eitaa logo
ساحت اندیشه
178 دنبال‌کننده
101 عکس
62 ویدیو
45 فایل
«گفتمانی پیرامون دین و اندیشه دینی» کلیه حقوق مادی و معنوی این کانال محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلا اشکال است. راه ارتباطی؛ @hossein_m_m
مشاهده در ایتا
دانلود
مقام معظم رهبری در سخنرانیهای متعدّدی رو بحث رسیدگی به جامعه ؛ و صحیح و رسا از معارف دینی، و منطقی از عقاید اسلامی تاکید کردن. مثلا در یجا میفرماید: "این عقاید و باورها باید در عمق جان مردم ما رسوخ و نفوذ کند. همین عقاید است که ما را به میدان می‌آورد و در میدان نگه میدارد" در جایی دیگه فرمودن: "همه‌ی ما باید «لا رَیبَ فِیه» باشیم (در اعتقاداتمون شک نداشته باشیم)؛ ما باید «لاریب فیه»، و قرص و محکم و استوار باشد و آن را با زبان مناسب بیان کنیم" در دیدار با مسئولین آموزش و پرورش هم فرمودن: "آن چیزی که امروز بیش از همه باید در آموزش و پرورشِ ما به آن توجه بشود، اعتقاد اسلامی و عمل اسلامی است که در دانش‌آموزان باید احیاء گردد" با توجه به شرایطی که از سالهای قبل توی پیش اومده؛ و وحشتناکی از طرف به وسیله ی مطرح کردن در مورد و اعتقادات دینی به راه افتاده، و از طرف دیگه هم بخاطر تغییر ذائقه ی مردم و ضروری ندانستن پیگیری بحثهای ، سؤالات زیادی در بین مردم و جوانها در مورد مسائل مختلفِ دینی وجود داره. یکی از اساسی ترین پرسشهایی که در بین مردم عادی و حتی فرهیخته ها به چشم میخوره، پرسش در مورد اصل هستش. به همین دلیل چند جلسه ای رو به صورت خیلی مختصر و کوتاه در مورد نظریه ی گفتگو میکنیم. امیدوارم به لطف و عنایت ولیِّ مطلق الاهی؛ امام زمان (ع)، این مباحث مفید باشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
معناى اين‌كه ما طرفدار هستيم و جامعه ی ما بايد بر اساس اسلام اداره بشه، اينه كه بايد يك بر اساس اسلام وجود داشته باشه. مهمترین اصل در سیستم حکومتی اسلام، اصل هستش. برای ورود در گفتگوی علمی پیرامون ، ما یسری داریم؛ یعنی اصولی که در مباحث علمی دیگه ای اثبات میشه، و اونها رو مورد پذیرش در نظر میگیریم. چون اگه بخوان تکت تک پیش فرضهای هر بحثی رو در همون بحث بررسی کنن، بجای ده جلسه، باید صدها جلسه برگزار بشه، تا اون بحث به نتیجه برسه. به همین دلیل علوم و مباحث مختلف به کمک همدیگه میان، و در نتیجه دانشمندان علوم مختلف، یسری اصول رو به عنوان و در نظر میگیرن. در بحث ولایت فقیه هم ما چندتا داریم؛ ۱- حکومت امری ضروری است. ۲- هیچ فرد یا گروهی برای حکومت ندارد. ۳- خدا، تنها موجودی است که برای حکومت دارد. ۴- دین از جدا نیست. انشاالله بصورت خیلی کوتاه در مورد این موارد توضیح داده میشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
نخستین ، ضرورت وجود حکومت برای هر اجتماعیه. در بین ، فقط ها منکر ضرورت وجود حکومت برای هستن. ولی بقیه مكاتبِ فلسفى نظر اونها رو یه فرض غيرِ واقع بينانه مى‌دونن، و میگن قرن‌ها و هزاران سال تجربه نشون داده كه هميشه در جوامع بشرى نیاز به قدرتى هست كه مردم رو كنترل كنه و مانع از بشه. در نظریه هم این اصل رو مفروض و مسلّم میدونن. (ع) در مورد ضرورت وجود حکومت میفرمایند: "لَابُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِيرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ ؛ مردم ضرورتاً باید دارای پیشوا و راهبر باشند؛ چه آن پیشوا خوب باشد، یا بد." پ.ن: ، خطبه۴۰ «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
حكومت؛ دستگاهیه كه بر رفتارهاى اجتماعى یک اشراف داره و سعى میکنه اونها رو در مسير خاصّى جهت بده و هدايت کنه.‌ اين اِعمالِ حاكميت میتونه به و يا با استفاده از باشه. حالا باید دید اصلاً آیا هیچ فرد یا گروهی حق داره برای جهت دادن به رفتارهای اجتماعیِ مردم، دست به کار بشه و به خودش اجازه تصرف در امور مردم رو بده، یا نه؟! به عبارت دیگه: آيا فرد يا گروهى، ذاتاً و به خودىِ خود و حق برای حکومت کردن داره، يا مشروعيت ( ) حكومت نسبت به هیچ کسی نيست؛ بلكه امرى عرَضیه و از ناحيه ی كسی ديگه بايد به اونها داده بشه؟! بعضی از حق حاکمیت رو برای بعضی افراد، ذاتی میدونن؛ مثل حکومتِ فرد قوی تر، حکومت فیلسوف و ... . ولی از دیدگاه و ، هیچ فرد یا گروهی ذاتاً حق حاکمیت (مشروعیت) نداره. یعنی حق حكومت، ارث هيچ فردى نيست و ذاتاً براى هيچ‌ کسی متعيّن نيست. بلكه بايد از منبعى كه اين حق، اصالتاً و ذاتاً از آن اوست به ديگرى منتقل بشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
به دنبال مقدمه دوم، این سوال پیش می آید که از طرفی شما میگویید "وجود حکومت امری ضروری است"، و از طرف دیگر میگویید "هیچ کسی ذاتاً حق حاکمیت ندارد" حال چگونه میتوان میان این دو مطلب جمع کرد؟! این بخش، نقطه ی جدایی مکتب سیاسی از است. از دیدگاه اسلام سه عنوان بر همدیگه مترتّب هست و به ترتیب دنبال هم میان؛ ، و . یعنی کسی نسبت به کسی یا چیزی دارد که (نه ) آن چیز باشد، و فقط یک چیز است که مالک آن چیز می باشد. پس همانطور که در بحثهای و اثبات شده است، ، خداست و به همین علت فقط خدا همه ی مخلوقاته و فقط خداست که ذاتاً حق حکومت و تصرّف در امور انسانها رو داره. : چون خدا خودش بطور نمیتونه بکنه، این اجازه ی تصرّف رو به بعضی از انسانهای ویژه واگذار کرده و تفویض نموده. که در ادبیات دینی ما به عنوان شناخته میشن و از هر اشتباهی هستن. این سلسله ی پیامبران ادامه پیدا کرد، تا به رسید، و بعد ایشون -از دیدگاه ما شیعه ها- این اجازه ی تصرّف به که اونها هم هستن داده شده. پس حتی پیامبران و امامان هم با و اجازه ی خداست که پیدا میکنن، وگرنه خودشون ذاتاً هیچ حقی برای ندارن. البته بعد از این اجازه ی خدا، اطاعت از اونا دقیقاً مثل اطاعت از خدا، واجب میشه. پ.ن: دلایل عقلی بحث ، ، ، و پیروی از پیامبران و ائمه، بطور مفصل در کتابهای مطرح شده؛ ر.ک.به: توحید و نبوت (شهید )، آموزش عقاید، آموزش فلسفه و معارف قرآن -خداشناسی و راهنماشناسی- (آیت الله )، ترجمه ی المُحاضِرات فی الاِلهیات (آیت الله ). «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
اینطوری نیست که تنها به جنبه‌هاى فردى زندگى بشر پرداخته باشه، و با و و کاری نداشته باشه. از دیدگاه ، از جداست و قلمرو هرکدوم، با دیگری متفاوته. اما از دیدگاه اسلامی، دنیا و آخرت درهم تنیده شده است، و تک تک رفتارهای دنیویِ ما، آخرتِ مارو میسازه. پس دنیا و آخرت دوتا امر جدا از هم نیستن. اما قبل از وارد شدن در بحثِ نسبت دین با سیاست، اول باید دوتا مفهوم رو روشن کنیم؛ ۱- دین. ۲-سیاست. دین در اینجا، منظوره که "مجموعه احكام، عقايد و ارزش‌هاییه كه از طرف خدا براى هدايت بشر، و تأمين سعادت دنيا و آخرت انسانها تعيين شده؛ و یا پیامبر و ائمه اونارو به مردم میرسونن، و یا عقل اونارو درک میکنه" و منظور از سیاست هم گفتیم که همون "آیین کشورداری" هستش. حالا برای اینکه بدونیم دین، نظری درباره ی سیاست داره یا نه، معقولترین راه اینه که به خود دین مراجعه کنیم و ببینیم در اینباره نظری داره یا خیر! وقتی به مراجعه میکنیم میبینیم صدها آیه و روایت در مورد امور مربوط به (مقننه، مجریه و قضائیه) -بر اساس تقسیم بندی - در منابع دینی وجود داره؛ از مسائلِ حقوق خانواده، بین الملل، جزاء، تجارت و ... گرفته، تا مسائلِ معاملات؛ ازدواج و طلاق و ... و مباحث مربوط به قضاوت و ... . پس اسلام، است. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
اولین دلیل عقلیِ چندتا مقدمه داره که الآن صورت اولیه ی مقدمات بیان میشه و در ادامه توضیح بعضی از مقدمات میاد؛ : وجود حكومت در جامعه امری ضرورى و لازمه. : حكومتِ ايده‌آل و مطلوب‌، حكومتیه كه امام معصوم در رأس اون باشه و ایشون جامعه رو هدایت و اداره كنه. : وقتی تأمين و تحصيلِ یک مصلحتِ لازم و ضرورى، در حدِّ مطلوب و ايده‌آل اون ممکن نباشه، عقل حکم میکنه که نزدیکترين مرتبه به حدِّ مطلوب رو انسان باید تأمين کنه. : وقتی كه جامعه ای از حكومتِ معصوم محروم بود، بايد به دنبال نزدیکترين مرتبه به حكومت معصوم باشه. ‌ : نزديكى یک حكومت به حكومت معصوم، در سه امر اصلى متبلور میشه: ۱- علم به احكام كلّى اسلام (فقاهت). ۲- شايستگى روحى و اخلاقی (تقوى). ۳- كارآيى در مقام مديريت جامعه. ‌‌ : بر اساس اين مقدمات نتيجه مى‌گيريم در زمان غيبت امام معصوم كسى كه بيشتر از بقیه ی مردم دارای اين شرايط باشه باید زعامت و رهبریِ جامعه رو به عهده بگیره. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
قبلاً توضیح داده شد. اما در توضیح باید گفت: مطلوبترین حکومت، حکومتیه که در راس اون حاکمی باشه. یعنی کسیکه از روی ، و ، گناه نمیکنه و هیچ و اشكالى در ، و های او وجود نداره. اين ويژگى ( ) باعث میشه كه ایشون دارای بالاترين صلاحيت براى به عهده گرفتنِ امر حكومت باشه؛ زيرا حاكمان و فرمانروايان يا؛ ۱- بخاطر و خودشون ممكنه از و منحرف بشن و حكومتشون به منجرّ بشه ۲- و يا بخاطر و موجب فساد و جامعه بشن. اما فردى كه معصومه، نه مرتكب میشه و نه در و اشتباه میکنه. پس ، حکومتیه که انسانی معصوم، باشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
( : وقتی تأمين و تحصيلِ یک مصلحتِ لازم و ضرورى، در حدِّ مطلوب و ايده‌آلش ممکن نباشه، عقل حکم میکنه که نزدیکترين مرتبه به حدِّ مطلوب رو انسان تامین کنه) برای روشن شدن این مقدمه یه مثال میزنن: فرض كنيد ده نفر، آدم مهم که همشون براى جامعه خیلی مفيد و مؤثّرن، دارن میشن، و ما با همه امكانات و تجهيزاتمون فقط میتونیم هفت نفر رو نجات بدیم؛ و سه نفر ديگر قطعاً غرق میشن. در چنين وضعيتى چه حكمى میکنه؟ آيا عقل میگه چون نجات جان همه ده نفر ممكن نيست، دیگه باید بیخیال بشیم و لزومى نداره دست به هيچ اقدامى بزنيم؟! يا میگه درسته نمیشه همه ده نفر رو نجات بدیم ( )، ولی بايد براى نجات همه هفت نفر باقى مونده (نزدیکترين مرتبه به ) اقدام كنيم، و مجاز نيستيم حتى یه نفر رو جا بذاریم. بحثِ ما هم در واقع يكى از مصاديق و نمونه‌هاى همين قاعده ی كلّیه؛ یعنی ، یه و غير قابل چشم پوشیه. و ايده‌آل اين مصلحت، در حكومت تأمين میشه. امّا در زمانى كه دسترسى به معصوم نداريم (نجات همه ده نفر) و تأمين اين مصلحت در حدّ مطلوب اولى و ايده‌آل ممکن نيست. باید دنبال نزدیکترین حكومت به حكومت معصوم و نزديك‌ترين مصلحت، به باشيم. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh
و ( : وقتی كه جامعه ای از حكومتِ معصوم محروم بود، بايد به دنبال نزدیکترين مرتبه به حكومت معصوم باشه. ‌ : نزديكى یک حكومت به حكومت معصوم، در سه امر اصلى متبلور میشه: ۱- علم به احكام كلّى اسلام (فقاهت). ۲- شايستگى روحى و اخلاقی (تقوى). ۳- كارآيى در مقام مديريت جامعه. ‌‌ ) همینطور که بیان شد: هنگامی که دسترسی مستقیم به نداریم، باید دنبال نزدیکترین حکومت به حکومتِ معصوم و نزدیکترین فرد به امام معصوم -البته در حیطه ی حکومتداری - باشیم. بعد از مطلب نوبت به میرسه: اون چیزی که موجب تأمين بالاترين مرتبه ی مصلحت حكومت در حكومت امام معصوم میشه و دخالت اساسی در این زمینه داره سه تا نکته است؛ ۱- آگاهى كامل و همه جانبه ی معصوم به اسلام و . كه بر اساس اون میتونه جامعه رو در مسير صحيح اسلام و ارزش‌هاى اسلامى هدايت کنه. ۲- مصونيت ۱۰۰٪ او از هر گونه فساد، لغزش، منفعت‌طلبى و ... . ۳- و درک جامع و كامل. این بخش، مهارتیه كه در مورد شرايط اجتماعى و تدبير امورِ مربوط به جامعه است. بنابراين نزديکترين حكومت به حكومت معصوم، حكومتیه كه در رأس اون شخصى قرار داشته باشه كه از نظر اين سه ويژگى، بهترين و بالاترين فرد در جامعه باشه. پس ۱- شناخت نسبت به احکام اسلامی ( )، ۲- تقوا، ۳- کارآیی در مقام مدیریت جامعه، سه ویژگی ضروری برای کسی هست که عهده دار رهبری حکومت اسلامی میشه. «ساحت اندیشه، پیرامون دین و اندیشه دینی👇» https://eitaa.com/sahat_andisheh