eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
173 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 ساختاری برای عدم حمایت از کالای ایرانی ✴️ شهر نوگالس نمونه‌ای از یک تجربه طبیعی در است. «بخش شمالی» این شهر در آریزونای آمریکا قرار می‌گیرد و «بخش جنوبی» آن در مکزیک. قسمت آمریکایی، دارای سطح درآمد بیشتر و امید به زندگی بالاتر، اما بخش جنوبی آن دارای جرم و فساد بیشتر و مرگ و میر بالاتر است. در حالی که محیط جغرافیای در هر دو طرف حصار یکسان و جمعیت نیز از قومیت واحدی برخوردار است، اما چرا اوضاع در دو طرف کاملاً با هم فرق می‌کند؟ 🔹به اعتقاد دارون اعجم‌اوغلو و جیمز رابینسون وضعیت کشورهایی مانند کره‌ شمالی و جنوبی، یا مناطق شمالی و جنوبی ایتالیا و البته مهم‌تر از همه شهر نوگالس نشان می‌دهد که تفاوت‌های قومی و نژادی، جغرافیایی، فرهنگی و … نمی‌تواند توضیح‌ دهنده شکافی باشد که بین کشورهای فقیر و غنی نه تنها وجود دارد که مرتباً هم در حال گسترش است. پس تفاوت سطح رفاه و وضعیت اقتصادی کشورها در چیست؟ @Rushdisu 🔸از آنجایی که نهادها بر رفتار‌ها و انگیزه‌ها در زندگی واقعی اثرگذار هستند می‌توانند باعث موفقیت یا ناکامی کشور‌ها و ملت‌ها بشوند. به اعتقاد آنها، وضعیت «نهادهای اقتصادی، سیاسی» کشورها نه تنها توسعه یا عقب‌ ماندگی آنان را رقم می‌زند بلکه می‌تواند کشوری را که سال‌ها ثروتمند و در حال پیشرفت و یا پیشرفته بوده در طی مدتی نسبتاً کوتاه فقیر کند و بالعکس. عجم‌اوغلو و رابینسون، نهادهای اقتصادی سیاسی جوامع را به‌طور کل و صرف نظر از زمان و مکان به دو دسته و تقسیم می‌کنند. نهادهای فراگیر که موجب پیشرفت می‌شوند، اجازه مشارکت سیاسی اجتماعی به اکثریت مردم را می‌دهند و همه افراد جامعه به فراخور تمایل، توانائی و موقعیت خود می‌توانند «مسئولیتی» داشته باشند؛ علاوه بر اینکه این مشارکت باعث ایجاد حقوق اولیه‌ای مانند حق مالکیت و ایجاد کسب و کار و … برای مردم می‌شود. وضعیت در مورد نهادهای بهره‌کش برعکس است، این نهادها تنها توسط «عده محدودی» اداره می‌شوند و تنها به همان عده هم اجازه مشارکت در جامعه داده می‌شود و این نهادها مانع توسعه و پیشرفت هستند. 🔹کشورها به لحاظ موفقیت اقتصادی با هم متفاوت هستند و دلیل این مسئله نیز نهادهای متفاوت، قوانین تأثیرگذار بر کارکرد اقتصاد و انگیزه‌هایی است که برای مردم به وجود می‌آیند. نهادهای اقتصادی فراگیر نهادهایی هستند که امکان و فرصت مشارکت را توسط توده‌های گسترده مردم در فعالیت‌های اقتصادی فراهم می‌کنند و از استعدادها و مهارت‌های آن‌ها بهترین استفاده را برده و به افراد این امکان را می‌دهند تا انتخاب‌هایی را بر اساس تمایلات خود انجام بدهند. نهادهای اقتصادی فراگیر نیازمند حقوق مالکیت امن و فرصت‌های اقتصادی نه تنها برای گروه نخبه و سرآمد جامعه بلکه برای "" خواهد بود. نهادهای بهره کشانه اساساً کارکردهای کاملاً متضاد و متقابل با نهادهای فراگیر دارند، چرا که با این هدف طراحی شدند تا درآمد‌ها و ثروت را از یک قشر و یا بخشی از جامعه "" بیرون بکشند و آن را استخراج کنند. @Rushdisu 👇👇 👇👇
👆👆 👇👇 🔸همه نهادهای اقتصادی توسط ایجاد می‌شود، در کره شمالی این نهاد با فشار از طریق کمونیست‌ها به مردم "تحمیل" شد و در آمریکای لاتین این سیستم توسط اسپانیایی‌ها؛ اما در کره جنوبی افراد مختلف «با انگیزه‌ها و تمایلات مختلف» توانسته‌اند تصمیماتی را در حوزه نهادسازی جامعه بگیرند؛ به عبارت بهتر کشور کره جنوبی از سیاست متفاوتی برخوردار بوده است. @Rushdisu 🔹نهادهای سیاسی یک جامعه تعیین کننده کلیدی در نتایج این بازی بزرگ هستند. این‌ نهادها در واقع هستند که انگیزه‌ها را در سیاست مدیریت می‌کنند و می‌توانند مشخص کنند که چگونه انتخاب شود و کدام بخش‌هایی از دولت حق چه کاری را خواهد داشت. نهادی‌های سیاسی معلوم می‌کنند که چه کسی در جامعه قدرت را به دست می‌گیرد و با چه اهدافی این قدرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر توزیع قدرت غیر محدود باشد نهاد‌های سیاسی نیز تمامیت خواه می‌شوند. 🔹هم‌افزایی بسیار بالایی میان نهاد‌های اقتصادی سیاسی و اقتصادی وجود دارد. نهادهای سیاسی و اقتصادی بهره کشانه قدرت را در دست گروه اندکی از افراد در جامعه محدود می‌کند و محدودیت‌های کمی را نیز در اعمال قدرت از آن‌ها اعمال می‌نمایند. نهادهای اقتصادی نیز توسط این گروه اندک نهاد دهی می‌شود و به این ترتیب منافع اقشار مختلف جامعه به نفع آن‌ها استخراج می‌گردد. @Rushdisu 🔹به این ترتیب سیاست های انبساطی و انقباضی آقای روحانی برای تقویت و اشتغال‌زایی ناشی از آن از طریق اعطای وام خرید خودرو به مردم (که این شرکت را به حیات خلوتی برای دولتی‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب تبدیل می‌کند و موجب سرازیر شدن سرمایه طبقه کارگر به طبقه حاکم می‌گردد)، دختران مظلوم وزیر در امر صادرات و واردات (در حالی که عامه مردم چنین فرصت و موقعیتی ندارند و نیز واردات بی‌رویه فرصت رشد صنایع کوچک و تازه متولد شده را می‌گیرد)، سیاست‌های پولی-مالی بانک مرکزی با نرخ‌های بی‌نظیر جهانی در سود و ربا (که موجب به استثمار کشیدن قشر ضعیف گردیده و سرمایه آنها برای خرید کالای ایرانی را از بین می‌برد)، دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری (که در دولت «آقای» روحانی استارت زده شد) و دیگر موارد این چنینی تماماً مصداق نهادهای بهره‌کش می‌باشند که دسترسی به فرصت‌های اقتصادی را برای قشر خاصی از جامعه که همان نخبگان اجرایی هستند و کالای ایرانی را در شأن خود نمی‌دانند مجاز می‌شمارد. 🔹حمایت از تولید داخلی، مفهومی فراتر از خرید کالای ایرانی، نصب بنر و برگزاری همایش‌های مربوطه دارد. نهادینه‌سازی و جاانداختن نهادهای فراگیر و مبارزه با نهادهای بهره‌کش، همان ارزش بنیادینی هستند که سیاست‌های دولتی برای تحقق شعار مذکور باید پیرامون آن شکل بگیرند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ♦️کانال تخصصی نُونِگری ( با مسئولیت جناب آقای صادقی کیا) ➡️ https://t.me/Nonegari ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
4_5927083782199837511.wma
3.35M
🎙 نماز اول وقت ☑️ روایتی از آداب نماز به زبان سرلشگر (فرمانده سابق ارتش) 🗓 به مناسبت 🎞 ➖➖➖➖➖ 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄تصویرسازی سیاسیون بر اساس متد بی پدر مادری ✴️ ، تبعیت از بادهای موسمی یا بازی در رُل‌های مختلف در عرصه‌ی سیاست، مدل رایج سیاست‌ ورزی امروز کشور ماست. تفاوتی هم میان جناح‌ها و گروه‌های سیاسی وجود ندارد. هیچ کدام بهره‌ی کمتری نسبت به دیگری از این سبک و مشی ندارند. مرور نمونه‌های متفاوتی از دو جناح اصلی در عرصه سیاسی ایران نشان می‌دهد، اتخاذ چنین مشی و روشی، برای و نتایج یکسانی به همراه نداشته است. 🔹هم افراد و هم احزاب و تشکل‌های اصلاح طلب، با استفاده‌ی مناسب از فاصله‌ی خود با حاکمیت و عدم پای‌بندی به اصول از یک سو و بهره‌گیری به هنگام از تاکتیک برهم‌زدن بازی رقیب و انداختن و نگه داشتن توپ در زمین او از سوی دیگر، نه تنها هزینه‌های رنگ به رنگ شدن خود در سیاست را نپرداخته‌ که بخش مهمی از آن را به دوش رقیب خسته و خفته خود وانهاده‌اند. @Rushdisu 🔹در مقابل، ‌ چه در سطح افراد و چه در سطح احزاب و تشکل‌ها، هیچ‌گاه نتیجه درخور و مناسبی از این سیاست ندیده‌اند. آنها ناتوان از بارکردن هزینه تلوّن خود بر دوش رقیب، غالبا هزینه شکست‌های خود را از جیب نظام پرداخت کرده‌اند. نگاهی به انتخابات‌های پس از دوم خرداد نشان می‌دهد، اصولگرایان در دو دهه‌ی اخیر بخش مهمی از سرمایه اجتماعی خود را در چنین قماری باخته‌اند. 🔹علت این تفاوت را باید در مبانی اندیشه‌ای این دو جناح جُست. از سویی اصلاح طلبان بر مبنای اندیشه لیبرال خود، هیچگاه چارچوب معین یا خط قرمز مشخصی پیش پای اقدامات خود ندیده‌اند. تجلی عینی این مشی سیاست ورزی در قامت محبوبترین چهره‌ی این جناح به خوبی نمایان است. زاویه با حاکمیت و بازی نادرست رقیب اصولگرا، از دیگر علل کامیابی اصلاحات در ورای این سبک سیاست ورزی است. از سوی دیگر، علت عدم کامیابی اصولگرایان نیز به مبانی اندیشه‌ای آنها باز می‌گردد. زیرا سیاست چند چهرگی عملا نقضِ است. بسیاری از سیاست ورزان اصولگرا در این سال‌ها اصول بنیادین خود را زیر پا نهاده و از این نظر در میان افکار عمومی شخصیت‌های محبوبی نبوده‌اند.@Rushdisu 🔹جدیدترین نمونه‌ی این سلوک سیاسی در رفتارهای یکسال اخیر یکی از چهره‌های جوان‌تر و جویای نام و مقام این جناح به چشم می‌خورد. او با ارائه تصویری شلوغ -گاهی نشست و برخاست با طیف متنوع و پراکنده‌ای از افراد با اندیشه‌ها و سطوح سیاست‌ ورزی مختلف، گاهی زیر سوال بردن گذشته خود، گاهی جای خالی دادن از مسئولیت‌های سابق در موقعیت لاحق و اخیرا با انکار ‌ بودن خود- سعی در ترسیم چهره‌ای جدید از خویشتن دارد. تلاشی تجربه شده با نتایجی قابل حدس. 🔹این آش آن‌قدر شور شده است که دی ماه گذشته، رهبر معظم انقلاب در نقد مشی برخی سیاسیون در نا امید کردن مردم از جمهوری اسلامی فرمودند: « ...دین اینها سیاسی است، بجای اینکه سیاستشان دینی باشد؛ دینشان سیاسی‌ کاری است.» ایشان این شیوه را تجسم بی تقوایی و مطلوب دشمن دانسته و در بیانی صریح‌تر از هر زمان، رنگ به رنگ شدن سیاسیون در جمهوری اسلامی را به باد انتقاد گرفتند؛ «کسانی که زمانی تمام امکانات مدیریّتی کشور در اختیار اینها بوده یا هنوز هست، اینها دیگر حق ندارند علیه کشور حرف بزنند و موضع بگیرند؛ باید موضع مسئولانه بگیرند و پاسخگو باشند.» رهبر انقلاب در جمع بندی این مسأله با بیان تفاوت انقلابی گری و انقلابی نمایی، انقلابی گری را کاری سخت بر شمرده که لازمه آن پایبندی به اصول و تدین است. 🔹تاریخ چهل ساله انقلاب نمونه‌های فراوانی از این جنس را به خود دیده است. سیاست مدارانی که در مسیر انقلابی گری، انقلابی نما از آب در آمده، یا در لباس و آزادی، دفعتا تئوریسین دیکتاتوری و ریاست جمهوری مادام العمر شده‌اند؛ یا آنهایی که به بهانه همراهی امام راه جماران را گرفته و برای همراه نشدن با رهبری هنوز از جماران بر نگشته‌اند؛ یا پشیمانانی از گذشته خود که لباس سربازی و خدمت و روحانیت را از تن به در آورده و رخت دامادی عروس سیاست به تن کرده‌اند؛ یا نخبگان و خواصی که نیمی از عمر خود را به تدوین و تبلیغ یک نظریه علمی پرداخته و در نیم دیگر به نقد و تخریب و تمسخر نیمه اول خود نشستند. به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی «ما در این چهل پنجاه سالِ بعد از شروع نهضت امام چه چیزها دیدیم! بالارفتن‌ها، پایین‌آمدن‌ها؛ تُندی‌ها، کُندی‌ها؛ افراط‌ها، تفریط‌ها؛ چیزهای عجیبی دیدیم در این مدّت!» ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
🗒 عبد یا آزاد؟ ✴️ روزی حضرت در بغداد از درب خانه «بُشر حافی» می گذشت. صدای ساز و آواز و رقصیدن از داخل خانه به وضوح به گوش می رسید و هر عابری را متوجه خود می ساخت. 🔹 ناگهان کنیزکی از خانه بیرون آمد تا خاکروبه را خالی نماید. امام (علیه السلام) از آن کنیز پرسید: « صاحب این خانه و است یا ؟ » کنیزک گفت: « این چه سؤالی است؟ صاحب این خانه، آزاد و حر است. » امام (علیه السلام) فرمود:« آری! درست گفتی! اگر بنده بود، از خود می ترسید و این چنین به فسق و فجور نمی پرداخت.» 🔹 کنیز به خانه برگشت. « بُشر » که بر روی سفره شراب و صدها گناه دیگر نشسته بود، پرسید: « ای کنیز! چرا دیر کردی؟» 🔹 کنیز جریان را تعریف نمود. ناگهان او، پای بیرون دوید و خود را به امام رسانید و گریه بسیار کرد و ضمن اظهار شرمندگی، عذرخواهی فراوان نمود. از آنجا که او هنگام توبه، پابرهنه بود، به او « بُشر حافی » گفتند. (حافی یعنی پابرهنه). ✍️ پ.ن: ما خودمان را عبد و بنده می دانیم ولی در عمل آزاد هستیم یا شاید بنده هستیم ولی بنده ی . اسیر و هوای نفس شده ایم. می گویند برای خلاصی زندانی به متوسل شوید. ما نیز زندانی هستیم... زندانی هوای نفس... 🗓 به مناسبت شهادت (علیه السلام) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄الزامات بسترساز ✴️لازمه تحقق یك حركت نظام مند برای حمایت از ، برخورداری از الزامات زمینه ای و بسترهای پایدار ساز و ثبات آفرین است و در غیر این صورت، حركت ها شاید در یك بازه زمانی مشخص، موثر باشند ولی تبدیل به یك جریان نهادی و پایدار نخواهند شد و در نتیجه پس از مدتی می توان شاهد سست شدن و در نتیجه شكست طرح حمایت از كالای ایرانی بود. در این نوشتار به سه مورد از این الزامات به صورت تیتروار اشاره می شود و ان شاء الله در نوشته های آتی به موارد دیگری پرداخته خواهد شد. 1️⃣ الزام اول: اصلاحات لازم در حقوق رقابت و در كشور 🔹برخی نهادگرایان، وقتی به تحلیل علل توسعه یا عدم توسعه كشورها می پردازند، پا را از سطح اولیه تحلیل ها فراتر گذاشته و در بررسی موردی علل موفقیت و عدم موفقیت كشورها از موارد رایج نظیر تفاوت در سطح دانش، مكان جغرافیایی و حتی تفاوت های فرهنگی در كشورهای توسعه یافته نسبت به سایر كشورها عبور می كنند و سعی در شناسایی برخی مفاهیم نهادی دارند. یكی از این پایه های نهادی كه در آثار برخی تحلیل گران بسیار بارز است، به رسمیت شناختن حقوق رقابت و حقوق مالكیت در كشورهاست! به بیان دیگر، علاوه بر اینكه یك آستانه تغییر در امر رقابت پذیری صنعتی در یك كشور وجود دارد می بایست حقوق مالكیت نیز دارای قواعد روشن، دقیق و باثبات باشد چرا كه این امر موجب می شود افراد، حركت برای نوآوری و تولید ثروت پایدار داشته باشند. @Rushdisu 🔹در موضوع حمایت از كالای ایرانی نیز، چنین مقوله ای بسیار اساسی است زیرا یك سوی امر تولید كالای داخلی، تولیدكنندگان و سرمایه گذاران هستند و تا زمانی كه بستر حمایتی لازم برای این كار وجود نداشته باشد انگیزه تولیدكننده برای سرمایه گذاری پایدار از بین می رود. تولید، تبلیغ و فروش كالای باكیفیت داخلی امری زمان بر است لذا نیازمند وجود یك موقعیت با ثبات روانی، اجتماعی و اقتصادی است كه بخش اعظم آن با مناسب شكل می گیرد. 2️⃣ الزام دوم: 🔹می توان مصادیق متعددی از ضرورت «شفافیت» جهت شكل گیری و ثبات حركت های نهادی بیان نمود ولی با توجه به محدودیت حجمی نوشتار صرفا به یكی از مهم ترین این مصادیق یعنی «» اشاره می شود. تمامی فرآیند شكل گیری ایده تا تولید و توزیع محصول ایرانی در یك چرخه كامل رخ می دهد و در این پیوستار، شخصیت های حقیقی و حقوقی فراوانی حضور دارند كه اگر هر یك از این افراد دارای منافع متضادی با اصل حركت باشند، خواسته و ناخواسته به سمت تغییر این جریان پیش می روند و اگر به عنوان مانع اساسی در مقابل این حركت ملی نقش ایفا نكنند، در خوشبینانه ترین حالت سعی در تغییرات قانونی جهت مستثناسازی خود و منافعشان با اصل حركت خواهند داشت. 🔹شفافیت مناقصات، قراردادها، قوانین، آرای نمایندگان مجلس و مواردی نظیر این می تواند اقدامی پیشگیرانه و كم هزینه در این راستا باشند كه با حمایت رسانه ها به یك حركت پایدار تبدیل می شوند. 3️⃣ الزام سوم: ملی 🔹برند ملی هر كشور، تبلور تمامی مناسبات آن كشور است و حتی در برخی مطالعات ذیل یكی از اركان طبقه بندی می شود و به عنوان یك نمونه عینی قدرت نرم محسوب می گردد. مرور تاریخ توسعه صنعتی برخی كشورها نظیر كره جنوبی، آلمان، انگلستان، چین، ژاپن و ... نشان از آن دارد كه تمام ساختارهای حاكمیتی و غیرحاكمیتی آن می كوشند كه كشورشان را به بهترین حالت ممكن به دنیا معرفی نمایند. اگر امروز گوشی های كره ای، خودروهای آلمانی و لوازم خانگی ژاپنی از شهرتی جهانی برخوردارند صرفاً به واسطه كیفیت خودِ محصول نیست بلكه تمامی اركان و اجزاء از سریال های تلویزیونی گرفته تا نمادهای فرهنگی آنها سعی در معرفی كشورشان به عنوان یك كشور توانمند، دارای ثبات حاكمیتی، متعهد نسبت به مردم و ... دارند. 🔹زمانی كه حجم انبوه سریال های تاریخی كُره ای در ایران پخش می شود و بازیگران اصلی آن در كشور حضور می یابند، خواسته و ناخواسته، نشان تجاری كره جنوبی در ایران تقویت شده و محصولات كره ای نیز فروش بیشتری خواهند داشت و یا زمانی كه مسئولین ژاپنی از مردمشان در برابر برخی كالاهای كم كیفیت، عذرخواهی می كنند همین امر در مصرف كنندگان آن محصول اعتمادزایی فراوان می كند، برگزاری المپیك 2008 چین و معرفی قدرت این كشور در فضای عمومی جهانی، همگی زمینه هایی برای تقویت برندملی یك كشور است. @Rushdisu 🔶جمع بندی كوتاه: حمایت از كالای ایرانی حركتی مقطعی نیست و باید زمینه های لازم برای آن، ایجاد شود. اهمیت ایجاد نهادها از این جهت است كه یكی از مهم ترین سازوكارها برای جلوگیری از شكست یك جریان ملی، كاهش وابستگی آن به اشخاص است. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
🏘 💢 از مَهریه های بی مِهر تا بی مِهری مَهریه ها 🔹 در مهریه به عنوان ای برای زن و ابزاری برای تعریف می شود❗️ 🔹 حال آنکه طبق معمولاً شاهد رابطه معکوس میان نرخ طلاق و مهریه هستیم. یعنی به میزان افزایش مهریه، نرخ طلاق نیز افزایش می یابد. 🔹 ابزاری است برای میان زوجین نه ابزاری بازدارنده برای طلاق. 🔹 در ای که نرخ مهریه پایین و در حدّتوان زوج است، اصل بر و مدارا در زندگی است، امّا در خانواده ای که نرخ مهریه بالا و خارج از توان زوج است، اصل بر و جدایی است. 🔹 لذا مهریه سنگین خود یکی از عوامل کینه توزی در زندگی محسوب می شود: «لَا تُغَالُوا فِي مُهُورِ النِّسَاءِ فَتَكُونَ عَدَاوَةً» امام علی(ع). 🔹 در روایتی دیگر یکی از نشانه های پایین بودن مهریه اوست و یکی از نشانه های نحوست زن مهریه زیاد اوست: «أَنَّ مِنْ بَرَكَةِ الْمَرْأَةِ قِلَّةَ مَهْرِهَا وَ مِنْ شُؤْمِهَا كَثْرَةَ مَهْرِهَا». 🔹 از این روست که طبق آموزه ها خانواده عروس باید اصرار بر پایین آوردن مهریه و خانواده داماد اصرار بر بالابردن مهریه داشته باشند تا مهریه بیشتر ظهور و بروز پیدا کند. 🔹 توسط مرد نیز جزء بالاترین گناهان محسوب می شود به طوری که طبق روایت پیامبر(ص): خداوند در روز قیامت هر گناهی را می بخشد مگر گناه ندادن مهریه❗️ 🔹 هولناک تر از ندادن مهریه، نیّت و است. اگر مرد به هنگام تعیین مهریه، قصد دادن مهریه تعیین شده را نداشته باشد و در دل بگوید : «کی داده؟ کی گرفته؟» این کار او -طبق روایات- به منزله و است❗️ 🔹 به عنوان مثال می توان به صحیحه فضیل بن یسار از امام صادق(ع) اشاره کرد: «فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْمَرْأَةَ وَ لَا يَجْعَلُ فِي نَفْسِهِ أَنْ يُعْطِيَهَا مَهْرَهَا فَهُوَ زِنًى». یا به این حدیث از پیامبر(ص) در نهج الفصاحة اشاره کرد که : هر کس با زنى ازدواج کند و در خاطر داشته باشد كه مهر او را نپردازد هنگام مرگ چون زناكاران بميرد. «مات يوم يموت و هو زان». 🔶 در مقام می توان پیشنهادات زیر را برای جلوگیری از نادرست موجود مطرح ساخت: 1️⃣ تعیین بر اساس زوج: در مهریه اصل بر و مهریه در زمان ازدواج است. لذا هر فرد باید بسته به درآمد و شغل خود مهریه را تعیین نماید. به عنوان مثال مدیرعامل یک شرکت یا کارخانه می تواند مهریه بالا برای همسرش ثبت نماید ولی یک دانشجوی اجازه بیش از 14 سکه را نداشته باشد. این سیاست به کاهش میزان نیز کمک خواهد کرد. 2️⃣ اعطای مهریه یا بخشی از آن در زمان عقد؛ در میان مرسوم است در همان لحظه عقد مهریه تقدیم عروس شود. این کار باعث تصمیم گیری های واقع گرایانه و عاقلانه تر می شود. 🌱 ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
#منهای_رشد ،نقداجتماعی است با کمی چاشنی طنز که از دل موضوعات ومسأله های مبتلابِه هسته های مطالعاتی مرکزرشد بر می آید.باشد که بر دل نشیند. ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu 👇
💢 عیش کوخ 🔶 گفت و گوی پیش ساخته حضرت امام خمینی رحمه الله و یکی از نهادهای به اصطلاح انقلابی 🔹 نهاد انقلابی: سلام علیکم حضرت امام خمینی: و علیکم السلام ن.ا: همان طور که حضرت آقا مستحضر هستید طبق فرمایش حضرتعالی ما متولی برخی امور هستیم. می خواهیم در صورت امکان گزارش برخی فعالیت هایمان را به شما بدهیم. ح.ا: {خوب است} «گزارش کار را به اینجانب بدهید» 🔹ن.ا : (60دقیقه گذشت)... و اما آخرین فعالیت ما ساختن یک عظیم هست. ح.ا: {در کدام منطقه؟} ن.ا: در هست. ح.ا: {خودتان به تنهایی یا با همکاری دیگری؟} ن.ا : این پروژه توسط انجام شده. ح.ا: {مشخصات پروژه چیست؟} ن.ا: اسم ساختمان هست، مساحت زمین 3790 متر مربع و زیربنای کل هم 43364 مترمربع شده، تعداد طبقات این ساختمان18 طبقه هست که 63 واحد اداری و 24 واحد هم تجاری تخصیص و تقسیم شده است. 🔹 ح.ا: {از انجام این پروژه}«انگيزه شما چى است»؟ ن.ا : در این منطقه میشود فروش خیلی خوبی داشت. معمولاً اغنیا در این منطقه تهران ساکن هستند و می توان از قبل چنین پروژه کسب درآمدی زیاد نمود. می توانیم به راحتی از این طریق کسب سرمایه کنیم. ح.ا: {بنده به صراحت بگویم که}«اسلام يك همچون عنوان به آن معنايى كه هست نمىپذيرد، اسلام قواعد دارد»«هميشه اين كشور به واسطه اين كاخ نشينها تباهى داشته است» ن.ا: ببخشید حضرت امام، ما باید به قشر ثروتمند جامعه نزدیک بشیم و از قدرت اقتصادی آنها استفاده کنیم و سعادتی که خود بعداز انقلاب کسب کردیم را حتی در دنیا منتشر کنیم ح.ا:«ما وقتى كه ملاحظه مىكنيم و سعادتها را سنجش می كنيم، مىبينيم كه سعادتمندها آنهايى بودند كه در كوخها بودند. آنهايى كه در كاخها هستند سعادتمند نيستند. آن مقدارى كه بركات از كوخها در دنيا منتشر شده است هيچ در كاخها پيدا نمی شود» 🔹ن.ا : ما درد فقرا را می فهمیم اما از جهت... ح.ا: {هیچ توجیه ندارد، ادامه ندهید...}«سلاطين جور كه همه كاخ نشين تقريباً بودند، اينها به فكر مردم نمی توانستند باشند، احساس نمىتوانستند بكنند يعنى چه...وقتى كسى احساس نكند كه فقر معنايش چى است، گرسنگى معنايش چى است، اين نمی تواند به فكر گشنه ها و به فكر مستمندان باشد» ن.ا : حضرت آقا..به نظر ما امروزانقلابی واقعی کسانی هستند که بخش زیادی از سرمایه های در چرخش کشور را در تملک دارند ما باید از تجمیع و جذب آنها برای انقلاب استفاده کنیم ح.ا: «به نظر من بيشتر انقلابيون واقعى؛ يعنى آنها كه نيروى عظيم و كوبنده اين انقلاب بودند، مردم غير مرفه بودند؛ كسانى كه بيشترين كشته ها را دادند و با نيروى ايمان واقعى و اعتقاد راسخ؛ باعث پيروزى انقلاب شدند همان كسانى بودند كه به هيچ وجه و مرفه نبودند و از طبقه پابرهنه بودند.» 🔹 ح.ا: {خب حالا بگویید ببینم الان چه در اینجا به فروش می رسد؟} ن.ا: واقعش خیلی دوست داشتیم عرضه شود ولی خب به دلیل رغبت مشتری های آن محل بیشتر برندهای جذاب و مطرح به فروش می رسد ح.ا: {عجب!! این نهاد}«به جاى اينكه براى ، براى جلوگيرى از ورشكستگيهاى بازرگانان محترم، براى نان و آب فقرا و مستمندان، براى زمستان سياه بی خانمانها، براى پيدا كردن كار براى جوانان فارغ التحصيل و ساير طبقات بيچاره، فكرى بكند، به كارهاى مخرب، مثل آنچه گفته شد و نظاير آن، دست می زند»؟؟ ن.ا: باور بفرمایید بازار اقتصاد دست خودمان هست، با بازرگانان در ارتباطیم... ح.ا: «امروز اقتصاد ايران به دست امريكا و اسرائيل است؛ و بازار ايران از دست ايرانى و مسْلم خارج شده است، و غبار ورشكستگى و فقر به رخسار بازرگان و زارع نشسته است...» ن.ا: باور بفرمایید ما... ح.ا: «تو می دانى كه به سر اقتصاد ايران چه آوردى»؟ ن.ا: ما امروز سرمایه گذاری زیادی در حتی داشتیم و از این طریق هم به دولت و بانک های دولتی کمک کردیم ح.ا: {بانک؟! شما نمی دانید:}«بانكها بشدت مردم را استثمار كرده اند. زمينه زحمتكش را به سود شركتهاى بين المللى و توسعه بازار از بين برده اند»؟ ن.ا: یک لحظه اجازه بدهید، من توضیح می دهم، ببینید ما... 🔹 ح.ا: {نیاز به توضیح اضافه نیست، شما فکر نکنید من فقط شما را توبیخ می کنم، من حتی جای دیگر گفتم:} «مجلس خبرگان در جمهورى اسلامى بودجه ده ميليون تومانى و هتل مجلل لازم ندارد» «امروز شماييد كه بايد دامن به كمر بزنيد و در رشد اين كشور و در رشد توليد اين كشور دامن به كمر بزنيد و همت بگماريد و فعاليت بكنيد. فعاليت شما امروز براى كشور اسلامى يك است.» ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
📜 ♦️ قسمت بیست و سوم 🔳 پیامبری از خودتان 👤 آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) ➖➖➖➖➖ 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 تجربه نگاری حوزه #سلامت با تاکید بر نقش علوم انسانی 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 گشایش پنجره‌ طرح تحول نظام سلامت 📌 قسمت دوم ✴️ وقایع و اتفاقات مهم: 🔹مقدمه‌ی دیگری که برای فهم هرچه بهتر چرایی طرح تحول نیاز است، به شرایط و اوضاع‌واحوال و اتفاقاتی است که تا پیش از طرح و در فرآیند طراحی و اجرای طرح تحول رخ ‌داده است. 1️⃣ وضعیت نابسامان اقتصادی کشور: 🔹کشور با دست‌به‌گریبان است. بانک مرکزی از تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی به محوریت آمریکا رنج می‌برد. خزانه (به تعبیر رئیس‌جمهور) و همچنین صندوق‌ها خالی هستند؛ بنابراین کشور تحمل و طاقت اجرای طرحی با بار مالی سنگین را ندارد. 2️⃣ و اوضاع نابسامان سلامت کشور (قبل از سال 92): 🔹چند اتفاق مهم را می‌توان در اینجا ذکر کرد اول‌ازهمه بحران دارویی کشور که حاصل تحریم‌ها و همچنین مدیریت ناصحیح بازار داروی کشور بود و دیگری نارضایتی گسترده مردم از بیمارستان‌ها و نظام درمان کشور که در نظرسنجی صورت گرفته در مورد رضایت مردم از دستگاه‌ها دولتی، رتبه بیمارستان‌ها در سه‌تای آخر قرارگرفته بود. @Rushdisu 3️⃣ وقایع : 🔹دکتر حسن روحانی به‌عنوان کاندیدای ریاست جمهوری وعده‌هایی را به مردم می‌دهد که ازجمله این قول‌ها وعده‌ها توجه به‌سلامت و حل بحران دارویی در کشور است. هرچند این عامل را نمی‌توان عامل بسیار پیش برنده دانست اما با توجه به وقایع آتی زمینه‌ خوبی را فراهم کرد. حداقل به ما نشان می‌دهد، به‌عنوان یکی از مسائل اصلی در ذهن کاندیدای موردنظر بوده به‌صورتی که در مناظرات به طرح این موضوع می‌پردازد. 4️⃣ دو تمرکز سیاست‌گذارانه در دولت: 🔹به نظر می‌رسد دکتر حسن روحانی در حوزه سیاست خارجی انتخاب خود را کرده بود؛ بایستی از میان حوزه‌هایِ مختلفِ یک گزینه را برمی‌گزید؛ اما چرا سلامت نظر او را جلب کرد. به نظر می‌رسد خود شخص وزیر (در ادامه خواهد آمد) یکی از این عوامل است، وعده انتخاباتی او هم توجه پیشینی‌اش را به‌سلامت نشان می‌دهد، این را در کنار نارضایتی شدید مردم قرار دهید و تیم رسانه‌ای خوب دولت. دولت بایستی قواعد برجام را نشان می‌داد و موفقیت خود را در عرصه داخلی به رخ می‌کشید. چه چیزی بهتر از سلامت با بار زیادی که از ناملایمات قبلی. اینکه چرا از میان سیاست‌های داخلی تنها یک حوزه را برگزید، به نظر می‌رسد یکی به علت محدودیت بودجه‌ای و منابع است و دیگری اینکه یک کار بزرگ همیشه بیشتر از چند کار کوچک به چشم می‌آید! @Rushdisu 5️⃣ قاضی زاده هاشمی: 🔹یکی از تعیین‌کننده‌های اصلی فضای سلامت پس از انتخاب دکترحسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور، شخص آقای قاضی‌زاده هاشمی؛ است. او شخصیتی فراجناحی دارد. از میان اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان حامیان زیادی دارد حتی شخصیت‌هایی مانند رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز از حامیان او بودند. او نفوذ و برد زیادی هم در مجلس دارد به‌طوری‌که مجلس نیز بارأی اعتماد قابل‌توجهی او را به وزارت می‌نشاند. او از جهادی‌های سابق بوده و رفقای خوبی هم در دولت دارد. بنابراین ایشان را نباید تنها یک وزیر دانست بلکه ایشان به‌تنهایی یک «نهاد» است. در میان جامعه سلامت کشور نیز از قدرت بالایی برخوردار است. او صاحب بیمارستان فوق تخصص نور و عضو هیئت‌علمی دانشگاه است؛ بنابراین قدم‌ها و جایگاه‌های محکمی چه در نظام سلامت و چه در نظام سیاسی کشور در اختیار دارد. ❇️❇️❇️ ادامه دارد ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 🗂 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2290 🖇) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 📌تأملی کنجکاوانه در مصوبه حذف آزمونهای دوره ابتدائی و مدارس خاص دوره اول متوسطه ✍️ و پژوهشگران مرکز رشد ✴️سابقه طولانی در ارکان مختلف این وزارتخانه و مراجع مرتبط خاصه سالها معاونت دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، فرصتی گرانبها است.این مزیت با خود، تجربه ای طولانی از مسائل و موضوعات مبتلابه این حوزه را به ارمغان آورده است. از همین جهت، مثلثی طلائی بین ایشان و آقایان نوید ادهم دبیرکل شورای عالی و زرافشان معاون آموزش متوسطه که همگی سابقه طولانی مسئولیت در رده های مختلف این وزارتخانه را دارا هستند، شکل گرفته است. این مثلث، تلاش دارد تا با بکارگیری فهم حداکثری از مسائل و اولویت ها،بدنبال ارائه راهکارهای مناسب و اجرای آن باشد و البته چاشنی سرعت در اتخاذ تصمیم و اجرا نیز یکی از ویژگی های حرکت آنان است که حتما برای آن دلایلی جدی دارند. 🔹با همه این احوال،حل مساله نیازمند توجه به اقتضائات دیگری هم هست که بدون آن بهترین راهکارها نیز، مسیری مبهم و نامعلوم را طی می کنند. یکی از این تصمیمات که دو سه ماهی است این وزارتخانه و برخی خانواده ها را دچار حواشی و تشنج کرده، موضوع مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر حذف آزمون های دوره ابتدائی و دوره متوسطه است. گزارش تحلیلی پیوست زوایای دقیقتری از این مصوبه و آنچه که تا کنون بر سرش آمده را روایت می کند. 🔸جهت مطالعه این یادداشت INSTANT VIEW یا نمایش سریع را انتخاب کنید( و یا بر روی لینک زیر کلیک نمایید.) 🖇 yon.ir/bg7b0 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 نشست سالیانه #هسته_سلامت مرکز رشد 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد @Khan_e_salamat ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 ✴️دیدن مسبوق به چیست؟ ما به صورت روزمره با محیط اطرافمان مواجه هستیم اما این مواجهه توام با مقداری توجه و مقدار بیشتری از عدم توجه و غفلت است. چرا برخی واقعیات اطراف را می بینیم و برخی را خیر؟ چرا برخی امور برای ما مهم هستند و برخی خیر؟ چرا برخی امور یکسان برای افراد به صور متفاوتی معنا و می شود؟ آیا جهان بیرون در ذات خود دارای معناست یا این ما هستیم که در به محیط، فاعل مایشاء هستیم؟ یا اینکه ما در یک این معنا بخشی و معنا پذیری را شکل می دهیم؟ این امر در جهان های اجتماعی به چه صورت است؟ 🔹 مسئله عدالت نیز یکی از مصادیق جامعه هدف این پرسش هاست. ما با وضعیت های اجتماعی مختلفی به صورت روزمره مواجهیم اما چرا برخی وضعیت ها و موقعیت ها را عادلانه می دانیم و برخی را خیر؟ چرا برخی کمبودها برای برخی دغدغه است و بی عدالتی تلقی می شود و برای برخی دیگر خیر؟ به نظر می رسد و چیستی آن، به شدت در ادراک و تحلیل چنین مسائلی موثر است. @Rushdisu 🔹تحلیل خط مشی به عنوان یکی از فروع مطالعات خط مشی، به این سوال پاسخ می دهد: مهم تر از حل مسئله عدالت، تعریف مسئله های عدالت و به آن هاست. هر نوع که آن مسئله را تعریف کنیم، به همان صورت نیز حل متفاوتی را شاهد خواهیم بود. طلاق می تواند به عنوان نتیجه شکست عاطفی تلقی شود یا نتیجه بی تعهدی به عقد ازدواج یا اینکه نتیجه ناسازگاری زوجین پنداشته شود. هر کدام که به عنوان مسئله دیده شود، راه حل خود را شکل می دهد. یکی از عوامل موثر بر شکل دهی، تعریف و ساختاردهی مسئله ها، و نیز عواطف ما هستند. تصورات، نظریه ها، عقاید و ... در کنار عواطف و احساسات ما می توانند موقعیت های پیرامونی را در قالب مسئله شکل دهند یا اساسا به عنوان مسئله تشخیص ندهند. انگاره ها در کنار عواطف حتی می توانند مسئله های ادراک شده را به انحاء مختلفی تفسیر و شکل دهند. حال سوال این است که عواطف و باورها از کجا می آیند؟ آیا نوعی از ذات گرایی را می توان برای عواطف و باورها و نیز مسئله ها بیان کرد؟ در ادبیات تحلیل خط مشی باور بر آن است که مسئله ها، ماهیتی به شدت دارند. اما آیا می توان مسئله را صادق و کاذب دانست؟ آیا می توان برای عواطف و احساسات، قائل به صدق و کذب یا به تعبیر دقیق تر حق و باطل شد؟ اگر چنین باشد، باید قائل باشیم که برخی مسائل ادراک شده واقعا مسئله هستند و برخی مسائل کاذب هستند. لکن همه ادراک شده می باشند. 🔹 در مقام تحلیل مسائل عدالت اجتماعی اگر بپذیریم که عدالت اجتماعی زمینه تحقق سعادت و عبودیت انسان است، و از طرف دیگر قائل به یک سعادت و طریق سعادت واقعی به نام صراط مستقیم باشیم، آن گاه با عدالتی مواجه خواهم بود که واقعی است. این عدالت واقعی، مسائل واقعی خواهد داشت. اگر ادراک بشری منطبق بر این عدالت واقعی باشد، مسئله های ادراک شده آنان می تواند حق و درست یا باطل و نادرست باشند. آن گاه می توان در ساختاردهی مسئله، عدالت واقعی را معیار تعریف درست مسئله قرار داد. پس لازم است کسانی که عدالت اجتماعی و مسائل آن را تحلیل می کنند ابتدا به فهم بپردازند. بدون فهم درستی از عدالت، ممکن است مسائل ادراک شده ای را در دستور کار عدالتخواهی و عدالت پژوهی قرار دهیم که واقعا مسائل حق و درستی نیستند. از دل این عدالتخواهی و عدالت پژوهشی به رفته، قطعا اقامه عدالت محقق نشده و بسط بی عدالتی را شاهد خواهیم بود. @Rushdisu 🔹بالاجمال می توان دو عنصر کلیدی را در باورها و عواطف بیان کرد که می توانند ما را در تعریف درست مسئله های عدالت اجتماعی راهبری کنند: و که یک بسته دینی را شکل می دهند، مهمترین عامل در اصلاح دستگاه محاسباتی تعریف و حل مسائل عدالت اجتماعی است. نهادهای عدالت پژوهی و عدالت خواه، قطعا این دو عنصر را باید به صورت جدی در دستورکار خود برای اقامه عدالت اجتماعی قرار دهند. از این روست که بدون انسان های عادل و عدالت خواه و نیز دستگاه معرفتی دینی، امکان عدالت اجتماعی وجود ندارد. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
⚪️ نشست تخصصی هسته #تعلیم_و_تربیت مرکز رشد با دکتر #سید_محمد_دلبری ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
⚪️ نشست تخصصی هسته #تعلیم_و_تربیت مرکز رشد با دکتر #سید_محمد_دلبری ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄فرآیند تدوین کتب درسی ✴️ هسته تعلیم و تربیت در تاریخ 22 فروردین ماه میزبان دکتر فارغ التحصیل علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع) بود. ایشان با سابقه 25 ساله تدریس و فعالیت در آموزش و پرورش از سال 1382 به طور رسمی وارد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی این وزارت شد و در حال حاضر مدیریت گروه درسی قرآن و معارف اسلامی را بر عهده دارند. گروه درسی قرآن و معارف اسلامی شامل سه بخش قرآن، دینی و عربی است و قریب به 70 عنوان کتاب درسی برای دانش‌آموزان و کتاب راهنمای معلم برای آموزگاران و دبیران تولید می‌کند. 🔷فرایند 8 مرحله ای دکتر دلبری با عنوان اینکه این سازمان فقط عهده دار کتابهای رسمی است، فرایند 8 مرحله ای تولید کتابها را در درون یک برنامه جامع درسی که از پژوهش و نیازسنجی آغاز و به ارزشیابی پایانی از برنامه درسی ختم می گردد تشریح نمودند. 🔷تا پیش از سال 1370 تدوین کتب خارج از برنامه درسی –با نظر مولف و نظارت گروه مربوطه- صورت می یافت اما از این سال به بعد با طرح پروژه برنامه درسی در هر گروه، ساختار اولیه و موضوعات هر کتاب ابتدا به دقت در تدوین شده و پس از آن به مولفین واگذار می شود. بنابراین هر گروه، شوراهای برنامه درسی اختصاصی خود را دارد اما مشکل فعلی عدم ارتباط شورای برنامه درسی در گروههای مختلف است که با تدوین برنامه درسی ملی این مشکل برطرف خواهد شد و ارتباط گروههای درسی مختلف نیز با یکدیگر برقرار می گردد. 🔷مشکلات پیش روی تدوین کتب از مهمترین مشکلات پیش روی تدوین کتب در شرایط فعلی، بر کتابها و برنامه درسی و همچنین بودجه بسیار اندک سازمان است. با وجود حساسیت بسیار بالای تدوین و تالیف کتب، به طور معمول برای پروژه 6 تا 9 ماهه تدوین یک کتاب 150 صفحه ای مبلغی بیش از 2.5 میلیون تومان پرداخت نمی شود و کل بودجه سازمان برای پژوهش، شورا ، تالیف و ... یک کتاب حدود 30 میلیون تومان است. همچنین تصمیمات نسنجیده و ناگهانی مانند اجرای طرح 6،3،3 نیز اثرات زیانباری را برای این سازمان به همراه داشته است. 🔷ایشان در نهایت مهمترین بخش از مراحل 8 گانه تالیف کتب را، مرحله اول یعنی پژوهش و نیازسنجی دانستند. 🗂 ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
📣📣📣 تجربه نگاری حوزه #سلامت با تاکید بر نقش علوم انسانی 🗓 چهارشنبه29 فروردین ماه ⏰ ساعت10:30 🏤 سالن شهیدمطهری(ره) ✅✅✅ #نشست_رشد ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu 👇
📄 امکان و امتناع در ایران 📌 قسمت آخر 🔶انتقاد ✴️انتقاد کجای رابطه و تعاملی که در دو قسمت قبل بیان شد، قرار دارد؟ ابتدا باید منظور از انتقاد و چگونگی صورت پذیرفتن آن در تاریخ معاصر ایران مشخص شود. مفهوم نقد، امر به معروف و نهی از منکر، نصیحت و مشورت را در بر می‌گیرد. نقد است نه اصل؛ حالتی سلبی دارد نه ایجابی. در نقد قصد ما ساختن نیست، بلکه بیان ساخته شده است. 🔹بیان اشکالات ساختار باید به یک مبدل شود؛ مانند خود الزام ساخت ساختار. دو وجه تخصصی و عمومی نقد نیز باید در مکان‌ها و شرایط همگون با خود صورت پذیرند در غیر این صورت نه به هدف نقد خواهند رسید و نه نقد خواهند شد؛ بلکه صورتی از تخریب را شکل خواهند داد. 🔹اما در نقد ایرانی، تضاد و استقلال دولت و ملت از یکدیگر سبب می‌شود تا نقد نخبگان و ملت از دولت، بیشتر حالت عمومی داشته باشد؛ زیرا دولت آن‌ها را در مسائل داخل نمی‌کند تا تجربه عملی کسب نمایند. همچنین به سبب استقلال دولت از ملت، دولت زمینه پذیرش نقد را ندارد؛ چون نقد جامعه از دولت هنجار نیست و دولت قائل به‌نقد خود از سوی ملت و نخبگان نیست؛ حتی در جایی که نقد تخصصی است. فضای واسط هم جدی گرفته نمی‌شود. درنتیجه نقد آن‌ها تأثیرگذار نخواهد بود. 🔹این روحیه به پس از انقلاب اسلامی نیز رسوخ نمود. ساختار بر بخش عمده‌ای از مسئولین دوره پس از انقلاب اسلامی حاکم شده و روحیه آن‌ها را با عجین نمود. از سوی دیگر، نقد عمومی بر نقد تخصصی نیز همچون پیش از انقلاب چیره گشت. مردم‌گرایی پس از انقلاب اسلامی، ازجمله علل شدت یابی نقد عمومی بود؛ به‌نحوی‌که در مسائل کاملاً تخصصی نیز از عموم مردم نظرخواهی می‌شد. 🔹پس بر اساس میراث به‌جامانده از پیش از انقلاب اسلامی، نقد در کشور ما در هر دو سو دچار است؛ نه دولت دارای روحیه نقدپذیری است و نه آنچه روبروی دولت است مراعی شرایط نقد. 🔹اینکه مسئولین نظام باید جهت‌گیری و روحیه انقلابی را حفظ کنند، در این فضا به معنای ضرورت تلاش برای ادامه هدف نهادهای انقلابی اوایل انقلاب است؛ یعنی تلاش برای پیوستگی لایه‌لایه مثبت با جامعه. تغییر در فضای ارتباطی که نیاز مبرم کشور ماست. 🔹رهبر معظم انقلاب در دیدار چند سال پیش شان با هیئت دولت سه کلیدواژه در رابطه با نقد و نقادی بیان داشتند: منطق، انصاف و خونسردی. نبود تجربه و سابقه‌ی تضاد سبب شده تا این سه کلیدواژه در رابطه‌ی مدنظر این متن گم شوند. فضای کلی رابطه را در بر دارد. حاکم شدن منطق، به معنای اشتباه بودن استقلال دو سوی رابطه از یکدیگر است. این استقلال به نظام اجتماعی اسلامی که هدف غایی انقلاب اسلامی و دو بال جامعه‌ی اسلامی و دولت اسلامی است ضربه خواهد زد. 🔹 به نقاد اشاره دارد. واقع امر آن است که نقد غیرمنصفانه وجود ندارد. نقد غیرمنصفانه نام محترمانه تخریب است. اینکه تخریب تا این حد زیاد مشاهده می‌شود به سبب پندار جدایی و استقلال است. 🔹آیت‌الله خامنه‌ای در نقدپذیری را نیز مدنظر قرار داده‌اند. خونسردی یعنی صبر به هنگام روبرو شدن با اشکالات ساختاری که نقدشونده ساخته است. این خونسردی، سبب تعمق نقدشونده در مفاهیم نقد خواهد شد؛ تعمقی که قطعاً به نفع خود نقدشونده است. 🔶جایگاه محوری دولت 🔹نکته‌ای که باید بدان دقت نمود آن است که در هر ارتباطی که دولت یک سوی آن است، دولت قدرت بیشتری برای اداره فضای ارتباط دارد. در نقد نیز دولت اصل است؛ یعنی اگر ویژگی خونسردی نقدشونده از سوی دولت رعایت شود و نیز اگر دولت به هنگامی‌که در جایگاه نقاد قرار گرفته ویژگی انصاف را رعایت نماید، شرایط حاکم شدن منطق بر ارتباطِ مدنظر متن بیش‌ازپیش فراهم خواهد شد. علت این امر نیز در قدرت سیاسی دولت و همچنین قدرت تأثیرگذاری دولت بر ملت نهفته است؛ چراکه به گفته معصومین علیهم‌السلام، مردم روش زندگی خود را از مسئولین نظام سیاسی خود می‌آموزند. ✍️ پژوهشگر مرکز رشد 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2070 🖇) 📑 قسمت : (https://t.me/rushdisu/2189 🖇) ➖➖➖➖➖ ✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐 @Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام) 🌐سروش ↙️ ✅ sapp.ir/Rushdisu 🌐ایتا ↙️ ✅ eitaa.com/Rushdisu 🌐آی‌گپ ↙️ ✅ iGap.net/Rushdisu