11. مقتل سید الشهدا در روز عاشورا.pdf با خط ریز.pdf
388.1K
✍️متن ویژه مقتل خوانی عاشورا با خط ریز
[بازنشر روضه سال گذشته]
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
روضه روز تاسوعا ۲۵ تیر ۱۴۰۳.mp3
36.53M
◼️ روضهٔ روز تاسوعا نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
📆 دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org
روضه شب دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
41.23M
◼️ روضهٔ شب دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
📆 دوشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org
روضه روز عاشورا دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
28.7M
◼️ روضهٔ روز عاشورا دهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
📆 سه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org
روضه شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
39.47M
◼️ روضهٔ شب یازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
📆 سه شنبه ۲۶ تیرماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 #پنجره | نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت
نه سیٌدالشٌهداء بر جدال طاقت داشت
🎤 امشب؛ لحظاتی از روضهخوانی حاج مهدی سلحشور در شام غریبان حسینی در حسینیه امام خمینی. ۱۴۰۳/۴/۲۶
🏴 #بعثت_خون
🔹️صفحه ویژه حسینیه امام خمینی(ره)
💻 khl.ink/hoseineiemamkhomeini
فهرست مطالب پس از عاشورا تا پایان محرم
شام غریبان پی دی اف
شام غریبان (متن)
روضه وداع سیدالشهدا با خیام
روضه بازگشت ذوالجناح
روضه وداع اهل حرم با قتلگاه
پیوند لحظات آخر عمر رسول خدا با دروازه کوفه
امام سجاد علیه السلام
دوازده روضه کوتاه حضرت زینب (متن)
دوازده روضه کوتاه حضرت زینب پی دی اف
تشریح مصیبت های وارد شده بر کاروان در راه کوفه تا شام
نقل مقتل حرمله و رأس مقدس قمر بنی هاشم در کوفه
🔴🔴🔴 فهرست مطالب در مورد اسارت آل الله
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
✍فهرست مطالب درباره مصائب اسارت آل الله
1⃣صفحه اول فهرست👇👇👇
مصائب اسارت
نکته مهم: لزوم افشای ظلم ظالمان در کنار حفظ حریم اهل بیت
🔸 تبیین اجمالی مصیبت اسارت اهل بیت
🔰 تشریح مصائب اسارت بر اساس متون مقتل
🔴 ۱. طی مسیر بر شتران بدون سایه بان
🔴 ۲. طی مسیر بدون جهاز مناسب (زیر انداز)
۲.۱. مصیبت عظیم نهفته در واژه «أقتاب»
۲.۲ تعابیر گوناگون مقاتل درباره بدون محمل بودن مرکب کاروان
۲.۳. تغییر چهره اسیران کربلا از شدت سختی های مسیر
۲.۴. سابقه جنایت سوار کردن مظلومان بر شتران بی محمل در رفتار بنی امیه
🔴 3. مکشفات وجوههن
🔴 4. جمع شدن مردم برای تماشای اسیران
🔴 5. گرداندن اسیران در بازارها
🔴 6. پابرهنگی اسیران
🔴 7. بستن اسیران با طناب و زنجیر آهن
🔴8. تازیانه زدن و کتک زدن به اهل بیت پیامبر در اسارت
🔴9. کندن گوشواره و به خون کشیدن صورت فاطمه بنت الحسین
🔴10. کعب نیزه زدن بر اسیران و بانوان
⭕️مصائب کاروان مخصوص به عصر عاشورا و روز یازدهم👇👇👇
🔴11. حمله به خیام و به آتش کشیدن آن
🔴12. فرار بانوان حرم از خیام و فریاد و ناله آنان
🔴13. غارت خیام و همه وسایل آنان از جمله لباس ها و غارت شتران
🔴 14. غارت چادر، مقنعه، انگشتر، دستبند، گوشواره و خلخال زنان
🔴 15. پاره کردن گوش حضرت ام کلثوم، فاطمه و صفیه
🔴 16. به زمین انداختن آقا امام سجاد علیه السلام
🔴🔴🔴 ادامه فهرست (مصائب کوفه) https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/866
#مقتل_شام
#مصائب_اسارت
#مصائب_شام
#قافله_کربلا
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰فهرست مصائب اسارت آل الله
2⃣صفحه دوم فهرست👇👇👇
⭕️⭕️⭕️مصائب کوفه⭕️⭕️⭕️
🔴 ۱۸. مصیبت منزل خولی لعین
🔴 ۲۲. ورود کاروان به کوفه
🔴جمله حضرت ام کلثوم به نیزه دار
🔴نقل مسلم جصاص
حالات مردم کوفه
گفتگوی زینب کبری با راس مقدس
شعر امام سجاد و ...
🔴فرازی از خطبه حضرت زینب
🔴 فرازی از خطبه فاطمه صغری
🔴 فرازی از خطبه امام سجاد علیهالسلام
🔴 ۳۸_۴۳ مصائب راس مقدس در کوفه
🔴 ۴۴_۶۰ مصائب مجلس ابن زیاد:
🔴۵۳_۶۲ مصیبت چوب زدن به رأس مقدس ابا عبدالله علیه السلام
🔴 ۶۳. تهدید به جان امام سجاد و فداکاری زینب کبری علیهما السلام
🔴 ۶۵. گفتگوی سنان با ابن زیاد
🔴۶۶. جز کنیزان به دیدار ما نیایند
🔴 ۶۷. تنگنای معیشتی در زندان کوفه
🔴 ۶۸. در خطر بودن جان اهل بیت در زندان کوفه
برای دیدن صفحه قبل اینجا و صفحه بعد اینجا را ببینید.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔴 فهرست مصائب اسارت آل الله
3⃣ صفحه سوم فهرست👇👇👇
🔴🔴 نکات حرکت از کوفه به سمت شام🔴🔴
🔴 ۶۹. دستور به زنجیر جامعه کشیدن امام سجاد علیه السلام
🔴 ۷۰. شلوغی کوچه های کوفه از مردم گریان
🔴 ۷۱. به نیزه کردن سرها در تمام منازل
صفحه قبل (دوم) فهرست را از اینجا ببینید.
صفحه بعد (چهارم) فهرست را از اینجا ببینید.
🔴فهرست مصائب اسارت آل الله🔴
4⃣ صفحه چهارم فهرست👇👇👇
🔴 فهرست مصائب شام:
‼️ نکته: چند نکته اول این صفحه فهرست شبیه نکات فهرست اول است اما با این تفاوت که در اینجا به مصائب مشترک اسارت در شام اشاره شده است.
۷۲. طی مسیر بر شتران بدون سایه بان
۷۳. طی مسیر بدون جهاز مناسب (زیر انداز)
۷۴. مکشفات وجوههن
۷۵. جمع شدن مردم برای تماشای اسیران در شام
۷۶. گرداندن اسیران در بازارها در شام
۷۷. بستن اسیران با طناب و زنجیر آهن
۷8. ضربات کعب نیزه و تازیانه بر پیکر اهل بیت
صفحه قبل (سوم) را از اینجا ببینید
صفحه بعد (پنجم) را از اینجا ببینید
🔴فهرست مصائب اسارت آل الله🔴
5⃣ صفحه پنجم فهرست
🔴مصائب ورود به شام
۷۹. عید گرفتن بنی امیه در اول صفر
۸۰. معطل کردن سه روزه کاروان پشت دروازه دمشق
۸۱. تزیین شهر
۸۲. حضور 500 هزار نفر در مراسم
۸۳. دف زنی و چنگ نوازی و رقص در مراسم جشن اموی
۸۴. گرداندن اهل بیت در شهر به مدت نیم روز
۸۵. درخواست حضرت ام کلثوم از شمر
🔴 ۸۶. وارد کردن کاروان از دروازه پر از تماشاچیان
🔴 ۸۷. قرار دادن سرها در بین محمل ها
🔴 ۸۸. نگه داشتن کاروان در محل برده داران
۸۹. احاطه کردن کاروان توسط نیزه داران
نقل سهل بن سعد از رسیدن کاروان به شام
🔴 ۹۰. توصیف راس مقدس : شبیه ترین چهره به رسول خدا
🔴 ۹۱. درخواست سکینه خاتون از سهل
صفحه قبل (چهارم) را از اینجا ببینید
جهت توجه بیشتر دوستان خلاصه ای از فهرست مصائب اسارت:
🔴فهرست مصائب اسارت آل الله صفحه اول: عصر عاشورا و روز یازدهم
🔴صفحه دوم : کوفه
🔴صفحه سوم: حرکت از کوفه
🔴صفحه چهارم: مصائب شام
🔴صفحه پنجم: ادامه مصائب شام
✅کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
هدایت شده از روضه های مکتوب ( متن روضه اهل بیت )
دوستان همراه!
فضلای گرامی!
ذاکران عزیز!
متنی که با عنوان « مصائب اسارت آل الله سال های گذشته به مرور خدمتتان تقدیم شد و اکنون در چند فهرست بالا قابل مشاهده است، انصافا جای تاکید و توجه دارد.
توجه دارید که مقتل روضه های ده شب اول محرم بیشتر با جزئیات گفته شده است اما بعد از روز یازدهم با کمتر شدن و پراکنده بودن مجالس، نکات مصائب اسارت هم به طور پراکنده و غیر دقیق در اذهان مردم و بلکه بسیاری از فضلا و ذاکران ثبت شده است.
لذا این نوشته بر آن بوده تا با بررسی دقیق مقاتل، این نکات را طوری ثبت و ضبط کند که منبری یا مداح بتواند از این نکات با دقت و اعتماد استفاده کند.
در نوشتن این نکات سعی بلیغ شده بسیاری از مقاتل «خط به خط» بررسی شود و حتی سعی شده است حتی المقدور از مقاتل متقدم تر استفاده شود.
(البته جستجو در مقاتل قرون اخیر و معاصر هم انجام شده است اما آنچه در اینجا ثبت شده است غالبا از متون متقدم تر بهره برده است تا برای جمع بیشتری از سلایق قابل استفاده باشد.)
امیدواریم حتما با دقت مطالعه بفرمایید و انشاالله نگاه ما به «مصائب اسارت اهل بیت علیهم السلام» قبل و بعد از مطالعه این نکات دقیق تر خواهد شد.
التماس دعا
روضه شب دوازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
40.67M
◼️ روضهٔ شب دوازدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
📆 چهارشنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org
روضه شب سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق.mp3
35.81M
◼️ روضهٔ شب سیزدهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ه.ق
📆 پنج شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳
🔔@borhan_maaref |
🌐borhan.org
🔰وصایای اسماعیل ذبیح به پدر قبل از قربانی
⭕️دو نکته:
الف: در برخی روایات ذبیح را اسحاق و مادر وی را ساره دانسته اند که ظاهرا اشتباه در اسم است.
ب: معلوم نیست گفتن تمام این نکات در یک روضه به صلاح مجلس باشد لذا باید شرایط جلسه را در نظر گرفت.
🔸در روایت است که اسماعیل در هنگام ذبح به ابراهیم چند وصیت کرد.
در المیزان به نقل از مجمع البیان ۴ وصیت نقل فرموده است:
۱. پدر جان! دست و پای من را ببند تا دست و پا نزنم!
۲. لباس خود را جمع کن تا به خون من آغشته نشود تا مادرم لباس تو را این چنین نبیند.
۳. چاقوی خود را تیز کن!
۴. چاقو را سریع بر گلوی من بکش تا ذبح بر من آسان گردد! زیرا مرگ سخت است.
در برخی کتاب ها ۴ وصیت دیگر نیز نقل شده است:
۵. مرا به رو به زمین بزن [یعنی سر مرا از قفا ببر!] تا هم تو مرا نبینی که به من مهر بورزی [و دست از ذبح بکشی] و همچنین من چاقو را نبینم و به بی تابی بیافتم!
۶. هر وقت به نزد مادرم رفتی سلام مرا به او برسان!
۷. اگر صلاح دانستی پیراهن من را به مادرم برسان شاید این بیشتر دل او را آرام کند!
۸. پیراهن مرا از تن برون آور تا با همان مرا کفن کنی!
نوشته اند: ابراهیم شروع به بوسیدن فرزند کرد و دست و پای او را بست و هرد گریستند!
همچنین نوشته اند: هر چه ابراهیم چاقو را کشید گلو را نبرید، سپس او را به رو خواباند و از قفا چاقو کشید اما باز هم اثر نکرد.
پس قوچی ظاهر شد ندایی آمد که ابراهیم تو رویای خود را تصدیق کردی! این قوچ فداء اسماعیل است و او را به جای اسماعیل ذبح کن!
نوشته اند: وقتی به نزد مادر بازگشتند و به وی خبر دادند مادر به بیتابی افتاد و برخی گفته اند بعد از سه روز از دنیا رفت!
منابع:
نکته: در متن عربی بعد المیزان نکات جدید شماره گذاری شده است.
الميزان في تفسير القرآن ج 17 ص : ۱۵۵:
«وفي المجمع ، عن ابن إسحاق: ... .
فلما خلا إبراهيم بابنه في شعب ثبير ـ أخبره بما قد ذكره الله عنه فقال :
۱. يا أبت اشدد رباطي حتى لا أضطرب
۲. واكفف عني ثيابك حتى لا ينتضح من دمي شيئا ـ فتراه أمي
۳. واشحذ شفرتك ـ
۴. وأسرع مر السكين على حلقي ـ ليكون أهون علي فإن الموت شديد ـ فقال له إبراهيم : نعم العون أنت يا بني على أمر الله ... .
تفسير القرطبي نویسنده : القرطبي، شمس الدين ج 15 ص 104:
«وَفِي الْخَبَرِ: إِنَّ الذَّبِيحَ قَالَ لِإِبْرَاهِيمَ عَلَيْهِ السَّلَامُ حِينَ أَرَادَ ذَبْحَهُ:
يَا أَبَتِ اشْدُدْ رِبَاطِي حَتَّى لَا أَضْطَرِبَ،
وَاكْفُفْ ثِيَابَكَ لِئَلَّا ينتضح عليها شي مِنْ دَمِي فَتَرَاهُ أُمِّي فَتَحْزَنَ،
وَأَسْرِعْ مَرَّ السِّكِّينِ عَلَى حَلْقِي لِيَكُونَ الْمَوْتُ أَهْوَنَ عَلَيَّ
۵. وَاقْذِفْنِي لِلْوَجْهِ،
لِئَلَّا تَنْظُرَ إِلَى وَجْهِي فَتَرْحَمَنِي،
وَلِئَلَّا أَنْظُرَ إِلَى الشَّفْرَةِ فَأَجْزَعَ،
۶. وَإِذَا أَتَيْتَ إِلَى أُمِّي فَأَقْرِئْهَا مِنِّي السَّلَامَ. فَلَمَّا جَرَّ إِبْرَاهِيمُ عَلَيْهِ السَّلَامُ السِّكِّينَ ضَرَبَ اللَّهُ عَلَيْهِ صَفِيحَةً مِنْ نُحَاسٍ، فَلَمْ تَعْمَلِ السِّكِّينُ شَيْئًا،
ثُمَّ ضَرَبَ بِهِ عَلَى جَبِينِهِ وَحَزَّ فِي قفاه فلم تعمل السكين شيئا، فذلك قو له تَعَالَى:" وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ" كَذَلِكَ قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ: مَعْنَاهُ كَبَّهُ عَلَى وَجْهِهِ فَنُودِيَ" يَا إِبْراهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا"»
همچنین تفسير الثعلبي (الكشف والبيان) نویسنده : الثعلبي ج : 8 ص : 154
«فلما خلا إبراهيم بابنه في شعب [ثبير] ، أخبره بما أمر ، كما ذكر الله تعالى ، قالوا : فقال له ابنه الذي أراد أن يذبحه : «يا أبت اشدد رباطي حتى لا أضطرب ، واكفف عنّي ثيابك حتى لا ينضح عليها من دمي شيء ، فينقص أجري وتراه أمّي فتحزن ،
واشحذ شفريك ، وأسرع مرّ السكين على حلقي ليكون أهون للموت عليّ ، فإنّ الموت شديد ، وإذا أتيت أمي فاقرأ عليهاالسلام مني ،
7. وإن رأيت أن ترد قميصي على أمي فافعل فإنه عسى أن يكون أسلى لها عنّي».
فقال له إبراهيم عليهالسلام : «نعم العون أنت يا بني على أمر الله».
ففعل إبراهيم ما أوصاه به ابنه ، ثم أقبل عليه يقبّله ،
وقد ربطه وهو يبكي والابن يبكي حتى استنقع الدموع تحت خده ، ثم إنه وضع السكين على حلقه فلم تنحر السكين. قال السدي : ضرب الله صفحة من النحاس على حلقه. قالوا :
فقال الابن عند ذلك : «يا أبت كبّني لوجهي على جبيني ، فإنّك إذا نظرت في وجهي رحمتني ، وأدركتك رقّة تحول بينك وبين أمر الله
وأنا لا أنظر إلى الشفرة فأجزع».
ففعل ذلك إبراهيم ، ووضع السكين على قفاه فانقلب السكين ، ونودي : «يا إبراهيم مه ، قد صدّقت الرّؤيا ، هذه ذبيحتك فداء لابنك فاذبحها دونه»
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
ادامه منابع👇👇👇
🔰وصایای اسماعیل ذبیح به پدر قبل از قربانی
🔸ادامه منابع:
الروايات التفسيريه في فتح الباري نویسنده : عبد المجيد الشيخ عبد الباري ج: 2 ص : 985
«جاء عن ابن عباس وهو عند أحمد من طريق أبي الطفيل عنه قال: إن إبراهيم لما رأى المناسك عرض له إبليس عند المسعى فسبقه إبراهيم فذهب به جبريل إلى العقبة فعرض له إبليس فرماه بسبع حصيات حتى ذهب، وكان على إسماعيل قميص أبيض، وثم تله للجبين
۸. فقال : يا أبت إنه ليس لي قميص تكفنني فيه غيره فاخلعه.»
تفسير روح المعاني : الألوسي، شهاب الدين ج : 23 ص: 130
«ومنها ما في حديث أخرجه أحمد. وجماعة عن ابن عباس أنه قال لأبيه وكان عليه قميص أبيض يا أبت ليس لي ثوب تكفنني فيه غيره فاخلعه حتى تكفنني فيه فعالجه ليخلعه فكان ما قص الله عز وجل.»
المنتظم في تاريخ الأمم و الملوك : ابن الجوزي ج : 1 ص: 279
«فقال لإسحاق: انطلق نقرب قربانا إلى اللَّه، فأخذ سكينا و حبلا ثم انطلق معه حتى إذا ذهب به بين الجبال قال له الغلام: يا أبتاه، أين قربانك؟ قال: يا بني إني أرى في المنام أني أذبحك، فقال إسحاق: اشدد رباطي حتى لا اضطرب، و اكفف عني ثيابك [حتى] [2] لا ينتضح عليها/ من دمي فتراه سارة فتحزن، و أسرع مرّ السكين على حلقي ليكون أهون للموت عليّ، و إذا أتيت سارة فاقرأ عليها السلام.
🔸فأقبل عليه إبراهيم يقبله، و قد ربطه و هو يبكي و إسحاق يبكي، ثم إنه جرّ السكين على حلقه فلم يحك السكين، فأضجعه على جبينه فنودي: يا إبراهيم قد صدقت الرؤيا. فإذا بكبش فأخذه، و خلى عن ابنه، و أكب على ابنه يقبله و يقول: اليوم يا بني وهبت لي.
🔸فرجع إلى سارة فأخبرها الخبر فجزعت سارة، و قالت: يا إبراهيم أردت أن تذبح ابني و لا تعلمني.
قال شعيب الجبائي: لما علمت بذلك ماتت يوم الثالث.»
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
آیا شمر سردار امیرالمومنین بود و زهیر سردار معاویه؟
در برخی بیانات گفته می شود که
« شمر سردار امیرالمومنین بوده است و زهیر سردار معاویه ولی در کربلا قصه به عکس شد.»
اما به اندازه پژوهش ما سندی بر هیچکدام از این دو عنوان یافت نشد.
آری شمر طبق نقل ها در جنگ صفین جزو لشگر کوفه بوده و حتی مجروح شده است اما سندی بر اینکه او «سردار سپاه» بوده است یافت نشد.
همچنین در نقل ها «عثمانی» بودن زهیر آمده است اما جایی یافت نشد که زهیر با امیرالمومنین علیه السلام «جنگیده» باشد.
البته اگر دوستانی سندی یافتند استفاده می کنیم اما غرض از این اشاره اینکه جا دارد در تعابیر دقت شود.
برای شمر جز اینکه در لشگر امیرالمومنین بوده و مجروح شده سابقه مثبتی یافت نشد و برای زهیر جز اینکه هواخواه عثمان بوده است سابقه منفی یافت نشد.
بلکه برعکس زهیر از مجاهدان اسلامی در جنگ ها بوده است و سوابق مثبتی هم دارد و از آن سو سوابق شمر پر از نکات منفی است.
اینکه بخواهیم بحث عاقبت به خیری را مطرح کنیم بحث درستی است و این دو هم نمونه خوبی برای دو طرف قضیه هستند اما اینکه برای هر کدام از دو طرف سوابقی غیر دقیق مطرح کنیم باعث افراط در بحث خواهد شد.
جهت کسب اطلاع بیشتر می توانید به مقاله های زهیر بن القین و شمر بن ذی الجوشن در سایت «ویکی شیعه» مراجعه فرمایید.
کانال روضه های مکتوب
https://eitaa.com/rozehayemaktoub
🔰بکائون تاریخ
"الخصال: محمد بن سهل بحرانی: امام صادق علیه السلام فرمود: پنج نفر بسیار میگریستند که عبارت هستند از:
آدم، یعقوب، یوسف، فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و علی بن حسین علیهم السلام.
آدم علیه السلام برای بهشت آن قدر گریست که در گونه هایش یک گودی شبیه به دره افتاد.
یعقوب علیه السلام برای یوسف علیه السلام آن قدر گریست که نابینا شد و به او گفتند: {به خدا سوگند که پیوسته یوسف را یاد میکنی تا بیمار شوی یا هلاک گردی. }
یوسف علیه السلام برای یعقوب علیه السلام آن قدر گریست که زندانیان دیگر آزرده شدند و به او گفتند: یا شب گریه کن و روز آرام گیر و یا روز گریه کن و شب آرام گیر. از این رو یوسف علیه السلام بر یکی از این دو هنگام با آنان به توافق رسید.
فاطمه سلام الله علیها برای پیامبر صلی الله علیه و آله آن قدر گریست که مردم مدینه آزرده شدند و به او گفتند: ما از گریه بسیار تو آزرده شده ایم. از این رو فاطمه سلام الله علیها به سر مزار شهدا میرفت و آن قدر میگریست تا نیازش به گریه را برطرف میکرد و سپس باز میگشت.
امام سجاد علیه السلام بیست سال یا چهل سال بر امام حسین علیه السلام گریست. هر گاه غذایی پیش او میگذاشتند اشک از چشمانشان جاری میشد، به طوری که بنده ای از بندگان او به او گفت: ای پسر رسول خدا، جانم به فدایتان باد. من نگران شما هستم و بیم دارم که شما از بین بروید[۱]
حضرت فرمود: {گفت من شکایت غم و اندوه خود را پیش خدا میبرم و از [عنایت] خدا چیزی میدانم که شما نمی دانید. } من به محض این که کشته شدن فرزندان فاطمه سلام الله علیها را به یاد میآورم اشک، امانم را میبرد. الخصال ۱: ۱۳۱
[۱] در اکثر نسخه ها «جاهلین» آمده و در برخی نسخه ها «هالکین» ولی با توجه به اینکه این عبارت اشاره به آیه قرآن دارد احتمالا «هالکین» صحیح باشد البته این اختلاف نقل از کلام راوی است.
عنه حدثنا الحسين بن أحمد بن ادريس، (رحمه الله) قال حدثنا أبى قال حدثنا أحمد بن محمّد بن عيسى، قال: حدّثنا العباس بن معروف، عن محمّد بن سهيل النجرانى، رفعه إلى أبى عبد اللّه الصادق جعفر بن محمّد (عليهما السلام) قال: البكاءون خمسة:
آدم و يعقوب و يوسف و فاطمة بنت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) و علىّ بن الحسين (عليهم السلام)، فأما آدم فبكى على الجنّة حتى صار فى خديه أمثال الأوديه و أما يعقوب فبكى على يوسف حتى ذهب بصره و حتّى قيل له «تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضاً أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهالِكِينَ».
أما يوسف فبكى على يعقوب حتى تأذى به أهل السجن فقالوا: إمّا أن تبكى بالنهار و تسكت باللّيل، و إمّا أن تبكى بالليل و تسكت بالنهار فصالحهم على واحد منهما، و أما فاطمة بنت محمّد (صلّى اللّه عليه و آله) فبكت على رسول اللّه حتى تأذّى بها أهل المدينة و قالوا لها قد آذيتنا بكثرة بكاءك فكانت تخرج الى المقابر مقابر الشهداء فتبكى حتى تقضى حاجتها ثم تنصرف.
أمّا على بن الحسين فبكى على الحسين (عليه السلام) عشرين سنة أو أربعين سنة و ما وضع بين يديه طعام إلّا بكى حتى قال له مولى له جعلت فداك يا ابن رسول اللّه إنى أخاف عليك ان تكون من الهالكين قال: إنما أشكو بثّي و حزنى الى اللّه و أعلم من اللّه ما لا تعلمون، إنى لم أذكر مصرع بنى فاطمة الا خنقتنى لذلك عبرة
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
هدایت شده از متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
ای ابا هارون شعری از حسین برایم بخوان همانطور که بین خودتان می خوانید
خدای متعال به کمتر از بهشت برای او راضی نمیشود.
روایات امام صادق (علیه السلام) در فضیلت گریستن بر سید الشهدا
2⃣ ابوهارون مکفوف («مکفوف» به معنای نابیناست و چون وی نابینا بوده، به این نام شهرت داشته است.) روایت میکند که امام صادق (علیهالسلام) فرمود: ای اباهارون
شعری از حسین برایم بخوان!
شعری خواندم
فرمود: همانطور که بین خودتان می خوانید یعنی با سوز و احساس!
پس خواندم:
از کنار پیکر حسین رد شو و به آن بدن پاک بگو ...
آقا گریست و فرمود بیشتر بخوان
قصیده دیگری خواندم و آقا گریست و صدای گریه از پشت پرده نیز شنیده شد.
پس از خواندن شعر، امام فرمود: ای اباهارون هرکه درباره حسین شعری بخواند و گریه کند و ده نفر را بگریاند برای آنان بهشت واجب خواهد شد. و هرکه درباره حسین شعری بخواند و گریه کند و یک نفر را بگریاند برای آن دو بهشت واجب خواهد شد و هرکس که نزد او از حسین (علیهالسلام) یاد شود و به اندازه بال مگسی از چشمانش اشک جاری شود، ثواب او بر عهده خدای عزوجل است و خدای متعال به کمتر از بهشت برای او راضی نمیشود.
عن أبى هارون المكفوف قال: قال لى أبو عبد اللّه (عليه السلام): يا أبا هارون أنشدنى فى الحسين (عليه السلام) فأنشدته قال: فقال لى: أنشدنى كما تنشدون يعنى بالرّقة، قال: فأنشدته:
امرر على جدث الحسين * * * فقل لأعظمه الزّكية
قال: فبكى ثمّ قال: زدنى، فأنشدته القصيدة الاخرى، قال: فبكى و سمعت البكاء من خلف الستر قال: فلمّا فرغت، قال: يا أبا هارون من أنشد فى الحسين (عليه السلام) شعرا فبكى و أبكى عشرة كتبت لهم الجنّة، و من أنشد فى الحسين (عليه السلام) شعرا فبكى و أبكى واحدا كتبت لهما الجنّة، و من ذكر الحسين (عليه السلام) عنده فخرج من عينيه مقدار جناح ذبابة كان ثوابه على اللّه عزّ و جلّ و لم يرض له بدون الجنّة
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
متن روضه اهل بیت (منبع متون کانال روضه های مکتوب)
ای ابا هارون شعری از حسین برایم بخوان همانطور که بین خودتان می خوانید خدای متعال به کمتر از بهشت بر
قبلا قسمتی از این حدیث را نقل کرده بودیم که اکنون کامل تر ثبت شد
3⃣1⃣ هیچ چشمی از چشمی که برای حسین علیه السّلام گریه کند و اشکی که برای امام حسین بریزد، نزد خدا محبوب تر نخواهد بود.
ادامه احادیث از این آدرس: https://eitaa.com/rozehayemaktoubb/578
کامل الزیارات از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
هیچ چشمی از چشمی که برای حسین علیه السّلام گریه کند و اشکی که برای امام حسین بریزد، نزد خدا محبوب تر نخواهد بود.
هیچ کسی برای امام حسین علیه السّلام گریه نمی کند، مگر این که به فاطمه و به پیغمبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم خواهد رسید و حق ما را ادا خواهد کرد.
هر بنده ای فردای قیامت محشور شود چشمانش گریانند، مگر آن چشم که برای جدم حسین گریان باشد، زیرا او در حالی محشور میشود که چشمش (به جمال محمّد و آل اطهرش) روشن است. بشارتی به او داده میشود و آثار سرور در صورتش میباشد.
مردم در آن روز دچار جزع و فزع هستند، غیر از گریه کنندگان بر امام حسین علیه السّلام که در امان خواهند بود.
مردم در آن روز برای حساب عرضه میشوند، ولی آنان در زیر سایه عرش با امام حسین علیه السّلام گفتگو میکنند و از بدی حساب خوفی ندارند.
به ایشان گفته میشود که داخل بهشت شوید، ولی نمی پذیرند، بلکه مجلس سخن گفتن با امام حسین علیه السّلام را انتخاب میکنند.
حورالعین نزد آنان فرستاده میشوند و به ایشان میگویند که ما و این غلمان بهشتی مشتاق شما میباشیم، ولی آنان برای آن سرور و کرامتی که در مجلس امام حسین علیه السّلام میبینند، سر به سوی حورالعین بلند نمی کنند. ولی گروهی از دشمنان ایشان با صورت دچار آتش جهنم هستند و گروه دیگری میگویند که ما شفیع و دوست مهربانی نداریم.
آنان منزل و مأوای ایشان را میبینند، ولی قدرت ندارند که به ایشان نزدیک شوند و به ایشان برسند.
ملائکه از طرف زنان و خدام ایشان خبر میآورند که دارای چه کرامتهایی میباشند. ایشان میگویند که بعدا نزد شما خواهیم آمد. وقتی ملائکه برمی گردند و جواب ایشان را برای زنانشان میبرند، شوق زنانشان به ایشان بیشتر خواهد شد، زیرا ملائکه به زنانشان خبر میدهند که ایشان نزد امام حسین علیه السّلام گرامی هستند.
آنان میگویند: سپاس مخصوص آن خدایی است که ما را از فزع و هول بزرگ روز قیامت نجات داد. سپس مرکبها و اسبهای نجیبی برای آنان میآورند و آنان مشغول حمد و ثنای خدا و صلوات بر پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله میگردند تا به منزلهای خود وارد میشوند.
عن الصادق علیه السلام:
وَ مَا عَیْنٌ أَحَبَّ إِلَی اللَّهِ وَ لَا عَبْرَةٌ مِنْ عَیْنٍ بَکَتْ وَ دَمَعَتْ عَلَیْهِ وَ مَا مِنْ بَاکٍ یَبْکِیهِ إِلَّا وَ قَدْ وَصَلَ فَاطِمَةَ وَ أَسْعَدَهَا عَلَیْهِ وَ وَصَلَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ أَدَّی حَقَّنَا
وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُحْشَرُ إِلَّا وَ عَیْنَاهُ بَاکِیَةٌ إِلَّا الْبَاکِینَ عَلَی جَدِّی فَإِنَّهُ یُحْشَرُ وَ عَیْنُهُ قَرِیرَةٌ وَ الْبِشَارَةُ تَلْقَاهُ وَ السُّرُورُ عَلَی وَجْهِهِ
وَ الْخَلْقُ فِی الْفَزَعِ وَ هُمْ آمِنُونَ وَ الْخَلْقُ یُعْرَضُونَ وَ هُمْ حُدَّاثُ الْحُسَیْنِ علیه السلام تَحْتَ الْعَرْشِ وَ فِی ظِلِّ الْعَرْشِ- لَا یَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ
یُقَالُ لَهُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ فَیَأْبَوْنَ وَ یَخْتَارُونَ مَجْلِسَهُ وَ حَدِیثَهُ
وَ إِنَّ الْحُورَ لَتُرْسِلُ إِلَیْهِمْ إِنَّا قَدِ اشْتَقْنَاکُمْ مَعَ الْوِلْدَانِ الْمُخَلَّدِینَ فَمَا یَرْفَعُونَ رُءُوسَهُمْ إِلَیْهِمْ لِمَا یَرَوْنَ فِی مَجْلِسِهِمْ مِنَ السُّرُورِ وَ الْکَرَامَةِ وَ إِنَّ أَعْدَاءَهُمْ مِنْ بَیْنِ مَسْحُوبٍ بِنَاصِیَتِهِ إِلَی النَّارِ وَ مِنْ قَائِلٍ فَما لَنا مِنْ شافِعِینَ وَ لا صَدِیقٍ حَمِیمٍ وَ إِنَّهُمْ لَیُرَوْنَ مَنْزِلَهُمْ وَ مَا یَقْدِرُونَ أَنْ یَدْنُوا إِلَیْهِمْ وَ لَا یَصِلُونَ إِلَیْهِمْ وَ إِنَّ الْمَلَائِکَةَ لَتَأْتِیهِمْ بِالرِّسَالَةِ مِنْ أَزْوَاجِهِمْ وَ مِنْ خُزَّانِهِمْ [۱] عَلَی مَا أُعْطُوا مِنَ الْکَرَامَةِ
فَیَقُولُونَ نَأْتِیکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ فَیَرْجِعُونَ إِلَی أَزْوَاجِهِمْ بِمَقَالاتِهِمْ فَیَزْدَادُونَ إِلَیْهِمْ شَوْقاً إِذَا هُمْ خَبَّرُوهُمْ بِمَا هُمْ فِیهِ مِنَ الْکَرَامَةِ وَ قُرْبِهِمْ مِنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام فَیَقُولُونَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی کَفَانَا الْفَزَعَ الْأَکْبَرَ وَ أَهْوَالَ الْقِیَامَةِ وَ نَجَّانَا مِمَّا کُنَّا نَخَافُ وَ یُؤْتَوْنَ بِالْمَرَاکِبِ وَ الرِّحَالِ عَلَی النَّجَائِبِ فَیَسْتَوُونَ عَلَیْهَا وَ هُمْ فِی الثَّنَاءِ عَلَی اللَّهِ وَ الْحَمْدِ لِلَّهِ وَ الصَّلَاةِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ عَلَی آلِهِ حَتَّی یَنْتَهُوا إِلَی مَنَازِلِهِمْ.
کانال روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
4⃣1⃣ هزار پیغمبر و هزار صدیق و هزار شهید همناله با گریه های حضرت زهرا بر سید الشهدا
کامل الزیارات از امام صادق علیه السلام نقل می کند:
فاطمه علیها السّلام در حالی به زائران امام حسین علیه السّلام نظر میکند که تعداد هزار پیغمبر، هزار صدّیق، هزار شهید و هزار هزار ملائکه کروبیّین با آن بانو هستند و او را در گریه کردن یاری مینمایند.
فاطمه زهرا ناله و فریادی میزند که کلیه ملائکه آسمانها به علت ناله آن بانو گریان میشوند. حضرت زهرا آرام نمی شود، تا این که پیامبر خدا میآید و به وی میفرماید: ای دخترم! تو کلیه ملائکه آسمانها را گریان نمودی و آنان را از تقدیس و تسبیح خدا بازداشتی. آرام باش تا آنان مشغول تقدیس و تسبیح باشند، زیرا خدا امر خود را اجرا خواهد کرد. فاطمه به آن افرادی که از شما برای زیارت امام حسین علیه السّلام حاضر شده اند نظر رحمت میکند و هر خیری را از خدا برای آنان میخواهد. مبادا شما از زیارت قبر حسین علیه السّلام کناره گیری کنید، زیرا زیارت امام حسین علیه السّلام به قدری خیر دارد که قابل شماره نیستند.
وَ إِنَّ فَاطِمَةَ علیها السلام إِذَا نَظَرَتْ إِلَیْهِمْ وَ مَعَهَا أَلْفُ نَبِیٍّ وَ أَلْفُ صِدِّیقٍ وَ أَلْفُ شَهِیدٍ وَ مِنَ الْکَرُوبِیِّینَ أَلْفُ أَلْفٍ یُسْعِدُونَهَا عَلَی الْبُکَاءِ وَ إِنَّهَا لَتَشْهَقُ شَهْقَةً فَلَا تَبْقَی فِی السَّمَاوَاتِ مَلَکٌ إِلَّا بَکَی رَحْمَةً لِصَوْتِهَا وَ مَا تَسْکُنُ حَتَّی یَأْتِیَهَا النَّبِیُّ فَیَقُولَ یَا بُنَیَّةِ قَدْ أَبْکَیْتِ أَهْلَ السَّمَاوَاتِ وَ شَغَلْتِهِمْ عَنِ التَّقْدِیسِ وَ التَّسْبِیحِ فَکُفِّی حَتَّی یُقَدِّسُوا فَ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ وَ إِنَّهَا لَتَنْظُرُ إِلَی مَنْ حَضَرَ مِنْکُمْ فَتَسْأَلُ اللَّهَ لَهُمْ مِنْ کُلِّ خَیْرٍ وَ لَا تَزْهَدُوا فِی إِتْیَانِهِ فَإِنَّ الْخَیْرَ فِی إِتْیَانِهِ أَکْثَرُ مِنْ أَنْ یُحْصَی.
روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub
5⃣1⃣ اگر صدای ناله جن و ملائکه را می شنیدی ...
صفوان جمال میگوید: یک بار که قصد رفتن به مکه را داشتیم، در راه مدینه به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: یا بن رسول الله! چرا شما را اندوهناک و محزون و شکسته دل میبینم؟ امام صادق علیه السّلام فرمود: اگر تو نیز میشنیدی آنچه را که من میشنیدم، این سؤال را از من نمی کردی! من عرض کردم: مگر شما چه میشنوید؟ فرمود: «من صدای تضرع ملائکه به خدای عزوجل بر کشندگان امیرالمؤمنین و قاتلان حسین علیهما السّلام و صدای نوحه جن و ملائکه ای را که نزد امام حسین علیه السّلام هستند و شدت جزع آنان را میشنوم.
با این حال چه کسی میتواند طعام و شراب گوارا تناول کند یا خواب آسوده کند؟»
عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ فِی طَرِیقِ الْمَدِینَةِ وَ نَحْنُ نُرِیدُ مَکَّةَ فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا لِی أَرَاکَ کَئِیباً حَزِیناً مُنْکَسِراً
فَقَالَ لَوْ تَسْمَعُ مَا أَسْمَعُ لَشَغَلَکَ عَنْ مُسَاءَلَتِی فَقُلْتُ وَ مَا الَّذِی تَسْمَعُ قَالَ ابْتِهَالُ الْمَلَائِکَةِ إِلَی اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ عَلَی قَتَلَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ قَتَلَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ نَوْحُ الْجِنِّ وَ بُکَاءُ الْمَلَائِکَةِ الَّذِینَ حَوْلَهُ وَ شِدَّةُ جَزَعِهِمْ فَمَنْ یَتَهَنَّأُ مَعَ هَذَا بِطَعَامٍ أَوْ شَرَابٍ أَوْ نَوْمٍ.
روضه های مکتوب
@rozehayemaktoub