغاز کرد و بعدها در هفته نامه سروش، روزنامه جام جم، جام جم انلاین، روزنامه همشهری، همشهری محله، همشهری امارات و خبر آنلاین فعالیت داشته است." او صاحب تالیفات و مترجم زبان انگلیسی است. ⭕️ جمع بندی و تحلیل⭕️ 🔹مرور سوابق سیاسی و فعالیت مطبوعاتی مدیران ارشد خبرآنلاین نشان می‌دهد که: 🔻حلقه ارتباطی پیچیده گروه خبر، از حیث جغرافیا از تهران تا شیراز و قم و برخی استان های دیگر و بلکه فراتر از مرزها(در یادداشتهای آتی وجه آن روشن می شود) کشیده شده است! 🔻از حیث رسانه‌ای، مدیران و تحریریه گروه خبر، همکاری گسترده ای با سایر رسانه‌ها در کارنامه دارند و بعضا در حال حاضر نیز به طور همزمان در چند رسانه مشغول اند. این روابط رسانه‌ای به مرور به نفوذ روز افزون و نامحسوس خبرآنلاین منجر شده و ناخواسته نوعی هژمونی رسانه‌ای برای آنان فراهم ساخته که به و هدایت فکری/سیاسی انجامیده است. طبعا پذیریش این واقعیت، برای مدیران و تحریریه آن رسانه‌ها امر خوشایندی نیست. چه اینکه حتی اگر همگرا باشند اما حفظ هویت مطبوعاتی مستقل آنان ایجاب میکند که از دنباله‌روی نامحسوس و سمپاتی رسانه‌ای نسبت به گروه خبر برحذر باشند. در یادداشت‌های آتی از روابط گسترده تحریریه خبر با سایر رسانه‌ها و تاثیرات مشهود و نامرئی آن بیشتر خواهیم گفت!! 🔻اما مهم تر از همه، بعد سیاسی سوابق و روابط مدیران خبرآنلاین است! از این حیث، حلقه واحدی پور به عنوان سرپل ارتباطات سیاسی در و بالاتر از آن در میان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ چه اینکه از تا و و (حداقل یکی از نهادهای رسمی و بعضی حلقه ها و موسسات خاص) و و و... امتداد می یابد و مجموعا یک شبکه ارتباطی گسترده و قدرتمند را سامان می دهد که در و جریان سازی سیاسی/رسانه‌ای کار دشواری نخواهد داشت! @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی 🔻برجام و FATF؛ ناموس خبرآنلاین 🔹محمد مهاجری؛ از شاگردی حسین شریعتمداری تا پادویی رسانه‌ای برای روحانی و لاریجانی 🔹پشت پرده ی یک رسانه ی برجامی، در خبرآنلاین چه می گذرد؟ 🔹خط تخریب جریان انقلابی در خبرآنلاین! همه چیز در مورد مهم ترین بنگاه رسانه ای و را در پرونده ویژه روزنه بخوانید... ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
📷اسناد رسوایی خائنان به ملت ۱۸ آذر ۸۸ | ویکی‌لیکس: در ۱۲ آذر ۸۸، هاشمی‌رفسنجانی از سفیر اتریش خواست تا اروپا در زمینه انتخابات و حقوق بشر به ایران فشار وارد کند! 🔸 ۱۴ آذر ۹۵ | هاشمی‌رفسنجانی: اسناد ویکی‌لیکس می‌تواند خیلی از نکات و نقاط مبهم پیروزی انقلاب اسلامی را تبیین نماید 🔸 ریچارد نفیو طراح تحریم در ص ۵۸ کتاب هنر تحریم‌ها: "در بهار و تابستان سال ۲۰۰۹ (مصادف با آغاز فتنه سبز در سال ۱۳۸۸)، کارشناسان تحریم در وزارتخانه‌های خارجه و انرژی آمریکا داشتند از ایده تحریم های بیشتر نسبت به ایران فاصله می گرفتند که یک دفعه هیلاری کلینتون، وزیرخارجه اوباما، تحریم را از سر گرفت" 🔸 در نتیجه تلاش‌های کلینتون به اعتراف خودش در کتاب "تصمیم‌های سخت"، قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در ۹ ژوئن ۲۰۱۰ (۱۹ خرداد ۸۹) دقیقا در آستانه سالگرد فتنه ۸۸ با بهانه‌های حقوق بشری در حمایت از فتنه ۸۸ صادر می‌شود 🔴 بیداری ملت @bidariymelat @bidariymelat
/۱ برجامیان سرگردان؛ دلخوش به جوی آمریکا و در توهم گندم ۱۴۰۰ اند اما مردم فهیم ایران، با دقت در کارنامه این جماعت، آرزوهایشان را به خواب پریشان مبدل می‌کنند! ! @rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی 🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش ششم از پرونده ویژه برای مطالعه یادداشت نخست ، دوم ، سوم، چهارم و پنجم، «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید. ❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین! مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی بخش ششم پروژه اصلی خبرآنلاین: از بدیل سازی گفتمانی تا چهره سازی بدلی از انقلابی گری [صفحه 1 از5] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️نقش رسانه ای خبرآنلاین یکی از شاخص ترین بنگاه های خبری جریان_اعتدال است.خرده جریان اعتدال با وجود این‌که چهار دهه در مناصب حساس کشور حضور داشته، در عین حال یکی از ناشناخته ترین جریان ها فکری-سیاسی کشور است که آشنایی با تاریخچه و عملکرد آن نیاز به بررسی های دقیق دارد. این حلقه سیاسی به خاطر افراطی به شدت (و گاهی بی‌هویت) عمل کرده و در چهره‌های مختلفی ظاهر می شود. به عنوان نمونه؛ همانطور که در فتنه 88 و انتخابات 92 و 96 اصلاح طلبان را به نفع خود به خدمت گرفت و با سیاسی ضدانقلاب همراه شد؛ در تلاش است که در چهره نیز ظاهر شود و با ایجاد نسخه های از انقلابی‌گری آن‌ها را نیز به خدمت بگیرد. نباید از یاد برد که در اتاق فکرفعال خرده جریان اعتدال، چهره های سیاسی و امنیتی زاویه دار با جریان اصیل انقلابی، کم نیستند.این فاصله معنادار در تولید ادبیات منفی و تخریب گسترده علیه خط حزب الله، در رسانه های زنجیره ای اعتدال گرایان نمود یافته است. اتاق فکر اعتدال باصبوری و مهارت تمام به دنبال تولید ادبیات و چهره سازی در راستای بدیل سازی برای جریان انقلابی اصیل گام برمی دارند. تمرکز ویژه اعتدال گرایان بر چهره های چون لاریجانی در همین فضا قابل تحلیل است چه اینکه در دوران حضور در کرسی ریاست مجلس خانه ملت را به خانه دولت مبدل کرد و از همین رو در برخی محافل سیاسی و رسانه ای از برخی نمایندگان مجلس لاریجانی به عنوان وکیل الدوله یاد می کردند.مجلس برجام بیست دقیقه ای و ساکت( و بلکه همراه) در مقابل اسناد استعماری مانند بیست سی و پالرمو و غیره. به راستی کدام چهره انقلابی اصیل با برجام،بیست سی و پالرمو همراه می شود؟ پروژه تولید انقلابی های بدلی مهمترین آنتی تز انقلابی گری ناب در فضای سیاسی کشور است که مع الاسف عقبه فکری آن به یک محفل فکری ۲۵ نفره به قم باز می گردد.حلقه ای کشور سال ۸۸ بیشترین تکاپو را در آنتی تز انقلاب اسلامی در دل حوزه قم داشت. با اذعان به این حقایق تلخ،حکمت تاکید ویژه مقام معظم رهبری بر انقلابی ماندن حوزه قم و هشدار نسبت به انقلاب زدایی از حوزه،مشخص می شود در واقع امروز خطر اصلی برای حذف یا تحریف آرمانهای انقلاب اسلامی و اسلام ناب همین،خرده جریان اعتدال است از یک سو ژست انقلابی به خود می گیرد و از دیگر سو در سازشکاری با شیطان بزرگ روی امثال جبهه ملی و نهضت آزادی را سفید کرده است. خرده جریان اعتدال در تلاش است که تعریف دیگری از گری ارائه دهد و آن را هر چه بیشتر به تفکرات و نزدیک کند و یکی از پازل های این نقشه ایجاد رسانه‌های به ظاهر مستقل است. رسانه‌هایی که بعضا با تابلوی به اصطلاح ایجاد می شود و شاخصه‌های گری را به تدریج تغییر می دهد. با مطالعه دقیق «خبرآنلاین» مشخص می‌شود که این بنگاه خبری در فضای رسانه‌ای کشور همین نقش را ایفا می کند. باید اذعان داشت که این رسانه تا حدی با ادعای بی طرفی و توانسته است شخصیت های اصول‌گرا را به جریان سکولار نزدیک کند و برچسب دروغین هم‌چون را به انقلابی‌های خالص بزند و با تولید کلیدواژه‌هایی چون ها خود را سخنگو و نماد اصولگرایی بنمایاند و از این منظر به تخریب خط حزب الله مشغول شود. از مدیران ارشد خبرآنلاین به درستی گفت که : "علی لاریجانی از سال ۸۴ که به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شد، پیام را در جریان اصولگرایی نهادینه کرد."(خبرآنلاین، 15/9/1398) اما حقیقت چندان مخفی نمی‌ماند و عمق نگاه غیرانقلابی مسئولین این رسانه و سایر رسانه‌های اعتدالی در بدنه انقلاب بر اهل اطلاع پنهان نیست. برای بازخوانی چنین نقشی برای خبرآنلاین نیازمند بررسی پروژه های اصلی خبرآنلاین هستیم. بررسی این پروژه ها به ما نشان می دهد که خبرآنلاین به عنوان یکی از رسانه های اصلی اعتدال گرایان نقش آفرینی می کند. @rozaneebefarda ادامه👇