eitaa logo
سلام فرشته
191 دنبال‌کننده
1هزار عکس
828 ویدیو
8 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 راه‌گُشایی 🌺 شما بگویید، خدای متعال هم بر شما می فرستد، به شما درود می گوید؛ هم خود ذات اقدس الهی، هم ملائکه‌ی او به شما مؤمنین درود می گویند. و بدانیم که ذکر و یاد خدا راهنما، راه‌گشا و دست‌گیر است، می تواند ما را قادر بر گره‌گشایی کند؛ گره زیاد داریم و دست قدرت و پنجه‌ی تواناییِ خود ما انسانها است که باید این گره‌ها را باز کند امّا این توانایی را خدا به ما می دهد. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۰۸ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | رهبر انقلاب: امیدوارم که ان‌شاءالله آن روزی را که شماها در نماز جماعت میخوانید، ببینید و ببینیم ان‌شاءالله؛ ما معتقدیم که این ‌روز خواهد آمد، دیر هم نخواهد شد. ◽️ 🌙 @Khamenei_ir
♨️ آیا عصمت اهل بیت، یک امر غیراختیاری است؟ حفظه الله: 📌 یک نکته اینجا خدمتتان عرض کنم شاید سوال شود شما که گفتید اراده و اذهاب در اینجا تکوینی است نه تشریعی، آیا عصمت یک امر غیراختیاری نمی شود؟ نه. غیراختیاری نیست. چون اگر غیراختیاری باشد دیگر کمال به حساب نمی آید. در صورتی که ما حضرات معصومین را به این کمالات می ستاییم و مدح می کنیم. نه اصلا غیراختیاری نیست. شما در ملائکه، چطور مطلب را تصور می کنید؟ آیا ملائکه مجبورند که خوب باشند و خوبی بکنند و نورانی باشند و کمالات را داشته باشند؟ نه اجبار نیست. 🔹اجبار، جایی است که اصلا دوتا مشیت و اراده باشد برخلاف حق. یعنی مَلَک بخواهد بد باشد و خدا اراده کند که خوب باشد و این اراده خوب بودن را غالب کند بر او. این می شود تحمیل و اجبار و غیراختیاری. در اهل بیت هم همین طور. این جور نیست که اهل بیت دوست داشته باشند که نعوذبالله بر خلاف اراده الهی اقدام کنند و خداوند آن ها را وادار کند که مطابق اراده او باشند. نه اینجور نیست. رضی الله رضانا اهل البیت . هر چه که خدا راضی باشد ما اهل بیت هم راضی هستیم. این جوری این رضایت ها منطبق است. مشیت الهی، منطبق است با مشیت اهل بیت علیهم السلام. ✨البته مقامات اهل بیت، بالاتر از این حرفهاست. در رابطه با حضرت زهرا سلام الله علیها، گفته شده که ان الله لیرضی لرضاها و لیغضب لغضب ها . خیلی مهم است. ببینید. یک موقع گفته می شود حضرت زهرا خشنود می شود به خاطر خشنودی خدا و غضب می کند به خاطر غضب الهی، خب این مهم است ولی قابل درک است. قابل فهم است. ارزش دارد ولی فهمش سخت نیست. آسان است. 👈اما اگر از آن طرف باشد که خدا، خشنود می شود به خاطر خشنودی حضرت زهرا. از آن طرف. و خدا غضب می کند به خاطر غضب فاطمه. هر جا که فاطمه سلام الله علیها غضب کند، خدا غضب می کند. هر جا که حضرت زهرا خشنود باشد خدا خشنود است. این خیلی مرتبه بالایی است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
«مَغْفِرَتْ» از ریشۀ «غَفَرَ» مشتق شده است. گاه در فارسی این کلمه را به آمرزش معنا می‌کنند؛ حال آنکه این معنا بسیار ناقص است و مغفرت گسترده‌تر از آمرزش است. «غفر» به معنای پوشاندن و «مغفرت» از همین ریشه به معنای زیر پوشش و چتر حمایت الهی قرار گرفتن است. آدمیان گاه در بهره‌برداری از نعمت‌ها بد عمل می‌کنند و به کفران دچار می‌شوند. اما نکتۀ مهم آنجاست که حتی اگر چنین شود باز هم راه بازگشت انسان بسته نیست؛ بلکه آغوش پروردگار به روی همه گشوده است. چیزی که سوء رفتار گذشته را اصلاح می‌کند و سبب جبران عملکردهای ناپسند می‌شود رفتن به پناه غفران الهی است. این مغفرت چنان دایرۀ گسترده‌ای دارد که جایی برای ناامیدی باقی نمی‌گذارد. «قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» بگو: ای بندگان من که بر خویشتن زیاده‌روی روا داشته‌اید، از رحمت خدا نومید مشوید. درحقیقت، خدا همۀ گناهان را می‌آمرزد، که او خود، آمرزندۀ مهربان است. ▫️کتاب سلوک جمیل، شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، ص ۲۶۹. ▫️کتاب فروغ حکمت، شرح نهج البلاغه، ج۳، صص ۵۰۶‌-‌۵۰۷. @Hedayatnoor
❓چه چیزی باعث شده است که خداوند به اهل بیت علیهم السلام، عصمت بدهد؟ حفظه الله: ✍️لطف خدا به بشر. این جور سوال ها خوب است. باید طلبه های ما، جوانان ما از این جور ابهام ها و سوالات عبور کنند. آرامش فکری پیدا کنند در رابطه با این دست از مباحث. گاهی موقع ها در ذهن جوان می آید، در دوران طلبگی هم یک جوری اگر این را تدبیر نکند، همین طور این سوالات و ابهامات در ذهن انسان است. که چرا خدا به آن ها عصمت داد و مقامات را داد. کم کم می گوید که چرا خدا به ما نداد و به دیگران داد؟ من از شما یک سوالی می کنم. خدا وقتی بشر را آفرید، بشر در ظلمت‌کده طبیعت، احتیاج به نور هدایت و رحمت دارد. باید یک نوری تابانده شود. 🔹شما الان فرض کنید اینجا در تاریکی شب، هیچ چراغی روشن نباشد. بیرون هم اصلا ستاره ای نباشد. اینجا هم پر از افراد باشند. این اتفاق برای بنده افتاده است. در زمان جنگ، رفته بودم کرمانشاه. شب رسیدم به کرمانشاه. دیگه نمی توانستم خودم را به آن تیپ و لشگر برسانم. مجبور بودم یک جایی استراحت کنم. ادرس گرفتم در یک حسینیه ای. دیدم این شبستان حسینیه و فضای حسینیه، مملو از جمعیت. همه هم پتویی گرفته بودند که بخوابند. کسی آن ته حسینیه، می رفت می خوابید و شب هم اگر احتیاج داشت که خودش را به آب برساند. همه چراغ ها هم خاموش باشد. پا را که برمی دارد، یک وقت می گذارد روی شکم یا دست و گردن یک نفر. سر یک نفر. اینجا یک نوری لازم است. یک چراغی لازم است. فضا را روشن کند که آدم بفهمد پایش راکجا بگذارد. زندگی هم همین طور است. 🔺انسان دانشش محدود است. این هم در قرآن و روایات بیان شده و هم به تجربه همه مان به دست آورده ایم که چیزی نمی دانیم. هیچی بلد نیستیم. از آن طرف، تمایلات ما نامحدود است. خواسته های ما نامحدود است. هر چیزی که مورد توجه ما قرار بگیرد تا آخرش را می خواهیم. بی نهایش را می خواهیم. خب عزیزان، شما تصور کنید مجموعه ای از انسان ها، صحبت هزاران و ده ها هزار نفر و میلیون ها و این حرفها نیست. میلیاردها آدم در یک دنیای محدود، با این ویژگی ها، آگاهی حداقلی که در حقیقت می توانیم بگوییم، دیوار به دیوار جهل و نادانی است. چیزی را آدم نمی داند. از آن طرف خواسته ها و تمایلات نامحدود. اصلا بشر نابود می شود. اینجا احتیاج به نور هدایت است. ✨حالا این نور هدایت را خداوند چه جوری در اختیار بشر قرار دهد؟ به همه نور هدایت بدهد؟ نمی شود. باز امتحان پس چه؟ بشر باید در کوره امتحانات قرار بگیرد که آن گوهر وجودی اش نمایان بشود. همه یکسان نیستند. یک فضای امتحانی باید فراهم بشود. این سنت است. خب پس این قابل قبول نیست که نور هدایت، در همه، شکوفا شده و بالفعل باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
📌هدایت از طریق نور عقل کافی نیست حفظه الله: 🌺باید شکوفا بشود. بله خیلی خوب است. فطرت. عقل. درسته. اتفاقا عقل بر اساس بیانات شرعی، حجت خداست. با این ادبیات بگوییم که اینقدر خدا بشر را دوست دارد که همراه با هر یک از افراد این انسان ها، یک پیغمبر خصوصی درونی قرار داده است. عقل. منتهی این پیغمبر باید دست و زبانش باز باشد. به تعبیر دیگر باید شکوفا بشود این عقل. 🔹یک بچه چهارپنج ساله هم عقل دارد. شاهدش این است که وقتی یک بچه چهارپنج ساله دیوانه را می بینیم که رفتارش با آن یکی فرق می کند. آن بچه چهارپنج ساله عقل دارد. اما عقلش مگر چقدر می تواند منشا اثر و راهنمایی و برکت باشد. هی رشد می کند. می شود نوجوان. عقلش تا اندازه ای شکوفا شده بیشتر شده بازم خیلی نمی تواند کاری بکند. تا جوان می شود. بزرگسال می شود. البته رشد و شکوفایی عقل در افراد یکسان نیست. متفاوت است. ولی باید شکوفا بشود. با چه چیزی شکوفا می شود؟ با علم نافع و عمل صالح. خب اگر بشر به خودش واگذار شود، این علم نافع و عمل صالح از درونش نمی تواند بجوشد. اینجا باید امداد الهی صورت بگیرد ، وحی. تنها راه همین است. هیچ راه دیگری نیست. 🍀خداوند پیغمبر می فرستد. خب اگر قرار باشد این پیغمبر هم مثل همان افراد بشر باشد و خودش همین مشکلات را داشته باشد یعنی علم ناقص و حداقلی با تمایلات حداکثری. این دیگر کار اصلاح نمی شود. کار درست نمی شود. اینجا عقل مدد می گیرد از خدا. فطرت انسان می گوید خدا یک چنین کاری را می کند. راهنمایی می کند. که یک کسی که این عیب هایی که مردم دارند را نداشته باشد. یعنی اطلاعات و علم و دانشش حداقلی نباشد. تمایلاتش حداکثری نباشد. بلکه اطلاعات و دانشش حداکثری باشد که ائمه علیهم السلام اینگونه فرموده اند که ما به گونه ای هستیم که اگر بخواهیم بدانیم؛ می توانیم بدانیم. هر چه که می خواهیم بدانیم در اختیار ماست. به این علم و دانش ، انسان برای خوشبخت شدن احتیاج دارد. آن طرف هم اصلا تعدیل شده است غرایز و تمایلات او. هوس و هوس در وجود او وجود نداشته باشد. تعدیل شده باشد. انسانی که این چنین ویژگی هایی را دارد یعنی از نطر علمی هیچگونه محدودیتی ندارد و از نظر آن خواسته های درونی هم کاملا مسلط بر این خواسته هاست و هیچیک از این تمایلات نمی تواند طغیان کند. 🌸در ادبیات دینی، به او چه می گوییم؟ معصوم. معصوم یعنی کسی که علم فراوان دارد. علم فراوان یعنی حد و حصری ندارد. و از آن طرف عشق فراوان دارد به خوبی ها، به خداوند متعال و آن عشق باعث شده است اصلا برای این جلوه های دنیایی ارزشی قائل نیست که خودش را به این جلوه های دنیایی بفروشد. این دو ویژگی انسان را معصوم می کند واین هم از روی اختیار است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
💎در اين دقايق آخر ماه مبارک، چه کنيم؟ 🌹دقيقه هاي آخر ✨ماه مبارک رمضــان ماه ثانیه هــا و دقیقه هــا است. در هر دقیقه می شود حداقل ده مرتبه سوره توحیــد را خـواند که می شود پنجـاه آیـه و پنجـاه مرتبـه ختـم قــرآن در یک دقیقـه چون خـواندن یک آیه در ماه رمضـان ثـواب یک ختـم قــرآن را دارد. 🌺امام رضا عليه السلام : مَنْ قَرَأَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ آیَهً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَانَ کَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِی غَیْرِهِ مِنَ الشُّهُور»؛ 🍀هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که در ماه‌هاى دیگر قرآن را ختم کرده باشد. 📚 فضائل الاشهر الثلاثه ص97 ، ح82 ـ بحار الانوار(ط-بیروت) ج93، ص341 ✨سوره (قل هو الله احد )را در اين ساعات پاياني ماه رمضان دایم بخوانیــد و ثوابش را هدیه کنیــد به امام زمان علیه السلام 🔵اما چرا سوره توحيد؟ چون سه بار سوره توحيد خواندن خودش ثواب يک ختم قرآن است.. 🌺رّسول الله (صلی الله علیه و آله)- مَنْ قَرَأ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ عَدَلَتْ لَهُ بِثُلُثِ الْقُرْآن. 🍀پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هرکه این سوره قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ را یک مرتبه بخواند، یک‌سوّم قرآن را خوانده است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۵۲ بحارالأنوار، ج۸۹، ص۳۳۴ ✨الهي طاعات و عبادات دوستان و عزيزان و همه مومنين و مومنات را مضاعف، با نظر رحمتت، قبول کن و ماه رمضان امسال را پر برکت و توفيق، به سالهاي بعد، متصل بفرما.🤲 🌹اللهم صل علي محمد و ال محمد و عجل فرجهم🌹 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✅ همه شما، مرتبه ای از عصمت را دارید حفظه الله: 👈 اجازه می دهید بگویم همه آدم ها، همه شمایی که اینجا هستید مرتبه ای از عصمت را دارید. تعجب نکنید. هم تعجب نکنید و هم دست به ادعا آدم نزند. الان شماها هم نسبت به بعضی از امور، حالت عصمت را دارید. نسبت به آلودگی های ظاهری. الان در یک کوچه ای جایی آدم دارد می رود، یک حیوانی متعفن شده باشد و مرده باشد و کثیف و در یک جایی، اصلا آدم به ذهنش نمی آید که از گوشت این استفاده ای بکند. چون علم دارد. همه اش ضرر است و هیچگونه فایده ای ندارد. و این علم باعث می شود که در او تنفر و زدگی ایجاد شود. پس نسبت به آلودگی های ظاهری شما عصمت دارید. اصلا لازم نیست هی جلسه ای تشکیل دهند و بگویند که آقایان خواهش می کنیم وقتی بیرون می روید، اگر حیوانی چیزی افتاده و کاملا متعفن شده آن را برندارید! دارد خنده تان می گیرد. اصلا لازم نیست که در مدرسه برای بیان این مطالب جلسه تشکیل بدهند چون حالت عصمت در شما تشکیل شده است. احتیاجی به تذکر نیست. این عقلتان و آن فطرتتان کار را درست کرده است. 📌اما خیلی از آلودگی ها هست که مربوط می شود به آن نشآت دیگر انسان. چون انسان فقط نشئه ظاهری نیست. نشئه هایی در پشت پرده دارد انسان. خب بعضی از این کارها ، آلودگی ها هست که به حساب آن نشئه ها، انسان را بدبخت می کند. آن هم یک علم دقیقی لازم است. یک درک همه جانبه و دقیقی لازم است که عقل ناقص ما به آن نمی رسد. اینجا یک عقل کاملی باید بیاید ما را راهنمایی کند که خب نتیجه چه می شود؟ پیغمبر اسلام، اهل بیت علیهم اسلام که کامل هستند از نظر علم و کمالات، اینها ماموریتشان چیست؟ دست ما را بگیرند و ما را از نظر علمی و معنوی بالا بکشند. با خوبی ها آشنا بکنند. با آلودگی ها آشنا بکنند. خوبی ها و آلودگی هایی که عقل کسی شکوفا بشود، درک می کند منتهی الان عقل ما شکوفا نیست. با تبعیت از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام شکوفا می شود. 🍀خدا رحمت کند استاد بزرگوار ما حضرت آیت الله بهجت را که در درس اصولشان می فرمودند که آنچه برای ما تعبدی است، برای جناب سلمان ارشادی است. یعنی عقلش هم درک می کند. چون عقلش شکوفا شده است. پیروی کرده از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و عقلش شکوفا شده است. 🔹نقل کرده اند که مولاامیرالمومنین سلام الله علیه با جناب سلمان، یک مسیری را طی می کردند. زمین به گونه ای بوده است که اثر رد پا نمایان می شده است. حضرت برگشتند دیدند که یک رد پاست. آنطوری که نقل کرده اند این است که حضرت سوال کردند که سلمان، ما دو نفریم. چطور یک رد پا پشت سر ما هست؟ سلمان جواب می دهد که من پای خودم را جای پای شما قرار می دادم. این عشق و محبت جناب سلمان است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
اعمال شب و عيد روز فطر @salamfereshte
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آداب شب و روز عید سعید فطر 🔸 کارشناس: حجت الاسلام و المسلمین شفیعی ◀️ امام علی (علیه السلام): ... وَ قَالَ فِی بَعْضِ الْأَعْیادِ إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیامَهُ وَ شَكَرَ قِیامَهُ وَ كُلُّ یوْمٍ لَا یعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ یوْمُ عِیدٍ... . 🔷🔸💠🔸🔷 🆔 @a_javadiamoli_esra
🌺🌙 عید سعید فطر مبارک باد🌙🌺 ✨الهی تو را شکر به خاطر همه نعمت هایت و میهمانی پربرکتی که روزی مان کردی، ما را در بندگی خود، یاری بفرما و همواره در حصن امن خودت، نگه دار.. این عید سعید را بر ما و همه دوستان و عزیزان و مومنین و مومنات مبارک بگردان🤲 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
✅ ایا ائمه علیهم السلام امتحان می شوند و چرا؟ حفظه الله: 🌺برای ترفیع درجه شان است. امتحاناتشان خیلی بزرگ است غیر قابل توصیف است. اصلا یکی از آن امتحاناتی که بر حضرت سیدالشهدا سلام الله علیه وارد شد در کربلا. این اتفاقی که برای حضرت سیدالشهدا افتاده بود، از اختصاصات حضرت ابی عبدالله سلام الله علیه بود که حتی دیگر انبیا و اولیا هم به این صورت امتحان نشده اند. در یک روز، مجموعه ای از امتحانات، پشت سر هم که هر یک از آن ها، کافی است که یک انسان را کلا از پا در بیاورد. 🌸امام علیه السلام وجود نورانی ای دارد که جنبه عاطفی حضرت در اوج شکوفایی و اوج کمال است. این امام امتحان بشود به اینکه این فرزند خردسالی که نگاهش می کند و چقدر عواطفش برانگیخته می شود، قربانی بشود در راه خدا و راضی باشد به این امر و حضرت مانع نشود. اگر حضرت می خواست مانع بشود براحتی می توانست. این یکی از آن امتحانات است. 🍀(معصومین علیهم السلام) علم داشتند. اما عواطفشان سرجایش بوده است. این طور نبوده که علمشان باعث بشود که عواطفشان از بین برود. مثل رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم. این را توجه داشته باشید که انسان کامل در همه عوالم کامل است. یعنی انسان کامل در عالم دنیا هم وقتی کامل است، یعنی عواطفش کامل کامل است. کامل تر از دیگران است. دریای عواطف است. دریای محبت است. نسبت به دیگران. نسبت به فرزندها. خب یک چنین انسانی، درسته. علم دارد اما عواطفش هم مواج است. حالا یک چنین امتحانی را باید بدهد. با میل و رغبت، این امتحان را می دهند. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ دوشنبه 1400/08/10 ادامه دارد .... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 ایمان و اقرار به ویژگی های پیامبراسلام صلی الله علیه و آله و سلم حفظه الله: 📚جلسات گذشته، ملاحظه فرمودید که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در جواب به درخواست جناب ابوذر رضی الله عنه در اینکه خواسته بودند پیامبر وصیتی بفرمایند، ملاحظه کردید حضرت در جواب، از انگیزه سازی شروع کردند و اولین عبادتی که توصیه فرمودند، عبادت قلبی بود. توجه، مراقبه. 🌸 و هم چنین در ادامه، صحبت از معرفت الله (را) پیش کشیدند. با آن ویژگی هایی که ذکر شد و در جلسه گذشته توضیح داده شد. و در ادامه، ایمان به پیامبراسلام و اقرار به آن، ایمان در قلب است و اقرار در زبان است. هر دو باید باشد. هم ایمان قلبی و هم اقرار لسانی. برای پیامبر اسلام، ویژگی های جالبی در اینجا ذکر شده است که در راستای تربیت جناب ابوذر و هر کسی که مانند جناب ابوذر می خواهد سعادت را به دست بیاورد. 📌اولین ویژگی این است که بداند و ایمان داشته باشد و اقرار کند که رسول گرامی اسلام به سوی همه مردم ارسال شده است. رسول خدا به سوی همه مردم است. این خیلی مهم است. اعتقاد و اقرار به رسالت جهانی و فراگیر رسول اسلام. 📌دوم بشیرا که پیامبر اسلام، بشارت دهنده است. چه جوری این بشارت را انجام می دهد؟ با بیان واجبات و مستحبات، و ثواب ها و نتایج دنیوی و اخروی ای که مترتب بر این واجبات و مستحبات است. و البته کمی اگر این تعبیر را وسیع تر بگوییم بهتر است. نه فقط واجبات و مستحبات، بلکه هر چیزی که در سعادت مندی انسان دخالت دارد. بیان هر آنچه که در سعادت مند شدن انسان دخالت دارد؛ مخصوصا از جمله واجبات و مستحبات و هم چنین بیان ثواب های فراوان و نتائجی که در دنیا و آخرت مترتب بر این امور می شود. بشیر بودن رسول گرامی اسلام به این صورت تحقق پیدا می کند. 📌و نذیرا. و بیم دهنده است. این اعتقاد هم باید باشد. توجه به این مطلب هم باید باشد که رسول گرامی اسلام، بیم دهنده است. با چی؟ با بیان هر آن چیزی که موجب شقاوت انسان می شود. مخصوصا محرمات و مکروهات. و هم چنین بیان آن تبعات منفی و شقاوت آفرین این امور. مخصوصا عذاب های دنیوی و اخروی. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 علت تعبیر به" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا " در آیات قرآن ✍️ رحمه الله علیه: 🍀یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا... ؛ اینگونه خطاب (ای کسانی که ایمان آورده اید) به منظور توجه دادن مردم به صفت ایمانشان است، و گرنه می‌فرمود: (ای مردم) 🔹 لیکن خواست بفهماند با توجه به اینکه دارای ایمانید؛ باید هر حکمی را که از ناحیه پروردگارتان می‌آید بپذیرید، هر چند که بر خلاف مشتهیات، و ناسازگار با عادات شما باشد. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج۲، ص ۵ ✨يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَموتُنَّ إِلّا وَأَنتُم مُسلِمونَ ( آل عمران آیه ۱۰۲) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ کنید!)✨ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌺 پرسش: چگونه می شود ما در متن زندگی هایمان، درگیر اسباب نشویم و نگاه توحیدی داشته باشیم؟ 🍀پاسخ حفظه الله: 🌸 ببینید این ها، عمیق شدن در معرفت (را) لازم دارد. به عمق معرفتی احتیاج دارد. که انسان فریب هوای نفس، فریب دنیا، فریب شیطان را نخورد. وظیفه اش را خوب تشخیص بدهد و بداند که اینجا چه کار باید بکند. ✨این ها بصیرت لازم دارند. به عبارت دیگر، می توانیم بگوییم عمق معرفت می شود بصیرت. بصیرت داشته باشیم که سیدالشهدا سلام الله علیه هم از خداوند در دعای عرفه بصیرت می خواهد. البته ایشان داشته، دوامش را در حقیقت می خواسته است. ماها باید از خداوند بخواهیم که به ما عنایت بفرماید. 🔹لذا این مطلب خیلی مهم است که باید عمق معرفتی مان بیشتر بشود، بصیرت پیدا کنیم، روشن بینی درونی که خوب تشخیص بدهیم که هوای نفس کجاست. شیطان کجاست. دنیا کجاست. آخرت کجاست. توحید کجاست. و با لغزش نیافتیم 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/09/06 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺 ثمرات تربیتی توجه به ویژگی های رسول الله صلی الله علیه و اله حفظه الله: 🍃چهارمین ویژگی ای که اینجا ذکر شده که جناب ابوذر و هر کسی که از این وصیت استفاده می کند و باید درباره رسول گرامی اسلام به آن توجه داشته باشد، داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ که پیامبر اسلام، دعوت به سوی خدا می کند. نه چیز دیگری. دعوت به خودش نمی کند. دعوت به سوی خدا می کند آن هم به اذن خدا. 🌼این اذن را توجه داشته باشید، عمده اش تکوینی است. اذن تکوینی الهی. اذن را دارد. البته می توانم اعم بگیریم. هم اذن تکوینی و هم اذن تشریعی. وَ سِراجاً مُنِیراً چراغ نور بخشی که ظلمت های زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی انسان را برطرف می کند. و انسان را در روشنایی قرار می دهد. روشنایی فکری، روشنایی روحی اخلاقی و روشنایی عملی و رفتاری. ☘️توجه به هر یک از این ویژگی ها، تاثیر و نتایج تربیتی به دنبال دارد. در حقیقت، در هر یک از این ویژگی ها، انسان متربی، وظایفی رو متوجه خودش می بیند. 👈 ملاحظه کنید وقتی توجه کنید که رسول گرامی اسلام بشیر و بشارت دهنده است، متوجه می شود که باید تبعیت کند و اوامر رسول گرامی اسلام را اتیان کند و به جا بیاورد. و وقتی توجه می کند که رسول گرامی اسلام نذیر است و بیم دهنده، در اینجا هم این نتیجه را می گیرد که باید بازبایستد از هر آنچه که رسول گرامی از طرف خداوند، نهی کرده است. و در ویژگی های دیگر هم به همین صورت. یعنی نتایج و ثمرات تربیتی به دنبال دارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 شکوفایی حفظه الله: 🍃در ادامه، رسول گرامی اسلام، محبت را مطرح می کنند. محبت اهل بیت را. ثُمَّ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِیَ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً، چقدر جالب است. در میان همه ویژگی هایی که اهل بیت علیهم السلام دارند، اینجا آن پاکی و پاکیزگی اهل بیت از هرگونه رجس ذکر شده است. که طبیعتا می تواند منشا و علت آن محبت باشد. ✨انسان اهل بیتی را می خواهد دوست داشته باشد و محبت داشته باشد که هیچگونه آلودگی ای ندارد. پاک پاک اند. در همه مراتب وجودی و ابعاد زندگی. این ها پاکیزه اند. هیچگونه آلودکی فکری، اخلاقی، روحی، رفتاری در زندگی شان در هیچ عرصه ای از عرصه های زندگی، وجود ندارد. در همه ابعاد زندگی و مراتب وجودی این ها پاک اند. فطرتا این مهر و محبت، در انسان وجود دارد. 📌 این مطلب را تکرار کنم: محبی که اینجا رسول گرامی اسلام در رابطه با اهل بیت علیهم السلام ذکر می کند، یک محبتی نیست که از بیرون وجود خودمان اضافه کنیم. نه. 🌸در حقیقت محبت فطری است که باید شکوفا شود. همچنانکه اگر صحبت از معرفت است، منظور معرفتی نیست که باید از بیرون به ما ضمیمه بشود. بلکه این معرفت، قلبی است. عقلی است. فطری است. باید از درون ما بجوشد و نمایان بشود و در حقیقت باید بگوییم که شکوفا بشود. پس هم آن معرفت فطری است و ریشته در عمق وجود انسان دارد. و هم این محبت فطری است و ریشه در عمق وجود انسان است و هر دو باید شکوفا شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🍀اگر می‌خواهى خداوند باشى، باید در آنچه به تو می‌دهد، از او كنى نه از آنچه خودت دوست دارى! 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌اگر جایی، معرفت باشد و محبت باشد، امر بعدی قهرا تبعیت است. حفظه الله: ✍️یک دفعه دیگر مورد توجه قرار دهیم. چه کار زیبایی رسول گرامی اسلام انجام دادند. انگیزه سازی فرمودند. توجه ابوذر را به معرفه الله، و ایمان و اقرار به رسول الله، و هم چنین محبت اهل بیت جلب کردند. رسیدند به توصیه بعدی. 🌸توصیه بعدی در حقیقت تبعیت است. تبعیت، می جوشد از آن عبادت قلبی، محبت، معرفت. این ها صد در صد تبعیت وجود دارد. اگر جایی، معرفت باشد و محبت باشد، امر بعدی قهرا تبعیت است. منتهی با این تعابیر تبعیت را مطرح کردند: وَ اعْلَمْ یَا اباذر! أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَهْلَ بَیْتِی فِی أُمَّتِی کَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْهَا غَرِقَ ای ابوذر، خداوند متعال و عزو جل، اهل بیت مرا یعنی همان دوازده امام، البته در اهل بیت می توانیم حضرت زهرا سلام الله علیها را هم داخل بدانیم، البته این حکم شامل خود پیامبر هم می شود. ☘️این ویژگی شامل خود پیامبر هم هست که باید از او پیروی داشته باشیم. خداوند اهل بیت را در امت پیامبر مثل سفیه نوح قرار داده است. هر کس سوار بر این کشتی شود، نجات پیدا می کند. و هر کس فاصله بگیرد، بی رغبت بشود نسبت به این سفینه، غرق می شود. این تعبیر، تعبیر بسیار زیبا و تشویق دل نشینی است که در روایات ما و در دعاهای ما آمده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧بشنوید 💫آثار شگفت انگیز ذکر توحیدی 📌هر روز بخوانیم: 🌸أشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ إِلَهاً وَاحِداً أَحَداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً🌸 پر روزی باشید الهی 🎤 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🚨 اهل بیت، کشتی نجات ما از گرداب های فرو برنده زندگی هستند. حفظه الله: ☘️ یکی از جاهایی که شبیه به همین تشبیه و تعبیر را ما مشاهده می کنیم، در صلوات های وقت زوال ماه شعبان است که اینچنین عرض ارادت می کنیم به اهل بیت علیهم السلام که الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ فلک، آن کشتی که در حرکت است، جاری است، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ لجج، جمع لجه است. لجه وسط البحر است. جایی که وسط البحر به حساب می آید یعنی عمیق ترین نقطه دریا. 🌸 ویژگی نقاط عمیق در دریا این است که آنجا گرداب به وجود می آید. لذا می گوید فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ آن گرداب های فروبرنده است. گرداب در دریا این ویژگی و خاصیت را دارد که اگر فردی، قایقی، کشتی ای گرفتار گرداب بشود، به این راحتی ها نمی تواند نجات پیدا کند. گرداب او را فرو می برد و غرق می کند. الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ اهل بیت، آن کشتی روانی هستند که در گرداب های فرو برنده زندگی، در حرکت اند. 🍃يأْمَنُ مَنْ رَكِبَها در امنیت قرار می گیرد آن کسی که سوار فلک و این کشتی شود. وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا و غرق می شود هر کسی که از این فلک، فاصله بگیرد و ترک کند و رها کند این کشتی را. الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ کسی که از آن ها جلوبزند، مارق است. مرق السمت وقتی عرب می گوید که تیر را در کمان گذاشته باشد و بکشد. تا وقتی که تیر در کمان است، در اختیار این تیر انداز است. اما وقتی تیر از کمان کشیده شد، دیگر معلوم نیست این تیر به کجا اصابت می کند و در کجا می افتد. سرنوشت نامعلومی دارد. 🌼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ مثل یک تیری می ماند که خارج شده است. معلوم نیست کجا به زمین می افتد. وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ آن کسی که متاخر باشد و عقب بیافتد، این هم خلاصه ناکام می شود و بدبخت می شود. وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ. کسی که ملازم باشد با اهل بیت ، نه جلو بیافتد نه عقب بیافتد، . وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ تعبیر خیلی جالب است. از اسم فاعل استفاده شده است. کسی که ملازمت داشته باشد با اهل بیت علیهم السلام، اصلا رسیده است. به مقصد رسیده است. همین ملازمت، خودش رسیدن به مقصد است. 🌺اینجا هم رسول گرامی اسلام به ابوذر، گوشزد می فرمایند که خداوند اهل بیت را در امت اسلامی، مثل سفینه نوح قرار داده است. در طوفان نوح، به امر الهی، جناب نوح علی نبینا و آله علیه السلام، سفینه و کشتی ای ساختند به تعلیم الهی. که هر کسی که با جناب نوح بود و پیروی می کرد و همراهی می کرد و آنچه که مورد نیاز بود به امر الهی، همه در این سفینه قرار گرفتند و در آن طوفان به حرکت در آمدند و به سلامت به مقصد رسیدند. و هر کسی که خارج از این سفیه بود، غرق شدند و گرفتار نابودی شدند. ⚡️اینجا هم اهل بیت در زندگی انسان ها، در امت اسلامی، حکم سفینه نوح را دارند. اگر برویم به سمت آن ها، در عقیده و عمل، از آن ها پیروی کنیم. از آن ها الگو بگیریم و از آن ها تبعیت داشته باشیم، نجات پیدا می کنیم. در غیر این صورت غرق می شویم. غرق می شویم در ظلالت های فکری. غرق می شویم در رزالت های اخلاقی. غرق می شویم در ناشایستگی های رفتاری و کرداری. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
🏴 هشتم شوال، سالروز تخریب حرم و قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد. 🎙 رحمه الله: ▪️جاهل‌ها گمان می‌کنند که با تخریبات قبور ائمه صلوات‌الله‌علیهم می‌توانند تشیّع را ریشه‌کن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیده‌اند 🔴و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان‌شان در صورت و معنی افزوده گردیده است. 📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌟 اهل بیت، مثل باب حطه در بنی اسرائیل هستند حفظه الله: 🌸و مِثْلِ بَابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً، این هم یک تشبیه دیگر است که بعد از آن سرگردانی که قوم بنی اسرائیل داشتند، خداوند اراده کرد که آن ها را به نجات و آرامش برساند. قرار شد با توجه به آن کارهای بسیار زشت و ناپسندی که انجام داده بودند مخصوصا آزارهایی که متوجه حضرت موسی علی نبینا و اله و علیه السلام کرده بودند. خداوند می خواست آن ها را مورد عفو و رحمت خودش قرار دهد. ☘️وقتی وارد بیت المقدس شدند، شهر قدس، امر شد به آن ها که وارد قریه بشوند وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ وارد در بشوند. باب بشوند. در حالی که سجده کرده اند و این کلمه را بگویند: وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَاياكُمْ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ(البقرة/58) این چنین خلاصه می خواهد بنی اسرائیل را مورد رحمت و عنایت خودش قرار دهد. ولی متاسفانه شیطان دست بردار نیست. 📌حطه در بحث های تفسیری اینقدر پیرامونش اختلاف شده است که به اندازه یک مقاله، مطلب پیرامونش نوشته شده است. از جنبه های گوناگون. حطه آیا عربی است؟ غیرعربی است؟ معنایش چیست؟ در همه این زمینه ها، اختلاف نظر هایی وجود دارد. ولی به صورت خلاصه بخواهم عرض کنم، فرمودند حطه به معنای فرو ریختن است. و کاستن است. که در حقیقت باید اینجوری بگوییم که این یک خبر مبتدای محذوف است یعنی مسئلتنا حطه. درخواست ما این است که گناهان ما را فرو بریزی. یعنی ببخشی. ما را برخوردار از مغفرت کنی. مسئلتنا حطه. گناهان ما را ببخشی. ✨ تقریبا می شود گفت مثل همان استغفاری می ماند که در تعلیمات دینی و دستورات دینی مان، استفاده می کنیم و می گوییم . استغفار می کنیم که خداوند گناهان ما را ببخشد. البته بعضی گفته اند این حطه، فقط به معنای فرو ریختن گناهان نیست. بلکه فرو ریختن و مورد مغفرت قرار دادن هر آنچیزی است که بر خلاف تعالیم توحیدی است. از عقاید باطله. از رسوماتی که برخلاف تعالیم دینی و آسمانی است، از رفتارها و کردارهایی که برخلاف وظائف دینی است، همه آنچه که خلاصه انسان را از خدا دور می کند، آن فرو ریخته بشود و آمرزیده بشود. به این معنا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیه السلام
❌در هر جامعه ای، در هر زمانی، بخواهد احکام دینی را به تمسخر بگیرد.. حفظه الله: 🔸بنی اسرائیل مامور شده بودند که وقتی وارد این در می شوند.. دو تا ادخلوا داریم. ادخلوا اول مربوط به قریه است. که همان بیت المقدس و شهر قدس است. ادخلوا دوم، وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا گفتند این یکی از درهای مسجدالاقصی مراد است. حالا در رابطه با اینکه این دقیقا کدام در است، باز اینجا اختلاف نظرهایی وجود دارد. ولی خلاصه، و با توجه به اینکه دراین آیه دو ادخلوا داریم، یک ادخلوا مربوط به وارد شدن در شهر قدس و بیت المقدس است، یک ادخلوا دیگر هم، امر به دخول، مربوط می شود به آن در حقیقت، مسجد الاقصی، که بنی اسرائیل مامور بودند از یکی از این درها وارد شوند. سجده کنان و حطه گویان وارد شوند. 📌 اما در ادامه آیه، فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا قَوْلًا غَيرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ عده ای از بنی اسرائیل که ظالم بودند، آمدند این قولی که به آن ها دستور داده شده بود که بگویید حطه، این را تبدیل کردند. یعنی حکم را به تمسخر گرفته اند. در بعضی جاها نقل کرده ند که به جای حطه گفته اند حنطه. گندم. یعنی مسخره طوری برخورد کردند. وظیفه شان را درست انجام ندادند. 🔻خب بقیه آیه چی است؟ َأَنْزَلْنَا عَلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يفْسُقُونَ(البقرة/59) وظیفه را به تمسخر گرفتند. البته این سنت الهی است. مربوط به قوم بنی اسرائیل نیست. هر ملتی، در هر جامعه ای، در هر زمانی، بخواهد احکام دینی را به تمسخر بگیرد، باید منتظر تبعات سوء دنیوی و اخروی اش هم باشد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام