eitaa logo
سلام فرشته
194 دنبال‌کننده
1هزار عکس
811 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 چگونه از لحظه لحظه زندگی مان، خوب استفاده کنیم؟ حفظه الله: 🍀 در ادامه باز می فرمایند: یَا اباذر! کَمْ مِنْ مُسْتَقْبِلٍ یَوْماً لَا یَسْتَکْمِلُهُ وَ مُنْتَظِرٍ غَداً لَا یَبْلُغُهُ ای ابوذر، چه بسیار آدم هایی که دارند یک روزی را سپری می کنند، مُسْتَقْبِلٍ یَوْماً یعنی به استقبال روزی رفته است و روز را دارد می گذراند که اصلا آن روز را به پایان نمی رساند. حالا یا از دنیا می رود یا مشغله ای پیش می آید که نمی تواند کار مد نظر خود را انجام دهد. البته اینجا این تعبیر بیشتر ظهور در این دارد که از دنیا می رود. دارد یک روزی را سپری می کند که به آخر نمی رساند. منتظر است فردا را درک کند که اصلا به فردا نمی رسد. 🍂 ما هم شاید یکی از آن افراد باشیم. شاید در لحظات پایانی زندگی خودمان به سرمی بریم. پس غنیمت بشماریم و از فرصت ها خوب استفاده کنیم. 🌸 توجه به این حقیقت و واقعیت بصورت جدی، به گونه ای که این توجه تبدیل به یک باور بشود، بسیار سازنده است. در اینکه انسان آن روحیه غنیمت شماری، به تعبیر دیگر، آن راهبرد اخلاقی عملی غنیمت شماری را در خودش نهادینه کند. و از لحظه لحظه زندگی اش خوب استفاده کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⚠️ جاهلانه به دل خطر زدن! حفظه الله: 🍀در ادامه باز حضرت صلی الله علیه و آله و سلم، همین توجهات را تقویت می کند با تعبیرات دیگر که یَا اباذر! لَوْ نَظَرْتَ إِلَی الْأَجَلِ وَ مَصِیرِهِ، لَأَبْغَضْتَ الْأَمَلَ وَ غُرُورَهُ، ای ابوذر اگر نگاه کنی به أجل و سرانجام أجل که به کجا منتهی می شود. أجل که فرا برسد، انسان دیگر فرصتش در دنیا به پایان رسیده است و دیگر به عالم آخرت منتقل می شود. همه این فرصت ها و امکانات و نعمت ها، باید اینجا گذاشته شود و برود در عالم برزخ و به دنبالش عالم قیامت. 🍂 اگر نظر بکنیم به أجل، تامل کنیم و دقت کنیم به أجل و مصیر. مصیر در لغت به معنای غایت. پایان. پایان کار. و گاهی موقع مصیر به معنای بهشت، آخرت و این ها آمده است. خلاصه به پایان أجل، به نقطه پایان أجل که در حقیقت رفتن از این دنیا و وارد شدن در آخرت هست، توجه بکنیم، دیگر أمل، آرزو پردازی و غروری که ناشی از آرزوپردازی است، این دیگر مبغوض می شود برایش. متنفر می شود از این روحیه که آرزوپردازی داشته باشد و مغرور بشود. 🌸چقدر جالب است مقارنت این دو کلمه، چه معانی خوبی به ذهن ما می آید. أمل و غرور. آرزو که انسان را مغرور می کند. غرور، یعنی فریبی که انسان را غافل می کند از خطر به گونه ای که انسان به دل خطر می زند. جاهلانه به دل خطر می زند. به این می گویند غرور. غرور یعنی فریبی که باعث می شود انسان، جاهلانه، مبتلا به خطر بشود. 💥 امل و آرزوپردازی ما را به این فریب خطرناک که باعث می شود که ما جاهلانه به دل خطر بزنیم گرفتار می کند. اما اگر به أجل توجه کنیم به اینکه این دنیا پایان است و فرصت ها به سرعت از دست می رود و این آرزو پردازی و غرور ناشی از آن رخت برمی بندد و انسان نجات پیدا می کند. ✍️ببینید چقدر این روحیات مرتبط با هم هستند و اگر ما توجه بکنیم؛ با توجهات صحیح و درست و تفکر، چقدر در اصلاح روحیاتمان سازنده است و ما را تربیت می کند. این توجه، این تفکر عبادت است. به گونه ای که مشکلات روحی و رفتاری ما را تصحیح می کند. ملاحظه می فرمایید که این جمله رسول گرامی اسلام هم در راستای درمان همان تسویف، می توانیم مورد توجه قرار بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💠 خودمان را غریب به حساب بیاوریم. حفظه الله: ☘️ رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم در ادامه، به ابوذر توجه می دهند یَا اباذر! کُنْ کَأَنَّکَ فِی الدُّنْیَا غَرِیبٌ مثل غرباء خودت را به حساب بیاور. حالت غربت، حالت خاصی است. خودت را غریب به حساب بیاور. البته در روایت داریم که المومن غریب. مومن غریب است. کُنْ کَأَنَّکَ فِی الدُّنْیَا غَرِیبٌ . اینجوری باش. ❌مواظب باشیم اطرافیانمان ما را مست و غافل نکنند. البته احتیاج داریم به مصاحبت، مجالست، ولی باید حد و اندازه را نگه داریم. یک جوری نشود که مست بشویم. و خیلی از واقعیت ها را فراموش کنیم. از نظر روحی اگر یک حالت سرخوشی ای به ما دست بدهد، به گونه ای دوست ورزی داشته باشیم که یک حالت سرخوشی ای به ما دست بدهد که خیلی از واقعیات را غافل بشویم و مورد بی توجهی قرار بدهیم، خیلی ضرر می کنیم. باید رفیق و دوست داشته باشیم. البته رفیق و دوستی که سازنده برای انسان باشد و برای طی طریق بندگی و علم و معنویت، کمک مان کند. اما باید مواظب باشیم یک حالت مستی به ما دست ندهد که از خیلی از واقعیت ها و حقیقت ها غافل شویم. که توجه به آن حقیقت ها بسیار بسیار می تواند سازنده باشد. خودمان را غریب به حساب بیاوریم. 🔹أوْ کَعَابِرِ سَبِیلٍ، مثل یک رهگذر. خیلی حال خوشی به انسان می دهد. مثل یک رهگذر. اصلا این مانع می شود از اینکه انسان دل بستگی پیدا کند. این حالت که انسان خودش را رهگذر بداند در دنیا، در زندگی. 👈 اینجا اصلا جای ماندن نیست. یک حقیقت است. از این حقیقت نباید غفلت کنیم. این حقیقت خیلی برای ما سازندگی دارد. اصلا نگران هم نشوید. فکر نکنید که این ها آدم را افسرده می کند. نه. اصلا افسرده نمی کند. بلکه انسان را با یک ارامش و لذت عمیق تر و ماندگارتر آشنا می کند. پختگی می دهد به انسان. فرزانگی می دهد به انسان. فرهیختگی می دهد به انسان. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 لازم نیست به روانشناس و روان پزشک رجوع بکنی 🎙 رحمه الله : 📌این خواهشهای نفسانی پدر آدم را در می آورد آقا ! این خاطرات ذهنیه، این هجوم افکار بر قلب و عقل و دل، پدر انسان را در می آورد؛ فقط یگانه چیزی که معالج است: «الا بذکر الله تطمئن القوب » تمام این خطوراتی که به ذهن حمله می می کند، لازم نیست به روانشناس و روان پزشک رجوع بکنی، نه، به خاطر این است که از کم گذاشته ای. برای نابود کردن اینها هم راهی جز روی نیاز به درگاه بی نیاز و بیداری شب که اینها را می کوبد، وجود ندارد و الا نمی توانی اینها را از بین ببری ! نمی توانی از این نفس سفر بکنی داداش جون ! 🌸به فرموده ی امام حسن عسگری(علیه السلام) باید بر مرکب شب سوار شوی یعنی آن وقت را بیدار باشی تا بتوانی از کثرات چشم بپوشی و چشمت را به قبه ی ربانی بیندازی و آن وقت مصداق آن حدیث شریف بشوی که : 🍀«مَن کانَ هَمُّهُ هَماً واحد کفاهُ اللهُ هَمَّه» یعنی هر کس که تنها یک هم داشته باشد و فقط خدا را بخواهد، تمام همومش را متکفل می شود، دیگر نقطه ی خالی ندارد داداش جان ! اگر تو عبودیت کردی، من فقر تو را بر طرف می کنم. 📚مواعظ 2 ص228 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌آدمی که گرفتار روزمرگی باشد، کمترین لذت و آرامش را از زندگی می برد حفظه الله: 🍀وَ عُدَّ نَفْسَکَ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ، خودت را از اموات و صاحبان قبور به حساب بیاور. یعنی اینقدر مرگ را نزدیک ببین. اینقدر مرگ را نزدیک ببین که دیگر چیزی نمانده که من هم از دنیا بروم. باز این حالت و این حس، بسیار سازنده است. در تعالی روحی انسان خیلی خیلی سازندگی دارد. 🔻البته باید این تذکر را بدهم که حد نگه داریم. به تدریج از این توصیه ها استفاده کنیم و شخصیت و روحیه مان را تعالی بدهیم. استحکام روحی به خودمان بدهیم. قوی بشویم. و از حالت روزمرگی خودمان را خارج کنیم. 🍂 آدمی که گرفتار روزمرگی باشد، عزیزان، دوستان، بهتان بگویم کمترین آرامش را دارد. و کمترین لذت را از زندگی می برد. اصلا این سرمایه ای که خدا به ما داده و آن جایگاهی که برای انسان در نظر گرفته، هیچ تناسبی با این روزمرگی زدگی ای نیست که مبتلای به آن شده ایم. این روزمرگی زدگی اصلا واقعا استفاده ی ما را از عقل و فطرت، از بین می برد. و در زندگی انسان با وهم و خیال، گرفتار دست و پا زدن است. این ها مربوط می شود به روزمرگی زدگی. باید خودمان را بالا بکشیم. عقلمان شکوفا بشود. فطرت مان نمایان بشود. 🌼با همین دستور العمل ها. انسان را انسان می کند. انسان را الهی می کند. وَ عُدَّ نَفْسَکَ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ، پیامبر و اهل بیت علیهم السلام، مرگ و آخرت و قیامت، نصب العینشان بود. شبانه روز به آخرت توجه داشتند و توصیه می کردند با عبارت های گوناگون. در موارد متعدد که پیروانشان اینچنین باشند. مرگ را نصب العین خودشان قرار دهند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
⏳این زندگی دنیوی، گذراست حفظه الله: 🌺 یا اباذر! إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالْمَسَاءِ صبح که کردی، اینجوری خودت را امیدوار نکن که حالا شبی در پیش است و شب فرا می رسد. چه جوری آدم به عالم آخرت توجه داشته باشد. إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالْمَسَاءِ، وَ إِذَا أَمْسَیْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالصَّبَاحِ اصلا حرف صبح را پیش نکش وقتی شب شد، اصلا حرف صبح را پیش نکش. معلوم نیست صبحی باشد. صبح اگر شد، حرف شب را پیش نکش. معلوم نیست اصلا به شب برسیم. 📌 البته در همه این ها باید افراط و تفریط را از نظر دور نداریم. این یک روحیه ارزشمند است ولی به این معنا نیست که دیگر اصلا برنامه نداشته باشم و وظایف خودم را در نظر نداشته باشم. نه. مثلا در بعضی از نصیحت هایی که از اهل بیت علیهم السلام هست، می فرمایند به گونه ای زندگی کنید برای دنیایتان، که گویا تا روز قیامت می خواهید در این دنیا باشید و برای آخرتتان به گونه ای کار کنید که مثل اینکه فردا می خواهید از این دنیا بروید. جمع بین این روحیات. پس توجه داشته باشید فقط یک جهت را ما در نظر نگیریم و از جهات دیگر غافل بمانیم. الان صحبت در این جهت است که ما مواجه هستیم با یک فردی که گرفتار تسویف شده است و فرصت ها را دارد از دست می دهد و این آسیب تسویف، در حقیقت، نشان دهنده روزمرگی زدگی و توغّل در مسائل دنیوی و مادی است و نمی داند که اصلا این زندگی دنیوی، گذراست. چون این حقایق را فراموش کرده، گرفتار این مصیبت و آسیب شده است. 🌸برای درمان این آسیب، اینجا باید تمرکز کند. توجه به این حقیقت داشته باشد.انسان، صبحی که در آن واقع شده ایم؛ اصلا شبی شاید در پیش نداشته باشد و شبی که در آن واقع شده ایم، شاید صبحی به دنبال خودش نداشته باشد که بتوانیم ان شاالله با توجه به این حقایق، خودمان را درمان کنیم. لذا به دنبالش حضرت می فرمایند: وَ خُذْ حالا که این توجهات برایت حاصل شد وَ خُذْ مِنْ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ با این تفکر و توجه، در حقیقت، تا اندازه ای شرایط فکری و روحی انسان آماده می شود که از نعمت، استفاده کند. ☘️و خُذْ مِنْ صِحَّتِکَ قَبْلَ سُقْمِکَ . حالا ببینید الان سالمید بحمدالله. پاشو. قبل از اینکه خدای نکرده یک بیماری ای مریضی ای، الان هم که دیگر عموم مردم گرفتار بیماری کرونا هستند، یک وقتی دیدی با همین بیماری کرونا هم زندگی به پایان رسید. پس الان از سلامتی خودت استفاده بکن. از سلامتی خودت بهره ببر. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
☄️ ما داریم چوب آن نگاه های اشتباه و ناسالم خودمان را می خوریم حفظه الله: ☘️و هم چنین وَ حَیَاتِکَ قَبْلَ مَوْتِکَ، قبل از اینکه مرگت فرا برسد از این حیات و زندگی ات خوب بهره مند بشو. فَإِنَّکَ لَا تَدْرِی مَا اسْمُکَ غَداً، تو نمی دانی فردا اسمت چیه؟ به تو می گویند مرده یا زنده! اصلا معلوم نیست. پس همه این توصیه ها به این منظور بود که ما آن بیماری تسویف خودمان را درمان کنیم. ✨ این می تواند برای ما الهام بخش و آموزنده باشد که چقدر تفکر صحیح و توجهات مناسب می تواند به انسان تعادل ببخشد. و انسان را درمان کند. فکرمان خوب باشد. فکرمان درست باشد. تا روحیاتمان متعادل باشد. ملاحظه بفرمایید حضرت آسیب تسویف را مطرح کردند و بعدا مجموعه ای از توجهات را توصیه فرمودند تا بیماری تسویف برطرف شود. 💎چقدر فکر مهم است. چقدر توجه مهم است. چقدر اندیشه و روحیه مهم است در رفتار. ما داریم خلاصه چوب آن نگاه های اشتباه و ناسالم خودمان را می خوریم. در عرصه های مختلف زندگی. در مثلا مسائل فردی، خانوادگی، اجتماعی، نگاهمان باید درست شود. زاویه دیدمان باید درست شود تا خیلی از مشکلاتمان به راحتی حل شود. روی این تمرکز پیدا کنیم. ✅حالا اگر بخواهیم زاویه دید و نگاه خودمان را اصلاح کنیم، یکی از مهم ترین مقدماتش این است که آگاهی های صحیح و درست را در ذهن و دل خودمان جمع کنیم. وجودمان پر از آگاهی های درست شود. منظورم از آگاهی های درست و صحیح چیست؟ یعنی آگاهی هایی که فرازمانی و فرامکانی است. این تعبیر را قبلا هم داشته ام. بفرمایید همه زمانی و همه مکانی است. در همه زمان ها در همه مکان ها برای همه افراد می تواند مفید باشد. یعنی معارف قرآنی و روایی. این ها وقتی در ذهن ما جمع بشود و در ابعاد گوناگون به آن توجه کنیم، تاثیر می گذارد در روحیات و رفتار ما. پس هر چه ما بتوانیم از آیات و روایات بیشتر استفاده کنیم در حقیقت در راستای اصلاح خودمان و تربیت خودمان گام ارزشمند و موثری برداشته ایم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌اگر انسان بتواند خودش را کنار بکشد حفظه الله: 🍃یَا اباذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ صرعه: افتادن. صراع، مصارعه :کشتی دیگر. بیافتد. صرعه : افتادن. عثره: خطا و لغزش. بپرهیز ای ابوذر إِیَّاکَ بر حذر باش از اینکه در وقتی که یک گناهی پیش آمده، تو دچار لغزش بشوی و بیافتی. یعنی گرفتار آن گناه بشوی. 🔻 یک دفعه لغزشی پیش آمده. فرصتی پیش آمده که انسان می تواند گناهی کند در خلوت خودش. یا در جلوت. فرصت گناهی پیش آمده، بترس. برحذر باش. مواظب باش. الان فضا مهیاست. اگر انسان بتواند خودش را کنار بکشد و آن لغزش را مرتکب نشود، آن گناه را مرتکب نشود، خدا می داند چه چیزهایی به او می دهند. 🌸مرحوم آشیخ عبدالنبی اراکی که یک عالم متعبد، زاهد، اهل تقوی و ورع، قبل از مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه، در مسجد خانم که معروف است به مسجد حضرت ایت الله بهجت، که البته اسم نوشته شده روی مسجد، اسمی که به صورت رسمی روی آن گذاشته شده، فاطمیه است، مسجد فاطمیه است. معروف است به خانم چرا چون بانی اش یک خانم است. خانم متدینی که قبرش هم در این مسجد است. که قبل از حضرت ایت الله العظمی بهجت رحمه الله علیه، آشیخ عبدالنبی اراکی نماز می خوانند. قبر آشیخ عبدالنبی اراکی در قبرستان ابوحسین است. ایشان اهل کرامت بودند و تعبیر خواب های خیلی جالبی داشتند. فرزند این خانمی که مسجد را ساخته اند برای بنده تعریف می کردند که تعبیرخواب هایش خیلی خوب بوده و پدر ما یک خوابی دیده بوده، قبل از اینکه مقدمات تحقق این خوابش فراهم بشود، آن بزرگوار خواب پدرمان را تعبیر کرده بود و به همان صورت هم شده بوده است. خیلی خواب جالبی بوده. 🔹این آقا، که در شهر خودش درس می خوانده و طلبه بوده ، زمستان شده بود و هوا هم بسیار سرد بود. خیلی سرد. برفی. زمستان های قدیم خیلی سرد و برفی بود. می گوید همه طلبه ها از مدرسه رفته بودند. کسی در مدرسه نبود. من هم تنها بودم. چاره ای نداشتم چون آبادی ما، روستای ما خیلی دور بود نمی توانستم بروم. مجبور بودم در مدرسه بمانم. در این مدرسه، فقط یک حجره گرم بود آن هم حجره من بود. بقیه طلبه ها نبودند و حجره ها سرد. یک دفعه ای دیدم به شدت در مدرسه را می زنند. دق الباب می کنند. کیه در این هوای سرد که با من کاری داشته باشد. 🔸می گوید رفتم در را باز کردم دیدم یک خانمی است. می گوید من دارم یخ می زنم. اگر من را پناه ندهی من اینجا جایی را ندارم و یخ می زنم. بنده خدا طلبه، دیده هیچ چاره ای ندارد. احساس وظیفه کرده. و خب می گوید بیا تو. خانم را می آورد تو. سردش بوده به شدت، چاره ای ندیده و خانم را در حجره خودش آورده که گرم شود. ایشون هم حالاگوشه ای نشسته است و مشغول کتاب خواندنش است. احساس کرده، از رفتار این خانم فهمیده که این خانم، نیت شری دارد. گویا نیت گناهی دارد. از رفتار و گفتارش فهمیده که نیت گناه دارد. ترسیده. بهانه کرده که من برم بیرون یک کاری دارم. اوایل شب هم بوده. شب فرا رسیده بوده. رفته بیرون و در آن هوای سرد مانده و دیگر به حجره برنگشته. 🔻تمام شب را در هوای سرد بیرون، خودش را نگه داشته. یک جوری با حرکت و دویدن و این جور چیزها خودش را گرم نگه داشته تا صبح بشود. صبح وقتی شده و هوا روشن شده، دیده وضعیت مناسبی هست، رفته در حجره را زده و گفته خانم حالا دیگر فرصت مناسبی است و لطفا تشریف ببرید. بعد از این حادثه، یک آگاهی متفاوتی در خودش ایجاد کرده و خداوند علم تعبیر خواب را به او عطا کرده. چرا؟ چون یک گناه جنسی را ترک می کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📣📣 ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ 📚نماز یکشنبه‌های ماه ذی‌القعده 🔹سیدبن‌طاووس در کتاب اقبال‌الاعمال می‌نویسد:«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمد و فرمود: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. 🔸فرمود: غسل کنید؛و وضو بگیرید؛ و چهار رکعت نماز ـ در هر رکعت ۱بار «فاتحةالکتاب»،‌۳ بار «قل هو الله احد» و سوره فلق و ناس، هر کدام ۱ بار ـ بخوانید؛ 🔹سپس ۷۰ بار استغفار کنید و آن را به «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». 🔹سپس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته گناه تو آمرزیده شد... 🔸و فرشته ای از زیر عرش ندا می کند: «ای بنده! بر تو، خاندان و فرزندانت مبارک باشد». و فرشته ای دیگر ندا می کند: «ای بنده، دشمنان تو در روز قیامت از تو راضی خواهند شد». و فرشته دیگری ندا می کند: «ای بنده! تو مؤمن از دنیا می روی، و دینت از تو سلب نمی شود، و (بعد از مردن) قبرت گشاده و نورانی خواهد شد». و ... 📚 ترجمه اقبال الاعمال، سید بن طاووس، جلد ۲، صفحه ۱۳ در ثواب انتشار، سهیم باشید. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
⚠️ مواظب باش مبتلا نشوی به گناه حفظه الله: 🍀 یا اباذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ خلاصه عثره، لغزش، گناه پیش می آید مواظب باش نیفتی ها. مبتلا نشوی به گناه. فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ اقاله نشود دیگر گناهت. آمرزیده نشود. گناه این جور است. خیلی باید مواظب خودش باشد آدم. 🍂ترس از گناه را در خودمان نهادینه کنیم. بترسیم. یک وقت یک گناه ما را بدبخت می کند. بیچاره می کند. هم در دنیا و هم در آخرت. اما اگر این نصیحت رسول گرامی اسلام را آویزه گوش جان خودمان بکنیم، می بینیم همین خودداری و نگهداری، همین مواظبت ، باعث تعالی روحی وجودی، معنوی و معرفتی ما می شود. و به جاهایی می رسیم که باید برسیم و برای آن آفریده شده ایم. وَ لَا تُمَکَّنَ مِنَ الرَّجْعَةِ مواظب باش که اگر گناهی پیش آمد یک وقت نیافتی که دیگر اصلا نتوانی برگردی. بعضی گناه ها اینجوری است، آدم دیگر نمی تواند برگردد. دیگر نمی تواند خوب بشود. دیگر نمی تواند برگردد. 🔹 و لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ، وَ لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ گاهی موقع، این عثره، عثره مالی است. با یک امضا می تواند مال فراوانی را به دست بیاورد. مثلا تسلط پیدا کرده و دست پیدا کرده بر صندوق جواهرات. هیچ کس هم متوجه نمی شود. این مال را بردارد. تصاحب کند. برای خودش بشود. جوری می شود که در زندگی اش، این مال حرام وارد می شود و به این راحتی ها هم نمی تواند خودش را خلاص کند. اگر هم چیزی از این مال حرام باقی بماند، مال ورثه است که اصلا یادی هم از مورث نمی کنند و به یادش نیستند. ، وَ لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ، حمد نمی کنند. ستایش نمی کنند. اصلا فراموشش می کنند.. 🔻و لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ عذرت را هم نمی پذیرد کسی که تو پیش او رفته ای و وارد بر او شده ای. یعنی حضرت حق، جل شانه. خدا عذرت را قبول نمی کند. و آن کسی هم که برایش آن ارث را باقی گذاشته ای، آنچه که باقی گذاشته ای را دارد استفاده می کند و آن هم می بینی اصلا به یادت نیست و ستایشت نمی کند و حمدت نمی کند. ✨خدا ان شاالله ما را معتقد به این معارف قرار بدهد که ان شاالله پند بگیریم. و ان شاالله خداوند ترس از خودش، ترس از آخرت را، و عذاب را، و ترس از تبعات گناه را در وجود ما قرار بدهد که از گناه، فاصله بگیریم. فاصله گرفتن از گناه، خیلی خیلی آسان تر است از اینکه انسان با تبعات گوناگون گناه روبرو شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/24 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎پیشرفتی که دنبالش است با استفاده درست از عمر، حاصل می شود حفظه الله: 🍃 یا اباذر! إِیَّاکَ أَنْ تُدْرِکَکَ الصَّرْعَةُ عِنْدَ الْعَثْرَةِ ای اباذر، برحذر باش از اینکه در وقت لغزش و گناه، به آخر خط برسی. صرعه یعنی از پا افتادن. برحذر باش از اینکه به پایان خط رسیدن، که تعبیر دیگری از مردن باشد، در وقتی به تو برسد و تو را درک بکند که داری مرتکب لغزش و گناه می شوی. ، فَلَا تُقَالَ الْعَثْرَةُ لغزش تو اقاله نمی شود چون فرصتی برایت باقی نمانده است. وَ لَا تُمَکَّنَ مِنَ الرَّجْعَةِ. و دیگر بازگشتی هم برای تو مقدور نیست. متمکن از بازگشت نیستی. نمی توانی برگردی. 🍀و لَا یَحْمَدَکَ مَنْ خَلَّفْتَ بِمَا تَرَکْتَ . اموالی هم که برای دیگران باقی گذاشته اید، این ها ستایشت نمی کنند. ازت تشکری نمی کنند. اصلا فراموشت می کنند. مست لذت ها و بهره برداری های خودشان می شوند. وَ لَا یَعْذِرَکَ مَنْ تَقْدَمُ عَلَیْهِ بِمَا اشْتَغَلْتَ بِهِ، و عذرت را هم آن کسی که وارد می شوی بر او، بواسطه آن کارهایی که کردی، نمی پذیرد. یعنی خداوند متعالی که بر او وارد می شوی، بواسطه آن کارهایی که کردی و اشتغال ذمه ای که برای خودت ایجاد کرده ای، خداوند عذرت را نمی پذیرد. این جمله را این طور معنا کنیم خیلی مناسب تر است. 🌺ادامه نصیحت های رسول گرامی اسلام به نظر می رسد در راستای این است که ابوذر، از فرصت ها خوب استفاده کند و غنیمت بشمارد در همین راستاست. از نعمت های الهی خوب بهره ببرد. یَا اباذر! کُنْ عَلَی عُمُرِکَ أَشَحَّ مِنْکَ عَلَی دِرْهَمِکَ وَ دِینَارِکَ ببینید چقدر نسبت به درهم و دینار، حرص می ورزند مردم، یا حرص می ورزیم خدای نکرده. این مشهوده. محسوسه. و بالوجدان درک کرده ایم. حضرت با تمثیل در حقیقت، نظر ابوذر و نظر همه ما را به این جلب می کند که بیشتر از آنچه که بر درهم و دینار حرص می ورزیم، نسبت به عمر خودمان ، سرمایه بی نظیر، فرصت بی نظیری که تکرار ناشدنی است حرص بورزیم. از عمر خودمان خوب استفاده کنیم. ✨از خدا می خواهیم که این حالت را به ما عنایت بفرمایند چون نعمتی است که همان طور که عرض کردم تکرار نمی شود و دیگر همه کمالاتی که انسان آرزویش را دارد و رشد و پیشرفتی که دنبالش است با استفاده درست از عمر، حاصل می شود 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌دارایی های دنیایی حفظه الله: 🍀یا اباذر! هَلْ یَنْتَظِرُ أَحَدٌ إِلَّا غِنًی مُطْغِیاً، أَوْ فَقْراً مُنْسِیاً أَوْ مَرَضاً مُفْسِداً أَوْ هَرَماً مُفْنِداً أَوْ مَوْتاً مُجْهِزاً، أَوِ الدَّجَّالَ فَإِنَّهُ شَرُّ غَائِبٍ یُنْتَظَرُ، أَوِ السَّاعَةَ فَ السَّاعَةُ أَدْهی وَ أَمَرُّ، باز این جمله، یک نصیحت بسیار سازنده و بیدار کننده است. دنیا چیه واقعا؟ سر انجام دنیا چیه؟ این همه دنبالش بدویم و خودمان را به آب و آتش بزنیم. در نهایت چه به دست می آوریم؟ چهره های دنیا را حضرت اینجا چه زیبا به تصویر کشیده است. آدم در دنیا یا برخوردار می شود، دارا می شود، که دارایی و برخورداری باعث طغیان انسان می شود. 🍃 ان الانسان لیطغی ان رآه استغنی انسان اینجوری است. طبع انسان این است. إن الانسان. حالا این الف و لام را جنس بگیریم یا استغراق. اگر استغراق باشد یعنی همه انسان ها به حساب طبع ها. اگر جنس باشد، جنس انسان این اقتضا را می کند. طغیان می ورزد. 🔻 این لیطغی مطلق ذکر شده . در زمینه های مختلف، عرصه های مختلف، طغیان می ورزد. و هم چنین به صورت مضارع ذکر شده، که استمرار دارد. این طغیان ورزیدنش استمرار دارد. انسان به حساب طبیعش اینچنین است که به شکل مستمر طغیان می ورزد. چه وقت؟ ان رآه استغنی. اینکه خودش را بی نیاز ببیند. دارا ببیند. 🔹البته اینجا خیلی جالب است که از باب استفعال استفاده شده است. یک جورایی در حقیقت اشاره به این مطلب است که غنای واقعی، برخورداری واقعی که انسان ندارد، برای خودش، بی نیازی و برخورداری درست می کند باز هم، این برخورداری ای که به زحمت برای خودش درست می کند، اینقدر غیرسازنده می شود که باعث طغیانگری مستمرش می شود. اینجا هم حضرت می فرمایند: آدم در این دنیا منتظر چیست؟ یا غنای و برخورداری دارایی ای که مطغی است. انسان را طغیان گر می کند. این یک شکل است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌟قبل از مال، از خدا چه بخواهیم؟ حفظه الله: 💳 مال می تواند برای انسانی که خودش را نساخته و تربیت نکرده بسیار ضرر داشته باشد. در روایت آمده : المال ماده الشهوات. ماده شهوات است. وقتی آدم دارایی دارد، پول به دست می آورد، وضع مالی اش خوب می شود، هزار و یک فکر خلاصه غلط، فاسد و شهوانی در او ایجاد می شود. ☘️ البته بعضی از انسان ها که خودساخته هستند نه، قدر این نعمت را می دانند و از این نعمت خوب استفاده می کنند. بستگی به انسانش دارد. بستگی به اینکه تربیت شده باشد یا نه. اگر تربیت شده باشد، هم چنانکه از بقیه نعمت ها استفاده می کند، از این نعمت هم استفاده می کند اما اگر تربیت نشده باشد، این نعمت، به جای اینکه او را به خدا نزدیک کند، از خدا دور می کند. و نتایج ناخوشایندی را در زندگی برای او به دنبال می آورد. پس باید از خدا بخواهیم که قبل از مال، به ما عقل بدهد. به ما ایمان بدهد. به ما تقوی بدهد که اگر هم برخوردار شدیم، بلد باشیم چطوری استفاده کنیم و خراب نشود. 🌸دومین چیزی که انسان در این دنیا می تواند مبتلا بشود و بهش برسد، أَوْ فَقْراً مُنْسِیاً نداری و بیچارگی ای که منسی است . یعنی باعث فراموشی خدا می شود. اینقدر فقر به انسان فشار می آورد که انسان خدا و قیامت و ارزش ها را این ها را همه اش را فراموش می کند. هی بد می گوید. هی اعتراض می کند. أَوْ فَقْراً مُنْسِیاً دنیا این است. 📌اکثر آدم ها ببینید گرفتار همین مطالب هستند. یا غنای طغیان گر، یا فقر منسی. فقری که آن ها را از یاد خدا باز می دارد به گونه ای که خدا را فراموش می کنند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 شکرگزاری حقیقی چگونه است؟! 👈 بندگان شاکر خدا خیلی کم هستند 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌دیگر ابتلائات دنیایی حفظه الله: 🍃 أوْ مَرَضاً مُفْسِداً بیماری ای که آن ها را از بین می برد. نابودش می کند. چه بیماری های شگفت انگیزی که اصلا انسان نمی تواند بیانش کند. بدتر از کرونا هم گاهی اوقات انسان مبتلا می شود. البته ویژگی بیماری کرونا فراگیری اش است. اما بعضی بیماری ها هستند که شگفت انگیز است. یک بنده خدایی را من دیدم، بیماری اش به گونه ای بود که تمام بدنش ، صورت، بدن، اصلا پوست نمی توانست جلوی آن خون را بگیرد. خون نمایان بود. می خواست بیرون بیاید. تمام بدنش یک جوری، یک حالتی که عفونتی به خودش گرفته است. چقدر شگفت انگیز است. اصلا نمی توانست سرپا وایستد. دیگران می بایست کمکش کنند از یک جایی به جای دیگر برود. یا مثلا یک بنده خدایی می گفت که یک جوانی بیمار شده به گونه ای که حدقه چشمش آمده جلو. دیگر این پلک ها روی همدیگر بسته نمی شده. خب شبانه روز اگر چشم همین طور بیرون باشد خشک می شود. به این فکر افتاده اند که مژه های این دو طرف را به هم بدوزند که این چشم خشک نشود. این را دوختند، بعد از مدتی بازش کردند، دیگر این بالا نمی رفته. همین طور افتاده . چقدر شگفت انگیز است. 🌸أوْ مَرَضاً مُفْسِداً کلام معصوم واقعا معجزه است. چقدر خوب مطالب را بیان می فرمایند. دنیا را به تصویر می کشند. أَوْ هَرَماً مُفْنِداً هرم پیر. مفند از پا می اندازد. پیری ای که آدم را از پا می اندازد. زمین گیرش می کند. دیگر کاری از دستشان برنمی آید. حتی امور لازم و ضروری زندگی شان را هم نمی توانند انجام بدهند. 🍀أوْ مَوْتاً مُجْهِزاً یا یک مرگی که مجهز است. یعنی به ناگهان می رسد. و اصلا فرصتی برای انسان باقی نمی گذارد. مرگ اینطوری است دیگر. اصلا فرصتی برای انسان باقی نمی گذارد. مرگ اینچنین است. دیده شده بعضی ها مشغول کاری بودند یک دفعه ای با یک حالت سکته ای از دنیا رفته اند. خیلی پیر هم نبودند. خداوند به دنیا آمدن و از دنیا رفتن را در اختیار انسان قرار نداده است. در اختیار اوست. هم چنانکه خواب و بیداری را هم در اختیار انسان قرار نداده است. به اراده الهی است. 🔹 خوابیدن و بیدار شدنمان به اختیار خودمان نیست. اگر به اختیار خودمان بود دیگر این همه قرص اعصاب و مسکن برای اینکه خوابشان بگیرد نمی خوردند که. بعضی مواقع فرد می خواهد بخوابد اما خوابش نمی برد. خواب، بیداری، تولد، مرگ، صحت، بیماری. این ها را خدا در اختیار بشر قرار نداده است. چون اگر صحت و بیماری در اختیار بشر بود، هیچکس نمی خواست مریض شود. همه می خواستند سالم باشند. این برای تربیت است. امور اساسی را خدا برای خودش قرار داده است. اختیارش را دست انسان قرار نداده. انسان احتیاج به تربیت دارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎 ثمره عمل برای خدا 🔻امام صادق علیه‌السلام: أَيُّمَا عَبْدٍ أَقْبَلَ قِبَلَ مَا يُحِبُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَقْبَلَ اللَّهُ قِبَلَ مَا يُحِبُّ ❇️ هر بنده‌اى كه به آنچه خداى عز و جل دوست دارد، روى آورد، خدا به آنچه او دوست دارد، روى آورد. 📚 اصول کافی، ج ۲، ص ۶۵ ‌ ‌📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
علیه السلام 🔹این زیارتی است که ابن قولَویه از بعضی ائمه(علیهم‌السلام) روایت کرده است که فرمودند: چون به نزد قبر امام رضا(علیه‌السلام) بروی بگو: ✨اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ الرِّضَا الْمُرْتَضَىٰ الْإِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ الصِّدِيقِ الشَّهِيدِ صَلاةً كَثِيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ.✨ خدایا درود فرست بر علی بن موسی الرّضا، امام پسندیده با تقوا بی‌عیب و حجّتت بر هر که روی زمین و هر که زیر زمین است، آن راستگوی شهید، درودی بسیار و کامل و پاک و به هم پیوسته و پیاپی و در پی هم مانند برترین درودی که بر یکی از اولیایت فرستادی. 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
💠 سعید و خوشبخت کسی است که او را تکذیب کند حفظه الله: ♨️أَوِ الدَّجَّالَ فَإِنَّهُ شَرُّ غَائِبٍ یُنْتَظَرُ، دجال فرا برسد. دجال که در روایات، آن را به اسم معرفی کرده اند. ویژگی ها و نشانه های او را بیان کرده اند. نشانه های تعجب آور که چشم سمت راستش اصلا حدقه ندارد. چشم چپش در پیشانی است. سوار بر یک الاغ سفیدی است که مسافت ها را به شکل تعجب آوری طی می کند. وقتی حرکت می کند جلوی او کوهی از دود و پشت سرش کوهی که غذا به نظر می رسد، در زمان قحطی بیرون می آید. دریاها را در می نوردد. خورشید با او همراهی می کند. اینجور مطالب بیان شده است. اولیای خودش را دعوت می کند. ادعای خدایی می کند و انا ربکم الاعلی می کند. اما خب باطل است. و آن جوری که در روایات آمده، سعید و خوشبخت کسی است که او را تکذیب کند و بدبخت کسی است که او را تصدیق کند. 🔻یک فردی را معرفی کردند و ویژگی ها و نشانه هایی را برای او ذکر کردند در آخرالزمان اما در اینکه واقعا یک فرد و یک شخص با این نشانه ها می آید، یا این بیان یک بیان تمثیلی است برای اینکه خبر بدهند در عصر نزدیک به ظهور، چه اتفاقاتی می افتد، اشاره باشد به همین مصنوعات بشری، هواپیماها، موشک ها، قمرهای مصنوعی، رادیو تلویزیون، ماهواره و چیزهای دیگری که هنوز بشر نساخته باشد و در آینده بسازد، به گونه ای که آن وضعیتی که در آینده انتظارش را می کشیم، شاید حتی مخترعینش هم به دنیا نیامده باشند، چند ده سال قبل اگر کسی می گفت و خبر می داد هر جای دنیا و هر جای ایران اگر باشی، شما یک وسیله کوچکی می توانی به دست بگیری و از همان جا، با هر کسی که می خواهی می توانی ارتباط برقرار کنی، تعجب می کردند. اصلا قبول نمی کردند. اما شما نگاه کنید گوشی های همراه. به گونه ای که ارتباط تصویری بخواهد برقرار بشود، در دو طرف عالم، دو نفر می توانند همزمان و بصورت برخط، تصویر همدیگر را ببینند و با همدیگر صحبت کنند. 🔹چند ده سال قبل اصلا می بینید باور کردنش سخت بود. ولی الان محقق شده است. تازه یک پیشرفت های دیگری که تعجب اور تر باشد و در آینده حاصل شود، شاید اشاره به این مصنوعات و پیشرفت ها و این ابزار بوده که این ها همه در راستای فرهنگ شیطانی، عمدتا در راستای غلبه کفر و غلبه باطل استفاده می شود. حالا اهل حق مضطر اند از این استفاده کنند و حتی سعی می کنند برای ترویج حق و فضایل اخلاقی و ارزش ها ازش استفاده کنند. استفاده ما کجا و استفاده ان ها کجا. آن ها با همین ابزار الان دارند آن فرهنگ خودشان را بر دنیا غالب می کنند. پس دجال به عنوان یک فتنه و شری که منتظرش هستیم و این شر، شر منتظر است، فرا می رسد. می آید خلاصه. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸دعای امام زمان علیه السلام 📢حجت الاسلام عالی: 🔹صدقه روزانه تون را به نیت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) بدهید تا حضرت دعاتون کنند... 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte علیه السلام
🌺بهترین نتیجه، قرب خداست حفظه الله: ☘️أَوِ السَّاعَةَ یا قیامت. فَالسَّاعَةُ أَدْهی وَ أَمَرُّ، قیامت یک امری که ادهی عظیم تر، بزرگ تر و تلخ تر است. اصلا آن عظمت و بزرگی قیامت را ما با چیز دیگری نمی توانیم تشبیه کنیم. و هم چنین تلخی اش، سختی اش، غیر قابل توصیف است. آیا انتظار هر یک از انسان ها در دنیا به غیر از یکی از این ها ختم می شود؟ نه دیگه. 🌸در اینجا باید ببینیم انسان خردمند با استفاده از عقل و فطرت و راهنمایی های انبیا و اولیا، باید دامن خودش را از غفلت و هدر دادن فرصت ها و ضایع کردن نعمت ها کنار بکشد. خودش را به کار بگیرد. از نعمت ها خوب استفاده کند. تا بتواند در این دنیایی که گذراست و فرصت بسیار محدود است، بهترین نتیجه را بگیرد. ✨و بهترین نتیجه، قرب خداست. انس خداست. معنویت است و نه چیز دیگر. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🍂بدترین انسان ها کیست؟ حفظه الله: 🍃حضرت صلی الله علیه و آله و سلم از این جمله ای که الان می خواهیم بخوانیم، توصیه های دیگری را اراده می فرمایند در رابطه با علم. چند تا جمله است که مربوط به علم می شود. جایگاه علم در زندگی، در دینداری، در دین و دنیا. یک جایگاه منحصر به فردی است. نصیحتی که اینجا حضرت به ابوذر می فرمایند این است یَا اباذر! إِنَّ شَرَّ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ تک تک این واژه ها را دقت کنید. ان شَرَّ النَّاسِ. بدترین مردم. اگر مثلا با همدیگر می خواهیم گفت و گویی داشته باشیم. این سوال مطرح می شود که بدترین فرد کیست. بدترین. شَرَّ النَّاسِ بدترین انسان ها کیست؟ شاید به ذهن انسان افرادی برسند؛ مطرح کنند اما ببینید رسول گرامی اسلام بدترین مردم را چه کسی معرفی می کند. 🔻بدترین مردم از نظر جایگاه و منزلت در نزد خدا روز قیامت، که بدترین منزلت و بدترین جایگاه را پیش خدا دارد، کیست؟ عَالِمٌ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ عالمی که مردم از علمش استفاده نمی کنند. چقدر مهم است. نفع رساندن به مردم چقدر مهم است. عَالِمٌ لَا یُنْتَفَعُ بِعِلْمِهِ اصلا نفعی از علمش برده نمی شود. چقدر مهم است که ما به فکر نفع رساندن به دیگران باشیم. 🍀... دو احتمال را می توانیم مطرح کنیم. لا یُنتفع بعلمه. و یا لایَنتفع بعلمه. منتفع نیست به علم خودش. این هم یک هشدار بزرگی است که از علممان استفاده کنیم. یا دیگران از علمش استفاده نمی کنند. اسلام و مسلمین و جامعه مسلمین از علمش بهره مند نمی شوند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌼 حتی بوی بهشت را نمی شنود. حفظه الله: ☘️ وَ مَنْ طَلَبَ عِلْماً لِیَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النَّاسِ إِلَیْهِ، هر کس هدفش از طلب علم این باشد که دل ها را و نظر ها را جلب خودش کند، وجوه مردم، چهره ها را به خودش جلب کند، اگر کسی انگیزه اش در تحصیل علم این باشد،، لَمْ یَجِدْ رِیحَ الْجَنَّةِ نه اینکه به بهشت نمی رود. بهشت یک بوی خوشی دارد که این بوی خوش بهشت منتشر می شود. حتی از بعضی روایات فهمیده می شود که از پانصد سال راه، یا بیشتر این بو استشمام می شود. اینقدر از بهشت دور می شود که حتی بوی بهشت را نمی شنود. تا چه رسد به اینکه بخواهد داخل در بهشت بشود. امیدوارم که این ها هشداری باشد که در ما اثر بگذارد و خلاصه ساحت علم را مقدس تر از این انگیزه ها بدانیم و با اینجور انگیزه ها، ما دنبال علم نباشیم. 🔹خوب است که اینجا وقتی این نصیحت را می شنویم از خودمان سوال کنیم و در خودمان ارزیابی کنیم که ما چه جوری هستیم؟ آن جمله قبلی، آیا از علم خودمان استفاده می کنیم؟ یا سعی می کنیم این علمی که خدا به ما عنایت می کند، فرا می گیریم را در اختیار دیگران قرار بدهیم و به فکر این باشیم که مفید باشیم برای دیگران؟ و هم چنین انگیزه مان چیست از تحصیل؟ روی انگیزه ها خیلی باید دقت کنیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
✨ انگیزه های اصلاح و تحول در افراد حفظه الله: 🔹 ببینید حضرت علامه طباطبایی رحمه الله، در تفسیر شریف المیزان، سه تا مسلک اخلاقی تربیتی معرفی می فرمایند. که مهم ترین تفاوت این سه تا مسلک، در انگیزه ، نیت است. می فرمایند اولین مسلک تربیتی اخلاقی، عبارت است از اینکه ایجاد تغییر و تحول در فرد، با استفاده از انگیزه های دنیایی. مادی. این اولین مسلک. مثلا می خواهیم یک نفر را که درس نمی خواند، درس خوان کنیم، به او می گوییم اگر درس بخوانی، بزرگ می شوی، معروف می شوی، همه تو را دوست دارند. جایگاه خوبی پیدا می کنی. رئیس می شوی. این هم شاید همین حرفها باعث شود که انگیزه پیدا کند. می رود درس می خواند. تلاش می کند که در آینده مورد توجه قرار بگیرد. این اولین مسلک اخلاقی. 📌 حضرت علامه رحمه الله علیه می فرمایند اساس علم اخلاق، بر این مسلک است. علم اخلاق متعارف و متداول، بر همین اساس است. که با انگیزه های دنیایی، فرد متحول می شود. و می فرماید این مسلک اصلا در تعالیم و روش تربیتی انبیاء الهی جایی نداشته است. در اسلام هم اصلا از این روش استفاده نمی کنند. اصلا. یعنی هرگز پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در تغییر و تحول و اصلاح نفوس، تهذیب، دنبال این نیستند که با انگیزه های مادی، تهذیب و اصلاح محقق شود. 🍀دومین مسلک، آن مسلک و روشی است که در آن ، تغییر و تحول با استفاده از انگیزه های آخرتی صورت می گیرد. مثلا گفته می شود اگر این کار را بکنی، اینقدر ثواب داده می شود و این کار را انجام نده که عقاب دارد. با استفاده از ثواب و عقاب ما فرد را متحول کنیم و اصلاح و تهذیب را محقق کنیم. این دومین روش است که حضرت علامه می فرمایند این روش اخلاقی و تربیتی انبیاء الهی بوده است. در اسلام هم از این روش زیاد استفاده شده است. با ثواب و عقاب، انگیزه سازی کنیم. نه با فواید دنیایی. 🌸سومین روش ، که حضرت علامه می فرمایند روش منحصر به فرد قرآن و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام است که حتی در انبیاء گذشته هم نبوده؛ اصلاح، تهذیب و متحول کردن با استفاده از معارف توحیدی است. حالا شما ملاحظه بکنید ببینید پیامبر اسلام، ابوذر را چطوری متحول می کند. این نکته ای که عرض کردم را در طول روایت دقت کنید که رسول گرامی اسلام، چگونه انگیزه سازی می کند و چطور می خواهد ابوذر را متحول کند. ابوذر و هر کسی که از این روایت می خواهد استفاده کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/29 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله