کارنامه کرونا/۲
سلسله یادداشتهای حسن رحیم پور ازغدی پیرامون ابعاد سیاسی_اجتماعی بیماری کرونا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بلای جهانی کرونا جز ابعاد پزشکی، بلحاظ فرهنگی و حقوقی چگونه ارزیابی میشود ؟
۱. درچنین بحرانهایی، کار اخلاق پزشکی به تشریفات آکادمیک و سوگند بقراط و وجدان انتلکتوال ، دوا نمیشود. همه سوداگران دارو و تاجران درد و قاچاقچیان جسم و کارگزاران سقط جنین و اتانازی و سازندگان بمب های میکروبی، به خدایان بقراط ، به آپولون و پاناکیا و همه الاهه ها سوگند رسمی را خورده بودند.
۲. پدیده هایی چون کرونا وقتی جدی تر شوند علوم تشریفاتی و پوشالی را از غیرپوشالی و کارآمد غربال خواهندکرد.
۳. به نقش فکر و ابزارمدرنیته در تولید بیماریهای جدید و جهانی ، نگاه دوباره خواهدشد.
۴. نقش تاریخی وبا و طاعون در زیرورو کردن های ژئوپولیتیک در هرم سیاست واقتصاد جهان ، دیده خواهدشد.
۵. بازنگری درفلسفه علم و میزان صدق مفهوم "انقلاب علمی" و خوانش انتقادی "عصرروشنگری"، و نقش امثال نیوتن و بیکن در تعریفی از علم که به عواقبش ملتزم نیست.
۶. توجه دوباره به بیماریهای واگیردار ( حتی اگر جنگ میکروبی نباشد) و نسبت آن با حقوق بشر و محیط زیست و ابعاد منفی دهکده جهانی در جهانی سازی بیماریهای خطرناک ، گریرناپذیر میشود.
۷. توسعه آنارشیزم در اخلاق علمی ازطریق تبدیل هر ایده در فیزیک به یک بمب متافیزیک که اساسا مقصدعلم را مشوش میکند.
۸. ابهام در قدرت برنامه ریزی بشر که توان آن چیست و تا کجاست؟ و کدام مولفه ها تحت تاثیر انقلاب کرونایی درجهان بتدریج زیرسوال خواهدرفت. در درازمدت ، و بسته به ابعاد تلفات ، همچون ساختار "فلسفه اخلاق" و "فلسفه علم" ، برنامه ریزی شهری و شهرسازی نیزبایدتحول یابد زیرا معنای همزیستی و معنای پیشرفت، دوباره اندازه گیری خواهد شد.
باید منتظر ماند ودید چه یقینهایی به شک وشکهایی به یقین بدل خواهدشد؟ از طاعون قرن شش و تاثیرش در روم بیزانس و کمی هم ایران ساسانی تا طاعون و وبای قرن ۱۴ که نیمی از مردم اروپا را کشت و موارد مشابه ، اثر انگشت خودراروی اخلاق و سیاست و اقتصاد و علم اروپا گذارد و هرضربه به علوم طبیعی ، دیریازود ، واکنشی در علوم مابعدالطبیعی داشت. ازمکانیک سماوی تا رنجهای انسانی و شرور زمینی و از دروغهای دیروز، که هربار به مصائب امروز و رنجهای فردا میانجامید و پس از هر فاجعه ، ابتدا شیمی، زیست شناسی ، متابولیزم مواد و ژنتیک و پاتوفیزیولوژی و... زیر نگاه عصبی و متوقعانه دنیا قرارگرفتند و سپس بسیاری محکمات بشری هردوره به آسانی و سرعت در دوره بعد می پکید و هر مدرنیته برای سنت پیشین ، یک سنت برای مدرنیته بعدی است پس هیچ مدرنیتی نمیتواند برای همیشه ، مدرن بماند.
اینک از سارس و ایدز و ابولا به ورژن جدید کرونا رسیدیم بلکه آنها بما رسیدند. اما کدام انسان شناسی ، انسان را دربرابر رفتارغیرانسانی، بیدفاع گذارده ، اگرخود،عامل حمله نبوده باشد ؟
غولهای داروسازی و تجارت "درد و درمان"، چه نقشی دربحران جهانی بهداشت دارند ، و اگر اقتصاد کشورهای بی برنامه و ناخودکفا ازکنترل خارج شود، به کنترل کجا درمیاید؟
@rozaneebefarda
کارنامه کرونا/۳
سلسله یادداشتهای حسن #رحیم_پور_ازغدی پیرامون ابعاد سیاسی_اجتماعی بیماری کرونا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱. محصول "مردمسالاری کرونایی" و نفی اقتدار حاکمیتی، روزی ۵۰۰ کشته رو به تصاعد است. ارزش تعادل میان "قانون" و "آزادی" اگر در اقتصاد و سیاست، هنوز مجهول مانده باشد، اما وقتی بحث مرگ و زندگی است، بسرعت تصدیق میشود. به میانگین شعور مردم در هر جامعه در چنین مواردی میتوان بدون شرمندگی نمره داد.
وقتی تابوتها به حرکت در میآیند، میبینید چگونه مردمسالاریها در همه جهان به قیدهای محکم تن میدهند؟
۲.چرا کرونا نه تنها استاندارد بهداشت و سلامت بلکه اغلب معیارها در اقتصاد و بهتدریج سیاست جهانی و حتی مشهورات نظام حقوقی و اولویتهای اخلاقی رادر بخش مثلا توسعهیافته جهان،مشکوک و عقبوجلو کرد؟
آبروداری گاه تف سربالاست. ظاهرا تا کنون کرونا ضعیفکش نبوده و ضدسرمایهداری عمل کرده! بیشترین تلفات و صدمات به آمریکا و اروپا و کمترین تلفات در آفریقا؟
اگر یکیدو کشور آسیایی را استثنا کنیم، عجزجهان سرمایهداری با بیشترین تلفات، یک شکست آشکاراست. واقعا چرا ضعیفترین کارکرد و بیشترین تلفات در آمریکا، انگلیس و فرانسه؟
آیا "سیستم سلامت" و "سیستم سیاست" آمریکا، رهبرغرب همزمان در زوال است؟
دموکراسی مسخره آمریکایی، هر ایالت یک روال و بهشدت غیرشفاف و کوچهخیابانی، تعیین سرنوشت صندوقها با رایمردگان، تعداد آرای بیشتر ازتعداد شهروندان، زدوخوردهای خونین خیابانی، اردوکشی مسلحانه در ایالتها و... همزمان سیل مردگان کرونایی و بالاترین رکورد نعشکشی در جهان چه معنا دارد؟ ظاهرا دیگر شاه برهنه است ولی کسی جرات نمی کند با صدای بلند اعلام کند.
کارآمدی سیستم بهداشت چین و شرق آسیا و ناکارآمدی آن در غرب و جهان سرمایهداری به چه معناست؟
آیا عصر دیگری در تمدن جهانی آغاز شده و این بار شرق در اقتصاد و علم و مدیریت، جلودار میشود؟ در این پیچ تاریخی، مسئولیت نهادهای علمی و مدیریتی ایران در ابعادملی و بین المللی چیست و آیا پتانسیل فروخورده جوانان ما شکوفا خواهد شد یا چشم راس تصمیمگیران همچنان به غرب است؟
@rozaneebefarda
انا لله و انا الیه راجعون
◼️ مرحوم سیدعباس مدرسی یزدی از اساتید خارج فقه و اصول حوزه قم درگذشت.
@rozaneebefarda
مروری بر سوابق فکری و سیاسی #داوود_فيرحي_زنجانی
#بازنشر||قاسم روانبخش
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۲]
🔹داوود فيرحي در هفته گذشته به دليل بيماري کرونا درگذشت. به همين مناسبت پيام هاي گسترده اي از سوي سردمداران اصلاحات و رييس جمهور و معاون اول و ظريف و ... صادر شد. در اين پيام ها وي را فقيهي نوانديش، عالم اندیشمند، متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، نام برده شده است. به همين مناسبت بر آن شديم براي آشنايي شما شخصيت فيرحي و تطورات فکري وي را براي شما تبيين کنيم.
🔹داوود فيرحي يک فرد حوزوي، ولي دانش آموخته دانشگاه تهران بود. جوهره فکري او در دانشگاه تهران تحت اشراف افرادي مانند حسين بشيريه و سيد جواد طباطبايي شکل گرفت. زماني که وي در سال 75 ملبس به لباس روحانيت شد، موجب خرسندي حسين بشيريه شده بود زيرا او مي توانست حرف هاي امثال بشيريه را در قالب مفاهيم ديني مطرح کند . در واقع تبار شناسي فکري ايشان رنگ ديني زدن به مفاهيم غربي بوده است. نقطه عزيمت فکري او، مدرنيته است و طبعا فقه را در خدمت مدرنيته قرار داده است. بر اين اساس، او سعي مي کند واژه هاي مشروعيت، تحزب را با حفظ چارچوب هاي غربي اش رنگ ديني بزند.دقيقا همان خطي که ميرزا ملکم خان در دوران مشروطه دنبال مي کرد. او در برابر آخوندزاده که با صراحت بر ضد دين مبارزه مي کرد،بر اين باور بود که بايد آموزه هاي غربي را در لفافه اي از مفاهمي ديني به خورد مردم داد.
🔹مهمترين انتقاد وي به عبدالکریم سروش و محمدمجتهد شبستري اين است که بايد از تجربه مشروطه درس گرفت و براي پل زدن سنت به مدرنيته بايد از فقه استفاده کرد. بررسي مقالات و کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند که به تدريج پُر رنگتر شود.(و به کارگیری این شیوه مرموزانه و مزوّرانه توسط نامبرده، دقیقا همان ویژگی ای است که امثال محمد خاتمی و مصطفی محقق و جواد ظریف، و جمعی دیگر از روشنفکران غربگرا... در پیام های تسلیت خود ،در فقدان وی، نعل وارونه زده و با تعابیری از قبیل ، "حجت موجه بود بر سازگاری سنت و جهان نو پدید انسان روزگار ما"، و یا پژوهشگری صلح دوست با چهره ای مهربان، روشنفکری در مسیر سنت، حلقه وصل سنت و مدرنیته، حلقه وصل فقه و سیاست، حلقه وصل مکتب و آکادمی،و... ، او را ستوده و به تجلیل از وی می پردازند).
🔹او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود،" در دو دهه گذشته ،در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار ، پلی موسوم به اسلام رحمانی میساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضد بشری مکاتب غربی ،نه تنها تعارضی نداشت بلکه موید آن نیز بود، و البته بعد از گذرِ خرِ مرادِ اربابان غربی از این مرحله ، این پل را نیز چندان امان نداده و در قالب"تطوّر و دگردیسی فکری"آن را نیز تخریب نموده و در پروسه های جدیدش ، تحت عنوان "تاملات و تدبرات الهیاتی دو دهه گذشته اش "در جهت آشتی سنت با تجدد، در عرصه اندیشه سیاسی و حاکمیتی دینی ، را نا موفق و ناکام دانسته و از متافیزیک در عرصه سیاست و اجتماع روی برگردانده و به تعبیر خودش،به فیزیکالیسمِ مشکله دولت ایرانی در دو سده اخیر می پردازد، البته در این پروسه جدید، دیگرنه تنها تلاشی جهت همگون سازی اندیشه سیاسی دینی با مدرنیته و حاکمیت سکولار صورت نمی گیرد و به متون و نصوص دینی استناد نمی شود،بلکه این بار نصی که "به عنوان اصلی ثابت" ،مورد استناد قرار میگیرد ،نص حاصلشده از تدبّرات منورالفکران غربزده ایرانی در دو سده اخیر(مانند مشیر الدوله ،میرزا ملکم خان ،آخوند زاده ،تقی زاده و...)؛میباشد و به نوعی تلاش میکند علت العلل، ضعف و کاستی و فسادهای های درون حاکمیتی دوران قاجار و پهلوی را، ناشی از پارادوکس و اجتماع نقیضین دو گانه اصلاحات دینی و توسعه در نظام های سیاسی، جامعه دینی ایران قلمداد نموده و از آن به عنوان "اشتباه بزرگ سوته دلان سیاست ایرانی"،که مقصود وی همان منورالفکران غربزده است ،در اصلاح کژکارکردی سامان سیاسی در ایران ،یاد کند و تنها راه برون رفت از این مشکله و آفتی که متوجه نظام های حاکمیتی ایران در سده های اخیر بوده را ،پالایش سپهر حاکمیت سیاسی ایران را از عنصر دین دانسته و به طریق اولی همین استدلال غیر واقعی و دقیقا معکوس را ،در ابعادی بسیار وسیعتر، بر نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ، جاری و ساری دانسته و تنها راه حل و نسخه شفا بخش را ،جدایی دین از سیاست و به عبارت روشنتر، حاکمیت مدرنیته و سکولاریسم میداند.
که البته در این مقال، مجال پرداختن بیش از این به این مطب نیست.
@rozaneebefarda
ادامه👇
مروری بر سوابق فکری و سیاسی #داوود_فيرحي_زنجانی
قاسم روانبخش
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۲ از ۲]
🔹با همين نگرش بود که همواره به عنوان توجيه گر مطالب آقاي حسن روحاني شناخته مي شد زماني که آقاي روحاني موضوع « اسلام رحماني» را در دستور کار خودش قرار داد و اين گونه اظهار مي داشت که مردم را نمي توان با زور به بهشت برد، با درج مقالاتي به توجيه اين سخن پرداخت.
🔹او از عناصر اصلی موسسه مطالعاتی سیاسی اقتصادی پرسش بود که عناصر دین ستیزی مانند مصطفي ملکيان دکتر سريع القلم و جواد طباطبايي (صاحب نظریه مرگ اسلام) و تاجيک و ديهمي و... در آن حضور دارند و گفته میشود این موسسه وظیفه کادر سازی برای حاکمیت جریان دین ستیز به عهده داردو برخی از مقالاتی که این روزها در نشریات جریان تجدید نظر منتشر میشود ،توسط دانشجویان این موسسه تجدید و تدوین شده است.
🔹سوابق سياسي وي در حوزه علميه قم نيز جالب است؛ فيرحي از اعضاي مجمع محققان و مدرسان حوزه علميه در کنار فاضل ميبدي ، اسدالله بيات و موسوي تبريزي و از عناصر اصلي حلقه فتنه 88 در قم در کنار سيد ضياء مرتضوی، عبدالرحیم سلیمانی ، سروش محلاتي ،حمیدرضا شریعتمداری ،کاظم قاضی زاده(مدیر مسئول موسسه فهیم) ، و ... بود.
🔹او همچنین ارتباط تنگاتنگي با موسسه نشر نگاه معاصر که مروج افکار و نوشته های دین ستیزانه مصطفي ملکيان و همپالکی هایش مانند مجتهد شبستری میباشد ، داشته و تا همين سالهای اخیر ، نيز از نويسندگان پر و پاقرص سايت ضدانقلابي کلمه بود. بعد از جريان فتنه در دولت اعتدال، ارتباط تنگاتنگي با وزارت خارجه داشت. يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه اي بيان مي کرد شاخص هاي «اسلام اروپايي » بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد؛ زماني که هابرماس به ايران آمد در يک نشستي که برخي دوستان موسسه امام خميني ره نيز بودند «اسلام اروپايي» را اين گونه تعريف کرد «مقصود من از اين عنوان آن است که دين اسلام در اروپاي غربي همان پروسه هضم معرفتي را از سر مي گذراند (يعني همان بلايي که بر سر مسيحيت در آمد.) دين براي اين افراد ديگر منبعي براي استخراج جهان بيني به حساب نمي آيد به اين معنا که اين جهان بيني هدف گيري تک تک آحاد جامعه را به طور کلي هدايت کند و خود را مبناي نظريات حقوقي سياسي و تشکيلاتي نظام سياسي بداند. اين همان چيزي است که من به آن فروپاشي دين مي گويم. البته اين تعبير کمي گمراه کننده است ولي در عين حال همان گونه که من در برخي مقالات و سخنراني عمومي ام اخيرا گفته ام متقاعد شده ام که زبان هاي ديني داراي اين ظرفيت هستند که حساسيت اخلاقي، احساسات اخلاقي، مرجعيت اخلاقي و مفاهيم اساسي اخلاق را به روشني بيان کنند.» يعني وي تنها در اين جهت زبان دين را قبول دارد ولي در مسائل جهان بيني و حقوقي و سياسي و ... دين بايد از ادعاهايش دست بردارد. اگر اسلام، اروپايي شد مي تواند به حياتش ادامه دهد و گرنه نمي توان به بقاي آن اميدوار بود.اين دقيقا همان رسالتي است که امثال آقاي فيرحي و روشنفکران غرب زده دنبال کرده و مي کنند.
🔹بي جهت نيست که عناصر اصلي دولت حسن روحاني با تعابيري مانند «فقيه نوانديش، یار فرهیخته و نواندیش، عالم اندیشمند و متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، ضایعه ای غمبار و جبران ناپذیر » ياد مي کنند.
البته از عناصر وابسته به غرب و غربگريان چنين تعابيري بعيد نيست آن چه جاي تعجب دارد پيام تسليت مدير حوزه هاي علميه است که همه جريانات انقلابی حوزه را در شوک فرو برده است!
[بنده] نمی توانم نام مدیر حوزه های علمیه را در کنار افرادی مانند محمد خاتمی، نوراللهیان، حسن روحانی، ظریف، فاضل میبدی، سید ضياء مرتضوی، سروش محلاتی و... ببینم!
هر چه فکر میکنم تسلیت برای یک عنصر سکولار با آن سوابق چه توجیهی دارد، نمی توانم تحلیل کنم. این سؤال بسیاری از فضلای حوزه علمیه هم هست.
انشاءالله ایشان مصلحت بدانند پاسخی بفرمایند.
🔶حاشیه روزنه
تحلیل پیام های تسلیت مربوط به درگذشت آقای فیرحی از جهات مختلف حائز اهمیت است. عدم صدور پیام توسط مقام معظم رهبری در این باب و همزمان صدور پیامی بلندمضمون برای ارتحال مرحوم اژه ای نیز بسیار معنادار و عبرت آموز بود.
در عین آنکه صدور پیام تسلیت و کاربست تعابیر نوعا آمیخته با اغراق، از جانب برخی چهره های مستقل و احیانا برخی چهره های منتسب به جریان انقلابی، موجب تعجب شده اما همواره اقتضای انصاف و برادری آن است که راه توضیح و زمینه جبران برای این آقایان باز بماند و خدای ناکرده جریان غربگرا این قبیل نقدهای درون جبهه ای را مستمسک مصادره یا گرایش برخی شخصیت های خدوم و توانمند، به جبهه خود ننماید. لذا در عین احترام به نقد درون گفتمانی و درون جبهه ای، باید مراقب شیطنتها باشیم.
@rozaneebefarda
روزنه
ماجرای مقابله با #کرونا و یک مطالبه مهم! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در شرایط بحرانی مثل وسط دعوا نمی تو
نامه مهم قالیباف به مقام معظم رهبری پیرامون نقش مجلس در ستاد ملی کرونا
در یادداشت سوم آبان روزنه با عنوان
《ماجرای مقابله با کرونا و یک مطالبه مهم》 حضور فعال #مجلس و #حوزه_علمیه در فرایند تصمیم سازی در ستاد ملی کرونا، به عنوان یک مطالبه مهم مطرح شده بود.
به لطف خدا طبق خبر امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس، #رئیس_مجلس در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری، درباره نقش مجلس در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطالباتی را مطرح نموده است.
🔹در این نامه رئیس مجلس برای پیگیری این موضوع که حتی یک نفر از نمایندگان مجلس در ستاد ملی مقابله با کرونا حضور ندارند، نامهای به مقام معظم رهبری نوشته است تا رئیسهای دو کمیسیون «بهداشتودرمان» و «اجتماعی» عضو این ستاد شوند.
امید است با حضور فعال و ساختارمند مجلس در تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، نتایج مثبت آن در صحنه عملیاتی، دیده شود.
در مورد نقش حوزه نیز همچنان مطالبات شفافی وجود دارد و پیشنهاد می شود متولیان ارجمند امور حوزوی، ضمن اطلاع رسانی نسبت به اقدامات مثبت انجام گرفته، زمینه استفاده از نخبگان حوزوی در تقویت ستاد کرونا را فراهم فرمایند.
@rozaneebefarda
باید به صورت #مستقل به #فقه_سلامت، #طب و پزشکی بپردازیم.
موضع مدیر محترم حوزه علمیه پیرامون نقش آفرینی مستقل حوزه در موضوع طب و سلامت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
مدیر محترم حوزه علمیه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بینالمللی بحران کرونا و مسؤولیتهای حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی، سخنان مهمی در باب حضور حوزویان در عرصه سلامت مطرح کرد.
#گزیده
🔹اسلام در موضوع بهداشت، سلامت و درمان نظریه جامعی دارد. اسلام در باب مقوله سلامت نظریههای بسیار دقیقی دارد.
🔹 نظریه جامع اسلام در حوزه سلامت چه در بعد بهداشت و چه در بعد درمان مرکب از دیدگاه های کلامی – فسلفی، فقهی – حقوقی و اخلاقی – ارزشی است.
🔹 در حوزه گرایش های فقه مضاف نیازمند فلسفه سلامت، بهداشت، درمان و پزشکی هستیم.
امروز در حوزه فقه نیز باید به قلمروهای تخصصی و فقه های نو و معاصر ورود داشته باشیم و در منظومه فقه معاصر و نوین باید به صورت مستقل به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم.
🔹موضوعاتی که در فقه در باب سلامت وجود دارد مقداری پراکنده است و کافی نیست، از این رو باید با اتکا به منابع اصلی خودمان پردازش جدیدی به حوزه سلامت داشته باشیم و سؤال های جدیدی را طرح کرده تا قلمروهای جدیدی به روی ما گشوده شود.
🔹 باید مرزهای دانش فقه را با ورود در قلمرو سلامت توسعه دهیم.
همچنین در حوزه اخلاق و مبانی ارزشی اسلام نیازمند اخلاق سلامت هستیم؛ در حوزه اخلاق و تربیت در قلمرو سلامت نظامات بسیار مهمی در مبانی اسلام وجود دارد، اما با این حال باید آن حوزه ها را توسعه ببخشیم.
🔹سلامت از منظر اسلام یک مقوله دامنه دار، فراساحتی و چند ضلعی است.
امروز در دنیا نیز گرایش هایی پیدا شده است که قلمرو سلامت را از بعد سلامت جسمانی به بخش های دیگری همچون سلامت معنوی، فرهنگی و اجتماعی سوق داده اند.
🔹 بر اساس مبانی اسلامی، وظیفه همه ما صیانت از سلامت است.
اقوال مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما باید دانست سلامت یک وظیفه شرعی است که بر دوش ما قرار دارد و حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم.
🔹بر اساس قاعده هایی همچون قاعده «لاضرر»، صیانت از سلامت دیگران و ضرورت نگهبانی از سلامت و آسایش دیگران در مبانی اسلامی مورد تأکید بسیاری قرار گرفته است.
گزاره های دین، سلامت فردی و خویشتن و سلامت دیگران را مورد تأکید قرار داده و آن را یک وظیفه تلقی کرده است.
🔹 صیانت از سلامت دیگران امری واجب بوده و ضرر رساندن به آن حرام محسوب می شود.
اگر کسی سلامت دیگران را مورد خطر قرار داده و به آن آسیب برساند، ضامن است و در برخی موارد مستحق قصاص و دیه می شود، بنابراین مقوله قصاص، دیه و ضمان سه بعد از ابعاد فقهی صیانت از سلامت است.
🔹 اسلام نسبت به سلامت برای همه چیز اعم از خانواده و جامعه جهانی برنامه دارد.
اسلام برای صیانت از سلامت جامعه بشری احکام ویژه ای دارد و تأکید می کند باید جلوی بلایایی که سلامت جامعه بشری را تهدید می کند، گرفته شود.
🔹 بر اساس دیدگاه های فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بین المللی داریم.
ما یک نظام جامع داریم که در آن وظایف آحاد بشری، دولت ها، حاکمیت ها و بخش های عمومی مشخص می شود.
🔹بلایای عامه، حوادث فراگیر، امراض مسری، بلایای طبیعی و اپیدمی های گسترده یا عالمگیر در میان مبانی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد که باید به آن توجه شود؛ اسلام در این زمینه به موضوعی می پردازد که «درمانگری جامع» نام دارد که شامل همه اقدامات لازم درباره درمان می شود.
🔹 روحیه همیاری اجتماعی، احسان، رزمایش همدلی و مواسات و فریادرسیهای شجاعانه مردم در بحران کرونا، تنها گوشهای از مبانی و نظریات اسلام در هنگام رخ دادن بلایای گسترده است که آن را به وضوح در کشور خود مشاهده کردیم؛ این در حالی بود که #آمریکا و ترامپ(که شکست مفتضحانهای هم خورد) برخلاف قواعد و حقوق بین الملل و ارزش های انسانی نسبت به دارو و درمان و کمک هایی که باید به سایر کشورها می کردند بی توجه بودند و قاعده متمدنانه ای که انتظار می رفت حداقل میان خودشان رعایت کنند را نیز مشاهده کردیم که رعایت نکردند.
@rozaneebefarda
از آیندگان تا خبرآنلاین!
مروری بر تکاپوی ژورنالیسم غربگرای ایرانی در عصر جمهوری اسلامی
#پرونده_ویژه_روزنه پیرامون مهمترین رسانه حامی دولت روحانی
🔺تصاویر و مستندات مربوط به بخش هشتم/ ب، از پرونده ویژه
برای مطالعه یادداشت نخست، دوم ، سوم چهارم پنجم ، ششم، هفتم و هشتم/ الف «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه1از 5]
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
♦️سیدمصطفی محقق داماد
#خبرآنلاین از او به عنوان " دکتر محقق داماد، روحانی خردورز و اعتداگرا" یاد می کند. او که دکترای خود را در رشته حقوق بین الملل از دانشگاه فرانسوی #لوون #بلژیک گرفته و استاد تمام دانشکده حقوق دانشگاه تهران است، به مدت 13 سال(1360 تا 1373) ریاست #سازمان_بازرسی کل کشور را به عهده داشت.
🎞عکس48: سید مصطفی محقق داماد
مواضع مناقشه برانگیز محقق داماد در جهت ترویج آموزه های غربی، امر پنهانی نیست؛ از آن جمله وی #اعلامیه_حقوق_بشر را بسیار ارج می نهد و آن را نتیجه تربیت انبیای الهی و یکی از #منابع_اصلی_کشف_بنائات_عقلا می داند(ایسنا، 23/9/1388)
#محقق_داماد معتقد است اجتهاد شیعی باید به گونهای رقم بخورد که احکام شرعی مطابق با اعلامیه حقوق بشر باشند!(شرق، 16/8/1389؛ ایسنا، 28/9/1388)
دستگاه فکری او بگونه است که فهم آکادمی های لیبرال، سکولار و سرمایه سالار سازمان ملل، ملاک برای #امضای_شرعی قرار می گیرد.
نتیجه این دستگاه فکری را در بعضی از اظهارنظر ها و عملکرد های او می بینیم. محقق داماد معتقد است که ایمان و کفر اثری در حقوق شهروندی ندارند(مشرق نیوز، 9/12/1397).
او داعیه شاگردی #شهید_مطهری را دارد اما برخلاف ایشان، امر و معروف را همگانی نمی داند، قیام حضرت #اباعبداللهالحسین(ع) را نه برای امر به معروف و نهی از منکر، که برای #دموکراسی می داند و صلح را مقدم بر جنگ و خلافت و #رهبری جامعه اسلامی را جدا از امر امامت، و موضوعی #غیرمقدس می داند(اجتهاد، 13/9/1396).
محقق داماد با اذعان به اینکه بنابر #اجماع_فقهای شیعه، قصاص پدری که قاتل فرزندش است، جایز نیست، تمامی ادله روایی را به سمت وجوب قصاص پدر سوق می دهد(اجتهاد، 8/3/1399).
دیدگاهی که مورد نقد بعضی از اساتید حوزه علمیه قرار گرفت.
او معتقد است کتاب "جامعه باز و دشمنانش " نوشته #پوپر که حاوی اندیشه های لیبرالی است موثر تر از کتاب اصول و روش رئالیسم #شهید_مطهری در مبارزه با مارکسیست بوده است(سایت دائره المعارف بزرگ اسلامی، 3/3/1396).
وی عضو شورای عالی کمیسیون ملی #یونسکو است و در زمان عضویت او این شورا به عملیاتی سازی #سند_2030 در کشور اقدام کرد.(ایسنا، 14/10/1395)
محقق داماد مدعی است استادش مرحوم #موسوی_اردبیلی نیز چنین رگه های فکری داشته است:
" چراغ #روشنفکری در درون ایشان روشن بود. از بیرون تحمیل نشده بود. از درون روشنفکر بود. مدتها دلش میخواست کاری کند که اتهام ضدحقوقبشری از دامن نظام حقوق اسلامی زدوده شود. همیشه اصرار داشت ما کاری نکنیم که متهم شویم به پامال کردن حقوق بشر. چندین جلسه میگرفت که ما چگونه کار کنیم که #دنیا قضات ما را قبول داشته باشد و سرافکنده نشویم."(شفقنا،2/9/1396)
♦️محمدرضا زائری
زائری کارشناسی را از مدرسه عالی شهید مطهری؛ ارشد و دکتری را از دانشگاه فرانسوی سن ژوزف بیروت دریافت کرد.
در دهه هفتاد مجموعه ِآموزش خبرنگاری #خانه را راه انداخت که در کنار نتایج مثبت، برخی خبرنگاران ضدانقلاب و بعضی نویسندگان زاویه دار داخلی خروجی آن اند و امروز نیز در موضوعاتی مانند حجاب، رویکردهای مشابهی با زائری دارند.
زائری بیشتر به عنوان یک #طلبه_ژورنالیست شناخته شده که در موضوعات متنوع تخصصی به طور سطحی و غیرکارشناسی و با ژست اپوزسیون نمایی ورود می کند و گاه از او به #زیباکلام_معمم یاد می شود.
#تردید در شرکت در انتخابات مجلس(خبرآنلاین، 28/9/1398)، انتقاد از دخالت بیش از حد #دین در سیاست(13/5/1397)، مشاوره ساخت فیلم #مارمولک و دفاع از آن(ایسنا، 29/2/1383)، مشارکت در پروژه #مرجعسازی خاصه برخی سران #نشست_اساتید(26/5/1398)، مخالفت با حکم مجازات #حسن_آقامیری(خبرآنلاین، 23/10/1397) و ... بخشی از مواضع چالش برانگیز اوست.
🎞عکس47:محمدرضا زائری
نقد صریح و سریالی #حجاب_شرعی_و_قانونی و همراهی گفتمانی با جریان حجاب ستیز خارج نشین از مواضع چالش او بود(عصرایران،17/6/1393) که بعدا صریحا مورد #عتاب رهبری قرار گرفت و فرمودند:
" آنچه بنده را حسّاس میکند، این است که ناگهان شما میبینید از دهان یک گروهی از افرادی که جزو خواص محسوب میشوند، مسئلهی #حجاب_اجباری مطرح میشود؛ معنایش این است که یک عدّهای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ انشاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میکنند که #دشمن با آنهمه خرج نتوانسته است آن خط را در کشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میکنند؛ در بین اینها روزنامهنگار هست، در بین اینها روشنفکرنما هست، در بین اینها #آخوند و #معمم هست."
زائری اخیرا بر نقد #روحانیت_سیاسی متمرکز شده و برخی آنرا در جهت آموزه های انجمن حجتیه و سکولاریسم تحلیل میکنند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه2از5]
♦️رسول جعفریان
جعفریان در کنار فعالیت تاریخی، برخی مسئولیتهای اجرایی را نیز عهدهدار بوده که از آن جمله میتوان به تأسیس و ریاست کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در سال در۷۴ و با حمایت #سیدجواد_شهرستانی، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در سال84 با حمایت و در دوران ریاست #علی_لاریجانی، ریاست کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران، در دوران #حسن_روحانی و با حکم #محمود_نیلیاحمدآبادی در سال96، اشاره کرد.(خبرآنلاین، 14/7/1398)
🎞عکس49: تصویرنگاری اختصاصی خبرآنلاین از رسول جعفریان
جعفریان در ابتدای طلبگی که در مدرسه رسالت قم (به مدیریت آقای دشتی از شاگردان آیتالله #خوئی) حضور داشت، به اقتضای محیط خاص این مدرسه با برخی #روشنفکران و نواندیشان آشنا شد.وی در حلقه شاگردان دروس معارف قرآن و آموزش فلسفه #علامه_مصباح در مؤسسه «در راه حق» نیز مدتی حضور داشته. تحولات سیاسی بعدی، جعفریان را از فضای استاد سابق جدا کرد و در دوران دولت قبل، و شاید به بهانه حمایت اولیه علامه مصباح از رئیس جمهور سابق، جعفریان در زمره #مخالفان سیاسی و فکری استاد مصباح قرار گرفت که در نهایت به مصاحبه علنی علیه مؤسسه امام خمینی و شخص آقای مصباح انجامید.
حضور جعفریان در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه طبیعتاً مسئله اسلامیسازی علوم را در ذهن او مطرح کرده بود اما با حضور او در #دانشگاه_تهران فضای ذهنی وی نیز تغییر کرد و به نظر میرسد در این دوران تمایلات #روشنفکری جایگزین دغدغههای دهه شصتی وی گردید.
کلید واژه اصلی او در مباحث جدیدش #سکولار_بودن_علم است. او می گوید:
" علوم طبیعی، هیچ ارتباطی با خداشناسی و یا انکار خدا ندارد،. علم علم است، چه خدا را قبول داشته باشیم چه نداشته باشیم.اعتقاد به خدا، تغییری در نحوه علم نمی دهد. جالب است بدانیم که آقای مطهری هم در مقاله نقش تقوا در علم، تاکید می کند که دانش ربطی به تقوا ندارد. عده ای مرتب دوست دارند در این باره فلسفه ببافند و از علم جدید به عنوان علم سکولار و ارتداد مطلق یاد کنند."(شفقنا، 27/1/1399)
هر چند جعفریان وارد مباحث تاریخ تمدن اسلامی شده، اما تخصصی در بحث #رابطه_علم_و_دین ندارد لذا این سوگیری سکولار او در این بحث، باعث خدشه دار شدن مباحث تاریخی او در این موضوع خواهد شد.
🎞عکس51: رسول جعفریان و سیدمحمدجواد شهرستانی
🎞عکس50: رسول جعفریان و علی لاریجانی
با آشکار شدن دگردیسی فکری و سیاسی رسانه مزبور و گردش آشکار به سمت دیدگاههای اصلاحطلبانه، رد پای یادداشتها و مصاحبههای جعفریان نیز در برخی رسانههای اصلاحطلب مانند اندیشه پویا، پیدا شد. البته آنگونه که یک خبرنگار اصلاحطلب(گماشته رسانهای محمد قوچانی در قم) در وبلاگ شخصیاش تصریح کرده، جعفریان زمینهساز ارتباط رسانههای اصلاحطلب با طیف گستردهای از اساتید و فضلای قم بوده و به نظر میرسد بدون آنکه متوجه باشد، به آرامی در تور رسانهای-فکری اصلاحطلبان گرفتار آمده است. شاید همین روابط شخصی و سیاسی موجب شد که از سوی #فرهنگستان_علوم به عضویت پذیرفته شود و در کنار افرادی مانند #محقق_داماد در آنجا فعالیت کند.
روح ناآرام و ارتباطات گسترده و فزاینده جعفریان، دامنه روابط او را به خارج از کشور نیز باز کرد که شاید یکی از کلیدیترین مورد از این روابط خاص، رفاقت وثیق وی با آقای مدرسی طباطبایی نویسنده کتاب جنجالی «مکتب در فرایند تکامل» باشد. جعفریان قبلا با انتشار ایمیلهای شخصیاش با مدرسی، از گستره و عمق این روابط پرده برداشت.
در وبلاگ خبرآنلاین نزدیک به 55 پست از رسول جعفریان در یک سال اخیر منتشر شده است و در برخی از این مطالب، مدح و مجیزگویی از جعفریان نیز مشهود است.(خبرآنلاین، 4/8/1398)
🎞عکس52: جعفریان و مدرسی طباطبایی
جعفریان با بی پشوانه انگاری، برخی شعائر حسینی، مراسماتی مانند #پیاده_روی_اربعین را زیر سوال برده و آنها را برساخته حکومتها و بدعت برخوانده است.(کانال تلگرامی، 95/8/5)
جعفریان چنین القا میکند که درس گرفتن از عاشورا در باب امر به معروف و نهی از منکر، مصداق #تفسیر_به_رای و محصول دوران بعد از پیروزی انقلاب است!(همان، 28/6/98)
به اذعان برخی تاریخ نگاران مشهور معاصر، جعفریان گرفتار #زمان_پریشی است و لذا گاه گزاره های تاریخی مورد پسند خود را محصور در زمان می کند و گاه با نفی الغای خصوصیت، تطورات آئینی مجاز و شرعی متشرعه را به سخره ژورنالیستی می گیرد.
⭕️نقد برخی رویکردهای مناقشه برانگیز جعفریان در #روزنه:
🔻کتابدار اعتدالگرا یا تاریخنگار پشیمان؟👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4568
🔻حیرتنامهنویسی در عصر جمهوری اسلامی:👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4052
@rozaneebefarda
ادامه👇
از آیندگان تا خبرآنلاین!
بخش هشتم/ب
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه3از5]
جعفریان؛ دفاع تمام قد از برجام و جانبداری متعصبانه از غرب وحشی!
جعفریان در مورد برجام می نویسد:
«اگر کمترین نتیجه برجام، اثبات پایبندی اخلاقی ایران به تعهدات بین المللی و بی تعهدی امریکا و دیگر غربیان به توافقات بین المللی و انسانی باشد، همین برای فضل حامیان برجام و ایران سربلند کافی است.»(پیج توئیتر، 23/4/99)
ستایشگری نامتعارف جعفریان از #غرب_وحشی، تا بدانجا امتداد یافته که او بدعت های معرفتی و ناکارآمدی سیاسی/ساختاری آنها را توجیه می کند.
وی با رویکردی متعصبانه، شکست های در حوزه فرهنگ و علم را نفی می کند. مثلا در شیوع بیماری کرونا نوشت:
«غرب تحفه ای نیست که بخواهیم سر آن قسم بخوریم، و بنده موکل آنها نیستم که بخواهم دفاع کنم، اما مهم این است که بدانیم آنها یاد گرفته اند مشکلات را حل کنند، همان طور که مشکل ایدز را حل کردند برای مشکل جدید هم بالاخره فکر می کنند تا راه حلش از عقل خدادادی پیدا شود.... »(کانال تلگرامی، 99/2/16)
پیرامون جعفریان گفتنی های فراوان دیگری هم هست.
♦️فرید مدرسی
او در رشته ارتباطات تحصیل کرده و حوزه تخصصی او در روزنامهنگاری درباره ی حوزههای علمیه و روحانیون شیعی است؛ اگرچه پیش از آن خبرنگار سیاسی #روزنامه_شرق، اعتماد و هممیهن بوده است. او همچنین مدتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی بودهاست.
🎞عکس55: فرید مدرسی
فرید جوان خبرنگاری است که زیر دست #محمد_قوچانی بزرگ شده است. او در یادداشت مفصلی در دهه هشتاد به تشریح برخی ابعاد ماموریت خود در قم پرداخته و تصریح می کند که مجری ایده های محمد قوچانی (داماد و شاگرد #عمادالدین_باقی) بوده است. او می نویسد: "سرویس «حوزه» در هفته نامه #شهروند_امروز جدیدالولاده بود. جرقه راه اندازی چنین سرویسی در روزنامه شرق زده شد. من در سرویس سیاسی این روزنامه مشغول بودم و به نوشتن گزارش هایی مرتبط با #روحانیون_سیاسی و احزاب اصولگرا می پرداختم.
روزی #محمد_قوچانی، سردبیر شرق در راهروی دفتر روزنامه در حوالی میدان آرژانتین این پیشنهاد را به من داد. من هم تحقیق و بررسی های اولیه را انجام دادم که کار بسیار سخت و تا حدی غیرممکن به نظر رسید." او دلیل های مختلفی نام می برد از جمله:
1-روزنامه، روزنامه #اصلاحطلبان بود و بخشی از حوزه و موثرین آن آنچنان حاضر به همکاری نبودند. این فقط گوشه ای از سختی کار بود.
2-فضای رسمی حوزه و ساختار مدیریتی آن هیچگاه با اصلاحطلبان از در #دوستی وارد نمی شود. اگرچه تعاملاتی در مقاطع تاریخی وجود داشت، اما این تعاملات به روابط صمیمانه مبدل نشده بود. از این رو، متنفذین این بخش حاضر به همکاری نبودند و به ما روی خوشی نشان نمی دادند. حتی آنان که در گفت و شنودهای خصوصی همچون اصلاح طلبان می اندیشند، در یک رسانه عمومی نه تنها حاضر به بیان آن مطالب نیستند، بلکه حتی از انتشار هرگونه مطلب در اینگونه رسانه ها سر باز می زنند.
او ادامه می دهد: " در روزنامه #هممیهن باردیگر این ایده از سوی #محمد_قوچانی مطرح شد. آن روزها در این روزنامه، به ارائه اخبار، گزارش ها و تحلیل هایی درباره احزاب اصولگرا مشغول بودم و گاهی در صفحه آخر که تحت مسولیت #رضا_خجسته_رحیمی بود، اخبار کوتاه حوزه را در ستونی به نام #حجره انعکاس می دادم.
همچنین اخبار و گزارش های حوزوی محض را در صفحات دیگر ارائه کرده بود. به یاد دارم که پرونده ای با نام «گعده سیاسیون در قم» هم تهیه کردم که درباب تعاملات احزاب با علمای قم بود... سرویس حوزه آغاز به کار کرد، با 4 صفحه در هفته که پس از ماه ها گاهی تعداد صفحات آن به 16 صفحه -البته به ندرت- هم رسید؛ از تیر 86 تا آبان 87. در این یکسال و چهار ماه اکثر قریب به اتفاق پرونده ها با حاشیه هایی روبرو بود که هیچگاه به آن اشاره نکردم؛
حاشیه هایی درون نشریه تا در میان حوزویان و شخصیت های مرتبط با پرونده ها که روزی به آن می پردازم. آنچه در این میان باقی می ماند، هموار شدن این راه بود که با عنایت حوزویان مقدور نبود و باید از تک تک آنان که مرا یاری کردند، تشکر و سپاسگزاری کنم؛ به ویژه دوست گرامی ام #رسول_جعفریان و سایر عزیزانی که مقالات ذی قیمت خود را به ما هدیه دادند و در شهروند منتشر شد."
او در ادامه علاوه بر همکاری با رسول جعفریان به نکته جالبی از ارتباطتش اذعان می کند: "این صفحات بهانه ای شد تا #دوستانی همراه و صمیمی پیدا کنم و انشاءالله با توقیف شهروند این دوستی ها نه تنها متوقف نشود، بلکه تقویت و توسعه یابد. آنچنان دوستان بسیاری یافته ام که #تعدادشان از شمارش خارج است و نامی از آنان نمی برم تا خدای ناکرده نام کسی از قلم نیفتد."(وبلاگ شخصی «آذر»، 28/8/1387)
@rozaneebefarda
ادامه👇