eitaa logo
ساحت اندیشه
178 دنبال‌کننده
100 عکس
58 ویدیو
44 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعر بسیار زیبای سید محمدجواد پیرامون و عدم اختلاف مذهبی، در حضور . تمجید از شعر محمدجواد شرافت، و نکاتی پیرامون رفتار دانسته یا ندانسته ی برخی افراد در مسیر خواسته های و . «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
الدین علامه سید عبدالحسین فصل چهارمِ کتاب «الفصول المهمة» رو با این عنوان شورع میکنه که «اهل سنت همانند شیعه هستند؛ اسلام همگی را دور یکدیگر جمع میکند». ایشون در توضیح این عنوان می نویسن: «در برخی از روایات بیان شده است که هماند شیعه هستند و تمامی مزایایی که برای همه ی مسلمانان هست، برای آن ها نیز وجود دارد. این مطلب در مذهبِ ما، بسیار روشن است و هیچ انسان معتدلی آن را انکار نمی کند.» ر.ک.به: موسوعة الإمام السيد عبدالحسين شرف الدين، ج۳، ص۲۴. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
علامه سید عبدالحسین در توضیح این مطلب که «همه انسان های موحّد نجات می یابند» می نویسه: ما برخی از روایت ا را میاوریم تا مردم بدانند هردوی؛ شیعیان و سنی ها، به بهشت میروند. هدفِ ما از این بحث، آن است که مسلمانان را تشویق به گردهم آیی کنیم و بدی اختلاف را به آن ها نشان دهیم، و به آن ها تذکّر بدهیم که این دشمنی، بی فایده و نادانیِ محض است. ... تا زمانی که در میان شیعه و سنی حاکم باشد (هردو متدین به دین باشند)، دیگر اختلاف در میانِ آنها معنایی ندارد. ر.ک.به: موسوعة الإمام السيد عبدالحسين شرف الدين، ج۳، ص۲۹. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
الدین علامه سید عبدالحسین اختلاف بین و رو خواسته ی دشمنانِ اسلام و پیروان مکتب فکری میدونن و مینویسن: «امور مسلمان آنگونه که افرادِ متعصّب؛ که اجتماع مسلمانان را برهم میزنند، فتنه به راه می اندازند، و یکدیگر را تکفیر می کنند، نیست. تمامی این کارها القائاتِ افرادی است که - از نسل هند جگرخوار هستند – و میخواهند را نابود سازند.» ر.ک.به: موسوعة الإمام السيد عبدالحسين شرف الدين ؛ ج۳، ص۱۹. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
😳یه چیز خیلی عجیب😳 البته برای بعضیا😉 آیت الله خوئی و آیت الله تبریزی؛ هردو معتقدن که استغفار، و طلب رحمت و بخشش برای جایزه. ر.ک.به: صراط النجاة (المحشى للخوئي)؛ ج۲، ص۴۴۰ متن عربی: «فَإنَّ الإستِغفَارَ إنَّمَا لا يَجُوزُ لِلنَوَاصِبِ وَ الخَوَارجِ دُونَ مُطلَقِ المُسلِمِينَ». «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری از فقها و مراجع معاصر بودن که بعد از آیت الله عهده دار عراق شدن. ایشون نگاه جالبی در مساله تعامل با دارن. «در روایاتِ ما عنوانِ ، به اطلاق شده، و حمل کردنِ آن به «شیعه دوازده امامی»، وجهی ندارد ...» (مُهَذَّب الأحكام، ج۱، ص۱۲۵). حتی خودِ ایشون  برای از لفظ «إخواننا» استفاده میکنن (مهذب الأحكام ؛ ج۶ ؛ ص۲۶ و ج۲۲، ص۲۵۲). متن عربی بخش اول: «و قَد فُسِّرَ الأخُ فِي الرِّواياتِ بِالأخِ الإسلامِي فَلا وَجهَ لِحَملِهِ عَلَى الأخِ الإيمَانِي الإثنَي عَشَرِيّ» «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله سید عبدالأعلی دعای «اللهم اغفر للمؤمنین و الممؤمنات و المسلمین و المسلمات» رو جمله ای می دونن که در برخی از دعاهای معتبر اومده، و اونو شامل همه­ ی افرادی که می­دن (شیعه و سنّی) به حساب میارن. ایشون فقط افرادی مثل غُلات، نواصب و ظالمین به اهل بیت رو از این دعا خارج میکنن. ر.ک.به: مُهَذَّب الأحكام، ج‏1، ص126. پ.ن: عکس آیت الله سبزواری در کنار «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
بزرگ مدافعِ علمیِ حریم ولایت، در نقد حرفای «رَشید رضا» - نویسنده ی مصری – می نویسن: «عمومِ شيعيان، جانِ مسلمانان؛ خون، آبرو و اموالشان را - بدون اینکه فرقی میان سنى و شيعه بگذارند -، محترم می شمارند. و در رنجى كه به هريک از آن ها وارد شود، احساس ناراحتی می کنند. - كه در وارد شده است - مقيّد به نيست.» ر.ک.به: الغدیر، ج۳، ص۲۷۲-۲۷۳. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله برادر بزرگتر آقای در کتاب یکی از راهکارهای دولت در جریان نهضت را تفرقه انداختن میان بیان میکند. ر.ک.به؛ کتاب "لِکَی لا تَتَنازَعوا" ، ص۶۲. پ.ن: پیوست تصویر صفحه کتاب «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
♦️یه ♦️ آیت الله نقل میکنن؛ از حکومت خواست که یه قانونی رو تصویب کنه. ولی اونا از ترس مردم قبول نکردن. یه روز توی یکی از خیابونای عراق درگیری شدیدی بین و درگرفت؛ طوری که دامنه ی درگیری داشت به بقیه شهرهای عراق هم کشیده میشد. حکومت عراق یه عده از شلوغ کارها رو دستگیر کرد و برد به بازداشتگاه. توی افراد دستگیر شده گفتن: ما نمیدونیم اصل ماجرا چی بوده و سرِ چی باهم درگیر شدیم؛ ما دیدیم یه سری از هم مذهبی هامون درگیر شدن، ماهم وارد دعوا شدیم. بعد از کلی تحقیق فهمیدن علت اصلی درگیری بخاطر دو نفر بوده که یکیشون به (ع) توهین کرده و اون یکی هم به فحش داده، و درگیری از این دو نفر شروع شده. در ادامه تحقیقات و بعد از شناسایی اون دو نفر، فهمیدن اصلا هیچکدومشون مسلمون نبودن؛ بلکه هردوتاشون هستن و از طرف مامور بودن که این دعوا رو راه بندازن. رک.به: "لکی لاتتنازعوا"، ص۱۸۹-۱۹۰ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله سیدمحمد در کتاب بحثهایی رو در مورد مطرح میکنن. مثلاً مینویسن: "در سرزمینهای اسلامی حدود یک و نیم میلیارد مسلمان وجود داره که ترکیبی از هستش. اگر بخواهیم اونا رو توی یک وحدت دینی در ذیل یک حکومت جمع کنیم، باید چندتا کار رو انجام بدیم؛ ۱- تجمّع تمامی مراجع تقلید شیعه در مجلسی که بر اساس اکثریت آراء نظر بدن. ۲- تجمّع تمامی مراجع در مجلسی که بر اساس اکثریت آراء نظر بدن. ۳- تجمّع و گردهم آیی علماء در یک مجلس دیگر و صدور حکم بر اساس .... . ۴- هر کدوم از دو گروه میتونه در اون مجلس نظرش رو بده، ولی نمیتونه نسبت به جان و مال طرف دیگه ستمی انجام بده" (ممارسه التغییر، ص۹۹-۱۰۰). بعد در جایی دیگه مینویسن: "هر چیزی که رو تهدید میکنه؛ و باعث تفرقه ی طایفه ای، قومی و ... میشه، اسلامی نیست" (ممارسه التغییر، ص۳۸) پ.ن: عکس کتاب و صفحات پیوست شده است. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
آیت الله مینویسد: 《مرحوم محمدحسین میگوید: "بنای اسلام بر روی دو کلمه است؛ (اشهد ان لا اله الا الله) و (وحدت مسلمین)". این عبارتِ مرحوم کاشف الغطاء، عبارتی گسترده و قوی است؛ زیرا شهادت به وحدانیّت خدا، گوهر و مغز اسلام است، و وحدت نیز نگهبان اسلام میباشد. به همین دلیل در صورت نبودن وحدت، راهی برای سیطره و بر اسلام پیدا میکنند.》 ر.ک.به: لکی لاتتنازعوا، ص۱۳۱-۱۳۲. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
همنطور که دوستان میدونن، ، در واقع نماز نیست؛ بلکه یه دعایی از طرف مؤمنین‌ برای شخصیه که از دنیا رفته. آیت الله در کتاب معتقدن؛ خواندنِ برای فردی که از دنیا رفته و هستش، است. ر.ک.به: منهاج الصالحین، ج۲، ص۹۱. پ.ن: اسکن صفحه از کتاب . «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
🔴لطفا این متن رو حتماً بخونید🔴 بنظر دیگه باید بحث رو کم کم جمع جور کنیم. اما برای اینکه توی ذهن بعضی رفقا شاید علامت سوالی 🤔 باشه که طرفدارای وحدت، میخوان بگن "یعنی همه ما بریم سنّی بشیم؟!"، رو حتماً بخونید: به عنوان کسیکه نظراتش مبنای هست در مقاله پیرامون مینویسن: "مقصود از وحدت اسلام چيست؟ آيا مقصود اين است: از ميان مذاهب اسلامي يكي انتخاب شود، و ساير مذاهب كنار گذاشته شود. يا مقصود اين است كه مشتركات همه مذاهب گرفته شود، و مفترقات همه آنها كنار گذاشته شود، و مذهب جديدي بدين نحو اختراع شود؛ كه عين هيچ يک از مذاهب موجود نباشد؟ يا اينكه ، به هيچوجه ربطی به ندارد، و مقصود از اتحاد مسلمين، اتحاد پيروان مذاهب مختلف، در عين اختلافات مذهبی، در برابر بيگانگان است؟ ، براي اينكه از وحدت اسلامی، مفهومی غير منطقی و غير عملی بسازند، آن را به نام وحدت مذهبی توجيه میكنند تا در قدم اول، با شكست مواجه گردد. بديهی است كه منظور روشنفكرِ اسلامی از وحدت اسلامی، ... متشكل شدن مسلمين است در ، در برابر . اين دانشمندان میگويند: مسلمين، مايه ی وِفاقهای (عوامل گردهم آیی) بسياری دارند؛ كه میتواند مبنای يک اتحاد محكم گردد. ر.ک.به: کتاب "شش مقاله"، مقاله الغدیر و وحدت اسلامی https://eitaa.com/sahat_andisheh
🔴آخرین قسمت وحدته و خیلی مهمه🔴 حُسنِ خِتامِ بحثِ وحدت شیعه و سنی رو حرفی در مورد معنای وحدت، از قرار میدیم: "مفهوم این نیست که فرقه‌های اسلامی از و یا غیر اعتقادیِ خود، صرف نظر کنند و به اصطلاح، همه ی فِرَق‌ را بگیرند، و (ویژگیهای خاص) همه را کنار بگذارند. چون، این کار نه منطقی است و نه عملی. (این کار) در حکم این است که از فردی بخواهیم به نام اسلام، از جزئی از اسلام چشم بپوشد. ما خود، شیعه هستیم و افتخار پیروی اهلبیت (ع) را داریم، کوچکترین چیزی حتی یک و یا کوچک را قابل مصالحه نمی‌دانیم‌؛ نه توقع کسی را در این زمینه می‌پذیریم، و نه از دیگران انتظار داریم که به نام و به خاطر از یک اصل از اصولِ خود دست بردارند . آنچه ما انتظار و آرزو داریم این است که محیطِ به وجود آید. تا ما که از خود اصول و فروعی داریم؛ فقه، حدیث، کلام، فلسفه، تفسیر و ادبیات داریم‌، بتوانیم کالای خود را به عنوان بهترین کالا عرضه بداریم؛ تا بیش از این در حال انزوا بسر نبَرد و بازارهای مهم جهان اسلامی به روی کالای نفیس‌ معارف اسلامیِ شیعی بسته نباشد. اسلامی و هر فرقه‌ای، نوعی خَرقِ (از بین بردنِ) اجماع مرکب است‌ و محصول آن چیزی است که قطعاً غیر از است. گذشته از همه این ها، طراحان فکر عالیِ اتحاد اسلامی که در عصر ما مرحوم‌ آیت الله العظمی در شیعه، و علامه شیخ و علامه شیخ در اهل تسنن، که در رأس آن قرار داشتند ، چنان‌ طرحی را در نظر نداشتند. آنچه آن بزرگان در نظر داشتند این بود که‌ در عین اختلافاتی که در کلام، فقه و ... باهم دارند، به‌ واسطه ی بیشتری که در میان آن ها هست، می‌توانند در مقابل خطرناکِ اسلام، دستِ بدهند و جبهه واحدی تشکیل دهند. این بزرگان‌ هرگز در صدد ، تحت عنوان وحدت اسلامی نبودند." ر.ک.به: امامت و رهبری، ص۱۷-۱۸. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh