✅ #یادداشت_رشد
📄 بازاریابی رمضانی
✴️ "یک آژانس ویژه رسانههای اجتماعی موسوم به (The Online Project (TOP اعلام کرده است در ماه #رمضان اهالی 9 کشور خاورمیانه تا 30 درصد بیشتر به استفاده از رسانههای اجتماعی (فیسبوک و توئیتر) استفاده می کنند."
🔹همین یک جمله برای مدیران #بازاریابی کافی است تا از چند ماه قبل از رسیدن ماهی که در ظاهر یک فرصت عبادی است، به فکر باشند تا از قافله تبریکات و تبلیغات جا نمانده و شرکت خود را در راس این بازدید ها قرار دهند.
🔹ماه رمضان که از آن با صفت «مبارک» نیز یاد می شود، نهمین ماه قمری بوده که با شنیدن نام آن، چیزی که در اذهان عمومی خطور می نماید، روزه و شب زنده داری و مناجات و سحرخیزی و ازین دست مسائل است.
🔹کمتر کسی شاید به این بیاندیشد که ماه رمضان می تواند فرصتی برای بازاریابی کسب و کارها نیز باشد. با نگاهی به پیرامون خود، به وضوح در می یابیم که با نزدیک شدن این ماه، سیل #تبلیغات محیطی و مجازی، چشم نوازی کرده و هرکدام در تلاش اند تا محصول خود را (اعم از کالا یا خدمات) به نحوی به این ماه مرتبط سازند. این تلاش ها هم عمدتا منحصر در چند اِلمان «هلال ماه»، «فانوس»، «خرما»، «قرآن کریم»، «قوری عربی»، «توپ جنگی» می شوند.
🔹جالب تر اینجاست که شرکت هایی که اقدام به تبلیغ یا تبریک به مناسبت این ماه انجام می دهند، لزوما شرکت های اسلامی نیستند و بعضا محصولات آنها هم هیچ ارتباطی با ماه رمضان ندارد.
🔶 در خصوص اصل بهره گیری کسب و کارها از یک رویداد دینی و توحیدی، دو زاویه دید متفاوت زیر، قابل طرح است که در این سطور صرفا به بیان آنها اکتفا می شود:
1⃣ آنچه که در وهله اول بنظر می رسد این است که تصویر مثبت از ماه رمضان در متن جامعه، نمونه خوبی برای الگوسازی در مورد سایر مناسک و مناسبت های دینی است. #جایگاه_مثبت ماه رمضان (به عنوان یک مناسبت مذهبی) در جامعه موجب اقبال عمومی کسب و کارها به این مناسبت گردیده است. در واقع در یک چرخه و بازخور مثبت، نگاه ایجابی به ماه رمضان موجب این حجم از تبلیغات گردیده و همین گستره تبلیغاتی نیز به تصویر مثبت از این ماه را بهبود می بخشد. در این نگاه، سوال های از این قبیل مطرح می شود:
❓ آیا امکان تسری این پدیده به سایر رویدادهای مذهبی نیز وجود دارد؟
❓ برای مثال می توان برای مواردی مانند نماز، زکات، انفاق، حج و سایر مناسک مذهبی نیز، چنین پدیده ای را اجرا نمود؟
2⃣ اما از نگاهی دیگر باید گفت دنياي امروز، دنياي آكنده از "محرك - پاسخ"ها است. دنياي مشحون از پيدا كردن روزنههاي تحريكي جديد كه انسانها را مسحور كند و وادار به تصميم خريد نمايد. وجهه جديد بازاريابي، حتي از حريم جسماني و آفاقي آدمي گذر ميكند و با جسارت تمام به #حريم_روحاني و انفسي انسان پا ميگذارد و احساس شرمي هم در ميان نيست. در حقيقت، تمام ارزشهاي نهفته انساني، توحيدي و مقدس در حال انطباق كاربري، براي «حداكثرسازي سود» است. حال اين طرحها يا در قالب ارائه شعاري جذاب اما تو خالي است مثل تبريك يك مناسبت يا در فرم يك طرح كسب و كاري پيشرفته و شايد پيچيده (مثل طرحهاي شركتهاي تلفن همراه).
🔹 آنچه كه واضح است دستبرد به حريم و هويت ايامالله، آنها را بعضاً در حد يك پديده عادي بشري پائين ميآورد و از فر و شكوه آنها ميكاهد. يعني وقتي در يك تبليغ تلويزيوني، راديويي يا مطبوعاتي نام شركت يا بانكي است كه براي ارائه خدمات خود، دچار ايراد و نقص است يا براي رعايت حدود الهي، جسارت و تلاشي صورت نميدهد، اينجاست كه، آن واقعه را پائين آورده و دستخوش خواستهاي تجاري خود می کند. در این نگاه باید بدنبال پاسخی برای سوال های ذیل بود:
❓ اینکه آیا اصل استفاده از مناسبت های مذهبی چهت تبلیغات تجاری، پدیده ای صحیح و مطلوب است؟
❓ اینکه آیا یک کسب و کار، بدون باور و اعتقاد به یک پدیده توحیدی، به تبلیغ آن در جهت منافع خود بپردازد قابل قبول است؟
❓ تا کجا بازاریابی اجازه ورود و بازی دارد؟
❓ سناريوهاي درگير كردن مردمان براي پاسخ به محرك، تا كي و کجا ادامه دارد؟
❓ آيا حدود و اصولي براي مهار وجود دارد؟
✍ #سید_محمدحسین_میرهادی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 حکومتداری اثربخش
🔻 چگونه ظرفیت #حکومتداری_اثربخش را افزایش دهیم؟
🔶 مقدمه
✴️ اینکه سیستم حکومت داری جمهوری اسلامی را چگونه میتوان به سمت حکومتداریای اثربخش سوق داد، بر یک امر پیشینی استوار است که تا حل نشود، نمیتوان به سراغ مراحل بعدی رفت. همانطور که دان میگوید اگر خوب مسئله را نشناسیم در واقع به بیراهه رفتهایم و کل مسیر ارائه راهکارمان خطا خواهد رفت. بنابراین ابتدا باید تعیین کنیم مسئله چست و تا ندانیم مسئله چیست، دادن هر راهکاری بر پیچیدهتر شدن فضا خواهد افزود.
🔹 سوالی که پس از توجه دادن به مسئله و مسئلهیابی با آن مواجه میشویم، آن است که حال چگونه مسائل را بشانسیم. با توجه به اینکه مسئله امری ذهنی و در واقع به "فاصله بین وضع مطلوب و وضع موجود" تعریف میشود، چگونه بایستی به مسئله نزدیک شود. و به عبارت دیگر آن #ایدهآل ما در نسبت حکومتداری و یا آن ارزش بنیادین چیست که بتوان مسائل را به خوبی احصاء کرد.
🔹 برای یافتن حالت ایدهآل بایستی به عنوانِ سوال کمی بیشتر دقت کنیم: حکومتداری اثربخش. به نظر میرسد تامل در حکومت داری اثربخش ما به #حکومتداری_مقاوم (resilience) نزدیک میکند. اینکه چرا این امر را به عنوان ایدهآل مد نظر قرار میدهیم از دو بعد میتوان به آن توجه کرد؛ هم از بعد ارزشی و ناظر به فرهنگ و بافت جمهوری اسلامی ایران و هم ناظر به مسئلهشناسی و ریشه شناسی که در ادامه به هر دو اشاره میکنیم.
🔶 مقاومسازی ارزشی بنیادین
🔹 در مفاهیم دینی ما "قوام" "مقاومت" و دیگر از این واژهها که همگی از نظر ریشه به مفهوم مقاومت نزدیکاند، در نسبت حکومت و مردم بسیار پر کاربردند. حتی در سوره حدید خداوند به صراحت هدف از ارسال رسل را برپاداشتن قسط به وسیله مردم بیان میدارد که برپا داشتن در عربی با واژه "لیقوم" آمده که آن هم اشاره به مقاومسازی دارد. و به عبارتی هر جا که از قیام کردن و حرکت و #اصلاح سخن گفته میشود به نحوی بر استوار بودن و پایداری اشاره دارد.
🔹 از اینرو میتوان گفت یکی از ارزشها و مولفههای اصلی در فرهنگ دینی اسلامی ما فرهنگ مقاومسازی حکومت است و هرجا که این امر نباشد مورد تایید نیست. حتی در جایی خداوند رباخواری را موجب تزلزل و سستی جامعه میداند که نشان دهنده آن است که هر امری که از قوام و استواری حکومت و جامعه بکاهد مورد تایید دین و ارزشهای الهی نیست.
🔶 ریشهشناسی مسائل حکومتداری
🔹 توجه صرف به مسئله و مسئلهشناسی کفایت نمیکند. بلکه بایستی توجه خود را به ریشه مسائل و یا مسائل اصلی حکومتداری معطوف داریم. این مسائل اصلی و ریشهای هستند که مسئلهجنبال سلسله مسائل حکومتداری در جمهوری اسلامی هستند . باید در واقع برای آنها تدبیر کرده و حل مسئله کرد.
🔹 به نظر میرسد امروز در حوزههای مختلف اجتماعی ما از مسائل عمده و بزرگی رنج میبریم. مسائل ناظر به تحریم، مسائل ارزی، مسائل فساد، مسائل اخلاقی و عدم تبیعت از قانون و ... .
🔹 در نگاه اول ما همه اینها را مهم و حیاتی میدانیم اما بایستی به ریشه و اصل این مسائل توجه کنیم. به نظر میرسد ریشه و اصل همه این مسائل محکم نبودن و قوام نداشتن سیستم اداره حکومت در جمهوری اسلامی است. به عبارتی با فرض مقاوم و استوار بودن حکومتداری هیچ کدام از این مسائل محلی برای بروز و ظهور نداشته و یا در صورت بروز حکومت ظرفیت مناسب برای حل این مسائل را در اختیار دارد.
🔹 بنابراین با دو مقدمه پیشگفته به نظر میرسد اگر ما حکومت مقاومی داشته باشیم در واقع حکومتی اثربخشی خواهیم داشت. زیرا اولا بسیاری از مسائل ما به خاطر مقاوم نبودن حکومت است و در ثانی قوام و مقاوم سازی ارزشی بنیادین و حاکم در ارزشهای حکومت داری بومی ما میباشد.
🔶 آیا حکومت مقاوم، اثربخش نیز هست؟
🔹 توجه همزمان به نیاز به تغییر و همچنین ثبات برای مدیرت و جهت دادن رفتار، یک سوال اساسی در کشورداری است. وقتی ما میگویم حکومت اثربخش، به نظر میرسد حکومتی را مد نظر قرار داریم که به این دو سوال اساسی پاسخگو است. اما آیا حکومت مقاوم نسخه خوبی به این منظور هست یا خیر؟
🔹 باید دید منظور و تعریف ما از حکومت مقاوم چیست؟ هنگامی که از حکومت مقاوم سخن میگویم در واقع منظور حکومتداریای است که بر اساس شناخت ظرفیت های مردم، نهادها و بازیگران خصوصی برای مقابله با عدم اطمینانهای محیطی اقدام میکند. در واقع با ساخت و توجه و مدیریت صحیح ظرفیتهایی که در اختیار دارد، خود را در مقابل تهدیدها و عدم اطمینانها بیمه میکند. اما سوال آنجاست که رشد و توسعه چه میشود. آیا حکومت مقاوم رشد را نیز تضمین میکند و یا در واقع تنها در مقابل بحرانها سپر بلا فراهم میکند.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹 توجه به آنچه در قرآن کریم و سخن بزرگان و رهبران دینی ما وجود دارد ما به آن میرساند که ایشان حتی رشد و #توسعه را نیز از همین مدخل و منظر مینگرند. به عبارت دیگر رشد درونساز و یا توجه از درون به رشد تکیهگاه اندیشه ایشان هست.
🔹 در این نگاه رشد از درون و مبنتی بر قوامسازی یعنی ظرفیتسازی درونی است که رشد به حساب میآید و دیگر رشدها ظاهر و باطلی بیش نیست که با نسیمی از بین خواهد رفت. هرچند که این نگاه از دل روایات و آیات الهی استخراج شده است اما به خوبی میتوان مویّداتی از دل تجارب بشری برای آن فراهم کرد. توجه به آمایش سرزمینی نسخه بسیار مشهوری است که رشد را مبتنی بر ظرفیتهای داخلی میداند حال آنکه ما بایستی این ظرفیتها را اعم از ظرفیتها فیزیکی و به انسانی و معنوی و... نیز گسترش دهیم.
🔹 بنابراین هنگامی که از حکومت مقاوم سخن میگویم هر دو مولفه اصلی یعنی ثبات و تغییر را تامین خواهیم کرد . بنابراین حکومت داری اثربخش را میتوان حکومت داری مقاوم نامید.
🔶 ظرفیتهایی که بایستی به آنها پرداخت
🔹 حال سوال اینجاست که ظرفیتهایی که بایستی به آنها توجه کرد و مبتنی بر آنها و شکوفا کردن آنها حکومتی اثربخش بنا کرد چه میباشد؟ ضمن اینکه بعد از طرح این چارچوب بایستی به این سوال پاسخ دهیم آیا میشود همه این ابعاد را به صورت همزان پی گرفت؟ اگر نمیشود بایستی چه کرد؟
🔹 ظرفیتهایی که بایستی برای برقراری حکومتداری مقاوم یا اثربخش فراهم و ایجاد کرد موارد زیر را دربرمیگیرند:
➖ مسائل اجتماعی و سلامت
➖ سیاست داخلی
➖ اقتصاد
➖ محیط زیست
➖ ظرفیتهای علمی و انسانی
➖ مسائل نظامی و امنیتی
➖ دیپلماسی بینالمللی
🔶 حکمرانی یکپارچه در کنار مسائل اولویتدار
🔹 هنگامی که از #حکمرانی_یکپارچه سخن میگوییم یعنی توجه به اینکه حکمرانی در حوزههای مختلفی که در پیش گفته شد، موزون و یکپارچه باشد. به عبارت دیگر قلمروهای مختلفی که در آنها حکومتداری شکل میگیرد به صورت یکسنخ و یکپارچه اداره شوند و در نسبت همدیگر لحاظ شوند به صورتی که در کل یکپارچه و همنوا باشند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم با توجه به اینکه رویکرد ما مقاومسازی است از اینرو این رویکرد یکپارچه بایستی همان مقاومسازی باشد. به عبارت دیگر در هر کدام از این حوزهها مقاومسازی مد نظر باشد.
🔹 سوال اصلی اینجاست که با اولویت دار بودن برخی و اولویت پرداختن به آنها چگونه به سمت ساخت نظام حکومت داری مقاوم حرکت کنیم. به عبارت دیگر نسخه عملیاتی ما برای حل مسائل روزمره و در عین حال حرکت به سمت حکومت مقاوم چیست. در نگاه اول اینها قابل جمع نیستند زیرا در فضای امروز همواره برخی مسائل خود را با اولویت به ما تحمیل میکنند و این در حالی است که ما بایستی با رویکرد یکپارچه و همهجانبه به سمت حکومتی مقاوم حرکت کنیم، اینها چگونه قابل جمع خواهند بود؟
🔹 پاسخ آن است که مسائل اجتماعی به هم پیوسته و در هم تنیدهاند. مسائل اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و ... به نحو متمایزی در بیرون وجود ندارند و در واقع اینها برچسب هایی است که ما بر مسائل بیرونی میزنیم یک مسئله کاملا اقتصادی ابعدادی جدّی در زمینه فرهنگی، سیاسی و... دارد. از اینرو مهم آن است که هنگامی که یک مسئله خود را بر ما تحمیل میکند ما در پرداخت به آن مسئله رویکرد خود را فراموش نکنیم. به عبارت دیگر پرداخت صحیح به مسئله میتواند بهترین مدخل برای مقاومسازی حکومت داری باشد.
🔹 به طور مثال در حال حاضر بحران ارزی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور است. ورود دولت به این مسئله میتواند بر همین پایه باشد. حل ریشهای مسئله با رویکرد مقاومسازی سیستم حکومتداری که این امر نه تنها از تکرار این مسئله در سالهای آتی -حداقل به این صورت- جلوگیری خواهد کرد بلکه تاثیرات مقاومسازی خود را در سایر عرصههای امنیتی، فرهنگی و... خواهد گذاشت. نیاز نیست که ما برای مقاومسازی حکومتداریمان از همهجا شروع کنیم بلکه نوع پرداخت ما به مسائل اولویتدارمان هست که میتواند حکومتداری مقاومی را برای ما رقم بزند.
✍ #حمید_ایزدبخش پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
🏘#خانواده_رشد
💢#عید_فطر به سبک شهید چمران
🔹 روز عید فطر بود و طبق رسوم ما، همهٔ اقوام و #فامیل در خانهٔ پدر #مهمان بودند و من نیز از مصطفی خواستم که با هم به این مهمانی برویم. ولی مصطفی گفت: شما بروید، من نمیتوانم بیایم.
🔹 من تنها به مهمانی رفتم. شب هنگام که مطابق عادت خودمان، مسائل و #مشکلات را با مصطفی در میان میگذاشتم، از او پرسیدم که چرا امروز به مهمانی نیامدید؟
🔹 مصطفی پاسخ داد: «امروز روز عید بود و بیشتر بچههای مدرسه نیز برای دیدن اقوام و خویشان خود از مدرسه بیرون میروند. ولی حدود ۳۰ نفر از بچههای #یتیم هستند که هیچ فامیلی ندارند و به ناچار در مدرسه باقی می مانند.
🔹 وقتی بچههایی که برای تفریح و دیدار اقوام خود رفته بودند بر میگردند، برای بچههای باقی مانده در مدرسه از دیدار فامیل و بازیها و سرگرمیهای خود تعریف میکنند.
🔹 برای اینکه این بچههای یتیم نزد آنها احساس خجالت و افسردگی نکنند، من امروز در مدرسه ماندم و برای آنها #غذا درست کردم و با هم #بازی کردیم و من با سرگرمیهایی آنها را شادمان کردم؛ تا هنگام برگشت آن بچهها از بیرون، اینها هم بتوانند از بازی و سرگرمی و تفریحشان در روز عید تعریف کنند ».
👤 غادة جابر، همسر شهید چمران
🌱 #اهمیت_خانواده
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
نخستین نشست از مجموعه نشست های «۴۰ سالگی در بیم و امید»
با حضور دکتر پرویز امینی، دکتر سینا کلهر و ارتباط مستقیم با آقای علی علیزاده از لندن
به همراه دو ارائه ی دانشجویی
دو شنبه ۲۸ خرداد - ۹:۳۰ الی ۱۵
دانشگاه امام صادق علیه السلام - سالن شهید مطهری
حضور صرفا با ثبت نام پیامکی به شماره ۰۹۱۰۱۳۸۶۷۷۵
کانال اطلاع رسانی در پیام رسان های «ایتا» و «بله» @bimvaomid
✅ #یادداشت_رشد
📄 کشاورزی؛ محور رشد اقتصادی حکومت اسلامی
✴️ خدای متعال به #کشاورزی اهمیت خاصی داد، زیرا آن را در آیات مختلفی از قرآن آورده است. نگاهی به آیات متعدد قرآن کریم نشانگر آن است که از دیدگاه قرآن کشاورزی بسیار اهمیت دارد و سهم آن در زندگی بشر فراوان و بسزا است؛ این همان نکتهای بود که رسول خدا ـ صلوات الله علیه و آله ـ هنگامی که به مدینه آمد و پرچم حکومت اسلامی را بر بام مدینه برافراشت، آن را نصب العین خود ساخت و نخستین رمز و راز توسعه اقتصادی و کشاورزی در روزگار آن حضرت همین نکته است.
🔹در زمان ما نیز از مهمترین عوامل افول کشاورزی همین موضوع بسیار خطیر است. چه آن که منزلت کشاورزان و کشاورزی- که طبق آیات و روایات رسیده از معصومان علیهم السلام منزلت فوق العاده ای دارند- برای مردم و دولت معلوم و محسوس نیست. به لحاظ اجتماعی کشاورزان در زمره پایینترین اقشار و شغل آنان از پستترین شغلها به حساب میآید، طوری که کشاورززاده دیگر تمایلی به کشاورزی ندارند، از این رو روستاها را #ترک کرده و برای زندگی به شهرها میآیند و مردم به کشاورزان با چشم حقارت مینگرند. @Rushdisu
🔹 این نگرش به کشاورزی و کشاورزان پیامدهای ویرانگری دارد که یکی از علتهای اصلی آن مسأله #فرهنگی است. رسانهها و دیگر وسایل ارتباط جمعی باید این نگاه مردم را تغییر دهند و جایگاه کشاورزی و کشاورزان را به درستی به مردم بشناسانند تا جوانان به جای ترک روستاها و مهاجرت به شهرها به سوی روستاها سرازیر گردند و هر کجا آب و زمین مناسبی پیدا شد به کشت و کار آن بپردازند.
🔹 نکته مهم در اینباره این است که وقتی انسان چیزی را مهم بداند آن را با دقّت، حساب شده و با کیفیت انجام داده و به فرجام میرساند. مسلما بزرگترین مشکل کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در روزگار ما این است که بدان توجه مناسب نشده و مهم شمرده نمیگردد و این در واقع مخالفت روشن با تعالیم اسلامی در اینباره است.
🔹 نکته بسیار مهم دیگر در اینباره وظیفه دولت اسلامی است، #دولت_اسلامی موظف است جایگاه کشاورزی و منزلت کشاورزان را بشناسد و بشناساند وگرنه عادلانه رفتار نکرده است و هنگامی که برای دولت به درستی این مسأله روشن گردد و اهمیت و جایگاه آن را فهمید دیگر به آن به عنوان یک مسأله حاشیهای نمینگرد و آن را در رأس برنامههای خود قرار خواهد داد و برای ترمیم، حفظ و شکوفایی و توسعه آن برنامه خواهد ریخت.
✍ حجت الاسلام و المسلمین #دکتر_سیدعلی_حسینی
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 کپی برابر اصل نیست!!
🔻 نگاهی به تغییر چهره منافقین از تروریست به فعال اجتماعی
✴️ نگاهی به پیشینه #سازمان_مجاهدین_خلق حکایت از تروریستی بودن اساس تشکیل این گروهک دارد. تا جایی که در سال 1376 که با تغییر وضعیت سیاسی دولت در ایران، امیدهایی در خصوص امکان بهبود روابط با دولت جدید ایران در آنان به وجود آمد، در راستای نشان دادن حسن نیّت به دولت وقت ایران، سازمان مجاهدین در فهرست گروه های تروریستی اروپا و آمریکا قرار گرفت؛ هرچند از این حربه، نتیجه ای حاصل نشد.
🔹 با حمله ایالات متحده آمریکا به عراق و اشغال این کشور در سال 1382، سازمان #منافقین خود را عملاً نیز تسلیم نمود و با تأکید آمریکا مبنی بر لزوم خلع سلاح این گروهک، کار بر آن سخت تر شد. اما #انعطاف_پذیری در جهت همراه ساختن خویش با خواسته های حامیان، از اصول اساسی حاکم بر گروه های تروریستی است. در همین راستا، سازمان منافقین برای رهایی از بن بست ایجاد شده، با نظرات ایالات متحده در خصوص ایجاد تغییرات لازم در سازمان همراه شد و بدین ترتیب فصل جدیدی از حیات این گروه آغاز گشت. خارج کردن نام سازمان مجاهدین خلق از #فهرست_گروه_های_تروریستی توسط اتحادیه اروپا در سال 1387 و خارج شدن از فهرست آمریکا در سال 1391 حکایت از برنامه جدیدی داشت که حامیان غربی منافقین برای آنان طراحی کرده و در حال اجرای آن بودند. @Rushdisu
🔶 گامهای چهارگانه اصلاح
🔹 سازمان مجاهدین خلق با تصویری که تحت تأثیر ترورهای متعدّد اقشار مختلف مردم و مسئولان ارشد نظام در دهه 1360 و به خصوص همراهی آشکار با صدام حسین در جنگ تحمیلی علیه مردم کشورشان، شکل گرفته بود، در استراتژی جدید غرب در مواجهه «نرم» یا «نرم-سخت» در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران نمی توانست هیچ جایگاهی داشته باشد. بر این اساس، سه راه حل پیشِ روی حامیان خارجی منافقین قرار داشت: انحلال سازمان، ایجاد انقلاب ماهیتی در آن و یا #ترمیم جدّی تصویر سازمان.
🔹 انحلال سازمان با توجه به هزینه های گزافی که برای ایجاد و تحکیم آن در طی سالیان گذشته انجام شده بود، نمی-توانست گزینه مطلوبی در ذهن استراتژیست های غربی باشد. قلب ماهیت سازمان و ایجاد انقلابی حقیقی در آن نیز چندان آسان، ممکن و حتی مطلوب به نظر نمی رسید. @Rushdisu
🔹 بر این اساس، مأموریتی ترکیبی و هوشمند برای آینده سازمان در مسیر مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم شد که براساس آن ابتدا چهارگام در راستای اصلاح وضعیت آن صورت می گرفت و سپس از ظرفیت این گروهک برای مأموریت های چهارگانه استفاده می شد.
🔹در این استراتژی، در گام اول لازم بود تغییراتی در رهبری سازمان در جهت همراه ساختن آن با خواست حامیان غربی-شان ایجاد شود. در راستای این گام، مسعود رجوی از رهبری سازمان کنار رفت و مریم رجوی با چهره ای متفاوت از گذشته، عملاً رهبری سازمان را بر عهده گرفت.
🔹در گام دوم، اقدامات لازم جهت ترمیم چهره منفی و منفور سازمان صورت گرفت و تلاش شد ضمن بهره برداری از گذشت زمان و سالهای کم خبری منافقین، با گرفتن ژست بشردوستانه و آزادی خواهانه توسط رهبری سازمان، تصویر گروه از «سازمانی تروریستی و مسلحانه» با اندیشه هایی کهنه و متحجّرانه؛ به «سازمانی #دموکراتیک، آزادی¬خواه و حامی حقوق بشر با تأکید بر حقوق زنان» تغییر نماید.
🔹گام سوم، ایجاد نوعی مشروعیت ساختگی جهت حضور فعالتر رهبری سازمان در تعامل ها و نهادهای ملّی و بین-المللی بود تا اینگونه القا شود که می توان روی سازمان به عنوان آلترناتیوی برای نظام جمهوری اسلامی ایران جهت نیل به ایرانی آزاد و دموکراتیک حساب کرد. @Rushdisu
🔹 در گام چهارم نیز باید در عین تحوّل تصویر سازمان در افکار عمومی مردم جهان، در پشت صحنه این بازیِ طراحی-شده توسط غرب، توان نظامی، جاسوسی و عملیاتی سازمان همچون گذشته حفظ و تقویت می شد تا در مواقع حسّاس، مورد استفاده قرار گیرد. البته این آموزشها دیگر همچون گذشته آموزشهای نظامی متعارف نبود بلکه، آموزشهای ضدّاطلاعاتی، آموزش #اعتراضات_مدنی و آشوبهای خیابانی، و مواردی از این دست به اعضای سازمان ارائه می شد.
🔶 مأموریتهای جدید
🔹بر اساس گامهای چهارگانه ترسیم شده در بالا، مأموریتهایی چهارگانه نیز برای منافقین توسط حامیان غربی شان تدوین شد:
1⃣ #جاسوسی و کسب اطلاعات
🔹نمونه همراهی اطلاعاتی منافقین با دشمنان نظام جمهوری اسلامی در سال های اخیر، مسأله پرونده هسته ای ایران است. در 23 مرداد 1381 «علیرضا جعفرزاده» سخنگوی گروهک منافقین، نتیجه جاسوسی های سازمان خود را با ارائه تصاویری از سایت نیروگاههای اتمی نطنز و اراک افشا نمود. پس از آن بود که موج جدیدی از تبلیغات ضدایرانی در رسانه های غربی به راه افتاد.
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
2⃣ ترور و ایجاد #اغتشاش
🔹گزارشهای غیررسمی از آموزش نیروهای منافقین توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی نشان از برنامه ریزی هدفمند آنان برای افزایش توان خرابکاری اعضای مجاهدین و بهره گیری از آنها در موارد مقتضی دارد. نمونه بارز این کارکرد منافقین برای حامیان غربی شان، ترورهای هدفمند دانشمندان هسته ای ایران بین سالهای 1388 تا 1390 است که هر چند سازمان با توجه به رویه جدید خود، به دست داشتن در انجام این عملیاتها اذعان نکرده است، اما به اعتراف بسیاری از رسانه های غربی، این ترورها حاصل اقدام مشترک اطلاعاتی و اجرایی سازمان اطلاعات رژیم صهیونیستی با سازمان مجاهدین خلق بوده است.
3⃣ گسترش #ایران_هراسی
🔹علیرغم اینکه به نظر می رسد سازمان در دهه های گذشته عملکرد موفقی در بعد تبلیغاتی و رسانه ای نداشته است و عواملی چون استفاده از ادبیات ناملموس و نیز چهره و وجهه منفور سازمان در افکار عمومی جهان موجب ناکارآمدی آن در عرصه رسانه شده، اما سازمان در تلاش است با همکاری حامیان خود به شکلی این ضعف را مرتفع نماید. یکی از نمونه های این تلاش تبلیغاتی و رسانه ای را می توان راه اندازی مؤسسه «#کمیته_سیاست_ایران» به ریاست «ریموند تنتر» دانست. این کمیته با بودجه منافقین اداره می شود و تنتر نیز یکی از حامیان قدیمی منافقین است که بابت مدیریت فعالیت های این مؤسسه از منافقین حقوق می گیرد. کمیته سیاست ایران پیگیر سیاستهای کلان دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران و تفکّر حاکم بر انقلاب ایران است. آنها با صرف هزینه های گزاف به تولید فیلمهای مستند و چاپ کتاب در حوزه اسلام هراسی و ایران هراسی با تکیه بر برنامه هسته ای کشور می پردازند. مستند «ایرانیوم»، فیلم سینمایی «300» و کتاب «ساواک در خدمت آیت الله ها» نمونه هایی از سرمایه گذاریهای گزاف این کمیته است. @Rushdisu
🔹علاوه بر این، سازمان تلاش می کند از یک سو، با برپایی دفاتر متعدد در کشورهای غربی و ایجاد لابی های قدرتمند پارلمانی، به جلب همراهی نمایندگان پارلمان و مسئولان آن کشورها پرداخته و از سوی دیگر با بهره گیری از حمایتها، شرایط لازم برای برپایی تجمّعات و گردهمایی های بین المللی علیه نظام جمهوری اسلامی را فراهم سازد.
4⃣ حرکت به سمت #اتّحاد_اپوزیسیون
🔹آمریکا بعد از ۱۵سال، نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروههای تروریستی خارج می کند تا امکان حمایت رسمی و علنی از آن در آینده وجود داشته باشد و البته اعضای سازمان بتوانند تابعیت کشور آلبانی را پذیرفته و به شکل رسمی و قانونی در اروپا و آمریکا آمدوشد نمایند.
🔹در مقابل این اقدامات آمریکا، سازمان هم پذیرفت تا تغییراتی جدّی در رهبری خود ایجاد نماید. در اولین اقدام، مسعود رجوی رهبر مادام العمر سازمان از صحنه کنار رفت و از سال 1382 به بعد هیچ تصویری از وی منتشر نشد. تلاش شده مسعود رجوی عامل تمام عملکرد گذشته سازمان نشان داده شده و تظاهر شود که منافقین پس از تغییر رهبری آن به مریم رجوی، روندی کاملاً متفاوت از گذشته در پیش گرفته و به دنبال اصلاحات جدّی براساس روندی دموکراتیک در ایران است.
🔹مریم رجوی نیز در راستای ترسیم «تصویری آزادیخواه و نواندیش» از سازمان تلاش کرد علیرغم تأکید همیشگی سازمان بر مبارزه مسلّحانه تا براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، این بار طرح جدیدی را با تأکید بر راه «تغییر دموکراتیک به دست مردم»، با عنوان «راه حل سوم»، تنها راه حل واقعی برای مبارزه با نظام اسلامی بنامد. @Rushdisu
🔹اما اقدام دیگری که آمریکا و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر در پیش گرفته اند گسترش فعالیتها و دیدارهای دیپلماتیک سرکرده جدید منافقین است. بر این اساس، مریم رجوی در فروردین 1393 به پارلمان اروپا دعوت شد و برخی اعضای این پارلمان باخطاب قرار دادن وی به عنوان رئیس جمهوری برگزیده مقاومت ایران، وی را منادی ایران دموکراتیک و آزاد خواندند. در اردیبهشت 1394 کنگره آمریکا در اقدامی مشابه،سرکرده منافقین را به عنوان رئیس جمهورمنتخب ایران! جهت شرکت در جلسه استماع کنگره و در نشستی با عنوان «داعش؛ تعریف دشمن» دعوت کرد.در مرداد 1395 نیز محمود عباس به عنوان یک مقام رسمی از یک کشور با مریم رجوی دیدار کرد که اقدامی خلاف شئون و عرف بین الملل محسوب میشود و با انتقاد شدید گروه های فلسطینی مواجه شد.
🔹اقدام مهم دیگری که جدّیت غرب را برای رسمیت بخشی به حضور سیاسی و دیپلماتیک مجاهدین خلق در عرصه تعاملات بین المللی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد، برگزاری «گردهمایی سالانه مقاومت ایران»در پاریس وحضور گسترده مقامات سابق بسیاری ازکشورهای غربی و عربی در این همایش بود.
✍ #دکتر_مجتبی_باباخانی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشددانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄مصطفی... #مصطفی بود
✴️ شايد كمتر برههاي از تاريخ به اندازهي عصر انقلاب اسلامي انسانهاي بزرگ، نمونه و الگو به خود ديده باشد. انسانهايي كه شكوفايي و بالندگي شان ظرفهاي محدود دنيوي را در مينورديد و با جانفشاني و جانبازي با خون پاكشان مهر آزادي و آزادگي مي زد.
🔹سه دورهي مبارزات با حكومت طاغوت در عصر پهلوي، ترورهاي كور منافقين و محاربين در آغاز انقلاب و دوره درخشان دفاع مقدس بسترهايي براي ظهور و بروز اين درهاي گرانمايه بودند. از آيتالله سعيدي و غفاري و نواب صفوي گرفته تا شهيد مطهري و بهشتي و رجايي و تا شهيد همت و باقري و بروجردي همه و همه نمونهاي از خروار خروار مجاهدت و ايثار و بذل جان در راه هدف و آرمان و معبود هستند و البته در اين ميانه برخي روحهاي سبك بار بودند كه عجيب دلها را مجذوب و چشمها را خيره ميكردند و در محاسبات عقل دنيايي همه چيز را بهم ميريختند و بي جواب ميكردند. از آن جمله است: شهيد بزرگوار دكتر مصطفي #چمران؛ @Rushdisu
🔹چمران جمع بين امور متفاوت تا مرز اضداد بود، هم آرام بود، هم خروشان؛ هم عاطفي بود، هم با صلابت؛ هم متواضع بود، هم متكبر؛ هم شوخ بود، هم جدي؛ هم ناز داشت، هم نیاز؛ هم عاقل بود، هم عاشق؛ هم نظري بود، هم عملي؛ هم عالم بود، هم مدير و مدبر؛ هم فرهنگي بود، هم سياسي و مبارز؛ هم هجرت علمي كرد، هم هجرت عملي؛ هم نويسنده بود، هم خطيب؛ هم يتيم نوازي ميكرد، هم دشمن ستيزي؛ هم زاهد و عابد دهر بود، هم شير غران ميدان؛ هم جوان بود و نشيط، هم پير بود و دنيا ديده ...تا حدي كه تخصصش را هم #پژوهشگر نوشتند و هم #چريك ...
🔹 اين ملغمه حسرت آور كه هركدامش آرزوئی است بلند بالا و دستنيافتني در چمران به غايت و نهايت متجلي بود. خودش ميگويد :
هم تازه رويم، هم خجل، هم شادمان، هم تنگ دل
از عهده بيرون آمدن، نتوانم این انعام را...
🔹 اما تنظيم فعل و عمل چمران به عقل نبود، بل به زنده نگهداشتن حس #آرمان و آرمانخواهي بود. چمران با آرمان زنده بود، با آرمان جواني ميكرد، عشقبازي مينمود، خواب ميديد، راه مي رفت، ميجنگيد، ازدواج ميكرد، عبادت ميكرد و حتي سياست ميورزيد...چمران عين آرمان بود؛ حقيقت آرمان. آرمان برايش كهنه و تجربه نميشد، هميشه برايش تازه و بيتكرار بود. @Rushdisu
🔹 طرفه آن که، عقربههاي قطبنماي آرمانخواهي اش هيچگاه غلط نما نشد. روزی او را به مرزهاي دانش فيزيك پلاسما در بركلي كاليفرنيا مسافر كرد. در مسيرش آواي #مظلوميت لبنان و فلسطين، غوغاي درون بپا كرد و مصر را به عنوان زادگاه مبارزه برگزيد. به #امام_موسي_صدر با آن آرمانهاي متعالي تلاقي کرد و با دلش ماندگار و محو او شد. صداي رساي امام در جانش طنين انداخت و براي خميني وزيري شد كه ميزش كوههاي پاوه و دشتهاي اشنويه و مرغزارهاي مريوان بود ... علو و بزرگي آرمان و آرمانخواهي اش راهي به جز بذل جان با خون سرخ باقي نگذاشته بود. چه در سي سالگي می رفت، چه در نود سالگي، و خدا او را در پنجاه سالگي به همسايگي خود برد...
🔹حالا سي و هفت سال است آرمانهاي مصطفي قصه سينه به سينهي نسلهايي شده كه ما ترك ماندگارشان ايثار و فداكاري و جانبازي و مرگ سرخ پدران است.
🔹مصطفي را بايد ديد، بايد شنيد، بايد لمس كرد، بايد بوييد، بايد خواند، بايد گفت، بايد هم سفر شد، باید هم حضر شد... مصطفي "#آتش_به_اختيار" به تمام معنا بود. @Rushdisu
🔹امروز راه مصطفي در عراق و سوريه و يمن و بحرين جاري است و آرمانهاي او نقل هر محفلي است كه دنبال راه آزادي و #آزادگي ميگردد. مصطفي يك آرماني بود،یک آرمان ... مصطفی،مصطفی است...برگزیده ای تمام عیار
✍ #دکتر_مصباح_الهدی_باقری پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄برای دختران ایران زمین
✴️ وقتی خبرهای مربوط به تجاوز به دختران را می شنویم و میخوانیم، اگر بحثهای سیاسی را کنار گذاشته و بخواهیم با اصل ماجرا همراه شویم، با اندکی #غیرت میتوان از عمق اتفاق پیش آمده آگاه شد. اما این موضوع را از چند جنبه میتوان بررسی کرد:
1⃣ بزهکار
🔹از منظر جرمشناسی، علل مختلفی را برای ارتکاب چنین رفتاری میتوان تشریح کرد: مشکلات دوران کودکی، کنترل نشدن درست غریزه جنسی، مشکلات روانی، فشار اجتماعی، افزایش خشونت، رواج تنوع گرایی در همه امور و... . در جامعهای که به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی، جوانان نمیتوانند ازدواج کنند و از طرف دیگر، جاذبههای جنسی نیز به وفور در دسترس هست، شاید به خوبی بتوان از تکنیک #آماج_زدایی صحبت کرد. یعنی کاری شود که بزهدیده بالقوه، بزهکار بالقوه را به سمت خود جذب نکند!! @Rushdisu
🔹البته در این نوع علت شناسی باید دقت کرد که عوامل زمینهای استاندارد، نمیتوانند پیشبینی کنند که چه کسانی، درگیر جرم خواهند شد، زیرا بسیاری از آنانی که پیشبینی میشد مرتکب جرم شوند، در حال حاضر، چنین نکردهاند، و خیلی از افرادی که پیشبینی نمیشد مرتکب جرم شوند، تبدیل به #بزهکار حرفهای شدهاند.
🔹پس ممکن است که پیشزمینههای تجربی فرد یعنی چیزهایی که در لحظه برای فرد اتفاق میافتد، به وی در اینکه مرتکب جرم شود یا نه ممکن است کمک کند. و از طرف دیگر، رخدادها و موقعیتها، دارای قدرت فریبندگی متفاوتی برای افراد مختلف هست. پس در تحلیل علل جرم، باید آن را از نگاه فرد بزهکار دید وگرنه، بزه صورت گرفته، چهرهای غیرعقلانی به خود خواهد گرفت. زیرا ممکن است عقلانیت برای بزهکار، در لحظه تصمیمگیری برای ارتکاب جرم، کاملا متفاوت از چیزی است که دیگران در مورد وی میاندیشند.
2⃣ بزهدیده
🔹 #بزهدیده میتواند باعث تحریک بزهکار به انجام رفتار مجرمانه علیه خود باشد، یا از منظر روانی به دنبال بزهدیده واقع شدن باشد و یا بیتقصیر باشد. در هرحال، توجه به بزهدیده در جرایم جنسی، بسیار حائز اهمیت است. چیزی که در این جنس از پروندهها، به وفور دیده میشود، عدم توجه به نیازها و احساسات بزهدیده هست که البته این از مقوله #کیفر_دهی نیز جدا بوده و باید توسط نهادهای مسئول انتظار آن را داشت؛ در کنار رسیدگی درست، سریع و قاطعانه با چنین پروندههایی... .
🔹لازم به ذکر است که در چنین مواردی، آثاری مانند ترس، برهم خوردن حس امنیت، بدبینی، نفرت همچون لکه سیاهی بر پرده ذهنی بزهدیده خودنمایی خواهد کرد.
3⃣ جامعه
🔹بررسی نقش #جامعه در این زمینه، بسیار حائز اهمیت است. یکی از کارهای اساسی، مطالعه جامعه محلی ای است که این رفتارها در آن شکل گرفته. در مثال #دختران_ایرانشهر جامعه سنتی_مذهبی شهر که اتفاقا مردم آن نیز علیرغم مشکلات مختلف، به ازدواج اهتمام ویژهای دارند، قابل تأمل است. مورد بعدی، مطالعه نقش #ساختارهای_اجتماعی در بروز این رفتارهاست. جامعه از جنبه #مردم نیز قابل بررسی است. یعنی مردم شهر، با شنیدن این خبر، حس ناامنی و ترس خواهند داشت و برخورد قاطع و سریع میتواند التیام بخش دردها و ترسهای مردم باشد.
4⃣ مسئولین
🔹چنین پروندههایی، حساسیت بسیار زیادی دارد. از طرفی باید احقاق حق کرد، از طرفی باید مراقب #تشیع_الفاحشه بود، از طرفی باید #افکار_عمومی را مدیریت کرد، از طرفی باید از ایجاد ترس و وحشت در جامعه خودداری کرد، از طرفی باید به مردم دلگرمی داد، از طرفی باید از #عوام_گرایی پرهیز کرد، از طرفی باید مراقب #فشار_نابجا به سیستم قضایی بود تا مسئولین قضایی بتوانند در شرایط بهتر و به دور از عجله، این مسئله را مدیریت کنند و خیلی مسائل دیگر... . @Rushdisu
🔹 شاید از منظر جرمشناسی، بتوان چاره کار را در چند راهبرد دانست: توجه ویژه به مسئله #مدیریت_تصویر و مدیریت افکار عمومی، راهبرد آماج زدایی، رسیدگی فوری اما عادلانه.
🔹ولی باید مراقب یک دام نیز بود: #تک_مسئله_ها تبدیل به یک بحران نشود. یعنی در برخی پروندهها، که با تکثر بزهدیدهها و قربانیان جرم روبرو هستیم در حالی که بزهکار یکی است و هیچ رفتار سازماندهی شدهای وجود ندارد، به گونه ای رفتار شود که آن را به کل جامعه تعمیم دهیم و مشکلات بعدی را بیشتر کنیم.
🔹در واقع باید توجه داشت که «#رسانه، جرم و کنترل آن را مانند کالایی میبیند که باید به مصرفکنندگان فروخته شود، پس در نوع بیان "داستان" جرم و کنترل، منافع زیادی دارند و باید مراقب بود که چه کسی از آن به نفع خود استفاده میکند، چه کسی مخالف آن است و چه کسی این تصویر را دستکاری میکند».
✍ #رامین_مالک پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
🏠 #خانواده_رشد
💢 #افتخارات_مخفیانه
🔹 آن طور که همکارهایش می گفتند، توی همه دوره های آموزشی هم #نفر_اول بود.
🔹 لوح تقدیرهایش را بعد از شهادتش آوردند و تحویلم دادند. همه را می گذاشت توی کمد محل کارش و خانه نمی آورد.
🌱 #آیین_همسرداری
👤 کتاب #دویدن_زیر_باران، ص 130
خاطرات همسر شهید مدافع حرم: سیّداحسان حاجی حتم لو
➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش
↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا
↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله
↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 چقدر «پژوهش»، چقدر «حرف مردم»، چقدر ...؟
✴️ به نظرتان چقدر در زندگی روزمره برای انجام کارهای مختلف، مبتنی بر #پژوهش عمل می کنیم؟ در طول روز ممکن است فردی با افراد مختلف ارتباط بگیرد، غذا بخورد، در مورد امور مختلف فکر کند، در محل کار حاضر شود و اعمال مختلفی که بر اساس هدفی انجام می دهد؛ ولی همین فرد چقدر در ابتنای این اعمال بر بنیان یک پژوهش (یعنی تلاشی نظام مند برای یافتن پاسخی برای یک مسئله) کوشش دارد؟
🔹به نظر می رسد در جامعه ما مقدار این کوشش بسیار پایین است. افراد در پاسخ به سؤالی از دلایل و ریشه های انجام کارهایشان، ممکن است که بگویند «#همه مردم اینطوری عمل می کنند.» یا مثلا یک خانم بگوید که «از مادرم یاد گرفتم که اینطوری عمل کنم و او هم از قدیمی ترها یاد گرفته بود.» و کمتر کسی پیدا می شود که بگوید «بر اساس فلان پژوهشی که انجام دادم(یا انجام شده است) عمل می کنم.» حتی ممکن است در جامعه کنونی ما، این پاسخ خنده دار بنماید. و اینجا همان نقطه ای است که اندیشه و تفکر برای یافتن پاسخ مسائل مهجور شده و عرصه برای جولان خرافات، افسانه های رسانه ای، شعور متعارف یا #تجربه_های_ناقص شخصی بالتبع منافع شخصی و فساد باز می شود.
🔹حال اگر این معضل اجتماعی به سطح #حاکمیت کشور راه پیدا کند، قطعا شرایط سخت تر و پیچیده تری به بار خواهد آورد. پر واضح است کارگزاران حاکمیّتی که در چنین جامعه ای زیسته اند نیز دوای دردهای شخصی و جمعی را در چیزهایی غیر از پژوهش جسته اند؛ لذا وقتی هم در پست های سازمانی قرار می گیرند، به ندرت ذهنشان به کارهای پژوهشی برای یافتن پاسخ مسائل معطوف می شود؛ و پژوهش را نمی خواهند مگر برای گذاشتن روی طاقچه.
🔹معاون علمی ریاست جمهوری در مصاحبه ای گفتند که امروزه در کشور ما، پژوهش تبدیل به یک کالای #لوکس شده است. یعنی مثل یک لوستر تجملاتی در خانه؛ که نبودن آن هم به ماهیت خانه لطمه ای نمی زند. حال خانه ای را فرض کنید که دیوارش هم ترک برداشته باشد، اگر صاحب خانه عاقل باشد دیگر آن لوستر تجملاتی را هم نخواهد خرید؛ و از این مثال به داستان تساوی وضعیت اداره کشور با بودن و نبودن پژوهش و فعالیت یا تعطیلی اکثر مؤسسات پژوهشی پی می بریم.
🔹رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دکتر توکلی هم در یک مصاحبه بر اساس تجربه شان می گفتند که گزارش های پژوهشی مرکز دچار بی مهری و بی توجهی نمایندگان ملّت شده اند. اگر پژوهشی در کار باشد شاید دیگر یک شخص نتواند میل های شخصی خود را دنبال کند، لذا به صلاحش می داند که پژوهش را مهجور کند؛ این وضعیتی است که برخواسته از جامعه است و مختص نمایندگان نیست.
🔹اگرچه ممکن است مسئله ای دیگر نیز رخ بدهد و آن هم سؤال «استفاده از کدام پژوهش؟» است؛ ولی این یک دعوای ثانویه است زیرا اول باید به این نقطه برسیم که از پژوهش استفاده بکنیم، آنگاه مسئله «کدام پژوهش؟» پیش می آید؛ که قطعا نوع پژوهش نیز بر اساس ارزش های شخص یا کارگزار حکومتی انتخاب می شود.
🔹روی آوردن به پژوهش برای یافتن پاسخ مسائل، #دانشگاه و نظام علمی کشور را در جایگاه اصلی خودش قرار خواهد داد؛ و دانشگاه دیگر مجبور نخواهد بود که درگیر مسائل وارداتی باشد، بلکه مسائل داخلی را پاسخ های داخلی خواهد داد. به نظر می رسد این مهم محقق نمی شود مگر با حرکت اجتماعی مردم به سمت دخیل کردن پژوهش در زندگی روزمره؛ حال با به کارگیری ابزارهایی برای ترویج فهم عامّه از علم یا ... .
🔹آقای دکتر دانایی فرد نیز این مسئله را در قالب مقاله ای با عنوان «مناقشه بر سر کاربردی نبودن دانش دانشگاهی: به سوی نظریه "ساخت اجتماعی بهرهبرداری از دانش"» به نگارش درآورده اند؛ که فهم دقیق تری به ارمغان خواهد آورد.
✍ #مجتبی_جوادی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 به نام بانوان به کام دیگران؟!!
✴️ امروزه این رسانه هایند که تعیین می کنند کدام #وضعیت_نامطلوب است و به چه میزان افراد جامعه باید با مساله درگیر و چه میزان از مبتلایان در رسانه منعکس گردند چرا که از جمله کارکردهای اصلی #رسانه، انعکاس خاصی از مسائل اجتماع و تنظیم دستور کار برای گروه های با نفوذ و سیاستگذاران اجتماع در جهت اقدام و حل آن مساله است. رسانه می تواند وضعیت نامطلوب را مطلوب و اولویت های کم اهمیت اقلیت را به اولویت اول اکثریت تبدیل نماید و تلخی ماجرا آنجا بیشتر می شود که بدانیم اکثریت رسانه ها در دست صاحبان قدرت و ثروت بوده و آنان اولویت های ارزشی و دغدغه های زندگی خود را به متن جامعه تزریق می کنند.
🔹 یکی از مسائل خبرساز امروز رسانه های داخلی و خارجی، مسائل #زنان ایران است. بررسی های جمعیتی شناختی و فرهنگی کشور در چند سال اخیر نشان می دهد که وضعیت زنان کشور ما در حوزه اقتصادی و اجتماعی نامطلوب است. حدود 12 میلیون زن سرپرست خانوار که 80 درصد آنان درآمد مشخص ندارند، حدود 6 میلیون زن مطلقه و مایوس از ازدواج(آمار غیر رسمی) و بالارفتن میانگین سن ازدواج زنان تا حدود 26 سال، 11 میلیون جوان آماده ازدواج که بسیاری از آنها به خاطر وضعیت بد اقتصادی و عدم اشتغال قادر به ازدواج نیستند و ... تنها بخشی از وضعیت وخیم قابل بیان زنان کشور است. پیگیری سایر آمار این مثنوی تلخ را به عهده مخاطب می گذارم!
🔹 این مسائل تنها بخشی از مسائل ناگفته زنان کشور ماست که رسانه های به اصطلاح مردمی کشور ما هیچ وقت از آنها نمی گویند و نمی نویسند. اما چرا؟! تیتر این روز برخی از رسانه ها را دیده اید؟
🔹 حضور بانوان ایرانی در #ورزشگاه_آزادی بعد از حدود 15 سال جدال سیاسی پر افت و خیز، دوباره خبر اول رسانه ها شد. هر دولتی سر بزنگاهی یادی از این موضوع می کند و یا بهتر بگویم سوء استفاده ای از این موضوع!! @Rushdisu
🔹 در ابتدا باید بگویم حضور سالم و باحیای بانوان ایرانی چه در ورزشگاه و چه در سایر عرصه های اجتماعی نه تنها منافی شرع و عرف نیست، بلکه می تواند مبلغ و الگوساز برای سایر زنان جهان باشد، البته به شرطی که به صورت هدفمند، با الگویی بومی و مدیریت صحیح و به دور از هر گونه تبلیغات سیاسی به این نیاز پاسخ داده شود.
🔹 اما سوالی که قبل از این بهتر است پرسیده شود این است که از میان این همه مسائل اجتماعی زنان، آیا حضور بانوان در ورزشگاه باید #اولویت اول مسائل زنان کشور است که نمایندگان و دولتمردان و رسانه های داخلی و خارجی آنرا در بوق و کرنا کرده اند؟ اساسا این مساله دغدغه چند نفر از بانوان این سرزمین است که به عنوان مساله اول آنان پیگیری می شود؟آیا تبلیغات رسانه ها و صاحبان رسانه ها اولویت ساز این مساله نبوده؟
🔹 اینجاست که اشتباهات محاسباتی برخی مسئولین خواسته یا نخواسته در شناسایی و پیگیری حل مسائل اصلی کشور عامل انحراف سیاستگذاری و هدر رفتن منابع می گردد؛ منابع انسانی، فکری و مالی کشور محدود است و باید صرف مسائل اصلی گردد و تمرکز و به کارگیری این منابع در مسائل فرعی و کم اهمیت ظلم و خیانت به امانت مردم است.
🔹 متاسفانه آن دسته از مسئولین سطحی نگری که از متن مردم فاصله دارند، اسیر تحلیل ها و اولویت سازی های رسانه ای شده و مسائل اصلی مردم را فراموش کرده و آن دسته از مسئولینی که صاحبان قدرت و رسانه اند، ترجیح می دهند برای فراموش سازی جامعه از مسائل اصلی و پوشاندن ناکارامدی خود، بر طبل مسائل فرعی بکوبند تا با ایجاد رضایتمندی موقت، نارضایتی های عمیق را به ظاهر پنهان کرده و با آرامشی بیشتر بر صندلی خود تکیه زنند.
🔹 طرح مسائل فرعی همچون حضور بانوان در ورزشگاه، سپر دفاعی و حاشیه امنی برای فرار از پاسخ گویی مسئولین در مورد بحران اقتصادی- فرهنگی ملموس این روزهاست. اتفاقا باید از همین مسئولین پرسید که چرا چنین فاصله طبقاتی در جامعه ایجاد کرده اید که دغدغه ی برخی بانوان ما سلفی گرفتن با ورزشگاه آزادی باشد و دغدغه ی بسیاری از آنان سیر کردن غذای شب خود و خانواده با نان خالی و ایکاش رسانه ای هم بود برای نشان دادن مشکلات و #محرومیت آنان! @Rushdisu
🔹 با این وجود، بانوان جامعه ما هشیارتر از آن هستند که با بوق و شیپورهای پر سر و صدای ورزشگاه ها، مطالبات اصلی خود را فراموشی کنند و نخواهند گذاشت پرداختن به مساله ای به نام و حساب آنان نوشته شود و به کام دیگری تمام گردد... .
✍ #مجید_محمدزمانی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄اندیشه های شهید بهشتی و اقتصاد امروز ما
✴️ شهید آیت الله دکتر سید محمد حسین بهشتی، متفکری نظام ساز و اندیشمندی طراح و ایده پرداز در سیستم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در دوران ابتدایی انقلاب اسلامی بود. نقش بی بدیل او در تدوین و تنظیم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مجلس خبرگان غیرقابل انکار است.
🔹اما اندیشه ها و ایده های اجتماعی او به دلایل مختلف کمتر مورد بازخوانی و مطالعه قرار گرفته و در این میان مهجوریت اندیشه های اقتصادی او بیش از سایر حوزه ها است. نوعا از #شهید_بهشتی به عنوان مدافع اصل ولایت فقیه در نظام سیاسی ایران و تأثیر او در نظام قضایی کشور سخن گفته شده است؛ اما اندیشه های اقتصادی او به جهت های گوناگون از جمله عدم نشر و تدوین مناسب دیدگاه های او، مورد غفلت قرار گرفته است. خوشبختانه در ماه گذشته مجموعه دو جلدی جدیدی از اندیشه های اقتصادی شهید بهشتی منتشر گردید که می تواند تا حدودی این خلاء را پر کند. دیدگاه های او در مورد نظام بانک و بیمه، مالکیت، مالیات، مسئله کار و سرمایه، زمین و انفال، انفاق و نظام عدالت و قسط اجتماعی از منظر اسلامی حاوی دلالت های مهمی در طراحی نظام اقتصادی اسلامی برای جمهوری اسلامی در سده معاصر است.
🔹اینک که سالهاست #اقتصاد_ایران با انواع بحران های کوچک و بزرگ روبروست، بازگشت و بازخوانی اندیشه های اقتصادی شهید بهشتی می تواند راهکارهایی برای برون رفت اقتصاد ایران از شرایط کنونی را پیش روی نظام تصمیم گیری کشور فراهم آورد. یکی از مهم ترین میراث های فکری او، نقشی است که او در طراحی ابعاد اساسی اقتصاد کشور در قانون اساسی ایفا نمود. او متفکر اثرگذار در طراحی فصل چهارم قانون اساسی مرتبط با بخش اقتصاد بود و اصل 43 تا 55 قانون اساسی که به طراحی نظام اقتصادی کشور پرداخته است، نقشه راهنما اقتصاد کشور در ابتدای انقلاب قرار گرفت. @Rushdisu
🔹به نظر می رسد بازخوانی محورهای کلیدی مورد تأکید شهید بهشتی در تفسیر این اصول قانون اساسی، پاسخ هایی برای چالش ها و تهدیدهای امروز اقتصاد ایران باشد. اگر خطوط حرکت اقتصاد ایران بر مدار نقشه ای که او حدود 40 سال قبل برای نظام اقتصادی کشور طراحی کرد بازگردد؛ آینده بسیار امیدوارکننده تر از امروز خواهد بود.
🔹لازم به ذکر است مواردی که در ادامه به عنوان محورهای مورد تأکید شهید بهشتی در تفسیر اصول اقتصادی قانون اساسی می آید، حاصل سه برنامه تلویزیونی ایشان در سال 1359 است که اخیرا در جلد دوم کتاب فوق الذکر برای اولین بار چاپ شده است و خوانندگان را به مطالعه کامل این کتاب دعوت می کنیم:
👇👇 #ادامه_مطلب 👇👇
👆👆 #ادامه_مطلب 👇👇
🔹به باور شهید بهشتی، 7 بعد اصلی در بخش اقتصاد قانون اساسی، مبارزه با فقر و تأمین نیازهای اساسی هر فرد در پرتو کار خلاق او، تأکید بر آزادسازی زمانی برای افراد برای رشد انسانی و تعالی معنوی و فراغت، اعتدال در مصرف و نفی اسراف، حفظ آزادی انسان در رابطه با عامل اقتصادی و رهایی انسان از برده داری سرمایه داری خصوصی لیبرال و سرمایه داری دولتی سوسیال، تأکید بر استقلال اقتصادی، تأکید بر تکامل فنی و صنعتی و در نهایت برقراری #عدل_اقتصادی و ترمیم نابرابری های تاریخی و ساختاری گذشته است. 9 بند اصل 43 قانون اساسی به تعبیر شهید بهشتی، ضامن استقلال اقتصادی و عدالت اجتماعی در کشور است. ضابطه برنامه ریزی در این اصل، تحقق نیازهای اساسی عموم افراد جامعه و مبارزه با فقر و تمرکز ثروت است. در اینجا شهید بهشتی در نوآوری جالب، مکانیزم های تأمین این نیازها در حوزه های گوناگون همچون مسکن، سلامت یا آموزش را به تفکیک طرح و تبیین می کند.
🔹 بند دوم اصل 43 قانون اساسی ناظر بر طراحی نظام اجتماعی است به گونه ای که امکانات کار به شکل فراگیر برای آحاد جامعه وجود داشته و ارزش ایجاد شده از کار هر فرد به خود فرد بازگردد. شهید بهشتی با صراحت بیان می کند که این بند با پیشنهاد او در مجلس خبرگان مطرح شده است و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بند به باور او، کلید اساسی حل مشکلات اقتصادی و حفظ شیوه «نه شرقی، نه غربی» در حوزه اقتصاد است. تأکید بر اشتغال کامل و رهایی از بیماری اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی بیکاری به عنوان عنصر سازنده انسان و در نهایت اینکه کسانی که کار می کنند، بازده کارشان گیر خودشان بیاید، دو محور اصلی در این بند از اصل 43 قانون اساسی است. به باور شهید بهشتی، امکانات کار به وسیله دولت جمهوری اسلامی باید در اختیار صاحبان نیروی کار چنان قرار گیرد که مجبور نباشند به کار مزدی و اجیر شدن برای افراد دیگر اقدام کنند. این بند به باور او، شیوه نظام اسلامی برای مبارزه با حاکمیت سرمایه و صاحبان سرمایه بر نیروی کار است.
🔹به باور او، آنچه اقتصاد اسلامی می خواهد با آن مبارزه کند، «#حاکمیت_سرمایه» است؛ خواه این حاکمیت سرمایه مربوط به اشخاص و گروه ها و خواه مربوط به دولت باشد. حاکمیت سرمایه بر صاحبان نیروی کار باید از بین برود و امکانات کار برای عموم به نحوی فراهم شود که نه دولت در شکل یک سرمایه دار بزرگ ظاهر شود و نه تمرکز و تداول ثروت در سرمایه داری اشخاص و افراد جریان یابد. @Rushdisu
🔹برنامه اقتصادی باید به نحوی ساماندهی شود که در خدمت انسان باشد نه آنکه انسان همچون برده اقتصادی تمام همت و تلاشش، تأمین حداقل های اولیه انسانی باشد. به باور شهید بهشتی، از آثار شوم سرمایه داری، عدم تناسب دستمزد افراد با هزینه هایشان و به تبع کار بیش از اندازه در قالب انواع اضافه کار است. در اقتصاد جمهوری اسلامی باید فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آحاد جامعه، فرصت بروز و ظهور یابد. در این جهت ضمن تنوع بخشی به محتوای کار، افزایش مهارت و ابتکار به باور شهید بهشتی از خطوط اصلی در نظام اقتصادی باید باشد.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
🏠 #خانواده_رشد
💢 دیگر نیازی به هرزه نگاری نیست، #آموزش_جنسی در خدمت است !
🔹 فقط کارگزاری های فدرال آمریکا در طول ۱۰ سال بیش از دو میلیارد دلار برای ترویج آموزش جنسی هزینه کردند!
امّا
🔷 آیا آموزش مسائل جنسی در مدارس باعث کاهش حاملگی نوجوانان، سقط جنین و بیماری های مقاربتی شده است؟
🔹طی این دوره ده ساله، ۴۸/۳ درصد در میزان بارداری و ۱۳۳ درصد در میزان سقط جنین دختران نوجوان افزایش وجود داشته است.
🔹آنهایی که بیشترین بودجه را صرف #تنظیم_خانواده کرده بودند، بیشترین افزایش را در #سقط_جنین و #موالید_نامشروع داشتند.
🔹بسیاری از مطالعات ثابت کرده است که اطلاعات پیشگیری از بارداری در سطح گسترده به افزایش فعالیت های جنسی می انجامد.
🔹در سال ۱۹۸۱ ، دو پژوهشگر به نام زلنیک و کانتنر اذعان کردند که تقریباً #هیچ_مدرکی دال بر مفید بودن آموزش جنسی وجود ندارد.
🔹#مشکلات_عاطفی: دکتر ملوین آنشل می نویسد: «دوره های آموزش جنسی نوعاً عاملی برای بروز مشکلات شخصیتی و حتّی انحراف های بعدی در زندگی می شود». لذا شاهد هستیم که در ۲۰ سال گذشته #خودکشی_نوجوانان ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.
🔹 بنابراین ما معتقیدم نهادهای -آموزشی- موجود نمی توانند مشکل را حل کنند؛ زیرا مشکل، خود آنها هستند.
🌱 خانواده در غرب
👤 گاردنر، ویلیام، کتاب جنگ علیه خانواده، صص ۱۳۴-۱۵۶
➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rusdisu