eitaa logo
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
5.4هزار دنبال‌کننده
31 عکس
28 ویدیو
95 فایل
فهرست های «روضه های مکتوب» به پیام های این کانال ارجاع داده می شود همچنین صوت روضه ها و ... راه ارتباط: @Yazahra1357 روضه های مکتوب: https://eitaa.com/rozehayemaktoub منبر: از شرح بی نهایت https://eitaa.com/azsharhebinahayat تبادل و تبلیغ نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
شب عاشورا: روضه امام حسین علیه السلام روضه زینب کبری سلام الله علیها شب عاشورا قسمت اول شب عاشورا قسمت دوم وداع و پیراهن شب عاشورا قسمت سوم وداع و حضرت سکینه شب عاشورا قسمت چهارم کلمات زینب کبری کنار قتلگاه شب عاشورا قسمت پنجم گفتگوی امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها در شب عاشورا گفتگوی امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها در شب عاشورا فایل پی دی اف و صوت روضه
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
مطلبی که در ذیل قرار داده می شود گفتگوی امام حسین علیه السلام و زینب کبری سلام الله علیها است اما با
گفتگوی امام حسین علیه السلام و زینب کبری که در فهرست بالا آورده شده است به نحوی ترکیب مزجی چند روایت است که به این صورت می تواند در این شبها استفاده شود
یکی از مفیدترین مطالبی که در طول این چند سال در کانال کار شد مطالب مربوط به اسارت آل الله است که از این آدرس شروع می شود و تا چندین پیام بعد از آن ادامه دارد: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/826 این مطالب را می توان به صورت یک یا چند منبر نیز ادامه داد. فهرست آن نیز در ادامه می آید.
✍فهرست مطالب درباره مصائب اسارت آل الله مصائب اسارت نکته مهم: لزوم افشای ظلم ظالمان در کنار حفظ حریم اهل بیت 🔸 تبیین اجمالی مصیبت اسارت اهل بیت 🔰 تشریح مصائب اسارت بر اساس متون مقتل 🔴 ۱. طی مسیر بر شتران بدون سایه بان 🔴 ۲. طی مسیر بدون جهاز مناسب (زیر انداز) ۲.۱. مصیبت عظیم نهفته در واژه «أقتاب» ۲.۲ تعابیر گوناگون مقاتل درباره بدون محمل بودن مرکب کاروان ۲.۳. تغییر چهره اسیران کربلا از شدت سختی های مسیر ۲.۴. سابقه جنایت سوار کردن مظلومان بر شتران بی محمل در رفتار بنی امیه 🔴 3. مکشفات وجوههن 🔴 4. جمع شدن مردم برای تماشای اسیران 🔴 5. گرداندن اسیران در بازارها 🔴 6. پابرهنگی اسیران 🔴 7. بستن اسیران با طناب و زنجیر آهن 🔴8. تازیانه زدن و کتک زدن به اهل بیت پیامبر در اسارت 🔴9. کندن گوشواره و به خون کشیدن صورت فاطمه بنت الحسین 🔴10. کعب نیزه زدن بر اسیران و بانوان ⭕️مصائب کاروان مخصوص به عصر عاشورا و روز یازدهم👇👇👇 🔴11. حمله به خیام و به آتش کشیدن آن 🔴12. فرار بانوان حرم از خیام و فریاد و ناله آنان 🔴13. غارت خیام و همه وسایل آنان از جمله لباس ها و غارت شتران 🔴 14. غارت چادر، مقنعه، انگشتر، دستبند، گوشواره و خلخال زنان 🔴 15. پاره کردن گوش حضرت ام کلثوم، فاطمه و صفیه 🔴 16. به زمین انداختن آقا امام سجاد علیه السلام 🔴🔴🔴 ادامه فهرست (مصائب کوفه) https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/866 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
11. مقتل سید الشهدا در روز عاشورا.pdf
444K
✍️متن ویژه مقتل خوانی روز عاشورا با خط درشت [بازنشر روضه سال گذشته] کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
11. مقتل سید الشهدا در روز عاشورا.pdf با خط ریز.pdf
388.1K
✍️متن ویژه مقتل خوانی عاشورا با خط ریز [بازنشر روضه سال گذشته] کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
روضه روز تاسوعا ۲۵ تیر ۱۴۰۳.mp3
36.53M
◼️ روضهٔ روز تاسوعا نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
روضه شب دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
41.23M
◼️ روضهٔ شب دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
روضه روز عاشورا دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
28.7M
◼️ روضهٔ روز عاشورا دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 سه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
روضه شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
39.47M
◼️ روضهٔ شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 سه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 | نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت نه سیٌدالشٌهداء بر جدال طاقت داشت 🎤 امشب؛ لحظاتی از روضه‌خوانی حاج مهدی سلحشور در شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶ 🏴 🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره) 💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini
✍فهرست مطالب درباره مصائب اسارت آل الله 1⃣صفحه اول فهرست👇👇👇 مصائب اسارت نکته مهم: لزوم افشای ظلم ظالمان در کنار حفظ حریم اهل بیت 🔸 تبیین اجمالی مصیبت اسارت اهل بیت 🔰 تشریح مصائب اسارت بر اساس متون مقتل 🔴 ۱. طی مسیر بر شتران بدون سایه بان 🔴 ۲. طی مسیر بدون جهاز مناسب (زیر انداز) ۲.۱. مصیبت عظیم نهفته در واژه «أقتاب» ۲.۲ تعابیر گوناگون مقاتل درباره بدون محمل بودن مرکب کاروان ۲.۳. تغییر چهره اسیران کربلا از شدت سختی های مسیر ۲.۴. سابقه جنایت سوار کردن مظلومان بر شتران بی محمل در رفتار بنی امیه 🔴 3. مکشفات وجوههن 🔴 4. جمع شدن مردم برای تماشای اسیران 🔴 5. گرداندن اسیران در بازارها 🔴 6. پابرهنگی اسیران 🔴 7. بستن اسیران با طناب و زنجیر آهن 🔴8. تازیانه زدن و کتک زدن به اهل بیت پیامبر در اسارت 🔴9. کندن گوشواره و به خون کشیدن صورت فاطمه بنت الحسین 🔴10. کعب نیزه زدن بر اسیران و بانوان ⭕️مصائب کاروان مخصوص به عصر عاشورا و روز یازدهم👇👇👇 🔴11. حمله به خیام و به آتش کشیدن آن 🔴12. فرار بانوان حرم از خیام و فریاد و ناله آنان 🔴13. غارت خیام و همه وسایل آنان از جمله لباس ها و غارت شتران 🔴 14. غارت چادر، مقنعه، انگشتر، دستبند، گوشواره و خلخال زنان 🔴 15. پاره کردن گوش حضرت ام کلثوم، فاطمه و صفیه 🔴 16. به زمین انداختن آقا امام سجاد علیه السلام 🔴🔴🔴 ادامه فهرست (مصائب کوفه) https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/866 کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴 فهرست مصائب اسارت آل الله 3⃣ صفحه سوم فهرست👇👇👇 🔴🔴 نکات حرکت از کوفه به سمت شام🔴🔴 🔴 ۶۹. دستور به زنجیر جامعه کشیدن امام سجاد علیه السلام 🔴 ۷۰. شلوغی کوچه های کوفه از مردم گریان 🔴 ۷۱. به نیزه کردن سرها در تمام منازل صفحه قبل (دوم) فهرست را از اینجا ببینید. صفحه بعد (چهارم) فهرست را از اینجا ببینید.
🔴فهرست مصائب اسارت آل الله🔴 4⃣ صفحه چهارم فهرست👇👇👇 🔴 فهرست مصائب شام: ‼️ نکته: چند نکته اول این صفحه فهرست شبیه نکات فهرست اول است اما با این تفاوت که در اینجا به مصائب مشترک اسارت در شام اشاره شده است‌. ۷۲. طی مسیر بر شتران بدون سایه بان ۷۳. طی مسیر بدون جهاز مناسب (زیر انداز) ۷۴. مکشفات وجوههن ۷۵. جمع شدن مردم برای تماشای اسیران در شام ۷۶. گرداندن اسیران در بازارها در شام ۷۷. بستن اسیران با طناب و زنجیر آهن ۷8. ضربات کعب نیزه و تازیانه بر پیکر اهل بیت صفحه قبل (سوم) را از اینجا ببینید صفحه بعد (پنجم) را از اینجا ببینید
جهت توجه بیشتر دوستان خلاصه ای از فهرست مصائب اسارت: 🔴فهرست مصائب اسارت آل الله صفحه اول: عصر عاشورا و روز یازدهم 🔴صفحه دوم : کوفه 🔴صفحه سوم: حرکت از کوفه 🔴صفحه چهارم: مصائب شام 🔴صفحه پنجم: ادامه مصائب شام ✅کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub
دوستان همراه! فضلای گرامی! ذاکران عزیز! متنی که با عنوان « مصائب اسارت آل الله سال های گذشته به مرور خدمتتان تقدیم شد و اکنون در چند فهرست بالا قابل مشاهده است، انصافا جای تاکید و توجه دارد. توجه دارید که مقتل روضه های ده شب اول محرم بیشتر با جزئیات گفته شده است اما بعد از روز یازدهم با کمتر شدن و پراکنده بودن مجالس، نکات مصائب اسارت هم به طور پراکنده و غیر دقیق در اذهان مردم و بلکه بسیاری از فضلا و ذاکران ثبت شده است. لذا این نوشته بر آن بوده تا با بررسی دقیق مقاتل، این نکات را طوری ثبت و ضبط کند که منبری یا مداح بتواند از این نکات با دقت و اعتماد استفاده کند. در نوشتن این نکات سعی بلیغ شده بسیاری از مقاتل «خط به خط» بررسی شود و حتی سعی شده است حتی المقدور از مقاتل متقدم تر استفاده شود. (البته جستجو در مقاتل قرون اخیر و معاصر هم انجام شده است اما آنچه در اینجا ثبت شده است غالبا از متون متقدم تر بهره برده است تا برای جمع بیشتری از سلایق قابل استفاده باشد.) امیدواریم حتما با دقت مطالعه بفرمایید و انشاالله نگاه ما به «مصائب اسارت اهل بیت علیهم السلام» قبل و بعد از مطالعه این نکات دقیق تر خواهد شد. التماس دعا
روضه شب دوازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
40.67M
◼️ روضهٔ شب دوازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
روضه شب سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
35.81M
◼️ روضهٔ شب سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق 📆 پنج شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ 🔔@borhan_maaref | 🌐borhan.org
🔰وصایای اسماعیل ذبیح به پدر قبل از قربانی ⭕️دو نکته: الف: در برخی روایات ذبیح را اسحاق و مادر وی را ساره دانسته اند که ظاهرا اشتباه در اسم است. ب: معلوم نیست گفتن تمام این نکات در یک روضه به صلاح مجلس باشد لذا باید شرایط جلسه را در نظر گرفت. 🔸در روایت است که اسماعیل در هنگام ذبح به ابراهیم چند وصیت کرد. در المیزان به نقل از مجمع البیان ۴ وصیت نقل فرموده است: ۱. پدر جان! دست و پای من را ببند تا دست و پا نزنم! ۲. لباس خود را جمع کن تا به خون من آغشته نشود تا مادرم لباس تو را این چنین نبیند. ۳. چاقوی خود را تیز کن! ۴. چاقو را سریع بر گلوی من بکش تا ذبح بر من آسان گردد! زیرا مرگ سخت است. در برخی کتاب ها ۴ وصیت دیگر نیز نقل شده است: ۵. مرا به رو به زمین بزن [یعنی سر مرا از قفا ببر!] تا هم تو مرا نبینی که به من مهر بورزی [و دست از ذبح بکشی] و همچنین من چاقو را نبینم و به بی تابی بیافتم! ۶. هر وقت به نزد مادرم رفتی سلام مرا به او برسان! ۷. اگر صلاح دانستی پیراهن من را به مادرم برسان شاید این بیشتر دل او را آرام کند! ۸. پیراهن مرا از تن برون آور تا با همان مرا کفن کنی! نوشته اند: ابراهیم شروع به بوسیدن فرزند کرد و دست و پای او را بست و هرد گریستند! همچنین نوشته اند: هر چه ابراهیم چاقو را کشید گلو را نبرید، سپس او را به رو خواباند و از قفا چاقو کشید اما باز هم اثر نکرد. پس قوچی ظاهر شد ندایی آمد که ابراهیم تو‌ رویای خود را تصدیق کردی! این قوچ فداء اسماعیل است و او را به جای اسماعیل ذبح کن! نوشته اند: وقتی به نزد مادر بازگشتند و به وی خبر دادند مادر به بیتابی افتاد و برخی گفته اند بعد از سه روز از دنیا رفت! منابع: نکته: در متن عربی بعد المیزان نکات جدید شماره گذاری شده است. الميزان في تفسير القرآن ج 17  ص : ۱۵۵: «وفي المجمع ، عن ابن إسحاق: ... . فلما خلا إبراهيم بابنه في شعب ثبير ـ أخبره بما قد ذكره الله عنه فقال : ۱. يا أبت اشدد رباطي حتى لا أضطرب ۲. واكفف عني ثيابك حتى لا ينتضح من دمي شيئا ـ فتراه أمي ۳. واشحذ شفرتك ـ ۴. وأسرع مر السكين على حلقي ـ ليكون أهون علي فإن الموت شديد ـ فقال له إبراهيم : نعم العون أنت يا بني على أمر الله ... . تفسير القرطبي نویسنده : القرطبي، شمس الدين ج 15  ص 104: «وَفِي الْخَبَرِ: إِنَّ الذَّبِيحَ قَالَ لِإِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ حِينَ أَرَادَ ذَبْحَهُ: يَا أَبَتِ اشْدُدْ رِبَاطِي حَتَّى لَا أَضْطَرِبَ، وَاكْفُفْ ثِيَابَكَ لِئَلَّا ينتضح عليها شي مِنْ دَمِي فَتَرَاهُ أُمِّي فَتَحْزَنَ، وَأَسْرِعْ مَرَّ السِّكِّينِ عَلَى حَلْقِي لِيَكُونَ الْمَوْتُ أَهْوَنَ عَلَيَّ  ۵. وَاقْذِفْنِي لِلْوَجْهِ، لِئَلَّا تَنْظُرَ إِلَى وَجْهِي فَتَرْحَمَنِي، وَلِئَلَّا أَنْظُرَ إِلَى الشَّفْرَةِ فَأَجْزَعَ، ۶. وَإِذَا أَتَيْتَ إِلَى أُمِّي فَأَقْرِئْهَا مِنِّي السَّلَامَ. فَلَمَّا جَرَّ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ السِّكِّينَ ضَرَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ صَفِيحَةً مِنْ نُحَاسٍ، فَلَمْ تَعْمَلِ السِّكِّينُ شَيْئًا، ثُمَّ ضَرَبَ بِهِ عَلَى جَبِينِهِ وَحَزَّ فِي قفاه فلم تعمل السكين شيئا، فذلك قو له تَعَالَى:" وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ" كَذَلِكَ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَعْنَاهُ كَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فَنُودِيَ" يَا إِبْراهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا"» همچنین تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) نویسنده : الثعلبي ج : 8 ص : 154 «فلما خلا إبراهيم بابنه في شعب [ثبير] ، أخبره بما أمر ، كما ذكر الله تعالى ، قالوا : فقال له ابنه الذي أراد أن يذبحه : «يا أبت اشدد رباطي حتى لا أضطرب ، واكفف عنّي ثيابك حتى لا ينضح عليها من دمي شيء ، فينقص أجري وتراه أمّي فتحزن ، واشحذ شفريك ، وأسرع مرّ السكين على حلقي ليكون أهون للموت عليّ ، فإنّ الموت شديد ، وإذا أتيت أمي فاقرأ عليها‌السلام مني ، 7. وإن رأيت أن ترد قميصي على أمي فافعل فإنه عسى أن يكون أسلى لها عنّي». فقال له إبراهيم عليه‌السلام : «نعم العون أنت يا بني على أمر الله». ففعل إبراهيم ما أوصاه به ابنه ، ثم أقبل عليه يقبّله ، وقد ربطه وهو يبكي والابن يبكي حتى استنقع الدموع تحت خده ، ثم إنه وضع السكين على حلقه فلم تنحر السكين. قال السدي : ضرب الله صفحة من النحاس على حلقه. قالوا : فقال الابن عند ذلك : «يا أبت كبّني لوجهي على جبيني ، فإنّك إذا نظرت في وجهي رحمتني ، وأدركتك رقّة تحول بينك وبين أمر الله وأنا لا أنظر إلى الشفرة فأجزع». ففعل ذلك إبراهيم ، ووضع السكين على قفاه فانقلب السكين ، ونودي : «يا إبراهيم مه ، قد صدّقت الرّؤيا ، هذه ذبيحتك فداء لابنك فاذبحها دونه» کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub ادامه منابع👇👇👇
🔰وصایای اسماعیل ذبیح به پدر قبل از قربانی 🔸ادامه منابع: الروايات التفسيريه في فتح الباري نویسنده : عبد المجيد الشيخ عبد الباري  ج: 2  ص : 985 «جاء عن ابن عباس وهو عند أحمد من طريق أبي الطفيل عنه قال: إن إبراهيم لما رأى المناسك عرض له إبليس عند المسعى فسبقه إبراهيم فذهب به جبريل إلى العقبة فعرض له إبليس فرماه بسبع حصيات حتى ذهب، وكان على إسماعيل قميص أبيض، وثم تله للجبين ۸. فقال : يا أبت إنه ليس لي قميص تكفنني فيه غيره فاخلعه.» تفسير روح المعاني : الألوسي، شهاب الدين ج : 23  ص: 130 «ومنها ما في حديث أخرجه أحمد. وجماعة عن ابن عباس أنه قال لأبيه وكان عليه قميص أبيض يا أبت ليس لي ثوب تكفنني فيه غيره فاخلعه حتى تكفنني فيه فعالجه ليخلعه فكان ما قص الله عز وجل.» المنتظم في تاريخ الأمم و الملوك : ابن الجوزي ج : 1  ص: 279 «فقال لإسحاق: انطلق نقرب قربانا إلى اللَّه، فأخذ سكينا و حبلا ثم انطلق معه حتى إذا ذهب به بين الجبال قال له الغلام: يا أبتاه، أين قربانك؟ قال: يا بني إني أرى في المنام أني أذبحك، فقال إسحاق: اشدد رباطي حتى لا اضطرب، و اكفف عني ثيابك [حتى‌] [2] لا ينتضح عليها/ من دمي فتراه سارة فتحزن، و أسرع مرّ السكين على حلقي ليكون أهون للموت عليّ، و إذا أتيت سارة فاقرأ عليها السلام. 🔸فأقبل عليه إبراهيم يقبله، و قد ربطه و هو يبكي و إسحاق يبكي، ثم إنه جرّ السكين على حلقه فلم يحك السكين، فأضجعه على جبينه فنودي: يا إبراهيم قد صدقت الرؤيا. فإذا بكبش فأخذه، و خلى عن ابنه، و أكب على ابنه يقبله و يقول: اليوم يا بني وهبت لي. 🔸فرجع إلى سارة فأخبرها الخبر فجزعت سارة، و قالت: يا إبراهيم أردت أن تذبح ابني و لا تعلمني. قال شعيب الجبائي: لما علمت بذلك ماتت يوم الثالث.» کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
آیا شمر سردار امیرالمومنین بود و زهیر سردار معاویه؟ در برخی بیانات گفته می شود که « شمر سردار امیرالمومنین بوده است و زهیر سردار معاویه ولی در کربلا قصه به عکس شد.» اما به اندازه پژوهش ما سندی بر هیچکدام از این دو عنوان یافت نشد. آری شمر طبق نقل ها در جنگ صفین جزو لشگر کوفه بوده و حتی مجروح شده است اما سندی بر اینکه او «سردار سپاه» بوده است یافت نشد. همچنین در نقل ها «عثمانی» بودن زهیر آمده است اما جایی یافت نشد که زهیر با امیرالمومنین علیه السلام «جنگیده» باشد. البته اگر دوستانی سندی یافتند استفاده می کنیم اما غرض از این اشاره اینکه جا دارد در تعابیر دقت شود. برای شمر جز اینکه در لشگر امیرالمومنین بوده و مجروح شده سابقه مثبتی یافت نشد و برای زهیر جز اینکه هواخواه عثمان بوده است سابقه منفی یافت نشد. بلکه برعکس زهیر از مجاهدان اسلامی در جنگ ها بوده است و سوابق مثبتی هم دارد و از آن سو سوابق شمر پر از نکات منفی است. اینکه بخواهیم بحث عاقبت به خیری را مطرح کنیم بحث درستی است و این دو هم نمونه خوبی برای دو طرف قضیه هستند اما اینکه برای هر کدام از دو طرف سوابقی غیر دقیق مطرح کنیم باعث افراط در بحث خواهد شد. جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید به مقاله های زهیر بن القین و شمر بن ذی الجوشن در سایت «ویکی شیعه» مراجعه فرمایید. کانال روضه های مکتوب https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰بکائون تاریخ "الخصال: محمد بن سهل بحرانی: امام صادق علیه السلام فرمود: پنج نفر بسیار می‌گریستند که عبارت هستند از: آدم، یعقوب، یوسف، فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و علی بن حسین علیهم السلام. آدم علیه السلام برای بهشت آن قدر گریست که در گونه هایش یک گودی شبیه به دره افتاد. یعقوب علیه السلام برای یوسف علیه السلام آن قدر گریست که نابینا شد و به او گفتند: {به خدا سوگند که پیوسته یوسف را یاد می‌کنی تا بیمار شوی یا هلاک گردی. } یوسف علیه السلام برای یعقوب علیه السلام آن قدر گریست که زندانیان دیگر آزرده شدند و به او گفتند: یا شب گریه کن و روز آرام گیر و یا روز گریه کن و شب آرام گیر. از این رو یوسف علیه السلام بر یکی از این دو هنگام با آنان به توافق رسید. فاطمه سلام الله علیها برای پیامبر صلی الله علیه و آله آن قدر گریست که مردم مدینه آزرده شدند و به او گفتند: ما از گریه بسیار تو آزرده شده ایم. از این رو فاطمه سلام الله علیها به سر مزار شهدا می‌رفت و آن قدر می‌گریست تا نیازش به گریه را برطرف می‌کرد و سپس باز می‌گشت. امام سجاد علیه السلام بیست سال یا چهل سال بر امام حسین علیه السلام گریست. هر گاه غذایی پیش او می‌گذاشتند اشک از چشمانشان جاری می‌شد، به طوری که بنده ای از بندگان او به او گفت: ای پسر رسول خدا، جانم به فدایتان باد. من نگران شما هستم و بیم دارم که شما از بین بروید[۱] حضرت فرمود: {گفت من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا می‌برم و از [عنایت] خدا چیزی می‌دانم که شما نمی دانید. } من به محض این که کشته شدن فرزندان فاطمه سلام الله علیها را به یاد می‌آورم اشک، امانم را می‌برد. الخصال ۱: ۱۳۱ [۱] در اکثر نسخه ها «جاهلین» آمده و در برخی نسخه ها «هالکین» ولی با توجه به اینکه این عبارت اشاره به آیه قرآن دارد احتمالا «هالکین» صحیح باشد البته این اختلاف نقل از کلام راوی است. عنه حدثنا الحسين بن أحمد بن ادريس، (رحمه الله) قال حدثنا أبى قال حدثنا أحمد بن محمّد بن عيسى، قال: حدّثنا العباس بن معروف، عن محمّد بن سهيل النجرانى، رفعه إلى أبى عبد اللّه الصادق جعفر بن محمّد (عليهما السلام) قال: البكاءون خمسة: آدم و يعقوب و يوسف و فاطمة بنت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) و علىّ بن الحسين (عليهم السلام)، فأما آدم فبكى على الجنّة حتى صار فى خديه أمثال الأوديه و أما يعقوب فبكى على يوسف حتى ذهب بصره و حتّى قيل له‌ «تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهالِكِينَ». أما يوسف فبكى على يعقوب حتى تأذى به أهل السجن فقالوا: إمّا أن تبكى بالنهار و تسكت باللّيل، و إمّا أن تبكى بالليل و تسكت بالنهار فصالحهم على واحد منهما، و أما فاطمة بنت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) فبكت على رسول اللّه حتى تأذّى بها أهل المدينة و قالوا لها قد آذيتنا بكثرة بكاءك فكانت تخرج الى المقابر مقابر الشهداء فتبكى حتى تقضى حاجتها ثم تنصرف. أمّا على بن الحسين فبكى على الحسين (عليه السلام) عشرين سنة أو أربعين سنة و ما وضع بين يديه طعام إلّا بكى حتى قال له مولى له جعلت فداك يا ابن رسول اللّه إنى أخاف عليك ان تكون من الهالكين قال: إنما أشكو بثّي و حزنى الى اللّه و أعلم من اللّه ما لا تعلمون، إنى لم أذكر مصرع بنى فاطمة الا خنقتنى لذلك عبرة کانال روضه های مکتوب @rozehayemaktoub