#عرفان_و_عارف_نمایان
ترجمه #کسر_اصنام_الجاهلیه
صدر الدین محمد شیرازی معروف به #ملا_صدرا
📚معرفی اجمالی :
✍تصوف و #عرفان در نگاه #ملاصدرا مترادف وامری مقدس اند اما صوفیان فرقه ای چون منکر #علم وحکمت و تارک #شریعت اند مدعیان دروغینی بیش نیستند .
انگیزه نویسنده نقدصوفی نمایان وتشویق دانشجویان به پیمودن مسیر تصوف، است .
✅در مقدمه ۵ شرط لازم برای تحصیل #معرفت_شهودی را بیان میکند.
✅درگفتار اول
برای شناخت خداوند عمل به #شریعت لازم اما ناکافی است بلکه بایدبه عبادت و #ذکر_قلبی پرداخت.
سپس به نقد وبررسی حجاب دانستن #علم ، #شعر خوانی ، #شطحیات ،#تاویلات بی ضابطه متصوفه پرداخته است .
✅در گفتار دوم مهم ترین #قانون_عرفان وتصوف را ترجیح #احوال بر کردار، دانسته و هدف نهایی #تهذیب_نفس را دست یابی به #مکاشفه میداند.
🔹ودر تعریفی جدید ،موانع مکاشفه را #گناه واسباب مکاشفه را #طاعت می نامد.
🔸و #عارف_ربانی و #انسان_کامل را یگانه هدف آفرینش معرفی می کند که بقیه مردم به طفیل او خلق شده اند
🔹 که برای شناخت اوباید به ۸ ویژگی از جمله قدرت تشخیص #خطورات_شیطانی از #مکاشفات_رحمانی توجه کرد.
✅در گفتار سوم #مقربان (عارفان) را به جهت صفت #عشق به خدابرتر از #ابرار دانسته و ضمن #تحقیر #فقها و #متکلمین ، عرفان را همان #فقه_حقیقی معرفی میکند.
✅درگفتار چهارم به بیان مواعظی جهت بیداری غافلان پرداخته است .
✅در خاتمه با تاکید برنقش #ارادت به #استاد ، وظیفه مرید را همچون میت نزد غسال، #تسلیم بی چون وچرای میداند.
❌زیرا اشتباه #استاد بهتر از عمل درست #شاگرد ومرید است.
#کتاب #آداب #فارسی #قرن۱۱
@safiresheytan🕸
کسر (1).pdf
5.98M
📗عرفان وعارف نمایان
ترجمه کسر اصنام الجاهلیه
✍ مولف:صدر الدین محمد شیرازی(ملا صدرا)
🔹 تعداد صفحات: ۱۷۳
🔸 زبان: فارسی
@safiresheytan🕸
#جلوه_حق
آیه الله ناصر #مکارم_شیرازی
📚معرفی اجمالی :
✍جنب وجوش صوفیان در دوران پهلوی مولف محترم را ، وا می دارد در جوانی قلم به دست گرفته و کتابی برای هدایت صوفیان بنگارد.
سپس در سال ۷۳ دومقاله دیگر از مولف به همراه تعلیقاتی از حجه الاسلام #داوود_الهامی به کتاب افزوده می شود.
✅ در مقاله اول(عرفان اسلامی وعرفان التقاطی) ۳شاخصه #عرفان التقاطی تبیین شده است.
۱.#علم ستیزی ۲. #شریعت_گریزی۳. تفسیر به رای
🔹سپس درباره انگیزه های مختلف برای گرایش به این عرفان ها، سخن رفته است.
🔸در خلال مباحث، عقیده #صلح_کل و #العلم_حجاب_الاکبر نیز نقد شده است.
✅ مرجع عالیقدر در مقاله دوم( #پیدایش تصوف در جامعه اسلامی) با تکیه به روایات، بیان میدارند تصوف در عصر امام صادق علیه السلام و قرن دوم آغاز شد.
🔹هم چنین انتساب کتاب #حدیقه_الشیعه به محقق اردبیلی، را اثبات کرده وکلیه #احادیث مذمت صوفیه را صحیح وقابل استناد برمی شمرد.
🔸در ادامه سر چشمه تعالیم صوفیه را برگرفته از اندیشه های هند ویونان وذوقیات وآمیزهای از معارف اسلامی قابل تاویل می داند.
✅متن خودکتاب به ۵ اعتقاد مهم که درهمه فرق صوفیه مشترک می باشد، پرداخته است.
⭐️#عقل و #عشق
⭐️#کشف و #شهود و #رویا
از آنجا که کشف اختصاص به متقین ندارد و ۳ احتمال(#تجسم_اوهام تلقینی، #مکاشفه شیطانی والهی) درباره مشاهدات صوفیه مطرح است،حجت نخواهند داشت.
⭐️ #ریاضت های شاقه
⭐️#تاویل وتفسیر به رای
⭐️قطب ،#شیخ و #مرشد
#کتاب #عقاید #فارسی #قرن۱۴
@safiresheytan🕸
JelveHagh.pdf
1.5M
📗جلوه حق
✍ مولف:آیه الله مکارم شیرازی
🔹 تعداد صفحات: ۱۹۹
🔸 زبان: فارسی
@safiresheytan🕸
semat2-www.ebnearabi.com.pdf
5.22M
📒#فصلنامه_و_مجلات
🏵فصلنامه #سمات شماره ۲
🔹خود بنیادی معرفتی و اعتقادی
✍مدیر مسئول
🔸#اسماء_الله ؛اسکلت و ستون فقرات #عرفان #ابن_عربی
✍مرتضی رضوی
💠خاستگاه #فلسفه_اسلامی
👥گفتگوی سمات با حسین غفاری
🔸دفاع از #حدیث(۲)
✍مهدی حسینیان قمی
🔹سابقه نگارش و تدوین حدیث در تشیع
✍شیخ حر عاملی
🔸سه فراز در باب ریاست،وکالت و وزارت زنان
✍مهدی نصیری
🔹معنا و ماهیت دموکراسی
✍شهریار زرشناس
✅ درباره #حدیث مشهور #اطلبوا_العلم_و_لو_بالصین
✍مهدی نصیری
✅ #وحدت_وجود ،#عقل گریزی و #جبر گرایی عارفان
✍حسن میلانی
💠 #مکتب_تفکیک و تمایزات آن با فلسفه و #عرفان
👥گفتگو با آیت الله سیدجعفر #سیدان
🔹مساله شناخت خداوند
✍آیت الله میرزا مهدی اصفهانی(ره)
✅ در بیان جدایی طریق #قرآن و اهل بیت(ع) از طریق #فلاسفه و #عرفا
✍آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره)
🔸ملاحظاتی پیرامون #مکتب_تفکیک
✍حسن میلانی
✅حقایق اسلام را از متون اسلام باید گرفت
✍مقام معظم رهبری
@safiresheytan🕸