eitaa logo
سلام فرشته
181 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
946 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
🌟اختلاف درجات انبیا حفظه الله: ☘️ در روایات ما آمده است (1) حضرت موسی کلیم الله از خداوند خواست که خدایا مرا آگاه کن بر درجات محمد و امتش. صلوات الله و سلامه علیه. خداوند در جواب فرمودند – خلاصه روایت را می گویم – تو طاقت آن درجات را نداری. نمی توانی آگاهی پیدا کنی بر آن درجات و تحمل کنی. فقط یک درجه را بهت نشان می دهم. این درجه جلیله عظیمه ای که به واسطه آن، من پیامبر اسلام را برتری دادم بر همه پیامبران و امت اسلامی بر دیگر امت ها برتری داده شده است. 🌺خداوند پرده را کنار زدند. انواری را جناب موسی کلیم الله علی نبینا و آله و علیه السلام مشاهده کردند. در روایت دارد چیزی باقی نمانده بود که جان به جان آفرین تسلیم کنند. از بین بروند. از آن عظمت و شدتی که ملاحظه می کردند. سوال کردند که خدایا، چگونه پیامبر به این مقام رسیده است؟ خداوند فرمود : به واسطه ویژگی ای که اختصاص دادم به او و آن ایثار است. ویژگی ایثار. 💠 البته توجه داشته باشیم ویژگی های اخلاقی را دیگر انبیا هم داشته اند اما اوج و مرتبه اعلی یش را پیامبر صلی الله علیه و اله و اهل بیت علیهم السلام داشتند. 1. تنبيه الخواطر : 1 / 173 . 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ چهارشنبه 1400/08/05 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙پادکست: «مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم است» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️مجالست با انبیاء و اولیاء، مرافقت[و دوستی] با ملائکه است، همه‌اش معنویات است. و ما هم نمی‌توانیم عذر بیاوریم که آنها [در میان ما] نیستند که ما با آن‌ها مجالست بکنیم! [چراکه] آثار قطعیه‌ی آنها [مثل] قرآن که به‌منزله‌ی ملاقات خودشان است [در بین ما هست]. 🔹 مجالست با قرآن، مجالست با خود حضرت رسول صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم است. همچنین آثار اوصیاء– مانند صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه– مثل این است که با خودشان داریم مکالمه و صحبت می‌کنیم و داریم گوش می‌دهیم که اصلاً چه می‌فرمایند. ▫️چه بسا یک زمانی هم در همین آلات، اختراعات و اکتشافات بشود ـ نمی‌دانم الآن شده است یا نه؟ـ از فضا اصوات متکلمین و صاحبان اصوات را بشود جمع کرد. مثلاً صوت داودی را بتوانند از توی فضا دربیاورند، این ممکن است و نمی توانیم بگوییم نیست و نمی توانیم بگوییم محال است. [اصوات] یک رشته‌هایی و دستگاه‌هایی در فضا دارد، نمی‌شود بگوییم مستهلک مطلق می‌شود. این میزانی دارد. 🔹ممکن است یکی از محامل «كَرَّرْتُها حَتّى سَمِعْتُها مِنْ قائِلِها؛[۱] تكرار نمودم تا اين‌كه آن را از گوينده‌اش [حضرت حق] شنيدم.» همین‌جور باشد. یک صوتی بود خلق می‌شد دیگر، همان صدایی که در اول نزول وحی که خلق می‌شد و آن صدا را حضرت [پیامبر صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم] استماع می‌کرد و القا می‌کرد، یک صدایی بود اما غیر از او نمی‌شنید، همان صدا ممکن است پیش اهلش و برای اهلش شنیده شود. 🔻پی‌نوشت: ١. مشابه: مستدرك الوسائل، ج ۴، ص ١٠۶؛ بحارالانوار، ج ۴٧، ص ۵٨؛ ج ٨١، ص ٢۴٧. 📚 بیانات در درس خارج اصول، جلسه ۴۰٧، ۴ اردیبهشت ١٣٧۴ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
📌 این مسیر، باز است... حفظه الله: 🌺یا اباذر! إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ پس چند مطلب ازش استفاده کردیم: 1. معلم، مربی، سعی کند که با تشویق و ترغیب و روحیه دادن و به شوق آوردن متربی و متعلم، تاثیر آن کلام خودش را در وجودش بیشتر کند. او را آماده کند برای توجه هر چه بیشتر. 2. اینکه این مقام، اختصاصی نیست. در رابطه با سلمان و ابوذر و بسیاری از یاران اهل بیت علیهم السلام گفته شده است. می تواند در عصر غیبت هم ادامه داشته باشد. الان هم در زمان ما هم بعضی ها به مقام یَا اباذر! إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِی رسیده باشند. ✍️ من دارم نظر خودم را می گویم. به نظرم یکی از افرادی که با اطمینان خاطر می توانیم بگوییم به این مرتبه رسیده بود و اگر در زمان حضور ظاهری اهل بیت علیهم السلام، ابراز محبت و خدمت می کرد، از نظر ظاهری هم مفتخر به این مقام می شد و اهل بیت یک چنین مقامی را به او نسبت می دادند، شهید قاسم سلیمانی بود. هر چه داشت در طبق اخلاص گذاشته بود. خالصانه. و کارهای بسیار بزرگی که با اعتقاد و عقیده و با عشق برای اهل بیت علیهم السلام انجام داد. ☘️یعنی می خواهم عرض کنم این مسیر، این در باز است. اینجوری نیست که فقط مربوط به صدر اسلام و در زمان حضور اهل بیت علیهم السلام در میان مردم بوده است. نه این مسیر باز است. حالا البته به واسطه اینکه براساس حکمت بالغه الهی، امام در غیبت به سر می برند، فضا مهیا نیست که امام این مقام را ابراز کند نسبت به یک نفر. وگرنه بعضی ها در عصر غیبت هم به این مقام می رسند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ چهارشنبه 1400/08/05 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎤 رحمه لله : 🌺وقتى شما نصف شب خواب را پاره مى‌كنى، بلند مى‌شوى، اين بايد به جهات بهداشتى به شما ضرر بزند و حال اينكه يكى از خواص نماز شب حفظ‍‌ بهداشت شماست. فهميدى، باباجان من! ✅از خواص نمازشب حفظ‍‌ رزق شماست، حفظ‍‌ تعهدات شماست، موفقيت شماست، آقاجان من! آن وقت شيطان و نفس امر به بطالت مى‌كنند. 🔹يك كسى به بنده گفت: همان شبى كه شما حديث نمازشب را خواندى، اتفاقاً براى من مهمان آمده بود و تا دير وقت بيدار بودم، (كسى كه بخواهد نمازشب بخواند، بايد يك قدرى زودتر بخوابد) وقت سحر كسل بودم، ديدم شيطان شروع كرد به وسوسه كه باباجان! بخواب، قربان! بخواب، به فتواى جميع علماء حفظ‍‌ بدن واجب است. (يك حرفهايى هم مى‌زند كه اگر مرحوم آقاى خوانسارى (ره) هم باشد، مى‌فرمايند همه مطابق شرع است، آقاجان! راست ميگويد حفظ‍‌ بدن واجب است). گفتم: برو اى خبيث! و يك‌مرتبه از جا بلند شدم.آيا مى‌دانى خدا با او چه معامله‌اى كرد؟! اگر بخواهى بدانى بايد از خودش و از قلبش بپرسى. 📚ز ملک تا ملکوت - 3، صفحه 254 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💎رابطه عاشقانه ابوذر حفظه الله: 🌺 توجه کنید جناب ابوذر نسبت به رسول گرامی اسلام، یک انسان عاشقی بودند و این عشق و محبت خودشان را به گونه های مختلف به رسول گرامی اسلام نشان داده بودند. 🔹در تاریخ نقل شده در یکی از این جنگ ها گویا که رسول گرامی اسلام با لشگریان بیرون از مدینه بودند. جناب ابوذر به جهتی عقب افتاده بودند. در بیابان با تشنگی شدیدی که احساس می کردند، با آب زلال خنک و گوارایی مواجه شدند. تا آن آب را دیدند، با اینکه تشنه بودند، اصلا در صدد برنیامدند که خود را سیراب کنند. فورا به یاد پیامبر و تشنگی پیامبر افتادند. آن آب را در یک مشکی ریختند. اصلا لب نزدند. تلاش کردند خودشان را زودتر به سپاه اسلام و پیامبراسلام برسانند. 🔸از آن طرف رسول گرامی اسلام و لشگریان همراه او، منتظر بودند که ابوذر هم به آن ها برسد. از دور دیدند شبحی می آید. شبح نزدیک تر آمد متوجه شدند ابوذر است. رفتند به او کمک کنند. به استقبالش رفتند. دیدند خیلی تشنه است و احتیاج به آب دارد. گویا حضرت توصیه فرمودند که آبی بیاورید. رفتند آب بیاورند. ابوذر با باقی مانده رمقی که در بدنش بود اشاره کردند که آب همراهم دارم. تعجب کردند که چرا آب نخوردی؟ جریان را گفتند که در بیابان با این آب خنک و گوارا مواجه شدم و من به یاد تشنگی پیامبر افتادم و عهد کردم تا پیامبر از این آب نیاشامند، من هم نخورم. ✨این عشق است. این محبت است. یک چنین فردی آمده است در خلوتی که رسول گرامی اسلام با امیرالمومنین علی علیه السلام در مسجد دارد؛ از حضرت تقاضا کرده است یک وصیتی نصیحتی(را) که به او نفع ببخشد. کاملا انگیزه موجود است. اما حضرت به جهت اهمیتی که تقویت انگیزه در پیگیری دستورالعمل ها دارد؛ جواب خودشان را از انگیزه سازی شروع می فرمایند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چگونگی ارتباط انسان با خداوند 📌توصیه هایی برای بهره بردن بیشتر از ماه مبارک بر اساس خطبه رسول الله صلي الله عليه و اله و سلم استاد محمدعلی زمان: ۶:۲۳ حجم: ۱۹.۵ MB 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠محورهای چهارگانه انگیزه مند کردن مخاطب حفظه الله: 🌺رسول گرامی اسلام در چند محور(برای اباذر)، انگیزه سازی فرموده اند. این چند محور را خدمتتان عرض می کنم: 1️⃣ اولین انگیزه سازی که حضرت فرمودند، ابراز محبت و توجه به جناب ابوذر بود. فرمودند أَکْرِمْ بِکَ این افعل تعجب است. ازش تعریف فهمیده می شود. نَعَمْ وَ أَکْرِمْ بِکَ چه آدم خوبی هستی. چه آدم با کرامتی هستی. این تعریف است. ببینید. ابوذر، این تعریف را از پیامبری که معشوق اوست بشنود. چقدر به حال می آید. برایش انگیزه بخش است. 2️⃣ در ادامه اشاره می کنند به ظرفیت ها و جایگاه جناب ابوذر که یَا اباذر! إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ باز ببینید این چقدر به ابوذر روحیه می دهد. این ها همه باید برای ما درس باشد. وقتی خواستیم در زمینه تعلیم و تربیت انجام وظیفه ای داشته باشیم، به مخاطبمان روحیه و انگیزه بدهیم. إِنَّکَ مِنَّا أَهْلَ الْبَیْتِ خیلی روحیه بخش است این جمله. شنیدن این جمله. به تعبیری باید بگوییم حضرت تاج افتخار بر سر ابوذر قرار دادند. 3️⃣ محور دیگری که ما در انگیزه سازی حضرت مشاهده می کنیم، بیان اهمیت آن مطالبی است که پیامبر می خواهند ارائه دهند. بیان می کنند این مطلبی که می خواهم بگویم به شما جَامِعَةٌ لِطُرُقِ الْخَیْرِ وَ سُبُلِهِ طرف را آماده می کند. یک مطلب مهمی پیامبر می خواهند بگوید. دقیق گوش بدهم و استفاده کنم. 4️⃣ و محور بعدی، اینکه حضرت فواید و نتایج قبول کردن و عمل کردن به این مطالبی که ارائه می کنند را گوشزد می کنند. که اگر تو این مطالب را مورد توجه قرار بدهی و بپذیری و عمل کنی ِکفْلَانِ من الاجر یعنی دو بهره از اجر و پاداش را می بردی. پاداش دنیوی اخروی. همه جوره خلاصه نتیجه می گیری. به صورت مضاعف نتیجه می گیری. دو برابر بهره مند می شوی. مجموعه این مطالب، جناب ابوذر را با اینکه آماده بود، آماده تر کرد. انگیزه اش را تقویت کرد تا به خوبی از فرمایشات رسول گرامی اسلام استفاده کند. ✅ ما هم در رابطه با انگیزه سازی و انگیزه مند نمودن مخاطب خیلی توجه داشته باشیم... همه جا ما باید به این انگیزه سازی بها بدهیم. 👈هر چه در این زمینه ما سرمایه گذاری بهتری داشته باشیم، عملکرد مناسب تری داشته باشیم؛ نتیجه گیری مان ارزشمندتر و بالاتر می شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌙 قرآن ذکر است و غفلت، نقطه مقابل آن 🔻 رهبر انقلاب در دیدار اخیر: ذکر است... «ذکر» وسیله‌ی ارتباط است؛ یعنی یاد؛ شما اگر یادتان بود ارتباط برقرار میکنید با هر کسی... اگر میخواهیم با خدا ارتباط داشته باشیم... باید به یادش باشیم؛ اگر یاد رفت، غفلت حاصل خواهد شد... «غفلت» نقطه‌ی مقابل «ذکر» است. 🏷 📥 دسترسی به مجموعه سخن‌نگاشت‌ها👇 https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=49991
💠 ناز و نیاز 🔸 این دعای مباهله قوی‌ تر و غنی‌ تر از دعای سحر هر شب ماه مبارک رمضان است که عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ» تا آخر؛ این دعایی که امام صادق (سلام الله علیه) برای روز مباهله مشخص کرده است، به مراتب علمی ‌تر، غنی ‌تر و قوی ‌تر از دعای سحر ماه مبارک رمضان است؛ یک است با یک ترجیع ‌بند! 🔸 در دعای سحر فقط عرض می کنیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ»، سؤال می ‌کنیم؛ اما این دعای نورانی مباهله که امام صادق فرمود، یک مطالبه است، ترجیع ‌بند است؛ چند جمله از دعا که گذشت عرض می کند: «فَاسْتَجِبْ لِی‏»؛ خدایا تو قرار گذاشتی گفتی: ﴿ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ﴾، من دعا کردم، باید جواب بدهی! این طور حرف زدن برای کیست؟ آدم باید رویش بشود با خدا این‌طور حرف بزند! تو گفتی بخوان، من هم خواندم؛ تو گفتی بیا، من هم آمدم؛ ترجیع ‌بند گونه است، یکی دو بار نیست، دو سه جمله دعا می کند بعد عرض می کند خدایا تو گفتی بخوان من خواندم، تو گفتی اجابت می‌ کنم اجابت بکن، مشکل مرا حل کن! 🔸 این‌طور دعا کردن، این‌طور حرف زدن با خدا چگونه است؟ آیا یک خواستن محتاجانه از خداست؟ محتاج که گداست، گدا که این‌طور حرف نمی ‌زند، گدا که طلبکارانه حرف نمی ‌زند؛ این است. این بیان نورانی حضرت وجود مبارک که در دعای «افتتاح» هر شب در ماه مبارک رمضان می ‌خوانیم، مگر غیر از امام کسی می ‌تواند این طور حرف بزند بگوید من آمدم «مُدِلًّا عَلَیك‏»؟! این ادلال از دلال است، دلال یعنی غنج، یعنی ناز؛ خدایا من در ماه مبارک مهمان تو هستم، می‌ خواهم ناز کنم برای تو! مگر نگفتی صائمین «ضیوف الرّحمان» هستند _حجاج در آن سرزمین «ضیوف الرحمان» هستند، صائمین در این زمان مهمان خدا _ گفتی مهمان هستند، من می ‌خواهم برای تو ناز کنم. این را غیر از امام کسی می ‌تواند بگوید؟! خدایا من «مُدِلًّا عَلَیك‏»، می‌ خواهم دلال کنم، می ‌خواهم غنج کنم، می‌ خواهم ناز کنم برای تو! 🔸 این مناجات «شعبانیه» که از وجود مبارک حضرت امیر است که البته همه ائمه این مناجات را می ‌خواندند، در آن ادلال هست، ناز هست. غیر از اینها ممکن بود، کسی این‌طور حرف بزند؟! در همین مناجات «شعبانیه» آمده است: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ خدایا اگر مرا مؤاخذه کنی، بگویی چرا گناه کردی، من هم تو را مؤاخذه می‌ کنم که تو که بزرگ ‌تر بودی چرا عفو نکردی! این از چه کسی بر می ‌آید؟ ما چنین ائمه ‌ای داریم، چنین اولیایی داریم که با خدا این‌طور حرف می ‌زنند. به ما هم گفتند بخوان، نگفتند این مخصوص آنهاست؛ عرض می کند: «إِلَهِی إِنْ أَخَذْتَنِی بِجُرْمِی أَخَذْتُكَ بِعَفْوِكَ»؛ می ‌گویم تو که بزرگ ‌تر بودی، چرا آبروی ما را بردی! ما با اینها رو به ‌رو هستیم؛ هیچ کسی عذری ندارد. اینها را همین علی گفت؛ اینکه گفتند خدا می ‌نازد به علی، این است! یعنی شما فرض می ‌کنید در عالم کسی پیدا بشود که این‌طور حرف بزند و مناجات کند؟ به ما هم گفتند شما هم بخوانید! آپارات: https://aparat.com/v/EDYb9 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/06/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌺 یااباذر... یااباذر.. حفظه الله: 🔹نکته دیگری هم.. یگویم که مهم است. حضرت صلی الله علیه و اله و سلم، به این انگیزه سازی ابتدایی اکتفا نکردند. 📌طول این وصیت که حدود هفده هجده صفحه است به صورتی که اگر کسی بخواهد این هفده هجده صفحه را بخواند و به صورت سخنرانی ارائه بدهد، حدود چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت زمان لازم دارد. 📌ظاهر این وصیت نامه هم این است که حضرت همه را در یک جلسه ارائه فرمودند. القا فرمودند. این طور نبوده که درجلسات گوناگون باشد و جمع آوری شده باشد. همه اش در یک مجلس بوده است. 🌺ببینید در یک مجلس، رسول گرامی اسلام دارد ابوذر را وصیت و نصیحت می کند. 161 باز رسول گرامی اسلام اسم ابوذر را می برند. ببینید این چقدر انگیزه بخشی دارد که یااباذر.. یا اباذر. مطالبی که می خواستند بگویند را در ابتدا، اسم ابوذر را می گویند. این اسم مخاطب بر سر متکلم باشد و مدام تکرار شود. این خودش نکته ای است. ☘️در وصیت رسول گرامی اسلام به امیرالمومنین، آن چینش مطلب و نوع ادبیات به همین صورت است. مدام حضرت تکرار می کند یا علی یا علی. اینجا هم یااباذر یااباذر. عرض کردم در یک وصیت حدود هفده هجده صفحه ای با چاپ امروزی که از نظر زمانی کمتر از یک ساعت می تواند پشت سر هم این مطالب ارائه شود، حضرت 161 بار اسم ابوذر را برده اند. به نظرم این تاثیرش در انگیزه سازی و انگیزه بخشی نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد. می تواند برای ما آموزنده باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 درآمدی بر عرفان عملی 🔸 فصل اول جلسه 6 🔹 سلوك الهی بدون خلافت الهی مقدور نیست؛ یعنی كسی می‌تواند سالك «الی الله» باشد كه خویش را حفظ كند و خلیفه الهی كاری جز كار «مستخلف ‌عنه» نمی ‌كند، تمام دستورهای «مستخلف‌عنه» را انجام می ‌دهد تا بتواند خلیفه او شود. وقتی خلیفه او شد كار او را انجام می ‌دهد و كار او عبارت از مهندسی و معماری و راه‌ سازی است. 🔹 خدای سبحان راهی را به عنوان قوس نزول ساخت, مهندسی كرد, راهیان این راه را معرفی كرد، فرشتگان خاصّی را هم در همین راه اعزام كرد و به انسان گفت یك راه دیگری به عنوان قوس صعود تو باید ترسیم كنی؛ مبادی علمی را من می ‌گویم, عقاید و اخلاق و احكام فقهی را من تبیین می ‌كنم؛ تو باید بفهمی, باور كنی, متخلِّق شوی و عمل كنی, با این معرفت و با این باور و با این تخلّق و با این عمل صالح مهندسی خواهی شد و این راه را ترسیم می ‌كنی و قوس صعود را ایجاد می ‌كنی و خود در این مسیر حركت می ‌كنی... . 📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان سال تولید: 1392 آپارات: https://aparat.com/v/7GEWq 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 بدون تعارف با خانواده که در سوقصد در حرم مطهر امام رضا(ع) به شهادت رسید 🌷روحشان شاد و یادشان گرامی🌷 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💎زیرساخت دینداری حفظه الله: ☘️یکی دیگر از اموری که می توانم بگویم در انگیزه مند شدن ابوذر تاثیر غیرمستقیم داشته؛ این است که رسول گرامی اسلام در ادامه، توصیه شان را از مطالب قلبی و عقیدی شروع می فرمایند. دستور العملی که حضرت می فرمایند، قلبی و فکری عقیدتی است. اولین مطلبی که پیامبر می فرمایند به ابوذر، یک امر قلبی است. یک دستورالعمل قلبی است. این چقدر مهم است. دینداری زیرساختش و بنیانش باید چطوری چیده بشود و چگونه در نظر گرفته بشود. اول قلب، قلب متوجه حقیقت عالم بشود. قلب به کار بیافتد. 🌺رسول گرامی اسلام به ابوذر می فرماید یَا اباذر! اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ ای ابوذر خدا را اینگونه عبادت کن که گویا او را می بینی. بعضی ها از نظر اصطلاحی اسم این را می گذارند مقام حضور. گویا خدا را می بینی. در تربیت عملی و عرفان عملی به این می گویند مراقبه. یکی از مراتب بالای مراقبه. مراقبه مراتبی دارد که این مرتبه بسیار بالاست. 🌸اینجوری خدا را عبادت کن. فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ اگر نمی تونی اینچنین خدا را عبادت کنی، احساس می کنی خدا را نمی بینی، فَإِنَّهُ یَرَاکَ این می شود مرتبه پایین تری از مراقبه. از آن مرتبه قبلی پایین تر است اما این خودش هم مرتبه ای از مراقبه است. فَإِنَّهُ یَرَاکَ اگر تو خدا را نمی بینی، خدا تو را می بیند. تو هر جای هستی به این صورت است که یکی دارد تو را می بیند. 🔹ببینید چقدر انسان حفظ می شود. یعنی الان اگر اینجا هیچکس نباشد، شاید هر کسی هر کاری دلش بخواهد می تواند انجام بدهد. چون احساس می کند کسی او را نمی بیند. خیلی راحت. اما همین که احتمال بدهد یک نفر دارد از دریچه، از آن در او را می بیند، این نگاه در روحیه او اثر می گذارد. مواظب خودش است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨خودمان را اوّل کمی نورانی کنیم. 🌺 در ماه رمضان، هم باید به خودمان برسیم، هم باید به مردم برسیم. 👈 ضمناً بدانیم که اگر به خودمان نرسیم، به مردم هم نمیشود رسید. 🍀این دعاهای ماه رمضان، این روزه ماه رمضان، این مناجاتها، این تضرّعها، این اذکار، این نوافل در ماه رمضان، همه برای این است که ما خودمان را اوّل کمی نورانی کنیم. اگر نورانی شدیم، آن وقت میتوانیم به دیگران هم برسیم. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۷۱/۱۱/۲۵ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte #اخلاقي
🌱 بذر سعادت حفظه الله: 🔹خدا رحمت کند علامه طباطبایی را. در نامه هایی که از حضرت علامه به دست ما رسیده است. نامه ای است که نظر را جلب می کند؛ نامه ای است که یک طلبه جوان به محضر علامه طباطبایی نوشته بود. در این نامه، این جوان به علامه فرزانه می گوید من یک طلبه ای هستم که چهارسال از طلبگی ام در حوزه گذشته. از نظر علمی سعی و تلاش داشته ام و می دانم چه کار باید بکنم اما از نظر اخلاقی و عملی سرگردان و متحیرم. نمی دانم چه کار کنم. 🔸جالب است که به جناب علامه گوشزد می کند استاد من موعظه نمی خواهم. چون موعظه زیاد پیدا می شود. من راهکار عملی می خواهم. از نظر عملی و دستور العمل استفاده کنم. حضرت علامه هم جوابی که می فرمایند، بسیار این جواب، برای ما هم سازنده است. حضرت علامه به ایشان می فرمایند صبح که از خواب بیدار می شوی...، دستورالعملی می فرمایند که از نظر اصطلاحی بخواهیم بیان کنیم می شود اصل مراقبه. که پیامبر اسلام به جناب ابوذر هم همین اصل مراقبه را می فرمایند. اصل عملی مراقبه. 👈خود علامه طباطبایی در رابطه با این مراقبه، این تعبیر را دارند که بذر سعادت است. که آدم باید در مزرعه وجودش این را بپاشد. ازش محافظت کند تا به بار بنشیند. بذر سعادت. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌 چرا نباید ما از این توصیه استفاده کنیم؟ حفظه الله: 🌺اگر انسان خودش را در محضر خدا ببیند، اگر کسی به این حالت برسد که گویا خدا را دارد می بیند، این کاملا حفظ می شود. محفوظ باقی می ماند. از او خطایی نمی تواند صادر شود. خطایی نمی تواند صادر کند. به این می گویند مرتبه مراقبت. اصل مراقبت. 🔹 این اصل مراقبت پس یک ریشه روایی دارد. از توصیه های رسول گرامی اسلام است. عزیزان، اینجا بنده و شما از خودمون سوال کنیم. ما آیا از این اصل، در دینداری و بندگی خودمان اصلا استفاده می کنیم یا نه؟ استفاده کرده ایم یا نه؟ آشنا هستیم یا نیستیم؟ چرا نباید ما از این توصیه استفاده کنیم؟چرا نباید خدا را حاضر بدانیم؟ چرا نباید اهل مراقبه باشیم؟ که در صورتی که اهل مراقبه باشیم، به خوبی می توانیم محفوظ بمانیم. ☘️ابوذر این دستورالعمل را از رسول گرامی اسلام استفاده کردند و به نظر می رسد در زندگی شان خوب به کار بستند و نتایجش را به همه نشان دادند و شدند یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ اسلام . 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌 راه و رسم امانت داری این گونه است؟ رحمه الله: 🌹تا جوانید فکری کنید، نگذارید پیر و فرسوده شوید... شما اگر خدای نخواسته خود را اصلاح نکردید و با قلبهای سیاه، چشم ها، گوش ها و زبان های آلوده به گناه از دنیا رفتید ، خدا را چگونه ملاقات خواهید کرد؟ این امانات الهی را که با کمال طهارت و پاکی به شما سپرده شده، چگونه با آلودگی و رذالت مُستَرَد خواهید داشت؟ 🍀این چشم و گوشی که در اختیار شماست، این دست و زبانی که تحت فرمان شماست، این اعضا و جوارحی که با آن زیست می کنید، همه امانات خداوند متعال می باشد که با کمال پاکی و درستی به شما داده شده است. اگر ابتلاء به معاصی پیدا کند، آنگاه که بخواهید این امانات را مُستَرَد دارید ممکن است از شما بپرسند که راه و رسم امانت داری این گونه است؟ ما این امانات را این طور در اختیار شما گذاشتیم؟ قلبی که به شما دادیم چنین بود؟ چشمی که به شما سپردیم این گونه بود؟ دیگر اعضاء و جوارحی که در اختیار شما قرار دادیم چنین آلوده و کثیف بود؟ 🔻در مقابل این سؤالها چه جواب خواهید داد؟ خدای خود را با این خیانتهایی که به امانات او کرده اید چگونه ملاقات خواهید کرد؟ 📚امام خمینی - ره ، جهاد اکبر،انتشارات امیر کبیر، 1360، ص 61 ✨الهی توفیق امانت داری و طهارت و پاکی حقیقی و تام را به ما و دوستان و عزیزان و همه مومنین و مومنات بده و ما را به تفضلت، مصفی شده به ملاقات خود ببر🤲 ‌‌‌‌ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
هدایت شده از ریحانه
🔰اگر خدیجه سلام‌الله‌علیها نبود 🔺حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: «خدیجه‌ی کبری علیها‌ الصلاة والسلام اول مؤمن به اسلام بود و همه‌ی ثروت خود را در راه دعوت و ترویج اسلام خرج کرد که اگر کمکهای خدیجه علیهاالسلام نبود شاید در حرکت و پیشرفت اسلام یک اختلال و وقفه‌ی عمده‌ای به وجود می‌آمد.» 🏴 ۱۳۶۵/۰۳/۰۲ 🌱 @Khamenei_Reyhaneh
🔹خدای ندیده را عبادت نکرده ام حفظه الله: 🌺 یَا اباذر! اعْبُدِ اللَّهَ کَأَنَّکَ تَرَاهُ، فَإِنْ کُنْتَ لَا تَرَاهُ فَإِنَّهُ یَرَاکَ البته توجه داشته باشید منظور از رویت در این فرمایش رسول گرامی اسلام، رویت قلبی است. نه رویت با چشم سر. حبری از احبار یهود به خدمت امیرالمومنین علی علیه السلام رسیده بود و از ایشان سوال کرده بود تو که خدا را عبادت می کنی، پروردگارت را رویت کرده ای؟ حضرت جواب دادند لَمْ أَكُنْ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَهُ من اصلا عبادت نکرده ام پروردگاری را که مشاهده نکرده باشم. رویت نکرده باشم. آن حبر سوال کرد: چگونه مشاهده کردی پروردگارت را؟ چگونه یافتی؟ حضرت فرمودند: وَيْلَكَ وای بر تو. منظور مشاهده با ابصار و بصر نیست. مشاهده با چشم سر نیست. وَ لَكِنْ رَأَتْهُ اَلْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ اَلْإِيمَانِ. آن رویت قلبی است. ☘️وقتی آن حقیقت ایمان در وجود انسان محقق شود و مستقر بشود؛ چشم دل انسان، چشم قلبی انسان بینا می شود و با آن چشم قلبی، حقیقت عالم را مشاهده می کند. پروردگار را مشاهده می کند. این نحوه رویت، یک امر قرآنی و روایی است. عرض کردم از امیرالمومنین سلام الله علیها، که این رویت محقق است. البته در عالم آخرت که محرز است و مسلم است. در دنیا هم برای عده ای می تواند این رویت حاصل شود. اما رویت با چشم سر، اصلا غیرممکن است و محال است؛ چه در دنیا و چه در آخرت. ❌ اگر کسی بخواهد قائل به رویت با چشم سر بشود، این یک انحراف است. نه در دنیا ممکن است و نه در آخرت. چون خداوند حقیقت نامحدود است و چشم سر نمی تواند حقیقت نامحدود را ببیند. محدود را می تواند مشاهده کند و محدود بودن با ذات حضرت حق جل شانه، سازگاری ندارد. اما رویت به قلب، ممکن است. در همین دنیا اگر انسان روی خودش کار کند و خودسازی داشته باشد؛ به خوبی می تواند محقق بشود. هم چنان که در خیلی از یاران اهل بیت علیهم السلام این معنا حاصل شده بوده. در عصر غیبت هم بعضی از علمای ربانی به این نعمت معرفتی، معنوی و قلبی بار یافته بودند و مشرف شده بودند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎤 رحمه لله : ✨ان‌شاءالله در اثر تداوم و پروردگار يك رادارى در وجود شما قرار مى‌دهند، مانند آن جوانى كه وقتى رسول الله (صلی الله علیه و اله) از اوپرسيد: علامت ايمانت چيست‌؟ جواب داد كه يارسول‌الله! كسى در من است كه مرا از روز واپسين برحذر مى‌دارد، مرا مى‌كند، مرا نصف‌شب بيدار مى‌كند. اين معناى اعطاى كمال وجود است، اينكه مرا براى بيدار مى‌كند و به وامى‌دارد. 🌸اى داد بيداد! هنوز حرف يكى از اين جوانها از يادم نرفته است كه وقتى به اوگفتم: باباجان! مرحوم حاج ميرزا جوادآقا (ره) مى‌فرمايد كه يك ساعت به سحر بلند شويد، اما شما يك ساعت و نيم به سحر مانده بلند شده‌اى! در جواب من گفت: آقاى ميرزا! من خيلى احتياج به خدا دارم، شكاف‌هايى كه من براى خودم باز كرده‌ام، با اين چيزها پر نمى‌شود! 📚ز ملک تا ملکوت - 3، صفحه 253 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
♨️حتی بلا هم نمی تواند در روحیه او تاثیر منفی بگذارد. حفظه الله: ☘️رسول گرامی اسلام در ادامه می فرماید: وَ اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ . در ادامه حضرت یک بحث عقیدتی را پیش می کشند. باز اینجا هم خیلی می تواند برای ما الهام بخش باشد ... که ما به آن جنبه قلبی و اعتقادی دین توجه بیشتری بکنیم. 🔹این ها اساس است. اگر معرفت درست بشود، و فرد یا جمعی در معرفت ارتقا پیدا کنند، از نظر فکری و اعتقادی استحکام پیدا کنند وقتی به دستورالعمل ها می رسد به راحتی می پذیرد. دستورالعمل ها را می پذیرد. اما اگر از نظر معرفتی، از نظر عقیدتی، انسان تردید داشته باشد. مشکل داشته باشد؛ واقعا در آن جاهایی که احتیاج به تحمل است، احتیاج به سختی کشیدن است آن ابهام ها، تردیدها، قدم های انسان را متزلزل می تواند بکند. 🔸چه بسیار آدم هایی را مشاهده کردیم، همین که مواجه می شوند با یک سختی، تندی آن ابهام و تردید، ان ها را به تزلزل، وا می دارد. اما اگر نه، برخوردار از یک عقیده محکمی باشند، استحکام معرفتی داشته باشند، اتفاقا در مواجه با مشکلات، حتی اگر مصیبت و سختی هم باشد، محکم می ایستد. و زبان حالشان اینچنین می شود که در بلا هم می چشم لذات او، مات اویم مات اویم مات او. حتی بلا هم نمی تواند در روحیه او تاثیر منفی بگذارد. بلکه از بلا و مصیبت هم به خوبی استفاده می کند... 🌺دوستان تا جایی که می توانیم در معرفت خودمان را بکشیم بالا. بیشترین سرمایه گذاری روی عقیده باشد. معرفت باشد. فکر و اندیشه باشد. اگر در این موارد ما سرمایه گذاری بیشتری بکنیم، آن دینداری مان خیلی استحکام پیدا می کند. اما اگر در این ها مشکل داشته باشیم دینداری مان دچار مشکل می شود. و خیلی شاید به راحتی به تردید بیافتیم و خدای نکرده منحرف بشویم. همچنان که موارد زیادی را مشاهده کرده ایم. بعضی از روحانیونی که از حوزه رفتند، بعد از مدتی حرفهایی می زنند که انسان در متدین بودنشان به تردید می افتد. در این که اصلا دیندار باشند به تردید می افتد. این به خاطر این است که آن استحکام معرفتی در وجودشون حاصل نشده. از نظر عقیده و قلب در رابطه با معارف دینی، محکم نشده اند. لذا با تردیدهای گوناگون، وسوسه ها و شبهات تزلزل پیدا می کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💫عرصه عبادت را خیلی وسیع بدانیم حفظه الله: ☘️ و اعْلَمْ أَنَّ أَوَّلَ عِبَادَةِ اللَّهِ الْمَعْرِفَةُ بِهِ اولین عبادت این است. جالب است اینجا. در مفهوم عبادت هم ما باید دقت کنیم. شاید صحبت از عبادت می شود، ذهن هایمان برود به سمت عبادت های جوارحی. عملی. که با جوارح انسان انجام می دهد اما حضرت اینجا، معرفت را به عنوان اولین عبادت مطرح می کنند. و این به ما کمک می کند که عرصه عبادت را خیلی وسیع بدانیم. منحصر نکنیم فقط به امور جوارحی. بلکه عبادت های باطنی داریم.قلبی داریم. که اهمیتش از آن عبادت های جوارحی به مراتب بالاتر است. 🔹ببینید اهمیت مراتب (معرفت)، نسبت به هر عبادت جوارحی که شما مطرح بکنید، بیشتر است. حتی نسبت به نماز هم بالاتر است. چون اول باید معرفت باشد. شناخت خدا، اعتقاد به خدا باشد تا نماز درست باشد. اصلا اعتقاد به خدا، اسلام و ایمان، شرط قبولی عبادت های جوارحی است. اگر اعقتاد نباشد، معرفت به خدا نباشد، نماز اصلا درست نمی شود. عبادت اصلا صحیح واقع نمی شود. ✅ پس این را هم باید توجه داشته باشیم. جایگاه عبادت خیلی بالاست. عبادت را محدود نکنیم در اعمال جوارحی. عبادت باطنی خیلی جایگاه بالایی دارد. ❌یکی از مشکلات ما در دینداری و امور فرهنگی و تربیتی این است که متاسفانه به عبادت های باطنی و جوانحی یا توجه نداریم یا کم توجه داریم. خدا کند که توجهمان به عبادت های باطنی و قلبی بیشتر بشود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚡️ به این بخش از اعمال عبادی توجهمان بیشتر شود حفظه الله: ✨ حدیث معراج، اولین درس اخلاقی است که در عالم خلقت واقع شده. یک درس اخلاق منحصر به فرد که معلم این درس خداوند متعال است. شاگرد و متعلمش، رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم هستند. با توجه به این ویژگی ها مضامینی که در این درس اخلاق مطرح می شود، از یک سطح بالایی برخوردار است. ☘️ اولین مطلبی که در حدیث معراج، بنا به نقل در دسترس ما قرار گرفته است این است که رسول گرامی اسلام از خداوند سوال می کند که: اَىُّ الأْ عْمالِ اَفْضَلُ؟ خداوند در جواب می فرمایند: التَّوَكُّلِ و در ادامه می فرمایند وَ الرِّضى بِما قَسَمْتُ. یعنی توکل کردن بر خدا. این را خدا عمل به حساب آورده است و به عنوان برترین عمل ها. و هم چنین راضی بودن و خشنود بودن به تقسیم الهی. آنچه که خدا تقسیم کرده است. 🌺این خشنودی از نظر خداوند عمل است. البته عمل قلبی. عمل باطنی و برترین عمل ها هم هست. در صورتی که وقتی ما می شنویم ای الاعمال افضل عندک، ذهنمان می رود به اعمال جوارحی. اعمالی که با جوارح خودمان انجام می دهیم اما خداوند متعال در جواب توکل را مطرح می کنند. خشنودی به تقسیم خودش را مطرح می کند که در حقیقت دارد آن دیدگاه ما را تصحیح می کند. که عمل را منحصر نکنید در جوارح. عمل جوانحی اهمیت مضاعفی دارد. عمل قلبی. عمل باطنی. 🍁 باز هم عرض می کنم متاسفانه در جامعه دینی و در دینداری متدینین جایگاه این عمل جوانحی و باطنی خیلی تضعیف شده. در صورتی که برکاتش اصلا غیرقابل توصیف است. خدا کند که ما به اهمیت این بخش از دین و این بخش از اعمال عبادی توجهمان بیشتر شود تا از دینداری مان نتیجه بیشتر و بالاتری به دست بیاوریم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠 ضیافت الهی 13 🔸 شکستگی دل، راه میزبانی خدا در رمضان. 🔸 چون در ماه مبارک رمضان روزه‌ دارها جزء «ضیوف الرحمن» هستند، مهمانان الهی ‌اند، ماه مبارک رمضان هم ماه ضیافت است. ما مهمان ذات اقدس الهی هستیم؛ یعنی خدا دعوت می ‌کند، ما می‌رویم؛ اما آیا می‌توانیم میزبان او باشیم، او را دعوت بکنیم او هم بیاید؟ فرمود من در ماه مبارک رمضان میزبان شما هستم، شما که جزء صائمین هستید، جزء «ضیوف الرحمن» هستید، از من هم اگر دعوت بکنید می‌آیم! این که در حدیث قدسی دارد «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَ قُلُوبُهُم» این است، فرمود شما یک دل شکسته پیدا کن، این دل شکسته مرا دعوت می ‌کند، من هم به همان جا می‌ روم. پس ماه رمضان می‌تواند یک مهمانی و میزبانی متقابل باشد. 📚 شمیم رحمت جلسه 5 🆔 @a_javadiamoli_esra
📌 معرفت چیست؟ حفظه الله: 🔹 اولین عبادت خدا معرفت به اوست. باید بدانیم معرفت با علم فرق می کند. معرفت یک علمی است که به قلب رسیده باشد. همراه با باور قلبی باشد. نه اینکه فقط در ذهن انسان باشد. 🔸 آگاهی و دانشی که ذهنی باشد به آن علم می گویند به اندازه خودش هم می تواند تاثیر داشته باشد. بی تاثیر نیست اما به آن معرفت نمی گویند. معرفت، آن آگاهی و دانشی است که به قلب رسیده است. به خاطر همین است که انسان از نظر دینی فوق العاده قوی می شود کسی که اهل معرفت باشد. فوق العاده قوی می شود و فوق العاده ثبات پیدا می کند. ☘️ داریم این دعا را که يَا اللّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ، يَا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِينِكَ . ثبات قلب. ثبات قلب، وقتی است که آن دانش، آگاهی، علم به قلب برسد که به آن می گوییم معرفت. معرفت پیدا کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/08 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله